Minulla tuli yhtäkkiä ihan hirveä kurkkukipu, joka on omituisesti vain toisella puolella, ja aika ylhäällä. Ei ole ennen koskaan ollut tällaista kurkkukipua. Luin netistä jostain, että toispuoleinen kurkkukipu voi olla joku streptokokki viirus... Minulla ei ole muita oireita ainakaan vielä, ei kuumetta eikä mitään. Mutta sattuu koko ajan ja nielaistessa kovaa. Onko tämä tavallista vai pitäisikö mennä lääkäriin, vaikka ei ole kuumettakaan?
Pitäisikö mennä lääkäriin?
7
16637
Vastaukset
- täti
Streptokokki on se tavallisin kurkkukipua aiheuttava virus. Sinulla on varmasti ollut se lukuisia kertoja aiemmin, et vain ole tiennyt, että sillä on noin pelottava nimi. :)
Hoitele flunssaasi ihan normaaliin tapaan. Jos se ei viikossa tokene, niin sitten voisi olla aika soitella terkkariin.- 85...
Minulla oli tässä viime keväänä streptokokki-a-nielutulehdus eli angiina. Minulla oli 40-asteen kuume ja kurkku tosi kipeä. Sitä kesti noin 5 päivää. Asia varmistui nieluviljelyllä.
Sinulle sanoisin, että jos sinulla on lisäksi yskää tai nuhaa, kyse on viruksesta, jolloin kurkkukipu menee itsestään ohi muutamassa päivässä, mutta jos ei ole muita oireita ja kurkkukipu pitkittyy/nielussa on punoitusta/valkoisia täpliä, silloin se voi nimittäin olla angiina ja silloin sinun täytyy mennä lääkäriin nieluviljelyä varten, ja jos viljelyn tuloksessa näkyy että se on angiinaa, lääkäri määrää antibioottikuurin. - sairastellut
Streptokokki ei vaan ole virus vaan bakteeri. Streptokokki kurkussa ei todellakaan ole mikään normaali flunssa vaan pikemminkin sen jälkitauti.
- ....
85... kirjoitti:
Minulla oli tässä viime keväänä streptokokki-a-nielutulehdus eli angiina. Minulla oli 40-asteen kuume ja kurkku tosi kipeä. Sitä kesti noin 5 päivää. Asia varmistui nieluviljelyllä.
Sinulle sanoisin, että jos sinulla on lisäksi yskää tai nuhaa, kyse on viruksesta, jolloin kurkkukipu menee itsestään ohi muutamassa päivässä, mutta jos ei ole muita oireita ja kurkkukipu pitkittyy/nielussa on punoitusta/valkoisia täpliä, silloin se voi nimittäin olla angiina ja silloin sinun täytyy mennä lääkäriin nieluviljelyä varten, ja jos viljelyn tuloksessa näkyy että se on angiinaa, lääkäri määrää antibioottikuurin.Vielä sellainen lisäys, että streptokokki-a on bakteeri eikä virus, eli antibioottikuuri tarvitaan.
- täti
sairastellut kirjoitti:
Streptokokki ei vaan ole virus vaan bakteeri. Streptokokki kurkussa ei todellakaan ole mikään normaali flunssa vaan pikemminkin sen jälkitauti.
Jätin aivot naulakkoon, ja puhuin aloittajan tavoin viruksesta.
Streptokokki kuitenkin on nimen omaan tavallisen nuhakuumeen aiheuttaja. Toki se voi äityä ikäväksikin jälkitautien yhteydessä. Ikivanha kurkkupastilli "Strepsils" on saanut nimensä juuri siksi, että streptokokki iskee usein "flunssan" alussa nieluun, ja saa aikaan ikävän kurkkukivun. - sairastellut
täti kirjoitti:
Jätin aivot naulakkoon, ja puhuin aloittajan tavoin viruksesta.
Streptokokki kuitenkin on nimen omaan tavallisen nuhakuumeen aiheuttaja. Toki se voi äityä ikäväksikin jälkitautien yhteydessä. Ikivanha kurkkupastilli "Strepsils" on saanut nimensä juuri siksi, että streptokokki iskee usein "flunssan" alussa nieluun, ja saa aikaan ikävän kurkkukivun.Tavallisen nuhakuumeen aiheuttajia ovat flunssavirukset. Streptokokit kuten esim. streptokokki-A eli angiina ovat aina astetta vakavampia tauteja ja niiden hoitoon kannattaa käyttää antibiootteja jotta vakavammat jälkitaudit eivät iskisi sairastuneeseen.
- mies 30v.
Äläkä kuuntele näitä "tätejä". Toispuoleinen kurkkukipu, ja vielä ylhäällä sijaitseva sellainen, kertoo nielupaiseesta!
Minulle tuli vastaavia oireita tiistaina. Torstaina oli pakko mennnä lääkäriin, kun en ollut 2 yöhön pystynyt nukkumaan. Sain antibiootiti ja 600mg buranaa. Perjantaina uudestaan lääkäriin, ja sieltä lähete sairaalaan nielupaiseen tyhjennykseen. Nielupaise tyhjennettiin, mikä oli erittäin kivulias kokemus, mutta silti helpottava. Paiseesta tuli paljon MÄTÄÄ, ja kipu alkoi hellittää jo lauantaina. Tänään kävin kontrollissa, ja paise avattiin uudestaan, mutta mätää ei löytynyt.
Siis, jos sinulla on turvonnut toinen puoli nielusta, ja se on todella kipeä, hakeudu ehdottomasti lääkäriin.
Todella vastuutonta näiltä "tädeiltä" kehoitella vaan olemaan kotona, ei ole vaarallista... tällaiset tädit pitäisi laittaa netinkäyttökieltoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873247
- 622957
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332480- 802293
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361813- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450