Vehkataipale

McLeod

Täällä oli joskus kesällä hiukan juttua Vehkataipaleen kanavasta. Mutta onko kenelläkään tarkempaa tietoa. Kanava on rakennettu joskus 1930-luvulla, mutta milloinkahan tarkemmin? Onko siitä joskus mennyt oikein väylä läpi? Millainen se sulku siinä pumppulaitoksen vieressä on? Onko toiminnassa vai ovatko portit aina auki? Veden korkeuksissahan ei voi paljon eroa olla. Kaikki tieto ko. kanavasta kelpaa. Kiitos.

29

6557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JiiJii

      Historiasta ei sen tarkempaa tietoa, mutta siellähän se yhä edelleen on. Sulkukammio on ehkä jotain 12*3 metriä ja vapaa korkeus 2,5 metriä, korkeutta rajoittaa vanha avattava silta jota ei vaan saa nykyisin avattua. Sulku on käsikäyttöinen, ei mikään narusta vedettävä vaan ihan oikeasti käsikäyttöinen. Korkeuseroa on ehkä parikymmentä senttiä. Virtaus on voimakasta, laitureihin ajossa ja pummpuaseman "alajuoksussa" on syytä olla tarkkana.

    • itsepalvelulla

      Vehkataipaleen kanavan on aikoinaan rakentanut nykyisen UPM-Kymmenen kaukaan tehtaan edeltäjä yhtiö, oisko ollut Kaukas oy Lappeenrannasta.
      Koko pumppulaitos (Taipalsaaren kunnassa, vehkataipaleen kylässä) on tehty siksi, että se pumppaa suursaimaan puolelta vettä piensaimaan puolelle, jotta kaukaan tehtaan edustalla Lauritsalassa veden virtassuunta olisi piensaimaalta suursaimaalle päin pienentäen siten piensaimaan jätevesikuormitusta, jota ei kai nykyisin kuitenkaan juuri ole.
      Se ei itse asiassa ole sulkukanava sen alkuperäisessä merkityksessä (siis sallimassa kulun kahden luonnostaan eritasolla olevan vesistön kesken) vaan sallimassa kulun näin kahden keinotekoisesti pumpuilla aikaansaadun eri korkeuksilla olevan vedenpinnan välillä. Korkeusero vaihtelle Saimaan vedenpinnan korkeuden mukaan n.15-30cm välillä. Matalalla vedellä pienesaimaan puolen poistokanava kuristaa virtausta ja kun pumpuilla on vakiotuotto nousee vedenpinta (ja virtausnopeus) poistokanavassa ja samalla korkeusero kasvaa.
      Sulun kunnosspidosta vastaa UPM-Kymmene Kaukaantehtaan rakennusosasto.
      Sulku on käytännössä käytössä pariviikkoa jäittenlähdöstä jäitten tuloon asti.
      Mitään virallista väylää tai reittiä ei siihen ole luodattu, mutta nyt edellisessä Kipparissa julkaistun merikartta korjauksen jälkeen kortilla ajamalla siitä voi mennä läpi vähän isommallakin veneellä. Se korjaus koskee suursaimaalle päin mentäessä ennen tullisalmea n.1M olevaa tosi pahaa matalikkoa keskellä salmea aivan ninkuin luontaisella reitillä olevaa. Sen matalikon paikalliset on kyllä tietäneet vuosikymmenet, mutta mitään merkkiä siihen ei ole saatu ja satoja potkureita ja vetolaitteita siihen on tölvitty nimim. kokemusta on.
      MÄ ajan siitä 9*3*1m veneellä, korkeus ahdistaa joskus korkean veden aikana. Ajan siitä taas nyt lauantaina 29.10. ja voin vähän mittailla korkeuksia ja on siinä joku historia kylttikin, ei oo vaan koskaan tullu luettua sitä siten, että olis jäänyt päähän mitään.
      Voin kirjoitella ensviikolla lisää.

      • JiiJii

        Lukuisia kertoja on tuosta tullut ajettua mutta mitään matalikkoa en ole huomannut eikä kaikukaan ole mitään poikkeavaa näyttänyt. No ehkä olen ajanut jotenkin epäluontaista reittiä. Onko tarkempaa tietoa matalikon sijainnista?

        On se kyllä outo homma ettei tuohon mitään veneväylää tms. saada tehtyä, kun kanava kerran on niin luulisi että sitä kannattaisi enemmänkin käyttää.


      • paikoillaan
        JiiJii kirjoitti:

        Lukuisia kertoja on tuosta tullut ajettua mutta mitään matalikkoa en ole huomannut eikä kaikukaan ole mitään poikkeavaa näyttänyt. No ehkä olen ajanut jotenkin epäluontaista reittiä. Onko tarkempaa tietoa matalikon sijainnista?

        On se kyllä outo homma ettei tuohon mitään veneväylää tms. saada tehtyä, kun kanava kerran on niin luulisi että sitä kannattaisi enemmänkin käyttää.

        Joo, voin huomenna pistää tähän koordinaatit, siis jotka on myös Kippari lehden edellisessä numerossa ja virallisesti tulossa merikarttaan.
        Onpa ollut hyvä tuuri, on nimittäin ihan keskellä.
        Tarkistin paikan koordinattien mukaan GPS:llä ja ajamalla venellä siihen viereen ja siinä se on se sama matalikko.


      • oikein
        paikoillaan kirjoitti:

        Joo, voin huomenna pistää tähän koordinaatit, siis jotka on myös Kippari lehden edellisessä numerossa ja virallisesti tulossa merikarttaan.
        Onpa ollut hyvä tuuri, on nimittäin ihan keskellä.
        Tarkistin paikan koordinattien mukaan GPS:llä ja ajamalla venellä siihen viereen ja siinä se on se sama matalikko.

        Muistathan laittaa koordinaattien yhteydessä myös datumin (esim. WGS84 tai KKJ) sekä tiedon esitysmuodon (esim. dd mm.mmm). Nämä jutut ovat aiheuttaneet aiemmin epäselvyyksiä. Tässä kyseisessä tapauksessa väärän datumin aiheuttama virhe alkaa olla jo merkityksellinen esim. WGS84-KKJ ero on lähes 200 m. Kiitoksia etukäteen.


      • Matalikon paikka
        JiiJii kirjoitti:

        Lukuisia kertoja on tuosta tullut ajettua mutta mitään matalikkoa en ole huomannut eikä kaikukaan ole mitään poikkeavaa näyttänyt. No ehkä olen ajanut jotenkin epäluontaista reittiä. Onko tarkempaa tietoa matalikon sijainnista?

        On se kyllä outo homma ettei tuohon mitään veneväylää tms. saada tehtyä, kun kanava kerran on niin luulisi että sitä kannattaisi enemmänkin käyttää.

        Kartta L201 Vehkataipale Muukonniemi
        Koordinaatisto KKJ, koordinaatit muodossa: Asteet minuutit,minuutin tuhannesosat(siis kymmenjärjestelmä minuuteissa)
        Paikka: Pohjoista lev:61ast 11,899minuuttia ja Itäistä pituutta: 028ast 15,953minuuttia
        Paikkaan merkitään matala 0,5m.
        Tänä vuonna alkukesästä kun vesi oli korkealla siitä pääsi kyllä jollain pienemmällä (alle 6m) perämoottoriveneellä yli, mutta nyt varmaan nappa jo kiinni; pitää lauantaina käydä kattomassa samalla kun ajaa vehkataipaleesta läpi ja opiskelee pumppulaitoksen historian.


      • McLeod

        Hyvää infoa! Tästä on paljon hyötyä.

        Luulisi todella, ettei olisi kovin iso kustannus merkitä väylää tuolle reitille. Pommittakaa Järvi-Suomen merenkulkupiiriä asialla!


      • vernaja
        Matalikon paikka kirjoitti:

        Kartta L201 Vehkataipale Muukonniemi
        Koordinaatisto KKJ, koordinaatit muodossa: Asteet minuutit,minuutin tuhannesosat(siis kymmenjärjestelmä minuuteissa)
        Paikka: Pohjoista lev:61ast 11,899minuuttia ja Itäistä pituutta: 028ast 15,953minuuttia
        Paikkaan merkitään matala 0,5m.
        Tänä vuonna alkukesästä kun vesi oli korkealla siitä pääsi kyllä jollain pienemmällä (alle 6m) perämoottoriveneellä yli, mutta nyt varmaan nappa jo kiinni; pitää lauantaina käydä kattomassa samalla kun ajaa vehkataipaleesta läpi ja opiskelee pumppulaitoksen historian.

        Ilmoittamasi paikka on väärä.
        Voisitko tarkistaa?


      • AriT
        Matalikon paikka kirjoitti:

        Kartta L201 Vehkataipale Muukonniemi
        Koordinaatisto KKJ, koordinaatit muodossa: Asteet minuutit,minuutin tuhannesosat(siis kymmenjärjestelmä minuuteissa)
        Paikka: Pohjoista lev:61ast 11,899minuuttia ja Itäistä pituutta: 028ast 15,953minuuttia
        Paikkaan merkitään matala 0,5m.
        Tänä vuonna alkukesästä kun vesi oli korkealla siitä pääsi kyllä jollain pienemmällä (alle 6m) perämoottoriveneellä yli, mutta nyt varmaan nappa jo kiinni; pitää lauantaina käydä kattomassa samalla kun ajaa vehkataipaleesta läpi ja opiskelee pumppulaitoksen historian.

        N61 11.899 E28 15.953 (KKJ dd mm.mmm) sijoittuu valitettavasti kartalla jonnekin ihan muualle kuin Vehkataipaleen lähistölle. Nämä koordinaatit kartalle laitettuna antavat paikaksi Teljonselällä Kangas-Teljon länsipuolelta menevän väylän itäpuolelle Kangas-Teljon ja sen vieressä olevan saaren väliin.

        Mahdoinko tehdä tai lukea jotain väärin vain mikä tässä on pielessä? Kuva kartasta, jolle koordinaateilla tein pisteen löytyy täältä: http://img457.imageshack.us/img457/9060/vehka4fc.jpg


      • tänään klo1630
        vernaja kirjoitti:

        Ilmoittamasi paikka on väärä.
        Voisitko tarkistaa?

        Selvästikkin tuli väärä pohjoinen leveys, jos tiputtaa sitä alaspäin sinne salmeen itäisen pituuden mukaan saa esihavaintoa missä se on.
        Mutta siis 1630 tulee oikeat koordinaatit


      • matalikolle

        Vituiksman vaik ei ollakkaan savossa.
        Siis oikeat koordinaatit ovat dd mm,mmm muodossa KKJ koordinaatistolla:
        Pohj lev:61ast 09,861min
        Itä pit:028ast 15,953min

        Kerrotaan nyt sitten se toinenkin korjaus jonka poh koordinaatti oli sotkeutunu edelliseen
        Paikka:
        Poh lev: 61ast 11,899min
        ItäPit: 028ast 15,289min
        merkitään matala 1,6m ja vieressä oleva syvyysmerkintä 3,5m poistetaan

        JA kiitos tarkkaavaisuudesta !


      • AriT
        matalikolle kirjoitti:

        Vituiksman vaik ei ollakkaan savossa.
        Siis oikeat koordinaatit ovat dd mm,mmm muodossa KKJ koordinaatistolla:
        Pohj lev:61ast 09,861min
        Itä pit:028ast 15,953min

        Kerrotaan nyt sitten se toinenkin korjaus jonka poh koordinaatti oli sotkeutunu edelliseen
        Paikka:
        Poh lev: 61ast 11,899min
        ItäPit: 028ast 15,289min
        merkitään matala 1,6m ja vieressä oleva syvyysmerkintä 3,5m poistetaan

        JA kiitos tarkkaavaisuudesta !

        Lieneekö N61 11.899 E2815.289 (KKJ dd mm.mmm) se paikka, jota tarkoitat? Tämä sijainti on nimittäin aiemmin mainitun väylän länsipuolella ja siihen on karttaan merkitty matalikko, syvyys tosin on epäselvä. Sijaitsee kuvassa http://img457.imageshack.us/img457/9060/vehka4fc.jpg väylän länsipuolella olevan matalikon lounaiskärjessä (pohjois-eteläsuunnassa siis samalla kohdalla kuin karttaan merkitty virheellinen sijainti). Ainakaan itselleni ei tulisi mieleen poiketa karttaan merkityltä väylältä tuota matalikkoa kolistelemaan. Sen toki ymmärrän hyvin, että MKL korjaa kartta-aineistoon noin lähellä väylää olevat virheelliset tiedot.

        Onko siis tiedossa Vehkataipaleen kanavan alueella (siis se pätkä, jolle kartassa ei ole väylämerkintää) joku karttaan merkitsemätön kivikko?


      • Koordinaatijärjestelmäsi
        AriT kirjoitti:

        Lieneekö N61 11.899 E2815.289 (KKJ dd mm.mmm) se paikka, jota tarkoitat? Tämä sijainti on nimittäin aiemmin mainitun väylän länsipuolella ja siihen on karttaan merkitty matalikko, syvyys tosin on epäselvä. Sijaitsee kuvassa http://img457.imageshack.us/img457/9060/vehka4fc.jpg väylän länsipuolella olevan matalikon lounaiskärjessä (pohjois-eteläsuunnassa siis samalla kohdalla kuin karttaan merkitty virheellinen sijainti). Ainakaan itselleni ei tulisi mieleen poiketa karttaan merkityltä väylältä tuota matalikkoa kolistelemaan. Sen toki ymmärrän hyvin, että MKL korjaa kartta-aineistoon noin lähellä väylää olevat virheelliset tiedot.

        Onko siis tiedossa Vehkataipaleen kanavan alueella (siis se pätkä, jolle kartassa ei ole väylämerkintää) joku karttaan merkitsemätön kivikko?

        Jos luet tarkkaan, korjauksessa ylinpänä on sen merkitsemättömän matalikon paikka joka on siis pumppulaitokselta koilliseen reilusti ennen tullisalmesta luoteeseen tulevaa väylää
        Toinen korjaus on siinä kangasteljon kohdalla missä sinunkin kartallasi, mutta vaan muutama sata metriä lännempänä siinä 3,5m syvyyslukeman kohdalla.
        Ota L-sarjan merikortti ja paikanne ne sinne KKJ koordinnaatjärjestelmällä. Osuvat nimittäin nyt aivan kohdalleen . Tarkistin äsken kortilta harpilla ja viivaimella.


      • AriT
        Koordinaatijärjestelmäsi kirjoitti:

        Jos luet tarkkaan, korjauksessa ylinpänä on sen merkitsemättömän matalikon paikka joka on siis pumppulaitokselta koilliseen reilusti ennen tullisalmesta luoteeseen tulevaa väylää
        Toinen korjaus on siinä kangasteljon kohdalla missä sinunkin kartallasi, mutta vaan muutama sata metriä lännempänä siinä 3,5m syvyyslukeman kohdalla.
        Ota L-sarjan merikortti ja paikanne ne sinne KKJ koordinnaatjärjestelmällä. Osuvat nimittäin nyt aivan kohdalleen . Tarkistin äsken kortilta harpilla ja viivaimella.

        Linkin takana löytyvässä kuvassa merkitty paikka on tässä samassa ketjussa aiemmin esitettyjen virheellisten koordinaattien mukainen. Kun en kuvaa viitsinyt päivittää, niin yritin sanallisesti kysyä sitä, että tarkoittiko päivitettyjen koordinaattien esittäjä nimenomaan näillä uusilla koordinaateilla tuota väylän länsipuoellla olevaa matalikkoa. Nuo koordinaatit osuvat nimittäin siihen, ei siinä mitään epäselvää ole.

        Ymmärsin ilmeisesti väärin, että tuo kivi olisi lähempänä Vehkataipaletta eikä merkityn väylän läheisyydessä kanava-alueen ulkopuolella.


      • uudelleen
        AriT kirjoitti:

        Linkin takana löytyvässä kuvassa merkitty paikka on tässä samassa ketjussa aiemmin esitettyjen virheellisten koordinaattien mukainen. Kun en kuvaa viitsinyt päivittää, niin yritin sanallisesti kysyä sitä, että tarkoittiko päivitettyjen koordinaattien esittäjä nimenomaan näillä uusilla koordinaateilla tuota väylän länsipuoellla olevaa matalikkoa. Nuo koordinaatit osuvat nimittäin siihen, ei siinä mitään epäselvää ole.

        Ymmärsin ilmeisesti väärin, että tuo kivi olisi lähempänä Vehkataipaletta eikä merkityn väylän läheisyydessä kanava-alueen ulkopuolella.

        Siinä korjausessa on siis kahden eri matalan paikat:
        ekana sen väylän ulkopuolella lähenpänä vehkataipaletta.
        tokana sen väylän vierellä oleva matalikko, jonka siis oletkin havainnut.


      • AriT
        uudelleen kirjoitti:

        Siinä korjausessa on siis kahden eri matalan paikat:
        ekana sen väylän ulkopuolella lähenpänä vehkataipaletta.
        tokana sen väylän vierellä oleva matalikko, jonka siis oletkin havainnut.

        Nyt löytyi molemmat ja on merkitty kartalleni. Kiitoksia tiedoista ja pahoittelen, että en lukenut viestiä huolellisemmin.

        Laitoin nuo koordinaatit vielä kartalle näkyviin: http://img390.imageshack.us/img390/6246/vehka20im.jpg


      • Vihdoinkin
        AriT kirjoitti:

        Nyt löytyi molemmat ja on merkitty kartalleni. Kiitoksia tiedoista ja pahoittelen, että en lukenut viestiä huolellisemmin.

        Laitoin nuo koordinaatit vielä kartalle näkyviin: http://img390.imageshack.us/img390/6246/vehka20im.jpg

        ne on kohdallaan. Ole hyvä !


      • JiiJii
        AriT kirjoitti:

        Nyt löytyi molemmat ja on merkitty kartalleni. Kiitoksia tiedoista ja pahoittelen, että en lukenut viestiä huolellisemmin.

        Laitoin nuo koordinaatit vielä kartalle näkyviin: http://img390.imageshack.us/img390/6246/vehka20im.jpg

        On se aika muikeassa paikassa jos tuossa on, ehkä olen aina ajanut sitten ihan keskeltä salmea eli matalikon eteläpuolelta. Pitääkin ensi kesänä tarkistaa tilanne.

        On se kyllä kumma juttu ettei tuosta kanavasta löydy juuri mitään tietoa eikä sitä haluta kehittää.


      • Siinä on
        JiiJii kirjoitti:

        On se aika muikeassa paikassa jos tuossa on, ehkä olen aina ajanut sitten ihan keskeltä salmea eli matalikon eteläpuolelta. Pitääkin ensi kesänä tarkistaa tilanne.

        On se kyllä kumma juttu ettei tuosta kanavasta löydy juuri mitään tietoa eikä sitä haluta kehittää.

        Luonnossa se näyttää vielä pahemmalta, siis keskemmällä olevalta, tosi paska, mutta säkällä voi mennä ylikin.
        Se koko kanava ja pumppulaitoshan on UPM-Kymmenen rakentama ja omistama ja ylläpitämä, niin ei kai niillä ole mitään intressiä sitä mainostaa ja hoimmata siihen enemmän käyttäjiä ja siten enemmän kunnossapitokuluja, luulisin. Siksi kai sinne ei mitään väylääkään mitata kun se on yksityisen omaisuutta.


      • Jepujepu
        AriT kirjoitti:

        Nyt löytyi molemmat ja on merkitty kartalleni. Kiitoksia tiedoista ja pahoittelen, että en lukenut viestiä huolellisemmin.

        Laitoin nuo koordinaatit vielä kartalle näkyviin: http://img390.imageshack.us/img390/6246/vehka20im.jpg

        Mites kun merikortissa näkyy kivi myös toisella puolella lahtea? Sitä ei ole merkitty samalla tavalla tuohon linkin karttaan, mutta löytyy perus merikortista ja ohjaa kulkemaan tuota vasenta laitaa... Siinä voi olla joko "hämäys" tai oikeasti ahdas paikka!

        Nimim. tuurilla menty ennenkin... 8)


      • SitäKiveä
        Jepujepu kirjoitti:

        Mites kun merikortissa näkyy kivi myös toisella puolella lahtea? Sitä ei ole merkitty samalla tavalla tuohon linkin karttaan, mutta löytyy perus merikortista ja ohjaa kulkemaan tuota vasenta laitaa... Siinä voi olla joko "hämäys" tai oikeasti ahdas paikka!

        Nimim. tuurilla menty ennenkin... 8)

        Joo, Mie oon eteenpäin näyttävällä kaiulla ja alaspäin näyttävällä kaiulla ja gps:llä ja vaikka millä yrittänyt löytää sen kiven, mutta ei ole ainakaan sillä kohtaa lähelläkään mihin on merkitty.
        Saman laisia ihmellisyyksiä on muuten ne Kyläniemen Hietasaaren itärannalle, niiden punaisten lateraaliviittojen länsipuolelle merkityt vedenalaiset kivet sinne lahukkaan ajettaessa, ei löydy niitäkään.
        Nythän siihen on merkattu retkisatamaan johtava epävirallinen väylä kahdella etelä ja yhdellä pohjois kardinaaliviitalla (niillä matalilla sinivalkovärisillä). Niitäkään ei löudy kyllä niitä kiviä , mutta kylläkin sellanen 2m:ssä oleva hiekkasärkkä koko lahukkaan johtavan salmen poikki siitä koilliselta linjataululta vastakkaisella puolella olevaan (etelässä) niemeen.
        Voi meitä ja muita ei taas voi.


    • kuvia

      Mulla olis pari kuvaa pumppulaitokselta, jos kiinnostais. En osaa laitta niitä teknisesti tähän millään linkki tms systeemillä, ellei joku neuvo, mutta sähköpostilla voisin lähetellä.

      • McLeod

        Kuvat olisivat hieno juttu. Pistä nimesi mukaan, koska sivuilla kerrotaan aina kuvaajan nimi. Niin... millä sivuilla? No, täällä:

        http://kanaler.arnholm.nu/

        Sinne siis tulee kaikista Suomen kanavistakin infopaketti.

        Ja se sähköpostiosoite:

        tarmo.hurskainen©bestpress.fi

        Kiitos!


    • referoiden

      "Saatumisen estämiseksi ja puhtaan vedenkierron ylläpitämiseksi Oy Kaukas Ab rakennutti jo vuonna 1936 Vehkataipaleen kannaksen poikki kanavan, joka varustettiin yhdellä sulkukammarilla. Sulun viereen rakennettiin pumppaamo, joka siirtää puhdasta vettä Suur-Saimaalta noin 30-35 kuutiometriä sekunnissa."

      "Vehkataipaleen kanavan kautta voivat pienveneet oikaista. Sulkukammarin pituus on 15 metriä, leveys 4 metriä ja kynnyksen syvyys 2,75 metriä. Opastaulun ohjeiden avulla lukutaitoinen kippari selviytyy helposti puolelta toiselle."

      Edellä olevat ovat vapaasti referoitu vuonna 1987 kirjoitetusta tekstistä.

      Joo, kammion mitat ovat varmaan nuo, mutta korkeutta rajoittaa vanha kammion yli menevä silta. Tarkistan läpikulkukorkeuden viikonloppuna.

      • McLeod

        Hyvää tietoa taas! Täydennän tekstiäni näillä tiedoilla. Kiitos!


      • Meriläinen

      • Pedro

        Ajoin elokuussa 10x3,3x1 hollantilaispaatillani sulusta läpi ja leveys meinasi jäädä vähäiseksi. Lepparit mahtuivat vaan toiselle puolelle, joten kammion leveys taitaa olla lähempänä 3,5 metriä. Eihän ero iso ole, mutta jos se on väärään suuntaan niin ei mahdu.

        nimim. 3,3 leveä paatti ei mahdu 3,0 aisojen väliin.


      • Vehkat
        Pedro kirjoitti:

        Ajoin elokuussa 10x3,3x1 hollantilaispaatillani sulusta läpi ja leveys meinasi jäädä vähäiseksi. Lepparit mahtuivat vaan toiselle puolelle, joten kammion leveys taitaa olla lähempänä 3,5 metriä. Eihän ero iso ole, mutta jos se on väärään suuntaan niin ei mahdu.

        nimim. 3,3 leveä paatti ei mahdu 3,0 aisojen väliin.

        http://kanaler.arnholm.nu/skandinavien/finland/vehkataipales.html


    • Anonyymi

      Vaikuttaako pumppaamo teljon selän jäihin talvella?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3055
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      105
      2405
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      366
      2185
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      156
      1972
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1817
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1247
    7. 165
      1246
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe