Ruokinnasta kysymyksiä!

PoliceGirl82

Kertoilkaapas rottalaiset, että kuinka te ruokitte rottianne. Sis mihin aikoihin ja mitä ruokaa. Itse aikanaan annoin koiran nappuloita, riisiä, puuroja, perunaa, joskus lihaa tai kalaa tai munaa, kasviksia ja muuta maustamatonta kotiruokaa. Jyväsekoituta en antanut juurikaan. Rottia ruokin aikaisin aamulla (kuuden maissa) ja illalla uudelleen. Kuinkas teillä muilla? Niin, ja milaisia määriä kahdelle rotalle yleensä annatte?

13

4465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PinkkiEnkeIi

      Annatko vain tuoreruokaa!?
      Älä nyt vain niin sano.. Rotille ei saa antaa joka päivä tuoreruokaa sillä se lihottaa ja tulee ripulikin..
      Ja siemensekoitusta pitää olla AINA tarjolla..
      Ihmettelen nyt kyllä vähän..
      Ja koirannappuloissa on paljon proteniinia joka lihottaa!

      • hmmm..

        kyllä mielestäni siemensekoituksen voi korvata koirannappuloilla. Meillä rotat syövät pääasiassa koirannappuloita joita en koirilleni antaisi koskaan koska niissä niin paljon viljaa eikä juurikaan lihaa. Tarkoitan siis näitä markettien nappuloita.
        Tuoreruokaa tulee noin kerran päivässä tai joka toinen päivä. Ja hyvin rotat voivat. Ei ole proteiini rupia eikä muitakaan vaivoja.


      • PoliceGirl82

        Rottani eivät koskaan ole olleet lihavia. Käytän vähäproteiinista koiranruokaa. Eräs kasvattaja (rottia kymmeniä vuosia) ei myöskään anna siemensekoitusta rotilleen. Kymmenisen vuotta minulla on rottia on ollut, eivätkä ne ole sairastelleet tai muuta. Lähinnä vaan noita ruokinta-aikoja olisin kysellyt ja mielenkiinnosta verraillut.

        Tuoreruokaa, kuten kasviksia ja vihanneksia annan muutamia kertoja viikossa. Papanat ovat olleet kovia kyllä.


    • Mel Nevercare

      Aamulla herättyäni laitan kuppiin ruokaa ja laitan puhdasta vettä juomapulloon, laitan ruokaa sen verran että pärjäävät päivän (kokemuksesta tiedän että ovat kovia jemmaamaan ruokaa, joten vaikka kuppi olisi tyhjä se ei tarkoita että niillä ei olisi ruokaa). Seuraavan ruoan saavat kun menen kotiin iltapäivällä.

      0,5-2rkl ruokaa (ks yläpuolelta suluissa oleva teksti)

      Ihan rotille tarkoitettua siemensekoitusta ja muuta kuivaruokaa, keittämätön makaroni ja riisi ovat rotinkaisteni suosiossa. Kurkkua, omenaa, porkkanaa ja lihaa 1-2x viikossa.

      • Ruoan määrä kuulostaa kyllä aika vähäiseltä, vaikka jemmaisivatkin sitä koppiinsa tmv. Tarkastathan joka aamu, että niillä tosiaan on myös jemmapaikoissa ruokaa?

        Makaronia ja riisiä ei saa antaa keittämättöminä. Ne turpoavat mahassa ja voivat aiheuttaa vatsavaivoja. Keitettyinä ovat hyvää ravintoa, mutta muista, että venhää on myös kuivaruoissa joten makaronia ei kannata antaa suuria määriä ettei ruokavalio yksipuolistu.

        Tarkoititko, että annat lihaa 1-2 x/vk vai että annat myös kurkkua ym. viikossa kerran tai kaksi? Tuoreruokaa tulee antaa päivittäin 2-4 lajia, jotta rottien ruokavalio pysyy monipuolisena. Mainitsemiesi lajien lisäksi (kurkussa ei ole juuri muuta kuin vettä, sitä ei kovin usein) voi antaa esim. keitettyä perunaa, maissia, kohtuudella herneitä ja paprikaa, vesimeloni, viinirypäleitä, päärynää, banaania, kiiviä, kukkakaalia, persikkaa, ananasta (säilykehedelmiä vain omaan liemeen säilöttyinä, ei sokeriliemeen!) jne. Voimakkasti maustetut, suolaiset ja pippuroidut ruoat ovat kiellettyjä, kaalit voivat aiheuttaa mahavaivoja, palkokasvit samoin mutta voi antaa kohtuudella ja sitrukset tulee kuoria niin hyvin, ettei valkoista kuorta jää yhtään hippusta rottien annokseen. Omille tosin eivät maistu.

        Omien ruokavaliosta sen verran, että omatekoista jyväseosta on tarjolla jatkuvasti. Kuppia täyttelen parin kolmen päivän välein, yhdessä päivässä eivät syö kippoa tyhjäksi ja koska haluan, että ne syövät myös ohraa, kauraa, spelttiä ym. pienempiä naparoita kuin rusinat & koiranruuat ym. isommat. Tuoreruokaa iltaisin vajaa pari desiä/häkkiporukka (häkeissä 2 3 rottaa). Lajeina em. ruokia. Eläinvalkuaista rotat saavat jyväseoksessa olevasta koiranruuasta.


      • seko rotzu
        Rotta-Leena kirjoitti:

        Ruoan määrä kuulostaa kyllä aika vähäiseltä, vaikka jemmaisivatkin sitä koppiinsa tmv. Tarkastathan joka aamu, että niillä tosiaan on myös jemmapaikoissa ruokaa?

        Makaronia ja riisiä ei saa antaa keittämättöminä. Ne turpoavat mahassa ja voivat aiheuttaa vatsavaivoja. Keitettyinä ovat hyvää ravintoa, mutta muista, että venhää on myös kuivaruoissa joten makaronia ei kannata antaa suuria määriä ettei ruokavalio yksipuolistu.

        Tarkoititko, että annat lihaa 1-2 x/vk vai että annat myös kurkkua ym. viikossa kerran tai kaksi? Tuoreruokaa tulee antaa päivittäin 2-4 lajia, jotta rottien ruokavalio pysyy monipuolisena. Mainitsemiesi lajien lisäksi (kurkussa ei ole juuri muuta kuin vettä, sitä ei kovin usein) voi antaa esim. keitettyä perunaa, maissia, kohtuudella herneitä ja paprikaa, vesimeloni, viinirypäleitä, päärynää, banaania, kiiviä, kukkakaalia, persikkaa, ananasta (säilykehedelmiä vain omaan liemeen säilöttyinä, ei sokeriliemeen!) jne. Voimakkasti maustetut, suolaiset ja pippuroidut ruoat ovat kiellettyjä, kaalit voivat aiheuttaa mahavaivoja, palkokasvit samoin mutta voi antaa kohtuudella ja sitrukset tulee kuoria niin hyvin, ettei valkoista kuorta jää yhtään hippusta rottien annokseen. Omille tosin eivät maistu.

        Omien ruokavaliosta sen verran, että omatekoista jyväseosta on tarjolla jatkuvasti. Kuppia täyttelen parin kolmen päivän välein, yhdessä päivässä eivät syö kippoa tyhjäksi ja koska haluan, että ne syövät myös ohraa, kauraa, spelttiä ym. pienempiä naparoita kuin rusinat & koiranruuat ym. isommat. Tuoreruokaa iltaisin vajaa pari desiä/häkkiporukka (häkeissä 2 3 rottaa). Lajeina em. ruokia. Eläinvalkuaista rotat saavat jyväseoksessa olevasta koiranruuasta.

        Eikö rotille saa antaa raakana makaroonia???? Voi herranen aika! mä oon antanu eikä mitään oo tullu!!!!?????


      • makarooooooni
        seko rotzu kirjoitti:

        Eikö rotille saa antaa raakana makaroonia???? Voi herranen aika! mä oon antanu eikä mitään oo tullu!!!!?????

        Jos joskus antaa yhden jyrsittäväksi, niin ei varmaan tapahdu mitään. Jos antaa paljon, ne turpoavat ja voivat aiheuttaa vatsavaivoja.


      • terveisin_kasvattaja
        makarooooooni kirjoitti:

        Jos joskus antaa yhden jyrsittäväksi, niin ei varmaan tapahdu mitään. Jos antaa paljon, ne turpoavat ja voivat aiheuttaa vatsavaivoja.

        Höpö höpö, raakaa makaroonia voi antaa ihan huoletta. Rotat silppuavat makaroonin syödessään niin pieneksi ettei se ehdi edes turvota masussa!


    • LittleRat

      Nyt meni kyllä ohitse... koiran nappuloita?? Rotille??? Just.. itse annan meidän tytöille kuivamuonaa aina kun kupista loppuu, ja tuoreruokaa annetaan joka ilta. (n. klo 21) Siihen sisältyy salaattia, kurkkua, ruis- ja kauraleseitä, ja kaikkea sellaista. Lihaa tai kalaa ei tytöt saa ollenkaan, kun systeri (jonka rotat on) päättä että ei niin sitten se on ei..
      Mutta sis...

      • Kesyrotta on sekasyöjä, se siis tarvitsee ravinnossaan sekä kasvi- että eläinkunnan tuotteita. Siskosi on tässä kohtaa väärässä, rotta tarvitsee myös hiukan eläinproteiinia. Määrä on melko vähäinen mutta silti olennainen. Esim. muutama koirannappula viikossakin riittänee, mutta omani ovat jossain vaiheessa syöneet light-ruokaa perusruokanaan ja hyvin voivat. Ruokinnasta on pidemmästi ja tyhjentävämmin Mirjan Rottanurkassa (Vagabond's) http://www.munmaailma.net/rottanurkka


      • LittleRat
        Rotta-Leena kirjoitti:

        Kesyrotta on sekasyöjä, se siis tarvitsee ravinnossaan sekä kasvi- että eläinkunnan tuotteita. Siskosi on tässä kohtaa väärässä, rotta tarvitsee myös hiukan eläinproteiinia. Määrä on melko vähäinen mutta silti olennainen. Esim. muutama koirannappula viikossakin riittänee, mutta omani ovat jossain vaiheessa syöneet light-ruokaa perusruokanaan ja hyvin voivat. Ruokinnasta on pidemmästi ja tyhjentävämmin Mirjan Rottanurkassa (Vagabond's) http://www.munmaailma.net/rottanurkka

        olen yrittänyt kääntää siskoseni pään, muttei siitä ole mitään apua.. onneksi tytöt saavat maitoa, kanamunaa ja kalaa silloin tällöin. Itse kylläkin annan tytöille salaa kaikkea hyvää jos meillä on.. *hih hih*
        Muuten, voiko rotille antaa jauhelihaa? Kun kissoille voi antaa raakaa jauhelihaa, mutta entäs rotat? Tämän kysymys on vain jäänyt jostain pyörimään päähäni, ja haluaisin tietää siihen vastuksen. Muodollista, eikö? ^_~
        Muttah, ei muuta...


      • LittleRat kirjoitti:

        olen yrittänyt kääntää siskoseni pään, muttei siitä ole mitään apua.. onneksi tytöt saavat maitoa, kanamunaa ja kalaa silloin tällöin. Itse kylläkin annan tytöille salaa kaikkea hyvää jos meillä on.. *hih hih*
        Muuten, voiko rotille antaa jauhelihaa? Kun kissoille voi antaa raakaa jauhelihaa, mutta entäs rotat? Tämän kysymys on vain jäänyt jostain pyörimään päähäni, ja haluaisin tietää siihen vastuksen. Muodollista, eikö? ^_~
        Muttah, ei muuta...

        Eli jauhelihaa voi antaa pieninä määrinä kypsänä ja maustamattomana.

        Ei maitoa rotille! Rotat ovat laktoosi-intolerantikkoja eli masu voipi tulla pipiksi maidosta.

        Ihmetyttää siskosi asenne.. Rotta on sekasyöjä, ei kasvissyöjä. Oletko kysynyt suoraan, eikö häntä kiinnosta rottien asianmukainen hoito, jossa ruokavalioon kuuluva pieni lihamäärä viikottain on olennainen osa?


    • Anonyymi

      OOn miettinyt voiko rotalle antaa pihlajan marjoja tai kukkakaalia ite en oo antanut🤔

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3550
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2952
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2840
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2728
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2624
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2425
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      2058
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1867
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1773
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      165
      1723
    Aihe