Koiraverkko

Volvotar

Tiedustelen, että mitä mahtaa maksaa v40 -97 -malliin koiraverkko? Onko tietoa, paljonko maksaa asennuksineen päivineen Bilialla tai että mistä löytyisi halvempi versio ja että sen saisi laitettua itse?

Entäpä, onko tietoa, missä kannattaisi vahauttaa auto KUNNOLLA (itse ei tunnu paikkaa eikä aikaa löytyvän) sekä mahdollisesti pesettää auto sisältäkin "autokauppakuntoon"?

Kiitos etukäteen vastauksista!

55

2434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo-freak

      Vanhaa rahaa jotain 500-700, luulisin. Sen asentaminen on vartin homma naiseltakin ;) joten tuskin kannattaa maksaa Bilian huoltoon siitä. JS Pro Team Oy Espoossa tekee kuulemma vähintäänkin kohtuullista työtä autojen fiksausrintamalla. Oma kohtaista kokemusta ei firmasta ole, hoidan itse noi hommat enkä edes asu Uudellamaalla, mutta kaverin puheiden mukaan oli tehnyt siistiä ja tarkkaa työtä.

      • Volvotar

        Mistä ko. verkko kannattaa ostaa? Motonet? Biltema?


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Mistä ko. verkko kannattaa ostaa? Motonet? Biltema?

        No, Biltemasta saat varmaankin halvemmalla. Tarkoitin Volvon alkuperäistä verkkoa. Huomaa että hinnat on mutu-hintoja. Itse en kyllä siihen sekundapuljuun astu sisälle, mutta se on sitten Sun asia... :)


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        No, Biltemasta saat varmaankin halvemmalla. Tarkoitin Volvon alkuperäistä verkkoa. Huomaa että hinnat on mutu-hintoja. Itse en kyllä siihen sekundapuljuun astu sisälle, mutta se on sitten Sun asia... :)

        Kun en itsekään ole mistään halpahalliversiosta kiinnostunut. Ei että koira olisi suuren suuri ja tulisi verkosta läpi, mutta olisihan se kiva, että se kestäisi muutakin kuin asennuksen.

        Kiitos Pro Teamin tiedoista!


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Kun en itsekään ole mistään halpahalliversiosta kiinnostunut. Ei että koira olisi suuren suuri ja tulisi verkosta läpi, mutta olisihan se kiva, että se kestäisi muutakin kuin asennuksen.

        Kiitos Pro Teamin tiedoista!

        Olisihan se pitänyt arvata, ettet mitään krääsää osta, kun kerran V40:lläkin ajat!! ;) Siis haet sen verkon suosiolla Bilian varaosapuolelta. Mahdoinkohan aamulla sanoa epäselvästi: tarkoitin ettei kannata maksaa turhasta ASENNUKSESTA Bilialle. :)


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        Olisihan se pitänyt arvata, ettet mitään krääsää osta, kun kerran V40:lläkin ajat!! ;) Siis haet sen verkon suosiolla Bilian varaosapuolelta. Mahdoinkohan aamulla sanoa epäselvästi: tarkoitin ettei kannata maksaa turhasta ASENNUKSESTA Bilialle. :)

        Volvotar kiittää tiedoista ja toteaa, että Bilian en anna moista asentaa. Eiköhän nuo asennusvempaimet pysy kätösissä =)

        Silti tahtoisin vielä lisää tietoja näistä vahauspaikoista (EDULLISISTA), jotta saan autoni värin oikeuksiinsa.


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Volvotar kiittää tiedoista ja toteaa, että Bilian en anna moista asentaa. Eiköhän nuo asennusvempaimet pysy kätösissä =)

        Silti tahtoisin vielä lisää tietoja näistä vahauspaikoista (EDULLISISTA), jotta saan autoni värin oikeuksiinsa.

        Kysy niitä kokemuksia myös Jippiin autoforumista, mutta varaudu siihen että saat vittuillut ja haistattelut päällesi. Yritystelestä 148 Uudellamaalla toimivaa sen alan yritystä, joten valinnanvaraa on! Älä ota halvinta, ammattitaidoton kiillotuslaikan pyörittäjä saa aikaan enemmän vahinkoa kuin iloa!!! :)


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        Kysy niitä kokemuksia myös Jippiin autoforumista, mutta varaudu siihen että saat vittuillut ja haistattelut päällesi. Yritystelestä 148 Uudellamaalla toimivaa sen alan yritystä, joten valinnanvaraa on! Älä ota halvinta, ammattitaidoton kiillotuslaikan pyörittäjä saa aikaan enemmän vahinkoa kuin iloa!!! :)

        moiset haistattelut saisin omakseni? Ettei vaan sen takia, että olen tyttö poikien hiekkalaatikolla? Noh, eipä se minua niin vaivaa. Täällä olen saanut asiallista palautetta ja niistä on kaikin puolin ollut hyötyäkin. Toivoisin vaan muiltakin kokemuksia ja vinkkejä.


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        moiset haistattelut saisin omakseni? Ettei vaan sen takia, että olen tyttö poikien hiekkalaatikolla? Noh, eipä se minua niin vaivaa. Täällä olen saanut asiallista palautetta ja niistä on kaikin puolin ollut hyötyäkin. Toivoisin vaan muiltakin kokemuksia ja vinkkejä.

        Sillä forumilla autoilija=ajelee vielä autolla hiekkalaatikolla ja näkee märkiä unia mopoista. Todennäköisesti saat asiallisemman vastauksen kun esiinnyt naisena kuin jos olisit mies. Kokeiles muuten laittaa tosta auton fiksausjutusta tekstiä tuonne "yleistä autoilusta" -otsikon alle tänne Suomi24:ään...


      • Jormapetteri

        teräksisen koiraverkon asennus maksaa
        155 euroa biliassa (työt osat) että
        en sit tiedä kannattaako itse asentaa.


      • Max
        volvo-freak kirjoitti:

        Sillä forumilla autoilija=ajelee vielä autolla hiekkalaatikolla ja näkee märkiä unia mopoista. Todennäköisesti saat asiallisemman vastauksen kun esiinnyt naisena kuin jos olisit mies. Kokeiles muuten laittaa tosta auton fiksausjutusta tekstiä tuonne "yleistä autoilusta" -otsikon alle tänne Suomi24:ään...

        Ja kylläpähän niihin täälläkin törmää valitettavan usein, siis näihin "haistattelijoihin" ja etenkin tänne volvo -palstalle ne ovat iskeneet valitettavan usein. Ei päivää ole jollei täältä lukisi näitä "traktori"- ja yms. juttuja...hohhoijaa! Ja vanhoja vitsejähän ne jo ovat. Ja tosta naisena esiintymisestä en nyt oikein tiedä...itse "esiinnyn" molempina, ja sen olen huomannut että naisena saan kyllä aikas paljon sontaa niskaani! Ja nainenhan tosiaan olen..


      • Volvotar
        Max kirjoitti:

        Ja kylläpähän niihin täälläkin törmää valitettavan usein, siis näihin "haistattelijoihin" ja etenkin tänne volvo -palstalle ne ovat iskeneet valitettavan usein. Ei päivää ole jollei täältä lukisi näitä "traktori"- ja yms. juttuja...hohhoijaa! Ja vanhoja vitsejähän ne jo ovat. Ja tosta naisena esiintymisestä en nyt oikein tiedä...itse "esiinnyn" molempina, ja sen olen huomannut että naisena saan kyllä aikas paljon sontaa niskaani! Ja nainenhan tosiaan olen..

        Ihan vaan tiedoksi, että minulla ei suinkaan ole tarvetta esiintyä minään muuna kuin olen. Eli naisena. Sattuu vaan autot olemaan intohimo, kuten myös moottoripyörät ja muu moottoriurheilu, joten minkäs teet. Harmi vaan, että aina yleisoletuksena on, että nainen ei tiedä mitään tai että motiivit "mies"harrastusten parissa pyörimiseen olisi jotain aivan muuta kuin pelkästään harrastus itse. Eihän sitä opi, jos ei viisaammilta kysy tai pääse tekemään itse.

        Joka tapauksessa, kysyn asiat asioina ja vastaankin, jos tietoa löytyy, naisena =)


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi, että minulla ei suinkaan ole tarvetta esiintyä minään muuna kuin olen. Eli naisena. Sattuu vaan autot olemaan intohimo, kuten myös moottoripyörät ja muu moottoriurheilu, joten minkäs teet. Harmi vaan, että aina yleisoletuksena on, että nainen ei tiedä mitään tai että motiivit "mies"harrastusten parissa pyörimiseen olisi jotain aivan muuta kuin pelkästään harrastus itse. Eihän sitä opi, jos ei viisaammilta kysy tai pääse tekemään itse.

        Joka tapauksessa, kysyn asiat asioina ja vastaankin, jos tietoa löytyy, naisena =)

        Volvoista innostunut nainen?? Sellaisen kun saisi purkkiin... ;) Sori vaan kaikille, tää menee vähän Volvo-aiheen ohi, mutta kerros mikä prätkä olisi sopiva aloittelijalle, kun tehorajoja ei ole? Oisko 6-satanen cebaraattori (siis CBR 600:nen Honda) sopiva? Tuollainen olisi yhdellä sukulais-naisella myynnissä... Lupasi järjestää vielä osamaksunkin, kun on noita isoja kuluja tulossa muitakin lähikuukausina...


      • volvo-freak
        Max kirjoitti:

        Ja kylläpähän niihin täälläkin törmää valitettavan usein, siis näihin "haistattelijoihin" ja etenkin tänne volvo -palstalle ne ovat iskeneet valitettavan usein. Ei päivää ole jollei täältä lukisi näitä "traktori"- ja yms. juttuja...hohhoijaa! Ja vanhoja vitsejähän ne jo ovat. Ja tosta naisena esiintymisestä en nyt oikein tiedä...itse "esiinnyn" molempina, ja sen olen huomannut että naisena saan kyllä aikas paljon sontaa niskaani! Ja nainenhan tosiaan olen..

        Kukaan, kuka on ajanut itse 400-sarjalaisella tai uudemmalla Volvolle, tuskin väittää sitä enää traktoriksi. Tosin, uudet traktorit on on kuulemma hyviä ajettavia maantiellä, on ilmastoinnit ja CD-soittimetkin, kuulemma... :) Eli pitäisi varmaan ottaa ne ns. haukkumiset kehuina. :)


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        Volvoista innostunut nainen?? Sellaisen kun saisi purkkiin... ;) Sori vaan kaikille, tää menee vähän Volvo-aiheen ohi, mutta kerros mikä prätkä olisi sopiva aloittelijalle, kun tehorajoja ei ole? Oisko 6-satanen cebaraattori (siis CBR 600:nen Honda) sopiva? Tuollainen olisi yhdellä sukulais-naisella myynnissä... Lupasi järjestää vielä osamaksunkin, kun on noita isoja kuluja tulossa muitakin lähikuukausina...

        Niin, keräilyharvinaisuushan sitä taidetaan olla =)

        Moottoripyöräkysymyksestäsi (jonka voisin siirtää hyvin moottoripyörät -palstalle: Itse aloitin harrastuksen Honda mankista, siitä TZR 125:een ja ajelin myös nuorempana ystäväni 1100 Kawalla jonkun reissun. Nyt tarkoitus on hankkia ensi kesänä Honda CBR1000 ja Biketeamin kautta. Pojilla on erittäin hyvä valikoima, tänä kesänä vielä tarkoitus vuokrata pyörä viikonlopuksi myöskin ko. liikkeestä (Honda CBR600). 600 riittää/sopii aloittelijalle hyvin, itse voisin "tyytyä" moiseenkin. Jos et sitä pyörää osta, annas vinkki tännepäin, sille löytyy varmasti ostaja =)


      • Max
        volvo-freak kirjoitti:

        Volvoista innostunut nainen?? Sellaisen kun saisi purkkiin... ;) Sori vaan kaikille, tää menee vähän Volvo-aiheen ohi, mutta kerros mikä prätkä olisi sopiva aloittelijalle, kun tehorajoja ei ole? Oisko 6-satanen cebaraattori (siis CBR 600:nen Honda) sopiva? Tuollainen olisi yhdellä sukulais-naisella myynnissä... Lupasi järjestää vielä osamaksunkin, kun on noita isoja kuluja tulossa muitakin lähikuukausina...

        Joo, kyllähän meitä "volvoihin-hurahtaneita" naisia aika harvoin tulee vastaan. Itselläni on ollut volvo 8 vuotta (3 kipaletta) ja tyytyväinen olen. Ja mopostahan se harrastus lähti meikäläiselläkin, siitä sitten traktoreihin (siis valmetti) ja peltoautoihin. Meillä on sukuvikana nämä volvot; löytyy farmari-amazonista pyhimykseen ja uudempiin 900-sarjaan...

        ps. mitäs me siellä pullossa tehtäisiin??


      • Jormapetteri
        volvo-freak kirjoitti:

        Kukaan, kuka on ajanut itse 400-sarjalaisella tai uudemmalla Volvolle, tuskin väittää sitä enää traktoriksi. Tosin, uudet traktorit on on kuulemma hyviä ajettavia maantiellä, on ilmastoinnit ja CD-soittimetkin, kuulemma... :) Eli pitäisi varmaan ottaa ne ns. haukkumiset kehuina. :)

        Itse joudun aina välillä 400:lla ajelemaan
        ja totta, eivät ne traktoreita ole....ihan
        muuta kylläkin.... brrr...järkyttäviä vehkeitä.


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        Kukaan, kuka on ajanut itse 400-sarjalaisella tai uudemmalla Volvolle, tuskin väittää sitä enää traktoriksi. Tosin, uudet traktorit on on kuulemma hyviä ajettavia maantiellä, on ilmastoinnit ja CD-soittimetkin, kuulemma... :) Eli pitäisi varmaan ottaa ne ns. haukkumiset kehuina. :)

        Olen myöskin valittavan moneen otteeseen kuullut verrattavan Volvoa traktoriin. En vaan jaksa oikein uskoa minkään automerkin kohdalla nykypäivänä tähän väitteeseen.

        Ajoin taksia renkinä taannoin monen vuoden ajan allani 940 Volvo ja vielä tuolloinkin monet ammattitoverini kehtasivat mokomat naureskella traktorinomaisesta käynnistä. Ei pidä paikkaansa, ei todellakaan.

        Mutta nykyiseen olen tyytyväinen ja tarkoituksena on vaihtaa vielä parin vuoden sisällä V70 -malliin


      • volvo-freak
        Max kirjoitti:

        Joo, kyllähän meitä "volvoihin-hurahtaneita" naisia aika harvoin tulee vastaan. Itselläni on ollut volvo 8 vuotta (3 kipaletta) ja tyytyväinen olen. Ja mopostahan se harrastus lähti meikäläiselläkin, siitä sitten traktoreihin (siis valmetti) ja peltoautoihin. Meillä on sukuvikana nämä volvot; löytyy farmari-amazonista pyhimykseen ja uudempiin 900-sarjaan...

        ps. mitäs me siellä pullossa tehtäisiin??

        Mopollahan mäkin ekat sakkoni olen hankkinut... :) Kevari jäi silloin väliin ja nyt käyttöautona on toinen Volvo. Ensimmäinen autoni oli 440 classic, mikä oli vanha es.auto. Kamalan kylmä se oli talviautona, mutta mukava sillä oli ajella. 4,5 vuotta mua palveltuaan päätti mennä siltarumpuun kun kuski nukahti. Onneksi oli Volvo, muuten en enää olisi tässä. 5 viikkoa korjauksessa ja auto oli taas ajokunnossa. 2 päivää sillä ajelin ja sen jälkeen oli kauppakirjat tehty nykyisestä V40 sportista. Lisäksi siinä oli leikkikaluna vähän 740, jota sitten vähän rakenneltiin, stereoita, levikkeitä jne. :)
        Mä en ole saanut varsinaisena SUKUvikana tätä Volvoilua, yksi sukulainen omistaa Ford-liikkeenkin. Vanhemmat vaan on vannoutuneita faneja, heiltä se kuume kai on kotoisin. Mutsi ajelee parin päivän ikäisellä s60:lla ja faijalla on 940 farmari classic. Lisäksi naisystävä sattuu olemaan Volvoista pitävä, ei friikki, mutta tykkää kuitenkin. Nyt on kamala paikka, kun perheenlisäyksen takia joutuu hankkimaan toisen auton eikä rahat oikein riitä toiseen uuteen Volvoon, pitänee ilmeisesti tyytyä Megane Breakiin... No, joskus tulevaisuudessa sitten vaihtuu Volvooon. :)


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Niin, keräilyharvinaisuushan sitä taidetaan olla =)

        Moottoripyöräkysymyksestäsi (jonka voisin siirtää hyvin moottoripyörät -palstalle: Itse aloitin harrastuksen Honda mankista, siitä TZR 125:een ja ajelin myös nuorempana ystäväni 1100 Kawalla jonkun reissun. Nyt tarkoitus on hankkia ensi kesänä Honda CBR1000 ja Biketeamin kautta. Pojilla on erittäin hyvä valikoima, tänä kesänä vielä tarkoitus vuokrata pyörä viikonlopuksi myöskin ko. liikkeestä (Honda CBR600). 600 riittää/sopii aloittelijalle hyvin, itse voisin "tyytyä" moiseenkin. Jos et sitä pyörää osta, annas vinkki tännepäin, sille löytyy varmasti ostaja =)

        Sulla tuntuu noi pyörät olevan hallinnassa :) niin missä hintaluokassa liikkuu tuollaisen vajaa 30 tkm (!) ajetun -92 mallisen CBR 600:nen hinta? On täysin uuden veroinen (rattaat, ketjut renkaat uusittu tänä kesänä), liikkeessä huollettu ja laserin tarkkuudella hammasharjalla ;) pesty joka sadekelin jälkeen puhtaaksi. Niin, mitäs tuollaisesta voi maksaa?


      • volvo-freak
        Jormapetteri kirjoitti:

        Itse joudun aina välillä 400:lla ajelemaan
        ja totta, eivät ne traktoreita ole....ihan
        muuta kylläkin.... brrr...järkyttäviä vehkeitä.

        Mulla ei ole pahaa sanottavaa 440:stä Volvoista. Mun toimi moitteettomasti, kunnes kertausharjoituksista pääsyn jälkeen ajelin omani siltarumpuun. :) (ks. yllä) Kylmä se auto kyllä on ja vaatisi ehdottomasti takalasin pyyhkimen! Britti-malleissahan se onkin... Volvon sport-alusta yhdessä matalien kumien kanssa teki siitä hauskan ajettavan, tosin teho loppui kesken jo ennen kuin oltiin edes liikkeellä! :) Mulla kun oli se 1.8 Renaultin mylly nokalla. Muuten se kone toimi moitteettomasti ja kaiken kaikkiaan, kilometrit olivat TODELLA halpoja: 1,10mk/km ja laskuissa huomioitu kaikki menot, vakuutukset, renkaat, bensat, jälleenmyyntiarvon lasku (myös kolari mukana), käyttömaksut jne.


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Olen myöskin valittavan moneen otteeseen kuullut verrattavan Volvoa traktoriin. En vaan jaksa oikein uskoa minkään automerkin kohdalla nykypäivänä tähän väitteeseen.

        Ajoin taksia renkinä taannoin monen vuoden ajan allani 940 Volvo ja vielä tuolloinkin monet ammattitoverini kehtasivat mokomat naureskella traktorinomaisesta käynnistä. Ei pidä paikkaansa, ei todellakaan.

        Mutta nykyiseen olen tyytyväinen ja tarkoituksena on vaihtaa vielä parin vuoden sisällä V70 -malliin

        Kun ostat noin ison farmarin, niin älä tyydy siihen 140 hummaiseen koneeseen (no vauhdikkaista harrastuksista päätellen et niin teekään... ;) ). Se ei riitä alkuunkaan, jos yhtään aiot tavaraa laittaa kyytiin. 170 hummaa tarvitaan vähintään, mieluummin matalapaineturbo.


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        Sulla tuntuu noi pyörät olevan hallinnassa :) niin missä hintaluokassa liikkuu tuollaisen vajaa 30 tkm (!) ajetun -92 mallisen CBR 600:nen hinta? On täysin uuden veroinen (rattaat, ketjut renkaat uusittu tänä kesänä), liikkeessä huollettu ja laserin tarkkuudella hammasharjalla ;) pesty joka sadekelin jälkeen puhtaaksi. Niin, mitäs tuollaisesta voi maksaa?

        Nyt tarvitsee kyllä hieman jo "laskupäätä", sillä en mä uskalla mennä sanomaan tommosen hinnasta. Se "mun" (huomaa jo omistussävytteinen tyyli heh) 1000:nen on vuosimallia -91, ajettu n. 29000 ja tosi siisti ja sillä on hintapyyntönä 8700 eur(vähän yli 50000 entistä valuuttaa), linkki:

        http://www.biketeam.fi/bikes/cbr1000-91.htm

        Soita pojille. Tomi ja Jarkko kyl tietää kertoo sulle heti, mitä semmosesta kannattaa maksaa =)


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        Kun ostat noin ison farmarin, niin älä tyydy siihen 140 hummaiseen koneeseen (no vauhdikkaista harrastuksista päätellen et niin teekään... ;) ). Se ei riitä alkuunkaan, jos yhtään aiot tavaraa laittaa kyytiin. 170 hummaa tarvitaan vähintään, mieluummin matalapaineturbo.

        Saapi nähdä, miten tämä volvoharrastus kaikin puolin etenee. Haaveena on ollut v70 ("isoveli" jo vuoden verran, siinä sitä silmä lepää.

        v40:sen valitsin aikoinaan sen ketteryyden, kätevyyden, teknisten ominaisuuksien ja MYÖS naisellisesti ulkoisen sporttimaisuuden vuoksi. Enkä ole hetkeäkään katunut. Sitä vaan aina välillä unohtaa, miten suuri investointi sekin on ja että siihen hintaan pitäisi kuningattaresta pitää parempaa huolta. Harmi vaan sinänsä, ettei ole tiloja laitella, vahailla tai muutakaan. TI-halleissa jok'ikisestä liikkeestä kun suurin piirtein laskutetaan, niin makuhan siinä menee.

        Mitähän miesystävä sanoisi Alfa Romeo -friikkinä, jos tietäisi, että olen näin pimahtanut autoasioissa =)


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Nyt tarvitsee kyllä hieman jo "laskupäätä", sillä en mä uskalla mennä sanomaan tommosen hinnasta. Se "mun" (huomaa jo omistussävytteinen tyyli heh) 1000:nen on vuosimallia -91, ajettu n. 29000 ja tosi siisti ja sillä on hintapyyntönä 8700 eur(vähän yli 50000 entistä valuuttaa), linkki:

        http://www.biketeam.fi/bikes/cbr1000-91.htm

        Soita pojille. Tomi ja Jarkko kyl tietää kertoo sulle heti, mitä semmosesta kannattaa maksaa =)

        Hitsi kun menit laittaan ton linkin, oli pakko katsoa ne muutkin läpi. Esim. Ninja olisi kyllä kova sana... http://www.biketeam.fi/bikes/zx6r-95.htm :) Nälkä kasvaa syödessä!! No kyllähän tosta pyörästä sitten se "sukulaishinnan" 5500 eeroa varmaan uskaltaa maksaa. Vielä kun saisi ton hallituksen mielipiteen käännettyä niin mähän olisin jo baanalla enkä töissä... :)


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        Hitsi kun menit laittaan ton linkin, oli pakko katsoa ne muutkin läpi. Esim. Ninja olisi kyllä kova sana... http://www.biketeam.fi/bikes/zx6r-95.htm :) Nälkä kasvaa syödessä!! No kyllähän tosta pyörästä sitten se "sukulaishinnan" 5500 eeroa varmaan uskaltaa maksaa. Vielä kun saisi ton hallituksen mielipiteen käännettyä niin mähän olisin jo baanalla enkä töissä... :)

        Sanot vaan mammalle, että yhteinen ilohan se on. Niin kuin on mikä tahansa tekninen vehje. Ja nyt tarkoitan autoja/mp:iä/veneitä =)


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Saapi nähdä, miten tämä volvoharrastus kaikin puolin etenee. Haaveena on ollut v70 ("isoveli" jo vuoden verran, siinä sitä silmä lepää.

        v40:sen valitsin aikoinaan sen ketteryyden, kätevyyden, teknisten ominaisuuksien ja MYÖS naisellisesti ulkoisen sporttimaisuuden vuoksi. Enkä ole hetkeäkään katunut. Sitä vaan aina välillä unohtaa, miten suuri investointi sekin on ja että siihen hintaan pitäisi kuningattaresta pitää parempaa huolta. Harmi vaan sinänsä, ettei ole tiloja laitella, vahailla tai muutakaan. TI-halleissa jok'ikisestä liikkeestä kun suurin piirtein laskutetaan, niin makuhan siinä menee.

        Mitähän miesystävä sanoisi Alfa Romeo -friikkinä, jos tietäisi, että olen näin pimahtanut autoasioissa =)

        Mulle taas jälleenmyyntiarvo merkitsi autoa vaihtaessa paljon. Opiskelijan vähät markat pitää saada tarkkaan takaisin kun seuraavan kerran vaihtaa autoa. :) Myös yllättäen turvallisuus oli silloin päällimmäisenä mielessä! Mulla viikkoisiin arkirutiineihin kuuluu auton pesu näin kesällä, pitää vaan hurauttaa porukoille pesuhommiin, ei tarvitse maksaa TI-hallista ja saa vielä kaupan päälle kahvit ja pyynnön että pesetkö noi meidänkin autot...? :) Kesä-iltaan kuuluu kiiltävä auto ja hyttysten karkoittelu puutarhaletkulla. :D

        Kannattanee kertoa miehellesi friikkiydestäsi ennenkuin alat mihinkään vakavampaan, eihän noi italomiehet tunnetusti tajua hyvän päälle yhtään mitään! Paitsi nyt tietysti Volvo-naisen ottaessaan ;)


      • Volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Sanot vaan mammalle, että yhteinen ilohan se on. Niin kuin on mikä tahansa tekninen vehje. Ja nyt tarkoitan autoja/mp:iä/veneitä =)

        Ei se ole toistaiseksi, kun vatsa pyöristyy sitä vauhtia ettei varmaan ole tulossa ainakaan tänä kesänä kyytiin... :) Ja kun pitäisi se toinen auto hankkia, mitä vähemmän velkaa sen parempi. Kyllä tuollaisellakin kelpaa ajella... http://www.ratera.net/AutoRatera/paginasmotos/honda_cbr600_plata_92/pagina.htm

        P.s. On ne kodinkoneetkin imurista lähtien yhteisiä... :)


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        Mulle taas jälleenmyyntiarvo merkitsi autoa vaihtaessa paljon. Opiskelijan vähät markat pitää saada tarkkaan takaisin kun seuraavan kerran vaihtaa autoa. :) Myös yllättäen turvallisuus oli silloin päällimmäisenä mielessä! Mulla viikkoisiin arkirutiineihin kuuluu auton pesu näin kesällä, pitää vaan hurauttaa porukoille pesuhommiin, ei tarvitse maksaa TI-hallista ja saa vielä kaupan päälle kahvit ja pyynnön että pesetkö noi meidänkin autot...? :) Kesä-iltaan kuuluu kiiltävä auto ja hyttysten karkoittelu puutarhaletkulla. :D

        Kannattanee kertoa miehellesi friikkiydestäsi ennenkuin alat mihinkään vakavampaan, eihän noi italomiehet tunnetusti tajua hyvän päälle yhtään mitään! Paitsi nyt tietysti Volvo-naisen ottaessaan ;)

        Niin, tottahan olen ajatellut kertoa "vinksahtamisestani", mutta olen sitä mieltä, että tämä ei ole pahinta laatuaan =)

        Muistelen tässä juuri aikoja, jolloin asuin vielä kotona tai ainakin lähituntumassa. Tuolloin ei todellakaan tarvinnut maksaa auton kunnossapidosta (pesu/vahaus). Nykyään jo vaiva paikan etsimiseen on äärettömän suuri. Tuntuu moni muukin nauttivan auton pesusta halleissa. Tottahan se on, että kauniistihan se kiiltää pesun jälkeen.

        Olen nyt vakavasti harkinnut vieväni auton Lauttasaaressa olevaan liikkeeseen kiilloitukseen ja sisäpesuun. Josko saisi ne pienet naarmut piiloon ja maalipinnan entisen väriseksi. Aurinko nimittäin tuntuu hapettavan sitä ja tekee oikein pahaa katsella, kun pihan koivut tiputtavat kaiken mönjänsä juuri minun kuningattaren päälle. Harkinnassa paikan vaihto =)


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Niin, tottahan olen ajatellut kertoa "vinksahtamisestani", mutta olen sitä mieltä, että tämä ei ole pahinta laatuaan =)

        Muistelen tässä juuri aikoja, jolloin asuin vielä kotona tai ainakin lähituntumassa. Tuolloin ei todellakaan tarvinnut maksaa auton kunnossapidosta (pesu/vahaus). Nykyään jo vaiva paikan etsimiseen on äärettömän suuri. Tuntuu moni muukin nauttivan auton pesusta halleissa. Tottahan se on, että kauniistihan se kiiltää pesun jälkeen.

        Olen nyt vakavasti harkinnut vieväni auton Lauttasaaressa olevaan liikkeeseen kiilloitukseen ja sisäpesuun. Josko saisi ne pienet naarmut piiloon ja maalipinnan entisen väriseksi. Aurinko nimittäin tuntuu hapettavan sitä ja tekee oikein pahaa katsella, kun pihan koivut tiputtavat kaiken mönjänsä juuri minun kuningattaren päälle. Harkinnassa paikan vaihto =)

        No, on mullakin matkaa 40 km per suuntaa sinne pesupuuhiin. Mutta siitä muodostuu sellainen sopiva kolmio, että on yhtä pitkä matka töistä porukoille ku kotiinkin. Eli ei tule kuin noin 40 kilsaa per pesukeikka eikä tunnu missään näillä bensan hinnoilla... ;)

        Toi Sun vinksahdus on kyllä aika hyvää laatua... Mutta jos ajaa ALFALLA, niin ymmärtääkö sitä...? Mä en menis takuuseen... :) Ei vaan.

        No jos Sun on auto on siinä kunnossa, niin ei sitä enää entiseksi saa. Kyllä se on pakko vaihtaa uuteen!! :D


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        No, on mullakin matkaa 40 km per suuntaa sinne pesupuuhiin. Mutta siitä muodostuu sellainen sopiva kolmio, että on yhtä pitkä matka töistä porukoille ku kotiinkin. Eli ei tule kuin noin 40 kilsaa per pesukeikka eikä tunnu missään näillä bensan hinnoilla... ;)

        Toi Sun vinksahdus on kyllä aika hyvää laatua... Mutta jos ajaa ALFALLA, niin ymmärtääkö sitä...? Mä en menis takuuseen... :) Ei vaan.

        No jos Sun on auto on siinä kunnossa, niin ei sitä enää entiseksi saa. Kyllä se on pakko vaihtaa uuteen!! :D

        Olikohan toi hapettuminen liian voimakas ilmaisu. Todellisuudessa kuski toivoisi, että olisi juuri tällä hetkellä se hapettunut osapuoli =)

        Tulipa tässä samalla mieleen, kun sinulta tuntuu saavan vastaukset vaivattomasti, että mitähän mahtaa saada (jos saa mitään, rahantavoittelu ei kyllä ole mielessä) Volvon v40 perusrenkaista vanteineen, jos ne vaikka jollakin olisi halukas luovuttamaan? Siis antaako ilmaiseksi vai ottaako pieni korvaus?

        Niin Alfa... *hmpf* Ehkäpä on viisaampi olla hehkuttamatta herralle näitä Volvo-asioita. Tiedä, vaikka peräboksille tulisi käyttöä =) Ja syksykin tulossa.


      • k
        Jormapetteri kirjoitti:

        teräksisen koiraverkon asennus maksaa
        155 euroa biliassa (työt osat) että
        en sit tiedä kannattaako itse asentaa.

        Pelkkä verkko 116,55 eur


      • Volvotar
        k kirjoitti:

        Pelkkä verkko 116,55 eur

        Yksittäiseksi osaksi verkolla kyllä on hintaa, mutta jos ajattelee merkkiliikkeessä asennusta ja osaa = 155 eur, ei se todellakaan ole pahan hintainen. Ja tottahan kuitenkin on, että en tahtoisi laittaa kiinni mitään viritelmää, sillä silläkin teolla voi olla pitkäkantoiset vaikutukset.


    • volvo-freak

      Erittäin paha mennä sanomaan, riippuu ihan kunnosta ja millä vanteilla, siis onko alut vai jotkut raudan palat eli ns.vanteet... :) Itse myin pari kolme talvea käytössä olleet sen vanhan 4-satasen Volvon talvikiekot luokkakaverille ja sain niistä muistaakseni 500mk/kierros. Renkaissa oli pintaa jotain 7 mm eikä nastaakaan ollut pois. (yritä saada 90 hummalla irtoamaan jotain...) Vanteet oli peltivanteet ja rengaskoko 185/65-14. Ainoa syy luopua niistä oli kun piti saada matalaprofiiliset nastat alle. On muuten tosi hyvä sijoitus, mielestäni. Ainakin Turun "talvessa" aivan loistavat. Peilijäällä oli mukava jättää isot Bemut ku naakan pas****lle kun yrittivät luistonestojensa kanssa taiteilla... :) Tosin jos oli enemmän loskaa tai lunta tiellä, ne oli aika kiikkerät renkaat. Mutta tollaisia olosuhteita ei löytynyt kuin jostain landen pikkuteiltä.

      • Volvotar

        Ko. renkaat ovat vakiot eli renkaat, jotka on alla, kun uutta autoa ostetaan (ei alu, ei mitään erikoista) ja kai tarkotuksena olis, että jos joku vaikka tahtois niistä ne vanneosat käyttöön. Kumissa ei ole todellakaan enää kovin paljoa kulutuspintaa, joten polliisisetä ei voi tykätä hyvää niillä ajelusta. Asiantuntijan mukaan kuukauden - kaksi niillä ajelee. Mutta jos ei niistä kukaan ole muuten kiinnostunut, olen valmis heittämään ne kaatopaikalle.

        Itse hankin viime kesänä alle viisipuolaiset aluvanteet, harmi vaan, että järki tulee jälkijunassa ja joskus tulee mietittyä liikaa taloudellisia rasitteita, jäi sitten matalaprofiilit hankkimatta.

        Tämän hetken hitti on minulla ikkunoiden kalvoitus ja maalipinnan kiilloitus (tai pinnoitus).

        Ja sain kun sainkin auton siivottua eilen sisältä... *nauraa*

        Nimim. kerrostalon Volvotar =)


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Ko. renkaat ovat vakiot eli renkaat, jotka on alla, kun uutta autoa ostetaan (ei alu, ei mitään erikoista) ja kai tarkotuksena olis, että jos joku vaikka tahtois niistä ne vanneosat käyttöön. Kumissa ei ole todellakaan enää kovin paljoa kulutuspintaa, joten polliisisetä ei voi tykätä hyvää niillä ajelusta. Asiantuntijan mukaan kuukauden - kaksi niillä ajelee. Mutta jos ei niistä kukaan ole muuten kiinnostunut, olen valmis heittämään ne kaatopaikalle.

        Itse hankin viime kesänä alle viisipuolaiset aluvanteet, harmi vaan, että järki tulee jälkijunassa ja joskus tulee mietittyä liikaa taloudellisia rasitteita, jäi sitten matalaprofiilit hankkimatta.

        Tämän hetken hitti on minulla ikkunoiden kalvoitus ja maalipinnan kiilloitus (tai pinnoitus).

        Ja sain kun sainkin auton siivottua eilen sisältä... *nauraa*

        Nimim. kerrostalon Volvotar =)

        Älä heitä niitä vanteita heti pois, vaan laita jonnekin ilmoitus, esim. tuonne yleiseen autokeskusteluun. Oletko Sä hyvä ihminen mennyt laittamaan 14":n alut sinne alle????? :O Eikö se ollut -97 malli eli siinä oli peltivanteella 55-sarjalaiset jo tehdasasenteisena??

        Mä aiheutin poliisi partiolle hyvät naurut joskus, kun ajoin vanhalla rengasratsiaan. Kysyivät missä kunnossa on renkaat. Vastasin, että loppuun ajetut, mutta ei teidän vielä lappua tarvitse kirjoittaa. Poliisit mittailivat aikansa ja sanoivat, että 1,65mm minimi ja 1,8mm maksimi ja nauroivat päälle! :O Lisäsivät vielä, että hyvin olet ajan tasalla renkaistasi... :)

        Mulla pyörii nyt 16":n Mille Miglia Revenget Euromasterin kumeilla. Vanteista tykkään, mutta kumit ihan perseestä. Ei pitäisi 140 hummaa riittää siihen, että 3-vaihteella lähtee puskemaan märällä asfaltilla! :(

        Missä meinaat laittaa kalvot?? Suosittelisin Lustigin Juhaa, kaikkein tummimmat kalvot takaovista taaksepäin. Laittoi mulle maaliskuussa ja teki tosi hienoa jälkeä. Sopii vielä tosi hyvin auton keltaisen värin kanssa. :)

        Vaikka naiseni nauraakin aina pihiyttäni, niin auto on mun "sijoituksen" kohde. Ei jaksa lakata ihmettelemästä, miten vuosi sitten 200 kilomarkkaa maksaneeseen autoon "täytyy" nyt jo laittaa tuollainen 2 kiloeeroa kiinni lisää... :) Ensi keväänä täytyy laittaa lisää: uusi maski, "grilliritilä" etuspoileriin (>10 pikkulintua jo tänä kesänäkin syylärissä!), tummat sivuhuomiovalot, alustasatsia, jarrusatulat keltaisiksi, katista taaksepäin uusi putkisto... :) En mä halua millään kauppakassilla ajaa... ;)


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        Älä heitä niitä vanteita heti pois, vaan laita jonnekin ilmoitus, esim. tuonne yleiseen autokeskusteluun. Oletko Sä hyvä ihminen mennyt laittamaan 14":n alut sinne alle????? :O Eikö se ollut -97 malli eli siinä oli peltivanteella 55-sarjalaiset jo tehdasasenteisena??

        Mä aiheutin poliisi partiolle hyvät naurut joskus, kun ajoin vanhalla rengasratsiaan. Kysyivät missä kunnossa on renkaat. Vastasin, että loppuun ajetut, mutta ei teidän vielä lappua tarvitse kirjoittaa. Poliisit mittailivat aikansa ja sanoivat, että 1,65mm minimi ja 1,8mm maksimi ja nauroivat päälle! :O Lisäsivät vielä, että hyvin olet ajan tasalla renkaistasi... :)

        Mulla pyörii nyt 16":n Mille Miglia Revenget Euromasterin kumeilla. Vanteista tykkään, mutta kumit ihan perseestä. Ei pitäisi 140 hummaa riittää siihen, että 3-vaihteella lähtee puskemaan märällä asfaltilla! :(

        Missä meinaat laittaa kalvot?? Suosittelisin Lustigin Juhaa, kaikkein tummimmat kalvot takaovista taaksepäin. Laittoi mulle maaliskuussa ja teki tosi hienoa jälkeä. Sopii vielä tosi hyvin auton keltaisen värin kanssa. :)

        Vaikka naiseni nauraakin aina pihiyttäni, niin auto on mun "sijoituksen" kohde. Ei jaksa lakata ihmettelemästä, miten vuosi sitten 200 kilomarkkaa maksaneeseen autoon "täytyy" nyt jo laittaa tuollainen 2 kiloeeroa kiinni lisää... :) Ensi keväänä täytyy laittaa lisää: uusi maski, "grilliritilä" etuspoileriin (>10 pikkulintua jo tänä kesänäkin syylärissä!), tummat sivuhuomiovalot, alustasatsia, jarrusatulat keltaisiksi, katista taaksepäin uusi putkisto... :) En mä halua millään kauppakassilla ajaa... ;)

        Mul on tällä hetkellä alla 15" 195/60 ja tossa ohessa linkki mallista. En nyt tarkalleen muista, oliko just toi alamo, mutta lähellä ainakin mallia.

        http://www.motoral.fi/vanteet/alamo.jpg

        Mä taidan vielä hetken roikottaa niitä vanteita ittelläni ja neuvostasi laitan kaiketi jossain vaiheessa ilmoituksen yleisiin asioihin. Mulla on usko mennyt noihin ilmoituslehtiin, ei niiden kautta kukaan osta mitään *heh* Ja auton malli on -97.

        Kalvojen laittoa mietin kaverin kautta. Hänen tuttunsa täällä etelässä tekee teippauksia ja myös kalvotuksia. Hinta oli jotain 200 euroa viisi lasia. Takalasista perään saakka tulee tumminta laatuaan. Sitä kun tuli joskus tingittyä ilmastoinnistakin, niin nyt siitä kärsii koko "perhe". Koira läähättää takana, ukko rähisee vieressä ja minä kaakatan vielä ratissa *hih* Voit sä sit kuvitella, mitä siitä seuraa. Eli kalvot ikkunoihin ja sassiin.

        Täältä saamani vinkin perusteella saatu linkki

        http://www.shiningcenter.com

        Ja tosta investoinnista. Kyllä mä alan pikku hiljaa tajuamaan auton todellisen jälleenmyyntiarvon kriteerit, joten onhan tosta kuningattaresta pidettävä huolta.


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Mul on tällä hetkellä alla 15" 195/60 ja tossa ohessa linkki mallista. En nyt tarkalleen muista, oliko just toi alamo, mutta lähellä ainakin mallia.

        http://www.motoral.fi/vanteet/alamo.jpg

        Mä taidan vielä hetken roikottaa niitä vanteita ittelläni ja neuvostasi laitan kaiketi jossain vaiheessa ilmoituksen yleisiin asioihin. Mulla on usko mennyt noihin ilmoituslehtiin, ei niiden kautta kukaan osta mitään *heh* Ja auton malli on -97.

        Kalvojen laittoa mietin kaverin kautta. Hänen tuttunsa täällä etelässä tekee teippauksia ja myös kalvotuksia. Hinta oli jotain 200 euroa viisi lasia. Takalasista perään saakka tulee tumminta laatuaan. Sitä kun tuli joskus tingittyä ilmastoinnistakin, niin nyt siitä kärsii koko "perhe". Koira läähättää takana, ukko rähisee vieressä ja minä kaakatan vielä ratissa *hih* Voit sä sit kuvitella, mitä siitä seuraa. Eli kalvot ikkunoihin ja sassiin.

        Täältä saamani vinkin perusteella saatu linkki

        http://www.shiningcenter.com

        Ja tosta investoinnista. Kyllä mä alan pikku hiljaa tajuamaan auton todellisen jälleenmyyntiarvon kriteerit, joten onhan tosta kuningattaresta pidettävä huolta.

        Mulla pyörii alle tämän näköiset: http://www.kiiltovaunu.com/ravia.htm

        ja talvikiekoissa on: http://www.swedmobil.ru/images/sv40_3.jpg

        Mä maksoin Lustigille keväällä 240 eeroa niistä kalvoista. Kyllä Sä sit vähän halvemmalla saat sieltä "omia reittejäsi".

        Joo voin vaan kuvitella, mikä meteli siellä autossas on!! :D Vielä kun olisi anoppi takapenkillä niin maanpäällinen helvetti olisi valmis!! ;) Vaan tuskin se vielä ajosta nautintoa tekee, vaikka koira lopettaisikin läähättämisen... :) Automaattinen ilmastointi ja vakionopeudensäädin, niistä en suostu enää luopumaan!!

        Kyllä siitä auton maalipinnasta kannattaa pitää huolta. Maksoin silloin 440:stä 119 tmk (jos oikein muistan) ja sain 4,5 vuoden ja 60 tkm päästä siitä 97 tmk kun vaihdoin nykyiseen. Auto oli sentään kolmeen kertaan kolaroitu, kerran lähes lunastukseen... :) Mutta aina oli remontit tehty merkkiliikkeessä. Taidan olla yksi niitä harvoja kavereita, joka saa rahaa vakuutusyhtiöstä. Ei vaan, toisethan ne mun sähläämisen joutuu maksamaan korotettujen vakuutusmaksujen muodossa! :(


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        Mulla pyörii alle tämän näköiset: http://www.kiiltovaunu.com/ravia.htm

        ja talvikiekoissa on: http://www.swedmobil.ru/images/sv40_3.jpg

        Mä maksoin Lustigille keväällä 240 eeroa niistä kalvoista. Kyllä Sä sit vähän halvemmalla saat sieltä "omia reittejäsi".

        Joo voin vaan kuvitella, mikä meteli siellä autossas on!! :D Vielä kun olisi anoppi takapenkillä niin maanpäällinen helvetti olisi valmis!! ;) Vaan tuskin se vielä ajosta nautintoa tekee, vaikka koira lopettaisikin läähättämisen... :) Automaattinen ilmastointi ja vakionopeudensäädin, niistä en suostu enää luopumaan!!

        Kyllä siitä auton maalipinnasta kannattaa pitää huolta. Maksoin silloin 440:stä 119 tmk (jos oikein muistan) ja sain 4,5 vuoden ja 60 tkm päästä siitä 97 tmk kun vaihdoin nykyiseen. Auto oli sentään kolmeen kertaan kolaroitu, kerran lähes lunastukseen... :) Mutta aina oli remontit tehty merkkiliikkeessä. Taidan olla yksi niitä harvoja kavereita, joka saa rahaa vakuutusyhtiöstä. Ei vaan, toisethan ne mun sähläämisen joutuu maksamaan korotettujen vakuutusmaksujen muodossa! :(

        Kerronpa nyt sitten oman babyni historiaa viimoiselta parilta vuodelta, jonka olen sen omistanut. Itseasiassa tämä aihe tuli juuri nyt mieleen, kun hetki sitten olin Biliaan yhteydessä ja sovin tarkastusajan.

        Ostin auton marraskuussa 2000 ja maksoin tuolloin 115tmk. Annoin vaihdossa VW Polon -95 ja kyllähän siitä irtosi hyvin rahaa, kun olin sen niin hyvin pitänyt ja lisukkeitakin oli ihan ruhtinaallisesti. Sain vuoden vaihtoautotakuun. Volvon oston jälkeen noin muutaman kuukauden kuluttua pakkia laitettaessa kuului rutinaa (naisellisi termein, aivan kuin ratas olisi pyörinyt löytättä pykälää ja hyppien hampaiden yli) ja tuota sattui lähes joka 3:lla kerralla. Sitä alkoi tuo vika vaivaamaan ja otin Biliaan yhteyttä. Kytkin avattiin ja uusittiin kokonaan. Jo tuolloin sanoin, että olisipa oivaa katsastaa samalla se vaihteistopuoli, että voi sulkea sitten senkin vian ulkopuolelle. Vajaa vuosi ensimmäisen kerran jälkeen viat alkoivat yleistyä TAAS ja toimitin auton uudestaan Bilialle. Nyt kytkin avattiin ja ilmattiin, ei muuta. Töillehän on vuoden takuu ja tänään otin sitten taas kerran yhteyttä sinne. Parin kuukauden ajan pakki on taas rusahdellut ja nyt olivat sitä mieltä, että on se viisainta viedä näytettäväksi ja että sitten varataan aikaa. Parasta tässä on, että hyvän asiakaspalvelun johdosta mieleni pysyy toistaiseksi hyvänä, eli en ole vielä alkanut raivoamaan pää punaisena alati toistuvaan "vikaan" tai mikä se sitten lie onkaan. Tai hei, kirjoitinko äsken, että tuo em. asia oli parasta. Paras on vielä tulossa. Koska vika on tullut takuuaikana (ollut varmasti ennen ostoakin), en ole kahdesta kerrasta maksanut mitään ja nytkin tämä työnjohdon hlö sanoi, ettei tarkoitus ole mennä minun lompsalle.

        Plussaa Bilia saa toki siitä, että edellisellä kerralla pyysin vuokra-autoa, mutta hinnat olivat sitä luokkaa ja vika kuitenkin Bilian, etten tahtonut ottaa rahareikää enää lisää omalle kontolleni. Sovittiin, että hoidan auton käyttöön itse. Mennessäni viemään autoa huoltoon työnjohdon hlö sanoi, että sulle oli sitten auto varattuna. Ja eihän muuten ollut, MUTTA pojatpa olivat antaneet minulle kampanja-auton ajettavaksi ja lapussa taisi lukea että "especially for Volvotar" (nimi muutettu heh).

        Että tällainen tarina. Tänään siis tyypille auto katsottavaksi, huolto varataan varmaankin heti sen jälkeen ja toivottavasti tämä ongelma selviää tällä kertaa kunnialla!


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Kerronpa nyt sitten oman babyni historiaa viimoiselta parilta vuodelta, jonka olen sen omistanut. Itseasiassa tämä aihe tuli juuri nyt mieleen, kun hetki sitten olin Biliaan yhteydessä ja sovin tarkastusajan.

        Ostin auton marraskuussa 2000 ja maksoin tuolloin 115tmk. Annoin vaihdossa VW Polon -95 ja kyllähän siitä irtosi hyvin rahaa, kun olin sen niin hyvin pitänyt ja lisukkeitakin oli ihan ruhtinaallisesti. Sain vuoden vaihtoautotakuun. Volvon oston jälkeen noin muutaman kuukauden kuluttua pakkia laitettaessa kuului rutinaa (naisellisi termein, aivan kuin ratas olisi pyörinyt löytättä pykälää ja hyppien hampaiden yli) ja tuota sattui lähes joka 3:lla kerralla. Sitä alkoi tuo vika vaivaamaan ja otin Biliaan yhteyttä. Kytkin avattiin ja uusittiin kokonaan. Jo tuolloin sanoin, että olisipa oivaa katsastaa samalla se vaihteistopuoli, että voi sulkea sitten senkin vian ulkopuolelle. Vajaa vuosi ensimmäisen kerran jälkeen viat alkoivat yleistyä TAAS ja toimitin auton uudestaan Bilialle. Nyt kytkin avattiin ja ilmattiin, ei muuta. Töillehän on vuoden takuu ja tänään otin sitten taas kerran yhteyttä sinne. Parin kuukauden ajan pakki on taas rusahdellut ja nyt olivat sitä mieltä, että on se viisainta viedä näytettäväksi ja että sitten varataan aikaa. Parasta tässä on, että hyvän asiakaspalvelun johdosta mieleni pysyy toistaiseksi hyvänä, eli en ole vielä alkanut raivoamaan pää punaisena alati toistuvaan "vikaan" tai mikä se sitten lie onkaan. Tai hei, kirjoitinko äsken, että tuo em. asia oli parasta. Paras on vielä tulossa. Koska vika on tullut takuuaikana (ollut varmasti ennen ostoakin), en ole kahdesta kerrasta maksanut mitään ja nytkin tämä työnjohdon hlö sanoi, ettei tarkoitus ole mennä minun lompsalle.

        Plussaa Bilia saa toki siitä, että edellisellä kerralla pyysin vuokra-autoa, mutta hinnat olivat sitä luokkaa ja vika kuitenkin Bilian, etten tahtonut ottaa rahareikää enää lisää omalle kontolleni. Sovittiin, että hoidan auton käyttöön itse. Mennessäni viemään autoa huoltoon työnjohdon hlö sanoi, että sulle oli sitten auto varattuna. Ja eihän muuten ollut, MUTTA pojatpa olivat antaneet minulle kampanja-auton ajettavaksi ja lapussa taisi lukea että "especially for Volvotar" (nimi muutettu heh).

        Että tällainen tarina. Tänään siis tyypille auto katsottavaksi, huolto varataan varmaankin heti sen jälkeen ja toivottavasti tämä ongelma selviää tällä kertaa kunnialla!

        440 oli sellainen vika, että se oli, päinvastaoin kuin ex-omistajansa :), erittäin viluinen. Tämä ilmeni sillä, että kun ilman lämpötilan laski alle 5 asteen, ja auton käynnisti pitkän seisonnan (=muutaman tunnin), konehuoneesta kuului aika kova hirveän korkeataajuinen ulina. Tämä tapahtui, käytti sitten lohkolämppäriä tai ei. Valitin siitä heti Keskusautahallin huoltoon ja heidän diagnoosi oli, että jäähdytysnestepumppu vuotaa nesteet pumpusta takaisin säiliöön. Vika ei korjaantunut. Valitin siitä uudelleen ja he vaihtoivat sinne jälleen uuden pumpun! Molemmat pumput ja työ menivät onneksi takuuseen. No ei vika silläkään korjaantunut enkä jaksanut siitä enää välittää. Viimeisenä talvena laitoin uteliaisuuttani koneen käyntiin kylmänä ja avasin konepellin. Hetken kuuntelin ja totesin vian olevan kytkimessä. KAH:n pojilla olisi ollut samat mahdollisuudet korjata vika, jos vaan olisi kiinnostanut. Molemmilla kerroilla vein auton sinne yöksi, jotta kone olisi varmasti kylmä kun he alkavat sitä laittamaan. Sen jälkeen ei ole ollut asiaa Länsikeskuksen huoltoon. Kaiken kaikkiaan Orikedon palvelu on parempaa kuin Länskärin!

        Sama juttu mulla, en ole vielä ikinä vuokrannut autoa huollon ajaksi. Vien auton vaan huoltoon ja sen jälkeen menen norkoilemaan uusien autojen puolelle, niin hetken päästä "vakioautomyyjäni" tuo avaimet. Olen kyllä tullut niin tutuksi siellä, kun vastaan kolmen auton huoltoon toimittamisista eli lähes kuukausittain siellä palloilen jonkun auton kanssa... :)


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        440 oli sellainen vika, että se oli, päinvastaoin kuin ex-omistajansa :), erittäin viluinen. Tämä ilmeni sillä, että kun ilman lämpötilan laski alle 5 asteen, ja auton käynnisti pitkän seisonnan (=muutaman tunnin), konehuoneesta kuului aika kova hirveän korkeataajuinen ulina. Tämä tapahtui, käytti sitten lohkolämppäriä tai ei. Valitin siitä heti Keskusautahallin huoltoon ja heidän diagnoosi oli, että jäähdytysnestepumppu vuotaa nesteet pumpusta takaisin säiliöön. Vika ei korjaantunut. Valitin siitä uudelleen ja he vaihtoivat sinne jälleen uuden pumpun! Molemmat pumput ja työ menivät onneksi takuuseen. No ei vika silläkään korjaantunut enkä jaksanut siitä enää välittää. Viimeisenä talvena laitoin uteliaisuuttani koneen käyntiin kylmänä ja avasin konepellin. Hetken kuuntelin ja totesin vian olevan kytkimessä. KAH:n pojilla olisi ollut samat mahdollisuudet korjata vika, jos vaan olisi kiinnostanut. Molemmilla kerroilla vein auton sinne yöksi, jotta kone olisi varmasti kylmä kun he alkavat sitä laittamaan. Sen jälkeen ei ole ollut asiaa Länsikeskuksen huoltoon. Kaiken kaikkiaan Orikedon palvelu on parempaa kuin Länskärin!

        Sama juttu mulla, en ole vielä ikinä vuokrannut autoa huollon ajaksi. Vien auton vaan huoltoon ja sen jälkeen menen norkoilemaan uusien autojen puolelle, niin hetken päästä "vakioautomyyjäni" tuo avaimet. Olen kyllä tullut niin tutuksi siellä, kun vastaan kolmen auton huoltoon toimittamisista eli lähes kuukausittain siellä palloilen jonkun auton kanssa... :)

        voin vain todeta, että kohta kuulen tuomion. Voin vain kuvitella uutisen: "En ainakaan minä mitään havainnut, joten ei kai sitä korjaamaan kannata alkaa!" Niin, taas kerran tunnen itseni vainoharhaiseksi ja mietin, että näinkö se pakki rusahtaa vain minun korvissani...

        Uutisia lisää maanantaina!


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        voin vain todeta, että kohta kuulen tuomion. Voin vain kuvitella uutisen: "En ainakaan minä mitään havainnut, joten ei kai sitä korjaamaan kannata alkaa!" Niin, taas kerran tunnen itseni vainoharhaiseksi ja mietin, että näinkö se pakki rusahtaa vain minun korvissani...

        Uutisia lisää maanantaina!

        Otahan se mekaanikko mukaan ajelulle, näytät miten se pakki rusahtelee... :) KAH:ssa ainakin yksi mekaanikko tulee mielellään mukaan, kun jotain tuollaista valittaa. Aurinkoista viikonloppua sekä Sinulle että Kuningattarellesi!! 8-]


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        Otahan se mekaanikko mukaan ajelulle, näytät miten se pakki rusahtelee... :) KAH:ssa ainakin yksi mekaanikko tulee mielellään mukaan, kun jotain tuollaista valittaa. Aurinkoista viikonloppua sekä Sinulle että Kuningattarellesi!! 8-]

        Niin sitten kävi, että voin ansioluettelooni lisätä uuden rivin: diplomi "Ylivilkas mielikuvitus" -kurssin suorittamisesta!

        Kaiken järjen mukaan minä kuvittelen nämä kytkimen rusahtelut tai jos en sitä, niin ainakin sen, mistä se johtuu. Taas toisaalta, puolustuksekseni voin todeta, että minähän vain toistelin mekaanikkojen sanoja. Nyt tämä työnjohtaja ilmoitti istumalla ratin takana puoli minuuttia, että koko homma johtuu siitä, että nesteet jähmettyvät ja rusahdus johtuu siitä. Selvityksessä on järkeä, sitä en kiellä, mutta mekaanikot kun olivat toista mieltä.

        Ketä uskoa?


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Niin sitten kävi, että voin ansioluettelooni lisätä uuden rivin: diplomi "Ylivilkas mielikuvitus" -kurssin suorittamisesta!

        Kaiken järjen mukaan minä kuvittelen nämä kytkimen rusahtelut tai jos en sitä, niin ainakin sen, mistä se johtuu. Taas toisaalta, puolustuksekseni voin todeta, että minähän vain toistelin mekaanikkojen sanoja. Nyt tämä työnjohtaja ilmoitti istumalla ratin takana puoli minuuttia, että koko homma johtuu siitä, että nesteet jähmettyvät ja rusahdus johtuu siitä. Selvityksessä on järkeä, sitä en kiellä, mutta mekaanikot kun olivat toista mieltä.

        Ketä uskoa?

        Kerrohan lisää siitä rusahtelusta, vaikuttaako esim. ilmanlämpötila jotenkin asiaan? Onko Kuningattaresi varustettu 2-litran koneella? Mun autossa nimittäin vaihteet on talvella todella jäykät ennen kuin ajon myötä lämpenevät. Pienemmillä koneilla varustetut pitävät sisällään myös erilaisen laatikon ja siinä vaihteet menee päälle kylmänäkin hienosti.


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        Kerrohan lisää siitä rusahtelusta, vaikuttaako esim. ilmanlämpötila jotenkin asiaan? Onko Kuningattaresi varustettu 2-litran koneella? Mun autossa nimittäin vaihteet on talvella todella jäykät ennen kuin ajon myötä lämpenevät. Pienemmillä koneilla varustetut pitävät sisällään myös erilaisen laatikon ja siinä vaihteet menee päälle kylmänäkin hienosti.

        En tiedä, onko ilmanlämpövaihteluilla/eroilla mitään varsinaista merkitystä ko. vian ottaen huomioon. Tarkoitan nyt, että näillä kesäilmoilla vaikutusta ei ole, talvella olen tottunut siihen, että hieman jähmeähän toi vaihteisto on, mutta sehän nyt on normaalia. Tarkoitan, että en mäkään saa itseäni kunnolla käyntiin -30 asteen pakkasella =) Kaikki nesteet ihan jäässä *heh*

        Niin, silläkään ei varsinaisesti ole merkitystä, onko auto seissyt työpäivän ajan, sillä rusahtelua saattaa esiintyä yhtä kanssa pidemmänkin yhtenäisen ajorupeuman jälkeen. Luulisi tuolloin, että nesteet olisivat jo normaalissa elementissä?!

        1.8 mulla on alla. Ei katsos ollut niin merkitystä ostohetkellä, lähteekö viivalta sekunnissa vai pitääkö farmarin vaatiman arvostetun aseman tasaisessa ajotyylissä =) Ne on sitten ihan eri autot, kun mulla viivalla polttaa kumia =)


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        En tiedä, onko ilmanlämpövaihteluilla/eroilla mitään varsinaista merkitystä ko. vian ottaen huomioon. Tarkoitan nyt, että näillä kesäilmoilla vaikutusta ei ole, talvella olen tottunut siihen, että hieman jähmeähän toi vaihteisto on, mutta sehän nyt on normaalia. Tarkoitan, että en mäkään saa itseäni kunnolla käyntiin -30 asteen pakkasella =) Kaikki nesteet ihan jäässä *heh*

        Niin, silläkään ei varsinaisesti ole merkitystä, onko auto seissyt työpäivän ajan, sillä rusahtelua saattaa esiintyä yhtä kanssa pidemmänkin yhtenäisen ajorupeuman jälkeen. Luulisi tuolloin, että nesteet olisivat jo normaalissa elementissä?!

        1.8 mulla on alla. Ei katsos ollut niin merkitystä ostohetkellä, lähteekö viivalta sekunnissa vai pitääkö farmarin vaatiman arvostetun aseman tasaisessa ajotyylissä =) Ne on sitten ihan eri autot, kun mulla viivalla polttaa kumia =)

        Vai on Kuningattaren emäntä jäässä 30 asteen pakkasella?? Mulla ainakin on aina sen verran tenua veressä, ettei -30 asteessa ole edes kylmä vielä... ;) Ja siksi myös auto ei saa palella, eli piti myös hommata lämmin talli sille. :)

        Onkos noissa vanhemmissa 1.8-litraisissa se laatikko, missä pakki on "ykkösen vieressä"? Jos se vaan on sama kuin mikä on uudemmissa saman kokoisissa, niin sen vaihteiston mekanismi liikkuu kuin unelma, ainakin niissä es.autoissa on liikkunut joilla olen ajellut. Kyllä 1.8 on auttamattomasti liian pieni kone tuon kokoisen autoon, pitäisi saada vaan sellainen pykälä perustuslakiin joka määrittelee pienimmän sallitun teho/paino -suhteen autoille! ;) Mullakaan ei sitten palaisi hermot ihan niin montaa kertaa tuolla liikenteessä... :)


      • Max
        volvo-freak kirjoitti:

        Vai on Kuningattaren emäntä jäässä 30 asteen pakkasella?? Mulla ainakin on aina sen verran tenua veressä, ettei -30 asteessa ole edes kylmä vielä... ;) Ja siksi myös auto ei saa palella, eli piti myös hommata lämmin talli sille. :)

        Onkos noissa vanhemmissa 1.8-litraisissa se laatikko, missä pakki on "ykkösen vieressä"? Jos se vaan on sama kuin mikä on uudemmissa saman kokoisissa, niin sen vaihteiston mekanismi liikkuu kuin unelma, ainakin niissä es.autoissa on liikkunut joilla olen ajellut. Kyllä 1.8 on auttamattomasti liian pieni kone tuon kokoisen autoon, pitäisi saada vaan sellainen pykälä perustuslakiin joka määrittelee pienimmän sallitun teho/paino -suhteen autoille! ;) Mullakaan ei sitten palaisi hermot ihan niin montaa kertaa tuolla liikenteessä... :)

        ...itse en laittaisi autoani lämpimään talliin!


      • Volvotar
        volvo-freak kirjoitti:

        Vai on Kuningattaren emäntä jäässä 30 asteen pakkasella?? Mulla ainakin on aina sen verran tenua veressä, ettei -30 asteessa ole edes kylmä vielä... ;) Ja siksi myös auto ei saa palella, eli piti myös hommata lämmin talli sille. :)

        Onkos noissa vanhemmissa 1.8-litraisissa se laatikko, missä pakki on "ykkösen vieressä"? Jos se vaan on sama kuin mikä on uudemmissa saman kokoisissa, niin sen vaihteiston mekanismi liikkuu kuin unelma, ainakin niissä es.autoissa on liikkunut joilla olen ajellut. Kyllä 1.8 on auttamattomasti liian pieni kone tuon kokoisen autoon, pitäisi saada vaan sellainen pykälä perustuslakiin joka määrittelee pienimmän sallitun teho/paino -suhteen autoille! ;) Mullakaan ei sitten palaisi hermot ihan niin montaa kertaa tuolla liikenteessä... :)

        Pakki todellakin on ykkösen vieressä!

        Ja koneen koosta. Kuten mä aikaisemmin kirjoitin, farmarit on musta ainakin sitä luokkaa autojen katraassa, että sen arvokkuudelle ei kuulu jättää taakseen mustaa vanaa, joten en suorastaan välitä, mikä kone konepellin alla on. Ja toiseksi, Suomessahan ON nopeusrajoitukset, toisin kuin Saksassa =) Ja ihan hyvin tuommoinen 1.8 lähtee valoista, ei jää jalkoihin pyörimään =) Tosin sitä ei voi verrata sun autoon, mutta kyllä se hyvin mulle kelpaa.

        Menee muuten etuiskarit/etuosa syyniin, kun pääsen kesälomalle. Varasin just tossa ajan tutulle, sen verran edullisesti tekee ja hyvällä ammattitaidolla, että enpä viitsi enää pidemmälle asiaa venyttää. Pienestä alusta voi kasvaa suuri loppu.


      • volvo-freak
        Max kirjoitti:

        ...itse en laittaisi autoani lämpimään talliin!

        Seisottaa autoa kadulla vai lämpimässä tallissa? Turun keskustan tuntumassa kun ei ole kauhean paljoa valinnanvaraa. On totta, että ruoste tekee tuhojaan tehokkaammin lämpimässä tallissa. Tai oikeastaan, se on autoHALLI eli se on avointa tilaa. Puhaltimet ovat talvella todella suurella eli auto kyllä kuivuu varsin nopeasti. Kadulla auto olisi alttiina kolhuille, jotka nekin kyllä ruostuvat ilman korjausta... Esimerkkinä mainittakoon, että naapurin kadulla seisova auto on kolhittu viime talven aikana kahteen kertaan, ilmeisesti lumen auraajan toimesta.


      • volvo-freak
        Volvotar kirjoitti:

        Pakki todellakin on ykkösen vieressä!

        Ja koneen koosta. Kuten mä aikaisemmin kirjoitin, farmarit on musta ainakin sitä luokkaa autojen katraassa, että sen arvokkuudelle ei kuulu jättää taakseen mustaa vanaa, joten en suorastaan välitä, mikä kone konepellin alla on. Ja toiseksi, Suomessahan ON nopeusrajoitukset, toisin kuin Saksassa =) Ja ihan hyvin tuommoinen 1.8 lähtee valoista, ei jää jalkoihin pyörimään =) Tosin sitä ei voi verrata sun autoon, mutta kyllä se hyvin mulle kelpaa.

        Menee muuten etuiskarit/etuosa syyniin, kun pääsen kesälomalle. Varasin just tossa ajan tutulle, sen verran edullisesti tekee ja hyvällä ammattitaidolla, että enpä viitsi enää pidemmälle asiaa venyttää. Pienestä alusta voi kasvaa suuri loppu.

        En mä enää ole siinä iässä, jolloin sitä autoa täytyy polkea hullun kiilto silmissä valoista. Mua kiinnostaa se, että pääsen reippaasti ohittamaan esim. rekan, kun hitaammin (lue: alle rajoitusten) kulkeva ajoneuvo on liikenteessä. Enkä pidä myöskään "kepittämisestä" eli siitä, että saat aina ohituksissa vaihtaa vaihdetta tai kahta pienemmälle. Sen takia siitä matalapaineturbostakin haaveilen... :)

        Mikäs siellä "etupäässä" on vialla? Paljonko sillä Sun kärryllä on ajettu?


    • Etupää

      Ilmeisesti iskareissa on korjaamisen syy, sillä kolahtelee inhotavasti montuissa (syvemmissä ja terävissä sellaisissa). Tätä mieltä oli ainakin ystäväni "autoammattilaiset". Toki vikoja voi olla muitakin, joten heitän auton tallille kesälomalla puoleksi viikkoa, jotta saavat rauhassa katsella kaiken kuntoon. Talouspuoli vaan ei tunnu olevan vakain mahdollinen, MUTTA onneksi tämä korjaamo ei todellakaan ole kallein mahdollinen =) (vrt. Bilia)

      Ajettuna on n. 116 000 km.

    • Volvotar

      Ilmeisesti iskareissa on korjaamisen syy, sillä kolahtelee inhotavasti montuissa (syvemmissä ja terävissä sellaisissa). Tätä mieltä oli ainakin ystäväni "autoammattilaiset". Toki vikoja voi olla muitakin, joten heitän auton tallille kesälomalla puoleksi viikkoa, jotta saavat rauhassa katsella kaiken kuntoon. Talouspuoli vaan ei tunnu olevan vakain mahdollinen, MUTTA onneksi tämä korjaamo ei todellakaan ole kallein mahdollinen =) (vrt. Bilia)

      Ajettuna on n. 116 000 km.

      • Volvotar

        Tulipahan oikein kahteen kertaan ja vielä kaiken lisäksi Nimim. Etupää plagioi mun juttuja =) hih

        Ei tosi, mitäs olen tämmöinen tekniikan ihmelapsi!


      • Volvo "T4" Varkkune
        Volvotar kirjoitti:

        Tulipahan oikein kahteen kertaan ja vielä kaiken lisäksi Nimim. Etupää plagioi mun juttuja =) hih

        Ei tosi, mitäs olen tämmöinen tekniikan ihmelapsi!

        Mitä sitä kaikkea tarvi osata, kun on vaan rahaa millä maksaa niille osaajille...tyhmä sen tekee, jonka voi joku muu tehdä!

        Tämä on sitten totta...


      • Volvotar
        Volvo "T4" Varkkune kirjoitti:

        Mitä sitä kaikkea tarvi osata, kun on vaan rahaa millä maksaa niille osaajille...tyhmä sen tekee, jonka voi joku muu tehdä!

        Tämä on sitten totta...

        Rahallahan selviää monestakin asiasta, mutta kyllä se valitettavasti niin on, että yhden ongelman saa toki siirtymään rahalla, mutta se valitettavan usein luo ongelmien jatkumon jollain muulla elämän saralla =)

        Eli sinnikkäästi loppuun saakka, taijojen kera tai ilman.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

      Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe