Sylikummin ja kummin ero?

Ninni

Voiko lapsella olla vain yksi tai kaksi sylikummia? Mikä tekee kummista sylikummin ja onko nykyään sellainen pakko olla?
Kiitos avusta.

8

12182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mennee

Lapsella on yksi sylikummi, se, joka pitää lasta sylissään kastetoimituksen ajan. Muut kummit ovat sitten "vain" tavallisia kummeja. Muut kummit seisovat kyllä lapsen vierellä toimituksen ajan ja osallistuvat siunaamiseen, raamatun lukuun jne. Lapsella ei myöskään ole välttämättä yhtään sylikummia, jos esim. toinen vanhemmista pitää lasta sylissään toimituksen ajan.

• tarja2

mitään eroa pitäisi olla,mutta ainakin täällä kirjoituksissa sylikummia moni pitää jotenkin "ykköskummina".
      Meillä ei ole sylikummia ollut kellään lapsista,vaan isä on pitänyt kaikki sylissään tilaisuuden ajan.

• Tillukas

Sylikummi tosiaan pitää lasta sylissään kasteen ajan, mitään muuta eroa näillä kummeilla ei ole. Ihan samanlaisen kummitodistuksen saa, on sitten 'sylikummi' tai kummi, eikä kirkko erottele sylkkäreitä ja muita kummeja. Itse olen (syli)kummi ja kummi, mutta aivan yhtä tärkeitä ovat molemmat lapset mulle ja molemmille olen kummitäti, en sylikummi. Ei sillä sylissäpitäminen ole hetkauttanut kummeuttani suuntaan tai toiseen. Toki olin aivan otettu, kun minut pyydettiin sylkkäriksi, mutta lähinnä siksi, että tiesin, että vanhemmat luottavat minun käsiini aarteensa.

• veitikka

näin.

• Ninni
        veitikka kirjoitti:

näin.

...vaan kaikille. En osannut ajatellakkaan, että kummius tuntuisi näin hienolta :)

• santtu

Hei!Meilläpäin sylikummi on se, jolle vanhemmat ensisijaisesti haluaisivat lapsen jäävän,jos heille sattuu jotakin.Tämmöinen toki sovittavissa muutenkin.

• Sitten taas näin

Ortodoksi lasta kastettaessa sylikummin on oltava itse myös ortodoksi, muut kummit saavat olla mitä uskontoa vain.

..tämä sääntö. Tällaista huhua olen kuullut, ja hartaasti toivon, että juttu pitää paikkansa. Meillä edessä kummien valinta ja vaihtoehdot erittäin rajalliset jos yhden kummin pitää ehdottomasti olla ortodoksi. Sisarukset on äkkiä käyty läpi..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4230
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      152
      1794
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1248
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1046
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    9. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      809
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe