Aortan laajentuma

Wolfman Jack

Olen 31v mies ja minulla on ollut jo pidempään oireina rintakivut, jotka pahenevat rasituksessa tai ollessa esim. vasemmalla kyljellään jne.Kivut säteilevät voimakkaasti vasempaan käteen ja myös jalkaan joka aiheuttaa välillä tykytyksiä ja älytöntä voimattomuuden tunnetta.
Sittemmin oireet ovat pahentuneet siten, että säteilyä tuntuu myös alavatsassa ja myös vasemmalla kaulassa. Muutaman kerran vasemmalla puolella päässä tuntunut lievää puutumista ja voimattomuuden tunnnetta. Olen joutunut ambulanssikyydillä yhden kerran viikko sitten kyseisten oireiden takia ensiapuunkin. Lääkärit pitkään sanoivat, että ei minun ikäiselläni voi olla kyse mistään sydän eikä verisuoni peräisestä asiasta.

Nyt kuitenkin ultraäänitutkimuksessa löydetty lievä aortan laajentuma, joka on lääkärin mukaan normaali, mutta ylärajoilla sekä lievä aorttaläpän vuoto keskeisellä paikalla.
Em. löydöskään ei sitten auttanut näemmä asiaa, kun tuli kardiologin lähete bumerangina takaisin ja diagnoosissa on vain, ettei aiheita oireita, vaikka itse olen jatkuvasti niin huonossa kunnossa etten kykene harrastamaan juuri mitään saati käydä töissä.

Onko em. käytös asiallista lääkäriltä ja itse ihmettelen sitä, että ei tutkita tarkemmin mistä laajentuma ja aortan vuoto johtuvat.
Kardiologi oli myös maininnut, jos olisi vaikka rintaranka peräistä, mutta en pystynyt sitäkään lähetteen paluttaneelle lääkärille sanomaan ettei ole, kun ei ole kuulemma mahdollista saada hänelle edes soittoaikaa( kun Fysiatrian erikoislääkäri on poissulkenut kyseisenkin asian. )

Terveyskeskuslääkäri myös sanoi, ettei ole asiaa enään hänen puheilleen, jota ihemttelin suuresti!! (kyseinen oma lääkäri muuten yllättäen vaihtui ja edellinen oli huolissaan ja halusi että asiani tutkittaisiin.) Sanoi että kävisin jatkossa vain työpaikka lääkärillä. (työpaikka lääkärilleni matkaa 22km ja terveyskeskus omalääkärille 1km, josta syystä olen voimattomien olojen vuoksi terveyskeskuslääkäriä tähän asti käyttänyt)

Seuraavaksi olen ajatellut kysyä neuvoa potilasasimiheltä ja mahdollisesti laittaa valituksen viakkapa edeskunnan oikeusasiamihelle asti. Oireitteni vuoksi läheiseni on ollut myös huolissaa ja erittäin ymmällään kyseisen sairaalan ja teerveyskeskuksen pomputtelusta ja hoitamatta tai paremmin jatkotutkimatta jättämisestä.

Kirjoitin tänne, josko jollakin muulla olisi ollut mahdollisesti vastaavanlaisia kokemuksi tai ehkäpä joku lääkäri lukisi tämän ja kertoisi oman mielipiteensä. Kiitos jo etukäteen.

Jaksamista muille vastaavanlaisen kokeneille, tämä on todella uuvuttavaa taistelua.

20

21598

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikka

Kyllä minun mielestäni sinun pitäisi päästä jatkotutkimuksiin jos vaivasi vain jatkuvat. Terveyskeskus haluaisi ehkä että menisit työmaasi lääkärin kautta tutkimuksiin. Semmosta se nykyään on monella paikkkakunnalla.

Taistelu on raskasta niin että yrittäisit harkita tutkimuksia työpaikkalääkärin kautta. Ehdit valittaa sitten myöhemminkin jos vielä haluat. Pääasia olisi että saisit varmuuden terveydestäsi. Kai olet hakenut aortan laajentuma-haulla netistä tietoa...

• Wolfman Jack

Olen hakenut tietoa netin kautta asiaan liittyen aika paljon. Mm seuraavaa:

Aneurysmilla on ajan mittaan taipumuksena suurentua ja kun niiden poikkimitta saavuttaa 6 cm repeämäriski kasvaa sellaiseksi, että leikkaushoito katsotaan aina aiheelliseksi. 4-6 cm halkaisijaltaan olevat aneurysmat muodostavat tietynlaisen ongelman, sillä niiden kohdalla leikkauksen ajoitus on harkittava potilaskohtaisesti. Jos potilaalla on aneurysman lisäksi muita riskitekijöitä kuten aorttaläppävuoto, puoltaa tämä toinen samanaikainen vika varhaisempaa leikkaushoitoa. Aorttaläppäviassa ns. pulssipaine (ylä- ja alaverenpaineen välinen erotus) on suuri ja tämä lisää aneurysman repeämäriskiä. Edelleen mikäli potilaalla on korkea verenpaine, mikä ei lääkityksellä ole tasapainossa kohoaa repeämäriski ja leikkaushoito myös pienempikokoisen aneurysman kohdalla on tarpeen. Nämä asiat tulee tarkoin harkita potilasta hoitavan lääkärin ja potilaan välisessä keskustelussa.

Siinäpä sitä ja minullahan on myös ollut verenpaineiden vaihtelua eli ollut ajoittain melko korkeallakin sekä sukurasite päälle. ja sitäkään ei kardiologi tiedustellut. Olen työpaikkalääkärin kautta käynyt mm. fysiatrian erikoilääkärillä, sisätautilääkärillä jne. ja työterveydenhoitaja sanoi, että parhaan hoidon saisin sairaalasta jossa minun hoitoni on.
        Nyt kun tuli kiireinen lähetekin bumerangina takaisin ja olen ollut useamman kerran lääkärin puheilla sekä terveyskeskuksessa, ensiavussa ja työpaikkalääkärillä, joten alkaa jo minulta kohta keinot loppumaan. Alkuun hoettiin, että ei minun ikäiselläni voi olla sydän eikä verisuoniperäisiä oireita, mutta löytyi nyt sitten kuiten em. löydös. Eilen taas heitteli verenpaineet ja tuli hetkeksi todella heikko olo. Vas. puoleista vihlomista on joka päivä ja varsinkin rasituksessa pahenee..

Mutta jospa potilasasiamies osaisi auttaa tai saisin yksityispuololelta jotakin selvyyttä asiaan. Hoitovirhesyytteen aion nostaa, jos asian tiimoilta aihetta löytyy. Asia ainakin on pitkittynyt jo kohtuuttoman pitkään. Ja mitään ohjeita ei muita annettu, kuin hammashoitojen yhteydessä esim. kannattaisi harkita antibioottikuuria. Ja sitten seurantaan uudestaan n. 3v kuluttua. Aika hullua moinen, että 3v pitäisi muka olla oireineni ja liekö enää mitään hoidettavaakaan olisi siinävaiheessa...

• kikka
        Wolfman Jack kirjoitti:

Aneurysmilla on ajan mittaan taipumuksena suurentua ja kun niiden poikkimitta saavuttaa 6 cm repeämäriski kasvaa sellaiseksi, että leikkaushoito katsotaan aina aiheelliseksi. 4-6 cm halkaisijaltaan olevat aneurysmat muodostavat tietynlaisen ongelman, sillä niiden kohdalla leikkauksen ajoitus on harkittava potilaskohtaisesti. Jos potilaalla on aneurysman lisäksi muita riskitekijöitä kuten aorttaläppävuoto, puoltaa tämä toinen samanaikainen vika varhaisempaa leikkaushoitoa. Aorttaläppäviassa ns. pulssipaine (ylä- ja alaverenpaineen välinen erotus) on suuri ja tämä lisää aneurysman repeämäriskiä. Edelleen mikäli potilaalla on korkea verenpaine, mikä ei lääkityksellä ole tasapainossa kohoaa repeämäriski ja leikkaushoito myös pienempikokoisen aneurysman kohdalla on tarpeen. Nämä asiat tulee tarkoin harkita potilasta hoitavan lääkärin ja potilaan välisessä keskustelussa.

Siinäpä sitä ja minullahan on myös ollut verenpaineiden vaihtelua eli ollut ajoittain melko korkeallakin sekä sukurasite päälle. ja sitäkään ei kardiologi tiedustellut. Olen työpaikkalääkärin kautta käynyt mm. fysiatrian erikoilääkärillä, sisätautilääkärillä jne. ja työterveydenhoitaja sanoi, että parhaan hoidon saisin sairaalasta jossa minun hoitoni on.
        Nyt kun tuli kiireinen lähetekin bumerangina takaisin ja olen ollut useamman kerran lääkärin puheilla sekä terveyskeskuksessa, ensiavussa ja työpaikkalääkärillä, joten alkaa jo minulta kohta keinot loppumaan. Alkuun hoettiin, että ei minun ikäiselläni voi olla sydän eikä verisuoniperäisiä oireita, mutta löytyi nyt sitten kuiten em. löydös. Eilen taas heitteli verenpaineet ja tuli hetkeksi todella heikko olo. Vas. puoleista vihlomista on joka päivä ja varsinkin rasituksessa pahenee..

Mutta jospa potilasasiamies osaisi auttaa tai saisin yksityispuololelta jotakin selvyyttä asiaan. Hoitovirhesyytteen aion nostaa, jos asian tiimoilta aihetta löytyy. Asia ainakin on pitkittynyt jo kohtuuttoman pitkään. Ja mitään ohjeita ei muita annettu, kuin hammashoitojen yhteydessä esim. kannattaisi harkita antibioottikuuria. Ja sitten seurantaan uudestaan n. 3v kuluttua. Aika hullua moinen, että 3v pitäisi muka olla oireineni ja liekö enää mitään hoidettavaakaan olisi siinävaiheessa...

Potilasasiamiehen juttusillla sun varmaan kannattaa ollakkin, ehkä hän voi neuvoa ja kertoa perusteellisesti oikeuksistasi.

Jos sulla on pahempia oireita mene aina silloin ensiapuun, uskoisin että joskus joku lääkäri asiaa perusteellisemmin selvittäisi ja tulisi selvyys sullekkin mistä oikein on kyse, mistä syystä vaivasi johtuu, onko kyse jostakin syndroomasta, jossa aortta voi laajeta jne.

Minun mielestäni potilaalle pitäisi aina kunnolla selvittää mikä tilanne on ja mistä johtuu. On aivan kamalaa olla epätietoisuudessa kun on terveysasioista kyse.

• MinttuK
        Wolfman Jack kirjoitti:

Hmm... aika oudoltahan tuo kuulostaa, varsinkin lääkärien väite, ettei 31-vuotiaalla voisi olla sydän tai verisuoniperäisiä oireita! Itse olin 20-vuotias, kun minulla todettiin sairaus, joka aiheuttaa mm. rappeutumista ja pullistumia aortankaaressa. Ei aiheuta kyllä käytännössä mitään oireita, joita itse havaitsisin. Mutta kyllä se repeämisriski on ihan todellinen.

Ihmettelen kyllä lääkäreiden asennetta, siitäkin huolimatta vaikka tapauksessa ei olisi suurta riskiä tilanteen pahenemiseen. Ei kannata hätääntyä, mutta ainakin vaatia lisää tietoa ja apua oireisiin. Koita jaksaa!

• Lue tietoa sivulta www.marfan.fi

• Wolfman Jack

Kävin tutustumassa kyseiseen sivuun, mutta luulisi etten sovi kyseiseen siksi, kun olen normaali pituinen jne. mutta muuten kyllä oireeni ovat melko samankaltaiset.

• Tricuspi

Eiköhän sinuakin tutkittu myös noiden rintakipujen aiheuttajaa silmälläpitäen. Aorttaaneurysma tai läppävuoto eivät tuollaista oireilua aiheuta, vaan selvittelyssä mietitään koronaaritautiasioita. Lopputulos on ilmeisesti ollut, että aortan löydökset ovat lieviä ja mahtuvat normaalivaihteluun, eikä koronaaritaudista ole niin vahvoja viitteitä, että jatkoktutkimukset olisivat tarpeellisia.

Mietihän sitäkin, mitä sitten haluaisit jatkossa tehtävän. Sekä tutkimuksissa, että varsinkin hoidossa astuttaisiin seuraavaksi sellaisella tasolle, johon liittyy ihan oikeita, merkittäviä riskejä (varjoainekuvaukset, läppäleikkaukset yms). Lääkärit ovat arvioineet, että tuolla oireistolla ja löydöksillä niitä ei pidä ottaa.

• mie vaan

Marfan-tapauksia on nykytiedon mukaan aika paljon ilman diagnoosia ja niistä potilaat itse sen paremmin kuin lääkäritkään eivät tiedä.

• Wolfman Jack

Niin jotain riskejäkin kai sitten jossakin vaiheessa täytynee ottaa, jos on pakko. Mitä riskejä varjoainekuvaukseen esim liittyy?

Ja minulla on ollut tosiaan näitä oireita keväästä asti ja nyt ne ovat selkeästi pahentuneet esim. verenpaineen heiuttelyt ovat päivittäisiä, rintakivut, jotka alkavat rasituksessa säteillä mm. kylkeen ja selän puolelle sekä vas. käteen. Lisäksi vas. jalkaan tulee sellainen voimaton tunne ja paineen tunne varsinkin pohkeeseen ja kivuliasta säteilyä nilkkaan. 2 viime viikon aikana lisäätynyt heräily öisin mm. rytmihäiriöihin.

En usko, että em. oireiden kanssa kukaan haluaisi olla tutkimatta paremmin, mistä ne johtuvat. Ja sanoivathan ne lääkärit aluksi moneen kertaan ettei minulla voi olla aortassa mitään, mtta oli kuitenkin. Ja oudointahan tässä on se, ettei tosiaan mitään keskustelua lähetteen palauttaneen lääkärin ja potilaan välillä ole käyty.

Itse olen perehtynyt sen verran aiheeseen, että oireideni perusteella voisi olla mahdollista myös se, että ne vosisivat liittyä aortan laajentumaan sekä aortan vuotoon.

Tai johtuipa oireet mistä hyvänsä on ne syytä saada selville ja hoidettua. Kaukana nämä normaalista olotilasta on ja eikä näiden kanssa pysty elämään normaali elämää.

• Etkös sinä kirjoittanut
        Wolfman Jack kirjoitti:

Niin jotain riskejäkin kai sitten jossakin vaiheessa täytynee ottaa, jos on pakko. Mitä riskejä varjoainekuvaukseen esim liittyy?

Ja minulla on ollut tosiaan näitä oireita keväästä asti ja nyt ne ovat selkeästi pahentuneet esim. verenpaineen heiuttelyt ovat päivittäisiä, rintakivut, jotka alkavat rasituksessa säteillä mm. kylkeen ja selän puolelle sekä vas. käteen. Lisäksi vas. jalkaan tulee sellainen voimaton tunne ja paineen tunne varsinkin pohkeeseen ja kivuliasta säteilyä nilkkaan. 2 viime viikon aikana lisäätynyt heräily öisin mm. rytmihäiriöihin.

En usko, että em. oireiden kanssa kukaan haluaisi olla tutkimatta paremmin, mistä ne johtuvat. Ja sanoivathan ne lääkärit aluksi moneen kertaan ettei minulla voi olla aortassa mitään, mtta oli kuitenkin. Ja oudointahan tässä on se, ettei tosiaan mitään keskustelua lähetteen palauttaneen lääkärin ja potilaan välillä ole käyty.

Itse olen perehtynyt sen verran aiheeseen, että oireideni perusteella voisi olla mahdollista myös se, että ne vosisivat liittyä aortan laajentumaan sekä aortan vuotoon.

Tai johtuipa oireet mistä hyvänsä on ne syytä saada selville ja hoidettua. Kaukana nämä normaalista olotilasta on ja eikä näiden kanssa pysty elämään normaali elämää.

Että aorttalöydös oli normaalin rajoissa? Ja sen verran tiedän minäkin, että tuollaiset oireet eivät sovi aorttaperäisiksi vaivoiksi.

Varjoainekuvauksessa tehdään reikiä verisuoniin ja kudoksiin, viedään katetri sydämen seutuun, ruiskutellaan vierasta ainetta elimistöön ja altistetaan röntgensäteille. Mikään niistä ei ole riskitöntä toimintaa. Tuntuu siltä, että sinulla on vahva päähänpinttymä tuosta aortasta. Lopeta verenpaineen mittailu ja koeta hakea muuta sisältöä elämääsi.

• Wolfman Jack
        Etkös sinä kirjoittanut kirjoitti:

Että aorttalöydös oli normaalin rajoissa? Ja sen verran tiedän minäkin, että tuollaiset oireet eivät sovi aorttaperäisiksi vaivoiksi.

Varjoainekuvauksessa tehdään reikiä verisuoniin ja kudoksiin, viedään katetri sydämen seutuun, ruiskutellaan vierasta ainetta elimistöön ja altistetaan röntgensäteille. Mikään niistä ei ole riskitöntä toimintaa. Tuntuu siltä, että sinulla on vahva päähänpinttymä tuosta aortasta. Lopeta verenpaineen mittailu ja koeta hakea muuta sisältöä elämääsi.

Niin sanoinkin, että mahdollisesti oireet saattaisivat johtua aortasta. Tai johtuvat ne sitten mistä muusta tahansa niin täytyyhän asiaan saada selvyys. Koska ei tällaisten oireiden kanssa pysty tekemään tai harrastamaan juuri mitään. Kysehän on vain siitä, että haluankin tietää onko aortan laajentuminen ja aortassa oleva vuoto ollut ehkä synnynnäisiä vai onko mahdollisesti vuodolla mahdollisuus suurentua tulevaisuudessa jne.

Yksi yleislääkäri kyllä sanoi, että hänen mielestään ehdottomasti oireet saattaisivat olla aortta peräisiä tai muita verisuoniperäisiä oireita.

Sinulla ilmeisesti, joka kriittisesti sanoit että lopeta verenpaineen mittaaminen ei ole itselläsi mitään oireita ollut. Ja en tallaista kenellekään toivoisikaan.

• Hemppa
        Wolfman Jack kirjoitti:

Niin sanoinkin, että mahdollisesti oireet saattaisivat johtua aortasta. Tai johtuvat ne sitten mistä muusta tahansa niin täytyyhän asiaan saada selvyys. Koska ei tällaisten oireiden kanssa pysty tekemään tai harrastamaan juuri mitään. Kysehän on vain siitä, että haluankin tietää onko aortan laajentuminen ja aortassa oleva vuoto ollut ehkä synnynnäisiä vai onko mahdollisesti vuodolla mahdollisuus suurentua tulevaisuudessa jne.

Yksi yleislääkäri kyllä sanoi, että hänen mielestään ehdottomasti oireet saattaisivat olla aortta peräisiä tai muita verisuoniperäisiä oireita.

Sinulla ilmeisesti, joka kriittisesti sanoit että lopeta verenpaineen mittaaminen ei ole itselläsi mitään oireita ollut. Ja en tallaista kenellekään toivoisikaan.

Pidä pintasi, kyllä asiasi selviää vielä. Et ole ainoa, jonka tapausta käsitellään väärin. Oireesi vaikuttavat vakavilta ja marfan sivuilla on tosiaan hyvä esimerkki tarina aortan oireilusta. Kuulostaa vähän samoilta oireilta, kuin sinulla. Toivottavasti ei kuitenkaan ole asiat sinulla niin huonosti.

• Wolfman Jack kirjoitti:

Kaikkea läpikäynyt.Asioiden selvittämisellä ei menetä paljoa.Tietoa löytyy jos kysyt

• Wolfman Jack
        kases kirjoitti:

Kaikkea läpikäynyt.Asioiden selvittämisellä ei menetä paljoa.Tietoa löytyy jos kysyt

Kiitos vastanneille. On kiva kuulla muidenkin kommentteja laidasta laitaan :) Aion ainakin yrittää selvittää asiaa. Menen ensi viikolla yhden erikoilääkärin juttusille, omakustanteisesti.

Välissä ollut vaan sen verran huonoty olot ettei ole oikein edes jaksanut mennä minnekään. Nyt onneksi vähän lievemmät oireet, kun on tullut oltua muutamia viikkoja vähemmällä liikkumisella. Saapas taas paheneeko kun alkaa normaalisti käppäilemään.

Käyn lukemassa viestit ja vastailen niihin. Kertokaa ja kirjoittakaa, jos jollakin muulla on ollut vastaavia kokemuksia. Ja onko mahdollisesti, joku muu joutunut asioimaan potilasasiamiehen kautta?

• edellisellä...
        kases kirjoitti:

...että tietoa kannattaa hankkia. Kiireiset lääkärit ei potilaille paljon aina puhele, joskus ei sanaakaan ja sitten potilas saakin jäädä yksin pelkojensa kanssa. Silloin on lääkäreissä vika jos potilas vielä tutkimusten jälkeenkin on tietämätön ja peloissaan mistä kaikki oireet mahtaa johtua. Eli hanki vaan selvyys oman terveytesi asioihin.

• F.R.G

Sinulla laajentuma aortan tyvessä, johon liittyy yleisesti läppävuoto. Pienellä vuodolla ei ole käytännön merkitystä. Kaikukuvan tehnyt lääkäri arvioi täytyykö tilaa seurata jatkossa vai ei. Verenpaineen pitäminen normaalina tärkeää. raskaiden painojen työntäminen, veto ja nosto ei suotavaa.(esim auton työntäminen) Tieto sydämessä olevasta muutoksesta voi aiheuttaa myös psykosomaattisia oireita, ahdistusta ja pelkoa. Keskustelu esimerkiksi psykiatrin kanssa voi olla aiheellista.

• MLKL

Näistä aneurysmioista tiedetään terveyskeskuksissa tuskin mitään. Läheiseni
      terveyttä 5 vuotta seuranneena, voin sanoa perusasiat: jäitä hattuun, rauhoitu.
      Jätä ne pinnistelyt yms. Jos poltat lopeta heti, seuraa säännöllisesti verenpainettasi, pidä kirjaa mittaustuloksista lääkäriäkin varten, laihduta järkevästi, jos painoa on liikaa eli tee ruokaremontti. Alkoholi minimiin, kännit pois. Aneurysmia voi vuosia olla siinä mainitsemassasi minimi koossa ja sille ei tehdä mitään, vain seurataan ultraamalla esim. kerran vuodessa. Jos havaitaan muutoksia, mittausaikoja voidaan tihentää esim puolvuosittain jne.
      Mahdollinen tuleva leikkaus on niin iso operaatio ettei siihen lähdetä pienin perustein, leikkauskin on aina riski. Ole tyytyväinen, että tiedät mitä voit itse tehdä elämäsi eteen. Monet eivät tiedä ja elävät väärin.Jos pyörit liikaa kaikkien mahdollisten tuntemusten kanssa, pää tarvitsee varmasti hoitoa tulevaisuudessa. Ulkoile, nauti elämästä pienin rajoituksin. Jos aneurysmia sitten kasvaa mittoihin, jolloin leikkaus on tarpeen, olet hyvässä leikkauskunnossa kun olet itsehoitanut itseäsi. Muista myös pitää hampaasi hyvässä kunnossa, käy säännöllisesti hammaslääkärissä, sillä rikkkinäiset hampaat ovat kaikissa leikkauksissa vaaratekijä.Liity Sydänyhdistykseen ja saat vertaistukea ja neuvoja ettei tarvitse näillä palstoilla itseään kiduttaa.Voimia!

• reali

70 täytin kesällä.Huhtikuussa 2013 todettiin aortankaaren pullistuma 44 mm.Viime syksynä sama tulos.Erikoislääkärin (italialainen) toteamus:Tuon kokoisella miehellä tuleekin olla avara aortta.Nyt marraskuussa taas magneettikuvaus

• samasairaus

Miten kävi magneettikuvauksissa....?
        nm. Itsekin kuvaukseen menossa lähiaikoina, ja laajentuma suunnilleen samoissa mitoissa.

• Anonyymi

Olen 69vuotias mies.Minulla todettu aortan laajentuma 61vuotiaana. Ei se mitenkään oireile,mutta nyt maanantaina tuntui selässä kipua.olenkohan tavallista parempikuntoinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      310
      7221
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2126
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1337
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1203
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1136
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe