PCO:sta

EmmaL

Kysympä tälläkin osastolla kun tääl on jo odottavia. ELi sain eilen kuulla gyneltä et mul on PCO. Molemmissa munasarjoissa on rakkuloita. Onko raskaaks tulo kuin vaikeeta? Onko ketään joka ois raskaana ja "sairastaa" kyseistä syndroomaa? Kuin kauan kesti ennenku tulitte raskaaks. EN tiä kuin voisin bongata oviksenkin kun testit näyttää melki aina plussaa ja kuitenkaan en siis ees välttämättä ovuloi.
Tän lisäks mul on sairastettu klamydia takana jonka aiheuttamista tuhoista ei oo tietoo, eikä gyne siihen kommentoinu käski vaan jatkaan viä yritystä ja kattella ens vuoden puolella uudestaan et tarttetaanko lisää tutkimuksia yms.
Vastatkaan keillä omia kokemuksia tästä...helpottais kummasti jos kuulis et toivoo kuitenkin ois viä vaavien suhteen.

8

735

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leila

Moikka, tuleeko sulla siis kuitenkin menkat ihan normaalisti?

Mulla todettiin pco sen yhteydessä kun tutkittiin että mihin menkkani hävisivät e-pillereiden lopettamisen jälkeen. Kaikki nämä tutkimukset siis kunnallisella puolella. Mulla oli selvät merkit siitä pco:sta vaan vasemmalla. Mä sain ekaks siihen menkattomuuteen terolutia, mutta sehän tuo vaan menkat, ei ovulaatiota.
      Sain sitten noi clomifenit käyttöön ja eka kierto niillä meni vähän poskelleen kun verikokeet sun muut otettiin liian myöhään.
      Mutta tokasta clomifen kierrosta bongasin ovulaation tikuilla ja se vahvistettiin vielä myöhemmin verikokeissa. Ja tulin tästä kierrosta raskaaksi.
      Samaan aikaan olin myös laihduttanut, sillä lääkäri sanoi että vaikka ylipainoni on lievä, jo 10% painonpudotus voisi tehdä ihmeitä. Sain 6kg pois painonvartijoiden ohjelman avulla.. Uskon että painonpudotus sekä clomifen yhdessä mahdollisti nopeat tulokset...

Siitä hetkestä kun lopetin e-pillerit, siihen kun tulin raskaaksi ehti mennä vuosi. Siinä välissä lääkärissä juoksut, odotus tutkimuksiin, tutkimukset ja sitten nuo kaksi hoitokertaa. Pco yksin vissiin ei ole este lapsien saamiselle, mutta hidaste.
      Jos sulla on ylipainoa niin parhaiten pystyt auttamaan itseäsi sillä että yrität laihduttaa ja liikkua.
      Voimia matkasi varrelle :)

• gynekologiltasi

Kokeile hakea tota PCO:ta tai PCO ja lapsettomuus -hakusanoilla internetistä.

• ...

Aiheen aloittaja kysyikin muiden omia kokemuksia, tuskin gynegologilla niitä sentään on...
        Jos joku aihe ärsyttää, niin miks pitää sit ees vastata?

• hanna

ja ehkäisyn pois jättämisen jälkeen aikaa kului vähän yli 2 vuotta, ennen kuin tärppäsi. Minulla on tuon pco:n takia kuukautiset olleet todella epäsäännölliset ja ensimmäinen vuosi meni melken kokonaan ilman. Gynekologi määräsi keltarauhashormonia, jota en kuitenkaan ottanut. Raskaaksi sitten kuitenkin tulin ihan luomusti ja nyt ollaan jo aika loppumetreillä!

• hanna

...siis toivoa todellakin on, aikaa vain voi vierähtää vähän kauemmin! Semmoinen juttu tuli mieleen tosta painonpudotuksesta, että vaikka olen aina ollut aika hoikka niin ennen kuin tulin raskaaksi olin ruvennut ahkerammin liikkumaan ja syömään terveellisemmin ja varmaan muutaman kilon laihtunutkin. Eli olisikohan silläkin ollut jotain osaa..Onnea matkaan!

• sara
        hanna kirjoitti:

...siis toivoa todellakin on, aikaa vain voi vierähtää vähän kauemmin! Semmoinen juttu tuli mieleen tosta painonpudotuksesta, että vaikka olen aina ollut aika hoikka niin ennen kuin tulin raskaaksi olin ruvennut ahkerammin liikkumaan ja syömään terveellisemmin ja varmaan muutaman kilon laihtunutkin. Eli olisikohan silläkin ollut jotain osaa..Onnea matkaan!

Hei! minulla pco todettiin toukokuussa, kesäkuussa tehtiin laparoskopia missä todettiin lisäksi endo!

sen jälkeen kierto venyt noin 40 päivään (sitä ennen epasäännollinen, muttei noin pitkä), sain Terot 2kk, millä tasaantui, sitten sain clomit, ja ekasta kierrosta onnisti!

yritysta kokonaan noin 18kk, mutten tiedä oliko se pco ja endon yhdistelmä mikä meillä mätti ...

kyllä toiva on, joten tsemppii vaan ja muista positiivinen ajattelu, se auttaa :))

• Mango

Minulla n. reilu vuosi sitten gynekologi totesi, että taipumusta PCO:hon on, ultrassa näkyi rakkuloita. Mitään 'virallista' diagnoosia ei tehty koskaan. Gynekologi hyvin varmana asiastaan selitti, että raskaaksi tuleminen tulee olemaan vaikeaa, ellei mahdotonta. Määräsi lääkkeeksi e-pillereitä (Diane Novaa.) Itku kurkussa sitten lähdin vastaanotolta ajatellen, että minä en koskaan tule lapsia saamaan...

Nyt olen rv. 6 2, ja jo ekalla kerralla tärppäsi, heti tulin siis raskaaksi. Elämä hymyilee ja nyt ajattelen, että olisi silloin pitänyt itse aktiivisesti etsiä tietoa ja ottaa selvää asiasta, eikä luottaa sokeasti gynekologin sanaan. Hyvä että jaksat kysellä ja etsiä tietoa, se helpottaa oloa ja on rohkaisevaa kuulla, että ihmeitä voi tapahtua, kaikesta huolimatta!

Tsemppiä, toivotaan että onnistaa! :-)

• pppp

Hei!

Mulla on ollut PCO ja tulin raskaaksi kuukaudessa. Löydettäessä tämä ongelma, lääkäri käski yrittää luonnollisin tavoin vuoden ja sit tulemaan hormonihoitoihin. No, ei tarvinnut.. Nyt on neljäs lapsonen tulossa ja kaikki raskaudet alkoivat nopeasti. Ja PCO on kuulema parantunut iän myötä.

Onnea yritykseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      9
      2781
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2621
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2317
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1894
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1473
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1463
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1173
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1154
    9. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1005
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      958
    Aihe