Kässäriä eteenpäin

Boxer

Moi kaikille!

Oon tässä kirjoitellut elokuvakäsikirjoitusta jo jokusen aikaa ja se alkaa pikkuhiljaa tulla valmiiksi (ihanaa!) Olisko jollain tietoa, miten voisin tätä viedä eteenpäin? Elokuvayhtiöille, ohjaajille suoraan vaiko miten? Olis tosi kiva jos joku osaisi kertoa, jotta saisin toteutettua tämän pitkäaikaisen haaveen!

10

1459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Thomas

      Paljolti riippuu käsikirjoituksen pituudesta. Jos se on yli 90 sivua(minuutti per sivu), niin kannattaa miettiä haluatko pitää kiini nimenomaan tästä pituudesta, vai olisiko tarinassa mahdolisuus tiivistää. Tämä siksi,että lyhyempiä tekstejä voi hyvin tarjota esim. Yleisradiolle. Heille noin tunnin pituiset elokuvat uppoavat paremmin, jollei sitten kyseessä ole tv-sarja. Jos pidät kiini täyspitkästä kässäristä, kannattaa sitä tarjota suoraan tuotantoyhtiöille, joiden yhteystiedot löytyvät elokuvasäätiön internet-sivuilta. Elokuvasäätiölle kässäriä ei kannata lähettää, jos sinulla ei ole aiempia näyttöjä alalla. Säätiö tukee "ammattimaista" elokuvan tekoa. Onnea ja menestystä sinulle!!

    • Tuottaja

      Tutkaile hieman eri tuotantoyhtiöiden profiileja eli sitä millaisia juttuja niissä saatettaisiin suosia ja ota sinne yhteyttä.

      MUTTA älä ensimmäisenä laita sinne kokonaista käsikirjoitusta, koska ei sellaista kukaan ehdi lukea. Kirjoita jutustasi max. puolen sivun myyntisynopsis eli lyhyt ja houkutteleva kuvaelma elokuva tarinasta ja päähenkilöstä. Kirjoita myös noin 4-6 sivn outline, joka kertoo tarkemmin elokuvan päähenkilöstä, hänen lähtökohdistaan, ratkaisuistaan ja muutoksestaan sekä elokuvan koko tarinan seikkaperäsisesti ja järjestyksessä. Ja jos olet ahekra kirjoittaja, voit kirjoittaa myös treatmentin, joka on taas melkein käsikirjoitus, mutta ilman repliikkejä ja tarkkoja kuvauksia toiminnasta. Eräänlainen käsikirjoituksen teko-ohjeisto.

      Nuo kaksi tekstiä ja käsikirjoitus muodostavat hyvän paketin, jolla saa ainakin keskustelua aikaiseksi. Kannattaa kuitenkin muistaa että kun mukaan lähtee tuottaja ja ohjaaja, niin käsikirjoitus joutuu uuteen prosessiin, jolloin se saattaa muuttua enemmän tai vähemmän.

      • Töpsel

        Voip muuttua matkalla melkoisestikin. Ehkä vähän myöhästä tässä vaiheessa sanoo, mutta koko käsistä ei olis edes kannattanu kauheesti rustaa ennenku tarina on myyty synopsiksena vaikka AVEKille tai SESsille. Sitähän varte ne käsikirjoitustuet siellä on.

        Treatmenttiä en kehottaisi tässä vaiheessa kirjoittajaa kasaamaan. Puhdasoppinen treatment on kohtauskäsis, jossa näkyy jo muunkin tiimin ideoimat jutut. Kirjoittaja ei välttämättä niitä yksin hahmota. Voip mennä männikköön.


      • Tuottaja
        Töpsel kirjoitti:

        Voip muuttua matkalla melkoisestikin. Ehkä vähän myöhästä tässä vaiheessa sanoo, mutta koko käsistä ei olis edes kannattanu kauheesti rustaa ennenku tarina on myyty synopsiksena vaikka AVEKille tai SESsille. Sitähän varte ne käsikirjoitustuet siellä on.

        Treatmenttiä en kehottaisi tässä vaiheessa kirjoittajaa kasaamaan. Puhdasoppinen treatment on kohtauskäsis, jossa näkyy jo muunkin tiimin ideoimat jutut. Kirjoittaja ei välttämättä niitä yksin hahmota. Voip mennä männikköön.

        Käsikirjoittajat ovat juuri kokeneet joutuneensä päähän potkituiksi, koska ovat menneet ennen aikojaan juttujensa kanssa tuottajien puheille ja sitoutuneet tuottajat vaatimustasoon sisällön suhteen.

        Valitettavasti myös SES ja AVEK suosivat niiden kirjoittajien töitä, joilla on jo tuotantoyhtiö takanaan. Minun mielestäni, vaikka tuottaja olenkin, olisi huomattavasti hienompaa, jos käsikirjoittajia tuettaisiin mahdollisimman pitkälle itsenäisinä tekijöinä, jotta he voisivat keskittyä itse taiteeseen ja viedä näytille valmiin ja vahvan jutun. Silloin he voisivat vaatia muutosoikeuksia itselleen ja haistattaa ohjaajilla paskat.

        Jos taas kirjoittaja on sitoutunut tuotantoon ja tuotantoyhtiöön, niin silloin hän on palkollinen siinä missä kuvaajakin tai muut taiteellisesti vastaavat. Huora siis.


      • Töpsel
        Tuottaja kirjoitti:

        Käsikirjoittajat ovat juuri kokeneet joutuneensä päähän potkituiksi, koska ovat menneet ennen aikojaan juttujensa kanssa tuottajien puheille ja sitoutuneet tuottajat vaatimustasoon sisällön suhteen.

        Valitettavasti myös SES ja AVEK suosivat niiden kirjoittajien töitä, joilla on jo tuotantoyhtiö takanaan. Minun mielestäni, vaikka tuottaja olenkin, olisi huomattavasti hienompaa, jos käsikirjoittajia tuettaisiin mahdollisimman pitkälle itsenäisinä tekijöinä, jotta he voisivat keskittyä itse taiteeseen ja viedä näytille valmiin ja vahvan jutun. Silloin he voisivat vaatia muutosoikeuksia itselleen ja haistattaa ohjaajilla paskat.

        Jos taas kirjoittaja on sitoutunut tuotantoon ja tuotantoyhtiöön, niin silloin hän on palkollinen siinä missä kuvaajakin tai muut taiteellisesti vastaavat. Huora siis.

        Ongelma on mielestäni myös koulutuksessa. Käsikirjoittajilla on puutteellinen kuva elokuvallisesta ilmaisusta, puhumattakaan ohjaajista, joilla ei ole pätkääkään dramaturgian tajua. Nämä kun joillakuilla löisivät hyvin kättä, niin hyvä olisi.

        Kirjallisen työn dramatisointi elokuvan kielelle johtaa auttamatta kompromisseihin, joissa sitten tapellaan ideoista ja oikeuksista. Kun ei oikein kukaan tiedä, miten asioita oikeesti tehdään.

        Annetaan ammattilaisten tehdä ne osuudet, jotka parhaiten osaavat. Elokuva ei ole käsikirjoitus, ei filmi, ei tuotanto, ei ohjaus eikä kuunnelma - pelkästään. Käsikirjoittajan oikeuksia tietysti poljetaan, mikäli tarkoituksena on pelkästään myydä tuote lisäämällä siihen vielä liraus seksiä ja väkivaltaa niin että alkuperäisidea muuttuu vallan toiseksi.

        Mutta mutta: itselläni on tuotantoyhtiö ja käsikirjoitan itse omat juttuni. Kyseessä ei ole tietenkään kokopitkät teatterifiktiot, mutta ehkä käsikirjoittajienkin olisi hyvä omaksua business-maailman mallit ja tuotteistaa osaamisensa. Johan sen ovat kaikki muut leffantekijät jo tehneetkin: aika harva SETin vitospalkkaluokan tekijä enää freelance-verokortin kanssa heiluu. Vai heiluuko? Sinähän se tuottaja olet. Itse olen toiminut oy:nä jo pitkälti toistakymmentä vuotta.


      • Tuottaja
        Töpsel kirjoitti:

        Ongelma on mielestäni myös koulutuksessa. Käsikirjoittajilla on puutteellinen kuva elokuvallisesta ilmaisusta, puhumattakaan ohjaajista, joilla ei ole pätkääkään dramaturgian tajua. Nämä kun joillakuilla löisivät hyvin kättä, niin hyvä olisi.

        Kirjallisen työn dramatisointi elokuvan kielelle johtaa auttamatta kompromisseihin, joissa sitten tapellaan ideoista ja oikeuksista. Kun ei oikein kukaan tiedä, miten asioita oikeesti tehdään.

        Annetaan ammattilaisten tehdä ne osuudet, jotka parhaiten osaavat. Elokuva ei ole käsikirjoitus, ei filmi, ei tuotanto, ei ohjaus eikä kuunnelma - pelkästään. Käsikirjoittajan oikeuksia tietysti poljetaan, mikäli tarkoituksena on pelkästään myydä tuote lisäämällä siihen vielä liraus seksiä ja väkivaltaa niin että alkuperäisidea muuttuu vallan toiseksi.

        Mutta mutta: itselläni on tuotantoyhtiö ja käsikirjoitan itse omat juttuni. Kyseessä ei ole tietenkään kokopitkät teatterifiktiot, mutta ehkä käsikirjoittajienkin olisi hyvä omaksua business-maailman mallit ja tuotteistaa osaamisensa. Johan sen ovat kaikki muut leffantekijät jo tehneetkin: aika harva SETin vitospalkkaluokan tekijä enää freelance-verokortin kanssa heiluu. Vai heiluuko? Sinähän se tuottaja olet. Itse olen toiminut oy:nä jo pitkälti toistakymmentä vuotta.

        Kirjailijoilla on puutteellinen kuva elokuvallisesta ilmaisusta. Käsikirjoittajat ansaitsevat tittelinsä juuri sillä, että he tuntevat sen. Tai ainakin näin sen pitäisi olla.

        Ainakin TaiK/ELO:n käsikirjoitusopetus tähtää elokuvalliseen ilmaisuun jo käsikirjoitusvaiheessa ja siellä käsikirjoittajatkin saavat ekana vuonna kokeilla muun muassa kuvaamista.

        Joten ongelma taitaa olla muissa kuin taidoissa, siis asenteissa. Tuottaja-, rahoittaja- ja kirjoittajaportaan asenteet ovat kivikaudelta. Markkinointia ei osata, joten riskejäkään ei voida ottaa. Käsikirjoittajat, kuten myös ohjaajat, taiteelliset tuotajat ja muut intohimoiset tekijät ovat historian kahleissa kiinni, sidottuja talvisodan ja pekka puupään henkeen ja traditioon.

        Helvetti! Sota on jo ohi! Suomi on markkinatalousmaa, jossa markkinoinnilla on mahdollista myydä ihmisille mitä vaan. Perkele, kynä kauniiseen käteen ja kiroittamaan jotain suurta ja kaunista, kuten palkkamurhia, selittämättömiä ilmiöitä, salattuja henkilöllisyyksiä, taisteluista pimeillä kujilla tai korkeilla tuntureilla. Missä ovat suuret epookkielokuvat niistä ajoista, jolloin hoviloisto oli koreimmillaan ja meritaistelut kiihkeimmillään? Miksi kukaan ei enää yritä kuvitella Suomen tulevaisuutta ja tehdä kunnon futuro-scifiä?

        Surkeita paskoja kaikki. Ryhdyn taksikuskiksi. Silloin ainakin kuulee rehellisiä tarinoita. Saatana.


      • Hille2

        Noiden synopsisten ja muiden lisäksi kannattaa miettiä yksi esittelylause, joka kiteyttää sen, mikä on olennaista käsärissä. Siis ikäänkuin pieni aforismi tai vastaava.


    • Boxer

      Kiitti paljon vinkeistä, nyt sitä vasta tajuaa kuinka vähän oikeasti näistä asioista tietää.
      Eli siis, jos ja kun lähetän sen myyntisynopsiksen ja sen outlinen, niin en lähetä itse kässäriä vielä mukana vaan vain nämä kaksi tekstiä? Ilmoittavatko he sitten, jos ovat kiinnostuneita ja jos haluavat itse käsikirjoituksen tai että eivät ole kiinnostuneita? Onko tietoa kauankohan vastaukseen menisi aikaa? Voinko lähettää tekstit useampaan tuotantoyhtiöön kerralla vai vaiko yhteen ja odottaa vastausta? Hirveä kasa kysymyksiä, koko ajan tulee vain lisää;)
      Onko teillä muuten tietoa lähetetäänkö tällä tavoin matti meikäläisen tekstejä tuotantoyhtiöihin paljonkin? Ajattelin, että jos olen yksi tuhannen joukossa niin saa nähdä, onko juuri mitään mahdollisuuksia.. Mutta no, yrittänyttä ei laiteta!

      • Tuottaja

        Aina on parempi pyrkiä kasvokkain puheille tuottajan kanssa, jotta pystyy kertomaan asiansa paremmin kuin tekstinä ja oikeasti tunteella. Fiilisten nosto sieltä tarinasta on melko tärkeä, kun juttua lähdetään ensi kertaa tarkastelemaan.

        Ja kontaktia voi ottaa kerralla useampaankin yhtiöön, voihan juttua parhaimmillaan kilpailuttaakin, jos se on riittävän hyvä.

        Käsikirjoituksia ja ideasynopsiksia tulee tuottajille tasaiseen tahtiin, muttei tuhansia, ei edes satoja, mutta hyviä tulee ihan liian vähän, kuten suomalaisen elokuvan nykytilasta voidaan nähdä.

        Yrittänyttä ei koskaan laiteta tai panna ainakaan väkisin. Innokkaita yrittäjiä sen sijaan rohkaistaan eteenpäin.


    • mie***

      joo, neuvoisin nyt siirtymään tietokoneen eteen väsäämään synopsista. synopsis on meksimissaan yhden liuskan pituinen, mieluummin puoli liuskaa tekstiä jossa kerrot käsikirjoituksesi tiivistelmän. oikea oppisesti synopsis tehdään ennen käsikirjoitusta, eli se on pitkälle kehitelty idea. synopsiksen tarkoitus on kertoa lukijalleen (eli tuottajalle) minkälainen ohjelma tai elokuva on kyseessä. mistä kertoo, miten se alkaa ja mahdollisesti jopa mihin se loppuu. suosituksena on, että synopsiksen viimeinen merkki ei olisi kysymysmerkki. koska sinä olet tehnyt tämän työn eri järjestyksessä ja käsis on jo valmis, niin synopsiksen teko ei varmasti tuota vaikeuksia.

      heti kun olet kirjoittanut synopsiksen valmiiksi, niin soita avekkiin ja kysy sieltä tuottajista. usein tuottajilla on oma "juttunsa", eli ottavat tietyn tyylisiä juttuja sisään. avek on paikka josta voi hakea rahoitusta. käsikirjoitustuki on ainut jota voi saada yksityinen henkilö, muihin tukiin tarvitaan yhtiö. voit toki hakea sitä käsikirjoitustukea sieltä, ei heidän tarvitse tietää, että työ on jo tehty. totuuden nimissä täytyy kuitenkin sanoa, että jos et ole alan opiskelija eikä sinulla ole kokemusta niin taitaa olla hieman hankalaa. niin, ja avekkiin jos laitat @-postia, niin ÄLÄ LAITA LIITTEITÄ! he eivät aukaise niitä. sama koskee myös yleä.

      avekista saatuasi tietoosi tuottajia, voit soittaa heille henk. koht. ja kertoa mistä on kysymys. alussa et tule tarvitsemaan käsikirjoitusta, vaan kaikki tutustuvat ensimmäiseksi synopsikseen. siksi siihen kannattaa satsata. jos joku siitä kiinnostuu, niin voivat pyytää sitten käsistä luettavaksi. ennen kuin annat synopsiksen tai käsiksen tuottajan luettavaksi, niin luetuta ne muutamilla henkilöillä. itse voit olla sokaistunut joillekkin asioille, joka ei sitten lukijalle selkene. äläkä lannistu, ensimmäiset 50 tuottajaa luultavasti kieltäytyvät. avekkiin soittaessasi tähdennä, että haluat tietoosi tuottajia, jotka ottavat myös aloittelijoiden juttuja.

      sitten vielä yksi asia. tuossa joku oli jo sinulle vastannutkin ja ihmettelin suuresti muutamia heittoja joita sieltä tuli. ensinnäkin. vaikka käsiksesi olisi miten hyvä, niin muutoksia siihen tulee ihan varmasti. enemmän tai vähemmän. tuottaja palkkaa käsikirjoitukseen dramaturgin, joka lukee sen ja antaa ehdotuksia paranteluihin. ja niitä kannattaa toteuttaa. sinä voit tehdä hyvän käsiksen, mutta dramaturki parantelee sitä. se ei tarkoita ettetkö olisi tehnyt hyvää työtä, niin tehdään aina! koko työryhmä äänimiehiä myöten antaa työn edetessä vinkkejä käsiksestä. niin se vain menee. ja se on totta, et kun olet kirjoittanut käsistäsi kuukausi kaupalla, et itse pysty erottamaan sieltä niitä mokia. elokuva on yhteistyötä ja vain sillä tavalla siitä voi tulla toimiva. lopullinen päätösvalta on tuottajalla (final cut). tarkoittaen sitä, että jos ohjaaja tai käsikirjoittaja on täysin ehdottomia jonkin asian suhteen, tuottajalla on kuitenkin viimeisenä se sanavalta. tämä siitä syystä, että jotkin tietyt ratkaisut voivat olla kalliita toteuttaa ja koska tuottaja on vastuussa rahapuolesta, niin se voisi tarkoittaa käytännössä tuottajalle konkurssia jos esim. ohjaaja pitäisi kiinni jostain haluamastaan jutusta. älä siis luule, että sinua yritetään viilata linssiin jos joskus pääset tekemään sopimusta ja sopimuksessa lukee final cut. niin on aina.

      niin ja siitä käsiksestä sellainen juttu, että käsikirjoituksessa yksi sivu vastaa yhtä minuuttia. eli jos elokuva kestää 120 minuuttia niin käsikirjoituksessa on silloin 120 sivua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8186
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1163
    Aihe