Jos hurahtaisin

Kiitos klassisem musiikkiaarteiston avaruuteen.

Suurten mestarien seurassa nykyisen tekniikan mahdollisuuksilla.
Nostattaa pintaan niin mahtavia fiiliksiä - On paras kuunnella yksin...

43

1985

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soi taustalla National Philharmonic Orchestan esittämänä Maurice Ravelin Hanhiemon sarjasta "Lumottu puutarha", ja tuolla samaisella CD:llä on seuraavina Neito ja satakieli, Leivo nousee korkeuksiin, Saarnilehdossa, Balero jne.
      tuossa se soi... tunnelmissa mukana liitelen ja tuntuu niin kevyelle....

Mikä voittaisi musiikin tenhon... olisiko se rakkaus joka veisi vielä korkeampiin atmosfääreihin... kun nytkin jo lennän....

• ii-li

En mahda mitään sille, että minusta klassinen musiikki soi täyteläisemmin ja mehukkaammin vinyylilevyltä kuin CD:ltä. - Onko kukaan muu huomannut samaa ilmiötä?

Onhan CD:n ääni kirkas ja puhdas, mutta myös jotenkin steriili.

• Helena04 ejk.

Siis ylipäätäänkö vinyylinä kontra CD:nä? Pitääpä tässä illan mittaan kokeilla.
        Vertailu onnistuisi tietenkin parhaiten, jos omistaisi samaa musiikkia molempina - tuskin löydän itseltäni. Mutta katsotaan, katsotaan, sanoi lääkäri. :)

• Helena04

Samaa musiikkia löysin vain vinyylinä ja kasettina, ja niitähän ei voi verrata äänentoistoltaan.
        Soitin sitten Vivaldia vinyylinä ja Ravelia CD:nä. Molemmat soivat minun korviini yhtä täyteläisinä. Musiikkikorvani ei liene niin tarkka.
        CD:itten ääni kyllä riippuu siitä, minkälaisilla laitteilla ne on poltettu, yleensähän CD:t ovat parempia.

Tuli vain mieleeni, ettei vain olisi rakkautta vanhoihin vinyyleihin!? ;) Se tarttui nyt minuunkin. Vinyyli jäi soimaan, vuorossa Victor Tretyakov viuluineen ja Tchaikovskya.

• Suvi2

Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että vinyylissä on sitä jotakin.

Voi mikä nautinto onkaan istua hämyssä, nauttia kahvista ja suklaasta Chopinin, Straussin, Vivaldin Bizetin tai Tchaikovskyn seurassa.

Ehkä jollekin "räpille" sopii cd-levy, mutta ei koskaan klassisille.

• Helena04 ejk.
        Suvi2 kirjoitti:

Voi mikä nautinto onkaan istua hämyssä, nauttia kahvista ja suklaasta Chopinin, Straussin, Vivaldin Bizetin tai Tchaikovskyn seurassa.

Suvi, vainko räpille muka CD:t sopivat!!
        Ei, "siskosein", "tulehan meille!" Ravelin Rhapsodie Espagnole soi parast'aikaa, Mozartia, Schubertia, puhumattakaan Domingosta, Pavarotista jne. (Miten vielä kehuisin! :))
        Hyvää illanjatkoa! Täytyy pienentää volyymia.

• K irjar ejk.
        Helena04 ejk. kirjoitti:

Ei, "siskosein", "tulehan meille!" Ravelin Rhapsodie Espagnole soi parast'aikaa, Mozartia, Schubertia, puhumattakaan Domingosta, Pavarotista jne. (Miten vielä kehuisin! :))

Neljä vuodenaikaa soi täällä parhaillaan, CD;nä taustalla kun muuta puuhaa on ollut meneillään.

Minusta tässä koneella on mahtava soundi, kun on hyvä ohjelma jolla voi säätää eri äänialat ja kaiut ihan korvalle sopivaksi.
        Mahtavasti, tunnelmassa keväästä talveen.

• Helena04 ejk.
        K irjar ejk. kirjoitti:

Neljä vuodenaikaa soi täällä parhaillaan, CD;nä taustalla kun muuta puuhaa on ollut meneillään.

Minusta tässä koneella on mahtava soundi, kun on hyvä ohjelma jolla voi säätää eri äänialat ja kaiut ihan korvalle sopivaksi.
        Mahtavasti, tunnelmassa keväästä talveen.

jota en käsitä lainkaan. Nuo linkkien musiikit kuulen, mutta mistä sinä esim. Vivaldia laitteestasi saat, pitääkö olla lisälaitteita, ohjelmia tms. - tiedäthän epäkäytännöllisyyteni.?

• Kirjarevk.
        Helena04 ejk. kirjoitti:

jota en käsitä lainkaan. Nuo linkkien musiikit kuulen, mutta mistä sinä esim. Vivaldia laitteestasi saat, pitääkö olla lisälaitteita, ohjelmia tms. - tiedäthän epäkäytännöllisyyteni.?

Huomenta Helena04, ja terveisiä Nukku-Matilta joka aina heittää minut laivastansa ihan liian aikaisin aamulla.

Jälleen on tässä koneella soimassa tuo sama Vivaldin musiikkia sisältävä CD, sillä tässähän voi soittaa CD;t ja esittää vaikka CD:lle tallennetun elokuvan.
        Onhan Sinullakin keskusyksikössä CD soitin.

Minä opiskelen CD:ltä kieliä, äänitän omia juttuja, tallennan valokuvia ja muutakin omasta mielestäni tärkeää, kuuntelen musiikkia ja mietin joskus kuinka selvisin ennen tätä konetta.

Monta lisä ohjelmaa olen asentanut ja joitain saa ilmaiseksi netistä, joissain on kolmen kuukauden ilmainen käyttö oikeus, sen jälkeen muuttuu maksulliseksi, mutta ainahan ne voi poistaa kokeiltuaan.
        Koneen oston yhteydessä tein valinnan mitä ohjelmia koneelleni tuli valmiiksi asennettuina.
        Ja kaikki ohjelmat ovat CD;llä, asennettavina, mutta vain omaan käyttöön, vaikka toiselle koneelle.

• Helena04 ejk.
        Kirjarevk. kirjoitti:

Huomenta Helena04, ja terveisiä Nukku-Matilta joka aina heittää minut laivastansa ihan liian aikaisin aamulla.

Jälleen on tässä koneella soimassa tuo sama Vivaldin musiikkia sisältävä CD, sillä tässähän voi soittaa CD;t ja esittää vaikka CD:lle tallennetun elokuvan.
        Onhan Sinullakin keskusyksikössä CD soitin.

Minä opiskelen CD:ltä kieliä, äänitän omia juttuja, tallennan valokuvia ja muutakin omasta mielestäni tärkeää, kuuntelen musiikkia ja mietin joskus kuinka selvisin ennen tätä konetta.

Monta lisä ohjelmaa olen asentanut ja joitain saa ilmaiseksi netistä, joissain on kolmen kuukauden ilmainen käyttö oikeus, sen jälkeen muuttuu maksulliseksi, mutta ainahan ne voi poistaa kokeiltuaan.
        Koneen oston yhteydessä tein valinnan mitä ohjelmia koneelleni tuli valmiiksi asennettuina.
        Ja kaikki ohjelmat ovat CD;llä, asennettavina, mutta vain omaan käyttöön, vaikka toiselle koneelle.

Huomenta, huomenta, Kirjar, ja muutkin!

Onhan minulla tuolla laatikossani laitteeseen kaikenlaisia tietopuolisia CD-levyjä, miten nyt sitten en ajattelemattomuudessani tajunnut, että CD kuin CD. (Huomaa, en sanonut tyhmyyttäni!)

Tuo keskusyksikkö kyllä suhisi niin ikävästi ja äänentoisto oli kehnoa, säätämätöntä tietenkin, niin että Domingon "The Women In My Life" kuului tosikehnosti. Vai? Suhiseeko se sen johdosta, että lopussa voin sen tallentaa ja sitten mahdollisesti antaa taustalla soida - ihan laadukkaana? Kysyy yksinkertaisena Helena.
        Täytynee varmaan "kurmottaa" vävypoikaa käymään...

• K irjarejk
        Helena04 ejk. kirjoitti:

Huomenta, huomenta, Kirjar, ja muutkin!

Onhan minulla tuolla laatikossani laitteeseen kaikenlaisia tietopuolisia CD-levyjä, miten nyt sitten en ajattelemattomuudessani tajunnut, että CD kuin CD. (Huomaa, en sanonut tyhmyyttäni!)

Tuo keskusyksikkö kyllä suhisi niin ikävästi ja äänentoisto oli kehnoa, säätämätöntä tietenkin, niin että Domingon "The Women In My Life" kuului tosikehnosti. Vai? Suhiseeko se sen johdosta, että lopussa voin sen tallentaa ja sitten mahdollisesti antaa taustalla soida - ihan laadukkaana? Kysyy yksinkertaisena Helena.
        Täytynee varmaan "kurmottaa" vävypoikaa käymään...

soita vain CD;ltä, turhaan on koneen muistiin tallentaa jos et aio toiselle levylle sitä siirtää.
        Syy voi olla äänentoiston laadussa, sitäkin voi säätää, mutta ehkä se taas vävypojan avulla...
        Joko messesi... mutta se on taas toinen juttu.

Soi Nadirin romanssi, oopperasta Helmenkalastajat,
        ja tunnelmat sen kun vaihtuvat, välillä imuroiden ja taas koneelle kurkkimaan.... perjataita tämäkin.

• Helena04 ejk.
        K irjarejk kirjoitti:

soita vain CD;ltä, turhaan on koneen muistiin tallentaa jos et aio toiselle levylle sitä siirtää.
        Syy voi olla äänentoiston laadussa, sitäkin voi säätää, mutta ehkä se taas vävypojan avulla...
        Joko messesi... mutta se on taas toinen juttu.

Soi Nadirin romanssi, oopperasta Helmenkalastajat,
        ja tunnelmat sen kun vaihtuvat, välillä imuroiden ja taas koneelle kurkkimaan.... perjataita tämäkin.

Onko tämä shattailua jo? Ei, tiedonhalua ja -jakoa.

Eipä ole messeä, eikä paljon muutakaan... :)
        Poika on niin työntäyteinen, en halua vaivata pikku-jutuillani, kyllähän hän tulisi varmaan. Kunhan tulevat taas käymään...

Katsos, muistelen vain, että kerroit tekeväsi koneella muuta ja taustalla soi, siksi ajattelin, että pitää varmaankin tallentaa.

Ehkäpä minäkin tästä kohta sitten imuriin tartun. Haen inspistä tuolta... oikeilla laitteilla. Jotain repäisevää. -
        Kiitos auttamisistasi!

• Iili
        Suvi2 kirjoitti:

Ainakin se koskee kappaleita, jotka on siirretty vanhoilta levyiltä CD:lle. Kun ne re-masteroidaan CD:lle, niin niistä häviää jotakin. Teknisesti ne putsataan kaikista rahinoista, ja sen mukana menee myös musiikin sävyjä. - Se koskee myös vanhoja iskelmiä ja muuta kevyttä musiikkia. Niissä voi käydä niin, että äänen voimakkuudet muutetaan tasaisemmiksi, radioon sopiviksi.

Tietysti on myös tottumiskysymys: Kun itsellä on joitakin lempisävelmiä vinyylillä, niin ei osaa kunnella niitä toisella tavalla.

• Iili kirjoitti:

Ainakin se koskee kappaleita, jotka on siirretty vanhoilta levyiltä CD:lle. Kun ne re-masteroidaan CD:lle, niin niistä häviää jotakin. Teknisesti ne putsataan kaikista rahinoista, ja sen mukana menee myös musiikin sävyjä. - Se koskee myös vanhoja iskelmiä ja muuta kevyttä musiikkia. Niissä voi käydä niin, että äänen voimakkuudet muutetaan tasaisemmiksi, radioon sopiviksi.

Tietysti on myös tottumiskysymys: Kun itsellä on joitakin lempisävelmiä vinyylillä, niin ei osaa kunnella niitä toisella tavalla.

tuosta rahinoiden poistosta, sillä jos kuuntelee vanhaa savikiekkoa, eivät äänet ole niin kirkkaita ja korkeita, bassossa ei ole samaa kaikua kuin CD;lle siirettynä sama musiikki kuulostaa.

Esim. Juke Boz Jive kansion levyillä, vuodelta 1976 kaikki nuo 40 kappaletta kuulostavat aivan erilaisilta kuin uudemmat versioit, olivatpa ne kasetilla tai CD,llä, muokattuja ovat.

Automatkoille mukaan rauhallista musiikkia tai radio soimaan klassista, nythän on asemissa valinnan varaa, eikä ajaminen häiriinny kasetin tai levyn vaihdon takia.

• Suvi2
        Helena04 ejk. kirjoitti:

En puolustele tai selittele mielipidettäni, sillä minä mieluimmin kuuntelen edelleenkin klassista vinyyleistä, enkä varjelkoon siirtäisi sitä CD:lle. Jokaisellahan on omat mielipiteet (toivottavasti).

• Helena04 ejk.
        Suvi2 kirjoitti:

En puolustele tai selittele mielipidettäni, sillä minä mieluimmin kuuntelen edelleenkin klassista vinyyleistä, enkä varjelkoon siirtäisi sitä CD:lle. Jokaisellahan on omat mielipiteet (toivottavasti).

Tottakai. Jokaisellahan on omat mieltymyksensä. Ja musiikista saamme niin paljon, varsinkin yksin ollessamme - aivan haltioitumiseen asti. Olet varmaan samaa mieltä.
        Enkäpä millään pahalla. Puolustelin vain CD:itä, niiden laadullisuutta silloin, kun ne eivät ole piraattituotteita. Nautitaan vain musiikista kukin tavallamme.
        Harmistuitko "meillekutsustani"? Älä suotta.

• Suvi2
        Helena04 ejk. kirjoitti:

Tottakai. Jokaisellahan on omat mieltymyksensä. Ja musiikista saamme niin paljon, varsinkin yksin ollessamme - aivan haltioitumiseen asti. Olet varmaan samaa mieltä.
        Enkäpä millään pahalla. Puolustelin vain CD:itä, niiden laadullisuutta silloin, kun ne eivät ole piraattituotteita. Nautitaan vain musiikista kukin tavallamme.
        Harmistuitko "meillekutsustani"? Älä suotta.

Kiitos kutsusta. Kukapa tuosta pahastuisi. Toivottavasti et sitten ylläty kun minä olen vinyylinippu kainalossa ovikelloasi soittamassa.

Muuten, taidan päivä päivältä alkaa muistuttaa emmendalin Ednaa:-DD

• Helena04 ejk.
        Suvi2 kirjoitti:

Kiitos kutsusta. Kukapa tuosta pahastuisi. Toivottavasti et sitten ylläty kun minä olen vinyylinippu kainalossa ovikelloasi soittamassa.

Muuten, taidan päivä päivältä alkaa muistuttaa emmendalin Ednaa:-DD

Kutsussani kylläkin pyysin - huomaa - kuuntelemaan laadukkaita CD-levyjäni. Niiden hyvää äänentoistoahan tässä halusin todistella. -
        Toisaalta, voimmehan sitten vertailla...

Vaan milloin löytäisimme NIIN paljon yhteistä aikaa!!! Mistäs muusta tämä enää on kiinnikään.:) Tuntomerkitkin annoit, hyvä, tiedän sitten. Itsestäni en kerro. Vähän salaperäinen täytyy aina olla.

• Katleija

Minä uskon vakaasti siihen, että jos kuskeilla soisi autoissaan ajomusiikkina klassinen jumputus-musiikin sijasta, niin ajotapa olisi toisenlainen. Kanssa-autoilijatkaan eivät ärsyttäisi samalla tavalla ja kaasujalka olisi keveämpi. Ja nyt alkuliukkailla voisi ihmishenkiäkin säästää. Klassinen antaa hyviä fiiliksiä.

• Pitkälti samaa mieltä Katleija. Yleistän tässä törkeästi; Jokaisessa radio 1 klassisen
        musiikin lähetyksestä löytyy muutama helmi, joka palkitsee kuulijansa.

Nykyisellä tekniikalla toimivat kannettavat akku/paristolaitteet toistavat
        puhtaasti niin cd-äänitteitä kuin suoriakin lähetyksiä.

Kun mitta tulee täyteen esim. alueohjelmista, vaihtoehtoja löytyy. YLEN 1 mm.

• Katleija
        capt.cöpenick kirjoitti:

Pitkälti samaa mieltä Katleija. Yleistän tässä törkeästi; Jokaisessa radio 1 klassisen
        musiikin lähetyksestä löytyy muutama helmi, joka palkitsee kuulijansa.

Nykyisellä tekniikalla toimivat kannettavat akku/paristolaitteet toistavat
        puhtaasti niin cd-äänitteitä kuin suoriakin lähetyksiä.

Kun mitta tulee täyteen esim. alueohjelmista, vaihtoehtoja löytyy. YLEN 1 mm.

Kun sanoit helmi, niin tuli minun helmeni heti mieleen. Se on Bizen Carmenin Habanera. Mikä intohimon määrä siihen aariaan sisältyykään. Tulee hiki sitä kuunnellessa.

• Iili
        Katleija kirjoitti:

Kun sanoit helmi, niin tuli minun helmeni heti mieleen. Se on Bizen Carmenin Habanera. Mikä intohimon määrä siihen aariaan sisältyykään. Tulee hiki sitä kuunnellessa.

Minulla oli Carmen-levy. Kuuntelin sitä paljon. Kerran oli kavaraita luonani, ja panin levyn soimaan. - 15-vuotiaat pojat, jotka eivät ollenkaan tunteneet klassista musiikkia kuuntelivat sitä hartaina! Yksikään ei sanonut: "Vaihda levyä".

• Katleija
        Katleija kirjoitti:

Olin nuori neitokainen 50- luvulla, kun elokuvateattereissa meni musiikkielokuva Carmen Jones. Josena oli Harry Belafonte ja Carmenina Dorothy Dandrike. Kaikki näyttelijät olivat mustia. Se teki minuun suuren vaikutuksen. Sen jälkeen aina tilaisuuden tullen olen mennyt Carmenin katsomaan. Turun oopperayhdistys esitti 80-luvulla sen, jossa Marjatta Airas Carmenina ja Jose oli joku vanha lyhyt ooppera laulajamme. Pari oli suorastaan koominen. Sitten tuli TV:ssä Carmen, jossa Josena lauloi Placido Domingo. Savonlinnassa Kiinan kansanooppera esitti Carmenin uskomattoman upeasti joskus 90-luvun alussa muistaakseni. Viimeinen Carmen Suomen Kansallisoopperassa -97. Vielä vaan jaksaisin sen katsoa ja kuunnella uudelleen ja uudelleen.

• Iili
        Katleija kirjoitti:

Olin nuori neitokainen 50- luvulla, kun elokuvateattereissa meni musiikkielokuva Carmen Jones. Josena oli Harry Belafonte ja Carmenina Dorothy Dandrike. Kaikki näyttelijät olivat mustia. Se teki minuun suuren vaikutuksen. Sen jälkeen aina tilaisuuden tullen olen mennyt Carmenin katsomaan. Turun oopperayhdistys esitti 80-luvulla sen, jossa Marjatta Airas Carmenina ja Jose oli joku vanha lyhyt ooppera laulajamme. Pari oli suorastaan koominen. Sitten tuli TV:ssä Carmen, jossa Josena lauloi Placido Domingo. Savonlinnassa Kiinan kansanooppera esitti Carmenin uskomattoman upeasti joskus 90-luvun alussa muistaakseni. Viimeinen Carmen Suomen Kansallisoopperassa -97. Vielä vaan jaksaisin sen katsoa ja kuunnella uudelleen ja uudelleen.

Samaa halutaan kuulla usein. Musiikki ei mene vanhaksi tai kulu. Minä en ole milloinkaan kuullut Vivaldin Vuodenaikoja elävänä musiikkina, niin tuttu kuin se onkin. Menisin viivana kuuntelemaan, mutta ei sitä ikinä soiteta missään.

Onnekseni asun pääkaupunkiseudulla, joten hienoja konsertteja ja oopperoita on aika helppo päästä kuulemaan. Nykyisin Kansallisoopperassa on ulkomaisia esiintyjiä, kapellimestareita, lavastajia, puvustajia ja ohjaajia. Se on kyllä piristysruiske verrattuna vanhaan. Nykyinen hieno oopperatalo antaa upeita mahdollisuuksia lavastuksille, jotka oopperassa ovat hyvin tärkeä tekijä.

Viime viikolla oli kuuntelemassa Bella Davidovan pianokonserttia Kansallisoopperassa. Hän on hyvin tunnettu venäjänjuutalainen pianisti, joka jo neuvostoaikana sai suuren suosion Venäjällä. Hän on nykyisin 78-vuotias, mutta taitava kuin mikäkin. - Yleisön joukossa oli suuri määrä lapsia, mikä on aika harvinaista.

• Helena04 ejk.
        Katleija kirjoitti:

Katselin Ooppera-sanomista juuri, olisiko Carmen tulossa esitykseen, mutta ei ainakaan helmikuuhun mennessä näy olevan toiveita.
        Lieneekö Tallinnan Oopperan ohjelmistossakaan nyt, sinnekään ei olisi pitkä matka.

• Iili
        Helena04 ejk. kirjoitti:

Katselin Ooppera-sanomista juuri, olisiko Carmen tulossa esitykseen, mutta ei ainakaan helmikuuhun mennessä näy olevan toiveita.
        Lieneekö Tallinnan Oopperan ohjelmistossakaan nyt, sinnekään ei olisi pitkä matka.

Mutta Tallinnassa on hyvä ooppera. Siellä kannattaa käydä.

• Helena04 ejk.
        Iili kirjoitti:

Mutta Tallinnassa on hyvä ooppera. Siellä kannattaa käydä.

"Carmenhan" meni S:linnan Oopperajuhlilla heinäkuussa, tarkistin. Ilmankos tuntui niin tutulta. Ja niin lähellä oleskelin, mutta huonojen kulkuyhteyksien johdosta taas jäi käymättä.

Katselin haulla, missä nyt menisi. Prahassa ainakin, tammikuun alussa. Kulkuyhteydet sinne ovat vain vielä monimutkaisemmat.:))

Tallinnan Ooppera on meille suomalaisille varteenotettava. Täytyypä tutkailla sen ohjelmistoa.

• Katleija
        Helena04 ejk. kirjoitti:

"Carmenhan" meni S:linnan Oopperajuhlilla heinäkuussa, tarkistin. Ilmankos tuntui niin tutulta. Ja niin lähellä oleskelin, mutta huonojen kulkuyhteyksien johdosta taas jäi käymättä.

Katselin haulla, missä nyt menisi. Prahassa ainakin, tammikuun alussa. Kulkuyhteydet sinne ovat vain vielä monimutkaisemmat.:))

Tallinnan Ooppera on meille suomalaisille varteenotettava. Täytyypä tutkailla sen ohjelmistoa.

Tuostahan saikin hyvän idean tuosta Tallinnan oopperasta. Virolaiset ovat oikein musiikkikansaa. Ne on mahtavan suuria heidän laululavansa, missä ne jättikuorot esiintyvät. Sitten se hyvä puoli oli neuvostoajalla, että korkeakulttuuria arvostettiin eikä se päässyt taantumaan.

• Iili
        Katleija kirjoitti:

Tuostahan saikin hyvän idean tuosta Tallinnan oopperasta. Virolaiset ovat oikein musiikkikansaa. Ne on mahtavan suuria heidän laululavansa, missä ne jättikuorot esiintyvät. Sitten se hyvä puoli oli neuvostoajalla, että korkeakulttuuria arvostettiin eikä se päässyt taantumaan.

Samassa rakennuksessa on myös konserttisali. Rakennuksen ovat suunnitelleet suomalaiset Wivi Lönn ja Armas Lindgren. Talo on vastikään remontoitu 100-vuotisjuhlien kunniaksi.

Ainakin vielä pari vuotta sitten Estonia Ooppera tuotti voittoa, mikä on ylen harvinaista.

Suomessa vain Savonlinnan Oopperajuhlat pystyy rahoittamaan itse itsensä. Sen saamat avustukset ovat mitättömän pienet verrattuina kaikkiin teattereihin ja erityisesti Kansallisoopperaan, puhumattakaan urheilusta.

• Helena04 ejk.
        Iili kirjoitti:

Samassa rakennuksessa on myös konserttisali. Rakennuksen ovat suunnitelleet suomalaiset Wivi Lönn ja Armas Lindgren. Talo on vastikään remontoitu 100-vuotisjuhlien kunniaksi.

Ainakin vielä pari vuotta sitten Estonia Ooppera tuotti voittoa, mikä on ylen harvinaista.

Suomessa vain Savonlinnan Oopperajuhlat pystyy rahoittamaan itse itsensä. Sen saamat avustukset ovat mitättömän pienet verrattuina kaikkiin teattereihin ja erityisesti Kansallisoopperaan, puhumattakaan urheilusta.

-puoli oli valmis, kun viimeksi Tallinnassa kävin, mutta onko oopperapuoli remontistaan vielä valmiskaan? Aitauksia näkyi. Kaunis kiinteistö kokonaisuudessaan.

Savonlinnan Oopperajuhlilla on hyvä taloudenpito, nytkin hyödynsivät eurooppalaista tuotantoa.

Vaan on nuo oopperaliput meillä Suomessa turkasen kalliit. Eikä eläkeläisalennuksia tunneta.

• Iili
        Helena04 ejk. kirjoitti:

-puoli oli valmis, kun viimeksi Tallinnassa kävin, mutta onko oopperapuoli remontistaan vielä valmiskaan? Aitauksia näkyi. Kaunis kiinteistö kokonaisuudessaan.

Savonlinnan Oopperajuhlilla on hyvä taloudenpito, nytkin hyödynsivät eurooppalaista tuotantoa.

Vaan on nuo oopperaliput meillä Suomessa turkasen kalliit. Eikä eläkeläisalennuksia tunneta.

Jos vertaa oopperalippuja ja jääkiekkoloppuja, niin molemmat ovat turkasen kalliita.

Savonlinnan Oopperajuhlat pärjää juuri yhteistyöllä ja sillä, että sen oma organisaatio on hyvin pieni, vain kymmenkunta ihmistä. Kaikki esiintyjät ja ohjaajat palkataan projektikohtaisesti vieläpä niin, että sopimukseen kuuluu useimmiten vielä vierailu jossakin muualla. Lavastukset vuokrataan toisista opperoista tai he itse vuokraavat omia lavastuksiaan muualle.

Savonlinnan Ooperajuhlien omat johtajat tekevät kokopäiväistä markkinointityötä maailmalla. Heidän pitää tuntea henkilökohtaisesti suuri määrä taiteilijoita. Se on ainoa keino saada hyviä esiintyjiä, koska rahalla ei voida kilpailla.

• Helena 04 ejk.
        Iili kirjoitti:

Jos vertaa oopperalippuja ja jääkiekkoloppuja, niin molemmat ovat turkasen kalliita.

Savonlinnan Oopperajuhlat pärjää juuri yhteistyöllä ja sillä, että sen oma organisaatio on hyvin pieni, vain kymmenkunta ihmistä. Kaikki esiintyjät ja ohjaajat palkataan projektikohtaisesti vieläpä niin, että sopimukseen kuuluu useimmiten vielä vierailu jossakin muualla. Lavastukset vuokrataan toisista opperoista tai he itse vuokraavat omia lavastuksiaan muualle.

Savonlinnan Ooperajuhlien omat johtajat tekevät kokopäiväistä markkinointityötä maailmalla. Heidän pitää tuntea henkilökohtaisesti suuri määrä taiteilijoita. Se on ainoa keino saada hyviä esiintyjiä, koska rahalla ei voida kilpailla.

on siis viimeksimainitussasi mies paikallaan. Muutenkin symppiksen tuntuinen - ja tietenkin hyvä laulaja.

Estonia Oopperasta. Kun ei ollut tietoa, niin... hakutuloksena:
        "Kansallisooppera Estonian rakennuksen korjaustyöt ovat työmäärän lisääntymisestä huolimatta sujuneet aikataulun mukaisesti. Koger ja Partnerid -rakennusfirman on luovutettava talo 6. joulukuuta."

Tänään menisi konserttiesityksenä "Simson ja Delila", mutta sinne emme enää ehdi!:)
        Kamarisalissa on 12.11. ensi-illassa Schubertin kamarioperetti "Kolmen neidon talo" jne. Näin vain tiedoksi.

• Helena04 ejk.
        Katleija kirjoitti:

tuonne oopperapuolelle. Mutta, kuten sanoit, eestiläisillä on ihailtavan vahvana säilynyt tuo lauluperinne, kiitos suuren naapurinsa kulttuuriarvojen arvostamisen. Kerran "kiertoajelulla" halusin kokea tuon suuren laululavan. Seisoin yksin keskellä lavaa ja laulaa kajautin jotain, en muista. Pieni tunsin olevani.

• isoäiti**
        Helena04 ejk. kirjoitti:

Latvian Kansallisooppera on kokemisen
        arvoinen paikka.
        Restauroitu, kaunis, vanha talo Daugavajoen
        rannalla.
        Talon kuuluisin johtaja lienee Richard Wagner.

Kaupungissa on myös Wagnersali, missä historian
        havina leijuu musiikin keskellä.

Tuomiokirkon urkukonsertit ovat sekä
        kaupunkilaisten että matkailijoiden suosiossa.
        Urut ovat yhdet maailman suurimmista ja niiden
        mahtavaa pauhua kuunnellessa silmät kyllä
        harhailevat 800-vuotiaan kirkon kattorakenteissa miettien äänivallin voimia.

Vanha kaupunki Riikassa on elävä esimerkki, miten
        vanhaa pitää säilyttää.

• Katleija
        isoäiti** kirjoitti:

arvoinen paikka.
        rannalla.

vanhaa pitää säilyttää.

Tosiaan upeasti restauroidut Jugendrakennukset. Latvia saanut siihen EU:lta varoja. Siellähän on tämä alue Euroopan suurin, jos nyt oikein muistan. Riikassa on paljon nähtävää.

• isoäiti**
        Helena04 ejk. kirjoitti:

Helena 2.11 Carmen menee Riikassa.
        Metropolista huone (on vastapäätä oopperataloa)
        ja menoksi.

Lentäen olisit jo perillä!

• merimona1
        Katleija kirjoitti:

toreador, toreador..."
        Ensimmäisen Toreadorin laulun Carmen oopperasta kuulin amatöörivoimin esitettynä nuorena rouvana Haminassa RUk:n Maneesisa kurssin 103 päättäjäisjuhlassa.

Silloin vaatimattomampikin musikaalinen, tai yleensä taiteellinen anti kolahti, vaikka ei se esitys amatööriesitykseksi hassumpi ollutkaan.
        Elämän varrella on sitten tullut nähtyä paljon laadukasta taidetta, teatteria Lontoossa, oopperaa Milanon La Scalassa, mutta tunteet ja muistot jättivät tuon ensimmäisen kuulemani aarian lähtemättömästi sinne kaihoisien lämpimien muistojen lokeroon.

• Iili
        isoäiti** kirjoitti:

arvoinen paikka.
        rannalla.

vanhaa pitää säilyttää.

Ne tuomiokirkon urkukonsertit ovat mahtavia. Sanotaan että Riian tiomiokirkossa on maailman kolmanneksi parhaat urut. En tiedä, kuka sen on määritellyt.

Joka tapauksessa siellä urkukonsertti on aivan erilainen kuin muualla. Ilmeisesti myös tila on sopiva, ja akustiikka hyvä.

Olen käynyt Riiassa kahdesti, mutta oopperaan en ole päässyt. Se on ollut molemmilla kerroilla suljettu.

• Helena04 ejk.
        isoäiti** kirjoitti:

Helena 2.11 Carmen menee Riikassa.
        Metropolista huone (on vastapäätä oopperataloa)
        ja menoksi.

Lentäen olisit jo perillä!

Joskus 80-luvulla (missä on se albumini? hyvä järjestykseni!) kävin porukoineni myös Riikassa, Oopperatalo oli muistaakseni suljettuna, kaunis kaupunki, vanha hotellimme Oopperatalon tuntumassa, mutta ei sen nimi ollut Metropoli, joku... R:llä alkava... sinne haluaisin yöpyä... olisikohan 2.11. näytökseen lippujakaan saatavana... Mitähän nyt tekisi, että mainittais...

• Iili
        merimona1 kirjoitti:

toreador, toreador..."
        Ensimmäisen Toreadorin laulun Carmen oopperasta kuulin amatöörivoimin esitettynä nuorena rouvana Haminassa RUk:n Maneesisa kurssin 103 päättäjäisjuhlassa.

Silloin vaatimattomampikin musikaalinen, tai yleensä taiteellinen anti kolahti, vaikka ei se esitys amatööriesitykseksi hassumpi ollutkaan.
        Elämän varrella on sitten tullut nähtyä paljon laadukasta taidetta, teatteria Lontoossa, oopperaa Milanon La Scalassa, mutta tunteet ja muistot jättivät tuon ensimmäisen kuulemani aarian lähtemättömästi sinne kaihoisien lämpimien muistojen lokeroon.

Carmen saapuu paikalle. Sen sijaan, että hän sanoisi "Päivää" hän sanookin: "Rakkaus on villi lintu, jota kukaan ei voi kesyttää." ("L'amour est un oiseau rebelle, que nul ne peut apprivoisier...")

Opperoissa on on niin paljon hassua, että se pitää kokonaan jättää huomiotta ja nauttia musiikista. Kaikista musiikkimuodoista pidän eniten oopperoista, mutta se ei estä vähän naureskelemasta niiden hullunkurisuuksille.

Ooperassa Kihlaus luostarissa Anita Välkki ja Maija Lokka vaihtoivat vaatteita keskenään, eikä kukaan erottanut heitä toisistaan, vaikka kokoeroa oli n. 100 kiloa.

Ooppeera Trubaduuri perustuu siihen, että mustalaisvaimo heittää hajamielisyyksissään oman lapsensa roviolle, vaikka tarkoitus oli heittää ruhtinaan lapsi.

La Traviatassa päähenkilö kuolee keuhkotautiin, muttei se estä häntä mitenkään laulamasta kuolinvuoteellaan forte fortissimoa.

Anita Välkki kertoi jossakin TV-ohjelmassa, että kun hän esitti Salomea (vai oliko se La traviata), niin vuode prakasi hänen allaan, ja hän putosi lattialle. Ooppera ei salli improvisointia. Mitenkähän hän asian selvitti?

Ooppera on niin keinotekoinen taidemuoto, että se täytyy esittää lavasteissa. Joskus TV:ssä on ollut oopperoita, jotka on viety luonnonympäristöön. Se ei toimi! Eikä ooppera TV:ssä muutenkaan tunnu miltään. Se on joko nähtävä lavalla tai kuunneltava levyltä.

• Helena04 ejk.
        Iili kirjoitti:

Carmen saapuu paikalle. Sen sijaan, että hän sanoisi "Päivää" hän sanookin: "Rakkaus on villi lintu, jota kukaan ei voi kesyttää." ("L'amour est un oiseau rebelle, que nul ne peut apprivoisier...")

Opperoissa on on niin paljon hassua, että se pitää kokonaan jättää huomiotta ja nauttia musiikista. Kaikista musiikkimuodoista pidän eniten oopperoista, mutta se ei estä vähän naureskelemasta niiden hullunkurisuuksille.

Ooperassa Kihlaus luostarissa Anita Välkki ja Maija Lokka vaihtoivat vaatteita keskenään, eikä kukaan erottanut heitä toisistaan, vaikka kokoeroa oli n. 100 kiloa.

Ooppeera Trubaduuri perustuu siihen, että mustalaisvaimo heittää hajamielisyyksissään oman lapsensa roviolle, vaikka tarkoitus oli heittää ruhtinaan lapsi.

La Traviatassa päähenkilö kuolee keuhkotautiin, muttei se estä häntä mitenkään laulamasta kuolinvuoteellaan forte fortissimoa.

Anita Välkki kertoi jossakin TV-ohjelmassa, että kun hän esitti Salomea (vai oliko se La traviata), niin vuode prakasi hänen allaan, ja hän putosi lattialle. Ooppera ei salli improvisointia. Mitenkähän hän asian selvitti?

Ooppera on niin keinotekoinen taidemuoto, että se täytyy esittää lavasteissa. Joskus TV:ssä on ollut oopperoita, jotka on viety luonnonympäristöön. Se ei toimi! Eikä ooppera TV:ssä muutenkaan tunnu miltään. Se on joko nähtävä lavalla tai kuunneltava levyltä.

Lavasteista puheenollen katsoiko kukaan eilen puolenpäivän jälkeistä klassista musiikkihetkeä TV1:stä? Tuota Strawinskyn musiikkia en olisi kyllä kauan jaksanut kuunnella, mutta oli niin kauniisti, taitavasti "kuvitettu", esitetty (mikähän on oikea verbi!?), ettei paikaltaan voinut välillä liikahtaa. Hyvin erikoinen esitys.

• isoäiti**
        Helena04 ejk. kirjoitti:

Lavasteista puheenollen katsoiko kukaan eilen puolenpäivän jälkeistä klassista musiikkihetkeä TV1:stä? Tuota Strawinskyn musiikkia en olisi kyllä kauan jaksanut kuunnella, mutta oli niin kauniisti, taitavasti "kuvitettu", esitetty (mikähän on oikea verbi!?), ettei paikaltaan voinut välillä liikahtaa. Hyvin erikoinen esitys.

Näin Stravinskyn *Petrushkan* Helsingin
        Oopperatalossa 2001 tanssiesityksenä,
        Tero Saarinen koreografi
        Olipa mahtava esitys ja vaikea musiikkikin
        sopi tanssiin kuin nappi silmään.

Toivottavasti olette nähneet sen.

• Helena04 ejk.
        isoäiti** kirjoitti:

Näin Stravinskyn *Petrushkan* Helsingin
        Oopperatalossa 2001 tanssiesityksenä,
        Tero Saarinen koreografi
        Olipa mahtava esitys ja vaikea musiikkikin
        sopi tanssiin kuin nappi silmään.

Toivottavasti olette nähneet sen.

Taustalla parast'aikaa soi tässä laitteellani iki-ihana Puccinin "Tosca", Price - Domingo - Milnes - Mehta. Meneillään sen ensimmäinen aaria. Koko ooppera 2:lla CD:llä. Näitä vanhoja melodioitahan kuuntelee haltioituneena ilman kuvaa. Niin, että kiitos Kirjarille, kun avasit tieni tähän laitteelta kuunteluun. Kuuntelu kyllä hiukan haittaa kirjoittamista, keskittymistä, ainakin minulla. Pitääpä vaimentaa ääntä hiukan.

Stravinskyn balettia "Petrushkaa" en ole nähnyt, en kyllä muitakaan baletteja kuin "Joutsenlammen". Pitäisi, pitäisi. Pitäisi niin paljon...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Raimo laamanen

Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      23
      3203
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      198
      2893
    3. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      1911
    4. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      258
      1534
    5. Aloitko pelätä siis

Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      111
      1305
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      48
      1201
    7. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      1057
    8. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      155
      1031
    9. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      33
      960
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      834
    Aihe