Öljyn mittatikku

FDS

Tsekkasin Avensiksesta -04 öljyt ja huomasin, että öljytikku on todella epämääräinen. Ottaa mukaansa öljyä putkesta, johon tikku työnnetään. Millä konstilla olen varma, että autossani on oikea määrä öljyä.
Paljonko on muuten pissapojan säiliön tilavuus?

10

3986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toijotat kokenut

      Saman olen itsekin huomannut ja katkerasti kiroullut omassa avensiksessa.

      Syyksi arvelisin että moottorin "huohotus"-reiät on tukossa ja siksi puskee öljyä myös tikun reikään.

    • AE111

      Itse olen saanut selkeät "lukemat", kunhan olen ensin pyyhkinyt tikun ja välttänyt sen pyörittelyä putkessaan.

      • 2.4 STW

        Ei kai kukaan katsele öljyä ilman pyyhimättä ensin tikkua :-)

        No eipä silti itse ei tule katsottua öljyjä ollenkaan enkä ole sitä tehnyt viimeisen kahden auton aikana kuin pari kertaa ensimmäisten kukausien aikana.


      • AE111
        2.4 STW kirjoitti:

        Ei kai kukaan katsele öljyä ilman pyyhimättä ensin tikkua :-)

        No eipä silti itse ei tule katsottua öljyjä ollenkaan enkä ole sitä tehnyt viimeisen kahden auton aikana kuin pari kertaa ensimmäisten kukausien aikana.

        Tietysti pyyhitään, mutta pitää ottaa varman päälle :) Oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka ei tiedä edes perusteita joistain asioista, ennen kuin ne joku opettaa.

        Vuoden -86 Corollan ja öljyä syöneen heikosti huolletun koneen jälkeen ei ole mikään auto minulla öljyjä vienyt. Mutta ei vara venettä kaada. Tosin olenkohan nykyisestä 9tkm ajetusta autostani kerran öljyt katsonut.


      • AE111
        AE111 kirjoitti:

        Tietysti pyyhitään, mutta pitää ottaa varman päälle :) Oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka ei tiedä edes perusteita joistain asioista, ennen kuin ne joku opettaa.

        Vuoden -86 Corollan ja öljyä syöneen heikosti huolletun koneen jälkeen ei ole mikään auto minulla öljyjä vienyt. Mutta ei vara venettä kaada. Tosin olenkohan nykyisestä 9tkm ajetusta autostani kerran öljyt katsonut.

        Tänään katsoin Avesta öljyjä ja ei siitä selvää ottanut. Pyyhin, kuivasin ja olin varovainen, mutta kokoo tikku oli öljyssä joka kerralla. Mikähän lie suunnittelukukkanen? Ei -03 Corollassa tuollaista ollut. Olisikohan toimiva ratkaisu tuo ehdotettu kiertäminen? Toisaalta tikku lyhenee, jos alkaa kunnolla jengoille laittamaan.


      • AE111 kirjoitti:

        Tänään katsoin Avesta öljyjä ja ei siitä selvää ottanut. Pyyhin, kuivasin ja olin varovainen, mutta kokoo tikku oli öljyssä joka kerralla. Mikähän lie suunnittelukukkanen? Ei -03 Corollassa tuollaista ollut. Olisikohan toimiva ratkaisu tuo ehdotettu kiertäminen? Toisaalta tikku lyhenee, jos alkaa kunnolla jengoille laittamaan.

        ....kuumana vai kylmänä?

        Minä olen huomannut, että öljyn määrän näkee luotettavasti jopa tikkua pyyhkimättä, jos mittauksen suorittaa kylmänä.

        Kuumasta koneesta taas vaikeampaa, kun litku öljy valuu sinne tänne pitkin tikkua.....


      • AE111
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....kuumana vai kylmänä?

        Minä olen huomannut, että öljyn määrän näkee luotettavasti jopa tikkua pyyhkimättä, jos mittauksen suorittaa kylmänä.

        Kuumasta koneesta taas vaikeampaa, kun litku öljy valuu sinne tänne pitkin tikkua.....

        Näköjään on päässyt perusasiat unohtumaan. Tietty kone pirskottaa öljyä mittatikun putkeenkin, jota siellä heti tuoreellaan on. Jospa katselisi ensi kerran kylmästä koneesta.


      • AE111 kirjoitti:

        Näköjään on päässyt perusasiat unohtumaan. Tietty kone pirskottaa öljyä mittatikun putkeenkin, jota siellä heti tuoreellaan on. Jospa katselisi ensi kerran kylmästä koneesta.

        ....kerro sitten miten kävi!

        Voihan moottoreissakin olla eroja, mutta mainitsemani tilanne on siis se Ave TD -98.


      • Anonyymi
        AE111 kirjoitti:

        Näköjään on päässyt perusasiat unohtumaan. Tietty kone pirskottaa öljyä mittatikun putkeenkin, jota siellä heti tuoreellaan on. Jospa katselisi ensi kerran kylmästä koneesta.

        Näköjään täällä ollaan aivan hakoteillä siitä, miten öljynmäärä katsotaan. Parhaiten näkee, kun on ajosta tullut ja moottori on ehtnyt lämmetä. Auto on hyvä ajon ja sammutamisen jälkeen antaa noin 10 min. seistä, jonka jälkeen on hyvä tarkistaa öljyn määrä mittatikulla. Kylmästä moottorista ei missään nimessä tule öljyä mitatata antaa väärät arvot.


    • tikusta asiaa

      Jos on metallinen niin tee siihen hiukan kierrettä niin silloin pitäisi toimia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe