1970-luvulla useat suomalaiset "suuryritykset" veroteknisistä syistä ostivat kauppalaivoja. Oy Henry Nielsenin laivastossa seilasi aluksia Pauligin, Kaukomarkkinoiden, Saloran yms omistamina. Ilmeisesti myös Finnlines hoiteli tuolloin tällaisia laivoja. Olen lähinnä kiinnostunut Nielsenin hoitamista Pauligin laivoista. Näitä oli muistaakseni Pamela, Paola ja Parita. Oliko muita? Myös muiden suomalaisten yritysten alukset Nielsenin lipun alla kiinnostavat. Lähinnä nuo Sevillan paatit. Ja hattuilioille tiedoksi, Atlantin ylitys on onnistunut lukemattomia kertoja, päiväntasaajan kaste on saatu sen eka kerran, sen jälkeen ylityksiä oli melkoinen määrä. En hengitellyt koneen dieselin katkuja (pahemmin) enkä tuijotellut tyhjyyteen (no, jaa - radiolaitteiden mittareihin). Eli olin kipinä (se joka hoiteli teille tuollon vinat ja tupakit ja lääkärihommat ja ulosmaksut yms pikkuasiat). Hmm, se oli 70-80 lukua. Uskoisin, että kaiken tuon homman hoitaa nykyään joku perämies vasemmalla jalallaan muun duunin yhteydessä. Tai ehkä pilipino kokki. -- Jo taas, ymmärrän kyllä täysin, että aika tiettyjen ammattien ohi on mennyt. Bon voyage.
Omistajat
23
5989
Vastaukset
- vinoilla
Meillä aikanaan lääkärihommat - paperitöitä lukkunottamatta, hoiti täkkikakkonen. Lääkärikäynnit "opasti" joissakin kyllä kipinä. Viina-asioita ei ainakaan Paulinilla tarvinnut hoitaa, koska ulosvientiä sai 6 kartonkia tupakkaa, ja sen antoi tuju. Mutta onneksi maailma on mennyt siitä eteenpäin, eikä jämähtänyt 60-luvulle. Vain palkkakehitys eteni muita hitaammmin, mutta se ei ollut palkanlaskijan vika.
- suuryritykset
Omistavat tänä päivänäkin ulosliputettuja laivoja
aivan samoista syistä.
Mikään ei ole muuttunut.
Ei mikään. - Sähkö
Kyllähän se vähän maalaispoikaa ihmetytti kun palkkakuitissa luki maksajan kohdalla Kaukomarkkinat Oy.
Näin siis ms KELOSSA ja ms MATAISSA.
Ja korsteenissa oli iso P , mitäköhän sekin lie tarkoitti.
Mutta hälläväliä ,rahat tuli aina tilille, eikä vastikkeista rutistu.
Lomalla ollessa kun ynnäili kuukausituloja eipä tarvinnut katua merille lähtöä.
Ja työtilanne oli niin hyvä että vaikka otti ulosmaksun joka kerta kun lähti lomalle, niin ei kerinnyt kuin muutaman päivän olla kotona, kun jo tuotiin sähkettä postista ,että uusi jobi olisi tyrkyllä. Joko otti ja lähti tai odotteli parempaa paikkaa.
Kyllähän niitä olikin monentasoisia miehiä, niin koneessa kuin täkilläkin, varsinkin kesäaikaan. Kotkassa ja Haminassa löytyi huippumiehiä suoraan rantapuskasta. Ja koko maallinen omaisuus oli kassissa.
Oli tosiaan työntekijän markkinat. Näin siis 80 luvun alkupulella. Toisin lienee nykyään.Olin Mataissa 75-76, mutta en nyt kyllä äkkiä muista millainen korsteenimerkki siinä oli. Enkä edes varsinaista omistajayhtiötä. Mutta jos korsteenissa oli P, niin se oli kylläkin Pulpshipin paatti. Pulpship tykkäsi nimetä aluksensa erilaisten tuulien mukaan, kuten Taifun, Passad, Mistral etc. Myös Matai on tuuli. Näin se muisti heikkenee vuosien mittaan meikäläisellä. No, kaikki nämä paatit kuitenkin Nielsenin hoidossa. Kauko ainakin nimensä puolesta sopisi Kaukomarkkinoiden paatiksi, yksi bulkkeri oli Kara, olisiko se ollut myös Kaukomarkkinoiden?
- OIDV ja OIDU
Sparks kirjoitti:
Olin Mataissa 75-76, mutta en nyt kyllä äkkiä muista millainen korsteenimerkki siinä oli. Enkä edes varsinaista omistajayhtiötä. Mutta jos korsteenissa oli P, niin se oli kylläkin Pulpshipin paatti. Pulpship tykkäsi nimetä aluksensa erilaisten tuulien mukaan, kuten Taifun, Passad, Mistral etc. Myös Matai on tuuli. Näin se muisti heikkenee vuosien mittaan meikäläisellä. No, kaikki nämä paatit kuitenkin Nielsenin hoidossa. Kauko ainakin nimensä puolesta sopisi Kaukomarkkinoiden paatiksi, yksi bulkkeri oli Kara, olisiko se ollut myös Kaukomarkkinoiden?
Kara ja Kelo olivat aivan varmasti Kaukomarkkinoiden paatteja. Seuraava linkki vie yhdelle Karan kuvalle:
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=103633
Kyllä siitä jotenkin näkee millainen Kaukomarkkinoiden korsteenimerkki oli. - muistot
Niinhän sitä menneisyydestä sanotaan. Merellä ei ollut vaikeuksia " ammatimiesten" kanssa, koska viinaa ei saanut. Satamissa eivät alan miehet pahemmin töitä tehneet- satamaduunarit olivat erikseen, mutta kun täkillä oli 13 miestä, niin kyllä lemppuluukutkin auki saatiin.
Jos siitä puoli tusinaa puuttuikin, niin se ei haitannut; mutta jos täkkäreitä on vain muutama, niin siinä joukossa ei ns. ammattilainen nykyaikana menestyisi muutenkaan. - sähkö
muistot kirjoitti:
Niinhän sitä menneisyydestä sanotaan. Merellä ei ollut vaikeuksia " ammatimiesten" kanssa, koska viinaa ei saanut. Satamissa eivät alan miehet pahemmin töitä tehneet- satamaduunarit olivat erikseen, mutta kun täkillä oli 13 miestä, niin kyllä lemppuluukutkin auki saatiin.
Jos siitä puoli tusinaa puuttuikin, niin se ei haitannut; mutta jos täkkäreitä on vain muutama, niin siinä joukossa ei ns. ammattilainen nykyaikana menestyisi muutenkaan.Kyllähän kun vanhoja valokuvia katselin niin Matai oli luultavasti Pulpshipin laiva ja Kelo oli Kaukomarkkinoiden omistama, korsteenimerkistä päätellen. Olivat molemmat Sevillassa tehtyjä, mutta eivät kuitenkaan aivan samanlaisia. Esimerkiksi sähkömiehen hytti oli eri kannella.
Muuten olivat kyllä laitteiltaan ja koneeltaan samanlaisia.
Korjauksena edelliseen kirjoitukseeni, niin ei niitä rantojen miehiä Nielsenin laivoihin otettu, vaan ollessani Finnlinesin paateissa, jotka olivat Euroopan liikenteessä ja eivät tainneet Pohjois-Irlantia kauempana käydä.
Kelo ja Matai eivät siihen mennessä olleet käyneet kertaakaan Suomen satamissa, olivat siis suoraan villin linjan laivoja valmistuttuaan. - styyri
Sparks kirjoitti:
Olin Mataissa 75-76, mutta en nyt kyllä äkkiä muista millainen korsteenimerkki siinä oli. Enkä edes varsinaista omistajayhtiötä. Mutta jos korsteenissa oli P, niin se oli kylläkin Pulpshipin paatti. Pulpship tykkäsi nimetä aluksensa erilaisten tuulien mukaan, kuten Taifun, Passad, Mistral etc. Myös Matai on tuuli. Näin se muisti heikkenee vuosien mittaan meikäläisellä. No, kaikki nämä paatit kuitenkin Nielsenin hoidossa. Kauko ainakin nimensä puolesta sopisi Kaukomarkkinoiden paatiksi, yksi bulkkeri oli Kara, olisiko se ollut myös Kaukomarkkinoiden?
Passad 3, Nan Fung, Levante ja muistaakseni Altano olivat Helsingfors Steamship AB:n omistuksessa, eli Nielsenin itsensä. Skorsteenimerkki oli punainen viisisakarainen tähti valkoisella ja vihreällä pohjalla. Matai,Taifun,Mistral,ja Forano olivat Pulpshipsin, eli Bertel Ahlströmin omistuksessa. Nielsenillä pyrittiin käyttämään eri tuulten nimiä
- Henry
OIDV ja OIDU kirjoitti:
Kara ja Kelo olivat aivan varmasti Kaukomarkkinoiden paatteja. Seuraava linkki vie yhdelle Karan kuvalle:
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=103633
Kyllä siitä jotenkin näkee millainen Kaukomarkkinoiden korsteenimerkki oli.Kauko oli myöskin nielsenin kaukomarkkinoiden kulkija!
- JAMO
styyri kirjoitti:
Passad 3, Nan Fung, Levante ja muistaakseni Altano olivat Helsingfors Steamship AB:n omistuksessa, eli Nielsenin itsensä. Skorsteenimerkki oli punainen viisisakarainen tähti valkoisella ja vihreällä pohjalla. Matai,Taifun,Mistral,ja Forano olivat Pulpshipsin, eli Bertel Ahlströmin omistuksessa. Nielsenillä pyrittiin käyttämään eri tuulten nimiä
80-luvulla,Nan Fungin omisti Ilmari Tuuli Aikarahtaajana muistaakseni neste. Raahesta rauttaa USA.han,paluulasti viljaa Naantaliin.Mahtavan hieno miehistö/päällystö,täynnä todellisia persoonallisuuksia.
- :-)
Sparks kirjoitti:
Olin Mataissa 75-76, mutta en nyt kyllä äkkiä muista millainen korsteenimerkki siinä oli. Enkä edes varsinaista omistajayhtiötä. Mutta jos korsteenissa oli P, niin se oli kylläkin Pulpshipin paatti. Pulpship tykkäsi nimetä aluksensa erilaisten tuulien mukaan, kuten Taifun, Passad, Mistral etc. Myös Matai on tuuli. Näin se muisti heikkenee vuosien mittaan meikäläisellä. No, kaikki nämä paatit kuitenkin Nielsenin hoidossa. Kauko ainakin nimensä puolesta sopisi Kaukomarkkinoiden paatiksi, yksi bulkkeri oli Kara, olisiko se ollut myös Kaukomarkkinoiden?
Ole alunperin Peder Smedvigistä lähtöisin?
- ~1961-1972~
Rakennusliike Palkki Oy:llä on Hawajin linja hallussa.. Yhtiö muistaakseni oli Vaasaline tjsp..
- Aatu-paatu
Ms Pampero oli ainakin Nielsenin laivoja. Rakennettu espanjassa noin 1976. Tunnus OIDQ. Isä oli siinä kipparina. Nykyään ilmeisesti Transorient nimellä mutta tämä ei ole ihan 100% faktaa. Netistä on todella vaikeaa löytää näistä 70 luvun laivoista tietoa.
Terve vaan. Kyllä tuo Pampero näyttää olevan hengissä, Transorient nykyään, kuten mainitsit. Kyllä näistä netissäkin tietoa löytyy, kun saa selville aluksen IMO numeron. Tällä se on 7395234. Kun googlaa vaikka sanoilla 7395234 ja transorient, niin jotain löytyy. Melko tuore kuva on sivulla http://www.vesseltracker.com/en/Gallery/Vessels/Transorient-7395234.html ja positiotietoa esim http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=376313000 jne...
Hyvät Joulut ja Uudet Vuodet- :-)
Kippareita oli useampia :)
- Anonyymi
:-) kirjoitti:
Kippareita oli useampia :)
Pamperossa oli kippareina ainakin Pekka Pyrhönen, Svante Åman, Matti Åhlström, Eero Yläjääski, Tarmo Holopainen. Eipä montaa muuta tainnut ollakaan.
Kenen poika olisi Aatu-paatu?????
- Anonyymi
Veroteknisistä syistä olisi mielenkiintoista kuulla lisää.
- Anonyymi
Yksi ehkä erikoisimmista laivanvarustamoista oli huonekalufirma Isku joka teetti suuren tankkerin. Se ei sitten osoittautunut taloudelliseksi menestykseksi kun ei oikein ollut alasta yrityksellä niin mitään kokemusta.
- Anonyymi
Ja, höpöti höpöti, sinäkö sitä taloudellista menestystä olit laskemassa?
- Anonyymi
Isku osti pöntön ''Aino'' 147 000 dwt. Huoltovarustamona oli Wihuri. Ei tarvinnut mööbelimiesten rasittaa päätään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja, höpöti höpöti, sinäkö sitä taloudellista menestystä olit laskemassa?
Minäkin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isku osti pöntön ''Aino'' 147 000 dwt. Huoltovarustamona oli Wihuri. Ei tarvinnut mööbelimiesten rasittaa päätään.
Eikö Isku teettänyt tämän ihan uudisrakennuksena?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö Isku teettänyt tämän ihan uudisrakennuksena?
Näin tekivät mutta ''osti laivan'' ei ole paljon ohi:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 205054
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r23092Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361300- 1001278
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121210- 931084
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17893viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168845En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61763- 35742