pyhäinpäivä

fresa

Lauantaina loppuviikosta vietetään jotain pyhäinpäivää. Kaupat on kiinni ja mitään tähdelli-
sempiä asioita ei voi hoitaa. Ortodoksienkin hautausmailla kynttilät palavat. Hiljainen päivä
on siis tiedossa. Ortodoksien kalenteriin on ympätty jotain Karjalaan viittaavaa päivän täytteeksi, vaikka nykyinen kirkkomme on voimakkaasti niin, niin bysanttilainen.

Mikähän lienee moisen päivän sisältö ortodokseille vai onko se jo epävirallinen, virallinen luterilainen juhlapäivä.

24

3938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takajalka

      Ensi lauantaina on Karjalan pyhittäjäisien ja valistajien päivä. Tuolloin muistellaan ja juhlitaan kaikkia niitä pyhiä, jotka toivat ja juurruttivat valon eli ortodoksisuuden meidän alueellemme. Monet heistä (kuten luostarien perustajamunkit)tunnemme nimeltä, monia (kuten monia Karjalan erämaametsisä yksinäisyydessä kilvoitelleita) emme.
      Eikös tämä olekin aivan mahtava juhlan aihe!? Karjalan valontuojien juhla ei siis ole mikään sekundajuhla, vaan ennemminkin koko Suomen ortodoksisen kirkon praasniekka.

      Minusta on hienoa, että tätä juhlaa vietetään samana päivänä kuin luterilaista pyhäinpäivää, ihan jo vapaapäivänkin vuoksi :). Juhlavampi fiilis! Tykkään myös kynttiläisistä hautausmaista.

      • fresa

        Ihan tosissaan. Hommassa on kyllä aika voimakas tekemisen tai pikemmin valmiiksi tehdyn maku.

        Kaikki kunnia menneisyydelle, mutta pyhäinpäivää vietetään epävirallisesti vain ja ainoastaan luterilaisen kalenterin mukaan vaikka kirkkokalenteri sanookin toista. Kyllä kansa tietää.


      • M-LS
        fresa kirjoitti:

        Ihan tosissaan. Hommassa on kyllä aika voimakas tekemisen tai pikemmin valmiiksi tehdyn maku.

        Kaikki kunnia menneisyydelle, mutta pyhäinpäivää vietetään epävirallisesti vain ja ainoastaan luterilaisen kalenterin mukaan vaikka kirkkokalenteri sanookin toista. Kyllä kansa tietää.

        leikillisesti kutsuukin. Tuskinpa luterilaisetkaan pyhäinpäivää millään muulla tavalla vietävät kuin käymällä kirkossa ja haudoilla. Mekin voimme tehdä niin. Miksi ortodoksien juhla olisi sen teennäisempi kuin luterilaisten uuteen paikkaan siirretty pyhäinpäivä? Eipäs nyt mollata vähemmistöä!


      • takajalka
        fresa kirjoitti:

        Ihan tosissaan. Hommassa on kyllä aika voimakas tekemisen tai pikemmin valmiiksi tehdyn maku.

        Kaikki kunnia menneisyydelle, mutta pyhäinpäivää vietetään epävirallisesti vain ja ainoastaan luterilaisen kalenterin mukaan vaikka kirkkokalenteri sanookin toista. Kyllä kansa tietää.

        Jokainen ortodoksinen paikalliskirkko rakastaa ja kunnioittaa omia paikallisia pyhiään erityisellä lämmöllä. En ole koskaan ajatellut että se olisi menneisyyden juhlimista menneisyyden itsensä vuoksi.

        Epäilemättä harva kirkossa käymätön tai kirkkoon kasvattamaton ortodoksi tällaisesta juhlasta tietää, kuten mistään muustakaan kirkollisesta juhlasta, tavasta tai uskosta ylipäänsä.


      • Neonilla
        takajalka kirjoitti:

        Jokainen ortodoksinen paikalliskirkko rakastaa ja kunnioittaa omia paikallisia pyhiään erityisellä lämmöllä. En ole koskaan ajatellut että se olisi menneisyyden juhlimista menneisyyden itsensä vuoksi.

        Epäilemättä harva kirkossa käymätön tai kirkkoon kasvattamaton ortodoksi tällaisesta juhlasta tietää, kuten mistään muustakaan kirkollisesta juhlasta, tavasta tai uskosta ylipäänsä.

        Minä kurkin tuota ortodoksista kalenteria aina silloin tällöin - se onkin hyvä kalenteri! - ja jos alkaa askarruttaa joku asia, niin eikun selvää ottamaan, vaikka googlettamaan jos ei muuta keksi eikä aikaa ole paljoa. Oma lempparijuhlani on P. Johannes Kastajan kunniallisen pään kolmas löytäminen n. vuonna 850 :)


    • M-LS

      yhteinen juhla. Tällöin vietetään pyhittäjäisiemme Sergei ja Herman Valamolaisen, Arseni Konevitsalaisen, Aleksanteri Syväriläisen ja Trifon Petsamonlaisen ym muistoa. Nämä miehet perustivat aikoinaan luostareita Suomen ja Venäjän Karjalaan ja näin ortodoksinen usko levisi Karjalan heimon keskuuteen. Tätä juhlaa vietetään vain Suomen ortodoksisessa kirkossa ja se on sijoitettu samalle päivälle luterilaisen pyhäinpäivän kanssa.

      Suomen evlut kirkon pyhäinpäivä siirrettiin 1950-luvun alussa marraskuun ensimmäistä päivää seuraavaksi lauantaiksi. Alkuperäinen kaikkien pyhien päivä oli länsimaisessa kirkossa 1.11. Sitä edeltävä päivä oli ja on kaikkien sielujen päivä eli länsimaisen kalenterin mukainen vainajien muistelupäivä, jolloin uskottiin vainajien henkien liikuskelevan maan päällä. Luterilaisessa perinteessä nämä kaksi päivää on yhdistetty. Pyhäinpäivä on siis sekä vainajien päivä että kaikkien pyhien päivä.

      Pohjois-Amerikassa ja kai Brittein saarillakin juuri tänään on pyhäinpäivän aatto Halloween, jota vietetään karnevalisoituna kummitusjuhlana. Tämä Halloweenin viettäminen on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana tullut tänne Suomeenkin, ainakin joissain kouluissa sitä vietetään, joten on kai loppujen lopuksi hyvä, että luterilaiset ovat siirtäneet pyhäinpäivänsä lauantaiksi.

      Koska pyhäinpäivänlauantai on kansallinen vapaapäivä, ortodoksit ovat sijoittaneet oman kansallisen juhlansa samanaikaisesti.

      Meillä ei siis ole ensi lauantaina vainajien muistelupäivää. Ortodoksien syksyinen vainajien muistelupäivä Dimitrin lauantai on lokakuussa. Ortodoksisella hautausmaalla palavat silti kynttilät ensi lauantaina, koska kaikkilla meillä suomalaisilla ortodokseilla on myös luterilaisia omaisia ja ystäviä, jotka käyvät tietysti haudoilla omana vainajien päivänään. Eikä haittaa, vaikka ortodoksitkin muistaisivat vainajiaan ensi lauantaina, koska ainakin täällä Helsingissä oli Dimitrin lauantaina tosi huono sää. Jokainen lauantaihan on ortodoksisessa kirkossa vainajien päivä.

      • Papadopoulos

        >Tätä juhlaa vietetään vain Suomen ortodoksisessa >kirkossa ja se on sijoitettu samalle päivälle >luterilaisen pyhäinpäivän kanssa.

        Suomessa tyypillistä tarkistamatonta mutu-tietoa!

        Moskovan patriarkaatin kalenterissa juhla on ollut ties kuinka kauan... Otin tuosta käteen sattumalta vuoden 1988 kalenterin ja siinä lauantaina 6.11. lukee SOBOR KARELJSKIH SVJATYIH ja sitten suluissa maininta, että tätä liikkuvaa juhlaa vietetään lauantaina välillä 31.10. - 6.11. Silleen. Jos jollain sattuu olemaan vanhoja Moskovan kalentereita, olisi hauskaa kuulla, mistä saakka se on ollut agendalla. Minulla on hämärä muistikuva 1950-luvusta, mutta tämä ON siis mutua!


      • M-LS
        Papadopoulos kirjoitti:

        >Tätä juhlaa vietetään vain Suomen ortodoksisessa >kirkossa ja se on sijoitettu samalle päivälle >luterilaisen pyhäinpäivän kanssa.

        Suomessa tyypillistä tarkistamatonta mutu-tietoa!

        Moskovan patriarkaatin kalenterissa juhla on ollut ties kuinka kauan... Otin tuosta käteen sattumalta vuoden 1988 kalenterin ja siinä lauantaina 6.11. lukee SOBOR KARELJSKIH SVJATYIH ja sitten suluissa maininta, että tätä liikkuvaa juhlaa vietetään lauantaina välillä 31.10. - 6.11. Silleen. Jos jollain sattuu olemaan vanhoja Moskovan kalentereita, olisi hauskaa kuulla, mistä saakka se on ollut agendalla. Minulla on hämärä muistikuva 1950-luvusta, mutta tämä ON siis mutua!

        Moskovan patriarkaatin kalenterissa? Vuosi 1988 on aivan lähimenneisyyttä, mutta nuorista ihmisistä se voi voi tuntua kaukaiselta. Veikkaisinpa, että tuo juhla on otettu Venäjän kirkon kalenteriin vasta 80-luvun loppupuolella, ei missän tapauksessa vielä 70-luvulla. Juhlan syntyhistoria on juuri tuo, minkä selostin edellä ja se on ollut alunperin vain Suomen ortodoksisen kirkon juhla. Tuntuu vähän pahalta, kun venäläiset ovat omineet ainoan oman juhlamme.


      • ponomari Jerma
        M-LS kirjoitti:

        Moskovan patriarkaatin kalenterissa? Vuosi 1988 on aivan lähimenneisyyttä, mutta nuorista ihmisistä se voi voi tuntua kaukaiselta. Veikkaisinpa, että tuo juhla on otettu Venäjän kirkon kalenteriin vasta 80-luvun loppupuolella, ei missän tapauksessa vielä 70-luvulla. Juhlan syntyhistoria on juuri tuo, minkä selostin edellä ja se on ollut alunperin vain Suomen ortodoksisen kirkon juhla. Tuntuu vähän pahalta, kun venäläiset ovat omineet ainoan oman juhlamme.

        Eikö kannattaisi olla positiivinen ja iloita yhteisestä juhlasta itänaapurin kanssa? Varsinkin kun suurin osa Karjalan pyhistä on vaikuttanut Venäjän maaperällä.


      • M-LS
        ponomari Jerma kirjoitti:

        Eikö kannattaisi olla positiivinen ja iloita yhteisestä juhlasta itänaapurin kanssa? Varsinkin kun suurin osa Karjalan pyhistä on vaikuttanut Venäjän maaperällä.

        olla positiivinen, vaan aina ei jaksa. Jos


      • M-LS
        M-LS kirjoitti:

        olla positiivinen, vaan aina ei jaksa. Jos

        Piti sanomani, että yhteistä juhlaa olisi ihan mukava viettää, jos kirkkojemme välit olisivat kaikilta osin kunnossa. Ovathan ne parantuneet aivan viime vuosina, mutta ... Sitäpaitsi Karjalan valistajien juhlan sisältö on muistella ortodoksisuuden tuloa nimenomaan Suomen Karjalaan ja sitä kautta Nyky-Suomeen.


      • Papadopoulos
        M-LS kirjoitti:

        Moskovan patriarkaatin kalenterissa? Vuosi 1988 on aivan lähimenneisyyttä, mutta nuorista ihmisistä se voi voi tuntua kaukaiselta. Veikkaisinpa, että tuo juhla on otettu Venäjän kirkon kalenteriin vasta 80-luvun loppupuolella, ei missän tapauksessa vielä 70-luvulla. Juhlan syntyhistoria on juuri tuo, minkä selostin edellä ja se on ollut alunperin vain Suomen ortodoksisen kirkon juhla. Tuntuu vähän pahalta, kun venäläiset ovat omineet ainoan oman juhlamme.

        Yritän selvitellä juhlan taustoja. Mutulla se on siis useita vuosikymmeniä vanha.

        >Tuntuu vähän pahalta, kun venäläiset ovat omineet >ainoan oman juhlamme.

        Tässä puhuu todellinen pyhän, *yhteisen* jne kirkon ääni! Voi hyvä tavaton.


      • Römpän ukko
        Papadopoulos kirjoitti:

        Yritän selvitellä juhlan taustoja. Mutulla se on siis useita vuosikymmeniä vanha.

        >Tuntuu vähän pahalta, kun venäläiset ovat omineet >ainoan oman juhlamme.

        Tässä puhuu todellinen pyhän, *yhteisen* jne kirkon ääni! Voi hyvä tavaton.

        Juhlaa on vietetty vuodesta 1959 alkaen. Tekstin on laatinut prof. Boris Sove ja kreikaksi kääntänyt Fotios Erikson. Ekumeeninen patriarkka on hyväksynyt tekstin käytettäväksi Suomen ortodoksisessa arkkipiispakunnassa 1958.


      • M-LS
        Römpän ukko kirjoitti:

        Juhlaa on vietetty vuodesta 1959 alkaen. Tekstin on laatinut prof. Boris Sove ja kreikaksi kääntänyt Fotios Erikson. Ekumeeninen patriarkka on hyväksynyt tekstin käytettäväksi Suomen ortodoksisessa arkkipiispakunnassa 1958.

        milloin juhla on otettu Venäjän kirkon kalenteriin. Tämähän on suomalainen juhla. Käsite Karjalan pyhittäjät ja valistajat on Suomen ortodoksisen kirkon luoma käsite. Venäläisessä kalenterissahan puhutaan kai vain karjalaisista pyhistä.

        Kyseisenä juhlana on aina juhlittu kristinuskon tuloa Suomen Karjalaan ja oman ortodoksisuutemme syntyä. Oma kirkollinen muistini ulottuu 1960-luvulle ja muistan selvästi juuri tämän juhlan vieton. Se oli uusi juhla silloin.


      • M-LS
        Papadopoulos kirjoitti:

        Yritän selvitellä juhlan taustoja. Mutulla se on siis useita vuosikymmeniä vanha.

        >Tuntuu vähän pahalta, kun venäläiset ovat omineet >ainoan oman juhlamme.

        Tässä puhuu todellinen pyhän, *yhteisen* jne kirkon ääni! Voi hyvä tavaton.

        Ensimmäiset "arkipyhien" siirtelyt tehtiin vuonna 1955, jolloin Suomen evlut kirkko siirsi valtiovallan toimeksiannosta pyhäinpäivän ja juhannuksen lauantaiksi.

        Suomen ortodoksit alkoivat silloin suunnitella tälle pyhäinpäivän vapaalle lauantaille omaa juhlaansa. Tähän aikaan työskenneltiin vielä kuutena päivänä viikossa (lauantaisin ja aattoina puoli päivää) lauantaiksi sijoitetut juhlapyhät toivat siten ylimääräistä vapaata.

        Oletteko jo saaneet selville milloin juhla on omaksuttu Venäjän kirkon kalenteriin? Juhlalla on lähinnä paikallinen merkitys. Juhlalla on ollut karjalaiskansallinen sävy. Ehkä sitä vietetään lähinnä Suomessa ja Venäjän Karjalassa.


      • ponomari Jerma
        M-LS kirjoitti:

        Piti sanomani, että yhteistä juhlaa olisi ihan mukava viettää, jos kirkkojemme välit olisivat kaikilta osin kunnossa. Ovathan ne parantuneet aivan viime vuosina, mutta ... Sitäpaitsi Karjalan valistajien juhlan sisältö on muistella ortodoksisuuden tuloa nimenomaan Suomen Karjalaan ja sitä kautta Nyky-Suomeen.

        ei ihan noinkaan. Muistelen nyt tässä Erkki Piiroisen kirjaa "Karjalan pyhät kilvoittelijat". Tuossa kirjassahan kerrotaan useammista pyhistä kuin mitä Karjalan valistajien juhlassa muistellaan. Jospa itänaapurin uskonveljet ja -sisaret juhlivatkin laajempaa joukkoa pyhiä kuin mitä täällä Suomessa. Karjalaa se on Venäjän Karjalakin ja pyhiä ovat myös Venäjän Karjalan pyhät.


      • Papadopoulos
        ponomari Jerma kirjoitti:

        ei ihan noinkaan. Muistelen nyt tässä Erkki Piiroisen kirjaa "Karjalan pyhät kilvoittelijat". Tuossa kirjassahan kerrotaan useammista pyhistä kuin mitä Karjalan valistajien juhlassa muistellaan. Jospa itänaapurin uskonveljet ja -sisaret juhlivatkin laajempaa joukkoa pyhiä kuin mitä täällä Suomessa. Karjalaa se on Venäjän Karjalakin ja pyhiä ovat myös Venäjän Karjalan pyhät.

        Täsmälleen samaa mieltä p.J.:n kanssa. En yymmärrä, miksi tätä yritetään painaa joksikin vastakkainasetteluksi väkipakolla. Kertoo valitettavasti minulle jotain ikävää suomalaisen ortodoksian tilasta.


      • erkki
        Papadopoulos kirjoitti:

        Täsmälleen samaa mieltä p.J.:n kanssa. En yymmärrä, miksi tätä yritetään painaa joksikin vastakkainasetteluksi väkipakolla. Kertoo valitettavasti minulle jotain ikävää suomalaisen ortodoksian tilasta.

        Sinä olet ihmeellinen vastarannankiiski joka näet mörköjä sielläkin missä niitä ei ole.

        1959 Karjalan valistajien juhla pitää sisällään kaikki Karjalan pyhät.

        Piiroisen kirja ei ole mikään auktoriteetti, se on aikansa tuote ja hyvä sellaisenaan.

        Iloitse ortodoksisuudesta!


      • ponomari Jerma
        erkki kirjoitti:

        Sinä olet ihmeellinen vastarannankiiski joka näet mörköjä sielläkin missä niitä ei ole.

        1959 Karjalan valistajien juhla pitää sisällään kaikki Karjalan pyhät.

        Piiroisen kirja ei ole mikään auktoriteetti, se on aikansa tuote ja hyvä sellaisenaan.

        Iloitse ortodoksisuudesta!

        Papadopoulos tässä mikään vastarannan kiiski ole? Nimmari M-LS se kai oli, joka aloitti itänaapurin perusteettoman arvostelun?!


      • Papadopoulos
        ponomari Jerma kirjoitti:

        Papadopoulos tässä mikään vastarannan kiiski ole? Nimmari M-LS se kai oli, joka aloitti itänaapurin perusteettoman arvostelun?!

        Tästä nimimerkin vaihtajasta EI kannata välittää. Tuttu tapaus.

        Asiassa olet ihan oikeassa.


    • on juhlista jaloin

      Ilman karjalaisten ortodoksien uskoa, tämä maa olisi ajat sitten tukehtunut ahdasmieliseen, synkkään, tuomitsevaan, syyllisiä alati metsästävään luterilaisuuteen aina 1960-luvulle saakka. Tosin maallistumisen, sitä kautta "kaiken vapautumisen" myötä lut. kirkko on liberalisoitunut siinä määärin, että jos valtakuntamme olisi heistä riippuvainen, olisi Zodoman ja Gomorran kohtalo vähintäinkin ymmärrettävää.

      Pyhittäjäisämme Sergei ja Herman rukoilkaa edelleen puolestamme.

      • luterilaisuutta syyttäminen?

        Johtuukohan tämän kansan tuomiointoisuus, ahdasmielisyys ja synkkyys sittenkään yksistään luterilaisuudesta? Ettei vain olisi ugrilaisuuden kaikuja? Samaa tuomiohenkeä ja osoittelua löytyy kyllä ortodoksienkin joukosta. Karjalaisveren ansiosta ehkä vähän "iloisemmassa" muodossa tosin, sillä "ilohan pittää pittää pinnas vaik syvän märkänis". Mutta mutta toisaalta... tuomitsevimmat ja osoittelevimmat ortodoksit taitavat kyllä löytyä entisistä luterilaisista... Letaalisin combo taitaa olla ugrilaisuus yhdistettynä luterilaisuuteen, joka on tätä kansaa napannut kuin kuuma veitsi voita.


      • luterilaisuuden
        luterilaisuutta syyttäminen? kirjoitti:

        Johtuukohan tämän kansan tuomiointoisuus, ahdasmielisyys ja synkkyys sittenkään yksistään luterilaisuudesta? Ettei vain olisi ugrilaisuuden kaikuja? Samaa tuomiohenkeä ja osoittelua löytyy kyllä ortodoksienkin joukosta. Karjalaisveren ansiosta ehkä vähän "iloisemmassa" muodossa tosin, sillä "ilohan pittää pittää pinnas vaik syvän märkänis". Mutta mutta toisaalta... tuomitsevimmat ja osoittelevimmat ortodoksit taitavat kyllä löytyä entisistä luterilaisista... Letaalisin combo taitaa olla ugrilaisuus yhdistettynä luterilaisuuteen, joka on tätä kansaa napannut kuin kuuma veitsi voita.

        syytä, synkkyys ja ahdasmielisyys. Se vaan täyttyy siinä ugrilaisessa persoonassa, joka omaksuu Lutherin opin.

        "Samaa tuomiohenkeä ja osoittelua löytyy kyllä ortodoksienkin joukosta."

        Niin löytyy, näiden luterilaisuudesta kääntyneiden ugrilaisten toimesta.

        "Karjalaisveren ansiosta ehkä vähän "iloisemmassa" muodossa ...."

        Ovatkohan nämä karjalaiset mitään heimoveljiä toisten suomalaisten kanssa? Joku asiasta tietävä voisi kommentoida. Ovathan he aivan poikkeuksellisia persoonia muuten niin harmaassa massassa.


    • hitavita

      Sä oot bonanza beibe

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe