Ihan uteliaisuudesta vaihtoehtohoitojen harjoittana olisin kiinnostunut siitä, miksi skeptikot tuntuvat vastustavan näitä hoitoja niin yleisesti. (Se nyt on selvää, että homeopatia ei toimi, mutta miksi myös muiden hoitojen vastustus?)
Kysymys skeptikoille
13
1484
Vastaukset
- Tero
Skeptikoista on ymmärrettävän vaikeaa puhua yhtenä ryhmänä, mutta veikkaan, että ei niitä hoitoja niinkään vastusteta, vaan väärän tiedon levittämistä koskien hoitojen tehoa ja vaikutusmekanismia. Tästä kun voi seurata se, että herkkäuskoinen potilas (joita kyllä riittää) hakeutuu suoraan ns. vaihtoehtohoitoon ilman ongelman syyn selvittämistä, tai alkaa käyttämään "uskomuslääkkeitä" tilanteessa, jossa siihen ei yksinkertaisesti ole pelivaraa.
Jos joku saa vaivansa parannettua lumehoidolla sen sijaan että saisi saman aikaan esim. antibioottikuurilla, niin paha siinä on mennä kritisoimaan. Eri asia sitten on, missä tapauksissa, millä luotettavuudella ja minkälaisella pysyvyydellä tällaisiin tuloksiin on mahdollista päästä.- Utelias
Kannatan diagnoosien tekemistä lääkäreiden vastaanotolla. Minulla luontaishoitoalan opintoihin kuului myös peruslääketieteen opintoja, joiden eräänä tarkoituksena oli pystyä erottamaan, milloin asiakkaat pitää ohjata lääkärin vastaanotolle.
Hieman ihmettelen vastauksestasi noussutta käsitystä, että vaihtoehtohoidot olisivat uskomushoitoja ja että "uskomuslääkkeet" ja lumevalmisteet liittyisivät luontaishoitoihin (homeopatian pois sulkien). Miksi ajattelet näin?
Oletko ottanut selvää valmisteista, joita luontaishoitajat suosittelevat (kuten vaikkapa kalaöljyt, inkiväärivalmisteet, GLA jne.). Joistakin luontaistuotteista, kuten kalaöljyistä, on enemmän ja vahvempaa myönteistä tutkimusnäyttöä kuin useimmista lääkkeistä. - Tero
Utelias kirjoitti:
Kannatan diagnoosien tekemistä lääkäreiden vastaanotolla. Minulla luontaishoitoalan opintoihin kuului myös peruslääketieteen opintoja, joiden eräänä tarkoituksena oli pystyä erottamaan, milloin asiakkaat pitää ohjata lääkärin vastaanotolle.
Hieman ihmettelen vastauksestasi noussutta käsitystä, että vaihtoehtohoidot olisivat uskomushoitoja ja että "uskomuslääkkeet" ja lumevalmisteet liittyisivät luontaishoitoihin (homeopatian pois sulkien). Miksi ajattelet näin?
Oletko ottanut selvää valmisteista, joita luontaishoitajat suosittelevat (kuten vaikkapa kalaöljyt, inkiväärivalmisteet, GLA jne.). Joistakin luontaistuotteista, kuten kalaöljyistä, on enemmän ja vahvempaa myönteistä tutkimusnäyttöä kuin useimmista lääkkeistä.Samaistin vaihtoehtohoidot ja uskomushoidot, koska vaihtoehtohoidoilla tarkoitetaan vaihtoehtoa tieteen hyväksymille hoidoille ja lääkkeille. Tieteen hyväksyntä tarkoittaa riittäväksi katsottua tutkimuksellista näyttöä hoidon tai lääkkeen tehosta ja turvallisuudesta. Vaihtoehto tälle on siis puutteellisen tiedon eli uskomuksen pohjalle rakennettu hoito tai lääke.
Tätä samaistusta voi tietenkin kritisoida, mutta silloin pitää välttämättä vetää auki se, mitä vaihtoehtohoidoilla kulloinkin tarkoitetaan ja kertoa, miksi juuri se ja se vaihtoehtohoito ei ole uskomus- tai lumehoito. Tähän haluaisin nyt perusteluta sisältöä, muuten tätä keskustelua ei kannata jatkaa.
Miksi muuten otat homeopatian erilleen muista vaihtoehtohoidoista? Siellä kun on paljon muitakin samaan laariin menevää. - Utelias
Tero kirjoitti:
Samaistin vaihtoehtohoidot ja uskomushoidot, koska vaihtoehtohoidoilla tarkoitetaan vaihtoehtoa tieteen hyväksymille hoidoille ja lääkkeille. Tieteen hyväksyntä tarkoittaa riittäväksi katsottua tutkimuksellista näyttöä hoidon tai lääkkeen tehosta ja turvallisuudesta. Vaihtoehto tälle on siis puutteellisen tiedon eli uskomuksen pohjalle rakennettu hoito tai lääke.
Tätä samaistusta voi tietenkin kritisoida, mutta silloin pitää välttämättä vetää auki se, mitä vaihtoehtohoidoilla kulloinkin tarkoitetaan ja kertoa, miksi juuri se ja se vaihtoehtohoito ei ole uskomus- tai lumehoito. Tähän haluaisin nyt perusteluta sisältöä, muuten tätä keskustelua ei kannata jatkaa.
Miksi muuten otat homeopatian erilleen muista vaihtoehtohoidoista? Siellä kun on paljon muitakin samaan laariin menevää.Jaa. Minusta tuo samaistuksesi on epäreilu ihan senkin vuoksi, että esimerkiksi akupunktion ja aromaterapian tueksi löytyy aika paljon tutkimusnäyttöä lääketieteellisen hakupalvelimen Medlinen kautta. Esimerkiksi aromaterapiasta olen myös nähnyt kaksi plasebokontrolloitua kaksoissokkotutkimusta. Tässä tilanteessa on mielestäni joko tietämättömyyttä tai älyllistä epärehellisyyttä kutsua näitä hoitoja uskomushoidoiksi. Ja jos olisit itse jonkin ammatin harjoittaja ja koet tekeväsi työtä korkein standardein, et varmaankaan haluaisi, että ammattiasi halveksuttaisiin ja ylenkatsottaisiin?
(Homeopatian suljen ulkopuolelle muutamamastakin syystä: Ensinnäkään minulla ei ole mitään hyvää henkilökohtaista kokemusta homeopatiasta. Siitä ei siis ole ollut minulle mitään apua. Toiseksi lääketieteellisistä tutkimuksista ei ole löytynyt tukea sille, että se toimisi vaikka asiaa on tutkittu. Kolmanneksi sen älyllis-analyyttinen lähestymistapa hoitomuotona kyllä poikkeaa paljon muista luontaishoidoista. Ei siis todellakaan mene mielestäni samaan laariin.) - Tero
Utelias kirjoitti:
Jaa. Minusta tuo samaistuksesi on epäreilu ihan senkin vuoksi, että esimerkiksi akupunktion ja aromaterapian tueksi löytyy aika paljon tutkimusnäyttöä lääketieteellisen hakupalvelimen Medlinen kautta. Esimerkiksi aromaterapiasta olen myös nähnyt kaksi plasebokontrolloitua kaksoissokkotutkimusta. Tässä tilanteessa on mielestäni joko tietämättömyyttä tai älyllistä epärehellisyyttä kutsua näitä hoitoja uskomushoidoiksi. Ja jos olisit itse jonkin ammatin harjoittaja ja koet tekeväsi työtä korkein standardein, et varmaankaan haluaisi, että ammattiasi halveksuttaisiin ja ylenkatsottaisiin?
(Homeopatian suljen ulkopuolelle muutamamastakin syystä: Ensinnäkään minulla ei ole mitään hyvää henkilökohtaista kokemusta homeopatiasta. Siitä ei siis ole ollut minulle mitään apua. Toiseksi lääketieteellisistä tutkimuksista ei ole löytynyt tukea sille, että se toimisi vaikka asiaa on tutkittu. Kolmanneksi sen älyllis-analyyttinen lähestymistapa hoitomuotona kyllä poikkeaa paljon muista luontaishoidoista. Ei siis todellakaan mene mielestäni samaan laariin.)Nyt kun paremmalla ajalla katsoin tuota aiempaa vastaustasi, niin siellä on pieni käpy:
> Hieman ihmettelen vastauksestasi noussutta käsitystä, että vaihtoehtohoidot olisivat uskomushoitoja ja että "uskomuslääkkeet" ja lumevalmisteet liittyisivät luontaishoitoihin (homeopatian pois sulkien). Miksi ajattelet näin?
En ole puhunut luontaishoidoista missään vaiheessa, eikä asia ole muutenkaan ollut aiemmin esillä tässä säikeessä. Meneekö tämä nyt niin, että puhut vaihtoehtohoidoista luontaislääkinnän kautta? Kannattaisiko puhua suoraan luontaislääkinnästä?
Ja kyllä, tutkimuksellista näyttöä löytyy mm. akupunktiosta, mutta niin löytyy myös hylkäämästäsi homeopatiasta ja mm. kehon "energioista". Kyse on siitä, mikä tutkimuksen laatu on ollut ja minkälaisen arviointimenettelyn kautta se on julkaistu. Kannattaa itsekin arvioida, mitä tutkimuksessa on saatu selville ja mitä siitä voi päätellä. Se on muuten yllättävän vaikeaa varsinkin silloin, kun taustalla on innostuksen täyttämä usko johonkin kerettiläiseen asiaan, joka herättää kansalaisissä avointa mielenkiintoa ja jopa halua maksaa kyseisestä tiedosta ja siihen liittyvästä materiaalista.
Kuten asiaa on joskus verrattu: kun tuhannen palan palapelissä 5 ensimmäistä palaa muodostaa silmän, ei ehkä kannata rynnätä johtopäätökseen, että palapelistä syntyy kuva hevosesta. Tähän nämä vaihtoehtohoitojen "tutkimukselliset näytöt" usein kompastuvat. Toinen ääripää on mm. ID-teoreetikoiden palapeli, jossa hevosta esittävästä kuvasta puuttuu enää osa silmää ja korvan kärki. Silti heidän mielestään palapelistä ei synny kuva hevosesta.
Omaa ammattiani, tutkimustani ja työpaikkaani saa vapaasti parjata, olen sitä itsekin kolleegoitteni ja pomojeni kiusaksi tehnyt. Mulle riittää, että kritiikki on perusteltua. Tieteen maailmassa kritiikki rakentaa, uskon maailmassa se rikkoo. - Pekka Järvi
Utelias kirjoitti:
Jaa. Minusta tuo samaistuksesi on epäreilu ihan senkin vuoksi, että esimerkiksi akupunktion ja aromaterapian tueksi löytyy aika paljon tutkimusnäyttöä lääketieteellisen hakupalvelimen Medlinen kautta. Esimerkiksi aromaterapiasta olen myös nähnyt kaksi plasebokontrolloitua kaksoissokkotutkimusta. Tässä tilanteessa on mielestäni joko tietämättömyyttä tai älyllistä epärehellisyyttä kutsua näitä hoitoja uskomushoidoiksi. Ja jos olisit itse jonkin ammatin harjoittaja ja koet tekeväsi työtä korkein standardein, et varmaankaan haluaisi, että ammattiasi halveksuttaisiin ja ylenkatsottaisiin?
(Homeopatian suljen ulkopuolelle muutamamastakin syystä: Ensinnäkään minulla ei ole mitään hyvää henkilökohtaista kokemusta homeopatiasta. Siitä ei siis ole ollut minulle mitään apua. Toiseksi lääketieteellisistä tutkimuksista ei ole löytynyt tukea sille, että se toimisi vaikka asiaa on tutkittu. Kolmanneksi sen älyllis-analyyttinen lähestymistapa hoitomuotona kyllä poikkeaa paljon muista luontaishoidoista. Ei siis todellakaan mene mielestäni samaan laariin.)Akupunktiota pidetään edelleen jonkinlaisena ihmeellisenä itämaisena superhoitona. Helsingin keskustassa olen nähnyt hoitoloita, joissa mainostetaan parannettavan mitä ihmeellisempiä sairauksia sen avulla.
Jotkin viimeaikaiset tutkimukset ovat antaneet kuvan, että akupunktio on yhtä tehokasta kuin lumehoito.
Toisaalla taas on näyttöä (mahdollisesti hyvinkin paikkansa pitäävää), että se vaikuttaa ainakin jännityspäänsärkyyn ja parantaa virtsanpidätystä. - Utelias
Pekka Järvi kirjoitti:
Akupunktiota pidetään edelleen jonkinlaisena ihmeellisenä itämaisena superhoitona. Helsingin keskustassa olen nähnyt hoitoloita, joissa mainostetaan parannettavan mitä ihmeellisempiä sairauksia sen avulla.
Jotkin viimeaikaiset tutkimukset ovat antaneet kuvan, että akupunktio on yhtä tehokasta kuin lumehoito.
Toisaalla taas on näyttöä (mahdollisesti hyvinkin paikkansa pitäävää), että se vaikuttaa ainakin jännityspäänsärkyyn ja parantaa virtsanpidätystä.Väite siitä, että akupunktion parantaisi vaivan kuin vaivan on irralleen repäisty. Akupunktio on osa perinteista kiinalaista lääketiedettä (TCM), joka pyrkii hoitamaan kaikkia sairauksia siinä missä länsimainenkin lääketiede pyrkii hoitamaan kaikkia sairauksia.
- Shirie
mitä vaihtoehtohoitoa edustat? Vakaumuksellisena skeptikkona vastustan sitä, että annat hoitoa johonkin, jota et välttämättä ymmärrä, johon et ole saanut koulutusta tai kokemusta ja josta et loppupeleissä ota vastuuta. Kuitenkin joku luottaa sinuun ja kykyysi hoitaa.
Toisaalta, jos teet hoitoja, joista ihmisille tulee hyvä olo, eivätkä oletakaan saavansa parannusta mihinkään tautiinsa, niin sittenhän asiat ovat kunnossa. Ei skepsismi ole mikään yhteen koriin pantava juttu. Itse esimerkiksi nautin kosketukseen perustuvista "hoidoista", mutta en silti hae niistä mitään ihmeparantumisia vaikkapa vaikeaan luonteeseeni ;) ...- Utelias
Olen saanut koulutusta useampiin vaihtoehtohoitoihin, ja runsaasti.
- Herää
Miksi ei? Skeptikkoliike on etupäässä propagandistinen. Siihen kuuluvilla lääkäreillä myös on isot rahat kiinni lääketeollisuuden osakkeissa.
- Shirie
kun olen skeptinen mm. ufojen suhteen, vaikka kovasti toivoisin niitä olevan olemassa, näyttöpuoli puuttuu. Tietysti silkka, vakaa usko tuottaa paljon "tietoa" tähän maailmaan. Joten toivottavasti minulla on Oy Ufokorjaus Ab:n osakkeita. Auttaisiko, jos uskoisin niitä olevan ... hmmm.
Vai oikein propagandaliike skeptisyys. Nyt on pakko sanoa, että menet nykysuomen sanakirjan kautta tutkimaan muutakin kuin vaihtoehtohoitoja ja sitten mietit mitä uskot ja mitä tiedät varmasti - siinäkin jääpi pienen pieni virhemarginaali.
- Oleaborgensis
Ookko nä polöjä?
- Utelias
En oo. Mut itte taiat olla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1463167- 1082593
- 512571
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402238Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4801954- 1101891
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2521875Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91714Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151627R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi241502