Pyykinpesukone - kuivaava versio?

Kale

Onko kenelläkään kokemuksia noista edestä täytettävistä pyykinpesukoneista, joissa on jo itsessään kuivausominaisuus?

Esim. Upo, Bosch & Electrolux myyvät nykyisin tuollaisia malleja.

Hinnaltaan tuollainen kone jäisi halvemmaksi kuin erillinen pesukone & kuivausrumpu, mutta mahtaako
tuo ajaa saman asian tai edes lähelle sitä?

Tälläinen ratkaisu toisi säästöä tilankäytössä, sekä hinta on edullisempi.


Kyseessä on kahden hengen talous, joten hiukan pienempi kapasiteettinenkin kone tulee kyseeseen. Tosin esim. Upon malli pesee 7kg ja kuivaa 5kg ja kyseiset arvot ovat usein samoja erillislaitteissakin.

5

7381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyykkäri

      Meillä on ollut jo 15-vuotta Hooverin kuivaava pesukone. Aikanaan halvalla lähti ja palvellut isoa perhettämme loistavasti. Kuivausominaisuutta käytän silloin kun on ruuhkaa tai haluan äkkiä jotain kuivaksi, hyvin on toiminut. Mulla ei ole kokemusta kuivausrummuista muuta kuin se mitä tuli joskus aikoinaan talopesuloista, mutta uskoisin, että kahden hengen porukkanne pärjää hyvin kuivaavalla pesukoneella. Kuivattavaa ei kannata tunkea liikaa kerralla, muuten homma kestää.

      • L:L:

        Jos haluat ongelmia, pitkän kuivausajan pienellä pyykkimäärällä ja tulipalon kotiisi, niin osta ihmeessä. Nämä kyseiset koneet ovat vitsi korjaajapiireissä.


      • Kale

        Kiitos kommenteista, Pyykkärin tyylisiä kokemuksia löytyi netistä muitakin, mutta L:L:n kommentit olivat minulle aivan uusia.

        Olisiko L:L:llä antaa tarkempaa tietoa väitteiden perusteiksi?


        - pitkä kuivausaika pienellä pyykillä?
        Ainakin Upo:lla kuivausmäärä on sama 5kg kuin
        suurimmalla osaa kuivausrummuistakin. Esitteen
        mukaan kuivausaikakin on hyvin samaa tasoa.

        Aika monella muulla merkillä tosin on vain 2.5kg
        kuivauskapasiteetti.

        - tulipalovaara?
        Tunnetko montakin tapausta, jossa juurikin
        kuivaava pesukone on aiheuttanut tulipalon?
        Mihin tämä väite perustuu?

        Ainakin itse kuvittelisin asian olevan juuri
        toisinpäin, kuivaavan pesukoneen kuivaus
        perustuu käsittääkseni kylmän veden käyttämiseen
        rummun jäähdytykseen, kun kuivausrummut taas
        ottavat korvausilman ilmasta (kondensoiminen)
        ja siten saattavat lämmetä pienessä tilassa
        paljonkin.

        Toki tästä johtuen kuivaavan pesukoneen veden-
        kulutus on suurempi.

        - Vitsi korjaajapiireissä?
        Oletko itse alalla vai mistä olet saanut
        tälläistä faktatietoa?


        Onneksi asialla ei ole vielä kiire, koitan haeskella vain sitä hyvää ratkaisua :)


      • Kokeillut
        Kale kirjoitti:

        Kiitos kommenteista, Pyykkärin tyylisiä kokemuksia löytyi netistä muitakin, mutta L:L:n kommentit olivat minulle aivan uusia.

        Olisiko L:L:llä antaa tarkempaa tietoa väitteiden perusteiksi?


        - pitkä kuivausaika pienellä pyykillä?
        Ainakin Upo:lla kuivausmäärä on sama 5kg kuin
        suurimmalla osaa kuivausrummuistakin. Esitteen
        mukaan kuivausaikakin on hyvin samaa tasoa.

        Aika monella muulla merkillä tosin on vain 2.5kg
        kuivauskapasiteetti.

        - tulipalovaara?
        Tunnetko montakin tapausta, jossa juurikin
        kuivaava pesukone on aiheuttanut tulipalon?
        Mihin tämä väite perustuu?

        Ainakin itse kuvittelisin asian olevan juuri
        toisinpäin, kuivaavan pesukoneen kuivaus
        perustuu käsittääkseni kylmän veden käyttämiseen
        rummun jäähdytykseen, kun kuivausrummut taas
        ottavat korvausilman ilmasta (kondensoiminen)
        ja siten saattavat lämmetä pienessä tilassa
        paljonkin.

        Toki tästä johtuen kuivaavan pesukoneen veden-
        kulutus on suurempi.

        - Vitsi korjaajapiireissä?
        Oletko itse alalla vai mistä olet saanut
        tälläistä faktatietoa?


        Onneksi asialla ei ole vielä kiire, koitan haeskella vain sitä hyvää ratkaisua :)

        merkkinen kuivaava pesukone aikoinaan. Sen suurin etu oli siihen aikaan epätavallisen korkea linkouskierrosnopeus verrattuna muihin tavallisiin koneisiin. Pyykki oli hyvin lingottuna helppo kuivata narullakin.
        Tuota sähköistä kuivausta ei kovin usein käytetty ja voin uskoa että ongelmia voisi syntyä paloturvallisuuden suhteen. Erillisissä rumpukuivaajissa on tehokas nukkasuodin estämästä nukan ja pölyn pääsy kuumiin paikkoihin, mutta näissä ei sellaista ole.
        Myöskin kuivauskapasiteetti riittää vain puolelle koneelle, eli ota puolet täydenkoneen pyykistä ulos ja kuivaa kahdessa erässä tai pese puolia koneellisia.
        Nykyinen pesukoneemme linkoaa 1300 rpm ja pyykki kuivuu nopeasti kun on lähes kuivaa jo lingon jäljiltä. Näinollen emme katso tarvitsevamme erillistä kuivuria.
        Myöskin luulisin vaatteiden "kuluvan" nopeammin kuivattaessa. Ainakin nistä lähtee hurja määrä nukkaa olen huomannut kun olen käyttänyt kuivuria venesatamissa lomilla.


      • ei kuivausrumpu
        Kokeillut kirjoitti:

        merkkinen kuivaava pesukone aikoinaan. Sen suurin etu oli siihen aikaan epätavallisen korkea linkouskierrosnopeus verrattuna muihin tavallisiin koneisiin. Pyykki oli hyvin lingottuna helppo kuivata narullakin.
        Tuota sähköistä kuivausta ei kovin usein käytetty ja voin uskoa että ongelmia voisi syntyä paloturvallisuuden suhteen. Erillisissä rumpukuivaajissa on tehokas nukkasuodin estämästä nukan ja pölyn pääsy kuumiin paikkoihin, mutta näissä ei sellaista ole.
        Myöskin kuivauskapasiteetti riittää vain puolelle koneelle, eli ota puolet täydenkoneen pyykistä ulos ja kuivaa kahdessa erässä tai pese puolia koneellisia.
        Nykyinen pesukoneemme linkoaa 1300 rpm ja pyykki kuivuu nopeasti kun on lähes kuivaa jo lingon jäljiltä. Näinollen emme katso tarvitsevamme erillistä kuivuria.
        Myöskin luulisin vaatteiden "kuluvan" nopeammin kuivattaessa. Ainakin nistä lähtee hurja määrä nukkaa olen huomannut kun olen käyttänyt kuivuria venesatamissa lomilla.

        ""Myöskin luulisin vaatteiden "kuluvan" nopeammin kuivattaessa. Ainakin nistä lähtee hurja määrä nukkaa olen huomannut kun olen käyttänyt kuivuria venesatamissa lomilla.""

        Ei kuivausrummut vaatteita kuluta. Vaatteista irtoaa vaan irtonukka, eli jos kuivattaa narulla niin nukka on kiinni vaatteissa ja vain jää pölyämään. Pestessä se nukka on jo irronnut vaaatteesta (ts. kuluttanut vaatetta), ja joko se jää kuivausrumpuun tai pölyää narukuivatusta vaatteesta huoneeseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe