Pajusta eroon!

Inkku

APUA! Kertokaa/neuvokaa, miten pääsen pajusta eroon. Katkaisemallahan se vain lisääntyy ja lisääntyy ja lisääntyy........

16

10236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marion.T.

      Omakotitalomme on puron varrella jossa pajuja oli mahdottomasti. Katkaisimme ne joka kesä moneen kertaan ja aina vain pukkasi uutta tilalle, sitten aivan yht äkkiä pajut katosivat, en tiedä syytä, mitään myrkkyjä emme käyttäneet - nyt on ongelma mistä tehdä kesälle hernekeppejä...
      Tiedän että kannon lahottaja-ainetta on myytävänä, se ehkä tepsii myös pajun kantoon ja tietenkin myrkytys, mutta se on aina aika raju vaihtoehto..

    • epätoivotuista puista

      Pajua en ole kokeillut, mutta koivua, haapaa, pihlajaa kuorimalla 30-40 cm:ä (vähän mullan altakin, etteivät nesteet pääse virtaamaan ylöspäin. Tekevät nopeasti kuorimisen jälkeen valekuoren (samana päivänä), joka myös pitää poistaa. Tuon kuorimisen olen tehnyt toisen kerran samana kesänä, jos ei näytä kuolemisen merkkejä ja seuraavana kesänä jatketaan, jollei jo ole tapahtunut kuolemaa ja toinen tärkeä tässa, että kuollut osa annetaan olla kuolleena koko kesän kuolemisen jälkeen ja vasta sitten katkaistaan. Ei tule juurivesojakaan tällä tavalla. Sinnikkyyttä!

      • silmissä

        Ei siihen tepsi noin hidas menetelmä, jota ehdotat. Pjunvarsiakin on niin kauheasti, ettei jaksa edes ruveta mokomaan hommaan. Kyllä melkein on ruvettava myrkytyslinjalle, jos haluaa pitää ne isolta alueelta poissa. Mitä enemmän sitä kaataa, sitä villimmin se kasvaa.
        Jokin asiantuntijaliike voi varmasti auttaa.


    • cat70

      luin joskus jostain että pajupusikosta pääsee eroon kun jaksaa hakata sen lapiolla kolme vuotta :) oikeasti homma menee siis niin, että ensin kaadetaan ne vesat pois, sitten hakataan "kannot" silpuksi lapion kanssa. Ja sama uudelleen aina kun uusia versoja kasvaa. Iso työ mutta tappaa kuulema, itse en ole kokeillut.

    • kun minä puolestani

      olen sitonut tontin reunoilla kasvavien pajujen oksista elävän ja suojaavan aidan ja olen varsin tyytyväinen pajuihini nykyään...

      • jäi

        vähän ruiskusäiliön pohjalle roundup rikkakasvimyrkkyy jonka sit pöläytin pajupuskan lehdille. oli semmoinen kohtuuiso pajurypäs tien reunassa. sinne läks eikä oo takas tullu yhtään mitään. eli jos helppo ja nopee konsti kelpaa niin siitä vaan. sitä pajua ei tarvii sit kastella litimäräks myrkyllä. mulla ainakin riitti myrkkyä vain noin puoleen pajuista mut se tappaa sen toisen puolen sitten juurakon kautta. mut sen aineen teho näkyy sit vasta muutaman viikon päästä myrkytyksestä


      • Pajupensaiden leikkaaja
        jäi kirjoitti:

        vähän ruiskusäiliön pohjalle roundup rikkakasvimyrkkyy jonka sit pöläytin pajupuskan lehdille. oli semmoinen kohtuuiso pajurypäs tien reunassa. sinne läks eikä oo takas tullu yhtään mitään. eli jos helppo ja nopee konsti kelpaa niin siitä vaan. sitä pajua ei tarvii sit kastella litimäräks myrkyllä. mulla ainakin riitti myrkkyä vain noin puoleen pajuista mut se tappaa sen toisen puolen sitten juurakon kautta. mut sen aineen teho näkyy sit vasta muutaman viikon päästä myrkytyksestä

        Kiitos tiedosta !
        Olen kolmekymmentä vuotta leikellyt pajupensaita ojasta tonttimme rajalta. Nyt se kyllä loppui, ne kun rehottavat lisää vaan, en enää jaksa kipeän olkapääni takia niitä vesurilla hakata sieltä syvältä. Nyt ostan Round-up`ia ja sitten toimeen. Toivottavasti myrkystä pelästyy myös iso musta kyy, joka asuu ojassa kesäisin.


      • 3123
        Pajupensaiden leikkaaja kirjoitti:

        Kiitos tiedosta !
        Olen kolmekymmentä vuotta leikellyt pajupensaita ojasta tonttimme rajalta. Nyt se kyllä loppui, ne kun rehottavat lisää vaan, en enää jaksa kipeän olkapääni takia niitä vesurilla hakata sieltä syvältä. Nyt ostan Round-up`ia ja sitten toimeen. Toivottavasti myrkystä pelästyy myös iso musta kyy, joka asuu ojassa kesäisin.

        Round-upin vaikuttava aina on glyfosaatti. Glyfosaattia saa myös erillisessä pullossa ja aine laimennetaan itse ruiskupulloon. Muistakaa käyttää kunnollisia kumikäsineitä ja suojautukaa muutenkin kunnolla kun vähräätte myrkkyjen kanssa.

        Itse myrkytin pajuja ojan varresta. Keväällä sumutin lehvästön ja odottelin runsaan viikon. Sitten katkoin pajut ja käsittelin vielä erikseen joka ikisen versonpätkän pään, eli kantomyrkytys. Loppuipas niiden valtakausi.


    • mökkiläinen

      Hei! Olen tosi pulassa pihlajantaimien kanssa. ongelma ilmeisesti sama kuin pajulla, kun katkaisee yhden niin siitä versoo useita ja nopeasti. Tietääkö kukaan onko muuta keinoa kuin myrkky niiden hävittämiseksi?

      • siliheppa

        No, joskus pääsin villiintyvästä pihlajapöpeliköstä eroon ilman myrkkyä, siten että revin aina levittäytyvät versot juurineen maasta. Kovvoo hommoo, veri vaan tirsku kynsien juuresta vaikka oli hanskatkin muka apuna. Enää en rupeis.

        Glyfosaatti on ongelmallinen sikäli että se tappaa myös emokasvin jonka kanssa taimet ovat samassa juuristossa. Onkos se lehmus vai jalava, joka kasvattaa samanlaisen naapurinsa kanssa yhteistä juuristoa; eli kun yrität hävittää yhden, saatatkin tappaa monta! Myrkky on aina myrkkyä!


    • 7+146

      Pioni ja paju! Vain alkukirjain on sama!

    • 19

      mutta miten saa suuren jo ihan runkopuuksi kasvaneen pajun kuolemaan pystyyn, paksuutta on jo 40senttiä kun sivusta katsoo. Riittääkö se kuoren nylky vai mitä pitäisi, juuri/tyvivesat ei ole ongelma, ne saan hengiltä , mutta se runkopuu olisi nyt ensisijalla.

    • jouni jyväskylä

      Poraa reikä vinosti puunrunkoon juuristoon saakka pitkä rakennuspora. laita letku rattiin ja kkada ran ap myrkky juuristoon ja odota noin viikko alkaa olla näkyvissä kuoleminen, tämä on ison puun hävitys ohje tai sitten kaadat puun ja poraat kantoon ne reiät josta kaadat aineen. pajun vesa eli ohuet rungot niille on laitettava lehtiin tuo aina suihkuttamalla.kyllä lähtee kuten kummelissa.

    • onnistuinpa

      viimekesänä otin hengiltä paksun runkopajun.... litra tärpättiä ja toinen diisseliä runkoon porattuihin reikiin.Keväällä tuli pajunkissat mutta tippui nekin kesken pois, yhtään lehteä ei vielä ole tullut.

      • Voi suuren kaataa

        Kun kannosta kasvaa 20cm vesat niin myrkyn voi laittaa sen lehdille. Itse suosin tätä koska pajuja on paljon. Ja tietysti kantoonkin voi porata reikiä mihin laittaa raid up'ia.


    • 10+65

      mutta 'salakaatona' se tärpätti on paras. kun on sellaisessa paikassa josta ei oikein voi kaataa, vaan on vain saatava kuolemaan. Sitten kun on kuivanut pystyyn niin se on laillinen kaato

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2813
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1954
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1806
    6. 157
      1795
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe