vajaatoiminta ja turvotus

Kertokaa nyt joku, että johtuuko naaman turvotus erityisesti silmän aluset kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin. Lääkärit istuu äimänkäkenä, kun meen "valittamaan" kyseisistä oireista. oon käyny allergia testeissä verikokeissa ja ties missä kokeissä.Ei apua.En ymmärrä miksei lääkärit miellä vaivaa vajaatoimintaan. Itselläni on rauhanen leikattu noin viisi vuotta sitten ja aloitin tyroxin hoidon. Noin pari vuotta sitten näitä oireita alkoi ilmaantua. Lääkärikäynnin jälkeen tuntuu aina, että ei oteta tosissaan ja että suurinpiirtein kuvittelen asian. Kosmeettinen, mutta erittäin kiusallinen asia. Onko tuohon mitään apua?
1210863
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 12

Vanhimmat

onko sulla kilpirauhaslääkitys?
Jos on vajaatoiminta ja lääkitys niin olisi syytä kontrolloida säännöllisesti että lääkitys on oikealla tasolla.

Äänestä

Kilpirauhasen ollessa kyseessä puhutaan myksödeemasta. Millaiset arvot sulla on? Oletko käynyt endokrinologilla?

Äänestä
  • Thyroxin 0.1 mg olen syönyt kohta viis vuotta ja viimeksi, kun kävin kontrollissa n. puoli vuotta sitten arvot olivat kohdallaan TSH 1.43 ja T4-V 14.6.
    Toi myksedeema kyllä sopis oireisiin ->kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvä turvotus, joka johtuu liman ja nesteen kertymisestä kudoksiin. En ole ennen kuullut endokrinologista, mitä tälläinen henkilö tekee, mistä voi varata ajan? En tiedä johtuuko samasta asiasta, mutta aika usein tuntuu, että myös näkökyky olisi heikentenyt. Vaikea keskittää katsettaan mihinkään esim. luettaessa tuntuu, että teksti lähtee "leijumaan" ja joskus sumenee niin pahasti, että ei saa tekstistä mitään selvää. Tätä vajaatoimintaa ei kyllä toivois kellekkään....

    Äänestä

  • kiusallinen asia kirjoitti:

    Thyroxin 0.1 mg olen syönyt kohta viis vuotta ja viimeksi, kun kävin kontrollissa n. puoli vuotta sitten arvot olivat kohdallaan TSH 1.43 ja T4-V 14.6.
    Toi myksedeema kyllä sopis oireisiin ->kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvä turvotus, joka johtuu liman ja nesteen kertymisestä kudoksiin. En ole ennen kuullut endokrinologista, mitä tälläinen henkilö tekee, mistä voi varata ajan? En tiedä johtuuko samasta asiasta, mutta aika usein tuntuu, että myös näkökyky olisi heikentenyt. Vaikea keskittää katsettaan mihinkään esim. luettaessa tuntuu, että teksti lähtee "leijumaan" ja joskus sumenee niin pahasti, että ei saa tekstistä mitään selvää. Tätä vajaatoimintaa ei kyllä toivois kellekkään....

    joka on erikoistunut hormonijuttuihin. Itse olen käynyt yksityisellä täällä Jyväskylässä. Löytyi soittamalla yksityisille terveysasemille ja kysymällä.

    Vaikka noi sun arvot on viiterajojen sisällä, niin oireet on silti mahdollisia. Monella on tutkimusten mukaan hyvä olo vasta, kun TSH on alle 1,00. Kokemuksesta voin sanoa, että itsekin oireilisin jo aika paljon noilla sun arvoilla. Se oma hyvä olo löytyy vain annostusta säätämällä, eikä lääkäri saisi tuijottaa liikaa pelkkiä labratuloksia. Koska sulla on silmäoireita lääkityksestä huolimatta, niin olisi hyvä, jos pääsisit käymään endokrinologin vastaanotolla. Voisitte keskustella annostuksen mahdollisesta hienosäädöstä ja sinut - toivottavasti - otettaisiin vakavasti oireinesi. Kuvittelua kun nuo oireet tuskin ovat...

    Äänestä

  • sisätautilääkäri kirjoitti:

    joka on erikoistunut hormonijuttuihin. Itse olen käynyt yksityisellä täällä Jyväskylässä. Löytyi soittamalla yksityisille terveysasemille ja kysymällä.

    Vaikka noi sun arvot on viiterajojen sisällä, niin oireet on silti mahdollisia. Monella on tutkimusten mukaan hyvä olo vasta, kun TSH on alle 1,00. Kokemuksesta voin sanoa, että itsekin oireilisin jo aika paljon noilla sun arvoilla. Se oma hyvä olo löytyy vain annostusta säätämällä, eikä lääkäri saisi tuijottaa liikaa pelkkiä labratuloksia. Koska sulla on silmäoireita lääkityksestä huolimatta, niin olisi hyvä, jos pääsisit käymään endokrinologin vastaanotolla. Voisitte keskustella annostuksen mahdollisesta hienosäädöstä ja sinut - toivottavasti - otettaisiin vakavasti oireinesi. Kuvittelua kun nuo oireet tuskin ovat...

    Kirjoitat että lääkärin ei pitäisi tuijottaa laboratorioarvoihin mutta tuijotat itse tuohon TSH-arvoon.Minulla on lääkitsemättömänä TSH ollut pääasiassa välillä 6-20 mutta silti lähes kaikki tällä palstalla olevissa jutuissa mainitut oireet ovat minulle täysin tuntemattomia.
    Olen lukenut kohtuullisen paljon kilpirauhasen vajaatoiminnasta mutta missään en ole nähnyt sellaista tietoa että oireet poistuisivat jossain tietyssä TSH-arvossa eikä TSH kerro mitään tyroksiinin määrästä elimistössä.

    Äänestä

lääkäri lähetti verikokeisiin, otettiin ainakin kilpirauhasarvot. mitä oireita vajaatoiminnassa o, epäileekö lääkäri ett masennus ja kuiva iho oireita mulla??

Äänestä

Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta, liikatoiminnalle mennessä tunsin että naama ihan turvoksissa... mutta en nyt tiedä että johtuuko siitä että viikonloput juon alkoholia? siiten pidän taukoa ja olen lopettanut maitotuotteet ja valkoiset jauhot,kaikki pois(lääkitystäkin vähennettiin). nyt taas kun juonut kaljaa, maitotuotteita, vaaleaa leipää ni jopa hirveä turvotuksen tunne (ei näy päälle päin,tunttuu ikävältä).. tiedä sitten mikä vaikuttaa,ei luulisi jos kerran viikossa juo niin turvottaisi näin paljon, voi kestää monta päivää.. tsh 5.27 ja t4-v 17 kun sain lääkkeet,kaikki hyvin pari vuotta kun lääkitys kohdillaan , tsh 0,58 ja t4-v 19, sitten lääkityksessä tapahtui jotain, tsh 1.7 ja t4-v 11, lääkityksen nosto ja seuraavat kokeet oli taas hyvät mutta samalla lääkityksellä ttas nousi 0,45 ja t4.v 25 kun hirveä turvotus, laskettiin lääkitystä,kolme kuukautta meni hyvin ja taas viimeviikolla alkoi.. erosin myös miehestäni ja tullut nyt otettua taas kaljaa normaalia enemmän. (kerran-pari viikossa) kolmen viikon ajan. uusiin kokeisiin pitäisi mennä. allergiakokeita ei ikinä otettu mutta olen syönyt nyt vuoden närästyslääkkeitä, palan tunne kurkussa, mikä häviää kyllä kuurilla mutta palaa taas takaisin jos yritän lopettaa.. kurkkukin ultrattu. en osaa sanoa mikä vaikuttaa mutta olisi kiva kuulla miten etenee ja muiden mielipiteitä?

Äänestä

Onko kellään oireena limaa kurkussa liittyen
kilpihauhasen vajaatoimintaan, kipppari poistettu 3/ 2016,
-hampaiden pesun jälkeen
-syömisen / varsinkin jonkun makean
- yöllä valuu lima kurkkuun
- sitä on niinkuin kokoajan melkeen ja sitkeessä
saa kakistella ja todella rykiä että irtoo?
veemäinen vaiva ?

Äänestä
  • Vanha keskustelu, mutta kyllä on oireena limaa valuu kurkkuun ja täysin samat oireet kun sulla ja on erittäin veemäinen vaiva. Tiedän tunteesi.

    Äänestä

Kilpirauhasarvot kannattaa pyytää mikäli silmät turvoksissa. Kilpirauhasen tiolminta voi sekoittua liika ja tai vajaatoimintaan, jolloin ilmenee ruumiillisia oireita. Kilpirauhasen toiminta on sekaisin jos jano, hiustenlähtö, silmäoireita, heukotusta, väsymystä, mielialan vaihteluita. Olen maalliko, naallikkokielellä siis. Tilanne voi vaihdella liika ja vajaatoiminnan välillä tilanteesta toiseen. Kilpirauhasen vajaa ja tai liiketoimintaan ovat syynä moninaiset syut, struumakin. Tilannekatsaus pitäisi kuulua oirehtivilla oerusverikokeisiin vuosittain, myös laihtuminen, heikoyus merkkinä , turvotus myös.

Äänestä

Aloittajalle:miten teillä on muut arvot, veriarvot, onko sydän tutkittu?mikäli kasvoissa on ödemaattista turvotusta, sinertää, voi liittyä myös sydämen vajaatoimintaan, insuffisiencia cordis. Ei pelottelumoelessä mutta lääkärit eivät aina tutki kasvoturvotusten juurisyitä.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


kiusallinen asia kirjoitti:

Kertokaa nyt joku, että johtuuko naaman turvotus erityisesti silmän aluset kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin. Lääkärit istuu äimänkäkenä, kun meen "valittamaan" kyseisistä oireista. oon käyny allergia testeissä verikokeissa ja ties missä kokeissä.Ei apua.En ymmärrä miksei lääkärit miellä vaivaa vajaatoimintaan. Itselläni on rauhanen leikattu noin viisi vuotta sitten ja aloitin tyroxin hoidon. Noin pari vuotta sitten näitä oireita alkoi ilmaantua. Lääkärikäynnin jälkeen tuntuu aina, että ei oteta tosissaan ja että suurinpiirtein kuvittelen asian. Kosmeettinen, mutta erittäin kiusallinen asia. Onko tuohon mitään apua?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu