Kertokaa nyt joku, että johtuuko naaman turvotus erityisesti silmän aluset kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin. Lääkärit istuu äimänkäkenä, kun meen "valittamaan" kyseisistä oireista. oon käyny allergia testeissä verikokeissa ja ties missä kokeissä.Ei apua.En ymmärrä miksei lääkärit miellä vaivaa vajaatoimintaan. Itselläni on rauhanen leikattu noin viisi vuotta sitten ja aloitin tyroxin hoidon. Noin pari vuotta sitten näitä oireita alkoi ilmaantua. Lääkärikäynnin jälkeen tuntuu aina, että ei oteta tosissaan ja että suurinpiirtein kuvittelen asian. Kosmeettinen, mutta erittäin kiusallinen asia. Onko tuohon mitään apua?
vajaatoiminta ja turvotus
10
10115
Vastaukset
- maaaret
onko sulla kilpirauhaslääkitys?
Jos on vajaatoiminta ja lääkitys niin olisi syytä kontrolloida säännöllisesti että lääkitys on oikealla tasolla. - vajaatoiminnan oireista
Kilpirauhasen ollessa kyseessä puhutaan myksödeemasta. Millaiset arvot sulla on? Oletko käynyt endokrinologilla?
- kiusallinen asia
Thyroxin 0.1 mg olen syönyt kohta viis vuotta ja viimeksi, kun kävin kontrollissa n. puoli vuotta sitten arvot olivat kohdallaan TSH 1.43 ja T4-V 14.6.
Toi myksedeema kyllä sopis oireisiin ->kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvä turvotus, joka johtuu liman ja nesteen kertymisestä kudoksiin. En ole ennen kuullut endokrinologista, mitä tälläinen henkilö tekee, mistä voi varata ajan? En tiedä johtuuko samasta asiasta, mutta aika usein tuntuu, että myös näkökyky olisi heikentenyt. Vaikea keskittää katsettaan mihinkään esim. luettaessa tuntuu, että teksti lähtee "leijumaan" ja joskus sumenee niin pahasti, että ei saa tekstistä mitään selvää. Tätä vajaatoimintaa ei kyllä toivois kellekkään.... - sisätautilääkäri
kiusallinen asia kirjoitti:
Thyroxin 0.1 mg olen syönyt kohta viis vuotta ja viimeksi, kun kävin kontrollissa n. puoli vuotta sitten arvot olivat kohdallaan TSH 1.43 ja T4-V 14.6.
Toi myksedeema kyllä sopis oireisiin ->kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvä turvotus, joka johtuu liman ja nesteen kertymisestä kudoksiin. En ole ennen kuullut endokrinologista, mitä tälläinen henkilö tekee, mistä voi varata ajan? En tiedä johtuuko samasta asiasta, mutta aika usein tuntuu, että myös näkökyky olisi heikentenyt. Vaikea keskittää katsettaan mihinkään esim. luettaessa tuntuu, että teksti lähtee "leijumaan" ja joskus sumenee niin pahasti, että ei saa tekstistä mitään selvää. Tätä vajaatoimintaa ei kyllä toivois kellekkään....joka on erikoistunut hormonijuttuihin. Itse olen käynyt yksityisellä täällä Jyväskylässä. Löytyi soittamalla yksityisille terveysasemille ja kysymällä.
Vaikka noi sun arvot on viiterajojen sisällä, niin oireet on silti mahdollisia. Monella on tutkimusten mukaan hyvä olo vasta, kun TSH on alle 1,00. Kokemuksesta voin sanoa, että itsekin oireilisin jo aika paljon noilla sun arvoilla. Se oma hyvä olo löytyy vain annostusta säätämällä, eikä lääkäri saisi tuijottaa liikaa pelkkiä labratuloksia. Koska sulla on silmäoireita lääkityksestä huolimatta, niin olisi hyvä, jos pääsisit käymään endokrinologin vastaanotolla. Voisitte keskustella annostuksen mahdollisesta hienosäädöstä ja sinut - toivottavasti - otettaisiin vakavasti oireinesi. Kuvittelua kun nuo oireet tuskin ovat... - TSH_8
sisätautilääkäri kirjoitti:
joka on erikoistunut hormonijuttuihin. Itse olen käynyt yksityisellä täällä Jyväskylässä. Löytyi soittamalla yksityisille terveysasemille ja kysymällä.
Vaikka noi sun arvot on viiterajojen sisällä, niin oireet on silti mahdollisia. Monella on tutkimusten mukaan hyvä olo vasta, kun TSH on alle 1,00. Kokemuksesta voin sanoa, että itsekin oireilisin jo aika paljon noilla sun arvoilla. Se oma hyvä olo löytyy vain annostusta säätämällä, eikä lääkäri saisi tuijottaa liikaa pelkkiä labratuloksia. Koska sulla on silmäoireita lääkityksestä huolimatta, niin olisi hyvä, jos pääsisit käymään endokrinologin vastaanotolla. Voisitte keskustella annostuksen mahdollisesta hienosäädöstä ja sinut - toivottavasti - otettaisiin vakavasti oireinesi. Kuvittelua kun nuo oireet tuskin ovat...Kirjoitat että lääkärin ei pitäisi tuijottaa laboratorioarvoihin mutta tuijotat itse tuohon TSH-arvoon.Minulla on lääkitsemättömänä TSH ollut pääasiassa välillä 6-20 mutta silti lähes kaikki tällä palstalla olevissa jutuissa mainitut oireet ovat minulle täysin tuntemattomia.
Olen lukenut kohtuullisen paljon kilpirauhasen vajaatoiminnasta mutta missään en ole nähnyt sellaista tietoa että oireet poistuisivat jossain tietyssä TSH-arvossa eikä TSH kerro mitään tyroksiinin määrästä elimistössä.
- sini**
lääkäri lähetti verikokeisiin, otettiin ainakin kilpirauhasarvot. mitä oireita vajaatoiminnassa o, epäileekö lääkäri ett masennus ja kuiva iho oireita mulla??
- sivut
http://www.kolumbus.fi/kilpirauhasliitto/vajaa.htm
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=3
Kun koetulokset tulee, pistä arvot itsellesi muistiin siltä varalta että se otetaan joskus uudestaan, niin voit verrata mihin suuntaan on kehittymässä.
- Plondi23
Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta, liikatoiminnalle mennessä tunsin että naama ihan turvoksissa... mutta en nyt tiedä että johtuuko siitä että viikonloput juon alkoholia? siiten pidän taukoa ja olen lopettanut maitotuotteet ja valkoiset jauhot,kaikki pois(lääkitystäkin vähennettiin). nyt taas kun juonut kaljaa, maitotuotteita, vaaleaa leipää ni jopa hirveä turvotuksen tunne (ei näy päälle päin,tunttuu ikävältä).. tiedä sitten mikä vaikuttaa,ei luulisi jos kerran viikossa juo niin turvottaisi näin paljon, voi kestää monta päivää.. tsh 5.27 ja t4-v 17 kun sain lääkkeet,kaikki hyvin pari vuotta kun lääkitys kohdillaan , tsh 0,58 ja t4-v 19, sitten lääkityksessä tapahtui jotain, tsh 1.7 ja t4-v 11, lääkityksen nosto ja seuraavat kokeet oli taas hyvät mutta samalla lääkityksellä ttas nousi 0,45 ja t4.v 25 kun hirveä turvotus, laskettiin lääkitystä,kolme kuukautta meni hyvin ja taas viimeviikolla alkoi.. erosin myös miehestäni ja tullut nyt otettua taas kaljaa normaalia enemmän. (kerran-pari viikossa) kolmen viikon ajan. uusiin kokeisiin pitäisi mennä. allergiakokeita ei ikinä otettu mutta olen syönyt nyt vuoden närästyslääkkeitä, palan tunne kurkussa, mikä häviää kyllä kuurilla mutta palaa taas takaisin jos yritän lopettaa.. kurkkukin ultrattu. en osaa sanoa mikä vaikuttaa mutta olisi kiva kuulla miten etenee ja muiden mielipiteitä?
- köhijä
Onko kellään oireena limaa kurkussa liittyen
kilpihauhasen vajaatoimintaan, kipppari poistettu 3/ 2016,
-hampaiden pesun jälkeen
-syömisen / varsinkin jonkun makean
- yöllä valuu lima kurkkuun
- sitä on niinkuin kokoajan melkeen ja sitkeessä
saa kakistella ja todella rykiä että irtoo?
veemäinen vaiva ?- Anonyymi
Vanha keskustelu, mutta kyllä on oireena limaa valuu kurkkuun ja täysin samat oireet kun sulla ja on erittäin veemäinen vaiva. Tiedän tunteesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1421850
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir280977- 35838
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.78797Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31729Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta10692Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44671Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48656- 43630
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos55626