kovat keinot käyttöön?

vihainen uneton

Ongelmani on viivästynyt unijakso ja siihen liittyvä unettomuus: jo illalla olen paniikissa siitä, etten ehdi nukkua tarpeeksi, ja tämä ennustus toteuttaa itsensä. Olen yrittänyt sopeutua aamuherätyksiin ja mennä aikaisemmin nukkumaan, mutta toistaiseksi tuloksetta. Ehkä pitäisi yrittää kovemmin. Lisäksi olen henkisesti riippuvainen unilääkkeistä. Ilman lääkettä en nuku tavallisesti silmäystäkään, mutta jos otan lääkkeen, nukahdan heti (jo ennen kuin lääke ehtii vaikuttaa).

Olen melkoisen vihainen itselleni, ja olen alkanut oireilla itseni vahingoittamisella. Hakkaan ja viiltelen itseäni, ja joskus yritän (unen toivossa) kuristaa itseni tajuttomaksi käsin tai lakanalla. Nytkin on kaula kipeä viime yöstä. Unta ei silti tullut.

Näin ei voi jatkua. Olen ajatellut seuraavanlaista kuuria. Olisiko kenelläkään kokemusta vastaavasta?

- Sänkyyn kello 23, ei yhtään ennen, ei yhtään myöhemmin. Jos nukuttaa aikaisemmin, itsensä voi pitää hereillä kylmien suihkujen, kivun tms. avulla.
- Koko yö sängyssä. Jos ei unessa, niin "meditoiden" sängyllä silmät kiinni, korkeintaan välillä vessassa käyden. Unettomuus ei ole tekosyy nousta vuoteesta ja tehdä jotain muuta. Ei ylös hyppimistä tai itsensä vahingoittamista yöaikaan, vaan sitkeää makaamista, tuli unta tai ei.
- Ylös kello 6 aamulla ja päivä käyntiin, riippumatta siitä onko arki vai pyhä, onko nukkunut vai ei, väsytti tai ei. Tarvittaessa taas pakkokeinot käyttöön.
- Säännöllinen päiväohjelma, ei päiväunia (jälleen pakkokeinot, jos tarvitsee pitää itsensä päivällä hereillä).
- Ei unilääkkeitä, riippumatta siitä miten raskaalta terapia tuntuu. Viikkoja tai kuukausia terapiaa jatkaen, niin kauan kuin henki pihisee ja valkotakkiset eivät kotoa hae, mutta ei lääkkeen lääkettä.

Tarkoitus olisi tehdä elimistölle kerta kaikkiaan selväksi, että unta on tarjolla kello 23-06 välinen aika, eikä muulloin. Jos ei uni maistu, niin sitten seuraava mahdollisuus on seuraavana yönä samaan aikaan. Jos ei vieläkään, niin sitä seuraavana yönä, jne. niin kauan kuin tarvitaan. Ei kai ihminen loputtomiin voi valvoa - vai voiko?!

Olisiko tällaisella terapialla toivoa? Lähinnä mieleeni tulee seuraavat vaihtoehdot:
a) yöuni alkaa maistua aikanaan, kunhan tarpeeksi sitkeästi jaksaa itseään käskeä
b) puhki ajettu elimistö alkaa nukahdella päivisin vaikka seisaalleen, mutta yöllä ei unta edelleenkään tule
c) mielenterveys järkkyy, tulee harhoja tms., jotka vaativat laitoshoitoa

Mitä veikkaatte?

5

1035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua

Hei!
      Kirjoituksesi luettuani suorastaan järkytyin - sinulla on monia virheellisiä käsityksiä unesta ja nukkumisesta ylipäätään. Silmiinpistävintä oli kuitenkin tuo itsensä vahingoittaminen, mikä viittaa unettomuutta paljon vakavampiin mielenterveydellisiin ongelmiin (joihin voi liittyä unettomuutta). Tulee tässä mieleeni jopa ns. vaativa persoonallisuushäiriö (johon tuo minuutintarkka uniohjelmasi viittaa), mutta koska en omaa psykologista koulutusta, en voi mennä sanomaan.

Mitä itse uneen ja nukahtamiseen tulee, niin unihan EI nimenomaan tule silloin kun sitä PAKOTTAA. Nukahtamista ei tulisi edes ajatella sen enempää, vaan mennä nukkumaan kun väsyttää - välittämättä sen enempää virka-ajoista. Tärkeintä on rentoutunut ja levollinen mieli. Toki on totta, että rytmi on tärkeää -mutta pakkomielle se ei saa olla!

Suosittelen sinulle siis viipymättä yhteydenottoa lääkäriin, josta saat lähetteen psykiatrille/psykologille.

• vihainen

uneton! Aika järkyttävää mutta myös selkeän loogista tekstiä. Uni voi tulla noinkin, mutta voi olla myös tulematta. Jos unta ei saa tarpeeksi, elimistö voi ns. mennä ylikierroksille valvomisesta ja unettomuus voi johtaa sitä kautta psykoosiin. itse valvoin kerran viisi vrk putkeen ja aloin nähdä olemattomia. Sen verran ymmärsin, että menin päivystykseen. Lääkäri kauhisteli viiden vrk:n unettomuutta ja sanoi olevan sen fyysisestikin vaarallista. - Varmaan riippuu henkisestä rakenteestasi, miten "ohjelmasi" sinuun vaikuttaisi. Itse olen alkanut pelätä unettomuutta niin kovasti, että käytän mieluummin lääkkeitä kuin valvon. Vaikka välillä aina päätänkin, ettei lääkkeitä enää, en kuitenkaan "jaksa" valvoa ja toisaalta tiedän, että se vain vie minut ojasta allikkoon. Lääkäri (psykiatri) on varoittanut minua valvomasta. Psyykkinen rakenteeni on sen verran heikko. Lääkkeinä nykyään Seroquel ja nukahtamislääke. Kyllä näinkin voi elää. Tietysti mieluiten nukkuisin luomu-unta. Ehkä voisit päästä johonkin "unihoitoon"? Mutta ... tulosta tuo vihainen kirjoituksesi, tilaa aika lääkärille ja näytä hänelle paperi. Se on niin täunnä tahdonvoimaa ja epätoivoa, että apua varmasti saat ja pystyt vastaanottamaan. Tsemppiä!

• tappajaa

Jos haluat unta ÄLÄ viiltele itseäsi tai kurista
        koska elimistö pysyy silloin valppaana ja suojautuvaisena ja se taas ei auta uneen. ja silloin kun olet menossa nukkumaan peitä kaikki (tai ei nyt ihan kaikkia) ihmisen päät eli sormenpäät varpaat itse pää sukat auttavat nukkumiseen ja kun on sängyssä ajattele sitä mitä toivot muuta kuin unensaamista
        jotain unelmaa tai toivetta älä esim: työ asiota,
        huomista päivää, älä pohdiskele mitään kysymystä tai muutenkaan mitään mysteeriä. olen vain kuullut nuo asiat ja kokeillut ne toimivat mutta en ole varma sinusta koska tuo on jo vakava tapaus.

• pari neuvoa

Vaikutat melkoiselta kontrollifriikiltä, luvalla sanoen. Toisaalta siinä on se hyvä puoli, että itsekuria pitäisi löytyä.

Olet mielestäni oikeilla jäljillä, kun rajoitat vuoteessa vietettyä aikaa. Kello 23-06 brutto-nukkumisaika (ts. ei unta tuon ajan ulkopuolella) kuulostaa ihan hyvältä. Sen sijaan vuoteessa makoilu valveilla ei ole mitenkään järkevää. Mieluummin pitäisi nousta ylös, tehdä jotain muuta, ja yrittää vähän ajan päästä uudestaan.

Itse asiassa, unettomuuden hoidossa tunnetaan menetelmät ärsykekontrolli (stimulus control therapy) ja vuoteessa vietetyn ajan rajoittaminen (sleep restriction therapy, sleep deprivation therapy). Menetelmät ovat tieteellisesti koeteltuja ja tehokkaiksi havaittuja, varsinkin molemmat yhdessä. Englanniksi netistä löytyy tietoa paljonkin, suomeksikin jotain.

Unettomuuteen liittyy toistuvat epäonnistumisen kokemukset. Vuode muuttuu valvomisen ja kärsimyksen paikaksi. Ärsykekontrollissa tarkoitus on katkaista assosiaatio vuoteen ja valvomisen välillä siten, että vuoteessa ei valvota. Jos uni ei tule parissakymmenessä minuutissa, niin ylös sängystä, ja myöhemmin uusi yritys. Tätä toistetaan niin monta kertaa kuin on tarpeen, vaikka läpi yön. Menetelmä voi tuntua aluksi oudolta, mutta sitkeän harjoittelun kautta alitajunta oppii siihen, että vuode ei ole valvomista vaan nukkumista varten.

Vuoteessa vietetyn ajan rajoittamisella taas pyritään säännölliseen unirytmiin, ja varmistamaan riittävä väsymys nukkumaan ryhdyttäessä. Nukkuma-aikaa saatetaan aluksi rajoittaa voimakkaastikin (esim. unta korkeintaan klo 01-05 välinen aika), jolloin elimistö oppii nukkumaan tuon lyhyen ajan, kun unta ei ole muulloin tarjolla. Sitten aikaa voi hiljalleen lisätä.

• obadele

Sinun kannattaa miettiä mikä on konkreettinen syy unihäiriöösi. Monesti syyn selvittäminen auttaa asiaa. Se ei ole syy, että uni ei vain tule. Kyllä syy on jossain aiemmassa elämänvaiheessa.

En nyt halua loukata, mutta kuulostat että sinulla ei ole ystäviä, lähipiiriä, eikä seurustelukumppania, asut todennäköisesti yksin. Nämä ovat yleisimmät syyt unettomuuteen. Jos jää yksin, alkaa miettiä kaikenlaista. Tästä on seurauksena unettomuus koska aivot käsittelevät suuria määriä mietintöjäsi vielä senkin jälkeen, kun olet lakannut miettimästä. Ja kun aivot käsittelevät tietoa, ei uni tule.

Jos olet yksinäinen, kannattaa hankkia ystäviä. Neljän seinän sisälle jääminen aiheuttaa myös muita vakavia sairauksia, lisäksi rohkeus puhua ihmisten kanssa suullisesti vaikeutuu. Entä sukulaisesi, jos niitä on niin kannattaa pitää yhteyttä, saa muuta ajateltavaa kuin omat nukkumaanmenoajat ja katossa pörisevän kärpäsen ruokailuajat.

Paras keino on kuitenkin hankkia itselleen seuralainen, eli kumppani jonka kainaloon voi käpertyä jos uni ei tule. Itse olen vuorotyöläinen ja olen monesti huomannut ettei saa unen päästä kiinni. Ei muuta kuin pöytälämmintä maitoa kurkusta alas, villasukat jalkaan, pitkät kalsarit päälle ja oman kullan lämpöiseen kainaloon, kyllä muuten uni tulee pikaisesti.

Ihminen on laumasielu, vaikka olisikin joutunut (syystä tai toisesta) elämään yksin. Kyllä se aina tekee hyvää kun saa puhua jonkun kanssa suullisesti. Netissä kirjoittaminen ei välttämättä auta asiaa, mutta suullinen juttelu ja tunteiden purkaminen jollekulle auttaa 100% jokaista. Ihminen on sosiaalinen eläin, yksinäisyys on suurin ihmisen tuhoaja, ennemmin tai myöhemmin.

Lopuksi voisin sanoa, että jos olet kuristanut itseäsi sängyssä lakanaan, on ongelmasi todella jossain muualla kuin pelkässä unen saannissa. Et todennäköisesti saa elämästäsi paljon mitään muutakaan irti. Sinulla ei luultavasti ole todellisia ystäviä eikä lähipiiriä. Olet mitä todennäköisimmin epäonnistunut elämäsi saralla. Parhaat aikasi ovat jo takana päin, edessä ei ole oikein mitään muuta kuin mustaa. Olinko oikeassa??? En halunnut pahoittaa mieltäsi, mutta näen yleensä rivien välistä, minkälainen kirjoittaja on kyseessä.

Sinun on aika hyväksyä tosiasiat. Niin kauan kuin kuvittelet että kaikki on elämässäsi hyvin ja vain unihäiriö vaivaa sinua, tilanteesi vain pahenee. On aika hyväksyä tosiasiat, mitkä ne ikinä ovatkaan. Näen kuitenkin vahvasti lävitsesi, että ongelman ydin on ihmissuhteissasi ja yksinäisyydessäsi. Puhun suoraan, mutta niin pitää sinunkin puhua suoran itsellesi ja tunnustaa heikkoutesi itsellesi ja hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet. Tällä tavalla tulet itsesi kanssa sinuiksi ja löydät uusia tuttavuuksia ja ehkä sen seurustelukumppaninkin jonka kainaloon käpertyä. Toivon pelkästään hyvää elämän jatkoa sinulle, muuta en voi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe