Tyhjennyspumppu

Zagor

Mulla on 250 l akvaario ollut vajaan vuoden. Lämpiminä aikoina olen oppinut vaihtamaan veden viikottain n.30% kerralla. Tyhjennys letkulla puutarhaan ja pikaliittimellä uutta vettä tilalle suoraan kraanasta.

Talvi pelottaa laiskaa. Ei voi pitää ovia auki, eikä muutenkaan viitsi loruttaa sataa litraa vettä pihalle...... Ja mielellään tihentäisin veden vaihtoja - vähemmän kerralla, mutta useammin, kun raanavesikin kylmenee. Lappoaminen tiskialtaaseen ei onnistu.

Eli onko kellään pumppua käytössä ja minkälainen? Oletteko virittäneet itse vai hankkineet kaupasta?

Veden vaihdon pitäminen tuossa määrässä on pitänyt lasit puhtaana ja myös partalevä on hävinnyt. Nitriitit hyvällä tasolla.

9

3181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • patu

      Onnistuuko akvan veden tyhjenys tuonne?
      Voisit vaihtaa vettä n. puolet akvan määrästä!
      Mitä kalastoa ja kuinka monta??

      Partalevän vähyyteen eniten vaikuttaa valon sekä ruoan päivittäinen määrä!

      • Zagor

        No kun on 2kerrosta ja akva on alakerrassa ja vessa ja suihku tietenkin yläkerrassa. Keittiö on pieni ja ämpärihommissa tulee taatusti läträttyä - toki tietenkin vähemmän kun lattialle pumppaus :)

        Vettä tulee vaihdettua joskus se puolet - harvemmin kuitenkin.

        Meinasin jo että nyt ei tarvi kalastoa kertoa. Toki sen kerron, vedenvaihdostahan perimmältään on kyse.

        15 kardinaalitetraa
        6 mustatetraa
        2 täplämonnista -> liian vähän, mutta haluan niistä eroon kun on turhan karkea pohja.
        2 partamonni urosta ( pieniä poikasia ylösnostetun äipän peruja)
        3 painijakalaa pinnalla -> 2 on kupsahtanut

        Sitten vesiarvot
        pH 6,5
        NO3 liikkuu välillä 15 - 25
        Kokonaiskovuus (GH) 75 (ppm?) - pehmeä

        Valoa pidän päällä ajastimella 12 tuntia. Ekan ruuan annan normaalisti töistä palattua ja sitten illalla toisen kerran. Pääsääntöisesti hiutaleita,mutta myös surviaista ja kastematoa.

        Kerran olen lasit raapannu, eikä sen jälkeen ole uutta tullut.....

        Eli laiska ja tohelo insinööri tarvii teknistä laitetta, että tekee ja on vielä sotkematta.


      • Vaari-o
        Zagor kirjoitti:

        No kun on 2kerrosta ja akva on alakerrassa ja vessa ja suihku tietenkin yläkerrassa. Keittiö on pieni ja ämpärihommissa tulee taatusti läträttyä - toki tietenkin vähemmän kun lattialle pumppaus :)

        Vettä tulee vaihdettua joskus se puolet - harvemmin kuitenkin.

        Meinasin jo että nyt ei tarvi kalastoa kertoa. Toki sen kerron, vedenvaihdostahan perimmältään on kyse.

        15 kardinaalitetraa
        6 mustatetraa
        2 täplämonnista -> liian vähän, mutta haluan niistä eroon kun on turhan karkea pohja.
        2 partamonni urosta ( pieniä poikasia ylösnostetun äipän peruja)
        3 painijakalaa pinnalla -> 2 on kupsahtanut

        Sitten vesiarvot
        pH 6,5
        NO3 liikkuu välillä 15 - 25
        Kokonaiskovuus (GH) 75 (ppm?) - pehmeä

        Valoa pidän päällä ajastimella 12 tuntia. Ekan ruuan annan normaalisti töistä palattua ja sitten illalla toisen kerran. Pääsääntöisesti hiutaleita,mutta myös surviaista ja kastematoa.

        Kerran olen lasit raapannu, eikä sen jälkeen ole uutta tullut.....

        Eli laiska ja tohelo insinööri tarvii teknistä laitetta, että tekee ja on vielä sotkematta.

        Veden vaihtoa puolet akvaarion määrästä säännöllisesti NO3 ollessa 20 paikkeilla!

        Misä asut, Monniset kiinnostais!
        Mansesa?

        Ei kuule sitten auta kuin läträtä ämpäreillä jos et halua ulos niitä talvella lorautella.

        Ruokkiakin voisit vielä niukemmin,,, pohja kaloille illaksi/yöksi ja muille sen verran kuin jaksavat syödä, kerran päivässä ko. ruokiasi.

        Muuten GREIT!


      • Zagor
        Vaari-o kirjoitti:

        Veden vaihtoa puolet akvaarion määrästä säännöllisesti NO3 ollessa 20 paikkeilla!

        Misä asut, Monniset kiinnostais!
        Mansesa?

        Ei kuule sitten auta kuin läträtä ämpäreillä jos et halua ulos niitä talvella lorautella.

        Ruokkiakin voisit vielä niukemmin,,, pohja kaloille illaksi/yöksi ja muille sen verran kuin jaksavat syödä, kerran päivässä ko. ruokiasi.

        Muuten GREIT!

        .... veden vaihtoa.

        Ja vähennätään ruokintaa. Tulee kyllä pidettyä usein viikonloput kokonaan ilman.

        Pumppuajatuksessa oli takana nimenomaan se, että vaihto saataisiin mahdollisimman helpoksi ja pitää kunnossa ympäri vuoden. Toistaiseksi ämpäri talkoot on paras vaihtoehto.

        Monniset asuvat Kouvolan seudulla - ei varmaan kannata tulla varta vasten hakemaan.


    • harakka

      Ostat 10 ämpäriä ja lappoat talvella vedet niihin pihalle. Seuraavana päivänä sinulla on 10 ihanaa jäälyhtyä ;))).
      Kevään koittaessa niitä lyhtyjä on xxxxxx -määrä pihalla. Ja naapurit on kadeja.

      Eikai. Hankalalle tuo kyllä kuulostaa. Mitäs jos johdat ne vedet pihalla jotain ränniä pitkin ojaan? Jos et halua luistinrataa tehdä pihasta ja keväällä jääpoltetta nurmikolle.
      Tai pystyykö keittiön viemäriin liittämään poistoa mitenkään muuten kuin sen lavuaarin kautta. Poistaahan tiskikonekin vedet muuta kautta.

    • cat70

      tuollainen porakonepumppu? En tiedä miten se käytännössä toimisi akvaariokäytössä, mutta meillä pumpattiin sillä käyttöveden painesäiliötä tyhjäksi aina kerran vuoteen. En tiedä imisikö liian nopeasti? Eli sellainen pumppu mikä liitetään porakoneeseen. Myydäänköhän niitä vielä? Toi meidän oli aika vanha...

      • Zagor

        ... tai ollut olemassa.

        Olen jo alistunut ämpäritalkoisiin. Tosin neljänneksen pystyn lappoamaan kyllä tiskialtaaseen. Sitten osanhan joutuu kuitenkin lappoamaan ämpäriin pohjan putsauksen yhteydessä.

        Porakonepumppu? Enpä ole kuullut. Jos vaikka osan sellaisella. Jos se tyhjentää oikein nopeasti, niin ehtivätköhän kalat laskeutua veden pinnan mukana :). Porapumppu olisi siitä hyvä että saisi akkuporakoneelle käyttöä.

        Jos sen hiukan yli neljänneksen vaihtaisi vaikka kolme kertaa viikossa - eikä kertoisi mitään Vaari-Oolle. Nitraatit nyt 12,5. Eikö noita tippatestejä voisi saada hiukan tarkemmiksi: 0, 12,5, 25, 50, 100? No joo, kertoo tuokin akvan tilasta ihan riittävästi ja tarkempi väriarviointi voisi olla vaikeaakin.


      • zagor
        Zagor kirjoitti:

        ... tai ollut olemassa.

        Olen jo alistunut ämpäritalkoisiin. Tosin neljänneksen pystyn lappoamaan kyllä tiskialtaaseen. Sitten osanhan joutuu kuitenkin lappoamaan ämpäriin pohjan putsauksen yhteydessä.

        Porakonepumppu? Enpä ole kuullut. Jos vaikka osan sellaisella. Jos se tyhjentää oikein nopeasti, niin ehtivätköhän kalat laskeutua veden pinnan mukana :). Porapumppu olisi siitä hyvä että saisi akkuporakoneelle käyttöä.

        Jos sen hiukan yli neljänneksen vaihtaisi vaikka kolme kertaa viikossa - eikä kertoisi mitään Vaari-Oolle. Nitraatit nyt 12,5. Eikö noita tippatestejä voisi saada hiukan tarkemmiksi: 0, 12,5, 25, 50, 100? No joo, kertoo tuokin akvan tilasta ihan riittävästi ja tarkempi väriarviointi voisi olla vaikeaakin.

        Tarkoitin, että 3 kertaa 2viikossa. Eli alle mitä Vaari-o suositteli.

        Tarkennan ja seuraan sitä ruokahommaa ja myös tiirailen nitraattia, niin eiköhän se suju.

        Piti vielä oikein käydä rekisteröitymässä......


      • TOukonen
        zagor kirjoitti:

        Tarkoitin, että 3 kertaa 2viikossa. Eli alle mitä Vaari-o suositteli.

        Tarkennan ja seuraan sitä ruokahommaa ja myös tiirailen nitraattia, niin eiköhän se suju.

        Piti vielä oikein käydä rekisteröitymässä......

        Jaksattte te vaan omistautua... tekemisen puutetta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4593
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      51
      3603
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      104
      3491
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2469
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2374
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe