Lestadiolaisten arki

malipu

Heipä hei kaikille!
Olen tekemässä koulua varten esitelmää lestadiolaisuudesta, ja ajattelin tiedustella millaista arki on lestadiolaisperheissä..?

69

14110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luokanvalvojasi.

      Kuule.
      Täällä koulussa nyt ei kukaan ole tekemässä mitään esitelmää, joten lopeta tuo feikkailu.
      Ei Lestadiolaisuudesta, eikä mistään muustakaan.

    • Ripaus

      Kyllä arki on melko tavallista elämää ainakin meidän lestadiolaisperheessä. Aamulla lähdetään töihin ja kouluihin kovalla tohinalla, kukin nokkii aamupalat senkuin ehtii ja jaksaa, joku lukee ruokapöydässä hesarin ja toinen aku-ankkaa. Koira jää kotiin nukkumaan. Iltapäivällä lapset palailevat koulusta, yksin tai kavereiden kanssa, tekevät läksyt hätäisesti ja viettävät aikaa yleensä koulukavereitten kanssa. Usein menevät tietysti myös kavereiden luo kylään. Päivällinen yritetään syödä yhdessä, harvoin kuitenkaan löytyy sellainen päivä että kaikki on paikalla yhtäaikaa. Mutta sitä hetkeä tavoitellaan. Illalla sitten joku menee pianotunnille, lauluharjoituksiin, kitarakurssille, viittomakielen kurssille, ratsastamaan tai tallille hoitamaan hevosia... Lukiolaisia työllistää illalla kouluhommat melko paljon. Joku ilta saattaa vanhimmasta päästä joku käydä rukoushuoneella nuortenillassa. Nuoremman pään lapset viettävät hetken aikaa pikku kakkosen ääressä, muuten TV:n katselu jää melkein uutisten katsomiseksi, ja vanhemmat joskus katsovat jotain ajankohtaisohjelmaa myöhemmin illalla. Iltapalaa syödään enemmän vähemmän yhdessä, ja sitten iltapesujen kautta nukkumaan klo 22-23. Hyvän yön toivotukset yritetään muistaa, ja iltarukous ainakin nuorempien kanssa.
      Suunnilleen tällaisena arki pyörii ainakin meillä. Joskus harvoin kutsutaan vieraita illalla, mutta tosi harvoin, mieluummin viikonloppuna kun on paremmin aikaa.

      • Simplicitas

        Jotensakin noin se on aina mennyt - ja menee osin edelleenkin - meilläkin. :-)


      • näin on
        Simplicitas kirjoitti:

        Jotensakin noin se on aina mennyt - ja menee osin edelleenkin - meilläkin. :-)

        Tavallisessa lest. perheessä ei ole tv:tä, joten sen katsomisen ei mene aikaa. Harvoja on ne perheet, josta käydään ratsastamassa ja musiikki- ja kilpaurheilu harrastuksissa. Liikuntaa kyllä harrastetaan muuten. Elämä on muuten ihan tavallista. Ystävien kanssa ollaan varmasti tavallisia ihmisiä useammin. Siis käydään vierailulla arkisinkin.


      • Ripaus
        näin on kirjoitti:

        Tavallisessa lest. perheessä ei ole tv:tä, joten sen katsomisen ei mene aikaa. Harvoja on ne perheet, josta käydään ratsastamassa ja musiikki- ja kilpaurheilu harrastuksissa. Liikuntaa kyllä harrastetaan muuten. Elämä on muuten ihan tavallista. Ystävien kanssa ollaan varmasti tavallisia ihmisiä useammin. Siis käydään vierailulla arkisinkin.

        "tavallisessa ja tavallisessa". Enpä tunne olevani tavaton perhe lestadiolaispiireissä, vaan hyvinkin tavallinen. Osa lestadiolaisista ruokkii jostain syystä tuollaista stereotypista lestadiolais-kuvaa, kuten "näin on"-nimimerkki. Samat ihmiset hyvin yleisesti sulkevat toisin käyttäytyvät ulos kristillisyydestä. Edelleen samat ihmiset hyvin harvoin ovat kiinnostuneet näiden hykimiensä ystävien sydämen ja uskon tilasta. Herää kysymys, mikä on tärkeää ja oleellista.


      • Es-Lesta
        Ripaus kirjoitti:

        "tavallisessa ja tavallisessa". Enpä tunne olevani tavaton perhe lestadiolaispiireissä, vaan hyvinkin tavallinen. Osa lestadiolaisista ruokkii jostain syystä tuollaista stereotypista lestadiolais-kuvaa, kuten "näin on"-nimimerkki. Samat ihmiset hyvin yleisesti sulkevat toisin käyttäytyvät ulos kristillisyydestä. Edelleen samat ihmiset hyvin harvoin ovat kiinnostuneet näiden hykimiensä ystävien sydämen ja uskon tilasta. Herää kysymys, mikä on tärkeää ja oleellista.

        yhdistyksissä sen päälinjan mukaan!
        Kyllä paaosa lestadiolaisista vieroksuu ottaa TV kotiinsa. Ja se on täysin liikkeen virallisen linjan mukaista! Ne, jotka niitä ovat ottaneet, ovat sen tehneet oman tilinsä päälle. Sitä paitsi monilla Suomen paikkakunnilla lestadiolaispiireissä TV on perin harvojen "valistuneiden uskovaisten" etuoikeus!
        Mutta ne, jotka kärsivät siitä, että saarnoissa ja opetuksessa vieläkin varoitetaan TV-ohjelmien vaaroista uskovan sielunelämälle, voisivat hakea vapaampaa foorumia muista hengellisistä liikkeistä, joissa maailman tavat ja sen seuraaminen ei ahdista. Ihmettelenkin, miksi sellaiset nimilestadiolaiset, jotka eivät hyväksy liikkeen opetuksia, viihtyvät kuitenkin ainakin nimellisesti liikkeen yhteydessä? Eikö sittenkään heillä ole luottamusta sellaisiin liikkeisiin, jotka kaikessa seuraavat ajan virtauksia, menivätpä ne mihin suuntaan tahansa?


      • Simplicitas
        Es-Lesta kirjoitti:

        yhdistyksissä sen päälinjan mukaan!
        Kyllä paaosa lestadiolaisista vieroksuu ottaa TV kotiinsa. Ja se on täysin liikkeen virallisen linjan mukaista! Ne, jotka niitä ovat ottaneet, ovat sen tehneet oman tilinsä päälle. Sitä paitsi monilla Suomen paikkakunnilla lestadiolaispiireissä TV on perin harvojen "valistuneiden uskovaisten" etuoikeus!
        Mutta ne, jotka kärsivät siitä, että saarnoissa ja opetuksessa vieläkin varoitetaan TV-ohjelmien vaaroista uskovan sielunelämälle, voisivat hakea vapaampaa foorumia muista hengellisistä liikkeistä, joissa maailman tavat ja sen seuraaminen ei ahdista. Ihmettelenkin, miksi sellaiset nimilestadiolaiset, jotka eivät hyväksy liikkeen opetuksia, viihtyvät kuitenkin ainakin nimellisesti liikkeen yhteydessä? Eikö sittenkään heillä ole luottamusta sellaisiin liikkeisiin, jotka kaikessa seuraavat ajan virtauksia, menivätpä ne mihin suuntaan tahansa?

        Totuus on tarua ihmeellisempää, Es-Lesta.
        Tiedän, korostan TIEDÄN, että n. 80%:lla es.lestadiolaisista on TV, mikä ainakin näiltä osin antaneekin varsin - sanoisinko "mielenkiintoisen" - kuvan mainitsemastasi liikkeemme "virallisen linjan" uskottavuudesta.


      • näin on
        Simplicitas kirjoitti:

        Totuus on tarua ihmeellisempää, Es-Lesta.
        Tiedän, korostan TIEDÄN, että n. 80%:lla es.lestadiolaisista on TV, mikä ainakin näiltä osin antaneekin varsin - sanoisinko "mielenkiintoisen" - kuvan mainitsemastasi liikkeemme "virallisen linjan" uskottavuudesta.

        Hämeenlinnassa voi olla ja Ruukun lukijoiden joukossa enempikin, mutta ei kaikilla Ruukun tilaajillakaan ole tv:tä.

        Tiesitkö muuten, että valehteleminen on syntiä? Et taida kuitenkaan välittää siitä, kuten et muustakaan mistä on saarnattu.


      • näin on
        Ripaus kirjoitti:

        "tavallisessa ja tavallisessa". Enpä tunne olevani tavaton perhe lestadiolaispiireissä, vaan hyvinkin tavallinen. Osa lestadiolaisista ruokkii jostain syystä tuollaista stereotypista lestadiolais-kuvaa, kuten "näin on"-nimimerkki. Samat ihmiset hyvin yleisesti sulkevat toisin käyttäytyvät ulos kristillisyydestä. Edelleen samat ihmiset hyvin harvoin ovat kiinnostuneet näiden hykimiensä ystävien sydämen ja uskon tilasta. Herää kysymys, mikä on tärkeää ja oleellista.

        Todella surkeasti olisi asiat jos sinun laisesi elämä olisi tavallista lestadiolaisuudessa. Se on kuitenkin tavallista niiden keskuudessa, jotka vastustavat kristillisyyden oppia ja oikeita opettajia. Haukkuvat parannussaarnaajia ja niitä, jotka seuraavat Kristuksen oppia oikessa alennuksessa. Sellaisten ei tarvitse käydä läheskään joka pyhä seuroissa. He tietävät mitä siellä saarnataan. Paljon rattoisammin aika kuluu kotona tv:n ääressä, eikä tarvitse olla "haukuttavana".

        "Samat ihmiset hyvin yleisesti sulkevat toisin käyttäytyvät ulos kristillisyydestä. Edelleen samat ihmiset hyvin harvoin ovat kiinnostuneet näiden hykimiensä ystävien sydämen ja uskon tilasta. Herää kysymys, mikä on tärkeää ja oleellista."

        Asia on niin, että ketään ei sulje pois mikään muu kuin Jumalan Sana. Kristillisyyteeen ei kuitenkaan ole hyväksytty mm. tv:tä. Yleensä sellaiset jotka sen laitteen hommaavat, ovat niin viisaita, että tietävät mitä tekevät. Toisen neuvot ja avut eivät kelpaa. Tarjouduimme kerran eräässä perheessä auttamaan tv:n ulos kantamisessa. Apu ei kelvannut. Ei tuonut tv onnea tähänkään perheeseen, vaan perhe hajosi. Olemme yrittäneet auttaa muitakin ystävä perheitä jotka ovat tulleet heikoiksi, tosin omasta mielestään vahvoiksi ja hankkineet tv:n. Neuvot ja avut eivät ole kelvanneet. Seurauksena on ollut alkoholismi ja avioero, vaikka mies on alkanut käyttäään sormusta. Sanoinkin hänelle,kun hän kysyi sormuksesta, että tiedän enemmän sellaisia eronneita, joilla on ollut sormus, kuin sellaisia, joilla sitä ei ole ollut.


      • näin on kirjoitti:

        Hämeenlinnassa voi olla ja Ruukun lukijoiden joukossa enempikin, mutta ei kaikilla Ruukun tilaajillakaan ole tv:tä.

        Tiesitkö muuten, että valehteleminen on syntiä? Et taida kuitenkaan välittää siitä, kuten et muustakaan mistä on saarnattu.

        Pois henkilökohtaiset hyökkäykset.
        Asioista voi kirjoittaa, mutta ei ihmisistä siten, että esitetään väite: Valehtelet, koska totuuden löytäminen on mahdotonta.


      • Ripaus
        Es-Lesta kirjoitti:

        yhdistyksissä sen päälinjan mukaan!
        Kyllä paaosa lestadiolaisista vieroksuu ottaa TV kotiinsa. Ja se on täysin liikkeen virallisen linjan mukaista! Ne, jotka niitä ovat ottaneet, ovat sen tehneet oman tilinsä päälle. Sitä paitsi monilla Suomen paikkakunnilla lestadiolaispiireissä TV on perin harvojen "valistuneiden uskovaisten" etuoikeus!
        Mutta ne, jotka kärsivät siitä, että saarnoissa ja opetuksessa vieläkin varoitetaan TV-ohjelmien vaaroista uskovan sielunelämälle, voisivat hakea vapaampaa foorumia muista hengellisistä liikkeistä, joissa maailman tavat ja sen seuraaminen ei ahdista. Ihmettelenkin, miksi sellaiset nimilestadiolaiset, jotka eivät hyväksy liikkeen opetuksia, viihtyvät kuitenkin ainakin nimellisesti liikkeen yhteydessä? Eikö sittenkään heillä ole luottamusta sellaisiin liikkeisiin, jotka kaikessa seuraavat ajan virtauksia, menivätpä ne mihin suuntaan tahansa?

        Tämä keskustelu näyttää nyt taas narahtaneen tähän tuttuun juupas-eipäs-väittelyyn TV:stä. Sehän on helppo sivuraide, jolla usein estetään keskustelu varsinaisesta asiasta. Alunperin keskustelu avattiin lestadiolaisperheen arkipäivän kuvauksesta. Olisi mukava palata taas siihen aiheeseen. Olen kertonut muutamalla rivillä meidän lestadiolaisperheen arjesta. Siitä on löytynyt useampikin moitittava kohta. Hyväksyn kaikin mokomin nuo kommentit meidän tavoista. On mukavaa kun avaudumme toisillemme. Kaikista kommenteista huolimatta tunnustan, että olemme edelleenkin vahvasti lestadiolainen perhe. Emme siitä herätysliikkeestä ole aktiivisemmin irti hankkiutumassa, vaan koemme että tällaisinakin mahdumme hyvin mukaan näiden ihanien ystävien, veljien ja sisarten, muodostamaan yhteisöön. Mutta mielenkiintoista olisi lukea myös muiden kuvauksia perheen arkipäivän vietosta. Se voisi olla avartavaa, koska jokaisella perheellä on varmaan vähän eri painotukset. Meillä saattaisi olla oppimista toisiltamme.


      • näin on
        vihne kirjoitti:

        Pois henkilökohtaiset hyökkäykset.
        Asioista voi kirjoittaa, mutta ei ihmisistä siten, että esitetään väite: Valehtelet, koska totuuden löytäminen on mahdotonta.

        Jos tuo tänne väitteitä, minkä totuudesta ei voi olla varma, niin sehän on valhe. Väitteille pitäisi olla jonkinlaista pohjaa. Ei riitä, jos kaveripiirissä on niin. Otanta pitää olla paljon kattavampi. Minulla on paljon ystäviä. Hyvä jos edes yhdellä (1) prosentilla heistä on tv. En silti väitä, että korkeintaan yhdellä prosentilla esikoisista on tv.

        Joku vuosi sitten vahoillisten johtomiehet sanoivat, että vanhoillisilla ei ole kenelläkään tv:tä. Ei varmasti olekaan, jos he eivät pidällä sellaisia vanhoillisina joilla se on.


      • näin on
        Ripaus kirjoitti:

        Tämä keskustelu näyttää nyt taas narahtaneen tähän tuttuun juupas-eipäs-väittelyyn TV:stä. Sehän on helppo sivuraide, jolla usein estetään keskustelu varsinaisesta asiasta. Alunperin keskustelu avattiin lestadiolaisperheen arkipäivän kuvauksesta. Olisi mukava palata taas siihen aiheeseen. Olen kertonut muutamalla rivillä meidän lestadiolaisperheen arjesta. Siitä on löytynyt useampikin moitittava kohta. Hyväksyn kaikin mokomin nuo kommentit meidän tavoista. On mukavaa kun avaudumme toisillemme. Kaikista kommenteista huolimatta tunnustan, että olemme edelleenkin vahvasti lestadiolainen perhe. Emme siitä herätysliikkeestä ole aktiivisemmin irti hankkiutumassa, vaan koemme että tällaisinakin mahdumme hyvin mukaan näiden ihanien ystävien, veljien ja sisarten, muodostamaan yhteisöön. Mutta mielenkiintoista olisi lukea myös muiden kuvauksia perheen arkipäivän vietosta. Se voisi olla avartavaa, koska jokaisella perheellä on varmaan vähän eri painotukset. Meillä saattaisi olla oppimista toisiltamme.

        Tv:hän on sinulle tuttu. Miten se on niin outoa? Vai onko sinulla vielä tunto tallella ja alkaa soimata, kun siitä tulee puhe?

        Kuinka tänne kukaan voi kertoa tavoistaan, kun olet heti arvostelemassa ja väittämässä vastaan? Ihmisillä on outoja käsityksiä meistä. Eräs ihminen tuli meille tekemään haastattelua ja ihmetteli, kuin meillä oli mikroaaltouuni. Eli ei ole liikaa sanoa, että olemme ihan tavallisia ihmisiä. Käymme samoissa kouluissa (ei edes omia uskontotunteja) ja työpaikkoissa, tai olemme työttöminä, niinkuin toisetkin. Syömme, juomme (ei alkohoolia), ulostamme ja nukumme, niinkuin toisetkin. Yleensä ottaen lestadiolaiset ovat ahkeria. Viime aikoina on rakennettu monta uutta rukoushuonetta tai korjattu vanhoja talkoilla. Tähän on lisäksi tarvittu myös aineellisia uhrauksia. Kenellekkään ei ole kuitenkaan laitettu mitään määrää. Kaikki on vapaa ehtoista, kuten ei ketään pakoteta mihinkään määrättyyn muottiin, ei edes vaadita olemaan opetuksen mukainen.


      • näin on
        näin on kirjoitti:

        Jos tuo tänne väitteitä, minkä totuudesta ei voi olla varma, niin sehän on valhe. Väitteille pitäisi olla jonkinlaista pohjaa. Ei riitä, jos kaveripiirissä on niin. Otanta pitää olla paljon kattavampi. Minulla on paljon ystäviä. Hyvä jos edes yhdellä (1) prosentilla heistä on tv. En silti väitä, että korkeintaan yhdellä prosentilla esikoisista on tv.

        Joku vuosi sitten vahoillisten johtomiehet sanoivat, että vanhoillisilla ei ole kenelläkään tv:tä. Ei varmasti olekaan, jos he eivät pidällä sellaisia vanhoillisina joilla se on.

        a oli muuttunut u:ksi, eli piti olla puolusta, voi olla, että vilä puuttuu yksi l.

        Lisäyksenä voisin väittää, että 50% niistä lestadiolaista, jotka hankkivat tv:n, jättävät ensiksi seuroissa käymisen ja sitten puolisonsa.Tämä on ihan fakta tietoa tuttavapiiristäni.


      • havaitseva
        näin on kirjoitti:

        Todella surkeasti olisi asiat jos sinun laisesi elämä olisi tavallista lestadiolaisuudessa. Se on kuitenkin tavallista niiden keskuudessa, jotka vastustavat kristillisyyden oppia ja oikeita opettajia. Haukkuvat parannussaarnaajia ja niitä, jotka seuraavat Kristuksen oppia oikessa alennuksessa. Sellaisten ei tarvitse käydä läheskään joka pyhä seuroissa. He tietävät mitä siellä saarnataan. Paljon rattoisammin aika kuluu kotona tv:n ääressä, eikä tarvitse olla "haukuttavana".

        "Samat ihmiset hyvin yleisesti sulkevat toisin käyttäytyvät ulos kristillisyydestä. Edelleen samat ihmiset hyvin harvoin ovat kiinnostuneet näiden hykimiensä ystävien sydämen ja uskon tilasta. Herää kysymys, mikä on tärkeää ja oleellista."

        Asia on niin, että ketään ei sulje pois mikään muu kuin Jumalan Sana. Kristillisyyteeen ei kuitenkaan ole hyväksytty mm. tv:tä. Yleensä sellaiset jotka sen laitteen hommaavat, ovat niin viisaita, että tietävät mitä tekevät. Toisen neuvot ja avut eivät kelpaa. Tarjouduimme kerran eräässä perheessä auttamaan tv:n ulos kantamisessa. Apu ei kelvannut. Ei tuonut tv onnea tähänkään perheeseen, vaan perhe hajosi. Olemme yrittäneet auttaa muitakin ystävä perheitä jotka ovat tulleet heikoiksi, tosin omasta mielestään vahvoiksi ja hankkineet tv:n. Neuvot ja avut eivät ole kelvanneet. Seurauksena on ollut alkoholismi ja avioero, vaikka mies on alkanut käyttäään sormusta. Sanoinkin hänelle,kun hän kysyi sormuksesta, että tiedän enemmän sellaisia eronneita, joilla on ollut sormus, kuin sellaisia, joilla sitä ei ole ollut.

        Taitaa olla niin, että ystäväpiirisi on varsin rajallinen tekstistäsi päätellen. Näinhän yleensä onkin, jos ei ole minkäänlaista suvaitsevaisuutta toisin ajattelevia/toimivia kohtaan. Kirjoituksessasi määrittelet (esikois-)lestadiolaisiksi sellaiset, joilla ei ole tv:tä eikä miehillä sormusta. Otoksesi (ja ystäväpiirisi) koostuu kyseisestä joukosta. Ennakkoluulosi ja asenteesi toisiin (esikoislestaiolaisiin) uskoviin ilmaiset käsitteillä "hämeenlinnalaiset" ja "Ruukun lukijat". Jos oikein tarkkaan lukee rivien välistä, voi tekstistäsi lukea pienen kateuden häivähdyksen tai erilaisuuden pelon. Ei pahlla, mutta meitä on moneen vaunuun, mutta jos olemme siinä junassa, jonka matkustajat uskovat Kristuksen lunastustyöhön omalla kohdallaan, päädymme samalla pääteasemalle. Kaikissa vaunuissa ei ole aina ilmanvaihto ihan kunnossa...


      • On kiva juttu rallattaa
        näin on kirjoitti:

        a oli muuttunut u:ksi, eli piti olla puolusta, voi olla, että vilä puuttuu yksi l.

        Lisäyksenä voisin väittää, että 50% niistä lestadiolaista, jotka hankkivat tv:n, jättävät ensiksi seuroissa käymisen ja sitten puolisonsa.Tämä on ihan fakta tietoa tuttavapiiristäni.

        Kuulin että 45% Ruukun lukijoista käyttää alkoholi pitoisia juomia viikottain (levikki muutama sata kpl). Se heidän hengellisyydestä. Lehti ei edusta esikois-lestadiolaisia, vaan heistä irtaantuneita.


      • el-kirahwi
        On kiva juttu rallattaa kirjoitti:

        Kuulin että 45% Ruukun lukijoista käyttää alkoholi pitoisia juomia viikottain (levikki muutama sata kpl). Se heidän hengellisyydestä. Lehti ei edusta esikois-lestadiolaisia, vaan heistä irtaantuneita.

        Millä perustelet sen, että viikottainen alkoholipitoisten juomien käyttö jotenkin viittaisi hengellisyyden puutokseen? Ei alkoholi ole kristinuskon mukaan synti. Sen sijaan eri asia olisi, jos 45 % jostain ryhmästä kertoisi vetävänsä viikottain kännit, se jo ehkä saattaisi jotain hengellisyyden puutoksesta kertoakin. Sitä paitsi muistaakseni kyllä kyseisen gallupin alkoholikyselyn tulokset olivat hieman erilaiset. Veikkaisin että se 45 % olisi paremminkin silloin tällöin käyttävien osuus.

        Ruukun lukijoista lähes kaikilla on esikoislestadiolainen tausta tai edes jotain kosketusta esikoislestadiolaisuuteen. Jotkut ovat edelleen jokasunnuntaisesti seuroihin osallistuvia ja itsensä esikoislestadiolaiseksi kutsuvia. Toiset taas ovat ottaneet enemmän etäisyyttä. Kaiken kaikkiaan Ruukun lukijakunta on äärimmäisen sekalainen joukko, joka tuskin on mistään asiasta samaa mieltä.


      • UnenNähnytUskova
        el-kirahwi kirjoitti:

        Millä perustelet sen, että viikottainen alkoholipitoisten juomien käyttö jotenkin viittaisi hengellisyyden puutokseen? Ei alkoholi ole kristinuskon mukaan synti. Sen sijaan eri asia olisi, jos 45 % jostain ryhmästä kertoisi vetävänsä viikottain kännit, se jo ehkä saattaisi jotain hengellisyyden puutoksesta kertoakin. Sitä paitsi muistaakseni kyllä kyseisen gallupin alkoholikyselyn tulokset olivat hieman erilaiset. Veikkaisin että se 45 % olisi paremminkin silloin tällöin käyttävien osuus.

        Ruukun lukijoista lähes kaikilla on esikoislestadiolainen tausta tai edes jotain kosketusta esikoislestadiolaisuuteen. Jotkut ovat edelleen jokasunnuntaisesti seuroihin osallistuvia ja itsensä esikoislestadiolaiseksi kutsuvia. Toiset taas ovat ottaneet enemmän etäisyyttä. Kaiken kaikkiaan Ruukun lukijakunta on äärimmäisen sekalainen joukko, joka tuskin on mistään asiasta samaa mieltä.

        Tuo luku on hieman yläkantissa; Saamani unikokemuksen (ilmestyksen, joka näistä kertoi ) mukaan tarkka luku on 37,6% (jatkuvsti päivittäinen käyttö) mutta trendi on moimakkaasti kasvava. Silloin tällöin käyttäviä ( jokunen saunakalja vuodessa ) on 56,3%. Näin siis siinä voimakkaassa valveunessa, jonka sain viime viikolla kokea.

        Juuri kuulin radiouutisista myös, että alkoholin käyttöön kuoli menneenä vuonna Suomessa n. 1900 henkilöä. Ja näissä oli mukana jokunen ruukkulainen; loput oli pullolaisia!

        Kännin vetäminen on eräs alkoholin käytön äärimuoto; kaikki alkoholin käyttäjät ei suinkaan ole näitä! Laestadiuskin puhuu kohtuullisista juomareista. Tehdään siis erotus asian ja asian välillä!


      • Absolutisti
        el-kirahwi kirjoitti:

        Millä perustelet sen, että viikottainen alkoholipitoisten juomien käyttö jotenkin viittaisi hengellisyyden puutokseen? Ei alkoholi ole kristinuskon mukaan synti. Sen sijaan eri asia olisi, jos 45 % jostain ryhmästä kertoisi vetävänsä viikottain kännit, se jo ehkä saattaisi jotain hengellisyyden puutoksesta kertoakin. Sitä paitsi muistaakseni kyllä kyseisen gallupin alkoholikyselyn tulokset olivat hieman erilaiset. Veikkaisin että se 45 % olisi paremminkin silloin tällöin käyttävien osuus.

        Ruukun lukijoista lähes kaikilla on esikoislestadiolainen tausta tai edes jotain kosketusta esikoislestadiolaisuuteen. Jotkut ovat edelleen jokasunnuntaisesti seuroihin osallistuvia ja itsensä esikoislestadiolaiseksi kutsuvia. Toiset taas ovat ottaneet enemmän etäisyyttä. Kaiken kaikkiaan Ruukun lukijakunta on äärimmäisen sekalainen joukko, joka tuskin on mistään asiasta samaa mieltä.

        Tässä todellinen vastaajien a-holinkäyttö.
        En koskaan 45%
        Harvoin 45%
        viikottain 5%
        päivittäin 5%
        Liikaa sittenkin jokainen ryyppy.


      • Viinimäessä
        UnenNähnytUskova kirjoitti:

        Tuo luku on hieman yläkantissa; Saamani unikokemuksen (ilmestyksen, joka näistä kertoi ) mukaan tarkka luku on 37,6% (jatkuvsti päivittäinen käyttö) mutta trendi on moimakkaasti kasvava. Silloin tällöin käyttäviä ( jokunen saunakalja vuodessa ) on 56,3%. Näin siis siinä voimakkaassa valveunessa, jonka sain viime viikolla kokea.

        Juuri kuulin radiouutisista myös, että alkoholin käyttöön kuoli menneenä vuonna Suomessa n. 1900 henkilöä. Ja näissä oli mukana jokunen ruukkulainen; loput oli pullolaisia!

        Kännin vetäminen on eräs alkoholin käytön äärimuoto; kaikki alkoholin käyttäjät ei suinkaan ole näitä! Laestadiuskin puhuu kohtuullisista juomareista. Tehdään siis erotus asian ja asian välillä!

        Niin Lestadius kirjoittaa hieman ivaten kohtuu juomareista, eli raittiit juomarit ja siviät huorat sekä rehelliset varkaat.


      • Es-Lesta
        Simplicitas kirjoitti:

        Totuus on tarua ihmeellisempää, Es-Lesta.
        Tiedän, korostan TIEDÄN, että n. 80%:lla es.lestadiolaisista on TV, mikä ainakin näiltä osin antaneekin varsin - sanoisinko "mielenkiintoisen" - kuvan mainitsemastasi liikkeemme "virallisen linjan" uskottavuudesta.

        niiden kymmenien vuosien kokemuksella, jonka olen esikoissuuntaa uskossa seurannut. Olen vieraillut kymmenillä paikkakunnilla ja sadoissa kodeissa, keskustellut paikkakuntain kristittyjen ja saarnaajien kanssa ja asunutkin useilla el-paikkakunnalla, ja varmuudella voin sanoa, että esittämäsi TV:n omistajien ( joilla on kotiin hankittu TV ) %-luku on suuresti liioiteltu; joko oma OLETUKSESI tai tietoinen provo. Ei edes H-linnassa päästä tällaisiin lukemiin ja sielläkin asia on kirkastunut monille sen oikeassa valossa.


      • näin on
        el-kirahwi kirjoitti:

        Millä perustelet sen, että viikottainen alkoholipitoisten juomien käyttö jotenkin viittaisi hengellisyyden puutokseen? Ei alkoholi ole kristinuskon mukaan synti. Sen sijaan eri asia olisi, jos 45 % jostain ryhmästä kertoisi vetävänsä viikottain kännit, se jo ehkä saattaisi jotain hengellisyyden puutoksesta kertoakin. Sitä paitsi muistaakseni kyllä kyseisen gallupin alkoholikyselyn tulokset olivat hieman erilaiset. Veikkaisin että se 45 % olisi paremminkin silloin tällöin käyttävien osuus.

        Ruukun lukijoista lähes kaikilla on esikoislestadiolainen tausta tai edes jotain kosketusta esikoislestadiolaisuuteen. Jotkut ovat edelleen jokasunnuntaisesti seuroihin osallistuvia ja itsensä esikoislestadiolaiseksi kutsuvia. Toiset taas ovat ottaneet enemmän etäisyyttä. Kaiken kaikkiaan Ruukun lukijakunta on äärimmäisen sekalainen joukko, joka tuskin on mistään asiasta samaa mieltä.

        "Kaiken kaikkiaan Ruukun lukijakunta on äärimmäisen sekalainen joukko, joka tuskin on mistään asiasta samaa mieltä."

        Yksinkertaisesti siitä, että heille on kasvanut oma viisaus. He ymmärtävät asioita paremmin kuin kristillisyydessä on ymärretty ja Pyhän Hengen kautta tutkittu raamatusta. He uskovat omistavansa Pyhän Hengen, mutta luuletko, että Pyhä henki ilmoitaa kaikille eri lailla.

        On suuri siunaus, että Laestadius on saarnannut täysraittiuden. Monet ovat säästyneet monelta pahalta. Tässäkin asiassa toiset ovat luulleet olevansa vahvoja ja alkaneet nauttimaan saunakaljoja, mutta seurauksena on ollut usein alkoholismi. On sellaisiakin kristittyjen lapsia, jotka ovat kuolleet alkoholiin. Alkoholi on yksi joka avartaa katsetta ja tekee kristillisyyden halvaksi. Laestadius on sanonut, että yksi ryypy kadottaa sen murheen, joka on Jumalan mielen jälkeen ja juopumus on lankeemus.


      • Absolutisti
        näin on kirjoitti:

        "Kaiken kaikkiaan Ruukun lukijakunta on äärimmäisen sekalainen joukko, joka tuskin on mistään asiasta samaa mieltä."

        Yksinkertaisesti siitä, että heille on kasvanut oma viisaus. He ymmärtävät asioita paremmin kuin kristillisyydessä on ymärretty ja Pyhän Hengen kautta tutkittu raamatusta. He uskovat omistavansa Pyhän Hengen, mutta luuletko, että Pyhä henki ilmoitaa kaikille eri lailla.

        On suuri siunaus, että Laestadius on saarnannut täysraittiuden. Monet ovat säästyneet monelta pahalta. Tässäkin asiassa toiset ovat luulleet olevansa vahvoja ja alkaneet nauttimaan saunakaljoja, mutta seurauksena on ollut usein alkoholismi. On sellaisiakin kristittyjen lapsia, jotka ovat kuolleet alkoholiin. Alkoholi on yksi joka avartaa katsetta ja tekee kristillisyyden halvaksi. Laestadius on sanonut, että yksi ryypy kadottaa sen murheen, joka on Jumalan mielen jälkeen ja juopumus on lankeemus.

        Nämä ruukkulaiset vetoavat ja ottavat puolustuksen:
        1 Kaanaan häistä
        2 Raamattu ei kiellä viiniä
        3 Kaanaan häissä "juovuttiin"
        4 Lutherkin heidän mielestään joi olutta

        Luther kuitenkin sanoo että kristityn tulee olla raitis, koska hänen tulee taistella perkelettä vastaan, kuinka se onnistuu juopuneena, kun se ei tahdo onnistua raittiinakaan.


      • Simpli
        näin on kirjoitti:

        Hämeenlinnassa voi olla ja Ruukun lukijoiden joukossa enempikin, mutta ei kaikilla Ruukun tilaajillakaan ole tv:tä.

        Tiesitkö muuten, että valehteleminen on syntiä? Et taida kuitenkaan välittää siitä, kuten et muustakaan mistä on saarnattu.

        "...ei kaikilla Ruukun tilaajillakaan ole tv:tä.", sanot.
        Noh, tuon sanoit sinä - minä en ole siihen edes viitannut. (Tosin n. 80%:lla on.)

        "Tiesitkö muuten, että valehteleminen on syntiä? Et taida kuitenkaan välittää siitä, kuten et muustakaan mistä on saarnattu.", käytät kirvestäsi edelleen, nimim. "näin on".
        Oletan, että todellakin tiedät mitä olet tekemässä, "näin on".
        Mielestäni tuonkaltaisen tuomion julistajalta on vähintäänkin kohtuullista edellyttää toteennäytettyjä perusteluja väittämänsä tueksi, joten: Jumalan ja seurakunnan edessä, "näin on", pyydänkin sinua esittämään joitakin esimerkkejä syytöstesi tueksi.


      • el-kirahwi
        näin on kirjoitti:

        "Kaiken kaikkiaan Ruukun lukijakunta on äärimmäisen sekalainen joukko, joka tuskin on mistään asiasta samaa mieltä."

        Yksinkertaisesti siitä, että heille on kasvanut oma viisaus. He ymmärtävät asioita paremmin kuin kristillisyydessä on ymärretty ja Pyhän Hengen kautta tutkittu raamatusta. He uskovat omistavansa Pyhän Hengen, mutta luuletko, että Pyhä henki ilmoitaa kaikille eri lailla.

        On suuri siunaus, että Laestadius on saarnannut täysraittiuden. Monet ovat säästyneet monelta pahalta. Tässäkin asiassa toiset ovat luulleet olevansa vahvoja ja alkaneet nauttimaan saunakaljoja, mutta seurauksena on ollut usein alkoholismi. On sellaisiakin kristittyjen lapsia, jotka ovat kuolleet alkoholiin. Alkoholi on yksi joka avartaa katsetta ja tekee kristillisyyden halvaksi. Laestadius on sanonut, että yksi ryypy kadottaa sen murheen, joka on Jumalan mielen jälkeen ja juopumus on lankeemus.

        Ai, Laestadiukseltako se onkin peräisin? Olen kuullut joidenkin lestadiolaisten saarnaajien joskus mainitsevan, että "vanhat" ovat sanoneet niin, mutta en tiennytkään, että se on peräisin jo Laestadiukselta. Mutta olipa sitten kuka tahansa, niin joka tapauksessa se on kristinuskon vastainen kanta, ja jos joku sellaista opettaa, niin hän erottaa siltä osin itsensä kristinuskosta. Kristinuskon mukaan alkoholin käyttäminen ei ole synti eikä se siten automaattisesti voi kadottaa "Jumalan mieleistä murhetta", eikä juopumuskaan ole kristinuskon mukaan automaattisesti lankeemus, vaan se voi johtaa lankeemukseen ja siksi sitä tulee välttää.

        Mitä tulee yllä toisissa kommenteissa olleisiin sanoihin 'juomari' ja 'ryyppy', niin ne jo itsessään sisältävät varsin asenteellisen suhtautumisen alkoholiin. Jos joku juo vaikkapa viiniä ruoan kanssa tai olutta saunan jälkeen, niin sanoilla 'juomari' ja 'ryyppy' ei ole mitään tekemistä sellaisen käytön kanssa.

        Syy siihen, miksi Ruukun lukijoiden joukossa on erilaisia käsityksiä asioista johtuu minun mielestäni siitä, että he ovat saaneet vaikutteita eri suunnista, jotkut tunnustuksellisesta luterilaisuudesta, jotkut nykaikaisesta liberalisoituneesta luterilaisuudesta, jotkut ns. vapaista suunnista, jotkut klassisesta vanhakirkollisuudesta (=ortodoksisuus, katolilaisuus). Ja onpa Ruukun keskustelupalstalla silloin tällöin vieraillut myös tiukkalinjaisia esikoislestadiolaisia, jotka edelleen ovat kanssasi yhtä mieltä siitä, että esikoislestadiolaisuus on "kristillisyys". Ja siitä luonnollisesti syntyy hyvin sekalainen joukko moninaisine mielipiteineen.


      • frans kakka
        UnenNähnytUskova kirjoitti:

        Tuo luku on hieman yläkantissa; Saamani unikokemuksen (ilmestyksen, joka näistä kertoi ) mukaan tarkka luku on 37,6% (jatkuvsti päivittäinen käyttö) mutta trendi on moimakkaasti kasvava. Silloin tällöin käyttäviä ( jokunen saunakalja vuodessa ) on 56,3%. Näin siis siinä voimakkaassa valveunessa, jonka sain viime viikolla kokea.

        Juuri kuulin radiouutisista myös, että alkoholin käyttöön kuoli menneenä vuonna Suomessa n. 1900 henkilöä. Ja näissä oli mukana jokunen ruukkulainen; loput oli pullolaisia!

        Kännin vetäminen on eräs alkoholin käytön äärimuoto; kaikki alkoholin käyttäjät ei suinkaan ole näitä! Laestadiuskin puhuu kohtuullisista juomareista. Tehdään siis erotus asian ja asian välillä!

        unta, että osa (tarkka prosentti 43,9) viinaan kuolleista pääsi taivaaseen.


      • näin on
        Simpli kirjoitti:

        "...ei kaikilla Ruukun tilaajillakaan ole tv:tä.", sanot.
        Noh, tuon sanoit sinä - minä en ole siihen edes viitannut. (Tosin n. 80%:lla on.)

        "Tiesitkö muuten, että valehteleminen on syntiä? Et taida kuitenkaan välittää siitä, kuten et muustakaan mistä on saarnattu.", käytät kirvestäsi edelleen, nimim. "näin on".
        Oletan, että todellakin tiedät mitä olet tekemässä, "näin on".
        Mielestäni tuonkaltaisen tuomion julistajalta on vähintäänkin kohtuullista edellyttää toteennäytettyjä perusteluja väittämänsä tueksi, joten: Jumalan ja seurakunnan edessä, "näin on", pyydänkin sinua esittämään joitakin esimerkkejä syytöstesi tueksi.

        Sinulta ei ole tullut mitään perusteluja, ei edes lähdettä mistä 80% on kotoisin. Olen kirjoittanut totuuden, jos toisin kirjoittaisin, niin valehtelisin.


      • näin on
        UnenNähnytUskova kirjoitti:

        Tuo luku on hieman yläkantissa; Saamani unikokemuksen (ilmestyksen, joka näistä kertoi ) mukaan tarkka luku on 37,6% (jatkuvsti päivittäinen käyttö) mutta trendi on moimakkaasti kasvava. Silloin tällöin käyttäviä ( jokunen saunakalja vuodessa ) on 56,3%. Näin siis siinä voimakkaassa valveunessa, jonka sain viime viikolla kokea.

        Juuri kuulin radiouutisista myös, että alkoholin käyttöön kuoli menneenä vuonna Suomessa n. 1900 henkilöä. Ja näissä oli mukana jokunen ruukkulainen; loput oli pullolaisia!

        Kännin vetäminen on eräs alkoholin käytön äärimuoto; kaikki alkoholin käyttäjät ei suinkaan ole näitä! Laestadiuskin puhuu kohtuullisista juomareista. Tehdään siis erotus asian ja asian välillä!

        Laestadius puhuu saarnoissaan: "Raittiit juomarit, rehelliset varkaat, siveät huorat ja kunnialliset viinaporvarit." Siis aika mahdottomia yhtälöitä. Hän moittii kuitenkin niitä, jotka juovat Herran kalkista kirkossa ja perkeleen kalkista kirkon takana. Sekä niitä, jotka siunaavat kirkossa ja kiroavat kirkon takana, ovat rehelliset kirkossa ja varastavat kirkon takana. Kuin myös niitä, jotka itkevät kirkossa ja huoraavat kirkon takana.


      • näin on
        frans kakka kirjoitti:

        unta, että osa (tarkka prosentti 43,9) viinaan kuolleista pääsi taivaaseen.

        Yksikään juomari ei peri taivaan valtakuntaa.


      • Absolutisti
        el-kirahwi kirjoitti:

        Ai, Laestadiukseltako se onkin peräisin? Olen kuullut joidenkin lestadiolaisten saarnaajien joskus mainitsevan, että "vanhat" ovat sanoneet niin, mutta en tiennytkään, että se on peräisin jo Laestadiukselta. Mutta olipa sitten kuka tahansa, niin joka tapauksessa se on kristinuskon vastainen kanta, ja jos joku sellaista opettaa, niin hän erottaa siltä osin itsensä kristinuskosta. Kristinuskon mukaan alkoholin käyttäminen ei ole synti eikä se siten automaattisesti voi kadottaa "Jumalan mieleistä murhetta", eikä juopumuskaan ole kristinuskon mukaan automaattisesti lankeemus, vaan se voi johtaa lankeemukseen ja siksi sitä tulee välttää.

        Mitä tulee yllä toisissa kommenteissa olleisiin sanoihin 'juomari' ja 'ryyppy', niin ne jo itsessään sisältävät varsin asenteellisen suhtautumisen alkoholiin. Jos joku juo vaikkapa viiniä ruoan kanssa tai olutta saunan jälkeen, niin sanoilla 'juomari' ja 'ryyppy' ei ole mitään tekemistä sellaisen käytön kanssa.

        Syy siihen, miksi Ruukun lukijoiden joukossa on erilaisia käsityksiä asioista johtuu minun mielestäni siitä, että he ovat saaneet vaikutteita eri suunnista, jotkut tunnustuksellisesta luterilaisuudesta, jotkut nykaikaisesta liberalisoituneesta luterilaisuudesta, jotkut ns. vapaista suunnista, jotkut klassisesta vanhakirkollisuudesta (=ortodoksisuus, katolilaisuus). Ja onpa Ruukun keskustelupalstalla silloin tällöin vieraillut myös tiukkalinjaisia esikoislestadiolaisia, jotka edelleen ovat kanssasi yhtä mieltä siitä, että esikoislestadiolaisuus on "kristillisyys". Ja siitä luonnollisesti syntyy hyvin sekalainen joukko moninaisine mielipiteineen.

        Kuuliaisuus on parempi kuin uhri, tottelevaisuus on parempi kuin oinasten lihavuus.
        Ei meillä turhaan neuvota välttämään syntiä, kaikki neuvot ja varotukset saamme Pyhän Hengen valkeudessa, joka käy ulos Isästä ja Pojasta.


      • el-kirahwi
        Absolutisti kirjoitti:

        Kuuliaisuus on parempi kuin uhri, tottelevaisuus on parempi kuin oinasten lihavuus.
        Ei meillä turhaan neuvota välttämään syntiä, kaikki neuvot ja varotukset saamme Pyhän Hengen valkeudessa, joka käy ulos Isästä ja Pojasta.

        Välttää toki voi alkoholia halutessaan, jos niin parhaaksi näkee vaaroja välttääkseen. Mutta synniksi sitä ei kristityksi itseään kutsuva saa sanoa, koska se ei kristinuskon mukaan ole synti. Jos joku väittää alkoholin käyttämistä synniksi, se ei tule Pyhästä Hengestä.

        (Sitä paitsi tarkkaan ottaen Pyhä Henki käy ulos vain Isästä, eikä Isästä ja Pojasta, mutta se ei taas kuulu tämän keskutelun aihepiiriin.)


      • Absolutisti
        el-kirahwi kirjoitti:

        Välttää toki voi alkoholia halutessaan, jos niin parhaaksi näkee vaaroja välttääkseen. Mutta synniksi sitä ei kristityksi itseään kutsuva saa sanoa, koska se ei kristinuskon mukaan ole synti. Jos joku väittää alkoholin käyttämistä synniksi, se ei tule Pyhästä Hengestä.

        (Sitä paitsi tarkkaan ottaen Pyhä Henki käy ulos vain Isästä, eikä Isästä ja Pojasta, mutta se ei taas kuulu tämän keskutelun aihepiiriin.)

        Jaa vai niin, etkö pidä Jeesusta Jumalana. Jeesus itse sanoi kun saatana kuisasi häntä erämaassa: Ei sinun pidä kiusata Herraa sinun Jumalaasi.

        Ensinnäkin alkoholin käyttäminen on jo tottelemattomuuden synti. Kaikki muut synnit seuraavat juopumuksen lisääntyessä. Alkoholia et voi nauttia ettet joutuisi syntiin. Miksi ehdon tahdoin tekee perkeleelle tilaa omaan sydämeen.


      • el-kirahwi
        Absolutisti kirjoitti:

        Jaa vai niin, etkö pidä Jeesusta Jumalana. Jeesus itse sanoi kun saatana kuisasi häntä erämaassa: Ei sinun pidä kiusata Herraa sinun Jumalaasi.

        Ensinnäkin alkoholin käyttäminen on jo tottelemattomuuden synti. Kaikki muut synnit seuraavat juopumuksen lisääntyessä. Alkoholia et voi nauttia ettet joutuisi syntiin. Miksi ehdon tahdoin tekee perkeleelle tilaa omaan sydämeen.

        Tottakai Jeesus on Jumala. Jos kieltää Kristuksen jumaluuden, kieltää myös koko pelastuksen, koska koko pelastuksen ydinasia on, että Jumala tuli ihmiseksi pelastaakseen langenneen ihmissuvun. Mutta Poika ei ole Isä.

        Jos joku totuudesta eksynyt saarnaaja jossain maailman kolkassa keksii uusia syntejä, ei sellaisia määritelmiä ole kenenkään pakko totella, eikä niiden noudattamatta jättäminen ole mikään "tottelemattomuuden synti".

        Oletko muuten koskaan ihmetellyt, miksi ehtoollisen aineeksi valittiin "syntinen juoma"? Pitäisi alkaa hälytyskellojen soida... Sitä paitsi minusta jotain olennaista menetetään jopa ehtoollisen ymmärtämisessä, jos viiniä ei enää mielletä jokapäiväiseksi juomaksi, vaan joksikin kummalliseksi taikajuomaksi, jonka juominen on muulloin syntiä paitsi ei ehtoollisella.


      • outob
        näin on kirjoitti:

        Laestadius puhuu saarnoissaan: "Raittiit juomarit, rehelliset varkaat, siveät huorat ja kunnialliset viinaporvarit." Siis aika mahdottomia yhtälöitä. Hän moittii kuitenkin niitä, jotka juovat Herran kalkista kirkossa ja perkeleen kalkista kirkon takana. Sekä niitä, jotka siunaavat kirkossa ja kiroavat kirkon takana, ovat rehelliset kirkossa ja varastavat kirkon takana. Kuin myös niitä, jotka itkevät kirkossa ja huoraavat kirkon takana.

        heitä on kahta lajia: juovia ja raittiita.

        Tajusitteko: on raittiita juomareita.

        Parempi, kun ette vitsaile asiasta, josta ette näköjään mitään tiedä.


      • näin on
        havaitseva kirjoitti:

        Taitaa olla niin, että ystäväpiirisi on varsin rajallinen tekstistäsi päätellen. Näinhän yleensä onkin, jos ei ole minkäänlaista suvaitsevaisuutta toisin ajattelevia/toimivia kohtaan. Kirjoituksessasi määrittelet (esikois-)lestadiolaisiksi sellaiset, joilla ei ole tv:tä eikä miehillä sormusta. Otoksesi (ja ystäväpiirisi) koostuu kyseisestä joukosta. Ennakkoluulosi ja asenteesi toisiin (esikoislestaiolaisiin) uskoviin ilmaiset käsitteillä "hämeenlinnalaiset" ja "Ruukun lukijat". Jos oikein tarkkaan lukee rivien välistä, voi tekstistäsi lukea pienen kateuden häivähdyksen tai erilaisuuden pelon. Ei pahlla, mutta meitä on moneen vaunuun, mutta jos olemme siinä junassa, jonka matkustajat uskovat Kristuksen lunastustyöhön omalla kohdallaan, päädymme samalla pääteasemalle. Kaikissa vaunuissa ei ole aina ilmanvaihto ihan kunnossa...

        Arvostelet vastinettani simplin kirjoitukseen. Vähän suppea pohja havainnoillesi. Niin laaja minulla on kyllä ystäväpiiri, että tiedän, ettei simplin väite pidä paikkaansa. Simpli ei pyynnöstäni huolimatta antanut vastausta kyselyyni siitä, mihin perustuu tämä 80%. Olen seurannut aika paljon ja pitkään keskusteluja nettiruukun sivuilla, joten tiedän ketkä siellä kirjoittavat ja osaan arvata, että se voisi olla peräisin sieltä. Tiedän myös, että Hämeenlinnassa on asiat huonosti, mutta joku valisti, ettei kuitenkaan niin huonosti. Kyllä minulla sielläkin on hyviä ystäviä.

        Ystävyyden tulee kuitenkin olla molemmin puoleista. Monet ystävät ovat katkaisseet ystävyyssiteensä minuun sen jälkeen, kun heille on tullut maailmallinen mieli, josta tv on näkyvä esimerkki. He eivät kutsu kylään, eivätkä tule meille, vaikka pyytäisimme.

        "Kirjoituksessasi määrittelet (esikois-)lestadiolaisiksi sellaiset, joilla ei ole tv:tä eikä miehillä sormusta."

        Jos tämä väitteesi pitäisi paikkansa, niin sanoisin kuten vanhoilliset, ettei kenelläkään ole tv:tä, eikä yksikään mies käytä sormusta. Näinhän en ole kirjoittanut?

        "Jos oikein tarkkaan lukee rivien välistä, voi tekstistäsi lukea pienen kateuden häivähdyksen tai erilaisuuden pelon."

        Siis mitä pitäisi kadehtia? Niitäkö, jotka uskaltavat olla tottelemattomia. En ainakaan kadehdi osaanne joka tulee olemaan karmea, ellette tee parannusta. Tv:n hankkijoilla ja sormusherroilla on erilaisuuden pelko, he eivät halua erottua maailmasta, sääli.


      • Mutta
        Absolutisti kirjoitti:

        Nämä ruukkulaiset vetoavat ja ottavat puolustuksen:
        1 Kaanaan häistä
        2 Raamattu ei kiellä viiniä
        3 Kaanaan häissä "juovuttiin"
        4 Lutherkin heidän mielestään joi olutta

        Luther kuitenkin sanoo että kristityn tulee olla raitis, koska hänen tulee taistella perkelettä vastaan, kuinka se onnistuu juopuneena, kun se ei tahdo onnistua raittiinakaan.

        Oli oluen ystävä ja nautti sitä.


      • Täsmälleen näin
        el-kirahwi kirjoitti:

        Ai, Laestadiukseltako se onkin peräisin? Olen kuullut joidenkin lestadiolaisten saarnaajien joskus mainitsevan, että "vanhat" ovat sanoneet niin, mutta en tiennytkään, että se on peräisin jo Laestadiukselta. Mutta olipa sitten kuka tahansa, niin joka tapauksessa se on kristinuskon vastainen kanta, ja jos joku sellaista opettaa, niin hän erottaa siltä osin itsensä kristinuskosta. Kristinuskon mukaan alkoholin käyttäminen ei ole synti eikä se siten automaattisesti voi kadottaa "Jumalan mieleistä murhetta", eikä juopumuskaan ole kristinuskon mukaan automaattisesti lankeemus, vaan se voi johtaa lankeemukseen ja siksi sitä tulee välttää.

        Mitä tulee yllä toisissa kommenteissa olleisiin sanoihin 'juomari' ja 'ryyppy', niin ne jo itsessään sisältävät varsin asenteellisen suhtautumisen alkoholiin. Jos joku juo vaikkapa viiniä ruoan kanssa tai olutta saunan jälkeen, niin sanoilla 'juomari' ja 'ryyppy' ei ole mitään tekemistä sellaisen käytön kanssa.

        Syy siihen, miksi Ruukun lukijoiden joukossa on erilaisia käsityksiä asioista johtuu minun mielestäni siitä, että he ovat saaneet vaikutteita eri suunnista, jotkut tunnustuksellisesta luterilaisuudesta, jotkut nykaikaisesta liberalisoituneesta luterilaisuudesta, jotkut ns. vapaista suunnista, jotkut klassisesta vanhakirkollisuudesta (=ortodoksisuus, katolilaisuus). Ja onpa Ruukun keskustelupalstalla silloin tällöin vieraillut myös tiukkalinjaisia esikoislestadiolaisia, jotka edelleen ovat kanssasi yhtä mieltä siitä, että esikoislestadiolaisuus on "kristillisyys". Ja siitä luonnollisesti syntyy hyvin sekalainen joukko moninaisine mielipiteineen.

        Erittäin hyvä ja vankasti perusteltu argumentaatio aiheesta, el-kirahwi.
        Noinhan se todellakin on, kuten sanot, että VAIN esikoislestadiolaisuus on "kristillisyys" - tiukkalinjaisen esikoislestadiolaisen käsityksen mukaan.


      • toinen havaitseva
        havaitseva kirjoitti:

        Taitaa olla niin, että ystäväpiirisi on varsin rajallinen tekstistäsi päätellen. Näinhän yleensä onkin, jos ei ole minkäänlaista suvaitsevaisuutta toisin ajattelevia/toimivia kohtaan. Kirjoituksessasi määrittelet (esikois-)lestadiolaisiksi sellaiset, joilla ei ole tv:tä eikä miehillä sormusta. Otoksesi (ja ystäväpiirisi) koostuu kyseisestä joukosta. Ennakkoluulosi ja asenteesi toisiin (esikoislestaiolaisiin) uskoviin ilmaiset käsitteillä "hämeenlinnalaiset" ja "Ruukun lukijat". Jos oikein tarkkaan lukee rivien välistä, voi tekstistäsi lukea pienen kateuden häivähdyksen tai erilaisuuden pelon. Ei pahlla, mutta meitä on moneen vaunuun, mutta jos olemme siinä junassa, jonka matkustajat uskovat Kristuksen lunastustyöhön omalla kohdallaan, päädymme samalla pääteasemalle. Kaikissa vaunuissa ei ole aina ilmanvaihto ihan kunnossa...

        "Ennakkoluulosi ja asenteesi toisiin (esikoislestaiolaisiin) uskoviin ilmaiset käsitteillä "hämeenlinnalaiset" ja "Ruukun lukijat".

        Mitä hämeenlinnalaiset itse kirjoittavat? He kirjoittavat onnesta, kun ainoa, joka vähänkin on saarnannut parannusta, on muuttanut pois paikkakunnalta ja nyt on vapaus koittanut.

        Miten itse suhtaudut niihin, jotka uskovat ja ajattelevat eri lailla kuin sinä? Hyökkäät heidän kimppuusa kaikenlaisilla syytöksillä, sellaisillakin joilla ei ole muuta pohjaa kuin saastainen mielikuvituksesi.

        Jos haluat tietää, niin kristittyjen lukumäärien laskussa, esim rukoushuoneen rakennus- tai laajennustarvetta varten käytetään sellaisia lukuja kuin jäsenmaksun maksaneet ja Rauhan Siteen tilaajat. Simple ei ole käyttänyt mitään. Epäilykseni on, että jos hänen väitteellään on jotakin pohjaa, niin kysely on tehty nettiruukussa, jossa läheskään kaikki eivät tunnustaudu esikoislestadiolaisiksi. Suurin osa on tämän opin suurimpia vihollisia, mitä olen kirjoituksista havannoinnut.


      • havainnoiva
        toinen havaitseva kirjoitti:

        "Ennakkoluulosi ja asenteesi toisiin (esikoislestaiolaisiin) uskoviin ilmaiset käsitteillä "hämeenlinnalaiset" ja "Ruukun lukijat".

        Mitä hämeenlinnalaiset itse kirjoittavat? He kirjoittavat onnesta, kun ainoa, joka vähänkin on saarnannut parannusta, on muuttanut pois paikkakunnalta ja nyt on vapaus koittanut.

        Miten itse suhtaudut niihin, jotka uskovat ja ajattelevat eri lailla kuin sinä? Hyökkäät heidän kimppuusa kaikenlaisilla syytöksillä, sellaisillakin joilla ei ole muuta pohjaa kuin saastainen mielikuvituksesi.

        Jos haluat tietää, niin kristittyjen lukumäärien laskussa, esim rukoushuoneen rakennus- tai laajennustarvetta varten käytetään sellaisia lukuja kuin jäsenmaksun maksaneet ja Rauhan Siteen tilaajat. Simple ei ole käyttänyt mitään. Epäilykseni on, että jos hänen väitteellään on jotakin pohjaa, niin kysely on tehty nettiruukussa, jossa läheskään kaikki eivät tunnustaudu esikoislestadiolaisiksi. Suurin osa on tämän opin suurimpia vihollisia, mitä olen kirjoituksista havannoinnut.

        "Miten itse suhtaudut niihin, jotka uskovat ja ajattelevat eri lailla kuin sinä? Hyökkäät heidän kimppuusa kaikenlaisilla syytöksillä, sellaisillakin joilla ei ole muuta pohjaa kuin saastainen mielikuvituksesi."

        Kertoisitko vielä, mikä kirjoituksessani oli hyökkäävää tai syyttävää ja missä kohtaa kirjoituksessani näet saastaisen mielikuvituksen. Kirjoitin auki, mitä havaitsin edellisestä kirjoituksesta, joka tihkui katkeruutta.

        Olen maksanut esikoislestadiolaiset ry:n jäsenmaksun, minulle tulee Rauhan side ja Ruukku, minulla on tv, en ole hämeenlinnalainen, miehelläni on sormus. Isostaa osaa ystäväpiiristäni voi sanoa samaa. Ystäväpiiriini kuuluu paljon ihmisiä, jotka poikkeavat edellä mainitusta luettelosta siinä, ettei heille tule Ruukkua tai heillä ei ole tv:tä tai heihin sopii joku muu yhdistelmä kyseisistä määreistä. Niiden perusteella en ihmisiä luokittele.

        Tärkein asia on usko siihen, että Kristuksen lunastustyö koskee juuri minua. Siihen ei liity mitään lisämääreitä jäsenmaksuista, televisioista, lehtitilauksista, vaatetuksesta, kodin sisustaamisista, harrastuksista tms. Omalle kohdalleni sopii hyvin ripauksen antama kuvaus uskovan arjesta, tosin lapset menevät meillä nukkumaan noin kello yhdeksän, yksi niistä jo huuteli peittelemään ja iltarukousta lukemaan. Täytyy siis mennä.

        Odotan selvennöstä ylläoleviin kysymyksiin ja pyytäisin vielä kertomaan, mitä tarkoitat parannussaarnalla.


      • tismalleen
        Täsmälleen näin kirjoitti:

        Erittäin hyvä ja vankasti perusteltu argumentaatio aiheesta, el-kirahwi.
        Noinhan se todellakin on, kuten sanot, että VAIN esikoislestadiolaisuus on "kristillisyys" - tiukkalinjaisen esikoislestadiolaisen käsityksen mukaan.

        Näin se on raamatun ja Lutherinkin todistuksen mukaan. Siellä missä saarnataan oikea ja puhdas Jumalan sana... Eikä sitä pidä helvetin portit voittaman.... Nämä helvetin portit ovat väärät hengelliset joukkiot joista osa ruukun lukijoista ammentaa itselleen hengellistä ravintoa joka on samaa rapaa jota siollekin syötettiin raamatun kertomuksen mukaan.


      • näin on
        tismalleen kirjoitti:

        Näin se on raamatun ja Lutherinkin todistuksen mukaan. Siellä missä saarnataan oikea ja puhdas Jumalan sana... Eikä sitä pidä helvetin portit voittaman.... Nämä helvetin portit ovat väärät hengelliset joukkiot joista osa ruukun lukijoista ammentaa itselleen hengellistä ravintoa joka on samaa rapaa jota siollekin syötettiin raamatun kertomuksen mukaan.

        Oikein kirjoitettu.


      • Arieli
        tismalleen kirjoitti:

        Näin se on raamatun ja Lutherinkin todistuksen mukaan. Siellä missä saarnataan oikea ja puhdas Jumalan sana... Eikä sitä pidä helvetin portit voittaman.... Nämä helvetin portit ovat väärät hengelliset joukkiot joista osa ruukun lukijoista ammentaa itselleen hengellistä ravintoa joka on samaa rapaa jota siollekin syötettiin raamatun kertomuksen mukaan.

        Sinä et vain huomaa mitä itseesi olet ahtanut. Kyllä on omavanhurskaus päässyt sinua nyt korottamaan. Rukoile ettei kävisi kerran huonosti, nimittäin ylpeys käy usein lankeemuksen edellä.

        Riippumatta siitä mitä toiset ovat, niin sinä vastaat herrallesi ihan omista synneistäsi.
        Ei todellakaan hyvältä näytä tuo puheesi uskovista veljistäsi ja sisaristasi.

        Huomioi sellainen seikka että Lutherin mukaan sinä itse edustat hurmahenkiä. Lue ja viisastu sinäkin, niin ei tarvitse sinunkaan tyhmän enää paukutella ylpeänä henskeleitäsi!!!!

        Martti Luther:

        III
        Eksyttäjät

        Hurmahenget kieltävät ensimmäisen uskonkappaleen

        Mitäpä puuttuu meidän hurmahengiltämme ja sakramenttien halveksijoilta kuin se, etteivät.he tiedä eivätkä tahdo tietää mitään meidän lapsenuskostamme: "Minä uskon Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan."

        Mitä on vesi?, he sanovat. Vesi on vesi, kuinka on mahdollista, että se voisi pestä pois synnin ja pelastaa meidät kuolemasta?

        He eivät usko Jumalaa olevan, sillä he kieltävät hänen tyonsä. He kuulevat kyllä korvillaan ja sanovat suullaan: "Minä uskon Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen", mutta sydämessään he eivät sitä usko.

        - Sillä kun hän itse sanoo: "Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi, mutta joka ei usko, se kadotetaan", ja kun kaikki on mahdollista hänelle, joka on kaikki luonut, miksi sitten ei olisi mahdollista, että vesi samassa puhdistaa ihmisen ja tekee hänet autuaaksi?

        Jumalalle ei mikään ole mahdotonta, sanoo enkeli Gabriel Marialle.

        Samoin voitaisiin myös sanoa toisista uskonkappaleista:

        kuinka se on mahdollista? Kuinka on mahdollista, että Jumala voi tulla ihmiseksi ja syntyä vaimosta ilman miestä ainoastaan Pyhän Hengen kautta ja puhtaasta neitsyestä? Kuinka on mahdollista, että neitsyt voi tulla raskaaksi ja synnyttää pojan?

        Eihän neitsyt voi olla äiti eikä äiti voi olla neitsyt? Järki sanoo, ettei kukaan voi olla samalla kertaa puhdas neitsyt ja äiti.

        Ja totta onkin, ettei mikään järki saa näitä sopimaan yhteen. Mutta usko saa ne hyvin sovituiksi yhteen ja sanoo: "Sinä mieletön, Jumala on kaikkivaltias, sen tähden on hänelle kaikki mahdollista."


    • Ahertaja

      Aamulla herätään
      Juodaan aamukahvi
      Syödään puuro tms.
      Käydään Wc:ssä
      Pestään kädet ja kasvot sekä hampaat
      Puetaan ulkovaatteet
      Lähdetään töihin
      Kahvitunti työskentelyä
      Ruokatunti
      Töskentelyä
      noin kello neljä työ päättyy
      Syödään kotona
      Levätään
      Kotiaskareita
      Seurustelua perheen jäsenten kanssa
      Nukkumaan meno

      • MyösLestadilainen

        nimittäin seurustelu vaimon kanssa ( sänkyhommissa ) josta juuri tuo palstalla paljon keskustelua herättänyt lestadiolaisten sikiämisvimma ja suuret lapsiperheet on kotoisin!


      • Ahertaja
        MyösLestadilainen kirjoitti:

        nimittäin seurustelu vaimon kanssa ( sänkyhommissa ) josta juuri tuo palstalla paljon keskustelua herättänyt lestadiolaisten sikiämisvimma ja suuret lapsiperheet on kotoisin!

        Sisältyi yleisnimikkeen alle "seurustelu perheen jäsenten kanssa". kyllä siellä muitakin oleellisia puutteita oli, jääköön nyt mainitsematta. Tehköön jokainen omat päätelmänsä.


    • Luokanvalvojasi.

      kertynyt, mistä saat todella mielenkiintoisen esitelmän kouluun jossa kukaan ei ole tosin pyytämässä tai vaatimassa sitä.

      • Justiina

        Sä oot jotenkin niiin lutunen, että haluaisin sinut minunkin luokanvalvojaksi. Ja jos nimesi sattuu vielä olemaan Pekka niin voisin rakastua sinuun ja ottaa miehekseni aivan kuin "sian säkissä".


      • Luokanvalvojasi.
        Justiina kirjoitti:

        Sä oot jotenkin niiin lutunen, että haluaisin sinut minunkin luokanvalvojaksi. Ja jos nimesi sattuu vielä olemaan Pekka niin voisin rakastua sinuun ja ottaa miehekseni aivan kuin "sian säkissä".

        en millään ehdi. Tämä koulutyö vie kaiken, mehut ja energiat. Kaikki oppilaat nykyään haluaa pitää esitelmää Lestadiolaisista ja tunnemmekin täällä koulussa jo Lestadiolaisuutta paljon paremmin kuin
        he itsekkään tietävät tai tuntevat. En muuten ole Pekka, olen Matti ja en ole säkissä.


      • frans kakka
        Luokanvalvojasi. kirjoitti:

        en millään ehdi. Tämä koulutyö vie kaiken, mehut ja energiat. Kaikki oppilaat nykyään haluaa pitää esitelmää Lestadiolaisista ja tunnemmekin täällä koulussa jo Lestadiolaisuutta paljon paremmin kuin
        he itsekkään tietävät tai tuntevat. En muuten ole Pekka, olen Matti ja en ole säkissä.

        Minä olen Matti ja olen sika ja kaikki minun tuntemat muut Matit ovat enemmän tai vähemmän sikoja, joten kyllä sinä luokanvalvoja olet luultavimmin sika. Toivottavasti sellaisessa juuttisäkissä, joka on läpihengitettävää mallia eikä jätesäkissä, jossa tulee nopeasti epämukava olo.
        Liity lukanvalvoja meihin, liity SS:n (salaiset siat, vähän niinkuin AA, muttasikaimiuusriipuvaisille).
        Justiinalle vaan sitä, että minä olen kyllä vieläkin lutuisempi, mutta en siis Pekka minäkään.


      • Pätkä
        Justiina kirjoitti:

        Sä oot jotenkin niiin lutunen, että haluaisin sinut minunkin luokanvalvojaksi. Ja jos nimesi sattuu vielä olemaan Pekka niin voisin rakastua sinuun ja ottaa miehekseni aivan kuin "sian säkissä".

        minun Pekan (puupää) parhaaksi kaveriksi yhteisiin rientoihin?


      • Pekka Puupää
        Justiina kirjoitti:

        Sä oot jotenkin niiin lutunen, että haluaisin sinut minunkin luokanvalvojaksi. Ja jos nimesi sattuu vielä olemaan Pekka niin voisin rakastua sinuun ja ottaa miehekseni aivan kuin "sian säkissä".

        Missä sitten voitais oikein treffata, opettaisin oikein sirmakan soittoa siinä sivussa. Ihan herkistyin tuosta lutusesta ja valvoakin osaan.


      • Justiina
        Pekka Puupää kirjoitti:

        Missä sitten voitais oikein treffata, opettaisin oikein sirmakan soittoa siinä sivussa. Ihan herkistyin tuosta lutusesta ja valvoakin osaan.

        mieltäni! Otan ton frans kakan.


      • frans kakka
        Justiina kirjoitti:

        mieltäni! Otan ton frans kakan.

        Justiina, olet oikealla tiellä, ett vain taivasmatkalaisena vaan myös näissä maallisissa riennoissa. Kyllä nyt puupäät on hylättävä ja tähdättävä terävämpiin päihin.
        Sitä paitsi jos otat Frans Kakan, saat kaiken muun paitsi sen kakan.


      • Pekka Puupää
        Justiina kirjoitti:

        mieltäni! Otan ton frans kakan.

        Ota vain pettäjä, taidat olla maalta kotoisin kun et kakan hajuakaan kammoksu.


      • Justiina
        Pekka Puupää kirjoitti:

        Ota vain pettäjä, taidat olla maalta kotoisin kun et kakan hajuakaan kammoksu.

        ei nyt ymmärrä. Siis kuka ottaa ja kenet? Lukase viestit vähän tarkemmin. Minen mustasukkasista ukoista välitä -kaulimella päähän!


      • Pekka Puupää
        Justiina kirjoitti:

        ei nyt ymmärrä. Siis kuka ottaa ja kenet? Lukase viestit vähän tarkemmin. Minen mustasukkasista ukoista välitä -kaulimella päähän!

        Sarjissankari Pekka Puupään vaimo Justiina oli kyllä lempeämpi ja sitä paitsi toimellinen nainen. Hän käytti kaulinta sen oikeaan tarkoitukseen ja ymmärsi Pekkaansa ja tämän toilauksia! Otappa oppia esikuvastasi.

        Rakkaudella Justiinaan. Pekka P.


      • Justiina
        Pekka Puupää kirjoitti:

        Sarjissankari Pekka Puupään vaimo Justiina oli kyllä lempeämpi ja sitä paitsi toimellinen nainen. Hän käytti kaulinta sen oikeaan tarkoitukseen ja ymmärsi Pekkaansa ja tämän toilauksia! Otappa oppia esikuvastasi.

        Rakkaudella Justiinaan. Pekka P.

        Oikeeta puhetta sinulta, mä olin vähän huonolla tuulella. :-(
        Muuten, Justiinalla on myös lämpöinen syli, ja uskollinenkin hän on :-)


      • Pekka Puupää
        Justiina kirjoitti:

        Oikeeta puhetta sinulta, mä olin vähän huonolla tuulella. :-(
        Muuten, Justiinalla on myös lämpöinen syli, ja uskollinenkin hän on :-)

        Justiina. Totta nuo sanasi ovat! Vieläpä sanoisin Justiinan sylistä, että se on rehevän pehmoinen ja lämmin!


      • Pätkä
        Pekka Puupää kirjoitti:

        Justiina. Totta nuo sanasi ovat! Vieläpä sanoisin Justiinan sylistä, että se on rehevän pehmoinen ja lämmin!

        Kyllä minä Pätkänä hiukan soimaan herra Puupäätä että uskaltaa avata suunsa vasta sitten kun on päässyt Justiinan rehevään syliin. Siellä sitten kaulaan takertuen uskaltaa sanoa jotakin viisauksia eipä uskaltanut avata kun oltiin kahden. Nenäänsä kyllä salaa piti kiinni kun Justiinan kainalot tuoksahteli.


      • Pekka P-pää
        Pätkä kirjoitti:

        Kyllä minä Pätkänä hiukan soimaan herra Puupäätä että uskaltaa avata suunsa vasta sitten kun on päässyt Justiinan rehevään syliin. Siellä sitten kaulaan takertuen uskaltaa sanoa jotakin viisauksia eipä uskaltanut avata kun oltiin kahden. Nenäänsä kyllä salaa piti kiinni kun Justiinan kainalot tuoksahteli.

        parempi kuin lihava riita! Mikä on totuus (kysyi myös Pilatus)?
        Et voi kieltää, etteikö Justiinan rehevä syli rauhoita miestä ja mieltä! On kokemusta tästä.


      • Justiina
        Pekka P-pää kirjoitti:

        parempi kuin lihava riita! Mikä on totuus (kysyi myös Pilatus)?
        Et voi kieltää, etteikö Justiinan rehevä syli rauhoita miestä ja mieltä! On kokemusta tästä.

        se ei tienyt totuutta, mutta minä olen päässyt sen onnekseni tuntemaan.
        No tässä totuus: Kävin pesulla, kainalot eivät enää tuoksahtele! Eikä se pesu ollut mikä tahansa pesu, se oli täydellinen, se oli anteeksisaaminen. :-) Rakkaushan se antaa anteeksi.
        Ei Pilatus nähnyt vaikka itse Rakkaus seisoi hänen edessään. Taisi sillä olla siitä pieni haju, kun hän yritti kovasti päästää Häntä vapaaksi, tämän Mestarimme lauseen jälkeen: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä. Sentähden on sen synti suurempi, joka jätti minut sinun käsiisi."
        T: rakkaudella Pekkaakin parempaan


      • Justiina
        Pätkä kirjoitti:

        Kyllä minä Pätkänä hiukan soimaan herra Puupäätä että uskaltaa avata suunsa vasta sitten kun on päässyt Justiinan rehevään syliin. Siellä sitten kaulaan takertuen uskaltaa sanoa jotakin viisauksia eipä uskaltanut avata kun oltiin kahden. Nenäänsä kyllä salaa piti kiinni kun Justiinan kainalot tuoksahteli.

        :-)))


      • Pekka Puupää
        Justiina kirjoitti:

        se ei tienyt totuutta, mutta minä olen päässyt sen onnekseni tuntemaan.
        No tässä totuus: Kävin pesulla, kainalot eivät enää tuoksahtele! Eikä se pesu ollut mikä tahansa pesu, se oli täydellinen, se oli anteeksisaaminen. :-) Rakkaushan se antaa anteeksi.
        Ei Pilatus nähnyt vaikka itse Rakkaus seisoi hänen edessään. Taisi sillä olla siitä pieni haju, kun hän yritti kovasti päästää Häntä vapaaksi, tämän Mestarimme lauseen jälkeen: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä. Sentähden on sen synti suurempi, joka jätti minut sinun käsiisi."
        T: rakkaudella Pekkaakin parempaan

        On sitten turvallista olla Justiinan sylissä kun saa tuntea lämpöä ja rakkautta eikä kainalotkaan tuoksahtele kuin kukkaistuoksulle . Suljen silmäni ja kuuntelen rakkauden ääntä joka tulee ympärileikatusta sydämestä niin kuin lämmin lounatuuli.


      • Pätkä
        Justiina kirjoitti:

        :-)))

        Tuo salaperäinen merkki kuvaa kuinka kaulimen isku heiluttaa Pätkän päätä taaksepäin.


    • äiti

      Hei! Haluaisin ihan ystävällisesti sanoa, että esitelmän tekeminen nettikeskustelun avulla on vähän tyhjän päällä. Nimettöminä kirjoitettuihin mielipiteisiin ei kannata luottaa. Toivottavasti sinulla on muutakin aineistoa esitelmääsi.

    • usko_epä

      lestadiolaisten arki kuluu rattoisasti toistensa kanssa riidellen. Uskon asiat antavat puheenaiheet: kuka on feikki, kuka provo, mikä on syntiä, mikä taas ei, onko tupakointi suotavaa, sallittua, hyväksi terveydelle, taivaaseen pääsyn este? Pitääkö pesukoneessa olla ikkuna päällä, sivussa, pohjassa vai eikö ikkunaa ensinkään?

      Siinä riidanaiheita aluksi. Eiköhän niistä yksi esitelmä synny. Eikös ne ole nykyään esseitä?:)

      • Anonym

        Erittäin rikkinästä sakkia, joiden elämää varjostavat pelot epävarmuus ja häpeä. Iso työ on juuri siinä kun tämä totuus torjutaan, niin että muut eivät näkisi sitä. Hyökkäykset ja tuomitseminen ovat nimenomaan osa tätä torjuntaa. Ei niin, etteiko lestadiolaisuudessa hyvääkin olisi, mutta tämä kaikkien lestaryhmien raskas synti rakkaudettomuus, joka johti aikanaan hajaannuksiin, se on edelleen tunnustamatta ja anteeksi anomatta.


      • näin on
        Anonym kirjoitti:

        Erittäin rikkinästä sakkia, joiden elämää varjostavat pelot epävarmuus ja häpeä. Iso työ on juuri siinä kun tämä totuus torjutaan, niin että muut eivät näkisi sitä. Hyökkäykset ja tuomitseminen ovat nimenomaan osa tätä torjuntaa. Ei niin, etteiko lestadiolaisuudessa hyvääkin olisi, mutta tämä kaikkien lestaryhmien raskas synti rakkaudettomuus, joka johti aikanaan hajaannuksiin, se on edelleen tunnustamatta ja anteeksi anomatta.

        Ei rakkaudettomuus ollut ainoa syy, en tiedä olisiko ollut suurinkaan. Suuruuden ajatukset tietysti on olleet niillä, joille ei ole kelvannut entinen oppi, ei parannussaarnat, vaan yksipuolinen evankeliumi, joka on tosin myöhemmin muuttunut. Vieläkään ei kuitenkaankaan kelpaa raamatun koko totuus, eikä Laestadiuksen opetukset.


      • oikeilla jäljillä sinä
        Anonym kirjoitti:

        Erittäin rikkinästä sakkia, joiden elämää varjostavat pelot epävarmuus ja häpeä. Iso työ on juuri siinä kun tämä totuus torjutaan, niin että muut eivät näkisi sitä. Hyökkäykset ja tuomitseminen ovat nimenomaan osa tätä torjuntaa. Ei niin, etteiko lestadiolaisuudessa hyvääkin olisi, mutta tämä kaikkien lestaryhmien raskas synti rakkaudettomuus, joka johti aikanaan hajaannuksiin, se on edelleen tunnustamatta ja anteeksi anomatta.

        Hyvää on paljon ja sydämestään kristittyjä. On monia ihania ihmisiä, jotka kulkevat Jumalan armoon turvaten poikki tämän turmeltuneen maailman kohti oikeaa isänmaata. Mutta tälläiset ihmiset eivät halua pitää suurta meteliä eikä riidellä ihmisen kanssa. Kun kristityt rupeavat riitelemään keskenään siitä kuka on suurin, jää Jeesuksen antama lähetyskäsky täyttämättä. Ja tästähän paholainen oikein tykkää.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      316
      7118
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2174
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1601
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1419
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1133
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1127
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      1009
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      853
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      49
      837
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe