anaalirauhaset pennulla

Maria ja ukko

Heippa vaan!
Pikkuisen pentuni käyttäytymisestä kyselisin. Virallisesti ukko on seropi, mutta saattaapa olla isukki että onkin bichon kuten emäkin. pikku koirani nimittäin laahaa peräänsä matolla ja istahtelee kesken leikkien.. taitaa olla oire siitä ettei kaikki ole ihan kunnossa anaalirauhasten osalta. Ruokaa olen vaihtanut kasvattajan ruuasta Hill'siin vähitellen. Olen seuraannut tota peräpään nuolemista, eikä sitä ole tapahtunut, tosin epäilen ettei pentu sinne asti edes yletä. Muutenkin ollaan oltu vähän tuskaisia ja itkeskelty välillä... mutta ikääkin on vain 8 viikkoa. Pentu on muuten pirteä ja leikkisä, sylikoira kylläkin :-)
Kannattaako ruveta ronkkimaan peräpäätä, mennä lääkäriin vai onko kyseessä kenties ylihuolestunut emäntä syndrooma?

7

7549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rekku

Lääkäri tutkii mistä kysymys. Voisi olla jotain loisiakin? Eläinlääkäri kyllä, jos on pätevä, vaikka sitten opettaa tyhjentämään itse rauhaset, mutta veikkaan että ihan ruokavalion tarkistamisella homma hoituu.

Sillä yllytän lääkäriin, koska itse aikailin ja rauhaset pääsivät tulehtumaan tosi pahasti ja vielä toinen puhkesi. Ei sitten ollut muuta vaihtoehtoa kuin rauhasten poisto. Toki parani tulehduslääkkeellä, mutta muuttui krooniseksi, joten olisi ollut edessä joka kuukautinen lääkärissäkäynti ja lääkkeiden syönti.

Koiralle tosi stressaava ja kivulias juttu tämä leikkaus sen jälkeen kun puudutus alkaa hävitä.
      En suosittele kuin viimeisenä keinona. Aika hintavakin oli, yli 400€. Mutta se nyt on pikku juttu kun kaveri tulee kuntoon.

t. Rekun iske

• Ellu

lääkäriin ja kerro oireet. Mun koira on 2v uros ja kesken leikkiä kävi istumaan ja nuoli joskus takapäätä. Meidän koiralla oli anaalirauhaset täynnä tavaraa. Nyt on paremmassa kunnossa kun sai lääkkeitä.
      Voi olla että kun sulla on noin nuori koira niin vaiva voi olla muu. Soita lääkäriin ja kerro vaivat.

• huolestuisi

Meillä pentu käyttäytyi samalla tavalla, kun kakkahätä vaivasi. Siis alkoi hiihdellä ja saattoi murista minulle. Tietysti huolestuin asiasta ja yritin tutkiskella takapäätä ja pohdin tuota anaalirauhas juttua kun tietysti olin lukenut paljon asiasta. Meillä ei mitään ongelmia tullut ja tuo hiihtelykin vähitellen loppui. Nykyään hiihdellään vain jos on ripulia tms. eikä ole tarvinnut käydä lääkärissäkään.

• nellukka86

Kylläpä ne vain taitaa olla anaalit, jotka on tukossa. Minunkin koiralta tyhjennettiin ne eka kerran 12 viikkosena. Oireena oli juuri pepun laahaus maassa..
      Jotenka kyllä vain kannattaa kävästä lekurilla, siellähän se selviää:)

• Maria ja ukko

Kiitos kaikille vastausista!..kyllä vaan varaan ajan lääkäriin maanantaina. Luin sisäloisista ja oireet eivät täsmää koska ripulia,laihtumista tai mitään muutakaan niihin liittyvää oiretta ei ole. Lisäksi kasvattaja kertoi madottaneensa canexilla. Ukko on muuten pirteä, joskin hetkittäin istuu alas ja kieltäytyy kävelemästä ja laahaa sitä peppua lattialla.
      Kiitos vielä kerran vastauksista, kyllä on hyvä saada neuvoja näin hermoheikkona uuden pennun omistajana! ;-)

• maria.ja.ukko

Juu tänään ensikerran eläinläkäriin.
      Lääkäri tyhjensi rauhaset ja antoi andibiootti kuurin. Ukko ei yleensä hauku, mutta nyt ulistiin ja haukuttiin aivan paniikissa. Lääkärikin sanoi että on ikävä noin pienelle tehdä tuollaisia toimenpiteitä. :-( Toivotaan että menee sillä ohitse.. Nyt omassa korissa turvassa nukkumassa.

• rekku

Toivottavasti lääkäri antoi ohjeita myös ruokavalion suhteen. On aika tärkeää, että uloste sopivan kovaa/pehmeää. Silloin tyhjentää rauhaset omalla puristuksellaan kakkimisen yhteydessä.

Onnea kasvatustyöhön ja paranemista :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6665
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2285
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1042
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      87
      942
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe