Kertokaapa viisaat, mitä hyötyä tästä ammattijärjestön jumaloimasta tes-palkkauksesta oikein on?????
Mies on töissä firmassa, missä ajatetaan 80 tuntia ja sillä siisti, ylitöitä niin vähän kuin mahdollista (kuski vaihtuu). 80h töitä, kaks päivää vapaata, 80 h jne. Eräs tyyppi väitti, että tesin ansiosta voi olla enemmän perheen kanssa. Missä välissä? Jos sopivasti käy ja työnantaja osaa pelata, hän voi järjestää ajot niin, ettei kuski näe perhettään koskaan.
Kuvitellaan perhe, jossa lapset ovat koulussa klo 8-15, vaimo 7-16, siihen matkat päälle. Miehelle sattuu vapaat aina viikolle, viikonloput töissä. Käytännössähän homma menee silloin niin, että mies näkee perhettään vain muutaman tunnin ajan iltaisin kaksi kertaa viikossa, viikonloppuisin vapaata perheen kanssa ehkä noin kuuden viikon välein.
Palkkaa tulee nyt 500 euroa vähemmän kuin ennen tesiä, vaikka mies on poissa aivan yhtä paljon, jopa enemmän kuin ennen.
Joten missä se hyöty on? Perheen kannalta ajateltuna ei ainakaan yhtään missään. Mies onkin jo alkanut vakaasti harkita työnantajan vaihtoa, ei tästä muuten tule mitään.
Voisiko joku "viisas" nyt perustella meillekin tätä asiaa?
mitä hyötyä tessistä..
52
7185
Vastaukset
- juttu...
Mitähän tekemistä tällä kirjoituksella on tessin kanssa?
Ja kukapa tervejärkinen tuollaisessa duunissa olisi?- rahtarin akka
kyllä tuossa firmassa tuntuu olevan yli 50 työntekijää...
- Erittäin viisas
Tes ei ulotu perheen sisälle asti. Jos tekee 120 tuntia kahdessa viikossa töitä ja toinen tekee vaan 80 tuntia niin minun laskun mukaan toisella on silloin 40 tuntia enemmän vapaa-aikaa kuin toisella. Tämä lasku perustuu kaavaan 120-80=40.
Näin opetettiin ainakin 1975 - 1984 välillä peruskoulussa laskemaan. Alemmilla luokilla yksiköt oli usein omenina, mutta voidaan korvata tunneillakin.- toinen viisas
Aivan. Minäki muistelin jotain tuon tapaista opetettavan aikoinaan. Ja todellakin se menee noin, tarkistin taskulaskimella.. Ja ittellä tosiaan menee ihan oikeestikin, ennen tessiä tein keskimäärin 130h/ 2vk ja nykyään kiitos tessin "vain" 90h, eli vapaa-aikaa jää n. 40 h enemmän, palkan ollessa keskimäärin saman..
- rahtrin akka
mutta mitenkäs olet, kun se vapaa-aika menee maailmalla? Eli kyllä päivässä tulee se lainmääräämä vapaa-aika mutta kun sen mies viettää jossain noin 400 kilometrin päässä kotoa. Mitäs iloa siitä sitten on...
- vastaa
rahtrin akka kirjoitti:
mutta mitenkäs olet, kun se vapaa-aika menee maailmalla? Eli kyllä päivässä tulee se lainmääräämä vapaa-aika mutta kun sen mies viettää jossain noin 400 kilometrin päässä kotoa. Mitäs iloa siitä sitten on...
Se on ammatinvalinta kysymys mitä tekee vapaa-ajallaan. Itse olen tämän ammatin valinnut, joka hommassa on varjopuolensa.
Kannattaa kouluttautua toimisto tms. alalle, jos työajat ei passaa, niillä on pääsääntöisesti se päiväduuni.
80-100 tuntia/2vk olis aika passeli itselleni.
Kilometripalkkaisten ei kannata inistä tähän yhtään!
TES on hemmetin hyvä juttu, muuten tää urakointi joka alalla vallitsee, räjähtäis käsiin ja ansiot laskis entisestään/rinnastettuna työtunteihin(lue vapaata vähemmän)!
Rahaa tulee kyllä urakoimalla enemmän mut vapaa-aika vähenee vastaavasti.
Ne ketkä haluaa asua kopissa, syödä kylmää ruokaa ja haukkua ohiajavia autoja, niin näillehän urakointi sopii.
Itse ajan tessin taksoilla mutta jokainen taaplaa tyylillään!
Muistakaa kollegat se turvaväli ja turvallista matkaa! - onneton
Luin tedän perheen traagisen tarinan.Oletko ikinä kysynyt sun mieheltä miksi se antaa sen isännän käyttää teidän perhettä hyväksi ja vielä vuonna 2005.Sun miehes on pommi tien päällä toivottavasti se ei aja ketään hengiltä koska silloin joutuis taas yksi tai useampi perhe kärsimää sun miehen ISÄNNÄN takia.Soita työsuojelupiiriin ja ilmoita nää kaksi hölmöä.Voit varmasti sillä urhealla teolla pelastaa yhden tai muutaman ihmisen hengen.
- NAISKULJETTAJA
vastaa kirjoitti:
Se on ammatinvalinta kysymys mitä tekee vapaa-ajallaan. Itse olen tämän ammatin valinnut, joka hommassa on varjopuolensa.
Kannattaa kouluttautua toimisto tms. alalle, jos työajat ei passaa, niillä on pääsääntöisesti se päiväduuni.
80-100 tuntia/2vk olis aika passeli itselleni.
Kilometripalkkaisten ei kannata inistä tähän yhtään!
TES on hemmetin hyvä juttu, muuten tää urakointi joka alalla vallitsee, räjähtäis käsiin ja ansiot laskis entisestään/rinnastettuna työtunteihin(lue vapaata vähemmän)!
Rahaa tulee kyllä urakoimalla enemmän mut vapaa-aika vähenee vastaavasti.
Ne ketkä haluaa asua kopissa, syödä kylmää ruokaa ja haukkua ohiajavia autoja, niin näillehän urakointi sopii.
Itse ajan tessin taksoilla mutta jokainen taaplaa tyylillään!
Muistakaa kollegat se turvaväli ja turvallista matkaa!OLEN HUOMAAMATTA KÄYTTÄNYT SINUN NIMI MERKKIÄ PYYDÄN ANTEEKSI
- daffi
toinen viisas kirjoitti:
Aivan. Minäki muistelin jotain tuon tapaista opetettavan aikoinaan. Ja todellakin se menee noin, tarkistin taskulaskimella.. Ja ittellä tosiaan menee ihan oikeestikin, ennen tessiä tein keskimäärin 130h/ 2vk ja nykyään kiitos tessin "vain" 90h, eli vapaa-aikaa jää n. 40 h enemmän, palkan ollessa keskimäärin saman..
Ollut huonolla palkalla ennen tessiä jos nyt saat 90h saman kun 130h
- semmostahan
daffi kirjoitti:
Ollut huonolla palkalla ennen tessiä jos nyt saat 90h saman kun 130h
se oli kusetusta ennen tessiä..
- km-palkka
semmostahan kirjoitti:
se oli kusetusta ennen tessiä..
Kilometripalkkojakin on monenlaisia.Olen omaani tyytyväinen,tosin saan palkkaa muustakin kuin pelkästä ajamisesta.Ei se ole tyhmä ketä pyytää,vaan se joka maksaa.Enemmän tienaan kuin TES-palkalla saisin.En aja päin rajoittajaa,enkä käy baarissa ns.pystykahvilla.Älkää apinat aina ajatelko km-palkasta puhuttaessa jotain irtoperäpuolen 13senttiä/km juttuja ja varmasti/toivottavasti sielläkin joku on osannut töihin mennessään käyttää laskinta.
- ...
totta..ei siitä mitään hyötyä ole.kaikki moni siitä vaan kohisee...jälkeen jäännyt koko akt!!
- rahtarin akka yhä
sitä mieltä minäkin. Mitä väliä sillä on, jos sinulle jää se 40 tuntia enemmän vapaa-aikaa, kun vietät sen ajan jossain hevon... miettien miten saisi ajan kulumaan aamuun asti.
Eli jos aiemmin mies ajoi enemmän, oli töissä koko viikon, nukkui lakisääteisen lepoajan ja oli viikonloput kotona. Nyt tulee olemaan niin että ajaa sen 80 tuntia, viettää lepoajat maailmalla ja sen saman vapaan kaksi päivää, mutta viikolla. Eikä muuta voi sopia.
Puhumattakaan siitä että mies oli joka 6. viikko koko viikon vapaalla, ja silti se palkka oli isompi. Nyt ei lomia ole.
Ja vielä tuosta 80 tunnista. Teoreettinen tilanne: 80 tuntia tulee täyteen tiistaina, olet vapaalla keskiviikon ja torstain. Lähdet perjantaina töihin, menet Ouluun, perillä illalla. Vietät yön siellä, seuraavana päivänä Kuopioon, purat kuorman iltapäivällä, ilta vapaata, siellä yö, koska lastaus aamupäivällä Lieksassa, ajat iltaa vasten purkupaikalle Savonlinnaan, vietät illan aikaa tappaen, koska purku vasta aamulla. Seuraavana päivänä ajat Tampereelle lastaamaan ja ajelet kohti Kajaania, nukut yön matkan varrella ja purku klo 12.
Hups heijaa, siinä meni jo ne sun 40 tuntia... ja vapaat oli taas edessä. En laskenut tuossa realistisia tunteja, mutta idea tuli varmaan selväksi. Sen hemmetin ylimääräisen 40 tuntia vietät jossain tien päällä. Ja mitä hyötyä siitä on? Ei mitään. Eli tämän tuntipalkkajärjestelmän myötä mies viettää päivänsä maailmalla aikaa tappaen. Monesti odotellaan tuntikausia, esim. illalla aamulastausta. Ei siinä voi muuta kuin odottaa. Ennen ajot suunniteltiin niin, että heti tuli uusi keikka, nyt katellaan aamulla sit kun joskus heräät.
Tuntuu ihan hullulta touhulta. - sooda
rahtarin akka yhä kirjoitti:
sitä mieltä minäkin. Mitä väliä sillä on, jos sinulle jää se 40 tuntia enemmän vapaa-aikaa, kun vietät sen ajan jossain hevon... miettien miten saisi ajan kulumaan aamuun asti.
Eli jos aiemmin mies ajoi enemmän, oli töissä koko viikon, nukkui lakisääteisen lepoajan ja oli viikonloput kotona. Nyt tulee olemaan niin että ajaa sen 80 tuntia, viettää lepoajat maailmalla ja sen saman vapaan kaksi päivää, mutta viikolla. Eikä muuta voi sopia.
Puhumattakaan siitä että mies oli joka 6. viikko koko viikon vapaalla, ja silti se palkka oli isompi. Nyt ei lomia ole.
Ja vielä tuosta 80 tunnista. Teoreettinen tilanne: 80 tuntia tulee täyteen tiistaina, olet vapaalla keskiviikon ja torstain. Lähdet perjantaina töihin, menet Ouluun, perillä illalla. Vietät yön siellä, seuraavana päivänä Kuopioon, purat kuorman iltapäivällä, ilta vapaata, siellä yö, koska lastaus aamupäivällä Lieksassa, ajat iltaa vasten purkupaikalle Savonlinnaan, vietät illan aikaa tappaen, koska purku vasta aamulla. Seuraavana päivänä ajat Tampereelle lastaamaan ja ajelet kohti Kajaania, nukut yön matkan varrella ja purku klo 12.
Hups heijaa, siinä meni jo ne sun 40 tuntia... ja vapaat oli taas edessä. En laskenut tuossa realistisia tunteja, mutta idea tuli varmaan selväksi. Sen hemmetin ylimääräisen 40 tuntia vietät jossain tien päällä. Ja mitä hyötyä siitä on? Ei mitään. Eli tämän tuntipalkkajärjestelmän myötä mies viettää päivänsä maailmalla aikaa tappaen. Monesti odotellaan tuntikausia, esim. illalla aamulastausta. Ei siinä voi muuta kuin odottaa. Ennen ajot suunniteltiin niin, että heti tuli uusi keikka, nyt katellaan aamulla sit kun joskus heräät.
Tuntuu ihan hullulta touhulta.Miksi sinä tuon laitat tessin syyksi? Tuohan on kyse ajojärjestelystä yms. Menee vaikka Transpointille töihin niin saa tessin pennilleen eikä tarvi olla yhtään yötä autossa jos ei halua.
- rahtarin akka
sooda kirjoitti:
Miksi sinä tuon laitat tessin syyksi? Tuohan on kyse ajojärjestelystä yms. Menee vaikka Transpointille töihin niin saa tessin pennilleen eikä tarvi olla yhtään yötä autossa jos ei halua.
siksipä laitoin tesin syyksi että nämä ongelmat alkoi kun työssä siirryttiin tesin mukaiseen tuntipalkkaan. Aiemmin ei ongelmia ollut.
Ja edelliselle: miksi mieheni olisi pommi??? nytkin vetää vielä unta kalloon, koska lakisääteinen lepoaika ei ole täynnä. Huolellinen ja tunnollinen kuski. Ei aja äärirajoille.
Mutta siitä transpointista. Juuri eilen oli miehen kanssa juttua siitä, miten nämä runkolinjojen kuljettajat ja termospullokuskit kuvittelevat olevansa rahtareita. Heillä on säännöllinen työaika, ajavat samaa tietä edestakaisin. Minäkin osaisin tehdä sen, ei siitä ja pitkän matkan kuskeista voi puhua samana päivänäkään.
Kaikki tämä on työnantajan kostoa tuntipalkkaa vastaan. Työntekijät sen halusivat, joten sit tehdään kaikki pilkkujen mukaan. - kölli
rahtarin akka kirjoitti:
siksipä laitoin tesin syyksi että nämä ongelmat alkoi kun työssä siirryttiin tesin mukaiseen tuntipalkkaan. Aiemmin ei ongelmia ollut.
Ja edelliselle: miksi mieheni olisi pommi??? nytkin vetää vielä unta kalloon, koska lakisääteinen lepoaika ei ole täynnä. Huolellinen ja tunnollinen kuski. Ei aja äärirajoille.
Mutta siitä transpointista. Juuri eilen oli miehen kanssa juttua siitä, miten nämä runkolinjojen kuljettajat ja termospullokuskit kuvittelevat olevansa rahtareita. Heillä on säännöllinen työaika, ajavat samaa tietä edestakaisin. Minäkin osaisin tehdä sen, ei siitä ja pitkän matkan kuskeista voi puhua samana päivänäkään.
Kaikki tämä on työnantajan kostoa tuntipalkkaa vastaan. Työntekijät sen halusivat, joten sit tehdään kaikki pilkkujen mukaan.ei kai ne Transpointinkaan kuskit aina samaa väliä aja;).
- Tepa
rahtarin akka kirjoitti:
siksipä laitoin tesin syyksi että nämä ongelmat alkoi kun työssä siirryttiin tesin mukaiseen tuntipalkkaan. Aiemmin ei ongelmia ollut.
Ja edelliselle: miksi mieheni olisi pommi??? nytkin vetää vielä unta kalloon, koska lakisääteinen lepoaika ei ole täynnä. Huolellinen ja tunnollinen kuski. Ei aja äärirajoille.
Mutta siitä transpointista. Juuri eilen oli miehen kanssa juttua siitä, miten nämä runkolinjojen kuljettajat ja termospullokuskit kuvittelevat olevansa rahtareita. Heillä on säännöllinen työaika, ajavat samaa tietä edestakaisin. Minäkin osaisin tehdä sen, ei siitä ja pitkän matkan kuskeista voi puhua samana päivänäkään.
Kaikki tämä on työnantajan kostoa tuntipalkkaa vastaan. Työntekijät sen halusivat, joten sit tehdään kaikki pilkkujen mukaan....jotenkin helpompaa ajaa sammaa tietä kuin vaihdella niitä teitä. Itekin olin joskus Pointilla töissä, eikä työ ollut ainakaan vähemmän vaativaa, kuin tämänhetkinen ns. pitkän linjan ajaminen. Pointilla vuorokautinen km. suorite päiväviikolla 200-300 km., yöviikolla 500-700 km. Tällä hetkellä Vuorokaudessa n.600- 700 km. Työ on kyllä paljon helpompaa nykyään.
Pöljähän sun ukkos on kun suostruu moiseen, vai eikö kotona olo maita, mukavempi tuolla P-paikalla huorata kun kotona akan nyrkin ja hellen välissä.
Itelläni ajan kahessa viikossa pari reissua ja käytännössä välissä on aina viikko vapaata. tunteja tullee about 80-100. Reissu öitä kertyy 3-6/ 2vk. Silti aatellu että vois lähtä johonkin linja hommiin kun arvostan kumminkin perheen kanssa vietettyä aikaa enemmän kun sitä että saa olla oikein hirmu Rahti Körmy. - sooda
rahtarin akka kirjoitti:
siksipä laitoin tesin syyksi että nämä ongelmat alkoi kun työssä siirryttiin tesin mukaiseen tuntipalkkaan. Aiemmin ei ongelmia ollut.
Ja edelliselle: miksi mieheni olisi pommi??? nytkin vetää vielä unta kalloon, koska lakisääteinen lepoaika ei ole täynnä. Huolellinen ja tunnollinen kuski. Ei aja äärirajoille.
Mutta siitä transpointista. Juuri eilen oli miehen kanssa juttua siitä, miten nämä runkolinjojen kuljettajat ja termospullokuskit kuvittelevat olevansa rahtareita. Heillä on säännöllinen työaika, ajavat samaa tietä edestakaisin. Minäkin osaisin tehdä sen, ei siitä ja pitkän matkan kuskeista voi puhua samana päivänäkään.
Kaikki tämä on työnantajan kostoa tuntipalkkaa vastaan. Työntekijät sen halusivat, joten sit tehdään kaikki pilkkujen mukaan.Ai että Transpointin päivähommat ei kelpaa, mutta ei tunnu ne reissuhommatkaan sitten olevan hyviä... Tiiätkö mikä auttaa? Alan vaihto.
- TES
rahtarin akka yhä kirjoitti:
sitä mieltä minäkin. Mitä väliä sillä on, jos sinulle jää se 40 tuntia enemmän vapaa-aikaa, kun vietät sen ajan jossain hevon... miettien miten saisi ajan kulumaan aamuun asti.
Eli jos aiemmin mies ajoi enemmän, oli töissä koko viikon, nukkui lakisääteisen lepoajan ja oli viikonloput kotona. Nyt tulee olemaan niin että ajaa sen 80 tuntia, viettää lepoajat maailmalla ja sen saman vapaan kaksi päivää, mutta viikolla. Eikä muuta voi sopia.
Puhumattakaan siitä että mies oli joka 6. viikko koko viikon vapaalla, ja silti se palkka oli isompi. Nyt ei lomia ole.
Ja vielä tuosta 80 tunnista. Teoreettinen tilanne: 80 tuntia tulee täyteen tiistaina, olet vapaalla keskiviikon ja torstain. Lähdet perjantaina töihin, menet Ouluun, perillä illalla. Vietät yön siellä, seuraavana päivänä Kuopioon, purat kuorman iltapäivällä, ilta vapaata, siellä yö, koska lastaus aamupäivällä Lieksassa, ajat iltaa vasten purkupaikalle Savonlinnaan, vietät illan aikaa tappaen, koska purku vasta aamulla. Seuraavana päivänä ajat Tampereelle lastaamaan ja ajelet kohti Kajaania, nukut yön matkan varrella ja purku klo 12.
Hups heijaa, siinä meni jo ne sun 40 tuntia... ja vapaat oli taas edessä. En laskenut tuossa realistisia tunteja, mutta idea tuli varmaan selväksi. Sen hemmetin ylimääräisen 40 tuntia vietät jossain tien päällä. Ja mitä hyötyä siitä on? Ei mitään. Eli tämän tuntipalkkajärjestelmän myötä mies viettää päivänsä maailmalla aikaa tappaen. Monesti odotellaan tuntikausia, esim. illalla aamulastausta. Ei siinä voi muuta kuin odottaa. Ennen ajot suunniteltiin niin, että heti tuli uusi keikka, nyt katellaan aamulla sit kun joskus heräät.
Tuntuu ihan hullulta touhulta."Teoreettinen tilanne: 80 tuntia tulee täyteen tiistaina, olet vapaalla keskiviikon ja torstain. Lähdet perjantaina töihin"
Eli tiistain jälkeen kaikki työ sunnuntai klo 24.00 asti on ylitöitä.
Riippuen minkä tessin alaisuudessa toimitaan, ekat 12h on 50% sen jälkeen 100% tai säiliö puolella 10=50% ja sit 100%
ja hupsheijaa tolla sun teorialla on ylitöitä hupsheijaa vaikka kuin. - rahtarin akka
TES kirjoitti:
"Teoreettinen tilanne: 80 tuntia tulee täyteen tiistaina, olet vapaalla keskiviikon ja torstain. Lähdet perjantaina töihin"
Eli tiistain jälkeen kaikki työ sunnuntai klo 24.00 asti on ylitöitä.
Riippuen minkä tessin alaisuudessa toimitaan, ekat 12h on 50% sen jälkeen 100% tai säiliö puolella 10=50% ja sit 100%
ja hupsheijaa tolla sun teorialla on ylitöitä hupsheijaa vaikka kuin.tempaisit tuon ylityön määreen? eli tässä tilanteessahan viikkovapaa on keskiviikko ja torstai ja perjantaina alkaa uusi viikko. Ei siitä silloin sunnuntaina mitään ylitöitä vielä tule.
Ja sinulle toiselle tiedoksi, kyllä mies mieluiten makailisi lämpöisessä sylissäni vaikka aamusta iltaan, mutta leipä ei tule pöytään sillä tavoin. Itselläsi ei varmaankaan ole rakastavaa puolisoa kotona odottamassa? Taitaa itselläsi olla se pirttihirmu kun heti alat haukkumaan muita. - pönttö
rahtarin akka kirjoitti:
tempaisit tuon ylityön määreen? eli tässä tilanteessahan viikkovapaa on keskiviikko ja torstai ja perjantaina alkaa uusi viikko. Ei siitä silloin sunnuntaina mitään ylitöitä vielä tule.
Ja sinulle toiselle tiedoksi, kyllä mies mieluiten makailisi lämpöisessä sylissäni vaikka aamusta iltaan, mutta leipä ei tule pöytään sillä tavoin. Itselläsi ei varmaankaan ole rakastavaa puolisoa kotona odottamassa? Taitaa itselläsi olla se pirttihirmu kun heti alat haukkumaan muita.Viikko on ma klo 0000-su klo 2400 välinen aika. Eli olkoon vain viikkolepo ke-to, mutta palkanmaksu määräytyy tuolla perusteella. Samoin ajo- ja lepoaika-asetuksen mukaan ajotunnit lasketaan tuolta jaksolta.
- Tepa
rahtarin akka kirjoitti:
tempaisit tuon ylityön määreen? eli tässä tilanteessahan viikkovapaa on keskiviikko ja torstai ja perjantaina alkaa uusi viikko. Ei siitä silloin sunnuntaina mitään ylitöitä vielä tule.
Ja sinulle toiselle tiedoksi, kyllä mies mieluiten makailisi lämpöisessä sylissäni vaikka aamusta iltaan, mutta leipä ei tule pöytään sillä tavoin. Itselläsi ei varmaankaan ole rakastavaa puolisoa kotona odottamassa? Taitaa itselläsi olla se pirttihirmu kun heti alat haukkumaan muita....vaan oikein ihanainen vaimoke 2 söpöä tytsyä ja siksipä kotona viihdynkin niin hyvin että VALITSEN työpaikkanikin sen mukaan missä enemmän jää vapaata(siis kotona vietettävää).
- joku pirun
viisas hese pian kerro mikä on hyvä.Mutta yrittäjänä ja työnantajana koko tes systeemi on neuvostoliiton ajalta.Mitä markkinataloutta tämä on kun pienyrittäjät ei pääse tupo neuvotteluihin?Jotka sentään työllistävät tässä maassa eniten työntekijöitä.Isot firmat tekevät saneerauksia ja konkursseja laittaen sitä mukaa väkeä pihalle.
- hese
Eikö nyt kehitys ole mennyt juuri "itäsuomen " malliin? Eikä lait/sopimukset ole voimassa, tässä valtakunnassa. Yrittäjyydestä; koskahan alatte yhdessä vetämään rahtitasoa ylöspäin, terveeseen suuntaan, jotta on varaa maksaa myös tekijöille vähintään tessin palkkaa, sillä tämän hetkisillä rahdin polkemisilla, ei teitä teollisuus ota vakavasti. Ei kai se kuskien vika ole, jos ette ole tupopöydissä, "joku piru"!? Ps. Näyttää verotaulukoita vertaillessa, kyllä kulj.liikkeillä näyttää hyvin pyyhkivän...
- Jusa
hese kirjoitti:
Eikö nyt kehitys ole mennyt juuri "itäsuomen " malliin? Eikä lait/sopimukset ole voimassa, tässä valtakunnassa. Yrittäjyydestä; koskahan alatte yhdessä vetämään rahtitasoa ylöspäin, terveeseen suuntaan, jotta on varaa maksaa myös tekijöille vähintään tessin palkkaa, sillä tämän hetkisillä rahdin polkemisilla, ei teitä teollisuus ota vakavasti. Ei kai se kuskien vika ole, jos ette ole tupopöydissä, "joku piru"!? Ps. Näyttää verotaulukoita vertaillessa, kyllä kulj.liikkeillä näyttää hyvin pyyhkivän...
Kyllä hese puhuu vähän mutta asiaa.Olen nimittäin keskustellut Schenker autoilijoiden hallituksen jäsenen kanssa ja hän kertoi mulle että Tuntipalkka EI ole ongelma.Hän myös sanoi että kaikki pitääs saada samaan lähtö kohtaan.Nythän kun isännät määrää mitä kuskeille maksavat kaikkia/ prosentti/km/reissu palkaa niin siinä on vaikia lähteä esittämään mitään rahdin korotusta.Suurin syy tähän asiaan on niin kuin kaikki tietävät että on niin paljon näitä isännän miehiä eli isäntärenkejä.Schenker on korkeimman tason huolintaliike mutta valitettavasti näytää siltä että sinne alkaa myös pesääntyä tätä roska sakkia.Saksalaisethan omistaa schenkerin ja ne ei muuten hyväksy että ajellaan laittomasti suurin osa varmaan tietää miten saksassa toimii ajo ja lepoaika lait.Seurataan tilanetta.
- daffi
hese kirjoitti:
Eikö nyt kehitys ole mennyt juuri "itäsuomen " malliin? Eikä lait/sopimukset ole voimassa, tässä valtakunnassa. Yrittäjyydestä; koskahan alatte yhdessä vetämään rahtitasoa ylöspäin, terveeseen suuntaan, jotta on varaa maksaa myös tekijöille vähintään tessin palkkaa, sillä tämän hetkisillä rahdin polkemisilla, ei teitä teollisuus ota vakavasti. Ei kai se kuskien vika ole, jos ette ole tupopöydissä, "joku piru"!? Ps. Näyttää verotaulukoita vertaillessa, kyllä kulj.liikkeillä näyttää hyvin pyyhkivän...
Hese pappa ei ole yrittäjien syytä jos/kun kuskit ajaa urakalla, edelleen kuskit on sen itse halunnut siitä yksinkertaisesta syystä että niin saa siihen sun verotaulukkoos paremmat lukemat mitä kommarit pää punasena luette kateellisena. Mutta tämä ei sun tyhjään päähän mahdu niinku millään. Aina vaan isäntien vika.
- Daffille
daffi kirjoitti:
Hese pappa ei ole yrittäjien syytä jos/kun kuskit ajaa urakalla, edelleen kuskit on sen itse halunnut siitä yksinkertaisesta syystä että niin saa siihen sun verotaulukkoos paremmat lukemat mitä kommarit pää punasena luette kateellisena. Mutta tämä ei sun tyhjään päähän mahdu niinku millään. Aina vaan isäntien vika.
Älä nyt hyvä ihminen alkaa käymään kuumana jos jouku laittaa vähän faktaa.
- hese
daffi kirjoitti:
Hese pappa ei ole yrittäjien syytä jos/kun kuskit ajaa urakalla, edelleen kuskit on sen itse halunnut siitä yksinkertaisesta syystä että niin saa siihen sun verotaulukkoos paremmat lukemat mitä kommarit pää punasena luette kateellisena. Mutta tämä ei sun tyhjään päähän mahdu niinku millään. Aina vaan isäntien vika.
Taas tämä tahvo, joka talvella väitti kuorman sidonnasta, kehuen ajavansa kolmea varvia paperia päällekkäin, sitomatta. Mutta en viitsi enää ottaa tahvojen typeryyksiin osaa, kun ei ole mitään viisasta, vai onko todella kuskien älykkyystaso tahvojen tasolla?
- paremmin palkattu
daffi kirjoitti:
Hese pappa ei ole yrittäjien syytä jos/kun kuskit ajaa urakalla, edelleen kuskit on sen itse halunnut siitä yksinkertaisesta syystä että niin saa siihen sun verotaulukkoos paremmat lukemat mitä kommarit pää punasena luette kateellisena. Mutta tämä ei sun tyhjään päähän mahdu niinku millään. Aina vaan isäntien vika.
tollasten pellejen kannattais vaihtaa alaa vaikka kirjaston hoitajaks
- jääny
Daffille kirjoitti:
Älä nyt hyvä ihminen alkaa käymään kuumana jos jouku laittaa vähän faktaa.
äikän tunnit väliin??
- sitten
hese kirjoitti:
Taas tämä tahvo, joka talvella väitti kuorman sidonnasta, kehuen ajavansa kolmea varvia paperia päällekkäin, sitomatta. Mutta en viitsi enää ottaa tahvojen typeryyksiin osaa, kun ei ole mitään viisasta, vai onko todella kuskien älykkyystaso tahvojen tasolla?
kuitenkin osaa palstan pahin pelle!! Ja hei se ei kyllä oo kauheen harvinaista ainakaan täällä että on kolmea rullaa päällisin ja liinat vähän niin ja näin
- akkalle
Sun miehes ei tietenkään saa mitään niitä lisiä mitkä sille lakisääteisesti kuuluu.Jos kerta tilanne on tämmönen ja sun äijäs on liitos (AKT)niin ota sinne yhteys ei tänne keskustelu palstalle.
- Tai näin..
Tääl on kyl pirun kova huuto siitä et pitäs saaha kunno palkkaa ja yms.. No mut miks tääl huutaa menöö este isännälle aukomaa turpaasa sit jos ei auta ni liittoon. Kuten aikasemminki joku mainisti et jokaine taapertaa tyylillää. Olet aivan oikeassa! Harva kuski tohtii sanoa isännälle poikkipuolista sanaa jos joku ei miellytä.
Mutta hei!! Turvallisia kilometrejä kaikille palkasta riippumatta! - rahtarin akka
ei kuule liittoihin kuulu!
Hän saa tietenkin kaikki asiaankuuluvat lisät, mutta ei siellä makseta palkkaa vapaa-ajasta. Eikä esim. siitä jos auto on korjattavana. Koska tajuatte, että ei niitä lisiä tule, kun ei anneta kuskin ajaa yli 80 tuntia, ja päivässäkin katsotaan, ettei mene ylitöiden puolelle.
- ruotsin kuljettaja
Se sun äijäs taitaa istua TYÖPÄIVÄT baaris rahtari varuste päällä eli alhalta päin PUUKENGÄT/PILLIFARKUT/SEMMONEN SININEN TAKKI/kultasormuksia ainakin 4kpl/paksu kultainen kaulakoru/pitkäT RASVAISET HIUKSET.Riisu hyvä akka nämä paheet pois tästä rakkaasta miehestäs ja keskittykää OMAAN perhe elämään EI ISÄNNÄN.
- minä ite
kyllä tässä firmassa missä olen saa mennä vaikka vuorokaudet läpeensä ei sitä kukaan kiellä että nyt et saa enää tehdä töitä .mutta ku siltä tuntuu niin ajan kotiin vaikka tyhjänä jos ei isännälle passaa niin hakekoon uuden kuskin .ainakin tähän asti on passannut.ei sitä mikään laki pakota viettämään elämäänsä tien päällä,tämä on kuitenkin sellanen ala että ei tässä joka yö kotiin pääse.mutta onhan suomessa paljon sellasiakin ajohommia missä on ns.virka-ajat.että ei muuta ku paikan vaihtoon,kyllä hyville kuskeiile töitä löytyy.vaan palkat on kuljetus alalla hommaan nähden aivan perseestä.ei ois yhtään liikaa jos lähtöpalkat kerrottaisiin 1.5 vai mitä mieltä ootte?
- voisi
todellakin nostaa. Siitä 1,5:stä ois hyvä aloittaa.
Tietysti isännillekkin taksaa ylemmäs siinä samalla - MAN.TGA
voisi kirjoitti:
todellakin nostaa. Siitä 1,5:stä ois hyvä aloittaa.
Tietysti isännillekkin taksaa ylemmäs siinä samallapalkka tosiaan kuljetus alalla aika pieni mutta ihmiset puhuu aina tessin mukaisesta palkasta ,vaikka asiahan on niin että se ei ole tyhmä joka pyytää .en kyllä itse lähtis tessin minimipalkalla ajo hommiin .kyllä palkkaa pitää saada tehdystä työstä ainakin sen verran että toimeen tulee sehän se pääasia on.onhan tämä kuljetus ala aika kilpailtua eikä tässä paljon nyky polttoaineen hinnoilla jää isännällekkään mutta kylläpä se syy siihenkin löytyy näistä isännistä.ei ois aikanaan ruvettu polkemaan hintoja .vaikka onhan tämä suomalaisten kateus sellaista että ku naapuri laitto soravehkeen ja osti vuodenpäästä kesämökin niin toinen naapuri tuumi että onpa tuottoista hommaa ja laitto kans soravehkeen ja rupes ajamaan halvemmalla ja kohta ajellaanki puoli ilmaiseksi
- tuokin
MAN.TGA kirjoitti:
palkka tosiaan kuljetus alalla aika pieni mutta ihmiset puhuu aina tessin mukaisesta palkasta ,vaikka asiahan on niin että se ei ole tyhmä joka pyytää .en kyllä itse lähtis tessin minimipalkalla ajo hommiin .kyllä palkkaa pitää saada tehdystä työstä ainakin sen verran että toimeen tulee sehän se pääasia on.onhan tämä kuljetus ala aika kilpailtua eikä tässä paljon nyky polttoaineen hinnoilla jää isännällekkään mutta kylläpä se syy siihenkin löytyy näistä isännistä.ei ois aikanaan ruvettu polkemaan hintoja .vaikka onhan tämä suomalaisten kateus sellaista että ku naapuri laitto soravehkeen ja osti vuodenpäästä kesämökin niin toinen naapuri tuumi että onpa tuottoista hommaa ja laitto kans soravehkeen ja rupes ajamaan halvemmalla ja kohta ajellaanki puoli ilmaiseksi
Voivat isännätkin aika pitkälle katsoa peiliin kun surkuttelevat omaa tilannettaan. Ei tietenkään kaikki, vaan ne jotka sen hintakilpailun varsinaisesti aloittivat ja ne jotka vielä tänäkin päivänä ovat valmiita tekemään - nolla tulosta. Huh huh. Kyllä se kateus on sairaus
- rahtarin akka
MAN.TGA kirjoitti:
palkka tosiaan kuljetus alalla aika pieni mutta ihmiset puhuu aina tessin mukaisesta palkasta ,vaikka asiahan on niin että se ei ole tyhmä joka pyytää .en kyllä itse lähtis tessin minimipalkalla ajo hommiin .kyllä palkkaa pitää saada tehdystä työstä ainakin sen verran että toimeen tulee sehän se pääasia on.onhan tämä kuljetus ala aika kilpailtua eikä tässä paljon nyky polttoaineen hinnoilla jää isännällekkään mutta kylläpä se syy siihenkin löytyy näistä isännistä.ei ois aikanaan ruvettu polkemaan hintoja .vaikka onhan tämä suomalaisten kateus sellaista että ku naapuri laitto soravehkeen ja osti vuodenpäästä kesämökin niin toinen naapuri tuumi että onpa tuottoista hommaa ja laitto kans soravehkeen ja rupes ajamaan halvemmalla ja kohta ajellaanki puoli ilmaiseksi
siellä on ihan turha palkankorotuksia pyytää, tietä näyttävät, tulijoita on tilalle pilvin pimein. Homma on kaikkein helpoin mitä kuljetusalalla on, joten ei siitä mielellään lähde enää takaisin kappaletavara-ajoon. Kuten mieheni sanoo, hän on ylennyt niin ylös kuin rekkaa ajamalla pääsee. Mutta nyt on tullut eteen se, että joutuu varmaan katselemaan uutta paikkaa.
- joxxe
rahtarin akka kirjoitti:
siellä on ihan turha palkankorotuksia pyytää, tietä näyttävät, tulijoita on tilalle pilvin pimein. Homma on kaikkein helpoin mitä kuljetusalalla on, joten ei siitä mielellään lähde enää takaisin kappaletavara-ajoon. Kuten mieheni sanoo, hän on ylennyt niin ylös kuin rekkaa ajamalla pääsee. Mutta nyt on tullut eteen se, että joutuu varmaan katselemaan uutta paikkaa.
mies tekee mitä miehen pitää
- Ajava nainen
Olen kuljet..ja olen nainen 31v.Yksin huoltaja.Olen ollut alalla 8v.Viimeiset 1.5v.Olen ajanut säiliöautoa pohjan-maan suunnalla on yö työtä ja silloin tällöin lauantai aamuna kotona.En moiti koska meille maksetaan TES mukainen palkka.Eli ARKIPYHÄT PYHÄTYÖKORVAUKSET ILTALISÄT. JA PÄIVÄRAHAT Kun olen pois asemapaikka kunnalta minkä olen jokainen reissu.Emme aja litku tavaraa ainoastaan vain kuivatavaraa.purun alussa kännämme ajopiirturin napin koska ulosvetäjästä lätee tieto piirturin kiekkoon koska purku alkaa ja loppuu.Kaikki ei varmaan tiedä miten tämä TES toimii ja mitä siihen kuuluu.Suosittelen että ottaisitte selvää ei ole paha ja mikä ihanaa saa olla kotonakin omassa petissä.Älkää pojat kiivastuko toisillenne vaan neuvotelkaa näistä asioista..
- -klup-
Ettei olisi vain surkea provoilu kyseessä tässä? Logiikka tuntuu ontuvan aika pahasti. Hohhoijaa.
- rahtarin akka
kuule puhelinnumerosi niin mieheni voi soittaa sinulle samantien ja kertoa miten tässä hänen työnantajan firmassa toimitaan. Kyseessä ei tosiaankaan ole provo. Ylitöitä ei tehdä kuin niin vähän kuin mahdollista. Eli jos esim. olet tampereella ja autolle tulee kuorma Tanskaan. Sulla on tunteja täynnä 70. Tulos: sinä et lähde Tanskaan, vaan jäät viikkovapaalle ja toinen kuski lähtee töihin, koska sinulla tulisi se 80 tuntia täyteen tämän kuorman aikana.
Miten tuo voi olla teidän rahtareiden niin vaikea ymmärtää, vaikka jopa minä ymmärrän sen. - hese
rahtarin akka kirjoitti:
kuule puhelinnumerosi niin mieheni voi soittaa sinulle samantien ja kertoa miten tässä hänen työnantajan firmassa toimitaan. Kyseessä ei tosiaankaan ole provo. Ylitöitä ei tehdä kuin niin vähän kuin mahdollista. Eli jos esim. olet tampereella ja autolle tulee kuorma Tanskaan. Sulla on tunteja täynnä 70. Tulos: sinä et lähde Tanskaan, vaan jäät viikkovapaalle ja toinen kuski lähtee töihin, koska sinulla tulisi se 80 tuntia täyteen tämän kuorman aikana.
Miten tuo voi olla teidän rahtareiden niin vaikea ymmärtää, vaikka jopa minä ymmärrän sen.Kun tuo sinun vuodatus on, anteeksi, vähän sekavaa, niin otetaan asia alusta. Kerrotaan ensin, miten pitäisi työpaikan toimia oikein, siis osapuilleen lainkirjainta noudattaen. Ensimmäiseksi; jokaisen työntekijän työvuorolista, josta ilmenee alkamisaika, vapaapäivät, tunnit. Niistä ei voi poiketa työnantaja yksipuolisesti, eli työnjohdon vastuu korostuu. Tämä vuorolista on lakisääteinen, eli jos tarkastaja käy firmassa, hänen ensimmäinen tsekkaus pitää olla tämä. Mutta kun taas tiedämme, moniko talo on anonut vapautusta työsuojelupiireistä, ei varmaan monikaan, ja tarkastajat eivät ole välittäneet asiasta, eli lakeja rikotaan suruttomasti. Ei kuule töitä saa putkeen vetää 80 tuntia, se menee rattijuoponkin edelle, törkeydessä! Sitten; ymmärrys, onko niin, että kaikki ne jotka jotenkin sisäistävät lait/sopimukset, eivät ymmärrä???
- karkoski
Jos nyt puhutaan ihan REHELLISESTI, niin olen tehnyt sellaisen havainnon tässä vuosien varrella tilanteita seuratessani ja erilaisissa firmoissa töissä ollessa, että tuo tessi on tosiaankin aika kaksipiippuinen asia:
Toisaaltahan se on ihan perusedellytys, että ylitöistä tulisi saada asiaankuuluva korvaus, kuten muustakin työn määrästä ja ajankohdasta riippuen. Eli ajatuksena kannatetaan...=)
MUTTA: Tällä hetkellä en tiedä kuin yhden ainoan firman, jossa tilanne on se, että kaikki lisät ja korvaukset maksetaan niinkuin pitääkin, ja TÖITÄ MYÖS SAA TOSIAANKIN TEHDÄ. Myös sellaisina aikoina, jolloin ne lisät juoksee. TOISTUVASTI.
Syynä tähän ei ole mikään muu, kuin se, että isännät on keskenään polkeneet toinen toistensa hinnat sille tasolle, että jos keikkaan laskee nuo korotukset mukaan, niin on pihalla kuin lintulauta siitä keikasta. Torpparit ajaa. Ja ne, joilla on LÄPITUNTIPALKKA. Ne vaan on niitä faktoja valitettavan monessa firmassa tänään. Se kuljetusliikekin kun on alunperin perustettu sen takia, että siitä olisi isännälle jotain tuloa.
Omat kaikkein ikävimmät kokemukseni tessistä olivat justiinsa vastaavia kuin Sinullakin. Lisäksi vielä viikonloppu- ja yölisät maksettiin niinkuin pitääkin. Ja VÄLTETTIIN sitten viimeiseen asti. Eli jos vaikka maanantai aamuna oli lastaus sellaisessa paikassa, jonne ainakin teoriassa ehti, kun lähti heti puolenyön jälkeen, niin sinne EI lähdetty sunnuntai-iltana, nukuttu yötä kunnolla ennen lastausta ja ajeltu virkeänä maanantaina lastauksen jälkeen takaisinpäin, kun kuorman purku oli maanantai-iltana. Ehei, vaan sinne lähdettiin klo 0.01 maanantaina, ajettiin lastaamaan, lastattiin ja lähdettiin porhaltamaan takaisinpäin, että ehtisi ennen iltalisiä purkamaan. Sitten kotiin lepäämään.
Tästä palkkauksesta on varmaankin ihan turhaa edes kysellä täällä, mikäli haluat mielipiteiden sijaan TIETOA...?? Koska TOSIELÄMÄSSÄKIN, ihan kasvokkainkin keskusteltaessa se tilanne on usein sellainen, että KAKSI "TOTUUTTA", riippuen siitä, KENEN kanssa keskustelet:
Sen, JOLLE maksetaan, vai sen, JOKA maksaa...;))- rahtarin akka
viimeinkin löytyi joku jolla on samansuuntaisia kokemuksia.
- karkoski
rahtarin akka kirjoitti:
viimeinkin löytyi joku jolla on samansuuntaisia kokemuksia.
Keskustelkaa miehenne kanssa tuosta asiasta.. Tietysti, varmaankin siitä on jo keskusteltu, mutta uskoisin kuitenkin nykytilanteen olevan sellainen, että erilaisia vaihtoehtoja kuljetusalalla on vaikka kuinka paljon sellaisille alalla olleille, jotka hommansa hoitaa...? Eli kannattaisko kaikessa rauhassa alkaa soittelemaan ja kyselemään sellaista kaikkia osapuolia tyydyttävää vaihtoehtoa...?? Eihän mikään välttämättä estä sitten myöhemmin palaamasta takaisin samaan taloon, mikäli alkaa kaduttamaan, ja on lähtenyt talosta reilun irtisanomisajan turvin, ilman turhaa ovien paukuttelua...??
Kuitenkin, loppujen lopuksi täällä ollaan vaan niin vähän aikaa, että kyllä se elämä pitäisi saada siihen malliin, ettei sitten joskus myöhemmin kaduttaisi...:)) - cat70
karkoski kirjoitti:
Keskustelkaa miehenne kanssa tuosta asiasta.. Tietysti, varmaankin siitä on jo keskusteltu, mutta uskoisin kuitenkin nykytilanteen olevan sellainen, että erilaisia vaihtoehtoja kuljetusalalla on vaikka kuinka paljon sellaisille alalla olleille, jotka hommansa hoitaa...? Eli kannattaisko kaikessa rauhassa alkaa soittelemaan ja kyselemään sellaista kaikkia osapuolia tyydyttävää vaihtoehtoa...?? Eihän mikään välttämättä estä sitten myöhemmin palaamasta takaisin samaan taloon, mikäli alkaa kaduttamaan, ja on lähtenyt talosta reilun irtisanomisajan turvin, ilman turhaa ovien paukuttelua...??
Kuitenkin, loppujen lopuksi täällä ollaan vaan niin vähän aikaa, että kyllä se elämä pitäisi saada siihen malliin, ettei sitten joskus myöhemmin kaduttaisi...:))tuossa firmassa on sellainen käytäntö, että joku jos on joskus lähtenyt niin takaisin ei pääse.
- karkoski
cat70 kirjoitti:
tuossa firmassa on sellainen käytäntö, että joku jos on joskus lähtenyt niin takaisin ei pääse.
Juu, mulla ei tosiaankaan oo tuosta talosta minkäänlaista käsitystä. Mutta kuitenkin oon sitä mieltä, että jos olot jossain talossa syystä taikka toisesta hiertää perhesuhteita enemmän kuin jossain muualla, niin ainakin itse harkitsisin vakavasti muitakin mahdollisia työpaikkoja... on ne perhejutut vaan aika paljon tärkeämpiä juttuja, kuin isännän miellyttäminen, mikäli isäntä ei kiinnitä asiaan huomiota...?
- anssi
karkoski kirjoitti:
Juu, mulla ei tosiaankaan oo tuosta talosta minkäänlaista käsitystä. Mutta kuitenkin oon sitä mieltä, että jos olot jossain talossa syystä taikka toisesta hiertää perhesuhteita enemmän kuin jossain muualla, niin ainakin itse harkitsisin vakavasti muitakin mahdollisia työpaikkoja... on ne perhejutut vaan aika paljon tärkeämpiä juttuja, kuin isännän miellyttäminen, mikäli isäntä ei kiinnitä asiaan huomiota...?
PUHUT KARAKOSKI ASIAA..
Yksi hyöty on palkankorotukset...
Tänävuonna AKT antaa kuskeilla joululahjan jo joulukuun alussa kaksi senttiä lisää tuntiliksaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006168Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031397Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61266