Olen ajatellut suurentaa farmarimersuni vannekokoa. 15 tuumaa näyttää onnettoman pieneltä ja mielestäni murtaakin kun on kuormaa päällä.
Olin ajatellut 16 tai 17 tuumaisia. Onko kokemuksia millaiseksi auto muuttuu kun alla on 205/55 16 tai 215/45 17 renkaat.
Autoa ei ole madallettu, jouset ovat kovimmat vakiomalliset. Madallan ehkä 3 senttiä myöhemmin.
Käykö auto 17 tuumaisilla uraherkäksi ja kovaksi, entä äänekkyys. Käytän nyt 195/65 15 renkaita ja tehtaan suosittelemia maksimipaineita (2.5 edessä 3.1 takana eli kovat ovat renkaat nytkin).
Kiitos vastauksista
Suuret vanteet
11
1196
Vastaukset
- kiitos
niinpä
- Timo L.
Tuosta vannekoosta en osaa sanoa mitään, mutta aikoinaan 250 D:ssä oli alla yhtä profiilikokoa matalammat (195/60) kesäkumit kun halvalla saatiin:-), mutta toista kertaa ei tule! Vanteina kylläkin oli norm. 15". Sorateillä kivet ja kuopat tuntuivat jopa yllättävän teräviltä ja asvalttitiellä ajettaessa melutaso nousi, tottakai renkaissa on eroja tämän suhteen.
Itse kyllä pidän 195/65-15 valintaa oikein mukavana tavallista ajoa varten. Mitä järkeä muuten on madaltaa autoa jos ajat sillä kuorma päällä? Eikös tällöin auton joustovara pienene ja vaadi vieläkin jäykemmät jouset? Kuinka muuten Mersun farmarin taka-akseliston automaattinen tasonsäädin reagoi madallukseen???- farmari
Mielestäni nuo alkuperäis renkaat jostain syystä tuntuvat aika löysiltä, luulisen että 205/55 16 olisi hyvä valinta.
Kun madallan hiukan on tarkoituksena nimenomaan vaihtaa alle vahvemmat jouset. Alkuperäis osia ei saa joten tarvike osille on mentävä. 3 cm madallus ei varmastikkaan juuri muuta tee kuin jämäköittää alustaa. Kovemmilla jousilla käytännön maavara on kuormattuna suurempi koska ne jouset ovat usein kantavammat.
Esim. Poliisiautot madalletaan 3 cm ja kaiken varustuksen jälkeen maavaraa on enemmän kuin vakioalustalla koska madallettu kantaa paremmin. Mersu mieletäni kallistelee hiukan liikaa.
Tasonsäädölle on taka-akselistossa vipu jota säätämällä voi vaikuttaa siihen paljonko perä nousee. Siitä voi siis säätää perän tason mieleisekseen. Myös tarvike iskareita saa madallussarjoihin joissa tasonsäätömekanismi on.
- Spede
Suosittelisin 16 tuumaisia vainteita 205/55 renkailla. Jo sellaisilla huomaa hieman eroa mukavuudessa (esim. sora/mukulakivet), mutta ero on siedettävä. 17 tuumaisilla menee kyllä Mersun hieno äänieristys hukkaan ja uraherkkyys alkaa ärsyttää, kuten myös pullonkorkit ja muut "isot" esteet ajoradalla.
Omasta mielestäni isohkoa, tyylikästä autoa ei kannata muutenkaan liikaa yrittää tehdä rata-auton näköiseksi. Välillä ei tiedä pitäiskö itkeä tai nauraa kun näkee S-Mersuja 18-tuumaisilla 235/40 vanteilla. Liikaa on liikaa estteettisesti, eikä niistä ole käytännössä muuta kuin haittaa. Ellei ajele paljon kilparadalla...- ;-)
"Välillä ei tiedä pitäiskö itkeä tai nauraa kun näkee S-Mersuja 18-tuumaisilla 235/40 vanteilla. Liikaa on liikaa estteettisesti, eikä niistä ole käytännössä muuta kuin haittaa. Ellei ajele paljon kilparadalla... "
Näky on tosiaan naurettavuudessaan samaa luokkaa, kuin joku Corolla 16-17 tuumaisilla. - farmari
;-) kirjoitti:
"Välillä ei tiedä pitäiskö itkeä tai nauraa kun näkee S-Mersuja 18-tuumaisilla 235/40 vanteilla. Liikaa on liikaa estteettisesti, eikä niistä ole käytännössä muuta kuin haittaa. Ellei ajele paljon kilparadalla... "
Näky on tosiaan naurettavuudessaan samaa luokkaa, kuin joku Corolla 16-17 tuumaisilla.Joo, olen kyllä kanssa kovasti kallistunut 205/55 16:n suuntaan.
Olette ihan oikeassa molemmat mitä tulee liian suuriin vanteisiin ja mersun ominaisuuksiin.
Kysyin kuitenkin 17 tuumaisista jos vaikka jollakulla olisi ollut hyvääkin sanottavaa.
Madallusta en todellakaan halua tehdä paljoakaan, maksimissaan tuon 3 senttiä, nykyisellään auto on hieman kiikkerän oloinen ja tyhmän näköinen kun renkaiden yläpuolella on ylettömästi rakoa lokasuojien välissä.
Kiitos kovasti kaikista kommenteista, kiva huomata että tälläkin palstalla alkaa asialliset jututkin saamaan vastausta taas - Timo L.
farmari kirjoitti:
Joo, olen kyllä kanssa kovasti kallistunut 205/55 16:n suuntaan.
Olette ihan oikeassa molemmat mitä tulee liian suuriin vanteisiin ja mersun ominaisuuksiin.
Kysyin kuitenkin 17 tuumaisista jos vaikka jollakulla olisi ollut hyvääkin sanottavaa.
Madallusta en todellakaan halua tehdä paljoakaan, maksimissaan tuon 3 senttiä, nykyisellään auto on hieman kiikkerän oloinen ja tyhmän näköinen kun renkaiden yläpuolella on ylettömästi rakoa lokasuojien välissä.
Kiitos kovasti kaikista kommenteista, kiva huomata että tälläkin palstalla alkaa asialliset jututkin saamaan vastausta taasJaa, minusta henkilömersun pyöränaukkojen korkeus ym. on aivan sopiva, mutta mielipiteet kunniaan. Et varmaankaan ole nähnyt W116:n "joustovaraa"... nimittäin tilaa riittää! No, eipähän niitä kivireeksi ole tarkoitettukaan!:-)
- Jallu
Itselläni on -88 farmari ja siinä on 16" alut 205/55/16 renkain, ajettavuus parani siltä osin, että autosta tuli hiukan tukevampi. Ajomelu tietysti nousee, onhan renkaat nopeusluokaltaan kovemmat.
Mutta renkaan ja lokarin väli kasvoi hiukan ja sitä oli madallettava jo pelkän ulkonäön takia. Autoon asennettiin Eibach:in madallusjousisarja -35 mm. Jousisarja on pintaherkkä ja siten erittäin mukava ajaa, kuitenkin mersun tyypillinen lötköys hävisi.
Joten harkitse tarkkaan minkälaiset jouset autoosi laitat, halvimmat jouset(sarja) oli viime kesänä 680,- ja Eibach maksoi noin 1900,-. Halvoissa jousissa ei ominaisuuksia liiemmin ole esim. progressiivisuus puuttuu ja autosta tulee ns. "ratapalkki"
Tuttavillani on mersuissaan myös tuota 17 tuumaista ja auto on kyllä näyttävän näköinen, mutta kun autoja on madallettu vielä 40 mm, niin ovat ne vähän liian kovia ajoltaan. Tietysti makukysymys sekin.
Perän automaattisäätö ei madallukseen vaikuta esim. farmarissa perä jää helposti keulaa ylemmäksi.
Vaikka itse käytin autoa Veholla (olivat sitä mieltä, että peränsäätö on jumissa) ja siihen vaihdettiin tämä aina ruosteessa oleva venttiili, jolla autom. säädön tulisi toimia, ei auttanut mitään.
Ainostaan kun on tavaraa kontissa auto on vaaterissa, oikeastaan ainoa keino jolla pystyy korkeutta passaamaan on jousien yläpäässä olevat kumit. Tai sitten ostaa taakse hiukan enemmän laskevan jousen.
Ajomelusta: renkaiden äänet ovat suoraan kiinni siitä minkä hintaiset renkaat ostat, erot ovat huikeita.- farmari
Juuri tuollaisia kommentteja halusinkin kuulla!
Itselläni on -87 farkku ja todellakin olin ajatellut juuri samoja palikoita jotka sinulla on kiinni. Elikkä 205/55 16 renkaat ja noin 3 sentin madallus.
Kunnon jouset ajattelin kyllä ostaa, en pidä kivireestä mutta lötköydestäkään en tykkää. Einbachia olin juuri harkinnut. Vaihdoitko iskareita, jos et niin miten ne vanhat toimivat sarjan kanssa. minulla tuntuvat olevan vielä kunnossa.
Miten ulkonäkö muuttui mielestäsi, vaikuttaako 3.5 senttiä paljonkin. Eihän tässä mitään huippumatalaa haeta, vähän vain.
Farkku on muodoiltaa mielestäni onnistunut kun taka-osakin hieman laskee katosta. Uskoisin lievän madalluksen lisäävän näköä.
Kiitos vielä kerran. - Jallu
farmari kirjoitti:
Juuri tuollaisia kommentteja halusinkin kuulla!
Itselläni on -87 farkku ja todellakin olin ajatellut juuri samoja palikoita jotka sinulla on kiinni. Elikkä 205/55 16 renkaat ja noin 3 sentin madallus.
Kunnon jouset ajattelin kyllä ostaa, en pidä kivireestä mutta lötköydestäkään en tykkää. Einbachia olin juuri harkinnut. Vaihdoitko iskareita, jos et niin miten ne vanhat toimivat sarjan kanssa. minulla tuntuvat olevan vielä kunnossa.
Miten ulkonäkö muuttui mielestäsi, vaikuttaako 3.5 senttiä paljonkin. Eihän tässä mitään huippumatalaa haeta, vähän vain.
Farkku on muodoiltaa mielestäni onnistunut kun taka-osakin hieman laskee katosta. Uskoisin lievän madalluksen lisäävän näköä.
Kiitos vielä kerran.Ei kannata iskareita vaihtaa, jos ne on kunnossakin vielä. Mulla on tossa ihan vakioiskarit, toimii hyvin tuolla sarjalla tommosessa normaalikäytössä.
Kyllä se 30-35 milliä ulkonäköön vaikuttaa positiivisesti, ennen madallusta rako renkaan ja lokarin välillä on vähän turhan suuri eli eron huomaa kyllä.
mulla jäi aluksi perä ylös ja etupää alas,(oli melkein lokarissa kiinni) mutta niiden jousien kumien vaihdon jälkeen tilanne tasaantui, eli eteen laitettiin paksumpi kumi. kun taas takana on oltava se massavara, jos aikoo kontissa tavaraa kuljettaa.
On noi farkut näyttävän näköisiä, vaikka ei ne enää mitään uusinta mallia olekaan.
- 300E
Itselläni on alla pyörimässä 215/45-17 kiekot, eikä ole häiritsevän kovalta tuntunut. Isot vanteet on päivän trendi, mutta ei ihme jos "vanhat parrat" on toista mieltä. Tottakai mukavuus vähenee, mut tyylin vuoksi on kärsittävä :) Mutta jos auto on "perheautona", niin voihan tehdä kompromissejä, jos siltä tuntuu...leveämpiin kun 215 ei edessä kannata oikeen mennä, sitten alkaa muuten urat häiritsemään. 35mm madallus ei ole ainakaan liikaa, itselläni on 40mm, ja silti auto näyttää city-maasturilta!
Voihan ne 18" olla kovat niinkun joku aikaisemmin kommentoi, mut ai kun ne vaan näyttää NIIN hienoilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2725039- 503849
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii893534- 502689
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua461853- 191657
- 971650
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘971458- 711065
PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden1451055