Olisin halukas tietämään mitä tommonen uuden potkurin osti vaikuttaisi tai siis auttaisiko esim. tuommoinen Propulse potkuri mitään 2002 Yamaha 40hp 4-tahtisessa ja olis Buster M kanssa. Vanhassa potkurissa ei ole pahoja vikoja joten kyllä silläkin vielä mentäisi, mutta olis mielenkiintoista tietää joltain tietävältä että mitä tuo potkuri toisi. Ja olisiko oston arvoinen asia, kuiten aika arvokas se on.
Propulse potkuri!
14
6088
Vastaukset
- säädettävyys
ja rikkoutuneen lavan voi vaihtaa.Siis sitähän voi käänellä lastin mukaan.
- Drunken Sailor
Yhden propulsen tuhottuani 50hv evikalla,en suosittele.Sijota rosteriin. Propulsen ainut etu on se säädettävyys.Höpöttävät että voit vaihtaa kiville ajon sattuessa vain yhden lavan.... Joo o,jos vedän urkuauki esim. tukkiin,ni montakohan lapaa lähtee??? Luulen että yhden lavan irrottamiseksi pitää potkuria ampua kiväärillä.
- asia
Drunken Sailor kirjoitti:
Yhden propulsen tuhottuani 50hv evikalla,en suosittele.Sijota rosteriin. Propulsen ainut etu on se säädettävyys.Höpöttävät että voit vaihtaa kiville ajon sattuessa vain yhden lavan.... Joo o,jos vedän urkuauki esim. tukkiin,ni montakohan lapaa lähtee??? Luulen että yhden lavan irrottamiseksi pitää potkuria ampua kiväärillä.
on ehkä myös se,että propulsen lapa ei pikkukolhuista muuta muotoaan,kuten alu,vaan säilyttää tehonsa.
- Benqqu
Propulsen etuja:
Säädettävys-> helppo löytää sopiva potkuri
Järjettömän hyvä pito- voit nosta akoneta ja siltikin on parempi pito kuin alupotkurilla
Veneen käsiteltävyys paranee- nelilapainen potkuri puree heti-> merkittävä etu ahtaissa paikoissa ja kovassa merenkäynnissä.
Ei korroosio-ongelmia
Varauksella lapojen vaihtomahdollisuus- yleensä kuulemma menee 2 lapaa karilleajossa.
Kevyt
Haitat:
nelilapaisena huippunopeus yleensä laskee hieman
Voi olla liian raskas potkuri paketissa jossa on huono tehopainosuhde
Hinta
Rosteripotkuri tarjoaa useammat noista eduista- vaikeutena on löytää sopiva- itselläni 6 tai seitsemäs rosteripotkuri jota testasin oli veneeseeni sopiva - Majavas
Tuo ProPulse on toiminut hyvin veneessäni.
Paras puoli potkurille on sen säädettävyys tarpeen mukaab (lapakulmien muutos vie aikaa n. 1-2 min!) ja kun veneeseen on pakattuna viisi isoa miestä kamppeineen, ei vakiopotkurilla tahtonut päästä vauhtiin. Propulsella asteen muutos asetuksiin ja vene lähti taas kuormattun liukuu niin kuin pitääkin.
Uistellessa sain uistelunopeuden kohdalleen ilman jarrupusseja taas ProPulsea säätämällä ja veneen ohjailtavuus parani samalla.
Vakioaluun verrattuna ProPulse tarjoaa liki samat tehot mutta häviää trimmatulle teräspotkurille esim veneen huippunopeudessa.
Jos ajaa potkurin kiville niin tällöin yleensä saa rikki ainakin kaksi lapaa (varalavat mukaan veneeseen) tai vaihtamalla kaksi ehjää lapaa potkurin vastakkaisille puolille pääsee mereltä/järveltä hyvin takaisin kotisatamaan.
Voihan tuon 200 euroa sijoittaa huonomminkin ja testien mukaan ProPulse säästää polttoainetta verrattuna vakioaluun.
"Kippari lehden testi No. 3/01"
Venepörssi 2/2002
- The propeller pulled surprisingly well with only two blades
-In any case, ProPulse gave a good impression.
As has been said, adjustment becomes easier with a little practise even if it does not seem so at first.
ProPulse has also proved to be very strong! A member of our fishing company swung a ball from the rig with the swinging arm so the ball hit the propeller with a direct blow! We thought then, with the votes at 3-0, that the Swedish invention would disappear down to the bottom of the sea, but no! To the best of our abilities we could not find any visible marks on the blades.
Vi Båtägare no. 6 1999
- The 17" Yamaha was fastest, both between 0-20 knots and 0-25 knots, closely followed by the 17" ProPulse. As is to be expected, the bigger, 19" propellers were somewhat slower.
At 20-25 knots, the 17" ProPulse had the fastest acceleration speed of all the test propellers. - heh
Kysyjän kannattaisi ensin kertoa, että mitä nyt puuttuu.
Eli jos nyt kulkee pienellä kuormalla noin 30 solmua ja nostaa 4 henkeä liukuun, ei puutu mitään eikä Propulsesta juurikaan tule lisäarvoa. Ainakaan lisää ei tule vauhtia. Lisävauhtia voi hieman antaa teräspotkuri. - lapojen saatavuus
Ettei käy ku kaverille kun ajoi kiville ja sai (vain) yhden lavan rikki,ja meni rusetin myyjältä ostamaan varalapaa;myyjä oli ihan äimänä että ei kai hänellä mitään lapoja siihen oo.No lopuks sai tingattua hyllyssä olevasta ropelista lavan.
- ari
Mulla oli 90 hv Tohatsussa ja HT-veneessä kyseinen potkuri. Siitä ei ollut mitään hyötyä, huiput putosivat hiukan. Kannattaa nähdä vaivaa ja valita sopiva rosteri. Pulsen säädettävyydestä voisi olla hyötyä, esimerkiksi silloin jos satunaisesti on raskas kuomitus, mutta kuka viitsii jatkuvasti potkuria säädellä. Pulsen lavat ovat lisäksi erittäin herkosti riikkoontuvia, pieni hankaus kiveen, ja lapa on paskana.
- Anonyymi
Satunnaisesti raskas kuormitus, mutta kuka viitsii jatkuvasti säädellä?
- HOO Vee
pro pulse pitää tosi hyvin. hyötyä jkv. uistellessa, mutta erityisesti raskaalla kuormalla buster M ja esim. Suvi 4900 veneessä- jopa 7 raavasta n. 90-kg miestä ja varusteet pintaan. 4-5 isoa miestä ei ole mitään. Pintaan heti. Huiput putoaa n. 1-2 solmua käytännössä ei siis juuri mitään. Yhtään ei saa osua kiveen.
- H.V.
Totta on, ettå 4-lapainen Propulse pitää julmetusti. Vetää pintaan todella raskaan kuormaan. Siis esim. Buster M tai Suvi 4900(5050) kestää todellakin 5-7 miestä varusteineen (kalastus/eväät) ja pintaa heittämällä. Nopeus n. 29s todellista kun valkio 3-lapaisella 50hp kone pystyy 33s(Yamaha/Honda) elikä huiput putoaa jopa 3-4s jos lapakulmat jyrkällä. Kiville ajoa ei kestä mikään potkuri...VAHINKOA tulee aina. Mutta Propulsen hinta/-laatusuhde on hyvä. Sopii erittäin hyvin myös vesihiihtoon, ylös nousee äijä kuin äijä.
- ei ei
vei pois aika kiina
- high five
Kuinkas moni joilla on huiput laskeneet pro pulsen asennuksen jålkeen ovat vaivautuneet nostaan konetta ylemmäksi? Teräspotkuri on kyllä paras kun huippunopeutta haetaan lisää mutta kun sillä kolauttaa kivelle menee potkurin lisäksi paljon helpommin myös perä rikki. Kevyemmät muovi- ja alumiinipotkurit toimivat hyvin sulakkeena. Mielestäni huippunopeutta tärkeämpi on potkurin toimivuus matka-ajonopeudella.
- yami
Tosiaan trimmiä kestää tuo propulse paremmin kuin teräs, mutta itsellä kun keulassa oli kuormaa niin en tiedä mitä hyötyä siitä trimmistä sitten oli, vauhti ja kulutus ei muuttunut juurikaan, peräsuihku vaihtoi muotoa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821289Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021078Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611050Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12999Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ161978Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103953Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68866Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119781Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121724- 77715