Lankkua ja lautaa omasta metästä

Cityläinen

Mitäpä mitäisi ottaa huomioon jos sahuttaisi lankut ja laudat pieneenrakennusrojektiin omasta metästä? Kaatoajat, puulajit, kustannukset ym.
Kun tuo kenttäsirkkeli olisi tuossa parinkilometrin päässä tän talven. Elikkä paljon on passeli sahurin taksa itä-suomessa?

25

19767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsuri

mäntyjä yläkuulla,sitten kun pakkaset ovat tulleet.Hakkuu ja ajokustannukset joudut itse arvioimaan.Sahurille joudut maksamaan n.40E tunti.Tulee halvemmaksi sahata omat puut,kuin ostaa kaupasta.

• Maan ilveilijä

Jos oot hyvässä ansiossa,niin ei kannata sun metsään mennä eikä "fräkätä" rakennuspuiden kanssa.Oma värkki on joskus sellaasta kaarnaasta koppuraa ,jos niitä ei kunnolla vedä taapeliin.Riippuu meinaakko tehdä taloa vai luhtalatoa.Itse tulin siihen tulokseen kun tehtiin taloohin remppaa että,ei kannata ottaa omasta metsästä värkkiä,liika kova töistä. Ja loppusummasta niin pieni osa mitä siinä säästää.Enempi säästät kun kilpailutat tavaran kunnolla.Ja saathan sä ostaa isänniltäkin suoraa joko tukkeina tai valmiina sahatavarana.Kun ostat valmiin sahatun tavaran niin tiedät mitä saat,huonoa ei tarvitse ostaa.

• aikaa vaan
        Maan ilveilijä kirjoitti:

Jos oot hyvässä ansiossa,niin ei kannata sun metsään mennä eikä "fräkätä" rakennuspuiden kanssa.Oma värkki on joskus sellaasta kaarnaasta koppuraa ,jos niitä ei kunnolla vedä taapeliin.Riippuu meinaakko tehdä taloa vai luhtalatoa.Itse tulin siihen tulokseen kun tehtiin taloohin remppaa että,ei kannata ottaa omasta metsästä värkkiä,liika kova töistä. Ja loppusummasta niin pieni osa mitä siinä säästää.Enempi säästät kun kilpailutat tavaran kunnolla.Ja saathan sä ostaa isänniltäkin suoraa joko tukkeina tai valmiina sahatavarana.Kun ostat valmiin sahatun tavaran niin tiedät mitä saat,huonoa ei tarvitse ostaa.

paljon säästää kuin kaataa omasta metsästä rakennuspuut,pitää vaan taaplata ja antaa talven yli kuivaa.metsä tulee myös siltä osin hoidettua,tietysti tr ym, tukkien kuletuskone metsästä pitää olla.

• Matikka
        Maan ilveilijä kirjoitti:

Vaikka omalle työlle ei laske hintaa, niin ainakaan laudan sahauttaminen ei kannata. Liian hidasta, tulee kalliiksi.
        Siis jos lasketaan tukkikasalle hankintahinta ja sahurin palkka päälle. Kaksi kiintoa tukkia tarvitaan yhden kiintomotin lautakasaan.
        Sitten vielä sahalle viedään usein lenkot, oksaiset, alimittaiset tukit, muka säätösyistä. Sitten saadaan kallista sutta rakennustarpeiksi.

Halkeilemattomista kovista pystykuivaneista saa kannattavaa sahatavaraa, plus lankkutavara tuoreistakin.

• aikaa vaan
        Matikka kirjoitti:

Vaikka omalle työlle ei laske hintaa, niin ainakaan laudan sahauttaminen ei kannata. Liian hidasta, tulee kalliiksi.
        Siis jos lasketaan tukkikasalle hankintahinta ja sahurin palkka päälle. Kaksi kiintoa tukkia tarvitaan yhden kiintomotin lautakasaan.
        Sitten vielä sahalle viedään usein lenkot, oksaiset, alimittaiset tukit, muka säätösyistä. Sitten saadaan kallista sutta rakennustarpeiksi.

Halkeilemattomista kovista pystykuivaneista saa kannattavaa sahatavaraa, plus lankkutavara tuoreistakin.

tottakai puutavara pitää sahata paikan päällä eikä ruveta minekkään sahalle hinaamaan tukkeja ?kyllä minä ainakin sahautan ns tyvitukitkin rakennustarpeiksi, mitä sit tolla tarkoititkaan et parhaat myis vai ? ja latvat sahais itselle . minä hoidan myös metsiäni muutenkin kuin päätehakkuulla,harvennustakin on tehtävä sen pystyyn myynti onkin sit jo kannattamatonta.omistatko metsää?

• Matikka
        aikaa vaan kirjoitti:

tottakai puutavara pitää sahata paikan päällä eikä ruveta minekkään sahalle hinaamaan tukkeja ?kyllä minä ainakin sahautan ns tyvitukitkin rakennustarpeiksi, mitä sit tolla tarkoititkaan et parhaat myis vai ? ja latvat sahais itselle . minä hoidan myös metsiäni muutenkin kuin päätehakkuulla,harvennustakin on tehtävä sen pystyyn myynti onkin sit jo kannattamatonta.omistatko metsää?

omistan metsää, olen ollut sirkkelisahuriharrastaja, teen kaikki metsätyöt itse ja olen sahauttanut tai sahannut lähes kaikki rakennustarpeet itselle.

Tarkennan vielä.
        - Betonilauta on halvinta ostaa. Tuleehan sitä tosin sivutuotteena itsellesahauksesta kuitenkin.
        - Sahatavaran laadusta kannattaa pitää kiinni rakentaessa. Huonoista tukeista ei saa hyvää laatua. Tosin ei sitä jokapaikassa tarvitse ollakaan.
        - Vajaasärmä kakkosnelonen on myös halpaa ostaa.
        - Täyssärmäinen lankkuankkutavara on kallista ostaa, mutta nopeaa sahata. Se on edullisinta sahauttaa näistä esimerkeistä.

Jos on kustannustarkka, niin tukkikasalle pitää laskea sen myyntiarvo ja sahauskulut päälle.
        Sahureiden taksoissa ja tuotoksessakin on eroja.
        Samoin siinä mistä ja millä hintaa saa ostettua valmista tavaraa.

• karhu III

jos on tosiaan oikea cityläinen, niin silloin ei kannata sahankanssa tukkimettään lähteä. Ensinnäkään hommasta ei tule mitään, ja laatu on sitäsuntätä.
      Mutta jos tunnet innokkaan metsurin joka lähtee puusavottaan, niin hän kyllä tietää miten tukit katkotaan, ja mitä niistä saa. Se on eriasia että säästääkö siinä mitään, mutta voipahan ajatella että on pirtinainekset omasta mettästä.

vanha sanonta: "viidenmarkan mies tekee helposti kympin vahingon"

• asia..

että, se "metsurikin" voi katkoa ne tukit päin persettä, jos se on äkkinäinen.
        Kyllähän sitä monesti sahuri näkee vaikka mikälaista katkontaakin.

Niitä ei kannata katkoa määrämittoihin, vaan tukkirungon mukaan niinkuin ammattitaitoinen motomieskin katkoisi.

• rtjht
        asia.. kirjoitti:

että, se "metsurikin" voi katkoa ne tukit päin persettä, jos se on äkkinäinen.
        Kyllähän sitä monesti sahuri näkee vaikka mikälaista katkontaakin.

Niitä ei kannata katkoa määrämittoihin, vaan tukkirungon mukaan niinkuin ammattitaitoinen motomieskin katkoisi.

kyllä motomies katkoo tukit määrämittoihin.

• tarkoitin..
        rtjht kirjoitti:

kyllä motomies katkoo tukit määrämittoihin.

sillä määrämittaan katkonnalla sitä, kun jotkut katkovat jo tukkeina esim. 2,70 pitkää pystövärkkiä rakennukselle ja sitten on osa jotain hirveän pitkiä tukkeja, joita on hidasta sahata ja losoja tulee paljon, se ei ole edullista sahaajalle eikä sahauttajalle.

Motomies katkaisee suoran hyvän tukin esim 5,8m, mieluimmin kuin kaksi 2,70: stä.

• SAHARA

Oon mie puita kaatanna enenkin,oli häntä saharassa metsurina,ai puitako, eihän siellä ennää oo ku mie kuajoin kaekki.

• kannattaa..

sahauttaa.
      Parasta tyvitukkia (puusepänlaatuista) ei kannata sahauttaa rakennuspuuksi, mutta välitukki, kuusitukki ja latvatukit tietenkin.
      Minimi läpimitta on n. 12,5 sm latvasta, niin siitä saa 2 kakkosnelosta ja ehkä vielä pari 19x 100 lautaa.
      Kuusitukeista saa nättiä (melkein hienosahattua) täyskanttista lautaa, joka maksaa kaupassa ???

Suoria ja lylyttömiähän niiden olisi hyvä olla!

Jos haluat mahdollisimman halpaa sahatavaraa niin sahauttaminen ei silloin kannata koska sitä oksaista ja muuten huonoa raakkia saa puutavaraliikkeistä halvalla.

Muista sitten "taaplata" tarpeeksi harvaan ne, ettei se hyvä tavara mene sillä pilalle!

Sirkkelisahuri

• karhu III

juu taapelointi on tärkeä, aurinkoiseen paikkaan mihin sopii vaikka tuuletkin. Ja KOVALLE maalle, ei mihinkään kuraläpeen. Ja Järein tavara alle jos mahdollista, ja painoo päälle etteivät vääntyile.

• nähnyt..
        karhu III kirjoitti:

juu taapelointi on tärkeä, aurinkoiseen paikkaan mihin sopii vaikka tuuletkin. Ja KOVALLE maalle, ei mihinkään kuraläpeen. Ja Järein tavara alle jos mahdollista, ja painoo päälle etteivät vääntyile.

sellaista taaplaustyyliä että esim 50x125 lankut on laitettu syrjälleen! :))

Se on kyllä kaikkein huonoin konsti, koska silloinhan ne pääsee "punomaan" aivan vapaasti.

Minun ohjeeni:
        Lankut lappeelleen, tavaran verran väliä aina ja sitten vielä kohdakkain niin että taapelin päältä kun siitä raosta katsoo niin pohja näkyy.

• mmh.
        nähnyt.. kirjoitti:

sellaista taaplaustyyliä että esim 50x125 lankut on laitettu syrjälleen! :))

Se on kyllä kaikkein huonoin konsti, koska silloinhan ne pääsee "punomaan" aivan vapaasti.

Minun ohjeeni:
        Lankut lappeelleen, tavaran verran väliä aina ja sitten vielä kohdakkain niin että taapelin päältä kun siitä raosta katsoo niin pohja näkyy.

ja miten toi liittyi edelliseen?

• puutavaran..
        mmh. kirjoitti:

taaplaukseen.

• jos...
        mmh. kirjoitti:

sinulla on, kerran kanttia.

Me sahurin olemme sitä rotua, jotka ei kumarra kuvia!

• jjj

Tyyli pitää säilyttää,jos on omia puita,niitä sahalle,naurismaan aidatkin nauraa,jos ostat puita.Huonoista laudoista tulee hienoa paneelia

• toista..

jos sahataan esim. hyvästä kuusitukista 19x100 tai 19x125 lautaa ja sitten höyläytetään se jollain höylärillä, niin siitä tulee vielä 17mm paksua panelia.

Kaupassahan myydään nykyään jopa 9mm paksuista paneelia! Sehän on melkein läpinäkyvää..
        "Siinä jos kännissä hieman horjahtaa niin sehän menee pää seinästä läpi" :))

• kanssa...

siitä että, jos et ole koskaan ennen ollut tukin kaadon ja apteerauksen kanssa tekemisissä, niin ota joku ammattimies avuksi.

• vielä..

ja eläkä mieti niitä mittoja, mitä siinä rakennuksella tarvitaan, vaan katkaise sitten itse sopiva lankku tai lauta siitä tavaraerästä mikä sinulle on sahattu.

• sillein saa hyvää
        vielä.. kirjoitti:

ja eläkä mieti niitä mittoja, mitä siinä rakennuksella tarvitaan, vaan katkaise sitten itse sopiva lankku tai lauta siitä tavaraerästä mikä sinulle on sahattu.

tottakai teetin sahausluettelon mistä on sit hyvä suuntaa pituuksia ym kokoja katsella,ja laskeskella tapulista minkä mittaista siinä sit on. 200x50 225x50 150x50 kokoisessa tavarassa on jo hyvä tietää minkäpituista tarvitaan, ei viitsi isoja tyvitukkeja katkoa miten vaan.kyllä tuli upea talo 200x50 225x50 maksaa jo kultaa et tosiaan kannattaa sahauttaa "sahata" jos vain itsellä on puutavara.noin leveitä 200x ei tietysti joka kämppään tarvi.

• varmasti..
        sillein saa hyvää kirjoitti:

tottakai teetin sahausluettelon mistä on sit hyvä suuntaa pituuksia ym kokoja katsella,ja laskeskella tapulista minkä mittaista siinä sit on. 200x50 225x50 150x50 kokoisessa tavarassa on jo hyvä tietää minkäpituista tarvitaan, ei viitsi isoja tyvitukkeja katkoa miten vaan.kyllä tuli upea talo 200x50 225x50 maksaa jo kultaa et tosiaan kannattaa sahauttaa "sahata" jos vain itsellä on puutavara.noin leveitä 200x ei tietysti joka kämppään tarvi.

kannattaa, tuolla asiaan perehtymisellä.

Minulla vain,(vanhana sahurina) on semmoinen kokemus asiakkaista että, mitä lukeneempi mies, niin sitä huomommat tukit.

• Cityläinen
        varmasti.. kirjoitti:

kannattaa, tuolla asiaan perehtymisellä.

Minulla vain,(vanhana sahurina) on semmoinen kokemus asiakkaista että, mitä lukeneempi mies, niin sitä huomommat tukit.

Tähän viimeseen kommenttiin on hyvä päättää! näin se varmaan käytännössä on! Kiitos kaikille!
        Sen verran omasta kokemuksesta, pari vuotta sitten hakkuuaukon reunan myrskypuutsahattiin ja myytiin Kaukaalle ,tosi paska- ja vaarallisenolonenhomma...että sen olen puuhommissa oppinut, että arvostan metsurin- ja sahurin ammattia ylikaiken!

• gfdhghf

Jos on tunnetusti hyvä sahuri, en paljon puutu asiaan. Hän kyllä näkee mitä puusta saa. Toki pitää ensin toivetta esittää. Kakkosluokantukista kannaattaa tehdä vajaa särmää. Määrä korvaa laadun-
      50mm lankusta aa sahattua itsekin 50 x50 , 50 x 100, 50 x 125 jne helposti. Puuta oei siikannata pilkkoa pienekin jossei pakko.
      Topsin olen pyydellyt jsoskus lankkuja 60mm että on sitten hukka varaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe