Voiko lapsella olla vain yksi tai kaksi sylikummia? Mikä tekee kummista sylikummin ja onko nykyään sellainen pakko olla?
Kiitos avusta.
Sylikummin ja kummin ero?
8
12182
Vastaukset
- mennee
Lapsella on yksi sylikummi, se, joka pitää lasta sylissään kastetoimituksen ajan. Muut kummit ovat sitten "vain" tavallisia kummeja. Muut kummit seisovat kyllä lapsen vierellä toimituksen ajan ja osallistuvat siunaamiseen, raamatun lukuun jne. Lapsella ei myöskään ole välttämättä yhtään sylikummia, jos esim. toinen vanhemmista pitää lasta sylissään toimituksen ajan.
- tarja2
mitään eroa pitäisi olla,mutta ainakin täällä kirjoituksissa sylikummia moni pitää jotenkin "ykköskummina".
Meillä ei ole sylikummia ollut kellään lapsista,vaan isä on pitänyt kaikki sylissään tilaisuuden ajan. - Tillukas
Sylikummi tosiaan pitää lasta sylissään kasteen ajan, mitään muuta eroa näillä kummeilla ei ole. Ihan samanlaisen kummitodistuksen saa, on sitten 'sylikummi' tai kummi, eikä kirkko erottele sylkkäreitä ja muita kummeja. Itse olen (syli)kummi ja kummi, mutta aivan yhtä tärkeitä ovat molemmat lapset mulle ja molemmille olen kummitäti, en sylikummi. Ei sillä sylissäpitäminen ole hetkauttanut kummeuttani suuntaan tai toiseen. Toki olin aivan otettu, kun minut pyydettiin sylkkäriksi, mutta lähinnä siksi, että tiesin, että vanhemmat luottavat minun käsiini aarteensa.
- veitikka
näin.
- Ninni
veitikka kirjoitti:
näin.
...vaan kaikille. En osannut ajatellakkaan, että kummius tuntuisi näin hienolta :)
- santtu
Hei!Meilläpäin sylikummi on se, jolle vanhemmat ensisijaisesti haluaisivat lapsen jäävän,jos heille sattuu jotakin.Tämmöinen toki sovittavissa muutenkin.
- Sitten taas näin
Ortodoksi lasta kastettaessa sylikummin on oltava itse myös ortodoksi, muut kummit saavat olla mitä uskontoa vain.
..tämä sääntö. Tällaista huhua olen kuullut, ja hartaasti toivon, että juttu pitää paikkansa. Meillä edessä kummien valinta ja vaihtoehdot erittäin rajalliset jos yhden kummin pitää ehdottomasti olla ortodoksi. Sisarukset on äkkiä käyty läpi..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781