mitä viemisiksi?

Tyttö

Olen lähdössä koulun puolesta reissulle Kreikkaan ja asun kreikkalaisessa perheessä noin viikon ajan. Olisi tietysti kohteliasta viedä jotain pientä viemistä sinne perheeseen mutta kun en tiedä ollenkaan mitä!

Olisiko kenelläkään neuvoja, mitä suomalaista voisin viedä sinne perheeseen...? Kaikki ideat vastaanotetaan :)

Kiitos!

13

3590

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Hilloja, poronlihaa, Marttiinin puukko, suomalaista käsityötä, Aallon maljakot ym. Kyllähän noita löytyy. Ja Kreikassa kun ei olla niin tiukkapipoisia, että varmasti jotain kivaa suomalaista löydät.

• Mikki

Kas kun ei graavilohta. Ei kreikkalaiset sitä syö,(tiedän kokemuksesta) ja epäilen myös hilloja (itse sanon lakkoja. Jo ne suuret siemenet ovat haitaksi ja maku ei mikään erikoinen. Itsekään en niistä pidä. Poro saattaa vielä mennä, jos ei kerro mitä lihaa se on.
        Puukko on monessa maassa sellainen lahja, jonka saaja kokee loukkauksena. Toiset ovat sitä mieltä, että ehdottamasti ei Kreikkaankaan sitä voi viedä. Puukon veisin vain tosi hyvälle ystävälle ja silloinkin selitysten kera.
        Aalto-maljakonkaan päälle ne ei mitään ymmärrä. Sekin pitää sitten selittää kuinka suuren arkkitehti/taiteilijan suunnittelema se on. Siellä on paljon kreikkalaisten mielestä hienompia (koristeellisia) italialaisia maljakoita.
        Vaikka minulla on paljon ystäviä Kreikassa, niin saavat tyytyä vain lentokentältä ostettuihin suklaisiin ja Marianne-karkkeihin. Kreikkalaiset ovat oikeita herkkusuita, myös miehet, ja karkit ja suklaat kelpaavat aina. Mutta jos haluaa jotain pysyvämpää, niin vaikeaa se on keksiä.

• Anniina
        Mikki kirjoitti:

Kas kun ei graavilohta. Ei kreikkalaiset sitä syö,(tiedän kokemuksesta) ja epäilen myös hilloja (itse sanon lakkoja. Jo ne suuret siemenet ovat haitaksi ja maku ei mikään erikoinen. Itsekään en niistä pidä. Poro saattaa vielä mennä, jos ei kerro mitä lihaa se on.
        Puukko on monessa maassa sellainen lahja, jonka saaja kokee loukkauksena. Toiset ovat sitä mieltä, että ehdottamasti ei Kreikkaankaan sitä voi viedä. Puukon veisin vain tosi hyvälle ystävälle ja silloinkin selitysten kera.
        Aalto-maljakonkaan päälle ne ei mitään ymmärrä. Sekin pitää sitten selittää kuinka suuren arkkitehti/taiteilijan suunnittelema se on. Siellä on paljon kreikkalaisten mielestä hienompia (koristeellisia) italialaisia maljakoita.
        Vaikka minulla on paljon ystäviä Kreikassa, niin saavat tyytyä vain lentokentältä ostettuihin suklaisiin ja Marianne-karkkeihin. Kreikkalaiset ovat oikeita herkkusuita, myös miehet, ja karkit ja suklaat kelpaavat aina. Mutta jos haluaa jotain pysyvämpää, niin vaikeaa se on keksiä.

Vie jotain pientä ja kaunista, omalla kotiseudullasi tuotettua käsityötä. Kuvakirja kotiseudulta on myös hyvä lahja, jos sellaisen löydät. Ja AINA kannattaa viedä muun lisäksi Suomalaista suklaata, Fazerin suklaarasioita saa edullisesti juuri nyt, samoin niitä Marianneja.

Nauti matkasta, jos vielä koulun kanssa sinne pääset. Koet enemmän kuin turistina. Ihanaa reissua!

• minä
        Mikki kirjoitti:

Kyllä yleensä osataan arvostaa käsityötä ja taidetta. Kreikka on kuitenkin sivistysmaa. Eikös karkit ja suklaat ole aika halpa-arvoista, vaikkakin hyvää ovatkin. Kreikassa puukko ei ole loukkaus, ja niitäkinhän on monenlaisia; pieniä, suuria ym. Hilloja sen vuoksi juuri, kun se on juuri osa meitä suomalaisia. Samoin poronliha. Lahjanhan pitää kertoa lahjanantajasta/lahjanantajan maasta ja olla arvostettu. Jos niille antaa jonkin pilipalilahjan niin se kertoo myös sen, ettei arvosta korkealle juuri lahjansaajaakaan. Tyyliin 'kunhan niille jotain vien...'. Minä en ainakaan ajattele, että ystäväni SAAVAT TYYTYÄ karkkeihin ja suklaahan. Joku taso pitää olla.

• taneli
        minä kirjoitti:

Kyllä yleensä osataan arvostaa käsityötä ja taidetta. Kreikka on kuitenkin sivistysmaa. Eikös karkit ja suklaat ole aika halpa-arvoista, vaikkakin hyvää ovatkin. Kreikassa puukko ei ole loukkaus, ja niitäkinhän on monenlaisia; pieniä, suuria ym. Hilloja sen vuoksi juuri, kun se on juuri osa meitä suomalaisia. Samoin poronliha. Lahjanhan pitää kertoa lahjanantajasta/lahjanantajan maasta ja olla arvostettu. Jos niille antaa jonkin pilipalilahjan niin se kertoo myös sen, ettei arvosta korkealle juuri lahjansaajaakaan. Tyyliin 'kunhan niille jotain vien...'. Minä en ainakaan ajattele, että ystäväni SAAVAT TYYTYÄ karkkeihin ja suklaahan. Joku taso pitää olla.

Olen asunut Kreikassa 2½ vuotta ja luulen tuntevani asiaa.

Kreikka on sivistysmaa siinä missä Suomikin...

Yleinen ja normaalitapa on viedä jotain makeaa tai suomalaista likööriä (lakka, mesimarja jne.) Finlandia votkaa myydään Kreikassa yleisesti eli ei sitä.

Tärkeintä on, että tuo jotain tullessaan.

• kiinni jo Suomessa
        Mikki kirjoitti:

lentokentällä. Ne läpivalaisee laukkusi ja koneeseen et voi ottaa puukkoa, olisi ehkä parasta joku muu vieminen. En usko että kreikkalaiset osaa muutenkaan arvostaa oikealla tavlla puukkoa.

• kokemuusta on
        kiinni jo Suomessa kirjoitti:

lentokentällä. Ne läpivalaisee laukkusi ja koneeseen et voi ottaa puukkoa, olisi ehkä parasta joku muu vieminen. En usko että kreikkalaiset osaa muutenkaan arvostaa oikealla tavlla puukkoa.

Minä olen vienyt Fiskarsin kokkiveitsiä.
        Kun ne "teräaseet" on ruumaan menevässä matkalaukussa niin kyllä niitä saa viedä !

• Valaistunut
        kiinni jo Suomessa kirjoitti:

No voi helkkari millaisia luuloja ihmisillä on. Tottakai matkalaukkuun saa laittaa vaikka kymmenen puukkoa. Mitä se haittaa, jos ne läpivalaisussa näkyvät? Kyllä ne saavat siellä laukussa olla ihan vapaasti, jos laukku menee ruumaan.
        Sitä paitsi läpivalaisussa näkyy paljon muutakin laukun sisällöstä, kun vain metalliesineet. Ja onneksi näkyy.

• taneli

Fazerin vihreitä kuulia (marmeladia) tai mitä tahansa makeata (suomalaista). Ei lakritsaa tai salmiakkia. Suomalaisia keksejä tms.
      Kreikkalaisissa kaupoissa on kaikki samat eurooppalaiset tuotemerkit kuin täällä ja hinnatkin samoja tai kalliimpia.

On turha viedä mitään taide-esineitä tms. kreikkalaiset eivät osaa antaa arvoa, tykkäävät rihkamasta.

Suomea kuvaavia kuvakirjoja, kreikankielisiä löytyy ainakin Helsingin Akateemisesta, kielellä ei väliä.

• tyttö

Jestas, mitä ihmettä mie nyt vien :D
        Hyviä ehdotuksia tuli, kiitos niistä jo valmiiksi...Perheessä on myös n.14-vuotias tyttö. Mikä olisi hyvä tuliainen koko perheelle tai jotain pientä voisi antaa myös sille tytölle...? Onko joku suomalainen (esim. poro)-pehmolelu ihan typerä idea?

Onko nuo suklaat tai Suomi-konvehdit sitten liian tavallisia? Ja minkälaisille käsitöille Kreikassa sitten olisi käyttöä, sinne on ihan turhaa viedä joitakin suomalaisille tosi tarpeellisia käsitöitä :)

• Aino Kreikasta
        tyttö kirjoitti:

Jestas, mitä ihmettä mie nyt vien :D
        Hyviä ehdotuksia tuli, kiitos niistä jo valmiiksi...Perheessä on myös n.14-vuotias tyttö. Mikä olisi hyvä tuliainen koko perheelle tai jotain pientä voisi antaa myös sille tytölle...? Onko joku suomalainen (esim. poro)-pehmolelu ihan typerä idea?

Onko nuo suklaat tai Suomi-konvehdit sitten liian tavallisia? Ja minkälaisille käsitöille Kreikassa sitten olisi käyttöä, sinne on ihan turhaa viedä joitakin suomalaisille tosi tarpeellisia käsitöitä :)

Tärkeintä on se, että viet jotain. Jos viet jotain suomalaista ilmaiset samalla, että arvostat kotimaatasi (sekin on tärkeä sivistyksen merkki).

Puukkoja ja puntareita ei ehkä kannata viedä. Puukko on hieman arveluttava tuliainen Keski- ja Etelä-Euroopassa, kuten on jo käynyt ilmi. Kyllä he sen tosin suomalaiselta hyväksyvätkin...

Mutta nuo suomalaiset PIENET käsityöt/taide-esineet (vieminen ei saa olla liian pramea ja asettaa perheelle liiallisia vastalahjapaineita) ja ne suomalaiset karamellit ovat mainio vieminen. "Pehmoporo" on 14-vuotiaalle oikein sopiva lahja.

Ja pakkaa kauniisti. Siten annat hyvän kuvan itsestäsi ja maastasi.

Ja ole perillä TOSI kohtelias ja hymyile paljon. Ole herttainen ja riisu heidät ennakkoluuloista. Ja muista teititellä aikuisia - kaikkia aikuisia!

• käy katsomassa
        Aino Kreikasta kirjoitti:

Tärkeintä on se, että viet jotain. Jos viet jotain suomalaista ilmaiset samalla, että arvostat kotimaatasi (sekin on tärkeä sivistyksen merkki).

Puukkoja ja puntareita ei ehkä kannata viedä. Puukko on hieman arveluttava tuliainen Keski- ja Etelä-Euroopassa, kuten on jo käynyt ilmi. Kyllä he sen tosin suomalaiselta hyväksyvätkin...

Mutta nuo suomalaiset PIENET käsityöt/taide-esineet (vieminen ei saa olla liian pramea ja asettaa perheelle liiallisia vastalahjapaineita) ja ne suomalaiset karamellit ovat mainio vieminen. "Pehmoporo" on 14-vuotiaalle oikein sopiva lahja.

Ja pakkaa kauniisti. Siten annat hyvän kuvan itsestäsi ja maastasi.

Ja ole perillä TOSI kohtelias ja hymyile paljon. Ole herttainen ja riisu heidät ennakkoluuloista. Ja muista teititellä aikuisia - kaikkia aikuisia!

Käy AArikan myymälässä tai Pentikillä.Niillä on kivoja suomalaisia juttuja,esim Aarikalla poro-esineitä.Jotain pientä kivaa saa aika edullisestikin...esim avaimenperä,pullonavaaja.Kato webbisivut!

• Anniina

Niin että mitä veit?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe