Kystofix

erittäin toivoton!!!

Onko kenelläkään muulla NAISIHMISELLÄ kystofixiä, eli letkua virtsarakkoon???
Avanne kait kansankielellä nimeltään (virtsaumpi siis minulla)

Tunnen olevani AIVAN YKSIN ja ainoa tämän ongelman kanssa. Miltei tasan vuoden tämä letku on minulla ollut ja toivottomuus alkaa tappaa.. toistokatetroinnilla yritin pärjätä mutta ongelma on sekin kun ei voi matkustaa kun joutuisi kartoittamaan vieraan kaupungin rauhalliset vessat, missä pystyisi rauhassa virtsan katetroida. Kyllä on niin pattitilanne ja tosiaan ihan syvältä..
Jos jostakin löytäisin kohtalotoverin niin helpottaisi, vaikkakin tiedän/arvaan että kohtalotoverini ei välttämättä pärjää itse yhtään paremmin.

miksi tällaisesta asiasta ei puhuta millään esim. verkkoklinikan sivuilla, ei sitten missään. olen googlettanutkin ties millä sanoilla ja aina kun löytyy virtsaumpi-sivu niin kysymyksessä on MIEHELLÄ oleva ongelma..
Naisillako ei sitten virtsarakkoa ole tai ainakaan mitään virtsaumpiongelmia..

13

11974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen 25v

      Moi "erittäin epätoivoinen"!

      Mä oon 25 vuotias tyttö, ja halvaannuin vuosi sitten vyötäröstä alaspäin. Joku puoli vuotta on nyt sitten ollut tuo kystofix. Mua se ei kyllä haittaa yhtään. Haittapuolena vaan nuo virtsatien tulehdukset, ja se että lääkärini ei tahtoisi pitää mua jatkuvalla estolääkityksellä. Mikä sinua siinä sitten masentaa? Mun mielestä se on loistava keksintö!!

      • Tiinu

        Olitko onnettomuudessa vai mitä sinulle tapahtui? Onneksi olet positiivinen ja osaat elää halvauksen kanssa.


      • esto lääkityksellä

        että kohta ei mikään antibiootti enään pure kaverille joka istuu myös kuten minä pyörätuolissa kävi näin nyt enään kaksi antibioottia jotka puree enään kusi tulehdukseen mielummin luontais kostein jos mahdollista t.marko


    • kihlatulla ilmeisesti sama

      Jeps,
      epäilen vahvasti virtsaumpea, ja kroonista sellaista. Tyttökaverille tehty leikkaus häntäluun seudulle (kait kysta poistettiin) ja ilmeisesti tämän seurauksena kehittynyt krooninen virtsaumpi.
      Hän meni tutkimuksiin jalkakipujen vuoksi, tarkemmin nivusten seudulla ja ilmeni etenkin kävellessä ja ylämäissä. No lukuisten tutkimusten kautta selvisi lopulta gynegologilla, että virtsarakko on aivan täysi, vaikka juuri oli käynyt WC:ssä. (tähän asti päästy tutkimuksissa)

      Siis, tästä jatko on pimennossa, ja kovin ikävää mikäli joutuu käyttämään katetria koko loppuelämän..?!?
      Onko kellään tietoa/kokemuksia hoidoista. Miten näitä yleensä hoidetaan? Kaikki tieto tervetullutta.

      • helpottunut

        Heips!

        Olen itse aloittanut tämän viestiketjun ja nyt tässä välillä saanut ongelmaani ratkaisun, siis homma hoidettu(hoidossa).
        Letkusta pääsee ihan kätsästi eroon. Opettelin itse katetroinnin. Homma kuulosti minusta alussa ihan hurjalle ajatukselle. Epäilin sen vievän kauheasti aikaakin (siis vessareissuilla). Viikon ajan kun "treenasin" niin nyt veskissäkäynti sujuu ihan yhtä nopeasti kuin normaalisti siellä asioivilla. Erona on ainoastaan se, että poistan virtsan itse katetrin avulla.
        Mielelläni välitän lisäinfoakin jos siitä jotakin apua on.


    • Leijona Nainen

      En tiedä seuraatko vielä näitä palstoja, mutta mulla itsellä on kystofix ja olen suhteellisen nuori nainen, tosin tämä on mun kohdalla väliaikaista koska helpotusta pitäisi tulla syksyllä jolloin pääsen leikkaukseen.Mun diagnoosi on siis virtsaumpi (virtsa retentio). Ois kiva kuulla sun tarinasta enemmän koska itselläni sellainen tilanne että tuntuu mahdottamalta ja vielä tosi yksinäiseltä tän vaivan kanssa, vaivaa hankaloittaa toistuvat oireelliset virtsatietulehdukset. Toistokatetroiminen ei onnistu kivun vuoksi jonka siis aiheuttaa vti tulehdukset. Virtsaumpi tilanne minulla on ollut n.3,5 vuotta, syytä ei ole kunnolla pystytty löytämään. Odotan mielenkiinnolla jos satut huomaamaan tän ja jaksaisit vielä vastata.

      • ollaan

        Heippa!

        Bongasin Sinut nyt.

        Tässä s-osoitteeni jos haluat minut "kiinniottaa". Mielelläni vaihtelen kanssasi ajatuksia.
        Niin... minäkin tunsin olevani aivan yksin vaivani kanssa. Tuttu tunne siis.

        Terkuin
        [email protected]


      • klklklklkl

        sattumalta kävin täällä lukemassa.

        Haluaisin kuulla sinusta enemmän -jos luet tämän...
        tai viitsit vastata.

        nyt illala joudun lähtemään sairaalaan muutamiksi päiviksi tämän v-vaivan takia.
        tuo kipuasia... on peestäceestäjadeestä!!!

        palaan lukemaan palstaa kun kotiudun.

        terkuin
        klklklklkl :)


    • Anmeri

      Hei! Olen Annukka Meriö. Minulla on ollut kystofiksi noin kolme vuotta.Olen kokenut sen paremmaksi kuin toisto katetroinnin.Minulla on kystofiksi vyötärölle kiinnitetyssä mustassa pussissa.Se on melko huomaamaton,mutta kystofiksi on aiheuttanut myös ongelmia.Se on infektioriski.Olen sairastanut monia virtsatieinfektioita,muuten olen pärjännyt sen kanssa.Voimia!!!

      • mieliharmi

        Minulla on ollut virtsaamisvaikeuksia lähes 1.5 vuotta, mutta syytä ei ole selvillä, eikä edes näytä kiinnostavankaan lekureita kauheesti, kun sentään virtsaa jonkin verran saan ponnistellen tulemaan. Hyvin lähellä virtsaumpea on tässä oltu moneen kertaan ja joudun ravaamaan vessassa jatkuvasti yötä päivää, sillä rakko ei todellakaan tyhjene kokonaan. Rakkoa särkee ja pakottaa, mutta tulehdusta kun ei löydy, niin annetaan sitten asian olla, tuumasi omalääkäri.

        Olen vaihdevuosissa, joten vaivani on luokiteltu ns. toiminnalliseksi, eli ikään liittyväksi, vaikkakaan kukaan lääkäri ei olekaan sanonut, että tämä olisi tyypillinen oire, vaan vaihdevuosissa pikemminkin pissa lirahtelee housuun tahattomasti, siis on pidätysongelmia. Niitä minulla ei ole. Lääkitystä ei ole vaivaan ja odotan vain, milloin vaivani on niin pahana, että joku vaivautuisi tutkimaan mistä tämä johtuu tai ainakin jonkin avun tähän, että saisin rakon tyhjennettyä.

        Kystoskopiaan oli sairaalaan lähete, mutta se tuli bumerangin lailla takaisin, toteamus urologilta oli, että kyse on vaihdevuosiin liittyvästä toiminnallisesta häiriöstä.

        Itse olisin valmis kyllä opettelemaan katetroinnin, jolloin saisin helpotuksen, kun olo on useimmiten jatkuvasti enemmänkin kuin kurja. Lääkäreitä ei asia kiinnosta ja ohjeeksi olen saanutkin, että jos tulee täysi virtsaumpi, niin oman terveysaseman sairaanhoitaja voi katetroida. En ole aivan tyytyväinen tuohonkaan, että minun pitäisi sitten rampata siellä rakkoani tyhjennytyttämässä ja mitenkäs sitten yöaika sujuisi?

        En ole erityistä vammaa saanut, mutta epäilenkin, että jokin sairaus saattaa olla taustalla. Silti olisin kyllä paljon helpottuneempi, jos olisi keino saada rakko tyhjäksi.

        Kärsin kyllä iskiasvaivoista, joiden tiedän voivan aiheuttaa virtsaamisvaivaa, mutta siihenkään ei kukaan lääkäri ole ottanut mitään kantaa.

        Tsemppiä teille kaikille. Ei todellakaan häävi vaiva tämmöinen, mutta jos edes katetroinnilla saisi sen yhden tärkeimmistä kehon toiminnoista hoidettua, niin olisin todella tyytyväinen.


      • mieliharmi
        mieliharmi kirjoitti:

        Minulla on ollut virtsaamisvaikeuksia lähes 1.5 vuotta, mutta syytä ei ole selvillä, eikä edes näytä kiinnostavankaan lekureita kauheesti, kun sentään virtsaa jonkin verran saan ponnistellen tulemaan. Hyvin lähellä virtsaumpea on tässä oltu moneen kertaan ja joudun ravaamaan vessassa jatkuvasti yötä päivää, sillä rakko ei todellakaan tyhjene kokonaan. Rakkoa särkee ja pakottaa, mutta tulehdusta kun ei löydy, niin annetaan sitten asian olla, tuumasi omalääkäri.

        Olen vaihdevuosissa, joten vaivani on luokiteltu ns. toiminnalliseksi, eli ikään liittyväksi, vaikkakaan kukaan lääkäri ei olekaan sanonut, että tämä olisi tyypillinen oire, vaan vaihdevuosissa pikemminkin pissa lirahtelee housuun tahattomasti, siis on pidätysongelmia. Niitä minulla ei ole. Lääkitystä ei ole vaivaan ja odotan vain, milloin vaivani on niin pahana, että joku vaivautuisi tutkimaan mistä tämä johtuu tai ainakin jonkin avun tähän, että saisin rakon tyhjennettyä.

        Kystoskopiaan oli sairaalaan lähete, mutta se tuli bumerangin lailla takaisin, toteamus urologilta oli, että kyse on vaihdevuosiin liittyvästä toiminnallisesta häiriöstä.

        Itse olisin valmis kyllä opettelemaan katetroinnin, jolloin saisin helpotuksen, kun olo on useimmiten jatkuvasti enemmänkin kuin kurja. Lääkäreitä ei asia kiinnosta ja ohjeeksi olen saanutkin, että jos tulee täysi virtsaumpi, niin oman terveysaseman sairaanhoitaja voi katetroida. En ole aivan tyytyväinen tuohonkaan, että minun pitäisi sitten rampata siellä rakkoani tyhjennytyttämässä ja mitenkäs sitten yöaika sujuisi?

        En ole erityistä vammaa saanut, mutta epäilenkin, että jokin sairaus saattaa olla taustalla. Silti olisin kyllä paljon helpottuneempi, jos olisi keino saada rakko tyhjäksi.

        Kärsin kyllä iskiasvaivoista, joiden tiedän voivan aiheuttaa virtsaamisvaivaa, mutta siihenkään ei kukaan lääkäri ole ottanut mitään kantaa.

        Tsemppiä teille kaikille. Ei todellakaan häävi vaiva tämmöinen, mutta jos edes katetroinnilla saisi sen yhden tärkeimmistä kehon toiminnoista hoidettua, niin olisin todella tyytyväinen.

        Jotenkin tunnen oman vaivani siltikin todella mitättömäksi, vaikka lääkäri on viitannutkin myös mahdollisen sairauden olevan taustalla. Olen kyllä maininnut reumatautien olevan kovasti lähisukulaisilla sekä myöski MS-taudin, joka oli isäni siskolla todella ärhäkkää laatua, tosin ei varmaa ollut lääkityksistäkään tietoa.

        Toivon tosissani, ettette pidä minua ihan kirjaimellisesti mieliharmina täällä, sillä tämä vaiva on minulle täyttä totta, eikä siihen naisilla ole edes lääkitystä.

        No, nyt keskitynkin ajattelemaan teitä muita ja tsemppaamaan kaikkia muitakin ajattelemaan positiivisesti. Kesää kohti ollaan menossa, että kohina vain käy. Aurinko jo paistaa ikkunoista, mutta ei ihan vielä jaksa lämmittää näillä pakkasilla, mutta mukava sitä on katsella sisältäkin ikkunan takaa, kun se helottaa niin kauniisti.

        Tsemppiä teille jokaiselle ja oikein hyvää vointia.


    • irja

      moikka! Olen 47 vuotias tyttö ja minulle laitettiin kystöfiksi. Kun minun selän leikkausta pitkitetiin liian kauan. Virtsani ei tuu ala kautta ihan kaikki. Sinne jää pissaa liian paljon 300mg joka on liian paljon. Nyt alkaa olla lääkeet jo kortilla. Nytten pyritään vaihtaan joka 3 kk päästä letku. Loppukuussa se alkaa tulehtua ja joudun syömään antipioottia. Kyllä minusta se on paljon parempi kuin se toisto katertrointi. Miten sen saa jossain vessassa tosi paha tehä. Toiset osaa mut minä en osaa tehdä sitä hommaa. Vaikka olen ollut opissa. Kyllä kun se arpeutuu niin se vaihto käy tosi hienosti eikä satu. Siinä on tosi tärkee juoda vettä päivässä. Juon sitä vaikka ei maistukaan niin pakko kitata. Kuulin yhdelta naiselta kun hänellä oli avanne niin se sanoi että meillä on tämä ihan pikku juttu kuin on muilla ihmisillä. Nyt kun olen pitänyt sitä niin en ihan hevin anna sitä jos siitä tulee kuulema hirveet munuaiskivut. Ei nekään mikään mukava oo.
      Äitini kuoli munuais tautiin. Pidetään vaan lippu korkeella. Jos ooikein tiukka paikka tulee niin on semmonen lääke kuin litalgia. se helpottaa pikkusen mut se vesi on tosi tärkee.En voi juoda makeeta kun se tahtoo lihottaa. koita jaksaa kyllä se mersu on hyvä ystävä parmpi kuin se toistokatetrointi. Heippa hei ja kivasti menny.

    • Maaritti

      Nämä viestit ovat jo hiukan vanhoja itselläni oli ensin kestokatetri virtsaretention vuoksi ja rakko venyttynyt niin ettei voi mitään, mutta jatkuvien infektioiden takia syyskuussa laitettiin kystofix ja pysyväksi jää no nyt marraskuu ja aloitettu estolääkitys ja ja neljä antibioottikuuria siitä huolimatta kun nyt kystofix juuri ja isohkoihoalue tulehtunut ja viides antibiootti kuuri estolääkityksestä huolimatta, että sellanen tapaus ja kaikki alkoi reilu kaksi vuotta sitten poistetun kohdun vuoksi ja en voi muuta kun katua sitä toimenpidettä ja sen jälkeen muodostui abskessi joka poistettiin leikkauksella joka oli viedä hengen ja vaurioitti selän hermot joka muutenkin täysin paskana ja hämeenlinnassa ilmeisesti yksi ainoa ortopedi, että semmoinen taso suomalaisessa lääketieteessä seuraava leikkaus odotan innolla kun kirurgin veitsellä joku työttömyyskortiston tai juuri valmistunut no olen itsekin hoitaja ja näin nelikymppisenä kohta työkyvyttömyys eläkkeellä, että ainoa tuon keskussairaalan kandi joka itämaista syntyperää oleva nainen puhui ainakin suomea ja kertoi asioista niin että ymmärsin eli hän oli ihminen eikä joku itseään täynnä oleva juippi joka seuraa vanhoja potilaskertomuksia ja kaivaen ne ikävimmät asiat esiin että, kysymys kuuluu voiko kiinteistöä sanoa sairaalaksi, jossa ei riittävästi lääkäreitä saati päteviä, aivan sama kun menisi bingoon ja odotat siellä muiden kanssaihmisten kanssa jännittyneenä sen alkamista kunnes joku vahtimestari tulee ilmoittamaan että bingo on peruttu vetäjän sairastumisen takia...!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5993
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3645
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1935
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1929
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      75
      1601
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1418
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1416
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe