Kummallinen kasvo/kaulaoire

Moniallerginen ihmettelijä

Hei!

Minulla on kyynärtaipeissa kirkkaanpunainen halkeileva iho ollut jo vuosikausia, samoin iho ja limakalvot reagoivat todella voimakkaasti jos syön kasviksia tai hedelmiä. Joskus saatan saada oluesta/viinistä/mausteista/ruoasta sellaisen reaktion, että kasvot ja kaula menevät kirkkaantummanpuhuvan kiiltävän kuumeisen punaisiksi, ja tuntuu todella oudolta olo sellaiset parisen tuntia.

Nyt uutuutena on ollut jo jonkin aikaa selittämättömät punoituskohtaukset, joille en keksi mitään syytä, eikä lääkärikään. (veriarvot ok, se siitä:-)

Eli nyt on neljänä peräkkäisenä päivänä sattunut täysin erilaisissa tilanteissa (kotona tv:n ääressä, ravintolassa, baarissa ja töissä juuri parhaillaan), että yhtäkkiä kasvot muuttuvat aivan kirkkaan punaisiksi, iho kuumenee valtavasti ja se punoitus leviää alas rintakehään asti. Se "kohtaus" kestää noin tunnin, ja loppuu kyllä ilman mitään erityistoimenpiteitä. Se, mikä tässä ihmetyttää on, että nyt en keksi mitään suoraa syy-seurausyhteyttä näille punotuksille. En kertakaikkiaan mitään. Kun se "kohtaus" on samankaltainen kuin allergiakohtaus, mutta en keksi mikä se aiheuttaja voisi olla.

Kenelläkään muulla samanlaisia oireita ja selitystä, mikä ihme tuollainen vaiva on?
Olen 34-vuotias nainen. Lääkäri ei osannut auttaa eikä keksinyt mitään syytä kun kerran veriarvot on ok....
Välteltävien ruoka-aineiden lista alkaa olla jo niin pitkä, että on kohta helpompi kirjoittaa, mitä saa syödä:-)

7

1874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaninen kirjoittaja

      Niin, piti lisäämäni että minulla on myös kosketusallergia ja mietinkin tässä, että voisiko se välillä tehdä tuon "kerralla punaiseksi" kaikki sen sijaan, että se leviäisi yhdestä raapaisusta:-)

      • Moniallerginen

        Hei,

        Minulle tulee vastaavia punoituksia kun olen ollut tekemisissä eläinpölyn kanssa tai syönyt sopimattomia ruokia, joille olen allerginen. Minulla myös sopivat ruoat on lyhyempi lista kuin sopimattomattomat. Tulee myös paha olo tai ns. outo kuumottava olo ja myös kutinaa. Erittäin ikävä vaiva, onneksi antihistamiinit auttaa jonkin verran.


    • Pamela

      Hei,
      Tää on vain ehdotus - ja varmaan kyse sulla on jostain muusta...
      itse olen sua hieman vanhempi , mutta serkkutytöllä - kummallista kyllä - oireili vaihdevuodet jo 35 v iässä. Mutta mikäli kuukautiset on sulla ihan normaalit , niin... tosin menopaussioireet voi alkaa jo parikin vuotta ennemmin. Tää asia on helppo tarkastaa verikokeella FSH testillä. Kuumotukset, hikoilut ja punoitukset vois olla näitä, tai muuta hormonaalistakin...
      Oon itse myös moniallergikko - auttaako tähän oireseen sulla sitten antihistamiini tai muu yleensä allergioihin käyttämäsi hoitokeino ?
      Sitten tietty -ootko vaihtanut pesuaineita pyykin tai hiusten tms ? Tai värjännyt hiuksia?

    • saattoi yht´äkkiä

      alkaa esim. toinen korvanlehti kuumottamaan ja punoittamaan. Kerran sama ilmiö oli reiden etuosassa. Allergialääke auttoi, mutta minulla ei ole mitään käsitystä aiheuttajasta.
      Kaikki tapahtui yleensä työssäollessani, eikä asiakaspalvelussa ole hauska olla toinen korva helottavana.

      Nyt oiretta ei ole vuosiin esiintynyt. Olen atoopikko (lievä) ja nikkeli/eläin/siitepölyallergikko.
      Mietin myöhemmin olisiko työpaikkani konetiskiaineella jotakin yhteyttä asiaan, kun kädet oireilivat tasan niin kauan kuin siinä paikassa olin.

    • pipo

      kärsit todennäköisesti atooppisesta ihosta/ihottumasta. Oireilee useimmiten kyynärtaipeissa ja joskus polvissakin sekä kaulan ja kasvojen alueella etenkin talviaikaan. Joillain myös päänahka oireilee. Tekee punaisia läiskiä jotka kuivuvat ja kutiavat ja hilseilevät. Hydrocortison ja muut kortisonit auttavat, mutta ei saa käyttää pitkään koska ohentavat ihoa ja tekevät pigmenttimuutoksia. Ehkäisevänä hoitona kunnollinen perusrasvaus aamuin illoin, joskus useamminkin.

      Käy atopialiiton kotisivuilla. Useilla atoopikoilla on myös paljon allergioita ja yliherkkyyksia esim. mausteille ja muille ruuille.

    • vastaavia

      ...oireita. Kum "kohtaus" tulee, niin ihoni punoittaa kauttaaltaan. Iho kutiaa ja kihelmöi sekä on silloin hyvin herkkä KAIKELLE! Olo tuntuu levottomalta, huimaa jne.
      Tuolloin tytyy ottaa hyvin rauhallisesti, eli ei pidä hermostua, muutoin oireet pahenee. Tuolloin on myös lievästi henkeä ahdistava olo.
      Zyrtek tms. helpottaa oloa. Nämä vaivat ovat kestäneet yli 20 vuotta. Olen nyt 41.
      Terveyskeskuksessa minut allergiatestattiin, en ole allerginen, kumminkin huomaan mm.painomusteen, kaikkien siitepölyjen, tiettyjen pesuaineiden/ tuoksujen sekä joidenkin ruoka-aineiden saavan nenäni vettä vuotamaan, muine oireineen (silmien kutinat, iho-oireet jne).
      Ei ole elämä helppoa :(

    • tuosta....

      Mulla on käynyt joskus samalla lailla. Itse olen kumiallergikko, ja jo pelkkä siivouskäsineiden käyttäminen saa kasvoni turpoamaan ja naaman punaiseksi, tämä yleensä ei häivy hetkessä,vaan muuttuu hilseileväksi ihottumaksi, ja pieniksi rakkuloiksi.
      Myös tietyt alkoholijuomat saavat aikaan tuollaisen reaktion. Siksipä en kapakoissa uskallakaan enää juoda mitään likööripohjaisia juomia, vaan tyydyn viinapaukkuihin ja siideriin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe