koiran

eläkepäivät?

Monella koirapalstalla (esim. Apula) myydään/annetaan vanhoja koiria pois viettämämään "eläkepäiviä". Ihmettelen suuresti. Miksi he eivät voi itse pitää koiriaan vanhanakin? Miksi täytyy antaa pois? Minulla on nyt neljäs koira, aikaisemmat ovat jo kuolleet. Minulle ei olisi tullut mieleenikään luopua koirasta vain sen takia, että se on vanha. Tietysti, jos omistajakin on vanha tai sairas, se on eri asia. Olis kiva jos joku koiraeläkeläisen omistaja kirjoittaisi, miksi luopuu koirastaan.

18

741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekevät näin tilaa nuoremmille koirille. Yleensä jos koiraa on käytetty näyttelyissä ja on tehnyt ne vaaditut pentueet, niin haetaan koiralle ns. eläkeläiskoti, jossa se olla ainoana koirana ja kaiken huomion keskipisteenä, mitä se ei kasvattajan luona ole saanut kokea. Tästä voi olla monta mieltä.
      Meillä kyllä koirat asuvat elämänsä loppuun asti.
      Siksi välillä lauma tuntuu isolta. Tälläkin hetkellä meillä on kolme eläkeläistä. Emppu 10 vuotias, Tintti ja Fanny molemmat kuusivuotiaita.

• uman mainitsemista syistä tätä tapahtuu...joskus se voi olla viisastakin,että ei sitten kerry niin paljon koiria että huolehtiminen vaikeutuu,mene ja tiedä :)monelle kasvattajalle käy niin,että aloittaessa tulee otettua useampia koiria vuoden parin sisään,siitosikä loppuu ja voi mennä vuosia ettei voi kasvattaa kun ei voi/halua ottaa lisää koiria.

• mutta...

noista syistä tulee ihan sellainen kuva, että koiraa ei arvosteta kuin siitosmielessä. äkkiä vaan pois jaloista kun ei ole enää mitään hyötyä. surullista. minulle kuitenkin koira on perheenjäsen

• monelle onkin
        mutta... kirjoitti:

noista syistä tulee ihan sellainen kuva, että koiraa ei arvosteta kuin siitosmielessä. äkkiä vaan pois jaloista kun ei ole enää mitään hyötyä. surullista. minulle kuitenkin koira on perheenjäsen

monelle koira on perheenjäsen, mutta kasvattajilla monesti vain rahantekoväline. antaisitko mummos pois eläkepäiviä viettämään?

• mutta... kirjoitti:

ei nyt ole ihan siitä kyse kait,yleensä näille etsitään tosissaan se koti jossa saa olla silmäteränä ja lopun ikäänsä,poikkeuksia tietysti on.mielestäni tämä on parempi kuin kerätä kamalasti koiran,siten ne tehtaat usein syntyykin.

• Molossi

Tuohan se yleinen syy on,joka täällä on mainittu. Eli koirat veks siinä vaiheessa kun on tuottonsa tuottanut tai joskus harrastuspuolella " eläkelöitynyt".
      Itse en pidä tuosta koirien pois antamisesta, eikä tulisi mieleenikään antaa omiani pois, vaan jokainen ansaitsee viettää kotonaan loppuelämänsä.En anna myöskään pois,jos sattuu itselle tulemaan( jäämään) koira,josta ei mielestäni olisikaan jalostuskoiraksi.
      Minä en pidä myöskään syynä tuota " että saa enemmän huomiota".Miksi ottaa koiria niin paljon, jos niille ei pysty antamaan koko eliniän riittävästi huomiota. Ja turha sanoa, että kasvattajalla on oltava riittävästi materiaalia ( kuten eräs erittäin usean pentueen maailmaan pökäävä kerran sanoi).
      Pienelläkin koiramäärällä pystyy aivan hyvää " jälkeä " saamaan. Se on asenteesta kiini minä koiria pitää,onko ne myös perheenjäseniä vai pelkkiä tuottajia.Kenenkään ei ole pakko niitä koiria hamstrata.Jos koirat on pelkästään erillisissä kennelrakennuksissa, eikä ne ole pahemmin omien ihmisten kanssa kuin pakon edestä,niin se mielestäni jälkimäistä.

Mikään ei ole niin ihana kun vanha koira. Se viisas ja ihana ystävä...

• niksu

jos taas pidät ne vanhuksetkin, aletaan syyttämään tehtailusta. Mikään ei siis ole hyvä.

Oma rotuni on pitkäikäinen ja koirien yleisin kuolinsyy nuorehkoina (7-10 v) on se, että ne lopetetaan, kun ne roikaleet elää liian kauan.

Muutamaan lukuunottamatta itse pidän koirani niiden elämän loppuun asti. Sitäpaitsi eivät ne yleensä edes halua lähteä vieraan ihmisen mukaan. Kaksi on vanhemmillani ja yksi kaverillani.
      Toki ne alkuhämmennyksen takia rotuni kyllä sopeutuu uuteen paikkaan. Rodun pidättyväisyyttä vaan käytetään usein väärin ja koira lopetetaan, koska on helpompi lopettaa kuin etsiä uusi koti. Koiria kun ei ihan jokaiselle voi antaa.

• Molossi

No huh huh,"lopetetaan kun elää liian kauan..." Ymmärsinkö nyt ihan oikein vai eikö nuppi toimi enää tähän aikaan :o/
        Ja tuskin ketään tehtailusta syytetään,joka koiriaan todistettavasti hyvin pitää...
        Ja yhä edelleen olen sitä mieltä,ettei niitä koiria ole pakko kenenkään keräillä alunperinkään.Luulisi nyt jokaisen tajuavan,että koiristakin tulee vanhoja.. .Eli ne vanhuksetkin voi ihan hyvin pitää joka tapauksessa.Se on sitten eri asia,jos niistä haluaa päästä eroon...

• Molossi kirjoitti:

No huh huh,"lopetetaan kun elää liian kauan..." Ymmärsinkö nyt ihan oikein vai eikö nuppi toimi enää tähän aikaan :o/
        Ja tuskin ketään tehtailusta syytetään,joka koiriaan todistettavasti hyvin pitää...
        Ja yhä edelleen olen sitä mieltä,ettei niitä koiria ole pakko kenenkään keräillä alunperinkään.Luulisi nyt jokaisen tajuavan,että koiristakin tulee vanhoja.. .Eli ne vanhuksetkin voi ihan hyvin pitää joka tapauksessa.Se on sitten eri asia,jos niistä haluaa päästä eroon...

kärjistää.toki olisi hyvä jos koira olisi koko iän samassa perheessä,mutta joskus ei näin ole.onko silloin parempi uusi koti vaiko lopetus?tosiasia on,että useat kasvattajat etsivät vanhemmille koirille kodit,tiedän niitäkin joiden koirat "katoavat".oletko varma ettei sinun koirasi kasvattaja tee näin?minä ainakin tiedän että joidenkin koirieni kasvattajat tekevät niin.en tuomitse,kun erosin v-2000 oli mulla 6 koiraa,jotka oli saanut olla ikänsä lähinnä vapaana pihalla ja jouduin muuttamaan pieneen kerrostalo asuntoon.olisiko minun pitänyt lopettaa koirani?

• niksu
        Molossi kirjoitti:

kyllä ymmärsit ihan oikein, ja kyllä mun ajatus kulkee. Rodussani on tyypillistä todeta "että se nyt on vaan koira". Jos ei miellytä, kuoppaan ja uutta tilalle. Vanhat vaan pois, jotta saa uusia tilalle.

Jos haluaa kasvattaa asiallisesti, on pakko pitää useampia koiria. Asiallisella kasvattamisella tarkoiran, ettei pentuja teetetä joka juoksuun eikä 3-4 neljää enempää. Sitten pitää ajatelle koiraa yksilönä. On koiria, joilla ei voi teettää kuin ne yhdet pennut, eikä ehkä olisi pitänyt teettää niitäkään, ja koiria, joilla voi hyvin teettää neljät pennut. Kun koiria ei voi pitää useampia, monet mun rodussa teettää kuusikin pentuetta nartulla ja viimeiset sen ollessa lähes 9 v tai lopettaa koira. Hups van tuli syöpä. Täytyypä koputtaa puuta, mutta mun koirilla ei ole syöpää ollut. Ihmettelen vaan, miten ne muiden koirat niin helposti saa jos jonkinlaista syöpää.
        Ensimmäisen koirani emolla oli vuoden iästä lähtien joka vuosi pennut ja viimeiset sen ollessa 8 v. Oli kuulemma siinä välissä vielä yhdet sekarotuisetkin pennut. Onneksi se pääsi hyvään vanhuuden kotiin viimeisten pentujen jälkeen ja eli vielä viisi vuotta.

• Molossi
        niksu kirjoitti:

kyllä ymmärsit ihan oikein, ja kyllä mun ajatus kulkee. Rodussani on tyypillistä todeta "että se nyt on vaan koira". Jos ei miellytä, kuoppaan ja uutta tilalle. Vanhat vaan pois, jotta saa uusia tilalle.

Jos haluaa kasvattaa asiallisesti, on pakko pitää useampia koiria. Asiallisella kasvattamisella tarkoiran, ettei pentuja teetetä joka juoksuun eikä 3-4 neljää enempää. Sitten pitää ajatelle koiraa yksilönä. On koiria, joilla ei voi teettää kuin ne yhdet pennut, eikä ehkä olisi pitänyt teettää niitäkään, ja koiria, joilla voi hyvin teettää neljät pennut. Kun koiria ei voi pitää useampia, monet mun rodussa teettää kuusikin pentuetta nartulla ja viimeiset sen ollessa lähes 9 v tai lopettaa koira. Hups van tuli syöpä. Täytyypä koputtaa puuta, mutta mun koirilla ei ole syöpää ollut. Ihmettelen vaan, miten ne muiden koirat niin helposti saa jos jonkinlaista syöpää.
        Ensimmäisen koirani emolla oli vuoden iästä lähtien joka vuosi pennut ja viimeiset sen ollessa 8 v. Oli kuulemma siinä välissä vielä yhdet sekarotuisetkin pennut. Onneksi se pääsi hyvään vanhuuden kotiin viimeisten pentujen jälkeen ja eli vielä viisi vuotta.

Niksu,tarkoitin ,että epäilin oman nuppini toimintaa :O)))

Ja yhä edelleen tarkoitan,että koiria voi kasvattaa menestyksekkäästi ja tavoitteelisesti myös pienimuotoisesti. Ei siinä tarvita useita koiria kasvattajalla. On olemassa mm.koiran sijoittaminen juuri tuohon tarkoitukseen. Joka onkin monelle pienkasvattajalle oiva apu. Tiedän moniakin menestyksekkäitä pienkasvattajia,joilla tulee harkitusti ja " pienimääräisesti" ( vuosittain tai ei edes aina vuosittainkaan)pentueita,eikä käytetä kuin korkeintaan kolmea pennutusta jos ei sitäkään useimmiten per narttu.
        Ja tuo 3 on minunkin mielestäni sopiva yläraja...
        Eli tuo miten kasvattaa ja suhtautuu yleensäkin koiriin on mielestäni ihan asennekysymys...
        Laatu on se mihin on pyrittävä,ei määrä.Ja siihen voi päästä myös pienimuotoisesti ja koirat pitämällä hyvin ja haluttaessa " myös perheenjäseninä" ,ei pelkästään " pentukoneina" ja sitten veks...

• Molossi
        davalyan kirjoitti:

kärjistää.toki olisi hyvä jos koira olisi koko iän samassa perheessä,mutta joskus ei näin ole.onko silloin parempi uusi koti vaiko lopetus?tosiasia on,että useat kasvattajat etsivät vanhemmille koirille kodit,tiedän niitäkin joiden koirat "katoavat".oletko varma ettei sinun koirasi kasvattaja tee näin?minä ainakin tiedän että joidenkin koirieni kasvattajat tekevät niin.en tuomitse,kun erosin v-2000 oli mulla 6 koiraa,jotka oli saanut olla ikänsä lähinnä vapaana pihalla ja jouduin muuttamaan pieneen kerrostalo asuntoon.olisiko minun pitänyt lopettaa koirani?

Kukahan nyt kärjistää...

Itse ymmärsin aloittajan puhuvan vanhojen koirien luovuttamisesta. En puhunut yleensä koirien pois antamisesta.Se on eri asia.
        No puhuttakoon nyt sitten tuosta jälkimmäisestä.
        Siis asia on aivan eri, jos koirasta( koirista ) joutuu luopumaan pakottavista syistä,kuten esim.sinun tapauksessasi( voi tietenkin myös olla joskus vanhojen koirienkin tapauksissa).Silloin toki on hyväksyttävää ja paras vaihtoehto hankkia koiralle uusi koti,jos suinkin siihen on mahdollisuus.Mutta se mistä en itse pidä, että koiria pidetään hyödykkeinä materiaalisesti esim.
        juuri niin , että vanhat ja käytetyt koirat annetaan pois uusien tuottavien tieltä.Onhan se nyt ihan selvästi nähtävissä,kun samat tietyt kasvattajat tuota harrastavat.
        Meille kun koira on pääasiassa perheenjäsen,harrastuskaveri,työkaveri aikoinaan,ja myös pienimuotoinen rodun jalostaja( taisi olla outo sanamuoto...),kun on riittävän hyvä rotunsa edustaja.

Ja yksi peruste, millä minä valitsen koirieni kasvattajat tai kenelle pentuni myyn, on se ,että heillä on sama ajatusmaailma ja asenne koirien pitoon,kuin minulla.Niitä onneksi löytyy... :)
        En minäkään ketään "tuomitse",minulla on vaan omat periaatteni, joita noudatan ...
        Mutta kuten aina,jokainen tyylillään...

• niksu
        Molossi kirjoitti:

Niksu,tarkoitin ,että epäilin oman nuppini toimintaa :O)))

Ja yhä edelleen tarkoitan,että koiria voi kasvattaa menestyksekkäästi ja tavoitteelisesti myös pienimuotoisesti. Ei siinä tarvita useita koiria kasvattajalla. On olemassa mm.koiran sijoittaminen juuri tuohon tarkoitukseen. Joka onkin monelle pienkasvattajalle oiva apu. Tiedän moniakin menestyksekkäitä pienkasvattajia,joilla tulee harkitusti ja " pienimääräisesti" ( vuosittain tai ei edes aina vuosittainkaan)pentueita,eikä käytetä kuin korkeintaan kolmea pennutusta jos ei sitäkään useimmiten per narttu.
        Ja tuo 3 on minunkin mielestäni sopiva yläraja...
        Eli tuo miten kasvattaa ja suhtautuu yleensäkin koiriin on mielestäni ihan asennekysymys...
        Laatu on se mihin on pyrittävä,ei määrä.Ja siihen voi päästä myös pienimuotoisesti ja koirat pitämällä hyvin ja haluttaessa " myös perheenjäseninä" ,ei pelkästään " pentukoneina" ja sitten veks...

tuo osittain totta, mitä kirjoitat.

Sitten on tietysti sellainenkin asia, ettei kaikista koirista ole jalostukseen.
        Esim. otat pennun tai jätät pennun itsellesi. Sitten sillä on esim. lonkat D-C, mikä ei estä sitä elämästä, mutta estää (ainakin mulla) jalostuskäytön. Mihinkäs tämä kaveri sitten laitetaan, kun hysteeriset maallikot ei tajua, että se pystyy elämää kotikoirana? Kukaan ei siis huoli sitä, kun sen toinen lonkka on D. Mä en elinkelpoista koiraa tapa, joten se jää joukon jatkoksi. Rodussa on esim. kuuroutta. Toispuolisesti kuurot pennut kykenevät aivan normaaliin elämän. Silti ne ei meinaa kelvata täydellisyyttä etsivälle koiranomistajalle (ja niitä on tosi paljon)edes "kotikoiraksi", vaikka sen kanssa voi harrastaa ihan mitä vaan. Se ei vain kelpaa jalostukseen. Taas yksi jäi. Tuostapa tulikin mieleeni, että toispuolisesti kuuro kasvattini ei kelvannut suomalaiselle tokoharrastajalle. Nykyisin koira työskentelee Sveitsissä pelastuskoirana.

Mulla on jopa kuuro koira. Tuntuu olevan tyytyväinen elämäänsä. Taas joku "nero" tuli neuvomaan, että se pitää ehdottomasti lopettaa, kun se on varmasti arvaamaton, hyökkii ja puree. No, eipä ole tähän päivään mennessä hyökkinyt eikä purrut. On tosi kiltti ja fiksu koira.
        Se "nero" tapasi pari vuotta myöhemmin samaisen kuuro koiran. Kehuskeli, että onpa mukava ja kiltti. Olipa kiva päästä näpäyttämään, että tämä on se, joka sun mielestä ehdottamsti lopettaa. Ihmiset ei useinkaan ajattele nenäänsä pidemmälle.

Siinähän se onkin; laatuun on pyrittävä. Itse olen hyvin krittinen jalostuskoirien suhteen. Itselläni on tällä hetkellä useampi koira. Jalostuskelpoista narttua ei tällä hetkellä ole, kun tuo parivuotinen on vielä tutkimatta. Jalostusuroksia mulla on. Sitten on vanhuksia ja jalostuskelvottomia.
        Kuten jo aikaisemmin olen kirjoittanut, rotu on melko pitkäikäinen. 14 vuotias ei ole harvinaisuus, mikäli sillä on ollut onni saada siitä ihan oikeasti välittävä omistaja.¨

Sijoituskoiria on maailmalla tällä hetkellä yksi.

• mää
        niksu kirjoitti:

Esim. otat pennun tai jätät pennun itsellesi. Sitten sillä on esim. lonkat D-C, mikä ei estä sitä elämästä, mutta estää (ainakin mulla) jalostuskäytön. Mihinkäs tämä kaveri sitten laitetaan, kun hysteeriset maallikot ei tajua, että se pystyy elämää kotikoirana? Kukaan ei siis huoli sitä, kun sen toinen lonkka on D. Mä en elinkelpoista koiraa tapa, joten se jää joukon jatkoksi. Rodussa on esim. kuuroutta. Toispuolisesti kuurot pennut kykenevät aivan normaaliin elämän. Silti ne ei meinaa kelvata täydellisyyttä etsivälle koiranomistajalle (ja niitä on tosi paljon)edes "kotikoiraksi", vaikka sen kanssa voi harrastaa ihan mitä vaan. Se ei vain kelpaa jalostukseen. Taas yksi jäi. Tuostapa tulikin mieleeni, että toispuolisesti kuuro kasvattini ei kelvannut suomalaiselle tokoharrastajalle. Nykyisin koira työskentelee Sveitsissä pelastuskoirana.

Mulla on jopa kuuro koira. Tuntuu olevan tyytyväinen elämäänsä. Taas joku "nero" tuli neuvomaan, että se pitää ehdottomasti lopettaa, kun se on varmasti arvaamaton, hyökkii ja puree. No, eipä ole tähän päivään mennessä hyökkinyt eikä purrut. On tosi kiltti ja fiksu koira.
        Se "nero" tapasi pari vuotta myöhemmin samaisen kuuro koiran. Kehuskeli, että onpa mukava ja kiltti. Olipa kiva päästä näpäyttämään, että tämä on se, joka sun mielestä ehdottamsti lopettaa. Ihmiset ei useinkaan ajattele nenäänsä pidemmälle.

Siinähän se onkin; laatuun on pyrittävä. Itse olen hyvin krittinen jalostuskoirien suhteen. Itselläni on tällä hetkellä useampi koira. Jalostuskelpoista narttua ei tällä hetkellä ole, kun tuo parivuotinen on vielä tutkimatta. Jalostusuroksia mulla on. Sitten on vanhuksia ja jalostuskelvottomia.
        Kuten jo aikaisemmin olen kirjoittanut, rotu on melko pitkäikäinen. 14 vuotias ei ole harvinaisuus, mikäli sillä on ollut onni saada siitä ihan oikeasti välittävä omistaja.¨

"14 vuotias ei ole harvinaisuus, mikäli sillä on ollut onni saada siitä ihan oikeasti välittävä omistaja."

Olen täysin samaa mieltä. Itsekkin kennelkoiran omistajana tykkään että on parempi antaa koira uuteen kotiin missä se saa olla "number one", kuin että se jää huomiotta.

Se uusi koti, niistä on myös huonoja kokemuksia. On jouduttu jopa laittamaan koirataivaaseen ns. uuden kodin jälkeen.

• Molossi
        niksu kirjoitti:

Oikeassa olet myös sinä,että kaikista ei ole jalostukseen.Sen kun kaikki ymmärtäisivät,niin ehkä se laatu olisi parempaa joskus,ja jos luonteista puhutaan,niin joltain ongelmiltakin ja suruilta oltaisiin vältytty ( jalostusta ulkonäön perusteella luonnetta huomioimatta tarkoitan). Ja noista hysteerisistä maallikosta ei kannata välittää. Minun noissa isoissa roduissani on jopa D:n lonkat pevisassa ihan sallitut. Ja taitaa tuolla toisella olla tällä hetkellä suurimmala osalla niitä,valitettavasti...
        Aina ei ihmisten puheista kannata välittää. Se on ihan hienoa,että olet pitänyt kuuron koiran. Niin minäkin tekisin,jos kohdalleni sattuisi. En minä ole antanut ,enkä anna koiriani pois ,ellei sitten tule jotain ihan pakottavaa,kuten esim.Davalyan tapauksessa . Minulla on tälläkin hetkellä yksi melkein sokea koira (n.8 vuotta),eikä ole missään vaiheessa tullut mieleeni edes antaa sitä pois,vaikka sitä en jalostukseen voinutkaan käyttää,kun tutkitutin aikoinaan koiran silmät ja ne sairaaksi todettiin.. Ja vieläkään ei kaikkia koiria kaikki kasvattajat tutkituta, vaikka pevisa jo häämöttää...
        On muuten viimeisen päälle upea koira ja ilolla odotin tulevaa pentuetta. Kaikki kolme osa-aluetta upeita ( luonne, ulkonäkö, terveys,ja erinomaisia koetuloksia) mutta...
        Hienosti kuitenkin pärjää,joten ei tule mieleenikään antaa pois,vaikka sille on kotiakin toista tarjottu,jos olisin siitä eroon halunnut päästä käyttökelvottomana ...
        Kyllä minä silti pystyn pienimuotoista jalostustoimintaa harrastamaan,vaikka eläkeläisiä jaloissa pyöriikin.Minulle riittää muutamia koiria kerrallaan,joille sitten on kunnolla aikaa. Pari sijoituskoiraa kerrallaan. Näillä eväillä porskutellaan,kun se määrä ei ole tärkeintä.

Niin ja vielä esim.omistani roduistakin löytyy paljonkin hyviä ja erittäin arvostettuja pitkänlinjan kasvattajista,joilla on muutamia koiria kerrallaan ja koirat pidetään loppuun asti.

Niin ja ei se koirien määrä kotona ole se oleellinen asia,vaan se miten ne pidetään...
        Kyllä täällä palstallakin on ihmisiä,joilla on useampi koira kerrallaan,joita pitävät hyvin ja paremmin,kuin moni yksittäisiään...
        Meni vähän OT:ksi,mutta mainitsin,ettei tule mitään väärinkäsityksiä ajatusmaailmastani yleensä...

Onnea kasvatustyöllesi ja rapsutukset vanhuksillesi :O)...

Ps. Meillä on ongelmia noissa isoissa pikemminkin toisin päin,eli eliniät on melkoisesti tippuneet.Surullista,mutta onneksi olen omani itse saanut pitää kaikki vanhaksi.Eikä ole tullut mieleenkään antaa " pois jaloista" ;O)

Mutta jokainen taas tyylillään,mutta näin meillä...

• niksu
        Molossi kirjoitti:

Oikeassa olet myös sinä,että kaikista ei ole jalostukseen.Sen kun kaikki ymmärtäisivät,niin ehkä se laatu olisi parempaa joskus,ja jos luonteista puhutaan,niin joltain ongelmiltakin ja suruilta oltaisiin vältytty ( jalostusta ulkonäön perusteella luonnetta huomioimatta tarkoitan). Ja noista hysteerisistä maallikosta ei kannata välittää. Minun noissa isoissa roduissani on jopa D:n lonkat pevisassa ihan sallitut. Ja taitaa tuolla toisella olla tällä hetkellä suurimmala osalla niitä,valitettavasti...
        Aina ei ihmisten puheista kannata välittää. Se on ihan hienoa,että olet pitänyt kuuron koiran. Niin minäkin tekisin,jos kohdalleni sattuisi. En minä ole antanut ,enkä anna koiriani pois ,ellei sitten tule jotain ihan pakottavaa,kuten esim.Davalyan tapauksessa . Minulla on tälläkin hetkellä yksi melkein sokea koira (n.8 vuotta),eikä ole missään vaiheessa tullut mieleeni edes antaa sitä pois,vaikka sitä en jalostukseen voinutkaan käyttää,kun tutkitutin aikoinaan koiran silmät ja ne sairaaksi todettiin.. Ja vieläkään ei kaikkia koiria kaikki kasvattajat tutkituta, vaikka pevisa jo häämöttää...
        On muuten viimeisen päälle upea koira ja ilolla odotin tulevaa pentuetta. Kaikki kolme osa-aluetta upeita ( luonne, ulkonäkö, terveys,ja erinomaisia koetuloksia) mutta...
        Hienosti kuitenkin pärjää,joten ei tule mieleenikään antaa pois,vaikka sille on kotiakin toista tarjottu,jos olisin siitä eroon halunnut päästä käyttökelvottomana ...
        Kyllä minä silti pystyn pienimuotoista jalostustoimintaa harrastamaan,vaikka eläkeläisiä jaloissa pyöriikin.Minulle riittää muutamia koiria kerrallaan,joille sitten on kunnolla aikaa. Pari sijoituskoiraa kerrallaan. Näillä eväillä porskutellaan,kun se määrä ei ole tärkeintä.

Niin ja vielä esim.omistani roduistakin löytyy paljonkin hyviä ja erittäin arvostettuja pitkänlinjan kasvattajista,joilla on muutamia koiria kerrallaan ja koirat pidetään loppuun asti.

Niin ja ei se koirien määrä kotona ole se oleellinen asia,vaan se miten ne pidetään...
        Kyllä täällä palstallakin on ihmisiä,joilla on useampi koira kerrallaan,joita pitävät hyvin ja paremmin,kuin moni yksittäisiään...
        Meni vähän OT:ksi,mutta mainitsin,ettei tule mitään väärinkäsityksiä ajatusmaailmastani yleensä...

Onnea kasvatustyöllesi ja rapsutukset vanhuksillesi :O)...

Ps. Meillä on ongelmia noissa isoissa pikemminkin toisin päin,eli eliniät on melkoisesti tippuneet.Surullista,mutta onneksi olen omani itse saanut pitää kaikki vanhaksi.Eikä ole tullut mieleenkään antaa " pois jaloista" ;O)

Mutta jokainen taas tyylillään,mutta näin meillä...

mua välillä kiukuttaakin, että porukka ei tajua, kuinka onnellisia ne saisi olla rodun pitkäikäisyydestä.

Kun kuuro koiruus mussuttaa onnellisena luuta tai leikkiin muiden kanssa, on välillä käynyt mielessä, että senkin olisi pitänyt kuolla ihmisen typeryyden ja välinpitämättömyyden takia, jos olisi sattunut syntymään muualle.
        Myös sokea koira pystyy elämään onnellista elämää.
        Sokeus ja kuurous ei aiheuta kipua. Vaativat vaan hieman enemmän omistajalta koiran huomioon ottamista kuin jos koira olisi näkevä/kuuleva.

Meillä ei mun mielestä ole arvostettuja kasvattajia, koska rotu on Suomessa nuori ja pienimääräinen ja vetää kuin magneetti epämääräistä porukkaa.
        Mun mielestä hyvä kasvattaja pitää koiristaan huolta, osaa lukea rotumääritelmää oikein, tutkiin terveyden ja on rehellinen itselleen ja muille eli jättää sairaan koiran pois jalostuksesta olkoonkin vaikka kuinka hyvä ja mukava muuten.
        Meillä noita terveystuloksia on "hukattu" ja piiloteltu. Jos jokin vika/sairaus ei ole pevisassa, koiraahan voi silloin pennuttaa. Siinä onkin sitten uuden kasvattjat ihmeissään, kun "tervelinjaisesta" koirasta putkahtaa ikäviä sairauksia. Sitten salailija kehtaa väittää, että toinen kasvattaja on potkinut narttua mahaan kantoaikana, siksi se teki sairaan pennun, vaikka kaikki tietää sairauden olevan rodussa. Että näin meillä.
        Onneksi mulle ei ole tullut noita ikäviä ylläreitä, kun olen niin epäluuloinen ja myös onnekas, kun löysin kunnollisen kasvattajan ulkomailta.

Niinpä, koiramäärä ei ratkaisen miten koiria pidetään. Yhtäkin koiraa voi pitää huonosti.
        Ihmisille tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että koirat ja niiden hyvinvointi on mun elämätarkoitus. Lisäksi mulla on hevosia ja käyn vielä töissäkin; pitäähän porukka elättää.

• iso lauma

Meidän perheessä on aina ollut koiria joilla eläkepäivät alkamassa.
      Joillekkin koirat ovat vanhuksia, huonoja, arvottomia, sairastelevia jne. Meille jokainen on ollut/on täysipäiväisiä perheenjäseniä.

Kotonamme tälläkin hetkellä 3 eläkekäistä ja 2 sitten ihan junnuna tullutta.
      Niin ja kaikilla paperit ;)

Vanhin eläkeläinen on nyt 12v 3kk ja nuorin 8v 8kk.

Mikäs tässä. Kohtahan tässä ollan eläkeläisiä itsekkin. Eläkekoirat ovat meille suuri rikkaus. Miksi laittaa tervettä koiraa piikille kun ei mitään fyysistä vikaa ole. Muutamalla vanhuksella leikannut terävämmin kuin monella junnulla. Ja koirista puhun edelleen ;)

Annetaan kaikille mahdollisuus pitkään hyvään elämään.

Nyt meidän lauma lähtee omalle pihalle köpöttelemään aamupisuille.
      On täällä maalla mukavaa :)

• koitin tuoda esiin oli juuri se,että parempi edes etsiä uusi koti kuin "kadottaa vanha koira navetan taakse"uskokaa pois,sitä moni tekee.muutoin olisi hienointa tietysti pitää koira koko sen iän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      9
      2781
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2621
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2317
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1894
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1473
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1463
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1173
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1154
    9. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1005
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      958
    Aihe