Datanomin palkka ja työpaikat

Leni

Olen ajatellut kouluttautua datanomiksi. Mielenkiinnosta kyselisin, että millainen palkka datanomilla on? Entä millaisiin eri työpaikkoihin datanomi voi sijoittua? Ovatko työnsaantimahdollisuudet hyvät vai huonot?

Kiitos vastauksista :)

28

51172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Varsin yleinen työ lienee mikrotukihenkilö. Esimerkiksi ohjelmoijaksi ei datanomin papereilla pääse vaan on nykyään oltava vähintään insinööri. Työtilanne varmastikin heikko kun kyseessä on vain ammattikoulututkinto ja paljon on työttömänä insinööriä ja tradenomia, jokunen yliopistostakin valmistunut. Jos työtä onnistuu saamaan niin palkka tuskin kovin helposti 2000 € ylittää.

• zuippi

Mikä prkleen ammattikoulututkinto datanomi on?

Mistä lähtien esim. Helsingin ATK-instituutista on tullut ammattikoulu?

ATK-instituutti on yksi vanhimmista alan oppilaitoksista ja v. 2005 parhaiten työllistävä oppilaitos Suomessa ja sieltä valmistuu juuri parjaamiasi datanomeja, joista osa työskentelee Nokialla. Koulutus, itsensä osaamisensa kunnioittaminen ja oikea asenne auttavat aika paljon.

• UltraPro

Joo, ei voi valitettavasti maksaa enempää. Henkkoht mua ihmetyttää monessa työpaikassa miten palkkaus perustuu koulutukseen, tai esim ikään.

Meillä näkyy ihan selvästi esim firmassa, että osa kavereista on päteviä, tekee pitkää päivää ja opiskelee itsenäisesti asiat joita tulee mahdollisesti töissä tarvitsemaan. Toiset taas on ns umpityhmiä. Luuleevat että jotain ongelmaa on aikaa ratkaista töissä ja kyseleevät koulutuspäivien perään kun eivät osaa jotain.

Valitettavasti vaan palkkauksessa ei näy tuo yrittävien tekeminen. Btw. Ihan saman ikäisen ja ehkä huonommin koulutetun kaverin pitäisi saada tupla-palkkaa reiluuden nimissä verrattuna esim noihin laiskoihin paskoihin.

• fddgd
        zuippi kirjoitti:

Mikä prkleen ammattikoulututkinto datanomi on?

Mistä lähtien esim. Helsingin ATK-instituutista on tullut ammattikoulu?

ATK-instituutti on yksi vanhimmista alan oppilaitoksista ja v. 2005 parhaiten työllistävä oppilaitos Suomessa ja sieltä valmistuu juuri parjaamiasi datanomeja, joista osa työskentelee Nokialla. Koulutus, itsensä osaamisensa kunnioittaminen ja oikea asenne auttavat aika paljon.

Datanomi on tosiaan ennen ollut opistoasteen tutkinto, mutta on laskenut sittemmin toisen asteen eli ammattikoulututkinnoksi.

• Pettynyt opiskelija

No sittenhän on melkein typerää kouluttautua datanomiksi jos ei saa töitä ja palkkakin on niin surkea :(

• olen minä

Olen yo-datanomi (tietojenkäsittelyn perustutkinto). Valmistumisestani (kevät 2003) asti olen tehnyt erilaisia toimistohommia sekä valtiolla että yksityisellä puolella. Tällä hetkellä työnkuvaani kuuluu reskontrat, palkanlasku jne höystettynä verkon ylläpidolla. Eli sekalainen työnkuva ja palkka 1500 € / netto. Työpaikkoja ainakin Pirkanmaalla tosi vaikea saada. Ohjelmointihommia on lähes mahdoton saada, ellet sitten esim. harjoittelupaikan yhteydessä ns. saa jalkaasi oven väliin. Kanssani valmistuneista suurin osa on työttömänä. Ja työpaikan saaneet tekevät lähes poikkeuksetta ns. sihteerin hommia.

• työtön datanomi

Datanomeja koulutetaan tällä hetkellä aivan liikaa. Omalta kurssiltani 12 oppilaan ryhmästä 2 sai koulutusta vastaavan työpaikan, ja niistäkin toinen ilmeisesti suhteilla.

Digitaalisen viestinnän koulutusohjelman suorittanut voi olla esim. kuvankäsittelijänä, taittajana tai nettisuvujen ylläpitäjänä. Varsinaisiin nettisuvufirmoihin on vaikea päästä, paikat menee yleensä suhteilla tai vaatii korkeampaa koulutusta ja näyttöjä osaamisesta. Mikrotukihenkilöitäkään ei ainakaan työkkärin kautta pahemmin kysellä.

Kurssikaveri saa kai n. 1500 € julkisella sektorilla webmasterina.

Jos atk-ala kiinnostaa, niin täytyy opiskella pidemmälle, ohjelmoijista lienee tällä hetkellä eniten kysyntää.

• trade

No nyt voi tietty olla ylitarjontaa, mutta ainakin pari tuttavaani on lukenut juuri datanomiksi ja molemmat ovat tällä hetkellä erittäin hyvin työllistettyjä. Molempien äijien liksat on yli 3500 € /kk ja kumpikaan ei todellakaan työskentele mikrotuessa :)

• oegfh
        trade kirjoitti:

No nyt voi tietty olla ylitarjontaa, mutta ainakin pari tuttavaani on lukenut juuri datanomiksi ja molemmat ovat tällä hetkellä erittäin hyvin työllistettyjä. Molempien äijien liksat on yli 3500 € /kk ja kumpikaan ei todellakaan työskentele mikrotuessa :)

ei varmastikaan pidä paikkansa tuollaiset
        palkat, unelmoida voi datanomi tuollaisista vaan..

• ekonomi
        trade kirjoitti:

Helpostikin voi tienata datanomina tuon verran. Meidänkin firmassa palkkaus tuota tasoa, tosin työkokemusta näillä datanomi-herroilla noi 15 vuotta.

• trade
        oegfh kirjoitti:

ei varmastikaan pidä paikkansa tuollaiset
        palkat, unelmoida voi datanomi tuollaisista vaan..

Ei kummatkaan kaverit ole mitään vastavalmistuneita ja alakohtaista työkokemusta molemmilla on jo kertynyt yli 5 vuotta. Tämänhetkiseen tulotasoon tietysti vaikuttaa myös se seikka, että kaverit valmistuivat suotuisaan aikaan, ennen it-kuplan räjähtämistä, jolloin maksettiin helposti parempia palkkoja.

Näiden kavereiden osalta voidaan myös todeta, että työssä oppii ja sitä kautta voi myös menestyä. Ei ne dippainssin paperit paljoa auta, jos et ole kehityskelpoinen tyyppi.

• ei datanomi
        ekonomi kirjoitti:

Helpostikin voi tienata datanomina tuon verran. Meidänkin firmassa palkkaus tuota tasoa, tosin työkokemusta näillä datanomi-herroilla noi 15 vuotta.

Huomasitteko miten oleellinen asia tuli esille, tottahan toki datanominkin palkka voipi olla vieläkin suurempi kuin 3500, kunhan vaan on munat!

• lepa
        ei datanomi kirjoitti:

Huomasitteko miten oleellinen asia tuli esille, tottahan toki datanominkin palkka voipi olla vieläkin suurempi kuin 3500, kunhan vaan on munat!

Mees lueskelee kuule sitä tehy-lehteäs vaan. Kyllä se palkka maksetaan osaamisen mukaan, ei sukupuolen. Kaivapa jostain huvikseen vaikka tilastoja, miten moni 15 vuotta sitten datanomiksi valmistunut oli nainen?

• vanhaa kamaa
        ei datanomi kirjoitti:

viestejä nostaa esiin - tämäkin 05 aloitettu!!!

Mutta näistä palkoista - kukaan ei kerro mitä kuuluu tehtäväkuvaan jos saa 3500 datanomina - tai siis ei kertonut. Palkka muodostuu tehtävästä, ei koulutuksesta. Tosin epäilen noin korkeita palkkoja....

Eikö nykypäivänä ole tietojenkäsittelytradenomi tms. joka on kysytty... Joopa joo.

Siis kuka näitä vanhoja nostaa, vai johtuuko Suomi24:n sivujen ulkoasujen päivityksestä....

• me79

Palkka on 2100, aloituspalkkani oli 1800 pari vuotta sitten.
      Olen yö-datanomi. Työhön kuuluu sekä taloushallintoa että atk-hommia (nettisivujen päivityksen, mikrotuentuuraus)

• me79

:D Siis yo ei yö
        Ja homma on siis yksityisellä pk-seudulla. Mun mielestä ihan kohtuu hyvät työmahdollisuudet datanomeilla

• datatykki...

...tienaa sen 3500€ jos on vähäkin pätevätyäpaikka

• Dataanomi

Kyllä tää palkkaus / työllisyys homma on nykyään sellain että sitä duunia SAA jos KÄY KOULUTUKSEN hyvin. Ei siinä mitään muuta ku ahkerasti opiskelee nii saa sen duunin paljon helpommin ja sitten just jossain työ jaksossa saattaa saada jalan työpaikalle. Sittenhän datanomit voivat vielä kouluttautua pidemmälle jos jaksavat

Nykyään datanomi yhdistetään suoraan siihen että porukat menee sinne sluibailee ja dataamaan.

• Datanomi

2000€ on se keski palkka.

• suhteet suhteet..

Jos mikrotukea ajattelit, niin niitä työpaikkoja on avoinna vaihtelevasti. Myös ulkomailla on näitä mikrotukitöitä tarjolla. Suomessa niihin saatetaan vaatia jo insinöörin tutkintoa. Valitettavasti korkeastikoulutettuja on paljon työttömänä ja niistä on helppo valita.

Koodaushommiin pääsevät asialle omistautuneet ihan varmasti, jos on sitkeyttä, yrittäjyyttä jne jne. Valitettavasti jos ei ole huipputyyppi koodaajana, eikä ole asialle omistautunut, niin datanomintutkinto ei riitä välttämättä työnsaantiin. Siihen toki vaikuttaa ennenkaikkea SUHTEET.

• dataei

Kaiken kukkuraksi saattaa olla työhaku prosessissa ainakin ongelmia, mikäli työnantaja on mies ja sovinisti. Mikäli nainen kouluttautuu Datanomiksi ja hakee töihin, todennäköisesti Mies puolinen työnantaja ottaa mieluummin mies-puolisen töihin kuin nais-puolisen,harhaluulona että naiset eivät osaa korjata koneita vaikka koulutus olisi sama.

• Datanomi

Itse hakeuduin ATK-Instituuttiin 80-luvun loppupuolella kun ala kiinnosti ja kuulin radiosta ohjelman jossa sanottiin datanomien keskipalkan olevan 38000 markkaa... näin oli siis 80-luvun lopun huippuvuosina. Menin siis opiskelemaan ja valmistuin työttömäksi datanomiksi keskelle 90-luvun alun lamaa. Puolen vuoden työttömyyden jälkeen pääsin Nokialle mikrotukeen 8000mk kuukausipalkalla. Nyt olen jo eri yrityksessä töissä (Nokialla olin 11 vuotta ja etenin uralla mukavasti) ja toimin nykyään palvelujohtajana ja kuukausipalkka on reilut 5500€ kuukaudessa. Ja kyllä, olen koulutukseltani ATK-Instituutista valmistunut datanomi ja ylpeä siitä. Eikä mulla muita tutkintoja ole, paljon eri koulutuksia olen työnpuolesta kyllä käynyt vuosien saatossa.

• retunomi69

Datanomit on homoja

• rlly_u_kiddo

laita sinä jonne halko perseesees ja mene nussimaan ruothalaisia ahvenanmaalle.

• emka97

onko mitään keskiarvoa millä pääsee datanomi koulutukseen?

• AARNE- UKKI

valmistuin datanomiksi 7 vuotta sitte enkä ole vieläkään saanu töitä asun äitini luona sohvaperunana niikuin perus datanomit. kerra olin gigantissä töissä mutta sain potkut ekalla viikolla alkoholin takia. ELKÄÄ IKINÄ MENKÖ DATANOMIKS MENKÄÄ VAIKKA VITTU MAANMITTAUSALALLE!

• laiskurit

sielä koulusa pitää tehäkki jotai että sitä työtä saa tulevaisuuesa ja itse teen tällä hetkellä kahta työtä joista toista viikolla ja toista viikonloppuna ja ihan kiitettävällä palkalla kummassakin paikassa.

• asssddsdsasffsaas

Palkka itsellä n. 2300 e/kk bruttona, teen toimistohommia mikrotuen tehtävät. 5v työkokemuksella. Jos nyt pitäisi valita, en lähtisi lukemaan datanomiksi kuitenkaan. Hyvin tyytyväinen olen kuitenkin palkkaan/työhön, käsittääkseni datanomit eivät kuitenkaan yleensä järin hyvin työllisty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe