Potkuri&siipi

kossu

Toimivatko molemmat täsmälleen samalla periaatteella?

Jos eivät toimi niin hyvä mutta jos toimivat niin sitten syntyy lieviä ongelmia toimintaperiaatteen kuvaamisessa.

36

3125

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minätässä

      lyhyesti omin sanoin, minkälaisia ongelmia sinulle tulee siiven/potkurin toimintaperiaatteen kuvaamisessa?

    • Valkoisilla

      Kyllä toimivat periaatteessa samalla tavalla ilmassa.

      Siipi:

      Siiven noste lisääntyy lähes lineaarisesti aina 15 asteen kohtauskulmaan saakka, jonka jälkeen se (ilman erikoistoimenpiteitä) sakkaa.

      Potkuri eli pyörivä siipi:

      Potkurissa pyritään säilyttämään optimaalinen kohtauskulma potkuriin tulevan ilman suhteen. Koska kohtaavan ilmavirran tulokulma muuttuu lapaa ulospäin mentäessä (kun kehänopeus kasvaa), täytyy siihen lisätä kiertoa (engl. twist) ja näin syntyy tyypillinen potkuri.

    • Potkuri on keskiakselinsa ympäri pyörivä siipi.
      Siiven toiminta perustuu se vastakkaisille puolille virtauksen synnyttämään paine-eroon. Näin potkurissakin. Potkurin geometriassa huomioidaan lisäksi virtauksen kohtauskulma eri etäisyydellä akselista. Mutta isoa periaatteellista eroa ei ole. Enemmän eri sovellusalueiden potkurit sitten eroavat toisistaan.

    • Siipi on siipi

      Potkurin ensisijainen tehtävä on mätkiä ilmaa taaksepäin ja synnyttää siten reaktiovoimaa. Mäiskitty ilmavirta ei ole laminaarista.

      Siiven tehtävä on synnyttää nostetta mahdollisimman laminaarisen ilmavirran paine-erojen avulla.

      • minätässä

        nyt sitten paljastaa, että sen, onko virtaus turbulenttista vai laminaarista, määrää käytännössä väliaineen virtausnopeus. Sillä, onko siipi tai potkuri pysty-, vaaka- tai jossain muussa asennossa,
        ei ole mitään merkitystä.


      • Kyllä potkurissakin pyritään mahdollisimman tasaiseen virtaukseen ei siinä mäiskitä. Potkurin sivusuhde on pieni ja lisäksi potkurin akseli vielä pienentää sitä. Se mikä havaitaan turbulenntisuutena on virtauksen sulautumista ympäröivään materiaaliin, kyllä se potkurilta lähtee aika laminaarisena.


      • Siipi on siipi
        minätässä kirjoitti:

        nyt sitten paljastaa, että sen, onko virtaus turbulenttista vai laminaarista, määrää käytännössä väliaineen virtausnopeus. Sillä, onko siipi tai potkuri pysty-, vaaka- tai jossain muussa asennossa,
        ei ole mitään merkitystä.

        Kerroppa esimerkki potkurista tai roottorista joka jättää laminaarisen ilmasuihkun (vesisuihkun)

        Toisaalta eikö äänen nopeuden ylittävän lentsikan siiven ohi virtaa ilma laminaarisesti.


      • minätässä
        Siipi on siipi kirjoitti:

        Kerroppa esimerkki potkurista tai roottorista joka jättää laminaarisen ilmasuihkun (vesisuihkun)

        Toisaalta eikö äänen nopeuden ylittävän lentsikan siiven ohi virtaa ilma laminaarisesti.

        Hitaasti pyörivän kumimoottorilennokin potkuri saattaa hyvinkin toimia niin, että virtaus on laminaarista, samoin liidokin siivet.
        Tuuligeneraattorin siivet toimivat jokseenkin varmasti laminaarisella alueella navan läheisyydessä.
        Yliäänivirtauksessa kysymys ei taida olla oikein mielekäs.


      • Siipi on siipi kirjoitti:

        Kerroppa esimerkki potkurista tai roottorista joka jättää laminaarisen ilmasuihkun (vesisuihkun)

        Toisaalta eikö äänen nopeuden ylittävän lentsikan siiven ohi virtaa ilma laminaarisesti.

        Virtaus voi ilman muuta jättää potkurin siiven laminaarisena, eihän lentokoneen perässäkään ole virtaus laminaarista, kauempana potkurista siipien virtaukset yhtyvät ja niihin liittyy kunkin siiven kärkipyörteet, ja kyseinen liikkuva massa sivuaa erinopeudella liikkuvaa massaa, niin tuloksena on kauhea turbulenssi,vaikka se lähtisi siivestä laminaarisena. Puhutko nyt potkurivirtauksesta vai potkurin siivestä.
        Äänen nopeus ja sitä suurempi nopeus on sellainen että ilmamolekyyli ei kerkeä kertoa (varoittaa)kaverille että on tulossa kamaa (esim: siipi) ja olisi syytä väistää. Kyllä siinä esiintyy turbulenssia samalla lailla.


      • minätässä kirjoitti:

        Hitaasti pyörivän kumimoottorilennokin potkuri saattaa hyvinkin toimia niin, että virtaus on laminaarista, samoin liidokin siivet.
        Tuuligeneraattorin siivet toimivat jokseenkin varmasti laminaarisella alueella navan läheisyydessä.
        Yliäänivirtauksessa kysymys ei taida olla oikein mielekäs.

        Juuri navan lähellä tuulimyllyn siivet ovat putken muotoisia, johtuen kiinnityksestä napaan.
        Pyöreä muoto tuottaa runsaasti pyörteitä, jolloin virtaus ei ole laminaarinen nimenomaan navan lähellä.


      • nostovoima

        Kyllä se siivenkin nostovoima syntyy ilmamassaa siirrettäessä syntyvästä reaktiovoimasta aivan samoin kuin potkurissakin.


      • Siipi on siioi
        nostovoima kirjoitti:

        Kyllä se siivenkin nostovoima syntyy ilmamassaa siirrettäessä syntyvästä reaktiovoimasta aivan samoin kuin potkurissakin.

        Eikös se ole paine-ero siiven yläpinnan harvemman ilmamassan ja elapinnan tiiviimmän ilmamassan joka lentokonetta kannattelee.
        Jos siiven kohtauskulmaa kasvatellaan liiaksi (noin yli 15 asteen) niin alkaisihan se sylkeä voimakkaammin iömaa alaspäin, mutta samalla laminaarivirtaus särkyisi ja siipi sakkaisi.

        siipi on siipi ja potkuri on potkuri.

        (On myös tynnelipotkureita ja loppujen lopuksi suihkumoottorikin sylkee potkurivirtaa ulos)


      • minätässä
        airfoil kirjoitti:

        Juuri navan lähellä tuulimyllyn siivet ovat putken muotoisia, johtuen kiinnityksestä napaan.
        Pyöreä muoto tuottaa runsaasti pyörteitä, jolloin virtaus ei ole laminaarinen nimenomaan navan lähellä.

        lähtien siipi on ollut putken muotoinen?


      • Tero
        Siipi on siioi kirjoitti:

        Eikös se ole paine-ero siiven yläpinnan harvemman ilmamassan ja elapinnan tiiviimmän ilmamassan joka lentokonetta kannattelee.
        Jos siiven kohtauskulmaa kasvatellaan liiaksi (noin yli 15 asteen) niin alkaisihan se sylkeä voimakkaammin iömaa alaspäin, mutta samalla laminaarivirtaus särkyisi ja siipi sakkaisi.

        siipi on siipi ja potkuri on potkuri.

        (On myös tynnelipotkureita ja loppujen lopuksi suihkumoottorikin sylkee potkurivirtaa ulos)

        Tuossa on purtavaa niille, jotka uskovat siihen, että paine-erovoima on nostovoiman perimmäinen lähde:

        http://www.aa.washington.edu/faculty/eberhardt/lift.htm

        On aika jännä juttu, että aerodynamiikan prujuissa siiven nostovoiman keskeinen syy ei ole paine-erovoima, vaan siipeä ympöröivän ilmamassan kiihdyttäminen, mutta näillä kaiken kansan nettifoorumeilla totuus onkin erilainen. Jonkun on siis oltava väärässä.


      • peelo
        Tero kirjoitti:

        Tuossa on purtavaa niille, jotka uskovat siihen, että paine-erovoima on nostovoiman perimmäinen lähde:

        http://www.aa.washington.edu/faculty/eberhardt/lift.htm

        On aika jännä juttu, että aerodynamiikan prujuissa siiven nostovoiman keskeinen syy ei ole paine-erovoima, vaan siipeä ympöröivän ilmamassan kiihdyttäminen, mutta näillä kaiken kansan nettifoorumeilla totuus onkin erilainen. Jonkun on siis oltava väärässä.

        kutsuta sitten dynyymiseksi paineeksi?


      • peelo
        peelo kirjoitti:

        kutsuta sitten dynyymiseksi paineeksi?

        tietysti dynaamiseksi paineeksi?


      • periaate
        Siipi on siioi kirjoitti:

        Eikös se ole paine-ero siiven yläpinnan harvemman ilmamassan ja elapinnan tiiviimmän ilmamassan joka lentokonetta kannattelee.
        Jos siiven kohtauskulmaa kasvatellaan liiaksi (noin yli 15 asteen) niin alkaisihan se sylkeä voimakkaammin iömaa alaspäin, mutta samalla laminaarivirtaus särkyisi ja siipi sakkaisi.

        siipi on siipi ja potkuri on potkuri.

        (On myös tynnelipotkureita ja loppujen lopuksi suihkumoottorikin sylkee potkurivirtaa ulos)

        Sopivalla kohtauskulmalla ja aerodynaamisella muodolla manipuloidaan ilmaa. Joko työntövoiman tai nostovoiman saamiseksi.

        Kyllä potkuri (propelli) taikka turbiinin lapa voi aivan yhtä hyvin sakata siinä missä siipikin. Propelli vain lasketaan siten, että se ei normaalissa käytössä sakkaa. Jos tästä oli kyse?


      • minätässä kirjoitti:

        lähtien siipi on ollut putken muotoinen?

        Oletkos koskaan nähnyt tuulimyllyä läheltä. Enkä tarkoita nevetan harjalla olevaa väkkärää. Vaan sellaista suurta. Kun katsot lapaa tarkemmin huomaat että tyvessä, lähellä napaa siipi onkin pyöreä, juuri kiinnityksestä johtuen, ja kun ajatellaan pinta-alaa, minkä tämä tämä profiiliton siivenosa pyyhkäisee niin sillä ei ole mitään merkitysta tehojen kannalta, onhan sanomattakin selvää että kauempana navasta siivessä on lentokoneen siipeä muistuttäva profiili.


      • Smurf
        Tero kirjoitti:

        Tuossa on purtavaa niille, jotka uskovat siihen, että paine-erovoima on nostovoiman perimmäinen lähde:

        http://www.aa.washington.edu/faculty/eberhardt/lift.htm

        On aika jännä juttu, että aerodynamiikan prujuissa siiven nostovoiman keskeinen syy ei ole paine-erovoima, vaan siipeä ympöröivän ilmamassan kiihdyttäminen, mutta näillä kaiken kansan nettifoorumeilla totuus onkin erilainen. Jonkun on siis oltava väärässä.

        Tämä on sama kuin kysymys siitä kumpi oli ensin muna vai kana :). Ajatellaan ilmassa lentävää siipeä, jonka tiedetään synnyttävän nostovoimaa. Siiven profiilin muodon ja asennon vuoksi siipi taittaa virtausta alaspäin (alastaite) ja näin ollen siipeen kohdistuu Newtonin toisen lain mukaisesti reaktiovoima eli nostovoima. Jotta siipi yleensä pystyisi vaikuttamaan virtaukseen tällä tavoin on sen ylä- ja alapinnalla oltava määrätynlaiset nopeusjakaumat. Nopeusjakaumista seuraa Bernoullin lain mukaiset painejakaumat pinnoille.

        Vastaavasti voidaan ajatella, että siiven muoto ja asento synnyttää siiven ylä- ja alapinnalle tietynlaisen nopeusjakauman ja siten myös painejakauman. Jos siivellä on nostovoimaa on yläpinnalla keskimäärin pienempi paine kuin alapinnalla. Siiven nopeusjakauma on sellainen, että virtaus kääntyy alaspäin siiven takana.

        Niinpä tulokseksi saadaan sama voima riippumatta siitä lasketaanko se siiven kiihdyttämän ilmamäärästä vai paine-eroista ylä- ja alapinnan välillä. Alastaitetta ei voi olla ilman paine-eroa kuten ei myöskään paine-eroa ilman alastaitetta.


      • Smurf kirjoitti:

        Tämä on sama kuin kysymys siitä kumpi oli ensin muna vai kana :). Ajatellaan ilmassa lentävää siipeä, jonka tiedetään synnyttävän nostovoimaa. Siiven profiilin muodon ja asennon vuoksi siipi taittaa virtausta alaspäin (alastaite) ja näin ollen siipeen kohdistuu Newtonin toisen lain mukaisesti reaktiovoima eli nostovoima. Jotta siipi yleensä pystyisi vaikuttamaan virtaukseen tällä tavoin on sen ylä- ja alapinnalla oltava määrätynlaiset nopeusjakaumat. Nopeusjakaumista seuraa Bernoullin lain mukaiset painejakaumat pinnoille.

        Vastaavasti voidaan ajatella, että siiven muoto ja asento synnyttää siiven ylä- ja alapinnalle tietynlaisen nopeusjakauman ja siten myös painejakauman. Jos siivellä on nostovoimaa on yläpinnalla keskimäärin pienempi paine kuin alapinnalla. Siiven nopeusjakauma on sellainen, että virtaus kääntyy alaspäin siiven takana.

        Niinpä tulokseksi saadaan sama voima riippumatta siitä lasketaanko se siiven kiihdyttämän ilmamäärästä vai paine-eroista ylä- ja alapinnan välillä. Alastaitetta ei voi olla ilman paine-eroa kuten ei myöskään paine-eroa ilman alastaitetta.

        Erään esittämä suora levy synnyttää myös nostetta. Niin se myös tekee. Siinä alapuolelle muodostuu ylipaine ja kai se yläpuolella laskee. En suurin surminkaan kuvittelisi virtauksen vielä kääntyvän korkeampaan paineeseen päin eli alastaiteisuutta tarkoitan, siinä sitä ei kyllä esiinny


      • Smurf
        airfoil kirjoitti:

        Erään esittämä suora levy synnyttää myös nostetta. Niin se myös tekee. Siinä alapuolelle muodostuu ylipaine ja kai se yläpuolella laskee. En suurin surminkaan kuvittelisi virtauksen vielä kääntyvän korkeampaan paineeseen päin eli alastaiteisuutta tarkoitan, siinä sitä ei kyllä esiinny

        Totta tasolevy synnyttää nostovoimaa siinä missä mikä tahansa siipiprofiili.

        http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/right2.html

        Oheisessa linkissä on havainnollistettu virtausta tasolevyn ohi pienellä animaatiolla. Siinä näkyy selkeästi kuinka tasolevykin kääntää virtausta ja kuinka sen ylä- ja alapinnan välillä vallitsee paine-ero.

        Ilman alastaitetta ei ole nostovoimaa kuten ei myöskään ilman paine-eroa, molemmat ovat aina läsnä. Nostovoimaa ei voi myöskään jakaa kahteen osaan periaatteella: liikemääräperiaatteen (alastaitteen) synnyttämä osa ja paine-eron synnyttämä osa.


      • Smurf kirjoitti:

        Totta tasolevy synnyttää nostovoimaa siinä missä mikä tahansa siipiprofiili.

        http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/right2.html

        Oheisessa linkissä on havainnollistettu virtausta tasolevyn ohi pienellä animaatiolla. Siinä näkyy selkeästi kuinka tasolevykin kääntää virtausta ja kuinka sen ylä- ja alapinnan välillä vallitsee paine-ero.

        Ilman alastaitetta ei ole nostovoimaa kuten ei myöskään ilman paine-eroa, molemmat ovat aina läsnä. Nostovoimaa ei voi myöskään jakaa kahteen osaan periaatteella: liikemääräperiaatteen (alastaitteen) synnyttämä osa ja paine-eron synnyttämä osa.

        Toki siipi saa ilman virtaamaan alaspäin. Minulle joku selitti aikoineen virtauksen alastaitteisuuden eri tavalla tai ainakin tajusin sen sillai, ja animaatio jonka linkin laitoit vahvisti minun käsityksiä, ja siis sinun myös.


      • olla pitää
        airfoil kirjoitti:

        Oletkos koskaan nähnyt tuulimyllyä läheltä. Enkä tarkoita nevetan harjalla olevaa väkkärää. Vaan sellaista suurta. Kun katsot lapaa tarkemmin huomaat että tyvessä, lähellä napaa siipi onkin pyöreä, juuri kiinnityksestä johtuen, ja kun ajatellaan pinta-alaa, minkä tämä tämä profiiliton siivenosa pyyhkäisee niin sillä ei ole mitään merkitysta tehojen kannalta, onhan sanomattakin selvää että kauempana navasta siivessä on lentokoneen siipeä muistuttäva profiili.

        Lähellä napaa potkurin hyöty on niin alhainen siellä vallitsevan pienen pyörimisnopeuden johdosta, että siellä lujuusopilliset seikat painavat enemmän. Ja siksi lavat ovat usein halkaisijaltaan ympyrän muotoisia.

        Tavallisessa pienkoneessa nyrkkisääntö on, että spinnerin (pyörijä) halkaisijan tulee olla ainakin 400mm. Elikkä sen sisäpuolella ei potkurista lasketa saatavan mitään hyötyä.


    • kossu

      ajatellaan että ne toimivat samalla periaatteella ja hyväksytään hyvin yleisesti esitetty väite profiilin aiheuttamasta ylä- ja alapinnan virtausnopeuserosta ja siitä johtuvasta paine-erosta niin voi perustellusti kysyä että miksi potkuri sitten aiheuttaa potkurivirtauksen tai toisaalta myös että eikö siipi sitten aiheuta voimakasta alaspäin virtausta siiven takana?

      Eli toimivat samalla periaatteella mutta yhteiseksi selitykseksi ei käy profiilin aiheuttama paine-ero vaan profiilin aiheuttama virtauksen taipuminen jättöreunassa ja siitä johtuva reaktiovoima.

      • Propellihattu

        Kyllä.

        Profiili ei varsinaisesti ole syy, vaan nimenomaa kohtauskulma (niin kauan kuin muoto on jokseenkin tasomainen). Siipenä tai propellina voi käyttää vaikka litteää pöytälevyä (sikäli kun se kestää) ja se aiheuttaa nostovoimaa, kun sillä on sopiva kohtauskulma. Sopivalla profiililla vain minimoidaan vastusta suhteessa nosteeseen eri kohtauskulmilla ja saavutetaan sopiva perusnostovoima 0-kohtauskulmalla.


      • Propellihattu kirjoitti:

        Kyllä.

        Profiili ei varsinaisesti ole syy, vaan nimenomaa kohtauskulma (niin kauan kuin muoto on jokseenkin tasomainen). Siipenä tai propellina voi käyttää vaikka litteää pöytälevyä (sikäli kun se kestää) ja se aiheuttaa nostovoimaa, kun sillä on sopiva kohtauskulma. Sopivalla profiililla vain minimoidaan vastusta suhteessa nosteeseen eri kohtauskulmilla ja saavutetaan sopiva perusnostovoima 0-kohtauskulmalla.

        Oli miten oli. Suora peltilevy aiheuttaa nostovoimaa, eri kohtauskulmilla mutta jo puolenkymmentä astetta saa aikaa että levy sakkaa. Profiili mahdollistaa paljon suuremmat kohtauskulmat siiven sakkaamatta. Eipä kukaan ole maininnut että vaikka siipi sakkaa, kehittaa se siitä huolimatta enempi nostetta kuin esim nolla kulmalla, entäs jos vaan kasvatetaan kohtauskulmaa?? Nosto voima kasvaa hurjasti ja menee kirkkaasti edelle sakkaamattomeen siipeen verrattuna. Pahus kun vastus kasvaa kanssa.


      • Monta syytä
        airfoil kirjoitti:

        Oli miten oli. Suora peltilevy aiheuttaa nostovoimaa, eri kohtauskulmilla mutta jo puolenkymmentä astetta saa aikaa että levy sakkaa. Profiili mahdollistaa paljon suuremmat kohtauskulmat siiven sakkaamatta. Eipä kukaan ole maininnut että vaikka siipi sakkaa, kehittaa se siitä huolimatta enempi nostetta kuin esim nolla kulmalla, entäs jos vaan kasvatetaan kohtauskulmaa?? Nosto voima kasvaa hurjasti ja menee kirkkaasti edelle sakkaamattomeen siipeen verrattuna. Pahus kun vastus kasvaa kanssa.

        Pitää muistaa, että esimerkiksi linnunsiipi, joka on erittäin tehokas ja käyttökelpoinen on varsinaisesti litteä ja vain edestä profiili.

        Syitä sille, että lentokoneen siivet ovat kokonaan profiileja ovat se, että ne on helpompi tukea palkilla tms. järjestelyllä keskeltä ja lisäksi se, että profiilin sisällä voi säilyttää polttoainetta. Sen läpi on helpompi kuljettaa ohjauspintojen toimielimet yms. siiven laitteet.

        (Lisätietoja saa kaikista lentokoneensuunnitteluun tarkoitetuista kirjoista; mm. netissä useita)


    • Siipi pyrkii "ratsastamaan" väliaineessa, siivellä pyritään luomaan tarvittavia fysikaalisia voimia. Potkuri toimii täsmälleen samalla tavalla siinä on vain lisätty siiven kiertyminen akselin ympäri. väliaine virtaa potkuriin nähden akselin suuntaisesti, pois lukien helikopterit, joissa virtaus tapahtuu tolkuttoman vinosti akseliin nähden. Helikopterissa pitää roottoria (potkuria) ajatella kahtia jakoisesti, lähtiissä helikopterin roottori on potkuri, lennettäessä siipi.

      • Siipi on siipi

        Yhdyn loppumielipiteeseesi

        "lähtiissä helikopterin roottori on potkuri, lennettäessä siipi."

        eli potkuri on potkuri ja siipi on siipi


      • Siipi on siipi kirjoitti:

        Yhdyn loppumielipiteeseesi

        "lähtiissä helikopterin roottori on potkuri, lennettäessä siipi."

        eli potkuri on potkuri ja siipi on siipi

        Siipi on siipi, potkuri on siipi joka pyörii, helikopterin roottori on pyörivä siipi.


    • Insinööri.

      Kyllä niitä kaikkia käytännössä ainakin insinöörit pitävät siipinä. Propelleissa ja siivissä voidaan käyttää aivan samoja siipiprofiilejakin. Laskenta etenee myös molemmissa periaatteessa samalla tavalla.

      Propellit ovat vain hieman mystisempiä, koska esimerkiksi parhaan propellin löytäminen johonkin yksittäiseen lentokoneeseen vaatii useimmiten viimekädessä kokeilemista.

      Propelli voi olla ns. matkapropelli tai nousupropelli. Oman lisänsä tähän hauskuuteen tuovat kääntyvälapaiset propellit.

      • Toinen insinööri

        Tarkoitan tällä sitä, että vaikkakin molemmilla olisi yksi yhteinen ominaisuus, niin ei se tee niitä samoiksi.
        Siivellä ei aiheuteta konetta kuljettavaa voimaa eikä potkurilla lennetä.
        Vaikka autolla ja veneellä olisi samanlainen moottori, vaihdelaatikko, niin eihän niitäkään sotketa toisiinsa.

        Kyllä siipi ja potkuri tarkoittavat eri asiaa suomenkielessä.


      • Poikkeus sääntö
        Toinen insinööri kirjoitti:

        Tarkoitan tällä sitä, että vaikkakin molemmilla olisi yksi yhteinen ominaisuus, niin ei se tee niitä samoiksi.
        Siivellä ei aiheuteta konetta kuljettavaa voimaa eikä potkurilla lennetä.
        Vaikka autolla ja veneellä olisi samanlainen moottori, vaihdelaatikko, niin eihän niitäkään sotketa toisiinsa.

        Kyllä siipi ja potkuri tarkoittavat eri asiaa suomenkielessä.

        Entäs "airfoilin" mainitsema helikopteri siinä lennetään ja kuljetetaan samalla vispilällä


      • Toinen insinööri
        Poikkeus sääntö kirjoitti:

        Entäs "airfoilin" mainitsema helikopteri siinä lennetään ja kuljetetaan samalla vispilällä

        Sen "vispilän" parempi nimi on roottori. (Asiayhteydestä yleensä selviää onko kysymys sähkökoneen vai helikopterin roottorista.)


    • Toinen insinööri

      Mikä pyörittää helikopterin roottoria autorotaatioliidossa ?

      • Tero

        Ilmavirtahan sitä pyörittää, roottori pyörii siis tuulimyllynä. Lapakulmaa alennetaan autorotaatiossa sen verran, että roottorin lavan kärkiosa menee aavistuksen negatiiviselle kulmalle. Sitä en tosin osaa sanoa, kuinka paljon noin tyypillisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2525
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      100
      896
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      878
    8. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      851
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      839
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      60
      832
    Aihe