Omaisille

hoitsu

Haluan kertoa teille muutaman tosiasian..otathan huomioon että käydessäsi katsomassa omaistasi..jos satun olemaan ruokailutilassa..vaikka ovi on auki..ei ole todellakaan oikein että tulet siihen pahoitellen kertomaan asioitasi..antaisitko minulle ruokarauhan..siihen minulla on laillinen oikeus..älä tule kertomaan että äipälläsi on kakat housussa..haluaisitko itse kuulla moista syödessäsi?..ruokailu on tarkoitettu siihen että minulla on oikeus hengähtää..ja sinulle ei ole oikeutta sitä häiritä.Toinen asia..älä joka ainoa päivä tule kertomaan samoja asioita..kerta riittää..viet aikaa muilta..kyllä kerron tai infoan jos asiaa on..en ole kiinnostunut sinun vaivoistasi..kummaa on että siinä sivussa kerrotaan omat kolotukset ja vaivat...ne eivät koske minua,en hoida sinua vaan omaistasi...älä puutu toisten potilaiden hoitoon,se on minun tehtäväni..usein puutut asiaan johon ei ole tarvetta...menet hyvää hyvyyttäsi auttamaan ihmistä ja aiheutat enemmän hallaa kuin hyvää.Sinun omaisesi ei todellakaan ole ainoa potilas...ajat omasi asiaa...minä olen tasapuolinen..huudat ja raivoat ja purat kiukkuasi minuun...minuun joka en asialle voi mitään..en voi järjestää laitospaikkaa nopeammin..tai vaikuttaa siihen ettei iltavuorossa ole kun 3 ihmistä eikä mummosi päässyt ajoissa vessaan..minä olen juossut tukka putkella,en ole edes ehtinyt vessaan..tuskinpa minä kiusallani sielä mummoasi odotutan..minä joudun arvioimaan tilanteen..ottamaan huomioon myös työtoverini...jos tarvitsen apua..2 laitettavat..käänny oikean tahon puoleen...älä huuda minulle...mitäs jos joku kaunis päivä minä puran pahan oloni sinuun????...älä valita jos omaistasi ei ole nostettu joka päivä ylös..jaa,nostaisitko itse ventovieraan ihmisen oman selkäsi kustannuksella???..omaisen joka painaa n 120 kg?..olisitko itse siihen valmis..??
..miehityksestä se on kiinni...sekään ei ole minun vikani..en aio jäädä sairaslomalle sen vuoksi...älä soita n 5 min sen jälkeen kun omaisenne on paikkaan siirretty...mitä osaisit itse sanoa uuden ihmisen nähtyäsi muutaman minuutin jälkeen?..ja tyhmintä mitä voit kysyä on no mitä nyt jatkossa.?..no jaa,saisinko hetken työrauhan..kysy uudelleen 2 päivän päästä...ehkä sitten osaan kertoa enemmän..kun kaikki mahd.avut/tarpeet on kartoitettu...tässä vain pintaraapaisu...mutta toivottavasti joku tästä tajuaa jotain..

37

4885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaksamista sinulle

      tästä jutusta saa sen kuvan kuin omaiset kiusallaan sinulta asioista kyselisivät, ota huomioon että kun vanhus tuodaan sinne hoitoon ,jossa työskentelet, se tilanne on monesti omaisillekin vaikea ja siksi he purkavat omaa huolestumistaan ja kyselevät tyhmiäkin asioita. Monesti sinä, hoitaja, olet se lähin linkki hoitopaikan ja omaisten välillä, usein on lähes mahdotonta saada hoitava lääkäri langan päähän. Toivottavasti sinunlaisia hoitajia on mahdollisimman vähän sairaaloissa.

    • väsynyt

      Taitaa olla ilo menny työstä. Me hoitoon tai vaihda ammattia - niin mun vaimonikin teki. Nykyään se hymyilee.

    • mutta

      Siis en minä jaksa, voi pysty hoitamaan sitä omaistani itse, juuri siksi hänet on sinun työpaikallesi tuotu. Kuitenkin katson edellen olevani vastuussa hänestä, koska olen pitkään joutunut huolehtimaan hänestä ja tiedän, että laitoksissa työskentelee paljon kaltaisia. Kirjoituksesi perusteella huoleni ei ole aiheeton.
      Keskustelisin mielelläni sinun kanssasi kaikessa rauhassa ja kiireettä. Jostakin syystä sinä et koskaan soita minulle, paitsi jos jotain todella kamalaa on tapahtunut.
      Osa viestistäsi olisi osoitettava omaisten sijaan esimiehillesi. Tai vaikka työsuojeluviranomaisille. Ei ole oikein, että joudut ruokailemaan sellaisessa paikassa, että et voi pitää normaalia ruokataukoa vaan sinua häiritään vessa-asioilla. Ja pitää sinunkin pystyä joskus hengähtämään.
      Jos minä kerron sinulle samoja asioita ja valitan kolotuksiani päivästä toiseen, niin ehkä minäkin olen kohta hoitopaikan tarpeessa. Sitähän se dementia on, että ei muista että on kertonut tämän. Tai sitten sinulta ei ole vielä tähän mennessä lukuisista yrityksistä huolimatta saanut selvää vastausta johonkin ongelmaan.
      Tarkoitatko sinä todella, että on väärin vaatia, että potilas nostetaan joka päivä pystyyn jos se hänen terveytensä ja kuntonsa puolesta sopii? Hankkikaa herran tähden sinne apulaitteita, eihän missään varastoissakaan nostella tuollaisia painoja.
      Toivon todella, että löydät mahdollisimman pian sinulle paremmin soveltuvan työpaikan, jos se todella noin vaikeaa on.

    • hoitsu kanssa...

      tässä se just nähdään...hakeudu hoitoon tai vaihda ammattia..kysynkin kukas teitä sitten hoitaa tai omaisianne kun kaikki ylikuormitetut hoitsut vaihtavat ammattia...=)

      • Hoitsulta

        mikä sinun työ-aikasi on päivässä.Mahtaako olla näin,että ruoka/kahvi aikasi sisältyy työaikaasi.
        Jos näin on,silloin sinä itse olet tehnyt sopimuksen että olet velvollinen lähtemään ja keskeyttämään ruokailusi viipymättä kun tarvis on.Minulta todellakin nousi karvat pystyyn kun luin kirjoituksesi.En kuuna päivänä haluais olla sinun työ parina.En kuuna päivänä antais sinun hoitoalalla olla.Vaihda alaa,ettet loukkaa ketään.


      • tätä mieltä olen

        sitten ihan aiheellista näiden ylikuormittuneiden hoitsujen vaihtaa alaa, jäis jäljelle ne hoitsut jotka ovat ammattinsa tasalla ja jaksavat ottaa huolestuneet omaisetkin kysymyksineen huomioon.


      • minä vaan..
        tätä mieltä olen kirjoitti:

        sitten ihan aiheellista näiden ylikuormittuneiden hoitsujen vaihtaa alaa, jäis jäljelle ne hoitsut jotka ovat ammattinsa tasalla ja jaksavat ottaa huolestuneet omaisetkin kysymyksineen huomioon.

        paljonkohan niitä hoitsuja sitten jäis jäljelle kun nytkin on pulaa?...kysyn vaan...


      • jäisi
        minä vaan.. kirjoitti:

        paljonkohan niitä hoitsuja sitten jäis jäljelle kun nytkin on pulaa?...kysyn vaan...

        sellaiset vastuunkantavat hoitajat,hoitajat jotka on tähänkin asti suurella rakkaudella hoitaneet vanhuksia.Omaiset huomioonottaen.Nämä hoitajat ovat kullanarvoisia alallaan.Valitettavasti vaan on niin että joukossa on hoitajia jotka itse itsensä väsyttävät,omassa elämässä on ristariitaisuuksia ja jostain syystä ne puretaan jollain tavalla ulos,väärässä paikassa väärällä tavalla.Loppujen lopuksi nämä hoitsut on justiin niitä "marisijoita"tänään ei viitsis tehdä mitään.Mieluumin mennään jonnekkin supattelemaan omista asioista.Ja se on ihan kukkua etteikö vessassa kerkeä käydä,toikin kuvaa justiin sellaista tympääntynyttä hoitsua.Vastuunkantavat hoitajat ei turhista marise he tekee nimenomaan näitten marisioittenkin työt.Tunnen alan ja tiedän myös miten on.


      • martta_vaan
        jäisi kirjoitti:

        sellaiset vastuunkantavat hoitajat,hoitajat jotka on tähänkin asti suurella rakkaudella hoitaneet vanhuksia.Omaiset huomioonottaen.Nämä hoitajat ovat kullanarvoisia alallaan.Valitettavasti vaan on niin että joukossa on hoitajia jotka itse itsensä väsyttävät,omassa elämässä on ristariitaisuuksia ja jostain syystä ne puretaan jollain tavalla ulos,väärässä paikassa väärällä tavalla.Loppujen lopuksi nämä hoitsut on justiin niitä "marisijoita"tänään ei viitsis tehdä mitään.Mieluumin mennään jonnekkin supattelemaan omista asioista.Ja se on ihan kukkua etteikö vessassa kerkeä käydä,toikin kuvaa justiin sellaista tympääntynyttä hoitsua.Vastuunkantavat hoitajat ei turhista marise he tekee nimenomaan näitten marisioittenkin työt.Tunnen alan ja tiedän myös miten on.

        täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Yksikin mätä omena pilaa koko korin.


      • sanon
        minä vaan.. kirjoitti:

        paljonkohan niitä hoitsuja sitten jäis jäljelle kun nytkin on pulaa?...kysyn vaan...

        Nyt ei puhuta määrästä, vaan laadusta


      • tarkoitat?
        sanon kirjoitti:

        Nyt ei puhuta määrästä, vaan laadusta

        Nyt ei puhuta määristä,vaan laadusta.
        Etpä paneutunut hoitsun purkaukseen perinpohjasesti.Hoitsu purkaa omaa pahaa oloaan,hänen olisi syytä oman minänsä kanssa keskustella todella vakavasti.Ennen kuin omena mädäntyy lopullisesti.Ja vaihtaa alaa!Hirvittävää että tollainen henkilö hoitaa vanhuksia.


      • tarkoitin
        tarkoitat? kirjoitti:

        Nyt ei puhuta määristä,vaan laadusta.
        Etpä paneutunut hoitsun purkaukseen perinpohjasesti.Hoitsu purkaa omaa pahaa oloaan,hänen olisi syytä oman minänsä kanssa keskustella todella vakavasti.Ennen kuin omena mädäntyy lopullisesti.Ja vaihtaa alaa!Hirvittävää että tollainen henkilö hoitaa vanhuksia.

        Luin kyllä ihan tarkkaan hoitsun kirjoituksen. Vastasin kuitenkin minä vain kirjoitukseen "Suomennettuna", että väsyneet hoitajat pitää tosissaan ensin hoitaa itsensä kuntoon ennenkuin pystyvät toteuttamaan laadukasta hoitotyötä, eli määrä ei aina korvaa laatua.


      • mirkku
        tarkoitin kirjoitti:

        Luin kyllä ihan tarkkaan hoitsun kirjoituksen. Vastasin kuitenkin minä vain kirjoitukseen "Suomennettuna", että väsyneet hoitajat pitää tosissaan ensin hoitaa itsensä kuntoon ennenkuin pystyvät toteuttamaan laadukasta hoitotyötä, eli määrä ei aina korvaa laatua.

        Hoitotyössä on tietty kiintiö, joka on tehtävä (=määrä) ja tapa, millä se tehdään (=laatu). Kun resurssien puutteesta johtuen määrä kasvaa, laatu kärsii. Määrän ei koskaan pitäisi päästä korvaamaan laatua, kun puhutaan ihmisten hoitamisesta.


      • sanon
        mirkku kirjoitti:

        Hoitotyössä on tietty kiintiö, joka on tehtävä (=määrä) ja tapa, millä se tehdään (=laatu). Kun resurssien puutteesta johtuen määrä kasvaa, laatu kärsii. Määrän ei koskaan pitäisi päästä korvaamaan laatua, kun puhutaan ihmisten hoitamisesta.

        Anteeksi, minun piti sanoa, että hoitajien määrä ei aina takaa laatua


    • tiedoksi

      Minä en tajunnut yhtään mitään muuta kuin sen, että omaisena kiertäisin sinut kaukaa, enkä haluaisi läheistänikään sinun hoitoosi.

    • kommentoida omaisena

      Kyllähä asia on näi, että tietoa hoitajilta ei tule jos et ite kysy. Ja sit pitää vielä osata kysyä oikeat kysymykset. Tää pätee myös kotisairaanhoitoon, mitää tietoa ei tule heiltä jos et itse kysy mites papparaisella menee. Ja näyttää oleva niinkii ettei tieto kulje hoitajien välilläkään.

      Jos hoitajilla on noin huonot työolot ja sosiaalitilat niin eiköhä ois aihetta ottaa yhteys työsuojeluvaltuutettuun. Ja pistä se ovi kiinni ku oot syömässä. Ois tehnyt mieli kirjottaa tää ISOILLA kirjaimilla.

    • mirkku

      Tekstin alku oli ihan asiaa. Olisi mukava, että saisi pitää ruokatunnin rauhassa (jaksaa paremmin loppupäivän juosta).

      Olen myös törmännyt omaisiin, jotka katsovat velvollisuudekseen huolehtia koko osaston potilaista. On jopa lähdetty nostamaan 100 kiloista, jalatonta potilasta vessaan, kun potilas (dementoitunut) on pyytänyt (muistamatta ettei pysty kävelemään), minun ollessa toisen potilaan luona. Mitäs, jos omainen tai potilas loukkaa? Millä oikeudella omaiset tekevät tällaista? Kuka on vastuussa, jos aiheutuu vahinkoa? Potilaalla on myös intimiteettisuoja, mennä nyt vierasta ihmistä vessattamaan...

      Silloin, kun haukutaan, haukutaan sitten oikeaan osoitteeseen. Ei voi olettaa, että henkilökunta päättää ketä otetaan laitospaikalle jne. Jos hoidossa on jotakin puutteita, sillon voidaan keskustella asiasta.

      MUTTA, kysymyksiä saa esittää! Ja niihin pitää vastata asiallisesti. Ei voi olettaa, että omainen tietää samat asiat, kuin hoitaja. Laitoshoitoon joutuminen on monelle ihan vieras asia ja monelta tulevalta ongelmalta vältytään, kun viitsitään aloittaa ystävällisissä merkeissä. Epäselvät asiat selvitetään heti ja jos et osaa vastata, kerrot senkin.

      • varmasti

        on jokapaikassa ruoka/kahvihetket.Miksikö hetket,siksi jos ne sisältyy työaikaan.Ruokailu-ajat on,mutta tarpeen vaatiessa niistä joustetaan.Jos keskeytys tulee,ruokailua vaan sitten jatketaan.Ja jos on hoitoalalla niin kyllä kestää kuulla syödessäänkin sanomaa,on kakat housussa.Juosta..ripeästi kävellen,ei tarvitse juosta,mitä aiheuttaa juokseminen?Levottomuutta ja ahdistuneisuutta dementoituneen mielessä.Hoitsun kirjoituksesta saa todella kuvan että hän vastaa kaikesta yksin..KYLMÄ HOITSU!Sen kuvan annat.Ventovieras vanhus!Miten niin,vanhus joka tulee saamaan hyvää,rakastavaa hoitoa viimeisilleen vuosilleen,tulee olemaan kuin perheenjäsen,sinä hoitsu olet myös kuuluva hänen läheisekseen.Sinä olet hänen turva!Kohtele häntä niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.Ja omaiset kuuluu siihen samaan ympyrään.Niin kauan kuin vaan on mahdollisuuksia niin vanhus voimien ja terveyden mukaan nostetaan joka päivä ylös.Nosto laitteita/nostoapua kyllä on saatavilla.YSTÄVÄLLISYYTTÄ,sitä sinulta varmaan kaivattais,olet itse aiheuttanut kärjistyneen tilanteen kaikin tavoin.Näitä asioita ainoastaan tajuan purkauksessasi.


      • mirkku
        varmasti kirjoitti:

        on jokapaikassa ruoka/kahvihetket.Miksikö hetket,siksi jos ne sisältyy työaikaan.Ruokailu-ajat on,mutta tarpeen vaatiessa niistä joustetaan.Jos keskeytys tulee,ruokailua vaan sitten jatketaan.Ja jos on hoitoalalla niin kyllä kestää kuulla syödessäänkin sanomaa,on kakat housussa.Juosta..ripeästi kävellen,ei tarvitse juosta,mitä aiheuttaa juokseminen?Levottomuutta ja ahdistuneisuutta dementoituneen mielessä.Hoitsun kirjoituksesta saa todella kuvan että hän vastaa kaikesta yksin..KYLMÄ HOITSU!Sen kuvan annat.Ventovieras vanhus!Miten niin,vanhus joka tulee saamaan hyvää,rakastavaa hoitoa viimeisilleen vuosilleen,tulee olemaan kuin perheenjäsen,sinä hoitsu olet myös kuuluva hänen läheisekseen.Sinä olet hänen turva!Kohtele häntä niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.Ja omaiset kuuluu siihen samaan ympyrään.Niin kauan kuin vaan on mahdollisuuksia niin vanhus voimien ja terveyden mukaan nostetaan joka päivä ylös.Nosto laitteita/nostoapua kyllä on saatavilla.YSTÄVÄLLISYYTTÄ,sitä sinulta varmaan kaivattais,olet itse aiheuttanut kärjistyneen tilanteen kaikin tavoin.Näitä asioita ainoastaan tajuan purkauksessasi.

        Kummalle vastasit, minulle vai hoitsulle?

        No, tauolla joutuu välillä lähteä kesken kaiken (potilaiden takia), mutta omaisten joutavan päiväinen häirintä on se, mistä minä en erityisemmin pidä (tyynyliinoja ehtii vaihtaa ruokatauon jälkeenkin).

        En nyt tarkoittanut kirjaimellisesti JUOSTA. Olen kyllä tietoinen ilmapiirin vaikutuksesta dementoituneeseen, meillä ei vaan valitettavasti ole aina mahdollisuutta panostaa tähän asiaan, kun on kiire ja potilaat on hoidettava (yritystä kyllä on!) Määrä verottaa laatua ja sille ei kertakaikkiaan voi mitään, vaikka kuinka haluaisi.


      • anteeksi,
        mirkku kirjoitti:

        Kummalle vastasit, minulle vai hoitsulle?

        No, tauolla joutuu välillä lähteä kesken kaiken (potilaiden takia), mutta omaisten joutavan päiväinen häirintä on se, mistä minä en erityisemmin pidä (tyynyliinoja ehtii vaihtaa ruokatauon jälkeenkin).

        En nyt tarkoittanut kirjaimellisesti JUOSTA. Olen kyllä tietoinen ilmapiirin vaikutuksesta dementoituneeseen, meillä ei vaan valitettavasti ole aina mahdollisuutta panostaa tähän asiaan, kun on kiire ja potilaat on hoidettava (yritystä kyllä on!) Määrä verottaa laatua ja sille ei kertakaikkiaan voi mitään, vaikka kuinka haluaisi.

        Hoitsulle.Häntäpä ei ole kuulunu,no me voimme keskustella kylläkin.
        Oletko ajatellut koskaan niin,omaiset ei ehkä tule ajatelleeksi että ovat häiriöksi just sillä hetkellä.Kaikestahan voi kyllä ihan ystävällisesti/hionovaraisesti keskustella.Minulla itsellä on vain ja ainoastaan hyvää sanottavaa omaisista.Ja sana mitä itse en koskaan käytä hoitotyössä on,kiire.Tiedän että työkavereissa on sellasia jotka itse tekemällä saa aikaseksi kiireen,panikoidaan ja söhlätään edes takas ja mikä on lopputulos,ei mitään saada aikaseksi kuin itsensä kiukkuseksi ja loppujen lopuksi vika on työpaikassa ja työmäärässä.Ja ne vastuunkantavat hoitajat tekee ne työt.Ja valitettavasti purkauksista näköjään saa sitten osansa omaisetkin.Minä edelleen peräänkuulutan;hoitsun tapaisia..laittakaa ne omat asianne ensin kuntoon,on ne sitten kaveri/läheiset tai perhelähtöiset.Noista lähdetään,sitten kannattaa harkita;onko minusta hoitoalalle.


      • mirkku
        anteeksi, kirjoitti:

        Hoitsulle.Häntäpä ei ole kuulunu,no me voimme keskustella kylläkin.
        Oletko ajatellut koskaan niin,omaiset ei ehkä tule ajatelleeksi että ovat häiriöksi just sillä hetkellä.Kaikestahan voi kyllä ihan ystävällisesti/hionovaraisesti keskustella.Minulla itsellä on vain ja ainoastaan hyvää sanottavaa omaisista.Ja sana mitä itse en koskaan käytä hoitotyössä on,kiire.Tiedän että työkavereissa on sellasia jotka itse tekemällä saa aikaseksi kiireen,panikoidaan ja söhlätään edes takas ja mikä on lopputulos,ei mitään saada aikaseksi kuin itsensä kiukkuseksi ja loppujen lopuksi vika on työpaikassa ja työmäärässä.Ja ne vastuunkantavat hoitajat tekee ne työt.Ja valitettavasti purkauksista näköjään saa sitten osansa omaisetkin.Minä edelleen peräänkuulutan;hoitsun tapaisia..laittakaa ne omat asianne ensin kuntoon,on ne sitten kaveri/läheiset tai perhelähtöiset.Noista lähdetään,sitten kannattaa harkita;onko minusta hoitoalalle.

        No, omaisten ajattelemattomuudesta se ruokatunnilla "hyppyyttäminen" johtuu. Olen ihan samoilla linjoilla tuosta huomauttamisesta, minulla ainakin on sen verran käytöstapoja, että en kyllä lähtisi huuto-linjalle omaisten kanssa. Eikä kyllä tarvitse olla edes tyly, jotta asia menee perille normaalille ihmiselle.

        Kiire on, sitä ei käy kieltäminen. Olisi mukavaa, kun kerkeäisi tehdä kaikki asiat potilaiden kanssa niin, kun olen ajatellut... Mutta tosiaan, minulla on myös kokemusta "paniikin kylväjistä".

        Se on aika raskasta kuunneltavaa, aamusta lähtien samaa saarnaa "ei kerkeä mitään, mistään ei tule mitään" jne. Oletko huomannut, että nämä henkilöt ovat yleensä todella huonoja organisoimaan töitään? Ja sama kaaostunnelma välittyy potilaisiinkin, mistä seuraa taas lisää töitä...


      • Jeps vaan
        mirkku kirjoitti:

        No, omaisten ajattelemattomuudesta se ruokatunnilla "hyppyyttäminen" johtuu. Olen ihan samoilla linjoilla tuosta huomauttamisesta, minulla ainakin on sen verran käytöstapoja, että en kyllä lähtisi huuto-linjalle omaisten kanssa. Eikä kyllä tarvitse olla edes tyly, jotta asia menee perille normaalille ihmiselle.

        Kiire on, sitä ei käy kieltäminen. Olisi mukavaa, kun kerkeäisi tehdä kaikki asiat potilaiden kanssa niin, kun olen ajatellut... Mutta tosiaan, minulla on myös kokemusta "paniikin kylväjistä".

        Se on aika raskasta kuunneltavaa, aamusta lähtien samaa saarnaa "ei kerkeä mitään, mistään ei tule mitään" jne. Oletko huomannut, että nämä henkilöt ovat yleensä todella huonoja organisoimaan töitään? Ja sama kaaostunnelma välittyy potilaisiinkin, mistä seuraa taas lisää töitä...

        on myös suuri osa vanhempia henkilöitä se pitäs ottaa myös huomioon.Niinkuin hoitsu kirjoituksessaan toi hyvin esille,minä voin jonain päivänä purkaa pahan olon sinuun..Niin ei pidä eikä saa olla,olen tuonut esille justiin sen kuinka on omat asiat solmussa että käytös tavat unohdetaan täysin.Sehän se on,"panikin kylväjät"sotkee toistenkin työrauhan,saatikka sitten hoidettavien tunteet,kaikki heijastuu kaikkeen.Organisointi kyky puuttuu täysin,natistaan ja naristaan ihan kaikesta mikään ei ole hyvin.Johtaa siihen että nämä vastuunottavat henkilöt tekee heidänkin osuuden.Sehän se ruetaan narisemaan jo heti aamusta,yritetään kylvää siementä,jospa joku muukin olis samaa mieltä.Ollaan myös tosi kärkkäitä jos joku ohjailee miten asiat parhaiten saatas toimimaan,otetaan heti herneitä nenään,taasen sen piti tulla neuvomaan.Ja ensimmäisenä he kyllä on menossa paussille ja jos osasto kutsuu kesken kaiken niin natisia jota on autettu,ei varmasti nosta peppuaan tuolista.


      • hoitsu
        anteeksi, kirjoitti:

        Hoitsulle.Häntäpä ei ole kuulunu,no me voimme keskustella kylläkin.
        Oletko ajatellut koskaan niin,omaiset ei ehkä tule ajatelleeksi että ovat häiriöksi just sillä hetkellä.Kaikestahan voi kyllä ihan ystävällisesti/hionovaraisesti keskustella.Minulla itsellä on vain ja ainoastaan hyvää sanottavaa omaisista.Ja sana mitä itse en koskaan käytä hoitotyössä on,kiire.Tiedän että työkavereissa on sellasia jotka itse tekemällä saa aikaseksi kiireen,panikoidaan ja söhlätään edes takas ja mikä on lopputulos,ei mitään saada aikaseksi kuin itsensä kiukkuseksi ja loppujen lopuksi vika on työpaikassa ja työmäärässä.Ja ne vastuunkantavat hoitajat tekee ne työt.Ja valitettavasti purkauksista näköjään saa sitten osansa omaisetkin.Minä edelleen peräänkuulutan;hoitsun tapaisia..laittakaa ne omat asianne ensin kuntoon,on ne sitten kaveri/läheiset tai perhelähtöiset.Noista lähdetään,sitten kannattaa harkita;onko minusta hoitoalalle.

        minä istun ruokapöydässä ja olen syömässä...saatatko häiritä??????????..kyllä sen tyhmempikin tajuaa....


    • huumor

      Omaiset antavat joskus palautetta nekatiivistakin,mutta jos perehdyt asiaan huomaat että kaikki palaute on vain asukkaan parhaaksi.Paneutuen asiaan parannat asukkaan elämää ja siihen kuuluu tottakai hoidon kannalta yhteistyö omaisten kanssa. Kaikkea ei tarvitse kuulla eikä nähdä mitä ympärillä tapahtuu. vain se mikä on hyödyllistä kannattaa laittaa käytäntöön. Ei sillä tässä työssä on minullakin päiviä jolloin voi tuntua samalta kun toi sun kirjotus.

      • ja märkiä vaippoja,

        tämä artikkeli sopii tähänkin ketjuun.
        Itsekkin eläkeläinen kertoo läheltä seuranneensa ystäväperheen äidin hoitoa hoivayksikössä.Hän järkyttyi näkemästään niin tyystin,ettei uskaltanut jäädä paikkakunnalle odottamaan vanhuutta.
        -Ystävän äiti eli viimeiset puoli vuotta kauheissa oloissa,kunnes hänet viimein saatiin siiretyksi sairaalaan.Hän haisi jatkuvasti ulosteelle;vaipat vaihdettiin vain kahdesti vuorokaudessa.Hänellä oli märkiviä makuhaavoja,vaikka hänellä hoitoon tullessaan oli vahva iho.
        -Kun ystävätär kysyi,eivätkö hoitajat voisi välillä kääntää äitiä toiseen asentoon-hän oli hyvin kevyt-hänelle sanottiin,että osastolla on vain kaksi kääntöpatjaa.Hoitajat suostuivat kuitenkin kääntämään vanhuksen,tarttuivat käteen ja jalkaan ja riuhtaisivat.Hänellä oli sen jälkeen pitkään mustelmia käsissä ja jaloissa.-Makuhaavat pahenivat ja kasvoivat lopulta kämmenen kokoiseksi.Voi vaan kuvitella,mitkä tuskat tällä vanhuksella oli!Kahden viikon ajan tytär sai pyytää ja sitten vaatia äitiään siirettäväksi sairaalaan.Koko kesän aikana hän ei saanut tavata äidistä hoidosta vastaavaa hoitajaa tai lääkäriä.Lomat pyörivät,henkilökunta vaihtui jatkuvasti.
        .Kohtelu oli muutenkin hätäistä.Kun tytär kävi äitiään syöttämässä,lautasta oltiin koko ajan viemässä pois.Hitaammat syöjät ehtivät tuskin saada monta lusikallista ennen kuin ruoka jo lähti.
        Tytär teki viranomaisille valituksen äitinsä kohtelusta.Hän tietää,että useimmat ei valita;he pelkäävät,että valitus kostetaan potilaalle.

        Järkyttävää!Hoiva,huolenpito,huomaavaisuus ja hienotunteisuus unohdettu täysin.


      • hoistu..
        ja märkiä vaippoja, kirjoitti:

        tämä artikkeli sopii tähänkin ketjuun.
        Itsekkin eläkeläinen kertoo läheltä seuranneensa ystäväperheen äidin hoitoa hoivayksikössä.Hän järkyttyi näkemästään niin tyystin,ettei uskaltanut jäädä paikkakunnalle odottamaan vanhuutta.
        -Ystävän äiti eli viimeiset puoli vuotta kauheissa oloissa,kunnes hänet viimein saatiin siiretyksi sairaalaan.Hän haisi jatkuvasti ulosteelle;vaipat vaihdettiin vain kahdesti vuorokaudessa.Hänellä oli märkiviä makuhaavoja,vaikka hänellä hoitoon tullessaan oli vahva iho.
        -Kun ystävätär kysyi,eivätkö hoitajat voisi välillä kääntää äitiä toiseen asentoon-hän oli hyvin kevyt-hänelle sanottiin,että osastolla on vain kaksi kääntöpatjaa.Hoitajat suostuivat kuitenkin kääntämään vanhuksen,tarttuivat käteen ja jalkaan ja riuhtaisivat.Hänellä oli sen jälkeen pitkään mustelmia käsissä ja jaloissa.-Makuhaavat pahenivat ja kasvoivat lopulta kämmenen kokoiseksi.Voi vaan kuvitella,mitkä tuskat tällä vanhuksella oli!Kahden viikon ajan tytär sai pyytää ja sitten vaatia äitiään siirettäväksi sairaalaan.Koko kesän aikana hän ei saanut tavata äidistä hoidosta vastaavaa hoitajaa tai lääkäriä.Lomat pyörivät,henkilökunta vaihtui jatkuvasti.
        .Kohtelu oli muutenkin hätäistä.Kun tytär kävi äitiään syöttämässä,lautasta oltiin koko ajan viemässä pois.Hitaammat syöjät ehtivät tuskin saada monta lusikallista ennen kuin ruoka jo lähti.
        Tytär teki viranomaisille valituksen äitinsä kohtelusta.Hän tietää,että useimmat ei valita;he pelkäävät,että valitus kostetaan potilaalle.

        Järkyttävää!Hoiva,huolenpito,huomaavaisuus ja hienotunteisuus unohdettu täysin.

        tätä mä just tarkotin..nyt kyllä puhuttiin jostain muusta ja johan se alko se vaivojen ja kolotusten kertominen....=)..pliis alottakaa sellanen ketju jossa voitte puhua ja valittaa noista jutuista...


      • valittaa???
        hoistu.. kirjoitti:

        tätä mä just tarkotin..nyt kyllä puhuttiin jostain muusta ja johan se alko se vaivojen ja kolotusten kertominen....=)..pliis alottakaa sellanen ketju jossa voitte puhua ja valittaa noista jutuista...

        Jos olet ketjun aloittaja Hoitsu,niin kyllä sen puhumisen ja valituksen sinä aloitit.
        Artikkeli on justiin hoitoalasta kertovaa,ja täyttä totta.Vaivoja ja kolotuksia eis ollut tuollakaan vanhuksella jos hän olisi saanut hyvää hoitoa.Ja mites käyttäydyttiin omaista kohtaan.Jokainen miettiköön tahollaan haluaisitko omalle kohdalle käyvän noin.Epäilen.


      • hoitsu minäkin
        valittaa??? kirjoitti:

        Jos olet ketjun aloittaja Hoitsu,niin kyllä sen puhumisen ja valituksen sinä aloitit.
        Artikkeli on justiin hoitoalasta kertovaa,ja täyttä totta.Vaivoja ja kolotuksia eis ollut tuollakaan vanhuksella jos hän olisi saanut hyvää hoitoa.Ja mites käyttäydyttiin omaista kohtaan.Jokainen miettiköön tahollaan haluaisitko omalle kohdalle käyvän noin.Epäilen.

        MInulla on ajatus että tekstin aloittaja saattaa olla provosoija tai sitten todella väsynyt hoitaja.

        Se on tosi että hoitajilla ei välttämättä ole aikaa aina pitää taukoja, varsinkin jos on sairastumisia ja ei ole saatu tilalle ketään.
        Esim 2-4 hoitajaa pesee, vaipottaa ja pukee 12-15 potilasta 3 tunnin aikana ja syöttää kaikki x 2 aamuvuoron aikana ja lisäksi otetaan omaiset huomioon ja vastataan potilaiden soittokelloihin, lisäksi paperityöt, varastotyöt, välinehuolto ja lääkärin kierto.

        Ilman huonoa organisointia, siltikin työpäivää on tehty ehkä 7 tuntia ilman kunnon taukoa.

        Varmaan jokainen hoitaja on kerran elämässään ajatellut yhden noista ajatuksista jota tekstin aloittaja kirjoitti.

        Teksti oli kyllä todella rajun kuuloista, enkä usko että kukaan toivon mukaan puhuu tuollaista ääneen... Ajatuksiahan saa kaikilla olla.

        Olen ollut töissä keskussairaalassa kuin terveyskeskuksessakin ja osa työmme aluetta ovat omaiset. Kun omaiset eivät ole tyytyväisiä hoitoon heidän kanssa keskustellaan ja jos yhteistä hoitolinjaa ei löydy, otetaan mukaan lääkäri.En ole kohdannut lyhyen urani aikana kuin yhden omaisen joka ei ole ollut tyytyväinen siihen mitä kerroin ja selitin potilaan hoidosta Siksi neuvoinkin häntä tekemään hoitovalituksen ja puhumaan lääkärin kanssa.

        Minä en saa aina pitää ruokataukoani rauhassa, mutta ei se mitään, kun alalle rupeaa niin sen tietää(ainakin vähän aikaa työtä tehtyä) että tämä nyt on sellaista työtä, että olet sidottu työhösi joka ikisen sekunnin työaikana. Välillä pinna kiristyy, mutta tulee helpompiakin päiviä.

        Omaiset voivat olla välillä "vaikeita" mutta on ymmärrettävä että heillä on huoli omaisestaan, varsinkin jos omainen ei voi itse ilmaista itseään, tai on heikossa kunnossa.
        Vaikeimpia tapauksia on kun omainen on kuolemassa, saattohoidossa ja omaiset pyytävät vielä tippaa, antibiootteja, siirtoa suurempaan sairaalaan. On vaikea selittää, että se olisi vain lisätuskan aiheuttamista esim. 80-90-vuotiaalle jolla keuhkokuume ja yleistila laskenut peruuttamattomasti. Tottakai kaiken ikäiset hoidetaan. Tämän esimerkin kokee ahdistavaksi.

        En ehkä saanut aikaan mitään uutta tekstiin, mutta voin ymmärtää ensimmäistä kirjoittajaa joka taitaa olla todella väsynyt, ja sitten purki kaiken tekstiin.

        Me useat olemme väsyneitä ja turhaantuneet ajatukset kuuluvat inhimillisyyteen, liian väsyyneenä vain pitäsi hakea apua....


      • mirkku
        ja märkiä vaippoja, kirjoitti:

        tämä artikkeli sopii tähänkin ketjuun.
        Itsekkin eläkeläinen kertoo läheltä seuranneensa ystäväperheen äidin hoitoa hoivayksikössä.Hän järkyttyi näkemästään niin tyystin,ettei uskaltanut jäädä paikkakunnalle odottamaan vanhuutta.
        -Ystävän äiti eli viimeiset puoli vuotta kauheissa oloissa,kunnes hänet viimein saatiin siiretyksi sairaalaan.Hän haisi jatkuvasti ulosteelle;vaipat vaihdettiin vain kahdesti vuorokaudessa.Hänellä oli märkiviä makuhaavoja,vaikka hänellä hoitoon tullessaan oli vahva iho.
        -Kun ystävätär kysyi,eivätkö hoitajat voisi välillä kääntää äitiä toiseen asentoon-hän oli hyvin kevyt-hänelle sanottiin,että osastolla on vain kaksi kääntöpatjaa.Hoitajat suostuivat kuitenkin kääntämään vanhuksen,tarttuivat käteen ja jalkaan ja riuhtaisivat.Hänellä oli sen jälkeen pitkään mustelmia käsissä ja jaloissa.-Makuhaavat pahenivat ja kasvoivat lopulta kämmenen kokoiseksi.Voi vaan kuvitella,mitkä tuskat tällä vanhuksella oli!Kahden viikon ajan tytär sai pyytää ja sitten vaatia äitiään siirettäväksi sairaalaan.Koko kesän aikana hän ei saanut tavata äidistä hoidosta vastaavaa hoitajaa tai lääkäriä.Lomat pyörivät,henkilökunta vaihtui jatkuvasti.
        .Kohtelu oli muutenkin hätäistä.Kun tytär kävi äitiään syöttämässä,lautasta oltiin koko ajan viemässä pois.Hitaammat syöjät ehtivät tuskin saada monta lusikallista ennen kuin ruoka jo lähti.
        Tytär teki viranomaisille valituksen äitinsä kohtelusta.Hän tietää,että useimmat ei valita;he pelkäävät,että valitus kostetaan potilaalle.

        Järkyttävää!Hoiva,huolenpito,huomaavaisuus ja hienotunteisuus unohdettu täysin.

        Tämä oli esimerkki äärilaidasta! Aika huolestuttavaa, jos tämmönen paikka jossakin on... Ei kuitenkaan pidä uskoa, että näin on joka paikassa.


      • hoitsu minäkin
        mirkku kirjoitti:

        Tämä oli esimerkki äärilaidasta! Aika huolestuttavaa, jos tämmönen paikka jossakin on... Ei kuitenkaan pidä uskoa, että näin on joka paikassa.

        on ihan normaalia että noin 12-15 potilasta kohden on 2-4 hoitajaa per vuoro.Iltavuorossa 2 aamussa 4. Joskus potilaat vain huonokuntoisempia jolloin työ raskaampaa ja sitähän ei lasketa kun lasketaan hoitohenkilökunnan tarvetta. Joskus potilaista 3 on melkein kokonaan omatoimisia, joskus ei yhtään.


      • ole,
        mirkku kirjoitti:

        Tämä oli esimerkki äärilaidasta! Aika huolestuttavaa, jos tämmönen paikka jossakin on... Ei kuitenkaan pidä uskoa, että näin on joka paikassa.

        joka paikassa näin,mutta todella huolestuttavaa,että on yksikin edm.paikka.
        Tämä makuuhaavoja ja märkiä vaippoja oleva kertomus oli sunnuntain sanomalehdessä.Ei kukaan varmaan keksi tollaista juttua.


      • mirkku
        hoitsu minäkin kirjoitti:

        on ihan normaalia että noin 12-15 potilasta kohden on 2-4 hoitajaa per vuoro.Iltavuorossa 2 aamussa 4. Joskus potilaat vain huonokuntoisempia jolloin työ raskaampaa ja sitähän ei lasketa kun lasketaan hoitohenkilökunnan tarvetta. Joskus potilaista 3 on melkein kokonaan omatoimisia, joskus ei yhtään.

        Joo, meilläkin on 15-17 potilasta ja maksimi miehitys on 4 aamussa 2 illassa. Omatoimisia on vähän, joten huonoimmillaan ehtii perushoidon sekä muut välttämättömät työt tehdä.

        Kuitenkaan tilanne ei ole niin huono, ettei ehtisi vaippoja vaihtaa tai muuttaa asentoa vuodepotilaille tarpeeksi usein. Meillä joudutaan joskus nipistämään omatoimisuuden tukemisesta ja kuntouttavasta hoidosta, että voidaan toteuttaa hyvä perushoito. Itse haluaisin panostaa nykyistä enemmän kuntoutus-puoleen, mutta mikäs teet.


      • hoitsu minäkin
        ole, kirjoitti:

        joka paikassa näin,mutta todella huolestuttavaa,että on yksikin edm.paikka.
        Tämä makuuhaavoja ja märkiä vaippoja oleva kertomus oli sunnuntain sanomalehdessä.Ei kukaan varmaan keksi tollaista juttua.

        meilläkään ei tule makuuhaavoja potilaille ellei heillä ole alkavia ollut tullessa...


      • hoi_taja
        mirkku kirjoitti:

        Joo, meilläkin on 15-17 potilasta ja maksimi miehitys on 4 aamussa 2 illassa. Omatoimisia on vähän, joten huonoimmillaan ehtii perushoidon sekä muut välttämättömät työt tehdä.

        Kuitenkaan tilanne ei ole niin huono, ettei ehtisi vaippoja vaihtaa tai muuttaa asentoa vuodepotilaille tarpeeksi usein. Meillä joudutaan joskus nipistämään omatoimisuuden tukemisesta ja kuntouttavasta hoidosta, että voidaan toteuttaa hyvä perushoito. Itse haluaisin panostaa nykyistä enemmän kuntoutus-puoleen, mutta mikäs teet.

        olen ollut sellaisellakin vuodeosastolla aikoinaan töissä, että 27 syötettävää vuodepotilasta ja 4 hoitajaa aamussa. Onneksi ne ajat ovat takana...


      • mirkku
        hoi_taja kirjoitti:

        olen ollut sellaisellakin vuodeosastolla aikoinaan töissä, että 27 syötettävää vuodepotilasta ja 4 hoitajaa aamussa. Onneksi ne ajat ovat takana...

        Miten voi keretä syöttää ja hoitaa kaikki tuolla miehityksellä?


      • muuta
        mirkku kirjoitti:

        Miten voi keretä syöttää ja hoitaa kaikki tuolla miehityksellä?

        viserrä! Ihmettelen sitä näin jälkeenpäin itsekin. Sen on vaan mentävä kuin liukuhihnalla. Voi sitä inhimillistä ja kokonaisvaltaista hoitoa!! En koskaan halua olla enää moisessa töissä, johan siinä touhussa kuluu loppuun kuka hyvänsä.


      • Lara
        ole, kirjoitti:

        joka paikassa näin,mutta todella huolestuttavaa,että on yksikin edm.paikka.
        Tämä makuuhaavoja ja märkiä vaippoja oleva kertomus oli sunnuntain sanomalehdessä.Ei kukaan varmaan keksi tollaista juttua.

        On myös olemassa laki potilaan oikeuksista, tiedän etteivät omaiset kovin usein valita, mutta näillä näkymin sosiaalisektori ja etenkin vanhusten hoito ovat jatkuvasti leikkauksien kohteena, mikään muu kun julkisuus ja näytöt tuosta kaameudesta eivät käännä kehitystä.
        Toiseksi alalle soveltuvuutta olisi näköjään testattava paremmin,huolimatta tämän "hoitsun"
        selkeistä henkilökohtaisista ongelmista, onkin tärkeää että omaisina vastedes kiinnitämme entistä enemmän huomiota hoidon =LAATUUN.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      57
      753
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      624
    9. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe