Valitse induktioliesi!

Rose

Pakko on pistää viestiä, jos joku vaikka välttäisi mailini perusteella "virhehankinnan".

Muutimme kesällä uuteen taloomme ja hankimme keittiöön Electroluxin lieden, missä on kaksi induktiolevyä sekä kaksi tavallista. Päätöstäni pohtiessa joku kommentoi netissä, että osta ihmeessä liesi, jossa kaikki levyt ovat induktiota - kadut muuten valintaasi. En onneton uskonut, vaan ajattelin, että on kauhea ajatus pistää kaikki kattilat vaihtoon. Nyt parin kuukauden kokemuksella valitsisin ehdottomasti täysin induktoidun lieden. Induktiolevyt ovat kertakaikkisen mahtavat! Nyt yritän kokata vaan etulevyillä ja välillä "pitkin hampain" käytän tavallisia levyjä :(.

37

79422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ville

      En yhtään ihmettelisi jos olisin ollut minä, joka sanoin, että osta kaikki induktiota ...

      Nopeus, tarkkuus, puhdistuvuus, vesihaudetta vastaava lämpö .... eihän siitä pääse mihinkään että induktion jälkeen normaalit levyt tuntuu aika antiikilta :-/

      Meillä tosiaan upon induktiotaso. Gigantin omaa maahantuontia ja ohjehinta tuolle 900e. Tinkimällä saa alle 800e, joka ei ole todellakaan ole paha hinta. 5v takuu taisi olla parikymmppiä, jota ehdottomasti suosittelen.

      Sen kyllä olen huomannut, että myös teräskattiloissa on eroja. Ikean halpiskattila ei kuumene läheskään yhtä nopeasti kuin vaikkapa iittalan all steal.

      • Kiitos kommenteista!

        Uskoin kommenttejanne ja ostin Siemensin induktion. ovh oli 1450 ja lähti hintaan 1070.

        Keittiö vielä tekovaiheessa, joten koemus edessä.


      • 4:n levyn
        Kiitos kommenteista! kirjoitti:

        Uskoin kommenttejanne ja ostin Siemensin induktion. ovh oli 1450 ja lähti hintaan 1070.

        Keittiö vielä tekovaiheessa, joten koemus edessä.

        Siemens-indukstio on hankittu uuteen keittiöön. Odottaa vielä paketissa asennusta. Toivotaan, että on kaikkien kehujensa arvoinen :)


      • hohhoijaajaa

        ...miksihän nyt ei ole mukana kuvaa?

        ei taida aikuisella miehellä olla muuta puuhaa kuin kotkottaa naisten kanssa keittiö asioista.


      • nyt on mukana kuvakin!
        hohhoijaajaa kirjoitti:

        ...miksihän nyt ei ole mukana kuvaa?

        ei taida aikuisella miehellä olla muuta puuhaa kuin kotkottaa naisten kanssa keittiö asioista.

        Hei,

        Kerrottakoon nyt aluksi että olen ihan viittä vaille valmis DI, työskentelen asiantuntijatehtävissä IT-alalla, olen juuri remontoinut 65 neliötä betonista eteenpäin ja nautin erityisen paljon ruoanlaitosta. Koska olen insinööri, lähestyn myös tätä harrastusta aika teknisesti, josta varmasti todisteneena nämä viestit tällä keittiöforumissa :)

        Mutta kun selvästi pyysit sitä kuvaa, niin tässä tulee:

        http://www.dvdplaza.fi/galleria/data/545/lisaa.jpg

        Mukavia kokkaushetkiä!


      • tapsalpr
        nyt on mukana kuvakin! kirjoitti:

        Hei,

        Kerrottakoon nyt aluksi että olen ihan viittä vaille valmis DI, työskentelen asiantuntijatehtävissä IT-alalla, olen juuri remontoinut 65 neliötä betonista eteenpäin ja nautin erityisen paljon ruoanlaitosta. Koska olen insinööri, lähestyn myös tätä harrastusta aika teknisesti, josta varmasti todisteneena nämä viestit tällä keittiöforumissa :)

        Mutta kun selvästi pyysit sitä kuvaa, niin tässä tulee:

        http://www.dvdplaza.fi/galleria/data/545/lisaa.jpg

        Mukavia kokkaushetkiä!

        Mitäpä jos pistät teräslevylätyn tavallisen rosteri kattilan tai keraamisen pannun alle. Mahtaisiko homma toimia jos hyötysuhtes§ta hiukan tinkisi?


      • AEG-paras
        4:n levyn kirjoitti:

        Siemens-indukstio on hankittu uuteen keittiöön. Odottaa vielä paketissa asennusta. Toivotaan, että on kaikkien kehujensa arvoinen :)

        Mulla on ollut kohta 3vuotta induktio liesi,en vaihtaisi pois mistään hinnasta,kattilat ja paistinpannut uusiksi.joutuuhan niitäkin joskus uusimaan.kulutus tavaraa.
        se on helppo ja nopea käyttöinen,luutulla pyhkäisee ruoat ja sotkut pois ja taas kiiltää.
        jos joku haukkuu induktio liettä niin kattokoot peiliin se on käyttäjässä vika.


    • The Rat

      Itsellä on nyt "perinteinen" keraaminen liesi - ihan kiva, mutta...

      Edellisessä kämpässä oli kaasuhella, ja sitä jäi kovasti kaipailemaan. Mutta mitenkäs induktio sopisi yhtälöön? Lähinnä nopeus ja kuumuus, ja miten nopeasti välineet jäähtyvät käytön jälkeen?

      Pari vuotta varmaan ainakin pitää pärjätä nykyisellä, mutta seuraavaan kämppään olen suunnitellut kaasua, ainakin perinteisen lisäksi, mutta olisihan tuo induktiokin vaihtoehto...

      • ville

        Induktio kuumenee kaasua nopeammin, jäähtyy kaasua nopeammin ja säädettävyys kaasua helpompaa. Maksimikuumuudesta en mene takuuseen, mutta induktiolla saa pannun kuumemmaksi kuin itselläni on koskaan ollut tarvetta. Ja ruokaa tulee tehtyä aika vakavallakin mielellä :)

        Kaikilla on tullut kokkailtua: kaasu, teräslevy, keraaminen ja induktio. Itse valitsen induktion.


      • Kalle2

        Itse ainakin olen aina sitä mieltä, että kaasulla toimiva keittotaso tuo lämpöominaisuuksiensa lisäksi mukanaan myös tunnelmaa, ja tiettyä särmää sisustukseen.
        Saattaa kuulostaa turhamaiselta, mutta lukekaapa muutamia muitakin tällä palstalla käytyjä "ulkonäkö" -keskusteluja.
        Ja hei, onko vähän helpompi liekittää ruokaa kaasuliedellä!!;)


    • myös induktiolieteen ihastunut

      Meillon myös tuollainen 2 tavallista 2 induktiolevyä keraaminen taso ollut puoli vuotta käytössä. Ihan olen ollut tyytyväinen. Induktio on nopeasti lämpenevä ja hetkessä säädettävä, mutta toisaalta minulla on paljon hyviä ja uusia keittoastioita, jotka induktiolla eivät toimi. Käytän kaikkia neljää levyä suht tasapuolisesti. Kannattaa varmaan pohtia, millaisia astioita haluaa käyttää ja sen perusteella valita joko kokoinduktio tai induktio tavallinen. Esim. keraamiset astiat (savipata tms) ei toimi induktiolla.

      Verrattuna kaasulieteen keraamisen tason (eli myös siis induktion) siivoaminen on helpompaa, kattiloiden pohjat ei pullistu ajan mittaan, ja ei tarvitse stressata vuotavista letkuista tai aukijääneistä kaasupulloista. Itse en ikinä tykästynyt kaasulieteen juuri tuon "oliko se pullo nyt varmasti kiinni"-stressin takia, meillä kun oli omalla pullolla (ei siis kaasuverkossa) oleva kaasuliesi.

      Induktiolevy on myös lapsiperheeseen aika hyvä, koska itse levy ei kuumene, ainoastaan metallinen astia. Jos pikkuterminaattori laittaa virran päälle ja käpälänsä levylle, mitään ei tapahdu. Tuon takia myös tulipaloriski on pienempi, kun päällejäänyt tyhjä levy ei kuumene, eikä sytytä esim. sille tipahtanutta patakinnasta.

    • Rakennustarkastaja

      Mikäli vastasit kyllä, on vaara että kumartuessasi takalevyihin roikutat E-kuppejasi induktio kentässä. Tuolloin miljoona kertaa sekunnissa suuntaa vaihtava magneettikenttä polttaa kaaritukesi hehkuvan punaiseksi. Tällöin on myöskin olemassa vaara että nisäkkäiden ominaiselimet saavat palovammoja.

      Suojaa tissejäsi

      • mikrokissanomistaja

        Erittäin varteenotettava näkökohta. Mitähän muuta tuo magneettikenttä voi ajan saatossa saada ihmisessä aikaan. Aivojen valkoisen aineen sakkautumista? Verihiutaleiden hajoamista?


      • ville

        Siinä olisikin ihmettelemistä kun rinnoissa polttaa...

        Mutta jos asiaa puhutaan, induktio vaatii tietyn massan että kuumenee ja kokemuksen mukaan massa pitää olla aika suuri. Esim suurimmalla levyllä ei todella pieni voisulakattila edes lähde lämpenemään.


    • Tsero

      Meille hankinttiin Bosch kodinkoneet. Neljän levyn induktiotaso on aivan huippu, kokkailu on taas todella hauskaa, nopeus ja säädettävyys on omaa luokkaansa!

      Kaikki paitsi yksi kattila meni vaihtoon, mutta on se ollut sen arvoistakin... ja valurautapannut on yhä parempia (2kpl).

      • kallista induktiota

        ja tehdään safka normaalilla aikataululla. Eikä puristele mistään. Nopeempi on joo, mutta ne makarounit ottaa kuitenkin sen viis minsaa kypsyä.


      • Tsero
        kallista induktiota kirjoitti:

        ja tehdään safka normaalilla aikataululla. Eikä puristele mistään. Nopeempi on joo, mutta ne makarounit ottaa kuitenkin sen viis minsaa kypsyä.

        Jos hommat on tuolla tasolla... Poikamiehet kuulemma lämmittää maksalaatikonkin patterin päällä.


      • tavallinen nyt vaan
        Tsero kirjoitti:

        Jos hommat on tuolla tasolla... Poikamiehet kuulemma lämmittää maksalaatikonkin patterin päällä.

        on ihan ok, ei oo tarvetta nopeemmalle, vielä vähemmän brassailla, enkä tarkoita että te brassailette...


      • kaasua
        tavallinen nyt vaan kirjoitti:

        on ihan ok, ei oo tarvetta nopeemmalle, vielä vähemmän brassailla, enkä tarkoita että te brassailette...

        Minä harkitsin pitkän induktion ja kaasu välillä.
        Päädyin kaasuun.Neliliekkinen AEG:n taso ja pullo ulkovarastossa.
        Olen erittäin tyytyväinen.


      • pata kattila

        Ollaan ostamassa induktioliettä ja mietityttää meneekö kaikki kattilat uusiksi. Jos menee niin ei voi mitään, mutta kun saamamme info on niin ristiriitaista. Eli toimiiko sellaisetki kattilat ja pannut joissa ei ole induktiomerkintää, jos ne on vain terästä? kokeilin magneetin tarttumista, mutta ei tartu mihinkään. Onko magneettijuttu totta?


      • pitää paikkansa
        pata kattila kirjoitti:

        Ollaan ostamassa induktioliettä ja mietityttää meneekö kaikki kattilat uusiksi. Jos menee niin ei voi mitään, mutta kun saamamme info on niin ristiriitaista. Eli toimiiko sellaisetki kattilat ja pannut joissa ei ole induktiomerkintää, jos ne on vain terästä? kokeilin magneetin tarttumista, mutta ei tartu mihinkään. Onko magneettijuttu totta?

        Jos olet epävarma siitä, sopivatko keitto- ja paistoastiasi induktioliedelle, kokeile magneetilla. Induktioliedellä käytettävien astioiden pohjan on oltava magneettinen.


      • Mit
        pitää paikkansa kirjoitti:

        Jos olet epävarma siitä, sopivatko keitto- ja paistoastiasi induktioliedelle, kokeile magneetilla. Induktioliedellä käytettävien astioiden pohjan on oltava magneettinen.

        Olemme myös pohtimassa keraamisen ja induktion väliltä. Selväksi on tullut, että 2 2 ei ole hyvä ratkaisu ja induktio on ehkä nykyaikaa. Ihmettelin kun sanottiin, että induktiolla voi käyttää teräskattiloita ja meillä vain harvaan Hagmanin teräskattilaan magneetti tarttui. Eli paikkansa ei ihan pidä, että kaikki teräskattilat sopivat induktiolle....magneetin on tartuttava, jotta induktio toimii. Kattiloita on siis uusittava ja joka tapauksessa jossain vaiheessa aina on uusia kattiloita hankittava.


      • induktion käyttäjä
        Mit kirjoitti:

        Olemme myös pohtimassa keraamisen ja induktion väliltä. Selväksi on tullut, että 2 2 ei ole hyvä ratkaisu ja induktio on ehkä nykyaikaa. Ihmettelin kun sanottiin, että induktiolla voi käyttää teräskattiloita ja meillä vain harvaan Hagmanin teräskattilaan magneetti tarttui. Eli paikkansa ei ihan pidä, että kaikki teräskattilat sopivat induktiolle....magneetin on tartuttava, jotta induktio toimii. Kattiloita on siis uusittava ja joka tapauksessa jossain vaiheessa aina on uusia kattiloita hankittava.

        Useissa teräskattiloissa pohja on kuitenkin alumiinia, joten silloin ei induktio toimi, koska se vaatii magneettisen pinnan kuumentuakseen, pelkkien reunojen teräs ei auta. Pohjaan pitää tarttua magneetti. Uusista kattiloista voi etsiä pohjasta induktio-merkintää, mikä niistä yleensä löytyykin.

        Meillä ollut induktioliesi muutaman kuukauden, ja olemme olleet valintaan tyytyväisiä. Ainoastaan pohdimme sitä, että voiko lieden päälle jättää ruoka-astioita odottamaan seuraavia ruokailijoita, kun levyt eivät ole enää päällä ja ohjauspaneeli lukittu. Ohjeessa ei suositella pitämään lieden päällä mitään, mutta mitä se sitten vaikuttaa?


      • Pohjarakenne
        pata kattila kirjoitti:

        Ollaan ostamassa induktioliettä ja mietityttää meneekö kaikki kattilat uusiksi. Jos menee niin ei voi mitään, mutta kun saamamme info on niin ristiriitaista. Eli toimiiko sellaisetki kattilat ja pannut joissa ei ole induktiomerkintää, jos ne on vain terästä? kokeilin magneetin tarttumista, mutta ei tartu mihinkään. Onko magneettijuttu totta?

        Minulla on tiedossa todella hyvät kattilat, jotka toimivat induktioliedellä, mutta toimivat muutenkin uudella sähköä ja aikaa saastävällä tavalla verrattuna tavallisiin teräskattiloihin. Ota yhteys sivun ylläpitäjään yhteystietoni saadaksesi.


      • väitti
        Mit kirjoitti:

        Olemme myös pohtimassa keraamisen ja induktion väliltä. Selväksi on tullut, että 2 2 ei ole hyvä ratkaisu ja induktio on ehkä nykyaikaa. Ihmettelin kun sanottiin, että induktiolla voi käyttää teräskattiloita ja meillä vain harvaan Hagmanin teräskattilaan magneetti tarttui. Eli paikkansa ei ihan pidä, että kaikki teräskattilat sopivat induktiolle....magneetin on tartuttava, jotta induktio toimii. Kattiloita on siis uusittava ja joka tapauksessa jossain vaiheessa aina on uusia kattiloita hankittava.

        Keittiömm:n tyttökin käyvän induktioliedelle. Hänen suosituksestaan valitsimme sen.
        Kattilamme ovat terästä, pohjassa välissä on alumiinia ja keittolevyä vasten tuleva pinta on terästä, siis teräskattila. Eipä käy induktioliedelle. Kyllä ottaa päähän tuollainen markkinointi, jossa ei kerrota tosiasioita. Pakko ostaa uudet kattilat ja pannut. Muutenkin koko kyseisen firman tekemä remontti on mennyt pieleen. Vedet juoksee viemäristä pitkin lattiaa ym. vikoja mutta eivät vaan korjaa niitä.


      • Tuli vaan mieleen
        väitti kirjoitti:

        Keittiömm:n tyttökin käyvän induktioliedelle. Hänen suosituksestaan valitsimme sen.
        Kattilamme ovat terästä, pohjassa välissä on alumiinia ja keittolevyä vasten tuleva pinta on terästä, siis teräskattila. Eipä käy induktioliedelle. Kyllä ottaa päähän tuollainen markkinointi, jossa ei kerrota tosiasioita. Pakko ostaa uudet kattilat ja pannut. Muutenkin koko kyseisen firman tekemä remontti on mennyt pieleen. Vedet juoksee viemäristä pitkin lattiaa ym. vikoja mutta eivät vaan korjaa niitä.

        Valmistajan kotisivuilta tai viimestään wikistä löytyy tieto että ruostumattomasta teräksestä tehdyt kattilat eivät toimi induktioliedellä ellei kattiloissa ole indukstioydintä pohjassa (= kerros tavallista patarautaa). Tämä siksi että levy tunnistaa sen päällä olevan aineen magneettisuuden ja vasta sitten suostuu kytketymään päälle. Nykyisin myynnissä olevat kattilat, ainakin Hackmann ja vastaavat, on varustettu juuri tällaisella ytimellä jolloin ne toimivat. Sen olemassa olon näkee kattilan merkinnöistä ja voi helposti takistaa tavallisella jääkaappimagneetilla.


    • Ei hätä ole tämän näköinen

      Älä harmittele, ettei sinulla ole kuin kaksi induktiolevyä. Minulla on ratkaisu pulmaasi. Kahdella elvyllä tulet mainiosti toimeen valitsemalla iCook -kattilat. Niillä voit valmistaa vaikka kuuden kattilan/pannun aterian käyttämälllä vain kahta levyä. Voit pyytää sivun ylläpitäjää antamaan yhteystietoni minuun.

      • Kyselenvain

        Mikäli käytössä on induktiolevy, voiko induktiolevyn päälle laittaa rautalevyn ja vastaavasti rautalevyn päälle alumiinikattilan. Toimiiko yhdistelmä ja saako alumiinikattilalla keitettyä hernekeiton?


      • inteinverter
        Kyselenvain kirjoitti:

        Mikäli käytössä on induktiolevy, voiko induktiolevyn päälle laittaa rautalevyn ja vastaavasti rautalevyn päälle alumiinikattilan. Toimiiko yhdistelmä ja saako alumiinikattilalla keitettyä hernekeiton?

        Induktiolevyn päälle voi laittaa rautalevyn, joka kuumenee kuten kattilan pohja. Tosin on halvempaa ostaa uusi kattila kuin se "invertteri".


    • vierailija45

      Kannattaa vähän katsoa minkä merkkisen induktiolieden ostaa. Meillä AEGn induktioliesi ei ole toiminut päivääkään niin kuin pitäisi vaan pukkaa virhekoodeja ja huollosta sanottiin että se kuuluu asiaan. Mukava tehdä ruokaa kun liesi "tilttaa" kesken keittelyn...Eli uusi liesitaso olisi hakusessa, merkki vaan on vielä epäselvä.

      • ruusa58

        Minulla on ollut kolme kuukautta AEG induktio ja olen tyytyväinen. Liukukytkin on helppo käyttää, automatiikka aivan mahtava ja nopeus upea. Eron keraamisen ja induktion välillä huomaa lihaa paistaessa ja vaikkapa perunavettä keittäessä. Keittiöonnea, arkisia iloja!


    • teippi-silli

      Ostin torstaina induktiolieden mieheni kanssa ja kattilat meni vaihtoon. Vanhat emalikattilat sopivat induktioliedelle. Jos joku väittää ettei käy niin haistakoon v--un nimittäin olen keittänyt ruokaa monta päivää ainoastaan emalikattiloissa niin uusissa kuin vanhoissa. Otin peppuun tänään ekan kerran. Huh oli jännä kokemus.

    • Sanna Suntiola

      Eksyin tänne ja aihe kiinnostaa, kerro lisää peppupanosta, oletko minkä ikäinen jne??

    • Hei vierailija45 ja kaikki muut,

      Täällä ollaan saatu hyvää keskustelua aikaan induktion hyödyistä,

      Jos on uusi induktiotaso/liesi hukassa ja merkki ei ole selvillä niin kannattaa tulla käymään expert.fi:ssä tutustumassa ja kartottamassa eri vaihtoehtoja, siellä on laaja valikoima induktio tasoja, esim Siemens, Bosch, Samsung, Electrolux, AEG, Miele,

      Täältä löytyy tasot: https://expert.fi/Tuotteet/Kodinkoneet/Liedet/Liesitasot

      ja täältä löytyy lattialiedet: https://expert.fi/Tuotteet/Kodinkoneet/Liedet/Lattialiedet

      Toivottavasti tästä on apua!

      Terveisin Matias Expertiltä
      www.expert.fi

    • pannut

      Meillä on ihan samanlainen ollut vajaat viisi vuotta. Kaikki levyt ovat säännöllisessä käytössä, kun jäi parit hyvät kattilat, jotka eivät käy induktioliedelle. Jatkuvassa käytössä on toki ne induktioliedet, jotka ovat aivan ehdottomat.

    • iiduli1

      Kannattaa olla tarkka minkälaiset kytkimet liesitasoon valitsee.

      Hipaisukytkimet joiden plus- ja miinusnappeja joutuu näpyttelemään monta kertaa peräkkäin voivat olla todella rasittavia. Nykyään saatavilla hipaisuliukukytkimiä, joilla tehon saa valittu yhdellä painalluksella.

      Perinteiset väännettävät nupit ovat helpoin käyttää, mutta ne hankaloittavat puhdistusta ja harva valmistaja niitä enää tarjoaa, koska eivät ole "trendikkäitä".

    • kestimitäkesti

      Eipä kestäny Samsung induktioliesi ku kolme vuotta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe