Hei!
Minulla on kyynärtaipeissa kirkkaanpunainen halkeileva iho ollut jo vuosikausia, samoin iho ja limakalvot reagoivat todella voimakkaasti jos syön kasviksia tai hedelmiä.
Nyt uutuutena on ollut jo jonkin aikaa selittämättömät punoituskohtaukset, joille en keksi mitään syytä, eikä lääkärikään. (veriarvot ok, se siitä:-)
Eli nyt on neljänä peräkkäisenä päivänä sattunut täysin erilaisissa tilanteissa (kotona tv:n ääressä, ravintolassa, baarissa ja töissä juuri parhaillaan), että yhtäkkiä kasvot muuttuvat aivan kirkkaan punaisiksi, iho kuumenee valtavasti ja se punoitus leviää alas rintakehään asti. Se "kohtaus" kestää noin tunnin, ja loppuu kyllä ilman mitään erityistoimenpiteitä.
Kenelläkään muulla samanlaisia oireita ja selitystä, mikä ihme tuollainen vaiva on?
Olen 34-vuotias nainen. Lääkäri ei osannut auttaa eikä keksinyt mitään syytä kun kerran veriarvot on ok....
Kasvojen punoitus läikittyminen
15
16885
Vastaukset
- ajöfkj
kuullostaa selkeästi paniikkihäiriöltä, googleta tai kysy lääkäriltä tarkemmin
- Ihmettelevä kuumottava
Ei sovi oireisiin oikein mitenkään.
Yksin kotona tv:n tai tietsikan ääressä on vaikea kuvitella saavansa paniikkikohtausta. Se oirejuttu saattaa iskeä ihan missä vaan. Ilman mitään järkevää selitystä! - oireita
Ihmettelevä kuumottava kirjoitti:
Ei sovi oireisiin oikein mitenkään.
Yksin kotona tv:n tai tietsikan ääressä on vaikea kuvitella saavansa paniikkikohtausta. Se oirejuttu saattaa iskeä ihan missä vaan. Ilman mitään järkevää selitystä!Minulla itselläni vuonna 2003 alkoi kesken työpäivän naama punoittaa aivan valtavasti ja sitä kuumotti todella paljon, sitten seuraavana päivänä alkoi ilmaantuman nenän ja suun ympärille näppylöitä, joita kirveli ja kutitti.
Menin ihotautilääkärille, hän sanoi, että minulla on niin herkkä iho(kaikenmaailman tutkimusten jälkeen), että se alkureaktio viitaisi siihen, että oli tällainen ohimenevä nokkosrokko-"kohtaus", jonka seurauksena tuli sitten suunympärystulehdus, johon ei oikein hoitona muuta kuin kortisonivoiteet.
Eilen juuri kävin lääkärissä tämän ihottuman takia, joka on todella inhottava,,naamaa kiristää, jos ei laita rasvaa, kylläkin tässä vaiheessa en voi käyttää vielä kortisonivoiteita, vaan käytän bebenthen-voidetta, kortisoni kirvelee.
Ja tämä tulehdus on kestänyt minulla nyt kohta 6 viikkoa, en voi olla töissäkään, olen sairaalassa hoitajana, joten joudun olemaan kotona infektiovaaran takia.
Suosittelen lämpimästi, että kokeilet ensin kotihoitona keittosuolaliuoksella hauduttamista niihin punaisiin kohtiin, eli keität yhden litran vettä ja laitat siihen 1 tl suolaa, jäähdytät ja laitat ihottumakohtiin sillä keittosuolaliuoksella kostutettuja lappuja,,ainakin minulla vähäksi aikaa rauhoittuu ja voit vaikka voidella sen jälkeen bebenthen-voiteella, sillä rasvaisemmalla.
Onko sinulla ne näppylät kirveleviä?
Toivottavasti tästä oli jotain apua. - tumpelot liikenteessä
ai että kaikilla punottavilla ihmisillä on päällä paniikkihäiriökohtaus. Paniikkikohtauksessa on kyllä ihan kaikki muutkin oireet kun punotus. Ei se ainakaan paniikki ole.
- Ihmettelevä kuumottava
oireita kirjoitti:
Minulla itselläni vuonna 2003 alkoi kesken työpäivän naama punoittaa aivan valtavasti ja sitä kuumotti todella paljon, sitten seuraavana päivänä alkoi ilmaantuman nenän ja suun ympärille näppylöitä, joita kirveli ja kutitti.
Menin ihotautilääkärille, hän sanoi, että minulla on niin herkkä iho(kaikenmaailman tutkimusten jälkeen), että se alkureaktio viitaisi siihen, että oli tällainen ohimenevä nokkosrokko-"kohtaus", jonka seurauksena tuli sitten suunympärystulehdus, johon ei oikein hoitona muuta kuin kortisonivoiteet.
Eilen juuri kävin lääkärissä tämän ihottuman takia, joka on todella inhottava,,naamaa kiristää, jos ei laita rasvaa, kylläkin tässä vaiheessa en voi käyttää vielä kortisonivoiteita, vaan käytän bebenthen-voidetta, kortisoni kirvelee.
Ja tämä tulehdus on kestänyt minulla nyt kohta 6 viikkoa, en voi olla töissäkään, olen sairaalassa hoitajana, joten joudun olemaan kotona infektiovaaran takia.
Suosittelen lämpimästi, että kokeilet ensin kotihoitona keittosuolaliuoksella hauduttamista niihin punaisiin kohtiin, eli keität yhden litran vettä ja laitat siihen 1 tl suolaa, jäähdytät ja laitat ihottumakohtiin sillä keittosuolaliuoksella kostutettuja lappuja,,ainakin minulla vähäksi aikaa rauhoittuu ja voit vaikka voidella sen jälkeen bebenthen-voiteella, sillä rasvaisemmalla.
Onko sinulla ne näppylät kirveleviä?
Toivottavasti tästä oli jotain apua.Hei!
Kiitos viestistä.
Itse asiassa en ole tajunnut yhdistää kahta outoa asiaa.
Aloin epäillä saaneeni aknen takaisin, kun minulla on jokseenkin yhtä kauan nyt ilmaantunut sellaista punaista ihottumantapaista aina 3 kohtaa kerrallaan --- sinnikästä sellaista.
Nyt on kaksi parhaillaan hassussa paikassa nenän yläpuolella kulmakarvojen välissä ja yksi suupielessä. Eivätkä lähde pois sitten millään. Punoittavat ja vaihtavat aina paikkaa --- parhaimmillaan tulehtuvat sitten. Naamaa kiristää myös minulla: tuntuu, että joka toinen tunti pitäisi rasvata, että ei kiristäisi!
Mutta: kiitos vinkistä: tuon punoittamisen ja noiden ihme näppylöiden (joita luulin finneiksi:-) syy-seuraussuhde meni minulta aivan ohi. Kokeilen Bebantenia ja sitä keittosuolaliuosta, josko niistä olisi apua! Minulla muuten tulee myös rintakehään välillä sellaisia näppyjä --- kun se punoitus leviää allergiakohtaustenkin yhteydessä sinne asti!
- tai sit ei
Mulla on ollut viitisen vuotta tosi ärsyttävä naaman läikittäinen punoitus vaivana, välillä koko naama helottaa ja tuntuu polttavalta. Olen epäillyt eri ruoka-aineiden osuutta asiaan, välillä olin jopa vuoden käyttämättä maitotuotteita. Lääkärit vaan väittää, että tää on tätä atopiaa.Paskat. Monien prick-testien joukossa mulla on todettu allergia pityrosporum ovale-hilsesienelle. Joten aina kun naama alkaa punottaa, otan nykyään Nizoral-shampoo kuurin ja musta tuntuu, että se on auttanut. Ja pipo pesuun. Kannattaa kokeilla.
- red & hot
Minulla tuollaista kasvojen punoitusta ilmenee kun juon jotain missä on sitruunaa. Aivan kuumottaa koko naamaa ja kaulaa, sekä joskus rintakehän yläosaa. Esim joistain ciidereistä on tullut ja sitten jos esim Gin Tonicciin lisätään sitruunaa niin se on paha. En kyllä ole sen jälkeen tieten tahtoen syönyt sitruunaa, mutta sinänsä paha ongelmahan tuo minulla ei ole.
- punaa..
sitruuna, tai jokin muu eksoottinen hedelmä yhdistettynä alkoholiin, ni johan on naama ja kaula punasena, en oo siihen mitään sen kummallisempaa syytä keksiny.
Sama asia ilmenee kyllä itselläni melkein päivittäin aina töistä tullessani koti matkalla, naamani alkaa silloin myös punoittaa aivan samalla tavalla, haittaa elämää hiukan kun ei voi suoraan töistä lähdettyäni mennä esim. kauppaan, tunti lepoa kotona niin punoitus laskee - punoittaa..
punaa.. kirjoitti:
sitruuna, tai jokin muu eksoottinen hedelmä yhdistettynä alkoholiin, ni johan on naama ja kaula punasena, en oo siihen mitään sen kummallisempaa syytä keksiny.
Sama asia ilmenee kyllä itselläni melkein päivittäin aina töistä tullessani koti matkalla, naamani alkaa silloin myös punoittaa aivan samalla tavalla, haittaa elämää hiukan kun ei voi suoraan töistä lähdettyäni mennä esim. kauppaan, tunti lepoa kotona niin punoitus laskeeJoo sama juttu. Oon huomannu et tyopaivan loppupuolella naamaa ja korvia alkaa kuumottaa ja sit kotimatkal metrossa, varsinki kuumilla ilmoilla tulee valilla semmosia kuumotus kohtauksia et naamaa/kaulaa helottaa torkeesti.. Samallaisia 'kohtauksia' kyl tapahtunu duunissa, salilla ja ruokaillessa muiden ihmisten kanssa. Varsinki sillon ku joutuu yhtakkia keskittyyn johonkin asiaan ja ku pulssi nousee. Oon myos ajatellu, et taa kuumotuskohtaus vois osittain johtua siit et en tykkaa olla kaikkien huomion keskipisteena ja esim.tyohaastatteluissa, kokouksissa posket menee aina tulipunaisiks heti alkuviivalla:( Onks kellaan muulla tallaista tai hyvia neuvoja, miten tasta selviytya...?:)
- miikaeli
punoittaa.. kirjoitti:
Joo sama juttu. Oon huomannu et tyopaivan loppupuolella naamaa ja korvia alkaa kuumottaa ja sit kotimatkal metrossa, varsinki kuumilla ilmoilla tulee valilla semmosia kuumotus kohtauksia et naamaa/kaulaa helottaa torkeesti.. Samallaisia 'kohtauksia' kyl tapahtunu duunissa, salilla ja ruokaillessa muiden ihmisten kanssa. Varsinki sillon ku joutuu yhtakkia keskittyyn johonkin asiaan ja ku pulssi nousee. Oon myos ajatellu, et taa kuumotuskohtaus vois osittain johtua siit et en tykkaa olla kaikkien huomion keskipisteena ja esim.tyohaastatteluissa, kokouksissa posket menee aina tulipunaisiks heti alkuviivalla:( Onks kellaan muulla tallaista tai hyvia neuvoja, miten tasta selviytya...?:)
Joo sama juttu itselläni, työpäivän jälkeen aina sama homma. Rupesin miettimään yhteyytä psoriasikseen? itsellä todettu mahdollinen psoriasis. Eipä oikeen kuulemma muuta voi vaivalle ku käydä kokeilemassa laserii jolla tuhotaan pintaverisuonia. 200e kerta eikä mitää takeita että auttaisi. masentavaa :)
- joojoop
on samaa joskus tunneillakin enkä tiedä mitä se on. Muut luokkalaiset kiusaavat minua sillä kun joskus naama muuttuu punaiseksi ihan tuosta vaan.
- tonari
Sama täällä. On ollut jo vuosia välillä parempana välillä huonompana. Kaikki allergiatestit tehty ja kokeiltu, mutta mistään ei löydy mitään. Lopullinen päätös oli , että todella herkkä iho ja jotain nokkosihottumaan liittyvää. Fysikaalisten tekijöiden aiheuttamaa. Kylmä-kuuma, lämpötilaerot, jännitys , stressi, alkoholi ja jopa oma hiki.. Kaikki pahentavat ja joskus laukaisee pahan reaktion. Sen kanssa vain on opeteltava elämään ja toivottava että joskus ne loppuu. Antihistamiinia voi kokeilla syödä, auttaa osittain ja betasalpaajaa voi myös syödä esim. jännittäviä tilanteita varten..
- Mies-1974
olen itse 35 v mies. Minulla alkoi samanlaisilla oireilla kun tulin töistä kotiin talvella. minulla on tehty kaikki maholliset testit ja mitään ei ole löytynyt epäillään nokkorokkoa. vaivani on kestänyt jo 14 vuotta. vaivani on pahentunut vuosien mittaan. naamaani alkaa polttaa ja on tulipunainen läiskiä tulee selän puolelle ja rintakehään myös nenä menee tukkoon erittäin tukala olo ja yms ja vaiva on joka päiväinen.oireita aiheuttaa kylmä,kuuma ilma,aurinko,hajusteet,ruuat,alkoholi,liikunta,aurinko ja se kesti ennen noin tunnin. nyt se saattaa jopa kestää koko päivän. vaivaan ei ole löytynyt mitään lääkeapua. vaiva on vaikeuttanut minun työnsaantia ja työssä oloa,myös seurustelunikin oli todella hankalaa ja sosiaaliset tilanteet kun kaikki koko ajan kyselee et mikä sinulla on.. tämä on tosi v##### juttu.
- jep jep
Schrammekin bb-voide voi auttaa
Jos ongelmana on herkistelevä, epäpuhtauksiin taipuvainen iho. Maksaa noin 50 euroa Kauniit ja ruskeat nettikaupassa, mutta pieni hinta se on jos toinen vaihtoehto on sosiaalinen eristäytyminen.. Itsellä ainakin auttoi iho-ongelmiin (aknesta ja couperosasta johtuva punoitus). - punanaama
ettei vaan olisi kyseessä monellakin ruusufinni. oireet sopii siihen. olevinaanhan siihen ei tiedetä syytä mutta moni on saanut avun viljattomasta dietistä. tai jopa lisäksi maidotonkin voidaan tarvita. itselläni ei nykyää lehahtele naama,kun lopetin viljatuotteet, varsinkin vehnän kanssa kannattaa olla tarkkana. onko teilä kellä on noita näppylä ja punoitusoireita myös maha/suolisto-oireita esim. löysää vatsaa ja piereskelyä?? jos on niin silloin varsinkin voi epäillä syyn löytyvän ravinnosta, joka ärsyttää suolistoa ja sitä kautta immuunijärjestelmää. tämä sitten johtaa iho-oireisiin. lääkärit tuntuu vaan huonosti tiedostavan tällaisia asioita. itse pitää ottaa selvää ja kokeilla ruokavalio muutoksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1653080Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732091- 411881
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431856Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul329993Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles114973Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802