HAKU NOPEAN TOIMINNAN JOUKKOIHIN ALKAMASSA

>>>>

Miehistön haku EU:n nopean toiminnan joukkojen ensimmäiseen suomalaiseen taisteluosastoon alkaa marras-joulukuun vaihteessa. Porin prikaati Säkylässä valitsee pääosin henkilöstön ja rakentaa joukot. Lopulliset valinnat tehdään tammikuun lopulla Huovinrinteellä järjestettävissä valintakokeissa.Valintakokeeseen kutsutaan noin kaksi kertaa enemmän hakijoita kuin lopulta valitaan. Kantahenkilökunnan valitsee pääesikunnan henkilöstöosasto.
Suomen taisteluosaston vahvuus tulee olemaan 160 sotilasta. Tästä luvusta kolmannes valikoituu kantahenkilökunnasta, loput rauhanturvareservistä ja kansainvälisen valmiusjoukkokoulutuksen saaneista varusmiehistä. Ensimmäiset koulutusjaksot ajoittuvat ensi kevääseen, minkä jälkeen valitut siirtyvät puolustusvoimien palkkalistoille valmiussotilaan uudella palvelunimikkeellä. Taisteluosaston puolivuotinen valmiusjakso alkaa 1.1. 2007.
Porin prikaatin esikuntapäällikön ja Suomen taisteluosastojen perustamista valmistelevan ohjausryhmän puheenjohtajan evl. Mauri Koskelan mukaan kovinkaan näkyviä hakumainoksia ei tarvita, vaan tieto osaston rekrytoinnista tavoittaa oikeat kohteet PvKvK:n ja rauhanturvaajien omien internetsivujen kautta.

7

902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merkitystä.

      Yhtenä päivänä tuli filminpätkä kun somaliaan meni Yhdysvallat ja Rauhanturvaajat. Näkyihän siellä Suomalaisiakin paseja, mutta pasit ajoivat lujaa karkuun ja Amerikkalaiset joutuivat taistelemaan koko kaupunkia vastaan. Amerikkalaisillekkin suurimpana sotilasmahtina suurin työ oli ajaa omien ruumiita kotiin.

      Somalialaisilla oli vain kalasnikoveja ja sinkoja, konekiväärejä ja marttyyrikuolemaan asti taistelevia sotilaita.

      Tuommoisessa verilöylyssä suomalaiset tippuvat kun varikset langalta. Yhdysvallatkin sai toisen sikojenlahden tappion.

      • >>>>

        ... tilanteen taustoja... itsehän tiedän vähän enemmän kuin mitä filmi kertoo... esimerkiksi: miksi koko kaupunki hyökkäsi sotilaiden kimppuun??? kysymyksiä, joita tulee miettiä, ennenkuin tekee johtopäätöksiä...


      • olet

        Suomalaisia rauhanturvaajia ei Somaliassa ole ollut. Tuskin suomalaisia panssaroituja miehistönkuljetusajoneuvojakaan. Ota asioista selvää, ennen kuin avaudut, hölmö.


      • tiedetään...
        >>>> kirjoitti:

        ... tilanteen taustoja... itsehän tiedän vähän enemmän kuin mitä filmi kertoo... esimerkiksi: miksi koko kaupunki hyökkäsi sotilaiden kimppuun??? kysymyksiä, joita tulee miettiä, ennenkuin tekee johtopäätöksiä...

        ... niin kuin filmissäkin näytetään, homma oli organisoitu tähystäjineen ja viestinviejineen. Myöhemmin on tuotu esille vaihtoehtoa, että al-Qaida olisi suunnitellut sotatoimet -- mene ja tiedä; ihan uskottava näkökulma, mutta toisaalta sitä nykyään tarjotaan joka paikkaan...


      • varmasti.
        olet kirjoitti:

        Suomalaisia rauhanturvaajia ei Somaliassa ole ollut. Tuskin suomalaisia panssaroituja miehistönkuljetusajoneuvojakaan. Ota asioista selvää, ennen kuin avaudut, hölmö.

        Pasivaunuja oli mutta kansallisia tunnuksia ei näkynyt, ainoastaan UN tunnus. Itse näin siitä kuvasta miten kuusi Pasivaunua ajoi läpi taistelujen. Ketä lieneekään vaunuissa ollut, en tiedä.


      • Parabellum
        varmasti. kirjoitti:

        Pasivaunuja oli mutta kansallisia tunnuksia ei näkynyt, ainoastaan UN tunnus. Itse näin siitä kuvasta miten kuusi Pasivaunua ajoi läpi taistelujen. Ketä lieneekään vaunuissa ollut, en tiedä.

        Jos siis kyse on Isku Mogadishuun elokuvasta, niin siinä ei ollut suomalaisia Pasi vaunuja niinkuin ei ollut oikeastikaan sielläpäin.

        Pasin näköisiä panssaroituja 3-akselisia miehistönkuljetusvaunuja tekee useampikin valmistaja maailmassa.

        Itse katsoin elokuvan ja vaunut vaikuttivat Pandur-nimisiltä muistaakseni ranskalaisilta vaunuilta. Mutta Paseja ne eivät ainakaan olleet.

        Toinen vaihtoehto voisi olla esimerkiksi sveitsiläinen Mowag Piranha, joka ei mielestäni filmissä kuitenkaan ollut.

        Niin moni sotilaskaluston valmistaja maailmassa on päätynyt eri välineissä niin samankaltaisiin hyviin lopputuloksiin, että ulkonäössä menee helposti sekaisin. Pelkän suomalaisen sotilaskoulutuksen perusteella ei valitettavasti opi montaakaan välinettä tunnistamaan.


      • Parabellum kirjoitti:

        Jos siis kyse on Isku Mogadishuun elokuvasta, niin siinä ei ollut suomalaisia Pasi vaunuja niinkuin ei ollut oikeastikaan sielläpäin.

        Pasin näköisiä panssaroituja 3-akselisia miehistönkuljetusvaunuja tekee useampikin valmistaja maailmassa.

        Itse katsoin elokuvan ja vaunut vaikuttivat Pandur-nimisiltä muistaakseni ranskalaisilta vaunuilta. Mutta Paseja ne eivät ainakaan olleet.

        Toinen vaihtoehto voisi olla esimerkiksi sveitsiläinen Mowag Piranha, joka ei mielestäni filmissä kuitenkaan ollut.

        Niin moni sotilaskaluston valmistaja maailmassa on päätynyt eri välineissä niin samankaltaisiin hyviin lopputuloksiin, että ulkonäössä menee helposti sekaisin. Pelkän suomalaisen sotilaskoulutuksen perusteella ei valitettavasti opi montaakaan välinettä tunnistamaan.

        Mutta tekeehän toki muutkin samannäköisiä.

        Patria on Paseja myynyt pitkin poikin maailmaa, joten ei olisi sinänsä outoa, jos pakistanilaiset ajelisivat paseilla.

        Minusta oli mukava katsella suomalaista huippuosaamista tosikäytössä. Mobira-citymaninkin taisin bongata.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe