SULFIITTI

Heli

Moikka!

Tuleeko jollekin muulle allergiaoireita sulfiitista? Ostin eilen kuohuviinipullon sen kunniaksi, että sain työpaikan, ja joimme sen mieheni kanssa puoliksi. Join siis n. 3 lasillista. No, aamulla silmäluomet olivat lähes turvonneet kiinni ja muutenkin pahannäköistä nokkosrokkoa oli ja on edelleen ympäri kehoa. Henkeä ei ahdista tai mitään. Katsoin sitten kuohuviinipullon etikettiä, jossa luki erikseen, että "sisältää sulfiitteja".

Käsittääkseni sulfiitteja tulee olla aika paljon, että siitä erillisellä lauseella mainitaan? Vai? Onko jollakin tietoa ja samanlaisia oireita? Missä kaikissa elintervikkeissa sulfiittia on, ja mahtaakohan joissakin muissa ruoissa/juomissa olla sitä sellaisia pitoisuuksia, että se aiheuttaisi oireita?

En varmaan ole ainoa laatuaan. Millaisia oireita teille tulee?

Hauskaa alkavaa talvea =)

27

30481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kärsittykkin

      Hei,
      sama vaiva on minullakin.Makeat viinit ja kuohuviinit aiheuttavat nenän ja silmien vuotamista. Kannattaakin suosia kuivia viinejä. Valkoviineissä, varsinkin makeissa, on aina enemmän sulfitteja. Suosin siksi erityisesti Ranskan alueen punaviinejä: ne ovat kuivia ja tarvitsevat ilmeisesti vähemmän säilöntäaineita kuin eteläisempien maiden viinit.Etelä-Amerikan ja Australian viinit ovat olleet minulle pahimpia, siksi en juo niitä enää. Italialaiset ovat onnenkauppaa.

      Suosi kuohuviineistä traditional-meneltelmillä tehtyjä, tai jos mahdollista, shampanjaa. Ja erityisesti taas kuivia.

      Rikkiä löytyy myös monista kuivatuista hedelmistä. Rusinat aiheuttavat minulle jopa suun limakalvojen rikkoutumista. Toivottavasti näistä vinkeistä oli iloa.

    • taas säikäytti

      ehidn eilen juoda muutaman kulauksen bourgognea, kun kurkku ja keuhkoputket yhtäkkiä kramppasivat. noin puoleen minuuttiin en saanut kuin minimaalisesti happea äärimmäisen kovalla työllä. sen jälkeen pari tuntia kupli lima hengitysteissä ja hengittäminen oli raskasta. vasta silloin tajusin katsoa tarkemmin etiketin vastapuolelle. pullon takana luki "sisältää sulfiitteja". ei ollut ensimmäinen kerta, kun kävi näin. nyt vaihdan suosiolla olueen.

      • rheinland

        Auttoiko olueen vaihtaminen? Olen lukenut, että oluessakin on sulfiitteja. Olisi mielenkiintoista saada linkki, jossa mainittaisiin juomat / ruuat, joissa on sulfiitteja. Itse saan psoriasiksen tyyppistä kutiavaa ja hilseilevää ihottumaa suun ja silmien ympärille sulfiiteista. Inhottavaa!!


      • hengitys katkolla
        rheinland kirjoitti:

        Auttoiko olueen vaihtaminen? Olen lukenut, että oluessakin on sulfiitteja. Olisi mielenkiintoista saada linkki, jossa mainittaisiin juomat / ruuat, joissa on sulfiitteja. Itse saan psoriasiksen tyyppistä kutiavaa ja hilseilevää ihottumaa suun ja silmien ympärille sulfiiteista. Inhottavaa!!

        samoin väkevät alkoholit, mutta eihän niitä voi viinin tapaan käyttää tietenkään. myös atsoväreistä olen saanut kuvatunlaisia kohtauksia, tietyistä punaisista ja oransseista ulkomaisista karkeista. voisikohan punaviinissä olla väriaineita?? nyt kyllä varon kaikkia värillisiä siidereitä ym.


      • glöki
        hengitys katkolla kirjoitti:

        samoin väkevät alkoholit, mutta eihän niitä voi viinin tapaan käyttää tietenkään. myös atsoväreistä olen saanut kuvatunlaisia kohtauksia, tietyistä punaisista ja oransseista ulkomaisista karkeista. voisikohan punaviinissä olla väriaineita?? nyt kyllä varon kaikkia värillisiä siidereitä ym.

        Nyt on tullut uusi Juhla glöki,en ainakaan minä ole ennen ostanut, jossa on maininta,että sisältää sulfiitteja,mulle tuli niin huono olo,että oksat pois,vaikka otin vain lasillisen.No,"äkkäsin"katsoa etikettiä,siksi kiinnostuin googlettamaan.Vastaushan löytyi!


      • Pujo taikka ei
        glöki kirjoitti:

        Nyt on tullut uusi Juhla glöki,en ainakaan minä ole ennen ostanut, jossa on maininta,että sisältää sulfiitteja,mulle tuli niin huono olo,että oksat pois,vaikka otin vain lasillisen.No,"äkkäsin"katsoa etikettiä,siksi kiinnostuin googlettamaan.Vastaushan löytyi!

        Stockmann vetää myynnistä viinietikan, joka sisältää liikaa sulfiittia.
        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Stockmann vetää viinietikan myynnistä/1135248238427

        Pitänee itsekin "äkätä" näköjään katsella noita etikettejä vähän tarkemmin. Joskus on silmät vuotaneet aika paljon, eikä mitään hajuakaan, että se ois voinut johtua esim. etikasta, jota tulee käytettyä salatteihin. Sitä kuvittelee, että tuollainenkin oire johtuis vaikkapa pujon kukkimisesta tms. Voihan se tietysti johtuakin. Mutta näinköhän, jos oikein pahaksi menisi, lääkäri osaisi löytää juuri sulfiitin tuollaisen oireen aiheuttajaksi, varsinkin jos potilas on vähän heinänuhainen tms.

        Mä en ainakaan ole tällaisesta sulfiitista kuullut mitään. Pitänee itsekin "äkätä" katsella noita etikettejä näemmä vähän tarkemmin.

        Tämän vanhan keskustelun löysin, kun tuon uutisen luettuani rupesin minäkin vähän googlaamaan. Mitä niitä uusia ketjuja aloittamaan, kun on hyviä vanhojakin, heh!


      • myrkyttäjä666
        Pujo taikka ei kirjoitti:

        Stockmann vetää myynnistä viinietikan, joka sisältää liikaa sulfiittia.
        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Stockmann vetää viinietikan myynnistä/1135248238427

        Pitänee itsekin "äkätä" näköjään katsella noita etikettejä vähän tarkemmin. Joskus on silmät vuotaneet aika paljon, eikä mitään hajuakaan, että se ois voinut johtua esim. etikasta, jota tulee käytettyä salatteihin. Sitä kuvittelee, että tuollainenkin oire johtuis vaikkapa pujon kukkimisesta tms. Voihan se tietysti johtuakin. Mutta näinköhän, jos oikein pahaksi menisi, lääkäri osaisi löytää juuri sulfiitin tuollaisen oireen aiheuttajaksi, varsinkin jos potilas on vähän heinänuhainen tms.

        Mä en ainakaan ole tällaisesta sulfiitista kuullut mitään. Pitänee itsekin "äkätä" katsella noita etikettejä näemmä vähän tarkemmin.

        Tämän vanhan keskustelun löysin, kun tuon uutisen luettuani rupesin minäkin vähän googlaamaan. Mitä niitä uusia ketjuja aloittamaan, kun on hyviä vanhojakin, heh!

        laitoin kotiviiniini 2 kertasen määrän sulfiitti pulverii. lähen myrkyttää sulffari allergikkoja X-)


      • Lisäaineallergikko
        Pujo taikka ei kirjoitti:

        Stockmann vetää myynnistä viinietikan, joka sisältää liikaa sulfiittia.
        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Stockmann vetää viinietikan myynnistä/1135248238427

        Pitänee itsekin "äkätä" näköjään katsella noita etikettejä vähän tarkemmin. Joskus on silmät vuotaneet aika paljon, eikä mitään hajuakaan, että se ois voinut johtua esim. etikasta, jota tulee käytettyä salatteihin. Sitä kuvittelee, että tuollainenkin oire johtuis vaikkapa pujon kukkimisesta tms. Voihan se tietysti johtuakin. Mutta näinköhän, jos oikein pahaksi menisi, lääkäri osaisi löytää juuri sulfiitin tuollaisen oireen aiheuttajaksi, varsinkin jos potilas on vähän heinänuhainen tms.

        Mä en ainakaan ole tällaisesta sulfiitista kuullut mitään. Pitänee itsekin "äkätä" katsella noita etikettejä näemmä vähän tarkemmin.

        Tämän vanhan keskustelun löysin, kun tuon uutisen luettuani rupesin minäkin vähän googlaamaan. Mitä niitä uusia ketjuja aloittamaan, kun on hyviä vanhojakin, heh!

        Lukekaapa

        http://www.fedupwithfoodadditives.info/


      • swing247
        Lisäaineallergikko kirjoitti:

        Lukekaapa

        http://www.fedupwithfoodadditives.info/

        Ehkäpä maukkainta alkoholijuomaa mitä olen maistanut. Ensin kaverin kanssa muutamat huikat sitten tul itselle ostettua oikein kolme pulloa (75cl). Ensimmäisen sain juotua niin voi helvetti minkälainen olo, oksettaa, vatsaa kivistää ja heikottaa. Ei missään tapauksessa johtonutut alkoholun määrästä, sitten katselin pulloa ja isoteksti kyljessä "sisältää sulfiitteja". Päätin sitten alkaa katsomaan mikä myrkky on kyseessä. Miksi sellasta paskaa ihmisten juomiin lykätään, jos pakko niitä sulfiitteja johki tunkee niin laittakoon vaikka kissan ruokaan.


      • swing247
        swing247 kirjoitti:

        Ehkäpä maukkainta alkoholijuomaa mitä olen maistanut. Ensin kaverin kanssa muutamat huikat sitten tul itselle ostettua oikein kolme pulloa (75cl). Ensimmäisen sain juotua niin voi helvetti minkälainen olo, oksettaa, vatsaa kivistää ja heikottaa. Ei missään tapauksessa johtonutut alkoholun määrästä, sitten katselin pulloa ja isoteksti kyljessä "sisältää sulfiitteja". Päätin sitten alkaa katsomaan mikä myrkky on kyseessä. Miksi sellasta paskaa ihmisten juomiin lykätään, jos pakko niitä sulfiitteja johki tunkee niin laittakoon vaikka kissan ruokaan.

        Täytyy vielä laittaa maininta, että siinä lukee kohtuu isolla "sisältää sulfiitteja" ja on raskaana olevan naisen kuva ja raksi päällä.


      • swing247
        swing247 kirjoitti:

        Täytyy vielä laittaa maininta, että siinä lukee kohtuu isolla "sisältää sulfiitteja" ja on raskaana olevan naisen kuva ja raksi päällä.

        Tulipahan nyt shaatana juotua tota paskaa sitte yli kolme pulloa. Kyllä se perkele on hyvää ja nousee kuuppaaan niin saatanasti. Suosittelen kaikille, sulfiiteista paskat välittäen. En oo paljoo päissään. Kippis ja kulaus! ;)


      • Ilta pilalla !
        swing247 kirjoitti:

        Tulipahan nyt shaatana juotua tota paskaa sitte yli kolme pulloa. Kyllä se perkele on hyvää ja nousee kuuppaaan niin saatanasti. Suosittelen kaikille, sulfiiteista paskat välittäen. En oo paljoo päissään. Kippis ja kulaus! ;)

        Maistoin puoli lasillista Italialaista DOPPIO PASSIO nimistä punaviiniä ja sain pahoinvointikohtauksen ,oksetti ja vatsa möyri..nenä tukkoon ja hengitys tuntui raskaalta. 3 -litran tönikässä oli teksti sisältää sulfiittia.Ilmeisesti paljon koska en ole aikaisemmin saanut noin voimakasta reagtiota.


      • Mononon
        swing247 kirjoitti:

        Täytyy vielä laittaa maininta, että siinä lukee kohtuu isolla "sisältää sulfiitteja" ja on raskaana olevan naisen kuva ja raksi päällä.

        Eiköhän se raskaana oleva nainen ja ruksi ole siinä sen alkoholin takia, idiootti!


      • klskölaskdölakdö
        swing247 kirjoitti:

        Täytyy vielä laittaa maininta, että siinä lukee kohtuu isolla "sisältää sulfiitteja" ja on raskaana olevan naisen kuva ja raksi päällä.

        "on raskaana olevan naisen kuva ja raksi päällä. "

        Johtunee kuitenkin tuotteen sisältämästä alkoholista eikä sulfiiteista (nykyään kun ihmisille täytyy sekin tuotteen kyljessä kertoa, että raskaana ollessa ei saa nauttia alkoholia...)


      • kipetsu2
        Ilta pilalla ! kirjoitti:

        Maistoin puoli lasillista Italialaista DOPPIO PASSIO nimistä punaviiniä ja sain pahoinvointikohtauksen ,oksetti ja vatsa möyri..nenä tukkoon ja hengitys tuntui raskaalta. 3 -litran tönikässä oli teksti sisältää sulfiittia.Ilmeisesti paljon koska en ole aikaisemmin saanut noin voimakasta reagtiota.

        Reaktio kirjoitetaan ilman G-kirjainta ja...


      • Mirkkulus

        Kärsin sulfiittiallergiasta.
        Nykyään Alkossakin muutamia viinejä jossa ei ole lisättyä sulfiittia. Se lukee pullossa.
        Sulfiitti eli rikki on säilöntäaine.


    • Keke Edmond

      Kuulostaa ihan krapulalta :) heh heh

    • säikähtänyt

      join lasillisen punaviiniä jossa lukee sisältää sulfiittia.kasvot muuttuivat punaiseksi ja kaula täynnä näppyjä.olo kaamea.lähti allergialääkkeellä tunnissa pois.

    • Elukka-allergikko

      Ostin Cherry Creamia. Luki myös etiketissä, että sisältää sulfiittia.
      Kahvikupillisen jälkeen tuli kova päänsärky.
      Sama tulee yleensä myös siideristä, jota en olekaan vuosiin maistanut.
      On se kumma, kun ihminen pitää myrkyttää ihan tahallaan. Eikö ole EU:lla nyt mitään korttia hihassa, vai onko nämä viinintekijämaat siellä johtopaikoilla. Kuten ovatkin varmaan.

      Kyllä käyriä kurkkuja sun muita typeryyksiä valvotaan, ei oikeita juttuja.

    • sininen7

      Sain astmakohtauksen punaviinistä...

    • nunnu6

      sulfiitti vai sulfaatti?
      vaihdoin pesupulveria ja nyt olen nukkunut huonosti viikon. Hetken lakanoissa levädettyäni alan kapsuttelemaan selkäni ja miehenikään ei saa nukuttua kun kyhnytän itseäni.... Nokkosihottumaa nousee selkään ja "lautasille" vaikka oli muka LV- ulveria... kakat nyt menen luontaistuotekauppaan ja ostan jotain ole hyvää- josko kapi loppuisi- minulle myös kiellettyjä etikka ja monet valkuaiset kuten viljat ja maito. . . ei ole ruusuista , ei- jos ielä punaviini lakkaa sopimasta niin en tohdi ajatella

      • sulfffffffffff

        en tiedä, mutta tietääkö joku, onko sulfa-lääkkeellä yhteys sulfiitiin tai sulfaattiin??


    • herkkis1

      Löysin googlettamalla tämän vanhan ketjun alettuani opiskelemaan kosmetologiksi... Aiemmin oireita on tullut vain alkoholijuomista (suurin aiheuttaja Lidlin Karlens siiderit), mutta nyt saan reaktioita tehdessäni manikyyriä ja pedikyyriä. En tiedä onko kynsilakanpoistoaine vai desinfiointi aine ja onko hengittäessä vai käsistä imeytyessä... Nyt yhtäkkiä tehdessäni läksyjä, käytin yliviivaus/korostustussia ja ilmeisesti siitä tuli reaktio... Mitähän tässä voikaan ihminen vielä tehdä... Olen käsittänyt että joissakin papereissakin on sulfiittia. Aiemmin toimistotöissä ihmettelin kun aina aivastutti.. Nyt reaktio on naama kauttaaltaan punainen, korvat turpoavat ja menevät melkein sinisiksi, kaulalle tulee nokkosrokon näköistä ihottumaa ja tulee outo "paineinen" olo. Mitenkähän pahasti tässä vielä herkistyy :(

      • on niitä vuosia

        Eiköhän se ole jokin muu kuin sulfiitti noissa, sillä kerran herkistyttyään kynnys muille on matalampi, tai sitten allergia on todella vaikea.
        Kosmetologi kemikaaliallergia kuulostaa kyllä aika mahdottomalta yhtälöltä, allergia ei siitä parane, pahenee todennäköisesti. Helpoimmalla pääsee kun vaihtaa heti semmoiseen mitä pystyy tekemään.


    • Yllättynyt

      Ostin kaupasta Rajamäen BalssamikastIketta Viikuna joka sisältää sulffiittia, luin vasta sisällön kun huulia ja suuta kirvelee ja pahanmaku on suussa vielä parintunnin jälkeen ruokailun. Tätä laitoin salaattiin. KAMALAAA

      FILOS Balssamikokastike Viikuna, ihanaa Mansikkasalaatin kanssa!!!

    • Anonyymi

      Ostin Loimu-glögiä 5% 750 ml (Lignell&Piispanen Kuopiosta valmistanut) Etikettissä kuusen kuvia punaisella pohjalla.. Otimme juomalasillisen sitä lämmitettynä aaton kunniaksi mantelien ja muutaman rusinan kera. Noin tunnin kuluttua minnulla oli olo kuin olisi ollut pienimuotoinen krapula, samoin veljelläni. Sitten äitini 89v. alkoi vähän myöhemmim valittaa " (joi paljon hitaammin lasinsa), "en tiedä mikä on kun on niin kauhean huono olo". Sitte aloin yhdistää sitä glögiin kun hänkin sai huonon olon. Ajattelimme jo glögiä siemaillessamme, että ei kyllä ole häävistä juotavaa. Maistui lähinnä kun olisi raakaa viinaa ollut puoleksi seassa ja ei ollenkaan kun ennen maistamamme glögit mukavan mausteiselta. En huomannut ostaessani että siinä oli 5 % alkoholia, joka ei sinänsä ole paljon, kaljassakin saman verran, mutta en olisi ostanut jos katsoin prosenttimäärän, ( koppasin vain viime tingassa aattokiireessä pullon liikkeen käytävällä olevasta kasasta), glögi on hyvää ilman tuollaisia prosenttiakin. Sitten aloin tutkia saatuamme huonon olon pulloa mitä se oikein sisälsi. Ei mitään mainintaa mitä siinä oli. Ainoa seloste oli "Sisältää sulfiiteja". Eikö nykyisin ole pakko olla tuoteseloste kaikissa tuotteissa, ei kai se koko pullo sisältänyt "vain sulfiitteja". Aamulla äitilläni oli myös verenpaine korkealla joka luultavasti johtui glögistä. Oli onni että emme juoneet sitä kahta lasillista. mitähän sitten olisi tapahtunut. Kaadoin loput viemäriin ja äkkiä. Täytyi olla ja paljon sulfiitteja koska emme kukaan ole oltu millenkään koskaan allergisia. Sen lisäksi pullossa sanottiin "parasta ennen, katso pullosta", mutta mistään ei löytynyt päivämäärää, vaikka olin joka jouluvieraalla sitä myös tutkituttanut. Tai sitten se on tarkoituksella laitettu niin kummaan paikkaan ettei päivämäärää ole tarkoituskaan löytää. Oli viimeinen kerta kun tuon firman tuotteita ostan. kävin sanomassa myöskin kauppaliikkeessä mitä koimme. Eivät luvanneet enää tilata ja lupasivat tutkia asian, kuvasivat pullon. En tiedä oliko tuo erä jotenkin epäonnistunut ja viime tingassa myytiin pois, koska sitä ei liikkeessä ollut enää joulun jälkeen kun kävin antamassa palautetta, sanoivat ei ole enää yhtään pulloa. Olisi ollut mukava viedä tuo pullo tutkittavaksi, oliko siinä puolet sulfiitteja, kun tuollainen olo tuli yhdestä pienestä lasillisesta, mutta minun pulloni oli viemärissä.

    • Anonyymi

      Unohdin kokonaan mokoman sulfiitin, Cerro Blanco ihan ok viini, ..iho alkoi kutiamaan, ihmettelin miksi? ..sisältää Sulfiittia pakkauksen kyljessä!! Ja täysin varma päänsäryn tuottaja isompina annoksina.
      Riitta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe