Minulla on altakasteluruukkuja, joissa on ihan rutikuiva multa. Voiko kuivassa mullassa olla hometta tai muita itiöitä, jotka leviävät huoneilmaan ja aiheuttaa silmien kirvelyä?
Onko mitään muita keinoja päästä eroon mahdollisesta "homeesta" kuin vaihtaa multa?
Voiko kuivassa mullassa olla hometta?
4
403
Vastaukset
- Lilja
En tiedä, olisiko kuiva multa mahdollinen syyllinen silmiesi kirvelyyn, mutta pidän sitä kyllä hiukan epätodennäköisenä.
Jos epäilet ongelman liittyvän jotenkin huonekasveihisi, niin tämä voi auttaa sinua suunnistamaan oikeaan suuntaan: jotkin kasvit voivat aiheuttaa allergisia oireita, ainakin seuraavat Allergia- ja astmaliiton mukaan:
* Limoviikuna
* Lyyraviikuna
* Jukkapalmu
* Pylvästyräkki
* Kiinanruusu
* Traakkipuu
* Vehkat
* Pesäraunioinen
* Vuoripalmu
* Saintpaulia
* Kodinonni
* Jättipaunikko eli paksulehti eli rahapuu (crassula)
* Saniaiset
Silmälääkärillä voisi myös olla lisää hyviä veikkauksia kirvelyn syyhyn :)- kirvelevät silmät
Vaihtoehtoja tietenkin löytyy ja olen karsinut kaikki muut vaihtoehdot joihin voin itse vaikuttaa. Nyt on enää jäljellä nuo huonekasvit, joita ei oikein viitsisi hävittää, jos kyse olisikin ilmastoinnista tai rakenteissa olevasta homeesta.
Eikö huonekasvien pitäisi puhdistaa huoneilmaa? Sen perusteella niiden pois heittäminen vain pahentaisi tilannetta. - Lilja
kirvelevät silmät kirjoitti:
Vaihtoehtoja tietenkin löytyy ja olen karsinut kaikki muut vaihtoehdot joihin voin itse vaikuttaa. Nyt on enää jäljellä nuo huonekasvit, joita ei oikein viitsisi hävittää, jos kyse olisikin ilmastoinnista tai rakenteissa olevasta homeesta.
Eikö huonekasvien pitäisi puhdistaa huoneilmaa? Sen perusteella niiden pois heittäminen vain pahentaisi tilannetta.Kyllähän kasvit kuulemma puhdistavat ilmaa, mutta sitten on juuri tuo antamani lista niistä kaikista, jotka myös "likaavat" ilmaa.
- minullakin
Lilja kirjoitti:
Kyllähän kasvit kuulemma puhdistavat ilmaa, mutta sitten on juuri tuo antamani lista niistä kaikista, jotka myös "likaavat" ilmaa.
Minullakin on ollut pari kertaa altakastelukasvin mullan pinnassa hometta kannattaa ottaa pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2905459- 705026
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484136- 513840
- 413458
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo883116Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv692972- 402154
- 442081
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami272078