Psoriasis ja seurustelu

sinkku

Haluaisin kuulla psoriasiksesta kärsivien ihmisten kokemuksia suhteesta vastakkaiseen sukupuoleen, seurusteluun ja seksiin.

Itse olen kohta kolmekymppinen miehen alku, mutta viime vuosina pahentuneen psorin takia olen ollut sinkkuna jo noin viitisen vuotta. Kun tila on niinkuin on, en ole edes yrittänyt mitään naisten suhteen.

Ne joilla on ollut jo vakaa suhde ennen psoria, ongelmaa ei taida olla.

Omat seurusteluni vuosien takaa sijoittuivat aikaan, jolloin psorini oli vain pari pientä täplää siellä täällä, eikä niihin kukaan kiinnittänyt mitään huomiota.

Nyt se, että onnistuisin saamaan aikaiseksi edes suhteen alun, on täysin mahdoton ja poissuljettu ajatus.

Minua kiinnostaisi erityisesti kokemukset, joissa on saatu joku ihminen jo kiinnostumaan, mutta joka ei tiedä että sinulla on psori. Mitä on tapahtunut kun hän on saanut tietää ja miten hän suhtautunut. Miten suhde on jatkunut tämän jälkeen.

14

3113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvän ihon asialla

      tyttöystävän jolla on myös psori? Ajattelin vain että voisi olla helpompaa yhdessä jos kummankaan ei tarvitsisi piilotella ihosairauttaan ja voisitte tukea toisianne. Jospa osallistuisit johonkin Psoriasisliiton rientoihin. Sieltä voisi löytyä joku tytteli joka painiskelee samojen ongelmien kanssa kuin sinäkin. Itselläni puhkesi psori avioeron jälkeen ja olen mietinyt samoja asioita kuin sinäkin. Nyt ihoni on niin hyvässä kunnossa että olisin kyllä valmis näyttäytymään vastakkaiselle sukupuolelle hieman vähemmissäkin vaatteissa kuin kaulaa ja nilkkoja myöten paksuihin vaatteisiin sonnustautuneena. Olen tällä palstalla antanut neuvoja miten saada psori parempaan kuntoon. Olen itse toiminut siten kuin olen neuvonutkin ja hyvällä menestyksellä:) Kelaile taaksepäin tätä palstaa niin löydät sieltä varmaan varteenotettavia neuvoja.

      • psori-tyttö

        olet saanut ihosi hallintaan? itselläni on ollu psori jo ainakin 5 vuotta ja olen siihen lopen kyllästynyt, olen lukenut paganonin dieetistä, kokeillut aloe vera tuotteita sekä ulkoisesti että sisäisesti ja käyttänyt kaikkia mahdollisia rasvoja ja keinoja. Koivutervaakin olen ostanut mutta haju on liian voimakas, ainakin koivuöljyssä! Olen ajoittain todella masentunut ihon kunnosta. Olen aina ollut luonnontuotteita vastaan, mutta en sitten tiedä... kalaöljyä syön kapseleina kyllä.


      • -76-

        Moi! Haluaisitko kirjoitella kanssani? Olen itsekin psoria sairastava kohta kolmekymppinen nainen. Laita meiliä tulemaan! [email protected]


      • nea
        psori-tyttö kirjoitti:

        olet saanut ihosi hallintaan? itselläni on ollu psori jo ainakin 5 vuotta ja olen siihen lopen kyllästynyt, olen lukenut paganonin dieetistä, kokeillut aloe vera tuotteita sekä ulkoisesti että sisäisesti ja käyttänyt kaikkia mahdollisia rasvoja ja keinoja. Koivutervaakin olen ostanut mutta haju on liian voimakas, ainakin koivuöljyssä! Olen ajoittain todella masentunut ihon kunnosta. Olen aina ollut luonnontuotteita vastaan, mutta en sitten tiedä... kalaöljyä syön kapseleina kyllä.

        Minulla on jo vuosia ollut vaikea psori. Kokeilin kaikki mahdolliset keinot, voiteista sisäisesti nautittaviin lääkkeisiin. Sitten tuli aika kun piti alkaa miettiä ruokavaliota, syön tosi yksipuolisesti. Niinpä aloin syödä vitamiineja. Luulisin että syömistäni vitamiinimääristä tärkeimpiä ihoni hyvinvoinnin kannalta ovat karoteeni ja helokkiöljykapselit. Ihoni voi nyt paremmin, pieniä läiskiä ilmestyy vain harvakseltaan. Mutta mielikin on virkeämpi kun ei tarvitse aina katsella niitä ikävän näköisiä psoriläiskiä ja toki mieleen vaikuttaa vitamiinitkin. Niin ja muistathan että positiivinen asenne auttaa psoriin, niinpä jaksamista sulle ja hymyile =) Jotku väittää että jopa nauru auttaisi psoriin. Mutta mene ja tiedä...


      • Psori-tyttö
        nea kirjoitti:

        Minulla on jo vuosia ollut vaikea psori. Kokeilin kaikki mahdolliset keinot, voiteista sisäisesti nautittaviin lääkkeisiin. Sitten tuli aika kun piti alkaa miettiä ruokavaliota, syön tosi yksipuolisesti. Niinpä aloin syödä vitamiineja. Luulisin että syömistäni vitamiinimääristä tärkeimpiä ihoni hyvinvoinnin kannalta ovat karoteeni ja helokkiöljykapselit. Ihoni voi nyt paremmin, pieniä läiskiä ilmestyy vain harvakseltaan. Mutta mielikin on virkeämpi kun ei tarvitse aina katsella niitä ikävän näköisiä psoriläiskiä ja toki mieleen vaikuttaa vitamiinitkin. Niin ja muistathan että positiivinen asenne auttaa psoriin, niinpä jaksamista sulle ja hymyile =) Jotku väittää että jopa nauru auttaisi psoriin. Mutta mene ja tiedä...

        Mitä muita vitamiineja syöt? Saako noita helokkiöljykapseleita apteekista vaiko luontaistuotekaupasta? Entä karoteenia? Itse olen tosi stressaaja, miksi varmaan psori alkujaan puhjennutkin. Kumma kyllä suvussani ei psoria ainakaan tiettävästi esiinny, siksi olenkin aika yksin sairauteni kanssa. Mitä muita vitamiineja suosittelet? Voisin ottaa tässä syksyn mittaan sellaisen vitamiinikuurin, sillä minä myös syön todella yksipuolisesti.


      • nea
        Psori-tyttö kirjoitti:

        Mitä muita vitamiineja syöt? Saako noita helokkiöljykapseleita apteekista vaiko luontaistuotekaupasta? Entä karoteenia? Itse olen tosi stressaaja, miksi varmaan psori alkujaan puhjennutkin. Kumma kyllä suvussani ei psoria ainakaan tiettävästi esiinny, siksi olenkin aika yksin sairauteni kanssa. Mitä muita vitamiineja suosittelet? Voisin ottaa tässä syksyn mittaan sellaisen vitamiinikuurin, sillä minä myös syön todella yksipuolisesti.

        Syön Multitabsia, siinä on jos jonkinlaisia vitamiineja yhdessä tabletissa. Säästyypähän nielemisen vaiva. Helokkiöljykapseleissa on iholle hyvää tekeviä öljyjä, niin ja vitamiineja niissäkin. Mut niiden syönnissä kannattaa vähän kattoo että mikä on ittelle se hyvä määrä. Itse olen pienikokoinen, joten jos syön niitä liikaa ihoni alkaa rasvoittua ja saan finnejä. Karoteeni on hyvä valmiste, se valmistaa ihon aurinkoonkin sit keväällä eikä kesällä pala sit niin helposti. Siitä saa myös A-vitamiinia joka on hyvin tärkeä ihon kannalta. Molempia valmisteita kannattaa kysyä luontaistuotekaupasta. Tosin vitamiineja popsiessa kannattaa myös vähän katsella tuoteselosteita. Ettei tule sitten mitään liika-annostuksia tai myrkytyksiä. Jotku vitamiinit kun kertyvät elimistöön.

        Jos haluat jutella sairaudesta jonkun myös sitä sairastavan kanssa niin jätä vaikka sähköpostiosoitteesi. Olen itsekin todella yksin "rupieni" kanssa.


      • Psori-tyttö
        nea kirjoitti:

        Syön Multitabsia, siinä on jos jonkinlaisia vitamiineja yhdessä tabletissa. Säästyypähän nielemisen vaiva. Helokkiöljykapseleissa on iholle hyvää tekeviä öljyjä, niin ja vitamiineja niissäkin. Mut niiden syönnissä kannattaa vähän kattoo että mikä on ittelle se hyvä määrä. Itse olen pienikokoinen, joten jos syön niitä liikaa ihoni alkaa rasvoittua ja saan finnejä. Karoteeni on hyvä valmiste, se valmistaa ihon aurinkoonkin sit keväällä eikä kesällä pala sit niin helposti. Siitä saa myös A-vitamiinia joka on hyvin tärkeä ihon kannalta. Molempia valmisteita kannattaa kysyä luontaistuotekaupasta. Tosin vitamiineja popsiessa kannattaa myös vähän katsella tuoteselosteita. Ettei tule sitten mitään liika-annostuksia tai myrkytyksiä. Jotku vitamiinit kun kertyvät elimistöön.

        Jos haluat jutella sairaudesta jonkun myös sitä sairastavan kanssa niin jätä vaikka sähköpostiosoitteesi. Olen itsekin todella yksin "rupieni" kanssa.

        Minulle voit kirjoitella vaikka osoitteeseen [email protected]. Olisi mukava vaihdella kuulumisia. :)


    • nea

      Olen jo vuosia sairastanut ajoittain hyvinkin pahan näköistä psoria. Psorini on oireillut jopa kasvoissani ja naisena se on ollut minulla todella kova pala. Mutta ihmettelen sitä ettei kukaan ole koskaan kiinnittänyt sairauteeni negatiivisesti huomiota. Ainakaan minulle psori ei ole ollut ongelma. Olen solminut uusia suhteita "rupisenakin". Ja kun olen sairaudestani maininnut ei siitä ole sen kummempaa keskustelua syntynyt. Jokaisessahan meissä on vikamme. Ja eikös seurustelukumppanissa tärkeintä kuitenkin ole se sisäinen kauneus!? Täytyy vain oppia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. Pitää rakastaa itseään, vasta sitten joku toinenkin voi rakastaa sinua.

    • minä

      Minäkin pelkäsin reaktioita, ennen kuin tapasin nykyisen avopuolisoni. Tai pelkäsinhän vielä silloinkin, mutta pelko unohtui nopeasti, kun rohkeasti paljastin ihoni, eikä mieheni reakoinut mitenkään. Sen tein kyllä pikkuhiljaa ja oli meillä ollut puhetta sairaudestani ennen sitä. Ensimmäistä yhteistä saunareissuakin pelkäsin ihan turhaan. Olenkin sitä mieltä, että jos oikeasti joku on sinuun rakastunut, niin tuskin välittää psoristasi..näin ainakin minulle kävi! Kunnollinen tutustuminen ennen kaikkea! Mutta kyllähän se masentaa jos joku hylkää psorin takia, mutta silloin pitää vain ajatella ettei hän oikeasti ollut rakastunut!! Tsemppiä kumppanin metsästykseen, kyllä se oikea vielä sieltä tulla tupsahtaa!!

    • tytsy79

      ..sinua todella hyvin..itselläni on psori ollut reilut 10 vuotta ja aina hyvin laaja-alaisena ja vaikea hoitoisena. Nyt tosin takana on elämäni kesä, kiitos sandimunin. Ensimmäistä kertaa sitten lapsuusvuosien sain käyttää kesävaatteita, eikä sanat riitä kuvaamaan sitä miten hienolta se tuntui!

      Mutta, seurustelusuhteisiin ei psorini ole koskaan vaikuttanut enkä ole joutunut torjutuksi sen takia. Siitä huolimatta että olen ollut pahimmillaan sairaalassa 80% ihostani psorin peittämänä, silloinkin seurustelin. Mutta se kertoo vain siitä että minua on rakastettu aidosti.
      On tosin auttanut paljon se, että minulle on suotu muuten hyvä ulkonäkö..eipä vois miehet uskoa miltä näytän ilman vaatteita :(
      Kyllä tuntuu välillä että ei oikein jaksa, sitä kun on vaan niin yksin näiden täplien kanssa..

      ..joten minullekin saa kirjotella jos haluat: [email protected]

      Mutta muista, että jos joku nainen sinut torjuu psorin takia niin hän ei silloin ole arvoisesi!

    • omppi

      Hei! Olen naispuolinen henkilö ja minulla on ollut päänahan psori 12vuotta. Ja nyt parina vuotena levinnyt kyynärpäihin. Oletko kokeillu koivuöljyä tai vaseliinia? www.charcoalfinland.com itse sain niistä hyvän avun.

      Seurustelusta..itse olen aina kertonut mahdollisimman pian ihmiselle psoristani ja jos hän on ottanut ja häippäissyt niin sillon ei tosiaankaan ole sen arvoinen ihminen johon kannattaa aikaansa tuhlata. Kihlattuni hänelle se oli myös aikamoinen juttu jota mietti pitkään ja vähän se pelottaa mutta hän on hyväksynyt sen ja auttaa sen hoidossa. Ja ehkä psorin yksi ongelma on se että aika monet ihmiset eivä tiedä mikä se on jolloin se saattaa kummastuttaa ja pelästyttää.

      Sen jälkeen kun mieheni sai tietää psoristani lähinnä kyseli tästä ja se on osa elämäämme mutta ei sen kummempaa.

      Tsemppiä...kyllä se oikea kumppani sinullekin löytyy.

    • uskopois

      46 v. Psoria kymmenen vuotta. Kasvoissa olen joskus edustustehtävissä tai isommissa juhlissa peitellyt, mutta ei häpeän vuoksi vaan ettei siitä ensimmäisenä tarvitse keskustella. Naissuhteiden luomiseen ei ole vaikuttanut millään tavalla ja menestystä on ollut riittävästi. Jos joku rakastuu vain virheettömään ihoon, niin eipä siitä kovin syvällistä suhdetta varmaan tule.

      • Mossetonta

        Itse en ainakaan rupeisi seurustelemaan semmosen kanssa jolla on psori, jos itselläni ei olisi.


      • 20-vuotta sairastanut.
        Mossetonta kirjoitti:

        Itse en ainakaan rupeisi seurustelemaan semmosen kanssa jolla on psori, jos itselläni ei olisi.

        Hyi vittu sitä hilseen määrää aina aamulla, ja vaatteilla jos erehtyy hieroon päätänsä.
        Olisi oikein jos ei annettaisi lapsille tätä samaa sairautta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 166
      4616
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      118
      4207
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2770
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1615
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe