kuparimonninen

...

Heips!

Ajattelin nyt kysäistä neuvoa etukäteen...

Minulla on noi kuparimonniset kuteneet kaksi vuotta sitten. Sain kudun toiseen pieneen altaaseen (silloin karkkirasiaan) ennen kuin ne kuoriutuivat ja sain laitettua poikasaltaaseen platypoikasten kanssa. Alkuun ne kuparipoikaset putskutti menemään ihan innolla, mutta sitten niitä alkoi kuolemaan ja loppujen lopuksi ne minun platypoikaset söivät ne kuparipoikaset... Nämä platyt olivat jo pikkuisen isompia.. kauheita petoja nuorena!!!

no niin.. ajattelin kysyä, että kuinka sitä kannattaisi hoitaa se vesi siinä poikasaltaassa? Minulla oli hapetin siinä ja tein oman patentin, että happiletku meni irtonaisen suodattimen pohjalle ja ylösvirtaavat kuplat sai veden virtaamaan sen suodattimen läpi... ja sitten vaihdoin vettä niin että poistetun tilalle laitoin tavan akvasta vettä, ettei tullut raakaa vettä..

Nyt vaihdoin eilen hiekat tohon akvaan ja jouduin vaihtamaan vettä 3/4 kun akvaa piti myös siirtää. Nyt olen huomannut että ne kuparimonniset taas innostuivat vähän siitä... en tiiä saako noi nyt kutua aikaan, mut jos niin käy niin miten mä nyt teen???

5

474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monni

Mulla innostui myös kuparimonnit kutemaan joskus pari vuotta sitten, pikkumonneja tuli n.40 kpl ja vain yksi jäi henkiin. Nyt se on jo iso, en tiedä mikä muille tuli...mulla ne oli eri altaassa, joten muut kalat ei ollu kiusaamassa niitä.

• mielenkiintoista

mielenkiintoinen keskustelu,
      olen juuri ostanut tarvittava vermeet ja vehkeet ja ajattelin ruveta kuparimonnisia kasvattamaan...:) minulla on vajausta monnisten parvessa, joten ajattelisin, että olisi kivaa kasvattaa ne itse.
      Onko tämä homma onnistunut kenelläkään. Toivoin kuitenkin, että semmonen kymmenkunta jäisi itselle.

• Vaari-o

... mitä kalastoa kaiken kaikkiaan ja minkä kokoisessa akvaariossa sulla se kutu tapahtuu.

Kerro vesi arvoista; NO3, pH, KH ja/tai GH ja lämpötila

saa muutkin vinkkiä...

• Monni

Mä kun en ole mikään "ammattiakvaristi" vaan omaksi huvikseni elätän noita kaloja, niin en osaa kertoa vesiarvoista mitään =) Hyvin on muut kalat viihtyneet (tuli tosiaan hankittua kuukausi sitten 180 litrainen akvaario ja 2 viikkoa sitten 128 litrainen akvaario ton 65-litraisen lisäksi...) =) Nyt alkoivat neontetrat kutemaan ja kiilakyljetkin touhuavat jotain kutupuuhiin verrattavaa :) (se onkin toiselle palstalle kuuluva aihe se...) Eli lyhyesti sanottuna, minä en tiedä vesiarvoista yhtään mitään.

• patu
        Monni kirjoitti:

Mä kun en ole mikään "ammattiakvaristi" vaan omaksi huvikseni elätän noita kaloja, niin en osaa kertoa vesiarvoista mitään =) Hyvin on muut kalat viihtyneet (tuli tosiaan hankittua kuukausi sitten 180 litrainen akvaario ja 2 viikkoa sitten 128 litrainen akvaario ton 65-litraisen lisäksi...) =) Nyt alkoivat neontetrat kutemaan ja kiilakyljetkin touhuavat jotain kutupuuhiin verrattavaa :) (se onkin toiselle palstalle kuuluva aihe se...) Eli lyhyesti sanottuna, minä en tiedä vesiarvoista yhtään mitään.

sitten on kaikki ookkkei!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      202
      15015
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      126
      10490
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      91
      9919
    4. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      108
      9321
    5. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      51
      9149
    6. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      56
      6915
    7. Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      180
      6490
    8. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      163
      6147
    9. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      15
      6005
    10. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      32
      5579
    Aihe