Kissan ummetus

Elvis&Jerry

Mitähän keinoja kissan ummetukseen? Apteekista varmasti saa jotakin helpotusta, mutta miten voisin esimerkiksi ruokavalion avulla helpottaa kissan oloa? Entä missä vaiheessa pitää oikeasti huolestua ja miettiä esimerkiksi eläinlääkärille vientiä?

Kiitos vastanneille :)

6

1667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöllö

Meillä oli yksi kissa, jolla oli jatkuvasti todella paha ummetus. Kisulle voi antaa parafiiniöljyä kerran pari viikossa (ei saa antaa liian usein koska öljyää mahalaukun ja ravintoaineet eivät sitten imeydy). Eläinlääkäri sanoi, että Levolacia voi antaa.

Raksut ja säilykeliha eläinkaupasta, se on laadukkaampaa. Raksut voi jättää kokonaan pois, jos oikein pahaksi menee. Kerranviikossa jotain sisäelintä esim. sydäntä. Pateetakin voi antaa useammin. Ruokaan voi sekoittaa hiukan porkkanaraastetta tai vehnäleseitä. Meidän kisu söi kaalilaatikkoakin (kun siitä tekee oikein hyvää, jauhelihaa paljon ja ruskista voissa). Älä anna juustoa ollenkaan. Jos kissa kulkee vapaana ja pyydystää lintuja yms. niin luultavasti kissa on niellyt myös luita. Tarhaa ja valjaita suosittelen.

Eläinlääkärille sitten, kun kissa ei ole tehnyt ulostetta muutamaan päivään tai kun kissaan selvästi koskee kun se ulostaa ja se ponnistelee kovasti. Eläinlääkäri voi tehdä suolihuuhtelun tai poistaa ulosteen mekaanisesti. Leikkaamallakin se onnistuu, mutta yleensä kokeilevat ensin kaikkea muuta.

Meidän kisulla ummetus oli jatkuvaa. Välillä todella pahanakin. Toivottavasti teillä on parempi onni ja ummetus korjautuu ruokavalion muutoksella.

• phoolan

Ummetustaipuvaiselta kissalta raksut kokonaan pois ja vettä lisää kaikkiin ruokiin mukaan niin, että kissa lipittää sen ensin tai ruoan mukana.
        Myös säännöllinen kalaöljyn käyttö on erittäin sallittua, esim Omega-balans tai Efa-tabs, koska ne voitelee suolistoa ja on samalla ravitsevia, toisin kuin paraffiiniöljy. Paraffiiniöljy ei aina ole paras vaihtoehto koska se laiskistuttaa suolen.

Kova ja säännöllinen ummetus voi olla myös merkki maksan häiriöstä. Silloin siihen saattaa tilanteen pahentuessa liittyä myös harittavat silmät,huono kävely, keltaisuus ikenissä ja kuolaaminen.

• pöllö
        phoolan kirjoitti:

Ummetustaipuvaiselta kissalta raksut kokonaan pois ja vettä lisää kaikkiin ruokiin mukaan niin, että kissa lipittää sen ensin tai ruoan mukana.
        Myös säännöllinen kalaöljyn käyttö on erittäin sallittua, esim Omega-balans tai Efa-tabs, koska ne voitelee suolistoa ja on samalla ravitsevia, toisin kuin paraffiiniöljy. Paraffiiniöljy ei aina ole paras vaihtoehto koska se laiskistuttaa suolen.

Kova ja säännöllinen ummetus voi olla myös merkki maksan häiriöstä. Silloin siihen saattaa tilanteen pahentuessa liittyä myös harittavat silmät,huono kävely, keltaisuus ikenissä ja kuolaaminen.

Tuosta maksan häiriöistä en ole kuullutkaan. Kukaan eläinlääkäri ei koskaan maininnut, vaikka useasti käytiin kysymässä neuvoja ja kisua suolihuuhteluissa. Eivät osanneet neuvoa edes kunnolla, kaikki piti kokeilla itse ja täältäkään en silloin saanut apua. Minun on kyllä myöhäistä miettiä enää tuota, kun kissa kuoli yli vuosi sitten (syynä sydämen vajaatoiminta, syöpä..).

• ukkonooa
        phoolan kirjoitti:

Kalaöljy-neuvoon viitaten: eläinperäiset öljyt eivät auta ummetukseen, koska ne imeytyvät suolistossa.

• phoolan
        ukkonooa kirjoitti:

Kalaöljy-neuvoon viitaten: eläinperäiset öljyt eivät auta ummetukseen, koska ne imeytyvät suolistossa.

No jos lohiöljy ei auta ja imeytyy liian hyvin niin miten on Efa-tabs, joka sisältää 80% helokkiöljyä?

Miksiköhän näitä helokkiöljyjä ja kasvisöljyjä ylipäätään kaupataan kissalle kun eivät edes kunnolla imeydy?

Ja onko kissaa tarkoitettu porkkanaraasteen tai ylipäätään minkään kasvisperäisen syöjäksi ollenkaan vaikka olisi ummetustakin? Mitä porkkanaraaste tekee kissan elimistölle? Paljonko viljaa tai kasvisperäistä on hiiren suolistossa, josta kissa sitä luonnonmukaisesti saa ja onko sen tarkoitus estää ummetusta?

Näitä kysytään usein.

• phoolan
        pöllö kirjoitti:

Tuosta maksan häiriöistä en ole kuullutkaan. Kukaan eläinlääkäri ei koskaan maininnut, vaikka useasti käytiin kysymässä neuvoja ja kisua suolihuuhteluissa. Eivät osanneet neuvoa edes kunnolla, kaikki piti kokeilla itse ja täältäkään en silloin saanut apua. Minun on kyllä myöhäistä miettiä enää tuota, kun kissa kuoli yli vuosi sitten (syynä sydämen vajaatoiminta, syöpä..).

Luin tuosta maksahäiriöjutusta jostain kauan sitten, koska oma kissani ummettaa ja siksi se on jäänyt mieleen.

On nimittäin joidenkin tietojen mukaan niin että jos kissa on yli 2 vrk syömättä niin se saattaa saada maksavaurion. Oma kissani oli edellisen omistajan huostassa karannut ja jossain vaiheessa livahtanut naapurin asuntoon ja ollut siellä lukittuna 2 viikkoa naapurin koko lomamatkan ajan. Kissa oli ollut syömättä ja aika lailla juomatta koko tuon ajan, huh, joten epäilen sisäelinten mahdollisesti hieman vaurioituneen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8666
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4818
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4278
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3847
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2706
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2519
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2295
    Aihe