Vainko trexan

lääkkeenä

Minulla todettiin nivelrauma ja määrättiin oxiklorinia 1 tabletti/pv ja lisäksi trexan kerran viikossa 4 tabl. Seuraavana päivänä foolihappoa. Nyt tuntuu, että muilla on vaan trexan. Onko näin?

8

1969

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reumanainen

Syy siihen on se, että taudin ollessa vielä ns. uusi yleensä käytetään yhdistelmähoitoa, jolloin tauti pyritään saamaan heti alkuvaiheessa kuriin.

Kahta samanlaista reumapotilasta ei ole, lääkitykseen jokainen reagoimme erilailla, joten ei sinun kannata miettiä, mitä lääkityksiä muilla on.

Hyvää alkutalvea sinulle!

• lääkk....

Olen tosiaankin niin ulkona vielä koko asiasta. Olin viime viikolla OYKS:ssa tutkimuksissa ja lähdin sieltä ihan ajatuksissani käymättä edes reumahoitajan juttusilla. Kai syynä oli se, että olin aamulla lähtenyt matkaan klo 6, perillä olin klo 9 ja lääkäriaika oli 12.15. Olin jo aivan uupunut siinä vaiheessa kun pääsin lääkärille. En muistanut edes kertoa punkin puremasta 10 vuotta sitten. Se kyllä näkyy siellä papereissakin koska kävin siellä silloin. Kahdeksan kuukautta meni silloin ennen kuin sain antibioottikuurin. Kai tämä reuma on siitä seurausta.
        On kamalaa kun asuu niin kaukana kaikesta, että menee koko päivä yhteen lääkärissä käyntiin. Mutta pakko tottua koska siellä on tulevaisuudessa pakko käydä aika tiheään.

• kokenut
        lääkk.... kirjoitti:

Olen tosiaankin niin ulkona vielä koko asiasta. Olin viime viikolla OYKS:ssa tutkimuksissa ja lähdin sieltä ihan ajatuksissani käymättä edes reumahoitajan juttusilla. Kai syynä oli se, että olin aamulla lähtenyt matkaan klo 6, perillä olin klo 9 ja lääkäriaika oli 12.15. Olin jo aivan uupunut siinä vaiheessa kun pääsin lääkärille. En muistanut edes kertoa punkin puremasta 10 vuotta sitten. Se kyllä näkyy siellä papereissakin koska kävin siellä silloin. Kahdeksan kuukautta meni silloin ennen kuin sain antibioottikuurin. Kai tämä reuma on siitä seurausta.
        On kamalaa kun asuu niin kaukana kaikesta, että menee koko päivä yhteen lääkärissä käyntiin. Mutta pakko tottua koska siellä on tulevaisuudessa pakko käydä aika tiheään.

Et ole saanut reumaa punkinpuremasta. Purema ja reuma ovat eri sairauksia vaikka molempien oireet ovat samantapaisia, epämääräisiä ja koviakin kipuja jäsenissä ja eri puolilla kehoa. Borrelioosi on punkin kantama bakteeri joka siirtyy puremasta ihmiseen JOS punkki kantaa tuota bakteeria. Kaikki punkithan eivät kanna.

Vaikka papereissasi on merkintä tuosta puremasta, kannattaa lääkärille silti kertoa uudelleen tuo tapahtuma niin kauan kun se on selvitetty. Voi olla että sinulla ei reumaa olekaan. Tai sitten ei ole borrelioosia. Yleensä reumaa tutkittaessa otetaan tuo borrelioosikoe, mutta ellei sinulle ole vielä tehty niin pyydä sitä.

Lääkärit ovat nykyään hyvin kiireisiä, niillä on pää täynnä asioita ja ihmisiähän hekin vain ovat, että he eivät huomaa eivätkä muista kaikkea. Itse pitää kertoa kaikki minkä vaivoistaan tietää ja kysyä kaikki mikä kiinnostaa, arveluttaa tai epäilyttää ja muutenkin huolehtia sairaudestaan. Siten saa parhaan hoidon.

Ja vaikka olet tietosi edellisellä käynnilläsi lääkärillesi kertonut, hänellä on ollut satoja potilaita siinä välissä. Hän on kirjoittanut ylös vain tärkeimmän, eikä voi muistaa kaikkea. Kerro tärkeät asiasi uudelleen seuraavalla käynnillä ja varsinkin jos lääkäri on vaihtunut. Lääkärit eivät jaksa lukea potilaan monisivuisia kertomuksia niin tarkkaan että olisivat kaikesta jyvällä, varsinkin kun vastaanottoaika potilasta kohden on vain 15 - 30 minuuttia.

Kun olet uusi (reuma?)potilas, niin sanon, että pidä puolesi sairautesi kanssa oli se sitten mikä tahansa. Toivon, että saat parhaan mahdollisen avun ja pääset sen myötä tulevaisuudessa oireettomaan tilaan. Nykylääkityksellä se on jo monelle mahdollista.

• Nimetön
        kokenut kirjoitti:

Et ole saanut reumaa punkinpuremasta. Purema ja reuma ovat eri sairauksia vaikka molempien oireet ovat samantapaisia, epämääräisiä ja koviakin kipuja jäsenissä ja eri puolilla kehoa. Borrelioosi on punkin kantama bakteeri joka siirtyy puremasta ihmiseen JOS punkki kantaa tuota bakteeria. Kaikki punkithan eivät kanna.

Vaikka papereissasi on merkintä tuosta puremasta, kannattaa lääkärille silti kertoa uudelleen tuo tapahtuma niin kauan kun se on selvitetty. Voi olla että sinulla ei reumaa olekaan. Tai sitten ei ole borrelioosia. Yleensä reumaa tutkittaessa otetaan tuo borrelioosikoe, mutta ellei sinulle ole vielä tehty niin pyydä sitä.

Lääkärit ovat nykyään hyvin kiireisiä, niillä on pää täynnä asioita ja ihmisiähän hekin vain ovat, että he eivät huomaa eivätkä muista kaikkea. Itse pitää kertoa kaikki minkä vaivoistaan tietää ja kysyä kaikki mikä kiinnostaa, arveluttaa tai epäilyttää ja muutenkin huolehtia sairaudestaan. Siten saa parhaan hoidon.

Ja vaikka olet tietosi edellisellä käynnilläsi lääkärillesi kertonut, hänellä on ollut satoja potilaita siinä välissä. Hän on kirjoittanut ylös vain tärkeimmän, eikä voi muistaa kaikkea. Kerro tärkeät asiasi uudelleen seuraavalla käynnillä ja varsinkin jos lääkäri on vaihtunut. Lääkärit eivät jaksa lukea potilaan monisivuisia kertomuksia niin tarkkaan että olisivat kaikesta jyvällä, varsinkin kun vastaanottoaika potilasta kohden on vain 15 - 30 minuuttia.

Kun olet uusi (reuma?)potilas, niin sanon, että pidä puolesi sairautesi kanssa oli se sitten mikä tahansa. Toivon, että saat parhaan mahdollisen avun ja pääset sen myötä tulevaisuudessa oireettomaan tilaan. Nykylääkityksellä se on jo monelle mahdollista.

verikokeissa silloin 10 vuotta sitten ja se saatiin selville vasta OYKs;sin kokeissa. Täällä maalla vaan rasvaisia voiteita tyrkytettiin ihottumaan, jota oli kaikkialla muualla mutta ei kasvoissa.
        Jotain yhteyttähän nivelreumalla ja borreliosilla on koska reumaliiton sivuillakin on punkkilinkki.
        No, reuma-arvot on koholla ja varpaissa näkyy muutoksia, joten epäilemättähän se reumaa on. Toivottavasti tuo lääkitys puree siihen. Tänään kävin turvakokeissa ja pitää mennä kysymään vastaukset vielä tässä iltapäivällä.

• Ronja

Minulla aloitettiin nivelreuman hoito 2,5 vuotta sitten kolmella lääkkeellä ja ne on edelleenkin käytössä: Oxiklorin, Trexan ja Prednisolon. Lääkitys riippuu mm. sairauden alkuoireiden voimakkuudesta ja ennusteesta. Oxiklorin on siitä hyvä, että se estää maksa-arvojen nousua. Foolihappo auttaa muihinkin Trexanin sivuvaikutuksiin (kaikilla ei).

• pakkula

Olen yksi niistä,jotka sattuivat"koekaniineiksi" kun tutkittiin monilääkehoitoa. Satuin siiihen monilääkeryhmään ja alkuun heti neljä erilaista lääkettä. Niistä prednisolon jäi pois 1,5 vvuoden käytön jälkeen. Vielä on kolme lääkettä, oxiklorin 5 päivänä viikossa, Salazopyrin kaksi päivässä. Trezxan annos on noussut 6 kerrran viikossa ja foolihappo muutaman tunnin kuluttua. Lääkkeistä en taida eroon päästä, liikun paljon, niin kipuja perin harvoin. Kipulääkkettä menee vähän, silloin tällöin.

• Ronja

Montako vuotta olet syönyt nyt lääkkeitä? Onko jossain vaiheessa kaikki tulehdukset saatu kuriin? Minulla on nyt noin kuukauden verran ollut oikein hyvä tilanne. Mutta mitä enempi kävelen päivän aikana, sitä pahemmin särkee jalkojen niveliä yöllä.

• pakkula
        Ronja kirjoitti:

Montako vuotta olet syönyt nyt lääkkeitä? Onko jossain vaiheessa kaikki tulehdukset saatu kuriin? Minulla on nyt noin kuukauden verran ollut oikein hyvä tilanne. Mutta mitä enempi kävelen päivän aikana, sitä pahemmin särkee jalkojen niveliä yöllä.

Tammikuussa tulee täyteen 12 vuotta, kun alotettiin. Alkoi yhdistelmällä 1 pieni prednisolon, 1 oxiklorin, 2 salazopyrin päivässä. Lisäksi 4 trexania viikossa. Kahden vuoden kuluttua jäi kortisooni pois, eniten on vaihdellut trexan annostus. Se on noussut vähitellen 5 viikossa, laskettiin välillä 4 ja nyt muutaman vuoden ollut 6 viikossa. oxiklorin pudotettiin muutama vuosi sittten 5 päivänä otettavaksi.
        Alkuvuosina kipuja, mutta vähenivät pikkkuhiljaa. Nyt yleensä vain rasitusten jälkeen, tul.kipulääkettä satunnaisesti. Huomattavan pahoja tulehduksia ei ole ollut, pientä silloin tällöin. Lääkäri ennusti muutama vuosi sitten, että minulla on elinikäinen lääkintä tiedossa. Lääkinnnän purkua ei voi ajatellakaan, oireet kohta uudelleen.

Liikun paljon, teen työtä metsässä, kuljen jumpassa, kävelen, erikoisen paljon hiihdän. Hyötyliikuntaa harrastan mielelläni niin kauan, kuin pystyn. Olen työni vuoksi liikkunut aina, mutta reuma antoi aiheen etsiä monipuolisuutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6894
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4421
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3786
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3478
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      187
      3419
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2939
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2644
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13