yliarvostetut sähkikset

teeseitse

Miksi siihen pistorasin laittoon tarvitaan muka joku lisenssi asentaja. Kaksi piuhaa ja niilläkään ei oo välii mihin ne kytkee. tosi vaikeeta. Siihen pystyis viisvuotias simpanssikin. Sähkärit kuvittelee olevansa jotenkin viisaampia kun muut

59

23476

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeps

En tiedä oliko tarkoitettu provoksi, mutta eihän se rasian vaihto nyt ihan hirveesti tietoa/taitoa vaadi. Tosin niitä johtoja on nykyisin kolme, ja kyllä sillä vähän on väliä, että mihin kytkee.

• teetäsenaapurilla

Saahan sen nyt yhelläkin karvalla toimimaan. Keskukselta yksi piuha pistorasialle. Pistorasian toisesta liittimestä pieni kuparin pätkä reiän kautta ulos. Ulos seinän viereen rautakanki ja piuha kiinni rautakankeen. Rautakanki kunnolla maahan. Se on siinä. Kytkennästä sähkömiehet käyttää nimitystä säästökytkentä.

• gaaaagggggeli

Ei siihen tarvita yhtään karvaa kun käyttää ns. hyppysähköä, joka tosin on vähän kalliimpaa kuin tavallinen. Kysäise paikalliselta sähkölaitokselta, voit säästää selvää rahaa asennuksissa. Asennukset saa tehdä itse kun ei tarvita johtojakaan, pelkät pistorasiat!

• tarvi
        gaaaagggggeli kirjoitti:

Ei siihen tarvita yhtään karvaa kun käyttää ns. hyppysähköä, joka tosin on vähän kalliimpaa kuin tavallinen. Kysäise paikalliselta sähkölaitokselta, voit säästää selvää rahaa asennuksissa. Asennukset saa tehdä itse kun ei tarvita johtojakaan, pelkät pistorasiat!

Isäntä teki itse peilikaapin kytkennän.
        Tilasi sen jälkeen korjaamaan ku sai sähköiskun kaapin kyljestä. Oli kytkenyt suoraan maihin sähkön.

Itselle käynyt sama pari kertaa kymmenen vuoden aikana nollausvian takia. Paljastui tosin mittarilla eikä sähköiskulla. Tarkkana saa ammattilaisetki olla.

• Asennushommia luvan kanssa

Muista vielä ottaa sähköt pois ennen kun kytket ja laske karvat uudelleen, niitä voi olla kolme. Usko tai älä, niin silläkin on väliä mihin ne kytketään ja muistathan sitten tehdä vielä tarpeelliset käyttöönottotarkastukset (kolme asiaa).

• asian selvittäminen

menet nyt sinne www.seti.fi sivulle ja käyt selvittämässä miten saat sieltä haettua kelpoisuus/pätevyys todistuksen. sulla on 20v kokemusta alalla niin eiköhän tuo lupa aika helpolla irtoa sieltä. tosin maksaa 200egeä.

omaan taloosi kyllä saat tehdä asennukset kun sulla on tuo inssin koulutus ja sähkövoima alalta yhden vuoden kokemus ja tuosta 20v kokemuksesta kyllä sen yhden vuoden kasaan saat.
        mutta muista että joudut isompaan/laajempaan asennukseen teettämään varmennustarkastuksen.

mm. tämä lause löytyy sieltä www.seti.fi sivulta - "Edellä mainitun koulutuksen tai tutkinnon suorittaneiden EI TARVITSE hakea kelpoisuustodistusta arviointilaitokselta oman tai lähisukulaisen hallinnassa olevan asunnon tai asuinrakennuksen sähköasennustöihin .Mikäli koulutus tai tutkinto ei ole sähkövoima-alalta, vaaditaan koulutuksen tai tutkinnon jälkeen AINA YHDEN VUODEN vahvavirtasähköasennustöihin perehdyttävää työkokemusta."

• Jyde

Vanhoissa pistorasioissa ei ole kuin kaksi piuhaa, jos ne ovat 0-luokan rasioita. Sillä kumminpäin ne kytkee ei myöskään ole käytännön merkitystä koska pistotulppa menee molemmin päin.

Johtopäätös: Koska sähköasentajan työ on käytännössä ainoastaan vanhojen 0-luokan pistorasioiden vaihtoa, on ammattimme todella yliarvostettua.

-Okei, trollia ei saisi ruokkia...

• omaan asuntoonsa

saako nykyään tehdä omaan kämppääsä sähkökytkennät johot nyt voi tietysti vetää ja rasioita osaa laitella jne,kaverini vaan on tehnyt kaikki sähköhommansa asuntoonsa ja sanoi et tulkoon katsomaan. lopputarkastusta ei ole pidetty sillä lienee ei ihan kiire, siellä kai joku nimi siihen tarvittaisi.

• Pete kytkee
        omaan asuntoonsa kirjoitti:

saako nykyään tehdä omaan kämppääsä sähkökytkennät johot nyt voi tietysti vetää ja rasioita osaa laitella jne,kaverini vaan on tehnyt kaikki sähköhommansa asuntoonsa ja sanoi et tulkoon katsomaan. lopputarkastusta ei ole pidetty sillä lienee ei ihan kiire, siellä kai joku nimi siihen tarvittaisi.

Miten on saanut muuttaa siihen jos sähköjä ei ole tarkistettu. Mitähän mieltä vakuutusyhtiö on kun tais käy niinkin ikävästi että talo palaa.
        Tietenki paperit palaa mukana mutta ?

• vakuutusyhtiö
        Pete kytkee kirjoitti:

Miten on saanut muuttaa siihen jos sähköjä ei ole tarkistettu. Mitähän mieltä vakuutusyhtiö on kun tais käy niinkin ikävästi että talo palaa.
        Tietenki paperit palaa mukana mutta ?

itte vastuuni kannan.
        Itse olen aina sähköni asentanut ja putkeni vetänyt.
        Hyvin, kun itselleni teen.
        Yhtään vakuutusta, paitsi pakollisen liikennevakuutuksen, ole ikinä ottanut.
        Mitä niillä tekee?
        Olen jo 72 vuotias ja turhaan olis nekin rahat mennyt.

• Sami_
        vakuutusyhtiö kirjoitti:

itte vastuuni kannan.
        Itse olen aina sähköni asentanut ja putkeni vetänyt.
        Hyvin, kun itselleni teen.
        Yhtään vakuutusta, paitsi pakollisen liikennevakuutuksen, ole ikinä ottanut.
        Mitä niillä tekee?
        Olen jo 72 vuotias ja turhaan olis nekin rahat mennyt.

Muista että mitään et saa mukaasi. Joku siinä sunkin talossa vielä majailee.

• Pete tietää

Tavallisessa sähkörasiassa , uppoasennus voi hyvinkin löytyä vaikka 6 kpl johtoja, jos rasia on ketjutettu. Kyllähän se vaatii vähän sorminäppäryyttä ja kokemusta jotta ruuvit tulee riittävän tiukalle. Aianhan ne perkinnätkään eivät ole ihan selkeät ja jotkut uudet liittimet aika hankalia.
      Mulla on ainakin monissa rasioissa 6 johdinta

• Vihainen työmies

Mikset pelle muuten mene töihin, jos osaat hommat. Kortistossa on mukavampi pämpätä viinaa varmaankin ja jauhaa paskaa. Töissä käyvät sähkärit tekee ne sun viinarahat ja sossun ylilihavat porsaat jakaa ne sitten sulle. Sähkömiehistä on kokoajan pula. Mene töihin pummi äläkä valita. Jos osaat hommat, niin mikä estää. Markkinoilla on vanhat sähkömiehet töissä oppineita. Jos osaat valmiiksi niin töitä riittää.

• palkanmaksajista

Heti kun joku tarjoaa työtä 5000,-/kk olen valmis lähtemään töihin, mutta 2000,- tulee kortistostakin, miksi menisin töihin muualle kuin pimeästi.

• veit sanat

suustani!

"Kortistossa on mukavampi pämpätä viinaa varmaankin ja jauhaa paskaa. Töissä käyvät ylilihavat sähkärit tekee ne sun viinarahat ja sossu jakaa ne sitten sulle."

• Sähkäri

Tehkää vaan kaikki itse, ei meitä sähkömiehiä tarvita, vois jättää huomisen työpäivän väliin ja voisit mennä mun puolesta vetelee sähköjä kun on niin helppoo=)

• Anssi

Kaikenlaisia rakennustyömaita oon tullu kierreltyä mutta yhtään edellämainittua karvaista sähkäriä ei oo tullu vastaan. Ovat ilmeisesti työjohtotehtävissä eli eivät koskaan työmaalla tai ovat osanneet hankkiutua parempiin hommiin ;)

• Inssi

Sähkötyöt on kieltämättä rajattu vähän liian pienelle porukalle. En ymmärrä miksei esim. sähköalan koulutuksen saanut insinööri saa tehdä sähkötöitä edes omassa talossaan. Niitä saa tehdä vain, jos on sähkövoima-alan insinööri, esim. elektroniikkainsinööri ei saa. Mihin tällainen voi perustua ? Sähköturvallisuudesta tuskin on kyse, omakotitalon sähkötyöt ovat kuitenkin aivan helppoja kenelle tahansa elektroniikka- tai tietotekniikan insinöörille.

Ihan sattumalta kuulun itse tuohon porukkaan. Olen ollu koko työelämäni ajan (yli 20v) jollain tavalla sähkön kanssa tekemisissä. Silti en saa koulutukseni ja työkokemukseni perusteella vaihtaa edes pistorasiaa omassa talossani. Olen kysynyt asiaa TUKES:sta ja vastaus oli ehdoton ei, lupaa on turha hakea. Siispä teen sähkötyöt omalla omakotityömaallani ilman lupia ja niin tekee moni kollega. Onko se sitten parempi ratkaisu ?

• Ted Nugent

vaatia oikeanlaisia työtodistuksia. Jos todella olet tehnyt vuosikausia sähköasentajan tai vastaavan töitä, niin sinähän olet sähkömies silloin. Ei kaikki liikkeellä olevat sähköasentajat ole käynyt kouluja. Osa vanhemmista asentajista ei ole käynyt mitään koulua, mikä liittyy sähköön. Silti he ovat sähköasentajia. Ovat ollet sitä ikänsä. Riittävä työkokemus riittää. Siitä päästään siihen, että jokainen sähköasentaja saa tehdä oman talonsa sähköasennukset, kun hankkii luvan. Luvan saa myös yleensä. Tällaisessa tapauksessa sinun pitää itse tehdä käyttöönottotarkastus, kuten muutkin urakoitsijat ja tilaat sitten vaan varmennustarkastuksen. Ei sen vaikeampaa. Itselläni on työkavereita, jotka eivät ole käyneet sähkövoimatekniikan kouluja, mutta ovat saaneet luvan tehdä oman talonsa sähköt em. tyylillä.

• työtodistus

Kirjoita itsellesi työtodistus ja ota siihen firmalta allekirjoitus, niin näitä pätevyystodistuksia on ennenkin hankittu.

Suomesta puuttuu sellainen pätevyystodistus, jolla saisi tehdä alle 500 V:n sähkötöitä. Harvassa omakotitalossa tarvitaan 20kV:n tietoja, joten niiden hallitsemisella ei ole pienjännitetöiden kanssa mitään tekemistä.

• voisi luulla

Saanen olla erimieltä. Kyse on nimenomaan sähköturvallisuudesta. Ei jollain softanvääntäjällä ole välttämättä mitään käsitystä käytännän sähkötöiden tekemisestä *turvallisiksi*. Ei vielä riitä, että on elektroniikan kanssa pelannut 5V jännitteillä, todellakaan. Tiedän, koska olen itsekin tuollainen "hituvirta-inssi" ja olin aiemmin samassa luulossa. Minäkin olen kyllä sähkön kanssa pelannut koko ikäni, mutta kun sitten aloin lukea "kuustonnista" ja D1: stä läpi, huomasin, etten oikeasti tiennyt mitä joku kosketusjännitesuojaus tai potentiaalintasaus oikein tarkoittaa ja miten se käytännässä toteutetaan enkä montaa muutakaan asiaa. Tietty sähkötekniikan teoreettisten perusteiden hallinta auttoi ymmärtämään asiat helposti, mutta opetella ne kuitenkin piti.

Oletkos muuten lukenut em. opukset, sanooko ne edes mitään? Mikä ero on TN-S ja TN-C järjestelmillä, mihin pitää laittaa vikavirtasuoja, mihin ei saa laittaa pistorasiaa lainkaan, mitä potentiaalintasauskiskoon kytketään, miten lattialämmityskaapeli kytketään ym. Eihän nuo nyt mitään ydinfysiikkaa ole, mutta tietää ne pitää silti. Eikä se käytännön johtojen veto ja rasioiden kytkentäkään ihan ensikertalaiselta välttämättä suju (joku muuten sano hyvin, että juuri insinöörien omat talot sisältää ne kaikein hirveimmät ja vaarallisimmat viritykset, ja muissakin kuin sähköjutuissa;).

Suomessa sattuu hyvin vähän sähkötapaturmia, ja tilanne on varmaan tarkoitus pitääkin. Siihen perustuu sähkötöiden rajaaminen tiukasti ammattilaisille. Ei dynamiittiakaan myydä kenelle tahansa vaikka osaisi sen tulilangan sytyttääkin.

• Inssi
        voisi luulla kirjoitti:

Saanen olla erimieltä. Kyse on nimenomaan sähköturvallisuudesta. Ei jollain softanvääntäjällä ole välttämättä mitään käsitystä käytännän sähkötöiden tekemisestä *turvallisiksi*. Ei vielä riitä, että on elektroniikan kanssa pelannut 5V jännitteillä, todellakaan. Tiedän, koska olen itsekin tuollainen "hituvirta-inssi" ja olin aiemmin samassa luulossa. Minäkin olen kyllä sähkön kanssa pelannut koko ikäni, mutta kun sitten aloin lukea "kuustonnista" ja D1: stä läpi, huomasin, etten oikeasti tiennyt mitä joku kosketusjännitesuojaus tai potentiaalintasaus oikein tarkoittaa ja miten se käytännässä toteutetaan enkä montaa muutakaan asiaa. Tietty sähkötekniikan teoreettisten perusteiden hallinta auttoi ymmärtämään asiat helposti, mutta opetella ne kuitenkin piti.

Oletkos muuten lukenut em. opukset, sanooko ne edes mitään? Mikä ero on TN-S ja TN-C järjestelmillä, mihin pitää laittaa vikavirtasuoja, mihin ei saa laittaa pistorasiaa lainkaan, mitä potentiaalintasauskiskoon kytketään, miten lattialämmityskaapeli kytketään ym. Eihän nuo nyt mitään ydinfysiikkaa ole, mutta tietää ne pitää silti. Eikä se käytännön johtojen veto ja rasioiden kytkentäkään ihan ensikertalaiselta välttämättä suju (joku muuten sano hyvin, että juuri insinöörien omat talot sisältää ne kaikein hirveimmät ja vaarallisimmat viritykset, ja muissakin kuin sähköjutuissa;).

Suomessa sattuu hyvin vähän sähkötapaturmia, ja tilanne on varmaan tarkoitus pitääkin. Siihen perustuu sähkötöiden rajaaminen tiukasti ammattilaisille. Ei dynamiittiakaan myydä kenelle tahansa vaikka osaisi sen tulilangan sytyttääkin.

Olen itse softanvääntäjä ja väitän osaavani tehdä oman taloni sähköasennukset aivan yhtä hyvin kuin sähköasentaja. Minulla on 20 vuoden työkokemus softan vääntämisestä laitteisiin, joissa on 230V-sähköä mukana muuallakin kuin virtalähteessä. On ollut aivan välttämätöntä perehtyä sähkökytkentöihin perusteellisesti, jotta softan teosta on tullut ylipäätään mitään. Välillä on pitänyt tarttua ihan mittareihinkin. Softasuunnittelijan työ ei välttämättä ole pelkkää koodin kirjoitusta vaan siihen liittyy hyvin paljon testausta ja vian etsintää. Silti en saa tehdä oman taloni sähkötöitä vaikka teoreettinen osaamiseni on aivan eri tasolla kuin tavallisella sähkärillä ja käytännön puolen osaaminenkin on riittävä.

Omakotitaloissa ei tule vastaan niin hankalia hommia etteikö niistä selviäisi heikkovirtainsinöörin koulutuksella ja määräykset lukemalla. Teollisuusasennukset ja isommat rakennukset ovat asia erikseen, ne jätän suosiolla muille.

Olen samaa mieltä siitä, että maallikoiden ei pidä saada tehdä sähkötöitä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että heikkovirtainsinööri ei ole maallikko ja on riittävän osaava tekemään omakotitalon asennukset.

• Industry
        Inssi kirjoitti:

Olen itse softanvääntäjä ja väitän osaavani tehdä oman taloni sähköasennukset aivan yhtä hyvin kuin sähköasentaja. Minulla on 20 vuoden työkokemus softan vääntämisestä laitteisiin, joissa on 230V-sähköä mukana muuallakin kuin virtalähteessä. On ollut aivan välttämätöntä perehtyä sähkökytkentöihin perusteellisesti, jotta softan teosta on tullut ylipäätään mitään. Välillä on pitänyt tarttua ihan mittareihinkin. Softasuunnittelijan työ ei välttämättä ole pelkkää koodin kirjoitusta vaan siihen liittyy hyvin paljon testausta ja vian etsintää. Silti en saa tehdä oman taloni sähkötöitä vaikka teoreettinen osaamiseni on aivan eri tasolla kuin tavallisella sähkärillä ja käytännön puolen osaaminenkin on riittävä.

Omakotitaloissa ei tule vastaan niin hankalia hommia etteikö niistä selviäisi heikkovirtainsinöörin koulutuksella ja määräykset lukemalla. Teollisuusasennukset ja isommat rakennukset ovat asia erikseen, ne jätän suosiolla muille.

Olen samaa mieltä siitä, että maallikoiden ei pidä saada tehdä sähkötöitä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että heikkovirtainsinööri ei ole maallikko ja on riittävän osaava tekemään omakotitalon asennukset.

Onhan se jo kova juttu jos on välillä pitänyt tarttua ihan mittareihinkin. Vaikka tunnet sähkötekniikan teoriaa hyvin paljon enemmän kuin tavallinen sähköasentaja, ei se tarkoita että osaat tehdä sähkötyöt turvallisesti. Tuotekehityksessä suoritettu vianetsintä ei opeta sähköasennusten tekemistä rakenteisiin. Kerrot käytännön osaamisesi olevan riittävä, mistä olet varmuuden asiaan saanut? Itse teen sähköasennuksia työkseni enkä menisi väittäämään olevani täysi ammattimies taikka osaavani riittävästi.

Monenko omakotitalon sähkötyöt olet tehnyt, kun noin varmasti tiedät ettei niin hankalia hommia tule että osaat varmasti? Ja edelleen korostan sitä että pelkällä rinnakkaisen alan koulutuksella ja kirjoja lukemalla ei välttämättä hyvää ja turvallista asennusta osaa tehdä, vaan ensiarvoisen tärkeää on saada neuvoja ja nähdä mallia sellaiselta joka hommat jo osaa. Tämän vuoksi nuoret asentajat usein kulkevat vanhempien mukana työelämän alkutaipaleella.

Insinöörit ovat siitä mielenkiintoinen ammattiryhmä, että osa heistä luulee osaavansa kaikki hommat vaikkei koulutusta olisikaan. Sanotaan vaan "kyllä minä tiedän nämä jutut" vaikkei todellisuudessa tietotaito välttämättä riitäkään. Piston sydämessään tuntevat insinöörit voisivat miettiä omia kommenttejaan ja ajatella sairaanhoitajia, joista ei kukaan väitä osaavansa lääkärinhommia taikka tee niitä firiksenä itselleen ja tutuille kun kerta "tietävät tarpeeksi".

• sähkömiehen hommissa
        Industry kirjoitti:

Onhan se jo kova juttu jos on välillä pitänyt tarttua ihan mittareihinkin. Vaikka tunnet sähkötekniikan teoriaa hyvin paljon enemmän kuin tavallinen sähköasentaja, ei se tarkoita että osaat tehdä sähkötyöt turvallisesti. Tuotekehityksessä suoritettu vianetsintä ei opeta sähköasennusten tekemistä rakenteisiin. Kerrot käytännön osaamisesi olevan riittävä, mistä olet varmuuden asiaan saanut? Itse teen sähköasennuksia työkseni enkä menisi väittäämään olevani täysi ammattimies taikka osaavani riittävästi.

Monenko omakotitalon sähkötyöt olet tehnyt, kun noin varmasti tiedät ettei niin hankalia hommia tule että osaat varmasti? Ja edelleen korostan sitä että pelkällä rinnakkaisen alan koulutuksella ja kirjoja lukemalla ei välttämättä hyvää ja turvallista asennusta osaa tehdä, vaan ensiarvoisen tärkeää on saada neuvoja ja nähdä mallia sellaiselta joka hommat jo osaa. Tämän vuoksi nuoret asentajat usein kulkevat vanhempien mukana työelämän alkutaipaleella.

Insinöörit ovat siitä mielenkiintoinen ammattiryhmä, että osa heistä luulee osaavansa kaikki hommat vaikkei koulutusta olisikaan. Sanotaan vaan "kyllä minä tiedän nämä jutut" vaikkei todellisuudessa tietotaito välttämättä riitäkään. Piston sydämessään tuntevat insinöörit voisivat miettiä omia kommenttejaan ja ajatella sairaanhoitajia, joista ei kukaan väitä osaavansa lääkärinhommia taikka tee niitä firiksenä itselleen ja tutuille kun kerta "tietävät tarpeeksi".

Kolmekymppinen reipas kaveri. Automaatioinsinööri ja
        alansa työelämässä ollut vuosia.

YT-neuvotteluissa sai kenkää ja päätti lähteä omien sanojensa mukaan "tosi helppoihin hommiin" eli
        ok-talojen sähköjä tekeen.

Ja tietysti yksin että saa paremmat urakkapohjat.

Työmaa edistyi ja kova hehkutus oli päällä ku hän tekeekin siellä töitä ja hommat on helppoja.

Kuinka kävikään:

Loppuvaiheessa kun sähköjä alkoi laittaan päälle, valot ei syttynytkään.
        Vikaa hakiessa joutui valaisimet ja katkaisijat ottamaan irti.

Puolet jakorasioista oli kytkenyt väärin,
        ja kaiken kukkuraksi kaapelissa liian vähän karvoja, että valot sai syttymään loogisesti.
        Lisäksi oli käyttänyt kytkimissä kevi-johdinta L-johtimena (todellakin kielletty kytkentä).

Valot saatiin parin päivän vian haulla edes jostain syttymään. (Nolo tilanne, ku omistajalle piti kertoa).

Tässä muitakin sen mokia, (mitä muistan):

- Maadoitukset väärin tehty, paljon puuttui.

- Vikavirtasuojakytkin väärin kytketty ja liikaa niiden perässä. (puolet talosta sammui ku laittoi pesukonepistorasiaan sähkölaitteen)

- Sähkökeskusta käyttänyt jakorasiana!!

- Tilasi kaikenlaista tavaraa hirveitä määriä, koska ei tiennyt tarvikkeiden oikeita nimiä.

- Antennijärjestelmä puutteellinen.

- Ulkovalaistusohjaukset jäi tekemättä ku ei osannut

- Maalämpöpumpussa liian pienet sulakkeet. Ei pysynyt päällä

- Useat johtimien ruuviliitokset liian löysällä (tulipalon vaara)

Hoh hoijaa en jaksa miettiä enää ku alkaa taas vituttaan se työmaa.

Korjaaminen kesti kahdelta mieheltä 2 viikkoa eli 80 miestyötuntia, jotta sähköturvallisuus täyttyi.

hv-inssille vielä:

nykyajan ok-talojen sähköt ei oo niin yksinkertaisia ku vois luulla.

Tarvii paljon nippelitietoa että voi itsenäisesti tehdä kaikki hommat.

Virtapiiri paperilla tai piirilevyllä ei ole sama asia että osaa tehdä määräysten mukaiset asennukset.

Mitä jos talo palaa, ja lähdetään hakeen sähköurakoitsijaa?

• huvittaa
        Industry kirjoitti:

Mielenkiintoista: insinööri = sairaanhoitaja, sähkömies = lääkäri.

• Industry
        huvittaa kirjoitti:

Mielenkiintoista: insinööri = sairaanhoitaja, sähkömies = lääkäri.

Ihan tuota en tarkoittanut vertauksessani, vaan sitä että pysyköön suutari lestissään eikä sörkkisi niitä juttuja joihin ei kompetenssi riitä.

• Inssi
        Industry kirjoitti:

Tarkennetaanpa vähän. Minun tarinassa on kyse omasta talosta, johon olen itse tehnyt suunnitelmat. Tiedän tarkalleen, mitä siellä on ja miten ne pitää asentaa ja kytkeä. Olen perehtynyt määräyksiin niiltä osin kuin se oman taloni osalta on tarpeellista. Olen selvittänyt joka ikisen laitteen ja vempaimen kytkennän etukäteen. Tähän kaikkeen osaamiseni ja taitoni riittävät takuuvarmasti ja lopputuloksena on aivan yhtä turvallinen asennus kuin kokeneelta sähkäriltä.

Silti en saa pykälien mukaan tehdä asennuksia omassa talossa omien suunnitelmien mukaan. Tästä on kysymys. Minulla ei ole mitään mielenkiintoa lähteä tekemään asennuksia toisten talohin. Siellä tulee varmasti eteen tilanteita, joissa tiedot loppuvat kesken. Nekin epäilemättä hoituisivat ajan kanssa, sillä insinöörit on koulutettu ottamaan asioista selvää ennen hutilointia.

Sinun vertaus sairaanhoitajista ja lääkäreistä vähän ontuu. Taisi mennä väärinpäin. Vai haluaisitko sähkärinä tehdä insinöörin hommia ? Miksei, sitä ei laki kiellä. Laki kuitenkin kieltää insinööriä tekemästä sähkärin hommia. Nurinkurista.

Laki muuten ei kiellä lääkäriä tekemästä sairaanhoitajan töitä.

• Ted Nugent
        Inssi kirjoitti:

Tarkennetaanpa vähän. Minun tarinassa on kyse omasta talosta, johon olen itse tehnyt suunnitelmat. Tiedän tarkalleen, mitä siellä on ja miten ne pitää asentaa ja kytkeä. Olen perehtynyt määräyksiin niiltä osin kuin se oman taloni osalta on tarpeellista. Olen selvittänyt joka ikisen laitteen ja vempaimen kytkennän etukäteen. Tähän kaikkeen osaamiseni ja taitoni riittävät takuuvarmasti ja lopputuloksena on aivan yhtä turvallinen asennus kuin kokeneelta sähkäriltä.

Silti en saa pykälien mukaan tehdä asennuksia omassa talossa omien suunnitelmien mukaan. Tästä on kysymys. Minulla ei ole mitään mielenkiintoa lähteä tekemään asennuksia toisten talohin. Siellä tulee varmasti eteen tilanteita, joissa tiedot loppuvat kesken. Nekin epäilemättä hoituisivat ajan kanssa, sillä insinöörit on koulutettu ottamaan asioista selvää ennen hutilointia.

Sinun vertaus sairaanhoitajista ja lääkäreistä vähän ontuu. Taisi mennä väärinpäin. Vai haluaisitko sähkärinä tehdä insinöörin hommia ? Miksei, sitä ei laki kiellä. Laki kuitenkin kieltää insinööriä tekemästä sähkärin hommia. Nurinkurista.

ole pakko käydä mitään koulua. Yritä nyt se ymmärtää. Myös insinööri voi alkaa tuosta vaan sähkömieheksi. Soitat nyt johonkin sähkölaitokseen ja pyydät päästä kaapelinveto porukkaan. Aikaa myöten saat vaativampia töitä. Muutaman vuoden päästä olet jo kokenut sähköasentaja. Omasta mielestäsi olet jo nyt. Mikset hae sitä lupaa siihen omaan taloon. Kyllä sen saa, jos on työtodistus, jolla pystyt vakuuttamaan että osaat ne työt. Itsekkin sanot, että hallitset ne työt. Onko työnantajasi erimieltä? Mutta mieti, tekisitkö omaan taloosi ne sähkötyöt, jos et hallitse alaa ollenkaan? Miksi sellaisille pitäisi antaa oikein viranomaislupa tappaa koko perhe, joilla ei ole mitään edellytyksiä tehdä sähkötöitä. Miten sinun mielestäsi asiaa pitäisi valvoa, kuka osaa tehdä ja kuka ei? Eikös se ole se helpoin konsti viranomaiselle päätellä niistä työtodistuksista, että osaat tehdä ne työt omaan taloosi?

• Inssi
        Ted Nugent kirjoitti:

ole pakko käydä mitään koulua. Yritä nyt se ymmärtää. Myös insinööri voi alkaa tuosta vaan sähkömieheksi. Soitat nyt johonkin sähkölaitokseen ja pyydät päästä kaapelinveto porukkaan. Aikaa myöten saat vaativampia töitä. Muutaman vuoden päästä olet jo kokenut sähköasentaja. Omasta mielestäsi olet jo nyt. Mikset hae sitä lupaa siihen omaan taloon. Kyllä sen saa, jos on työtodistus, jolla pystyt vakuuttamaan että osaat ne työt. Itsekkin sanot, että hallitset ne työt. Onko työnantajasi erimieltä? Mutta mieti, tekisitkö omaan taloosi ne sähkötyöt, jos et hallitse alaa ollenkaan? Miksi sellaisille pitäisi antaa oikein viranomaislupa tappaa koko perhe, joilla ei ole mitään edellytyksiä tehdä sähkötöitä. Miten sinun mielestäsi asiaa pitäisi valvoa, kuka osaa tehdä ja kuka ei? Eikös se ole se helpoin konsti viranomaiselle päätellä niistä työtodistuksista, että osaat tehdä ne työt omaan taloosi?

Viranomaisille ei riitä, että on työkokemusta sähköalalta. Työkokemus pitää olle nimenomaan rakennusten sähköasennuksista. Niin ainakin minulle TUKES:sta sanottiin. Menee ns. pilkun nussimiseksi.

En ole missään vaiheessa väittänyt olevani kokenut sähköasentaja. Olen vain väittänyt olevani riittävän pätevä tekemään oman taloni sähköasennukset. Joka tapauksessa olen asennukset tehnyt itse ja ottanut sähkärin tekemään vain käyttöönottotarkastuksen, koska rakennusvalvonta vaatii pöytäkirjan.

Käytännössä siis voin tehdä ne työt itse eli siinä mielessä valitukseni on turha, mutta mukavampi olisi ollut tehdä samat hommat ihan laillisesti. Lopputulos on kuitenkin sama. Ilmeisesti viranomaiset eivät ymmärrä sitä, että lähes jokainen sähköalan insinööri joka tapauksessa tekee oman talonsa sähkötyöt itse, oli siihen lupia tai ei.

• vts00x
        Ted Nugent kirjoitti:

Vuosi vanhemman asentajan kanssa paksusähköhommissa ja sinä saat sähköalan AMMATTILAISEN statuksen niin että heilahtaa. Silloin saat tehdä ne sähköasennukset itsellesi ja todennäköisesti myös osaat ne tuolloin tehdä. Ilman tuota kokemusta en näe mitään syytä, miksi sinun pitäisi päästä rakentelemaan pommeja. Puratko sähköasennukset talon myydessäsi, jotta uudet asukkaat eivät olisi vaarassa?

Minäkin luulin yli 20 vuotta sitten paksusähköinssiksi valmistuneena osaavani sähköasennushommat tuosta vain. Olinhan toki tehnytkin niitä enemmän tai vähemmän sivutoimisesti jo yli 5 vuotta ennen sitä - tosin toimin enemmän työnjohtopuolella.

Kun sitten elätin perheeni asennushommilla 90-luvun alkupuolen, piti kyllä monessa kohtaa nöyrtyä ja kysellä viisaammilta neuvoja. Koska jätin asennushommat jo kymmenisen vuotta sitten, on kynnys asennustekniikassa asentajien neuvomisessa jälleen hyvin korkealla. Yhdessä asioita pohtien toimeen on kuitenkin hyvin tultu. Ensi kuun puolella tuikkaan markkinoille melkoisen tietopaketin alalta. Luvassa on myös yllättävää uutta tietoa.

• setiltä jos kokemus riittää
        Ted Nugent kirjoitti:

Noinhan se menee. SETI antaa kyllä kelpoisuustodistuksen oman talon sähkötöihin vaikka ei sähköasentaja olisikaan, jos on soveltuva koulutus ja tarvittaessa myös työkokemus (muut kuin voimatekniikkaa lukeneet). Minusta aika löysä käytäntö sekin, mutta ilman noita se on ainakin ei ei. Jos kaikki softa- ym. etäisesti sähkötekniikkaan liittyvät saisi suoraan tehdä sähkötöitä edes itselleen, tilanne olisi sama kuin jos henkilöautokortilla saisi suoraan hypätä täysperävaunurekan puikkoihin. Periaatteessa auton ajamista, mutta käytännössä ei. Ruumiita tulisi ennen pitkää varmasti.

Sitä paitsi, eihän se "oma" talo välttämättä jää omaksi ikuisesti. Joskus se myydään, repiikö se aloittaja sitten ne omat asennukset pois vai ottaako vastuun jos jotain tapahtuu. Ihan samat kriteerit siinä "omassa" talossa pitäisi olla kuin muillakin. Sähköpalon tai tapaturman jälkeen vakuutusyhtiötäkin voi kiinnostaa kuka ne asennukset tekikään ja oliko luvat kunnossa. Saattaa tuo oma työ tulla lopulta kalliiksi.

• Industry
        Inssi kirjoitti:

Kuten jo aiemmin sanoin ensimmäiselle ihmettelijälle, vertauksessa EN tarkoittanut sähkäriä lääkäriksi ja sairaanhoitajaa inssiksi. Vai lukiko siellä niin? Taisivat nämä hoitoalan ammattinimikkeet olla ihan eri lauseessakin kuin teknisen alan. Kun sanoin että sairaanhoitajat eivät tee lääkärinhommia vaikka hyvin voisivat osatakin, voisivat insinöörit ottaa mallia heistä ja pysyä omalla tontillaan eikä sekaantua sähköasentajien hommiin. Laki ei kiellä minua tekemästä insinöörille kuuluvia töitä, mutta en minä niitä tee enkä halua. Istukoot insinöörit ihan rauhassa konttorilla tekemässä niitä hommia joita osaavat, minä teen niitä töitä mitä minä osaan. Jos haluaisin insinöörin töitä tekemään opiskelisin insinööriksi.

• Huvittaa
        Industry kirjoitti:

Kuten jo aiemmin sanoin ensimmäiselle ihmettelijälle, vertauksessa EN tarkoittanut sähkäriä lääkäriksi ja sairaanhoitajaa inssiksi. Vai lukiko siellä niin? Taisivat nämä hoitoalan ammattinimikkeet olla ihan eri lauseessakin kuin teknisen alan. Kun sanoin että sairaanhoitajat eivät tee lääkärinhommia vaikka hyvin voisivat osatakin, voisivat insinöörit ottaa mallia heistä ja pysyä omalla tontillaan eikä sekaantua sähköasentajien hommiin. Laki ei kiellä minua tekemästä insinöörille kuuluvia töitä, mutta en minä niitä tee enkä halua. Istukoot insinöörit ihan rauhassa konttorilla tekemässä niitä hommia joita osaavat, minä teen niitä töitä mitä minä osaan. Jos haluaisin insinöörin töitä tekemään opiskelisin insinööriksi.

sekaisin muutakin kuin ammattinimikkeet.

• Sami_

Jos ei ole tekemisissä mökkisähköjen kanssa, niin asioiden oikein tekemisessä on hommaa vahvasähköinssillekkin.

Kerroppa kokeeksi miten tehdään tavallisen omakotitalon maadoitukset ja potentiaalin tasaukset?

• Sami_
        Industry kirjoitti:

Vielä useammin kuulee lausahduksen "ei ne insinöörit mitään tajua" tai että "käytäntö ja teoria on ihan eri asia" ja nämä lausahdukset tulee sieltä suorittavan portaan työntekijöiden suusta.

Olen kyllä samaa mieltä heikkovirtamiesten osaaminen ei riitä vaarallisen sähkön kanssa.

Maadoitukset ja potentiaalintasaukset eivät ole käytännön tasolla mitään itsestään selvyyksiä. Monet urakoitsijatkaan eivät tee niitä oikein.

• ja huomaat että saat
        Inssi kirjoitti:

tehdä omaan taloosi ne asennukset kunhan teetätät varmennustarkastuksen!

Kelpoisuustodistus

MITÄ SÄHKÖTÖITÄ JA KENELLE

Kelpoisuustodistus oikeuttaa tekemään sähkötyöt, jotka kohdistuvat oman tai lähisukulaisen hallinnassa olevan asunnon tai asuinrakennuksen sähkölaitteistoon. Lähisukulaisella tarkoitetaan puolisoa sekä omia tai puolison lapsia, vanhempia tai isovanhempia.

Tällaiselle sähköasennus- ja korjaustyölle PITÄÄ AINA valtuutetun tarkastajan tai laitoksen tehdä varmennustarkastus, jollei kyse ole vähäisestä sähkötyöstä. Vähäisenä sähkötyönä, jolle varmennustarkastusta ei tarvitse teettää, voidaan pitää työtä, josta ei KTMp (517/1996) 4 §:n mukaan tarvitse tehdä käyttöönottotarkastuspöytäkirjaa. Myöskin vähäisen sähkötyön tekijällä on oltava kelpoisuustodistus.

KTMp sähköalan töistä (516/1996) 11 § kohdat 1-3

KELPOISUUSTODISTUSTA EI TARVITSE

- sähköalan (vahvavirta) diplomi-insinööri, tekniikan ammattikorkeakoulututkinto, insinööri tai teknikko
        - sähköasennusalan ammattitutkinnon tai yliasentajan erikoisammattitutkinnon suorittaneet
        - hyväksytysti sähköasennusalan 3 v oppisopimuskoulutuksen suorittaneet (oppisopimuskeskuksen todistus)

Edellä mainitun koulutuksen tai tutkinnon suorittaneiden EI TARVITSE hakea kelpoisuustodistusta arviointilaitokselta oman tai lähisukulaisen hallinnassa olevan asunnon tai asuinrakennuksen sähköasennustöihin.
        Mikäli koulutus tai tutkinto ei ole sähkövoima-alalta, vaaditaan koulutuksen tai tutkinnon jälkeen AINA YHDEN VUODEN vahvavirtasähköasennustöihin perehdyttävää työkokemusta.

Varmennustarkastuksessa tarkastaja selvittää, että sähkötyön tekijällä on itsenäiseen sähkötyöhön kykenevän ammattihenkilön pätevyys, joka osoitetaan koulu- tai tutkintotodistuksilla ja tarvittaessa työtodistuksilla.

KTMp sähköalan töistä (516/1996) 11 § kohdat 4-6

KELPOISUUSTODISTUKSEN TARVITSEE

Sähköasennusalan 3-vuotisen ammattikoulun oppimäärän tai siihen rinnastettavan perustutkinnon suorittanut henkilö. Koulutuksen lisäksi on oltava kahden vuoden työkokemus vahvavirtasähköasennustöistä.

Sähköasennusalan 2-vuotisen ammattikoulun oppimäärän suorittanut henkilö. Koulutuksen lisäksi on oltava kolmen vuoden työkokemus vahvavirtasähköasennustöistä.

Aikuiskoulutuskeskuksessa 50 viikon kurssin suorittanut henkilö. Kurssin lisäksi on oltava neljän vuoden työkokemus vahvavirtasähköasennustöistä.

Työkokemuksella ammattitaidon hankkinut henkilö. Työkokemusta on tällöin oltava vähintään kuusi vuotta vahvavirtasähköasennustöihin perehdyttävistä työtehtävistä.

HUOM ! Sähkövoima-alan koulutuksen saaneilta vähennetään työkokemusvaatimusta yhdellä vuodella. Työkokemuksen on oltava AINA KOULUTUKSEN JÄLKEEN.

Varmennustarkastuksessa tarkastaja selvittää, että sähkötyön tekijällä on itsenäiseen sähkötyöhön kykenevän ammattihenkilön pätevyys, joka osoitetaan kelpoisuustodistuksella.

• Inssi
        ja huomaat että saat kirjoitti:

Kelpoisuustodistus

Kelpoisuustodistus oikeuttaa tekemään sähkötyöt, jotka kohdistuvat oman tai lähisukulaisen hallinnassa olevan asunnon tai asuinrakennuksen sähkölaitteistoon. Lähisukulaisella tarkoitetaan puolisoa sekä omia tai puolison lapsia, vanhempia tai isovanhempia.

Tällaiselle sähköasennus- ja korjaustyölle PITÄÄ AINA valtuutetun tarkastajan tai laitoksen tehdä varmennustarkastus, jollei kyse ole vähäisestä sähkötyöstä. Vähäisenä sähkötyönä, jolle varmennustarkastusta ei tarvitse teettää, voidaan pitää työtä, josta ei KTMp (517/1996) 4 §:n mukaan tarvitse tehdä käyttöönottotarkastuspöytäkirjaa. Myöskin vähäisen sähkötyön tekijällä on oltava kelpoisuustodistus.

- sähköalan (vahvavirta) diplomi-insinööri, tekniikan ammattikorkeakoulututkinto, insinööri tai teknikko
        - sähköasennusalan ammattitutkinnon tai yliasentajan erikoisammattitutkinnon suorittaneet
        - hyväksytysti sähköasennusalan 3 v oppisopimuskoulutuksen suorittaneet (oppisopimuskeskuksen todistus)

Edellä mainitun koulutuksen tai tutkinnon suorittaneiden EI TARVITSE hakea kelpoisuustodistusta arviointilaitokselta oman tai lähisukulaisen hallinnassa olevan asunnon tai asuinrakennuksen sähköasennustöihin.
        Mikäli koulutus tai tutkinto ei ole sähkövoima-alalta, vaaditaan koulutuksen tai tutkinnon jälkeen AINA YHDEN VUODEN vahvavirtasähköasennustöihin perehdyttävää työkokemusta.

Varmennustarkastuksessa tarkastaja selvittää, että sähkötyön tekijällä on itsenäiseen sähkötyöhön kykenevän ammattihenkilön pätevyys, joka osoitetaan koulu- tai tutkintotodistuksilla ja tarvittaessa työtodistuksilla.

Sähköasennusalan 3-vuotisen ammattikoulun oppimäärän tai siihen rinnastettavan perustutkinnon suorittanut henkilö. Koulutuksen lisäksi on oltava kahden vuoden työkokemus vahvavirtasähköasennustöistä.

Sähköasennusalan 2-vuotisen ammattikoulun oppimäärän suorittanut henkilö. Koulutuksen lisäksi on oltava kolmen vuoden työkokemus vahvavirtasähköasennustöistä.

Aikuiskoulutuskeskuksessa 50 viikon kurssin suorittanut henkilö. Kurssin lisäksi on oltava neljän vuoden työkokemus vahvavirtasähköasennustöistä.

Työkokemuksella ammattitaidon hankkinut henkilö. Työkokemusta on tällöin oltava vähintään kuusi vuotta vahvavirtasähköasennustöihin perehdyttävistä työtehtävistä.

HUOM ! Sähkövoima-alan koulutuksen saaneilta vähennetään työkokemusvaatimusta yhdellä vuodella. Työkokemuksen on oltava AINA KOULUTUKSEN JÄLKEEN.

Varmennustarkastuksessa tarkastaja selvittää, että sähkötyön tekijällä on itsenäiseen sähkötyöhön kykenevän ammattihenkilön pätevyys, joka osoitetaan kelpoisuustodistuksella.

Kun luet vähän tarkemmin, huomaat, että pitää olla sähkövoimatekniikan insinööri ennen kuin saa tehdä asennukset omaan taloon. Heikkovirtainsinööri ei asennuksia saa tehdä.

• sähkövoima-ala?
        Inssi kirjoitti:

Kun luet vähän tarkemmin, huomaat, että pitää olla sähkövoimatekniikan insinööri ennen kuin saa tehdä asennukset omaan taloon. Heikkovirtainsinööri ei asennuksia saa tehdä.

Tukesin sivuilla määritellään oman talon sähkötöihin riittäväksi sähköalan DI-, insinööri- tai teknikkotutkinto. Ja lisäksi:
        ´
        "Muun sähköalan kuin sähkövoimatekniikan koulutuksen suorittaneilta edellytetään lisäksi vuosi sähkövoima- alaan perehdyttävää työkokemusta tutkinnon tai koulutuksen jälkeen, mikäli tehdään sähkövoima-alan töitä."

Mitä tarkkaan ottaen on "sähkövoima-alan työt"? Missä se on määritelty?

• vts00x
        sähkövoima-ala? kirjoitti:

Tukesin sivuilla määritellään oman talon sähkötöihin riittäväksi sähköalan DI-, insinööri- tai teknikkotutkinto. Ja lisäksi:
        ´
        "Muun sähköalan kuin sähkövoimatekniikan koulutuksen suorittaneilta edellytetään lisäksi vuosi sähkövoima- alaan perehdyttävää työkokemusta tutkinnon tai koulutuksen jälkeen, mikäli tehdään sähkövoima-alan töitä."

Mitä tarkkaan ottaen on "sähkövoima-alan työt"? Missä se on määritelty?

ole missään määritelty. Asian eteen on kuitenkin tehty töitä jo useita vuosia ja nyt on kuulemma opetusministeriössä valmistumassa esitys, jossa määritellään ainakin koulutuspuolelle sähkövoima-alan kriteerit. Erityisen ongelmallisia ovat nykyisten ammattikorkekoulujen monet sähköalan tutkinnot, joihin ei sisälly välttämättä paksusähköpuolen opintoja lainkaan! Moni amk-inssi on saanut huomata, ettei pätevyystodistusta saa, vaikka on sähköalan tutkinto.

Sähkövoima-ala noin perinteisesti on tarkoittanut paksusähköpuolen hommia talonrakennuspuolella, teollisuudessa tai verkkoyhtiössä. Ainakin näiltä aloilta työtodistukset kelpaavat helpommin kuin muilta aloilta.

• Melkein inssi
        ja huomaat että saat kirjoitti:

Kelpoisuustodistus

Kiitos selvennyksestä!
        - Mistä tilaan tarkastajan? Kuka saa tarkastaa?
        - Saako sähköasentaja jolla ei ole Tukes numeroa mutta 30v alalla??
        - Kiitos!

• voimasähköä
        vts00x kirjoitti:

ole missään määritelty. Asian eteen on kuitenkin tehty töitä jo useita vuosia ja nyt on kuulemma opetusministeriössä valmistumassa esitys, jossa määritellään ainakin koulutuspuolelle sähkövoima-alan kriteerit. Erityisen ongelmallisia ovat nykyisten ammattikorkekoulujen monet sähköalan tutkinnot, joihin ei sisälly välttämättä paksusähköpuolen opintoja lainkaan! Moni amk-inssi on saanut huomata, ettei pätevyystodistusta saa, vaikka on sähköalan tutkinto.

Sähkövoima-ala noin perinteisesti on tarkoittanut paksusähköpuolen hommia talonrakennuspuolella, teollisuudessa tai verkkoyhtiössä. Ainakin näiltä aloilta työtodistukset kelpaavat helpommin kuin muilta aloilta.

Minä olen kyllä mieltänyt sähkövoima-alan lähinnä sähkönsiirtoon, -jakeluun ja suurjännitetekniikkaan liittyväksi, ei niinkään tavan 230/400V rakennusten asennuksiin. Siis voimayhtiöiden hommia. Muu olisi "vain" sähkötekniikkaa. Osaakohan Tukes itsekään määritellä tuota?

• Ted Nugent
        vts00x kirjoitti:

pätevyystodistusta tarvitsee, jos ei ole lukenut alaa? Jos omaan taloon tarvitsee luvat, he varmaankin saavat sen. Sähkövoimaan keskittyneet työnantajat ei kaipaa noita kavereita. Heille on omat alat esimerkiksi automaation parissa. Tässä on muutaman kerran huomannut, kun kaveri on valmistunut ns. viralliseltakin paksusähköpuolelta ja siellä on keskitytty pelkästään automaatioon ja logiikoihin, niin ei tunneta MMJ- ja MCMK-kaapeleita ja ne saattavat olla aivan uusia tuttavuuksia. Tämä on ollut hämmästyttävää. Ennen koeaikaa on laitettu pihalle osa. Ei voi alkaa ihan alusta kouluttamaan.
        Lukiosta kun mennään suoraan kouluun, niin käytännön tietous jää vähäiselle. Sitä tarvitaan nimenomaan paksusähköpuolella. Logiikoihin pääsee sisälle vähemmällä kokemuksella.
        Itse pidän paksusähköhommina nimenomaan rakennusten sähköasennuksia, siihen liittyvine heikkisjuttuineen. Sekä teollisuuden sähköasennustehtäviä, suunnittelua, työnjohtoa..
        Jännite ja virta näissä hommissa on kait se yksi tekijä. Yleensä kun puhutaan sähkönjakelusta ja sähköverkon rakentamisesta taloihin, tehtaisiin, .. puhutaan sähkövoimatekniikasta. Teollisuuspuolella raja on joskus selkeä. Se on usein moottorikeskuksen välirele, jota ohjataan automaatiojärjestelmästä.
        Nykyisin kun automaatio on lisääntynyt on saanut huomata, että paksusähkömiehet alkaa olla joskus kortilla. Nämä insinööritasonmiehet siis. Sellaiset, kuten ennen oli. Nykyisin heitä tarvitaan aivan yhtä paljon kuin ennenkin, juuri sen takia, koska automaatioaste on noussut. Siitä seuraa, että täytyy olla tietenkin moottorit ja syötöt niille, joita sitten ohjataan automatiikalla. Eli paksusähkön osuus lisääntyy aivan samassa suhteessa kuin automaatio, mutta tekijät sen kun vähenee.
        Ei automaatio kavereita voi laittaa verkon laskentaan ja suojareleiden asetuksia laskemaan ja määrittelemään. Jos menee muka työnjohtajaksi urakointilikkeeseen, niin mitä siitä tulee, jos ei ole oikeanlaista koulutusta ja kokemusta.

En ymmärrä mihin he niitä pätevyystodistuksia tarvitsee niin kovasti. Jos on pätevä alalle, niin kyllä töihin pääsee, eikä urakointiliikkeessä kaikilla tarvita omaa pätevöintitodistusta.
        Lisäksi monet työnantajat suhtautuu erittäin nuivasti näihin miehiin, jotka omien lupien kanssa teutaroi päivät ja illat. Joissakin firmoissa ne on suorastaan kielletty ja sitä pidetään kilpailevana toimintana. Kilpaileva toiminta on yksi parhaista syistä irtisanoa työntekijä ilman mitään sen kummenpaa. Sen takia, että sitä pidetään erityisen törkeänä tekona työnantajaa kohtaan.
        Siis se oikea pätevyys, jota markkinoilla kaivataan tulee useimmiten aivan eri reittiä kuin setin päätöksen kautta.

Alkaako nämä kaverit suoraan koulusta yrittäjiksi alalle, missä on kova kilpailu valmiiksi ja heillä ei ole mitään kokemusta alasta sekä koulutus on väärä. Minun puolesta niitä patevyystodistuksia saa jaella helpomminkin, mutta en todellakaan ymmärrä, mitä he niillä tekee.

• vts00x
        Melkein inssi kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä!
        - Mistä tilaan tarkastajan? Kuka saa tarkastaa?
        - Saako sähköasentaja jolla ei ole Tukes numeroa mutta 30v alalla??
        - Kiitos!

TUKESin tarkastajarekisteristä meidät tarkastajat löytää. Katso oman asuinpaikkakuntasi tarjonta ja kysele hintoja. Itse sinun pitää asennuksesi tarkastaa ja dokumentoida ja esitellä sitten tarvittaessa työsi tulokset (ja ne työ- ja/tai koulutodistukset) tarkastajalle.

• oli nimenomaan
        Ted Nugent kirjoitti:

pätevyystodistusta tarvitsee, jos ei ole lukenut alaa? Jos omaan taloon tarvitsee luvat, he varmaankin saavat sen. Sähkövoimaan keskittyneet työnantajat ei kaipaa noita kavereita. Heille on omat alat esimerkiksi automaation parissa. Tässä on muutaman kerran huomannut, kun kaveri on valmistunut ns. viralliseltakin paksusähköpuolelta ja siellä on keskitytty pelkästään automaatioon ja logiikoihin, niin ei tunneta MMJ- ja MCMK-kaapeleita ja ne saattavat olla aivan uusia tuttavuuksia. Tämä on ollut hämmästyttävää. Ennen koeaikaa on laitettu pihalle osa. Ei voi alkaa ihan alusta kouluttamaan.
        Lukiosta kun mennään suoraan kouluun, niin käytännön tietous jää vähäiselle. Sitä tarvitaan nimenomaan paksusähköpuolella. Logiikoihin pääsee sisälle vähemmällä kokemuksella.
        Itse pidän paksusähköhommina nimenomaan rakennusten sähköasennuksia, siihen liittyvine heikkisjuttuineen. Sekä teollisuuden sähköasennustehtäviä, suunnittelua, työnjohtoa..
        Jännite ja virta näissä hommissa on kait se yksi tekijä. Yleensä kun puhutaan sähkönjakelusta ja sähköverkon rakentamisesta taloihin, tehtaisiin, .. puhutaan sähkövoimatekniikasta. Teollisuuspuolella raja on joskus selkeä. Se on usein moottorikeskuksen välirele, jota ohjataan automaatiojärjestelmästä.
        Nykyisin kun automaatio on lisääntynyt on saanut huomata, että paksusähkömiehet alkaa olla joskus kortilla. Nämä insinööritasonmiehet siis. Sellaiset, kuten ennen oli. Nykyisin heitä tarvitaan aivan yhtä paljon kuin ennenkin, juuri sen takia, koska automaatioaste on noussut. Siitä seuraa, että täytyy olla tietenkin moottorit ja syötöt niille, joita sitten ohjataan automatiikalla. Eli paksusähkön osuus lisääntyy aivan samassa suhteessa kuin automaatio, mutta tekijät sen kun vähenee.
        Ei automaatio kavereita voi laittaa verkon laskentaan ja suojareleiden asetuksia laskemaan ja määrittelemään. Jos menee muka työnjohtajaksi urakointilikkeeseen, niin mitä siitä tulee, jos ei ole oikeanlaista koulutusta ja kokemusta.

En ymmärrä mihin he niitä pätevyystodistuksia tarvitsee niin kovasti. Jos on pätevä alalle, niin kyllä töihin pääsee, eikä urakointiliikkeessä kaikilla tarvita omaa pätevöintitodistusta.
        Lisäksi monet työnantajat suhtautuu erittäin nuivasti näihin miehiin, jotka omien lupien kanssa teutaroi päivät ja illat. Joissakin firmoissa ne on suorastaan kielletty ja sitä pidetään kilpailevana toimintana. Kilpaileva toiminta on yksi parhaista syistä irtisanoa työntekijä ilman mitään sen kummenpaa. Sen takia, että sitä pidetään erityisen törkeänä tekona työnantajaa kohtaan.
        Siis se oikea pätevyys, jota markkinoilla kaivataan tulee useimmiten aivan eri reittiä kuin setin päätöksen kautta.

Alkaako nämä kaverit suoraan koulusta yrittäjiksi alalle, missä on kova kilpailu valmiiksi ja heillä ei ole mitään kokemusta alasta sekä koulutus on väärä. Minun puolesta niitä patevyystodistuksia saa jaella helpomminkin, mutta en todellakaan ymmärrä, mitä he niillä tekee.

kelpoisuustodistuksesta tässä ketjuhaarassa jolla tämä inssi saisi toteuttaa sähköistyksen taloonsa EIKÄ pätevyystodistuksesta 1, 2 tai 3.
        ja kun löytyy sähköalantöistä 20v työkokemus niin eiköhän sillä irtoa tuo yhden vuoden paksusähkökokemus(sähkövoima) kun SETIltä haet sitä kelpoisuutta, joka oikeuttaa tekemään sähkötöitä itselleen ja lähisukulaisille, kunhan teettää varmennustarkastuksen sille asennukselle.(valtuutettu tarkastaja, joista löytyy lista tukesin sivulta).
        voit hakea setin sivulta löytyvällä hakemuksella sitä kelpoisuutta eikä maksa kuin postimerkin hinnan verran jos ei mene läpi, ja jos menee läpi niinkuin erittäin vahvasti epäilen niin 200euron lasku tulee todistuksen mukana.

• väärin.
        oli nimenomaan kirjoitti:

kelpoisuustodistuksesta tässä ketjuhaarassa jolla tämä inssi saisi toteuttaa sähköistyksen taloonsa EIKÄ pätevyystodistuksesta 1, 2 tai 3.
        ja kun löytyy sähköalantöistä 20v työkokemus niin eiköhän sillä irtoa tuo yhden vuoden paksusähkökokemus(sähkövoima) kun SETIltä haet sitä kelpoisuutta, joka oikeuttaa tekemään sähkötöitä itselleen ja lähisukulaisille, kunhan teettää varmennustarkastuksen sille asennukselle.(valtuutettu tarkastaja, joista löytyy lista tukesin sivulta).
        voit hakea setin sivulta löytyvällä hakemuksella sitä kelpoisuutta eikä maksa kuin postimerkin hinnan verran jos ei mene läpi, ja jos menee läpi niinkuin erittäin vahvasti epäilen niin 200euron lasku tulee todistuksen mukana.

Maksaa saman, vaikkei menisi läpi. Ennakkoarviointi maksaa vain noin 60 egee, jos ei mene läpi. Jos menee, sen voi vähentää lopullisesta hinnasta. www.seti.fi.

• Unski
        Inssi kirjoitti:

Viranomaisille ei riitä, että on työkokemusta sähköalalta. Työkokemus pitää olle nimenomaan rakennusten sähköasennuksista. Niin ainakin minulle TUKES:sta sanottiin. Menee ns. pilkun nussimiseksi.

En ole missään vaiheessa väittänyt olevani kokenut sähköasentaja. Olen vain väittänyt olevani riittävän pätevä tekemään oman taloni sähköasennukset. Joka tapauksessa olen asennukset tehnyt itse ja ottanut sähkärin tekemään vain käyttöönottotarkastuksen, koska rakennusvalvonta vaatii pöytäkirjan.

Käytännössä siis voin tehdä ne työt itse eli siinä mielessä valitukseni on turha, mutta mukavampi olisi ollut tehdä samat hommat ihan laillisesti. Lopputulos on kuitenkin sama. Ilmeisesti viranomaiset eivät ymmärrä sitä, että lähes jokainen sähköalan insinööri joka tapauksessa tekee oman talonsa sähkötyöt itse, oli siihen lupia tai ei.

Ainakin sillä sähkärillä joka ottaa vastuun sun tekemistä töistä niin aikamoinen luottamus sillä on ainakin suhun!!! jospa se tietää että olet "ammattilainen" niissä hommissa... ;))

En henkilököhtaisesti ainakaan ottaisi vastuuta jonkun muun tekemistä töistä jos en olisi kaikki asennukset nähny..

Mutta meistä on moneksi.

• kaksi viikkoa sitten
        väärin. kirjoitti:

Maksaa saman, vaikkei menisi läpi. Ennakkoarviointi maksaa vain noin 60 egee, jos ei mene läpi. Jos menee, sen voi vähentää lopullisesta hinnasta. www.seti.fi.

ja kysyin että maksaako ja vastaus oli että todistus ainoastaan maksaa. kun olisin itsekin halunnut ennakkoarvioinnin mutta vastattiin että ei kannata ennakkoarviontia tiedustella kun hakeminen ei maksa mitään vaan todistus ainoastaan. ehkä tämä ennakkoarvionti tulee kyseeseen silloin kun haetaan 1 ja 2 pätevyyksiä.

• tiedätkö
        Inssi kirjoitti:

Tiedätkö yhtään mitään turvaetäisyyksistä jne. Hankalintahan näissä hommissa on pysyä koko ajan muuttuvien määräysten mukana. esim. kohta astuu voimaan se määräys että jokainen pistorasia tulee olla vikavirtasuojattu.

• onkuin

Kuninkaita! Tai siis kuninkaallisia ainakin. Jokainen haluaa olla sähkäri!

S. niinkuin sähkäri, sähkäri tekee vaativia sähkötöitä!

K. niinkuin kirvesmies, kirvesmies hakkaa nauloja!

Tietäähän tämän jo koulutettu simpanssikin.

• Pete tietää

Olen itse ollut sähkön kanssa tekemisissä myös koko ikäni (43v) . Aloittelin jo 10v paristojen muuntajien kanssa. Elektroniikan alkeita , oma suunittelema autonmurtohälytin jo vuonna -83 jolloin ne eivät ollet niin yleisiä.Vaikka koulutukseni on lähinnä puhelintekniikkaa ja kursseja antenni, murto ja sähköturvallisuudesta. Poikana isäni teki omakotitalossa kaikki rasioiden lisäykset ja kytkimet 1970-1990 luvulla ja opetti vahvavirta puolta. siitä sitten myöhemmin kytkettiin aina kaikenlaista itse. Autotaliin vedettiin sähköt ise , tosin otettiin säkäri ottamaan linjat taulusta. Omaan huoneistooni tietenkin tein sähkövirityksiä ja vaihdoin osan rasioista "häiriösujatuiksi" nollaamalla ne remontin yhteydessä. Asitianpesukoneen sähköt otettiin rinakain hellasta. Sitten tuli se oman asuntoprojektin aika. Tutun sähkömiehen kanssa sovittiin että vedän talon johdot itse . Säkäri näytti kerran miten ne laitetaan, putkitusten teko tuntuikin aika helpolta. Kun säkäri oli kiireinen sanoin että voin myös itse kytkeä ne, samat värit vaan yhteen sanoin. Taulun en sitten koskenut ja kytkenyt. Virheet , en tiennyt mihin vikavirta suojia tarvitaan, kytkin yhteen viritykseen L1 ja L2 : n mustat vakolittimellä yhteen. siitä seurasi jonkinverran vian hakua.
        eihän sitä tue ajatelleeksi heikkovirta ihmisenä että L1, L2, ja L3 ovat eri virtoja.
        Samalla tavalla kun kytkettiin virtoja taulussa päälle, joistakin haaroista puuttui rasioita joihin oli jo kytketty virtaa. Parikerta tuli käsille, mutta kukaan ei kuollut.
        Vaikka nyt "kokeneenpana " tiedänkin joitakin miinoja joihin voi sortua jopa tavallisessa omakotitalon sähköistyksessä en ehkä seuraavassa talossa aio tehdä sähkötöitä yhtään. Tietenkin nyt on helppo tehdä rasioiden ja termostaatien , ja muiden laitteiden lisäyksiä itse kun tietää tarkalleen missä kaapelit ja jakorasiat ovat.

• sähkärinä
        Pete tietää kirjoitti:

Olen itse ollut sähkön kanssa tekemisissä myös koko ikäni (43v) . Aloittelin jo 10v paristojen muuntajien kanssa. Elektroniikan alkeita , oma suunittelema autonmurtohälytin jo vuonna -83 jolloin ne eivät ollet niin yleisiä.Vaikka koulutukseni on lähinnä puhelintekniikkaa ja kursseja antenni, murto ja sähköturvallisuudesta. Poikana isäni teki omakotitalossa kaikki rasioiden lisäykset ja kytkimet 1970-1990 luvulla ja opetti vahvavirta puolta. siitä sitten myöhemmin kytkettiin aina kaikenlaista itse. Autotaliin vedettiin sähköt ise , tosin otettiin säkäri ottamaan linjat taulusta. Omaan huoneistooni tietenkin tein sähkövirityksiä ja vaihdoin osan rasioista "häiriösujatuiksi" nollaamalla ne remontin yhteydessä. Asitianpesukoneen sähköt otettiin rinakain hellasta. Sitten tuli se oman asuntoprojektin aika. Tutun sähkömiehen kanssa sovittiin että vedän talon johdot itse . Säkäri näytti kerran miten ne laitetaan, putkitusten teko tuntuikin aika helpolta. Kun säkäri oli kiireinen sanoin että voin myös itse kytkeä ne, samat värit vaan yhteen sanoin. Taulun en sitten koskenut ja kytkenyt. Virheet , en tiennyt mihin vikavirta suojia tarvitaan, kytkin yhteen viritykseen L1 ja L2 : n mustat vakolittimellä yhteen. siitä seurasi jonkinverran vian hakua.
        eihän sitä tue ajatelleeksi heikkovirta ihmisenä että L1, L2, ja L3 ovat eri virtoja.
        Samalla tavalla kun kytkettiin virtoja taulussa päälle, joistakin haaroista puuttui rasioita joihin oli jo kytketty virtaa. Parikerta tuli käsille, mutta kukaan ei kuollut.
        Vaikka nyt "kokeneenpana " tiedänkin joitakin miinoja joihin voi sortua jopa tavallisessa omakotitalon sähköistyksessä en ehkä seuraavassa talossa aio tehdä sähkötöitä yhtään. Tietenkin nyt on helppo tehdä rasioiden ja termostaatien , ja muiden laitteiden lisäyksiä itse kun tietää tarkalleen missä kaapelit ja jakorasiat ovat.

Laitteiden ja asennusten toiminta ja kytkentä oli jännittävää ja tärkeää. Oli suuri onnistumisen ilo kun sai jonkun 3-kytkimisen porrasvalon toimimaan. Vanhemmiten olen huomannut että kytkennät, kaavat ja toiminnat eivät ole tärkein asia, vaan kojeiden ja kaapelien valinta, johtotiet ja läpiviennit, suojaukset ym. Kun on vedetty oikeanlainen kaapeli oikeaan paikkaan, niin ei homma enää kytkennästä jää kiinni. Omalla omakotityömaalla jota appiukko rakentaa, ehtii korjata töppejä ja saa itselleen anteeksi puuttuvat rasiat ja ryhmät. Kuitenkin moni päteväkin teöllisuussähköasentaja jättää suosiolla rakennussähköt sähköasentajalle. Kysymys on pelkästään kokemuksesta ja rutiinista, talonrakennuksessa on paljon asioita jotka pitää vain tietää. Kun betoniauto ajaa pihaan, on jo myöhäistä ruveta tutkimaan sääntökirjaa.

• Kipinä
        Pete tietää kirjoitti:

- Ennen oli autokatsastajat, nyt sähköasentajat!

- Olen itse tehnyt omakotitalon ja nyt teen kahteen mökkiin sähkötyöt. Ei-turhautunut asentaja käy vaan kytkemässä mittariin (osaisin senkin mutta tehdään TUKESIN mieliksi....)

- Teettäkää asentajalla minimi työt ja sit avatkaa rasiat ja kopioikaa kytkennät - ei se ole vaikeaa.

• usko pois
        Kipinä kirjoitti:

- Ennen oli autokatsastajat, nyt sähköasentajat!

- Olen itse tehnyt omakotitalon ja nyt teen kahteen mökkiin sähkötyöt. Ei-turhautunut asentaja käy vaan kytkemässä mittariin (osaisin senkin mutta tehdään TUKESIN mieliksi....)

- Teettäkää asentajalla minimi työt ja sit avatkaa rasiat ja kopioikaa kytkennät - ei se ole vaikeaa.

kipinä olla aika turhautunut. tee itse vaan omat sähkösi. älä kehoita muita maallikoita samaan. anna sähkömiesten toimia rauhassa omalla alallaan. ei kai ne sun leipää syö.ei nekään ole sun hommiasi pyrkineet tekemään.

• Meidän isä tekee teidän säh...

"Sähkärit kuvittelee olevansa jotenkin viisaampia kun muut"

EI se ole kuvitelmaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Meidän isä tekee teidän isän sähkötyöt!(siis korjaa mokat)

• Tuspooli

Näin alkuun. Oletko käynyt ihan minkään sortin koulua? Olet tainnut lintsata kansalaistaidon tunnit kansakoulussa tai peruskoulun vastaavat oppiaineet.
      EDUSKUNTA SÄÄTÄÄ LAIT. SÄHKÖMIEHET EI SÄÄDÄ OLLENKAAN LAKEJA MOUKKA.
      Onhan siellä se yksi sähkömies, tämä vanha kunnon perseen nipistäjä eli Ahteen Masa. Hän ei ole yksin päättänyt sähkölain sisällöstä. Mies häpeää muutenkin omaa sähäri menneisyyttään. Ei häntä kiinnosta paskaakaan sähköasiat. Ei kiinnostaisi kyllä minuakaan, jos saisin kansanedustajan palkalla nipistellä perseitä päivät pitkät.
      Viimeksi kun luin kuka ne kauppa- ja teollisuusministeriön päätökset oli allekirjoittanut, niin sehän oli se tuttu seiväshyppääjä. Syytä moukka ennemmin vaikka yleisurheiluliittoa, jos et saa asentaa sitä pistorasiaa. Etsi moukka ensin oikea kohderyhmä ennen kuin alat valittamaan. Alkaa herkästi liha tummumaan, kun alat sähkömiehille lakiasioista valittamaan. Valita sähkömiehille ennemmin vaikka rock&roll asioista, koska Elvis oli sähkömies. Sähkömiehille voit valittaa myös esimerkiksi sähköasennuksista, jota he tekevät tai jättävät tekemättä. Mutta sähkömiehet on aivan viattomia tähän sun pistorasia ongelmaan. Se on enemmän sun ongelma.
      Mitä helvettiä siinä yleensä valitat. Kytke se pistorasia, jos kerran osaat. Vai olisiko käynyt niin, että olet yrittänyt ja testauksessa olisi lyönyt hieman näpeille? Jotain on varmaan mennyt pieleen projektissasi, koska se paistaa läpi hieman. Olet oikeassa siinä, että kyllä simpanssi kytkee pistorasian, kun hieman opastaa. Simpanssi on älykäs eläin. Mutta simpanssi ei valita yhtään.
      Miten se sinulta onnistui loppujen lopuksi olisi kiva tietää?

Tässä tulee kuitenkin sinulle nyt käytännön ohjeet siihen valitusasiaan, jotta asiat alkaa etenemään.
      Teet nyt ensihätään valituskirjeen sinne yleisurheiluliittoon, noista sähkölakiasioista. Olet oikeassa siinä suhteessa, että niitä on syytä ehkä tarkistaa. Kerrot miten paskaa ja tyhmää porukkaa yleisurheilupiireissä on, kun ei tuon vertaa älyä pistorasioiden päälle. Jos se ongelma lähtisi sitä kautta purkautumaan.

• tuluppasulake

Ihme purkaus,meeppäs nipistelemään vaikka niitä simpanssikavereittesi perseitä.Tai mee töihin,tai hoitoon.Älytön kouhottaja,toivottavasti et meikän työmailla pyöri lässyttelemässä ja uhkailemassa.

• Reidar
        tuluppasulake kirjoitti:

Ihme purkaus,meeppäs nipistelemään vaikka niitä simpanssikavereittesi perseitä.Tai mee töihin,tai hoitoon.Älytön kouhottaja,toivottavasti et meikän työmailla pyöri lässyttelemässä ja uhkailemassa.

Kai sinä sentään sen ymmärrät, että ne on erimiehet kuin sähkömiehet, jotka laatii sähkölait. Valitukset pitää mennä oikeaan osoitteeseen. Tuspooli puhuu asiaa.

• Varokken ruuvaaja
        tuluppasulake kirjoitti:

Luitkos tuon viestin, mihin tuspooli vastasi?
        Taisi olla tuo ensimmäinen kaveri, joka vertasi sähkömiehiä simpansseihin. Jos olet samaa mieltä, niin missä se sun työmaa on, että osaa kiertää sen kaukaa.

• sesesi
        Reidar kirjoitti:

Kai sinä sentään sen ymmärrät, että ne on erimiehet kuin sähkömiehet, jotka laatii sähkölait. Valitukset pitää mennä oikeaan osoitteeseen. Tuspooli puhuu asiaa.

Kyllä asiantuntjoita on mukana värkkäämässä lakeja. Eduskunnassa ne lähinnä hyväksytään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      36
      2499
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2313
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      37
      1771
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1688
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      32
      1121
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      942
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe