Toimiiko lohkolämmitin?

SSS

Moi,
kertokaapa miten huomaa onko lohkolämmitin ylipäätään toiminut?? Uusi auto ja tuntuu siltä ettei lämmitin toimi ollenkaan. Joissakin autoissa lohkolämmittimen ollessa päällä on konepelti ollut paljaana pienestä jää/huurrekerroksesta, nyt ei näin ole.Tunnin pistokkeessa olleena auton moottori ei "hohkaa" ollenkaan lämpöä, kun konepellin avaa.Kertokaapa viisaammat!!

21

43271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on varmaan

      sellanen säteilylämmitin eli ei mikään varsinainen lohkolämmitin.
      niillä voi heittää influennssaista vesilintua!

      • säteilylämppärit

        mulla oli kanssa viime talvena säteilylämmitin joka oli vielä sellainen että lämmitti/säteili öljypohjaa. Sisälämmitin sulatti ikkunat ja oli mukavan lämmin mutta kun lähti ajamaan ikkunat veti huuruun ja kajuutta kylmeni. Lämpö ei siirtynyt sieltä öljystä tippaakaan vesitilaan/lohkoon. Nyt laitoin letkun väliin tulevan lämmittimen(Calix) kun Defalta ei löytynyt kuin säteilyjä mun autoon. Taas toimii.


      • SSS
        säteilylämppärit kirjoitti:

        mulla oli kanssa viime talvena säteilylämmitin joka oli vielä sellainen että lämmitti/säteili öljypohjaa. Sisälämmitin sulatti ikkunat ja oli mukavan lämmin mutta kun lähti ajamaan ikkunat veti huuruun ja kajuutta kylmeni. Lämpö ei siirtynyt sieltä öljystä tippaakaan vesitilaan/lohkoon. Nyt laitoin letkun väliin tulevan lämmittimen(Calix) kun Defalta ei löytynyt kuin säteilyjä mun autoon. Taas toimii.

        se lohkolämmitin on. Kertokaa miten teillä lohko toimii, huomaako esim. jos aukaisee konepellin, onko moottorissa "lämmön tuntua"??


      • Omassa Ardic
        SSS kirjoitti:

        se lohkolämmitin on. Kertokaa miten teillä lohko toimii, huomaako esim. jos aukaisee konepellin, onko moottorissa "lämmön tuntua"??

        Kahden tunnin lämmitys nostaa moottorin lämpötilaa noin 40 astetta (500 W lämmitin), niin että kyllä se aavistuksen haalealta tuntuu kahden lämmitystunnin jäljiltä.

        Webasto onkin eri juttu: 10 min = 50°!


    • kädellä

      seuraa lokilämppärin johtoa ja kokeile onko lohko tai lämmittimen juuri lämmennyt ei sen vaikeampaa ole. UUsikin vastus voi olla viallinen.

      • piilossa

        niin käy hakemassa omalta sähkönverkkoyhtiöstä kulutusmittari lainaksi. Jos lohkikselle tehoa menee (n. 500W), niin kyllä se toimiikin.

        Toivottavasti oikeasti tiedät, että siellä on lohkolämmitin. Autoliikkeet nimittäin myyvät säteilylämmittimiä aivan huoletta lohkolämmittimen nimellä.


      • piilossa kirjoitti:

        niin käy hakemassa omalta sähkönverkkoyhtiöstä kulutusmittari lainaksi. Jos lohkikselle tehoa menee (n. 500W), niin kyllä se toimiikin.

        Toivottavasti oikeasti tiedät, että siellä on lohkolämmitin. Autoliikkeet nimittäin myyvät säteilylämmittimiä aivan huoletta lohkolämmittimen nimellä.

        alkaa kuulua pieni kähinä lohkolämmittimestä muutama sekunti virran kytkemisen jälkeen.


      • SSS
        sitroen kirjoitti:

        alkaa kuulua pieni kähinä lohkolämmittimestä muutama sekunti virran kytkemisen jälkeen.

        näistä, eikohän asia siitä selviä!!


      • Jamppa1
        SSS kirjoitti:

        näistä, eikohän asia siitä selviä!!

        sellainen porinahan sieltä alkaa yleensä muutaman sekunnin kuluttua kuulua. Toiminta on helppo tarkastaa ihan kädellä. Kahden tunnin lämmityksen jälkeen ainakin 4-syl kone on lämpimän tuntuinen joka paikasta.


      • asa
        Jamppa1 kirjoitti:

        sellainen porinahan sieltä alkaa yleensä muutaman sekunnin kuluttua kuulua. Toiminta on helppo tarkastaa ihan kädellä. Kahden tunnin lämmityksen jälkeen ainakin 4-syl kone on lämpimän tuntuinen joka paikasta.

        Tietääkö joku minkä hintasia lohkolämmittimet on ku sellanen pitäis hommata ja paljonko on asennus?
        Auto olis volvo v40


      • 160 euroa
        asa kirjoitti:

        Tietääkö joku minkä hintasia lohkolämmittimet on ku sellanen pitäis hommata ja paljonko on asennus?
        Auto olis volvo v40

        Motonestista ostettuna noin 160 euroa, jos asennat itse. Tällä rahalla saa jo haaroitussarjan jolla saa sisäpistokkeen, johon voi liittää sisätilan lämppärin. jos tarviit pelkän lohkolämppärin ja siihen johtosarjan selviät satkulla. Kandee laittaa itse, niin säästää rahaa rutkasti!


      • Lämmin auto
        160 euroa kirjoitti:

        Motonestista ostettuna noin 160 euroa, jos asennat itse. Tällä rahalla saa jo haaroitussarjan jolla saa sisäpistokkeen, johon voi liittää sisätilan lämppärin. jos tarviit pelkän lohkolämppärin ja siihen johtosarjan selviät satkulla. Kandee laittaa itse, niin säästää rahaa rutkasti!

        Niin jos meinaat ite laittaa niin muista että siihen menee koko päivä ja ei asennus onnistu . Hallivuokra on noin 20 eeroo tunti eli päivässä saa meneen noin 150 eeroo jolla jo saisi asennuksen kenties.Silloin kannattaa asentaa ite jos on ammattilainen mutta muutoin ei.!!!!


    • vastus

      Hei, Te ketkä ette ole varmoja toimiiko moottorilämmittimesi ?? Sen voi todentaa hyvin yksinkertaisesti yleimittarilla mittaamalla pistokeesta. Pistokeessa on kolme pistikettä, joista yksi on suojamaadoitus ja kaksi muuta vaiheet.Jos lämmittimesi teho on esimerkiksi 600 wattia niin yleismittarin pitäisi näyttää
      88 Ohmia. Eli kaava on jännite (230) toiseen jaettuna oletetulla teholla on Vastus eli Ohmit.

      Valmistajan sivuilta näet lämmittimesi tehon, vanhemmat vettä lämmittävät elementit ovat yleisesti henkilöautoissa 600 wattia ja uusissa malleissa olevat kontaktilämmitimet 300 -400 wattia.
      Myöskin lämmitin valmistajien sivuilta näkee kuinka paljon päästöja ja kulutusta uusimmatkin lämmitinratkaisut saavat aikaan. Koska varmasti valmistajat haluavat tietää hyödyn samoin kuin Suomalaiset automaahantuojat.

    • osaisko joku viisaampi kertoa onko v40 joku rele/vastaava jos on liian kauan lämpeemässä? lohkolämppäri pelaa kun laittaa piuhan kiinni rupee sihinä kuulumaan ja parin tunnin päästä starttaa komeesti mutta itsellä ollut tolpassa 24/7 virta niin illalla kun jättää lämpeemään niin aamulla kone on ihan kohmeessa että ei ole lämmin eikä lähe käyntiin, piuha irti ja takas niin taas alkaa lämpeemään? saako sillei että pysyy lämpiämässä? olis itselle aika oleellinen kun ajot niin satunnaisia ettei pysty ajastimia käyttään.

      • Eipä kannata v noin pitkään lämmitellä. Ei se ala kiehumaan mutta pitää turhaan mottorissa lämpöä joka aiheutta kondenssiongelmia. Jäähdytysnetekin vanhenee. Ajastin ei paljoa maksa. Lisäksi vastuksella on omat käyttötuntinsa ja jossain tilanteissa sen vaihto vaikeaa.


    • Elämä on ihanaa

      Vaikee sanoo, mä oon itte niin rikas, että mulla on lämmin talli ja kaikkee muutaki. En mä autoo ulkona pidä seisomas. Autokin on hiukan parempi kuin monella ja vene löytyy, no mökkihän on melkein kaikilla vissiin, mulla ainaki. Koettakaa pärjäillä, kyllä ne kesäkelit joskus taas tulee...

      • numerot hallussa???

        kuka tanan opässi kaivaa noita ikivanhoja juttuja???


      • vatantane

        Kätevää :D Sulla on talli mukana resissussa vai? Tosi siistii :DD


    • Uusi Fiesta van

      Jos on kuuraa aamulla, niin lämmittimen päälläolo sulattaa selvän jäljen konepeltiin riippumatta siitä, onko autossa lohkolämmitin vai säteilylämmitin. Uusien autojen säteilylämmittimet ovat lähes äänettömiä, kuuntelemalla ei päälläolo selviä.

    • 1+1=42

      Lohkolämmitin lämmittää jäähdytysnestettä, koko moottoria. Säteilylämmitin lämmittää öljypohjaa, moottoriöljyä.

      • kylmä pää

        Ei sullakaan paljoa säteile.

        Koitapa etsiä tuollainen "säteilylämmitin" Defan tai Calixin luetteloista...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1976
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe