Lueskelin tuon hoitajan aloittaman viestiketjun jonka otsikko oli omaisille.
Kylläpä nousi niska karvat pystyyn, ei voi muuta sanoa. Taitaa olla hoitsulta oman työnsä sisältö kadoksissa, sekä myös halu tehdä tätä työtä vanhusten ja sairaiden parissa. Toivottavasti hän lukaisi kirjoituksensa läpi ja edes joku kello alkoi soimaan. Itse neuvoisin kyllä vaihtamaan alaa.
Vähänhän meitä hoitajia on, jotka todella tykkäävät työstään, ja haluavat nimenomaan tehdä työtä dementoituneiden ihmisten hyväksi ja parhaaksi. Mutta itse olen sitä mieltä, että mielummin sitten vaikka vähemmällä väellä, kunhan se työkaveri on semmoinen että tykkää myös työtään tehdä, silloin kaikki sujuu ja kiireenkin keskellä ehditään yksilöllisesti hoitaa kaikki vanhukset.
Meillä on 14 pitkälle dementoitunutta hoidettavaa, henkilökunta vahvuus on yleensä 2 aamulla, 2 illalla, joskus kolmas apuna. Meillä ei ole omia ruokatiloja, joihin kadota viettämään ruokataukoa, vaan me syödään samassa pöydässä vanhusten kanssa samaan aikaan. Me ollaan aina näkyvillä, aina saatavilla. Myös omaisten tavoitettavissa. Kyllä meille saa jutella asioitaan, vaikka me syödäänkin, toki se ei ole kivaa ehkä kummallekkaan puolelle, mutta joskus ei ole muuta vaihtoehtoa, omaisillakin kun on joskus kiire omiin töihinsä ym.
Ei ole omaisten vika, jos meitä on vähän. Ja paikassa, jossa ei ole vierailu aikoja, ei myöskään ole aikoja, jolloin omaiset ei saisi tulla puhumaan meidän kanssa. Ja kyllä meidän hoitajien tulee kunnioittaa sitä sidettä, joka omaisen ja dementoituneen välillä on. Jossain kirjoituksessa olen lukenut kuvattavan toiseksi kuolemaksi sitä, kun dementoitunut annetaan jonnekkin hoitopaikkaan hoidettavaksi, ei siinä ole pelkästään ilon tunteita että hoitopaikka on järjestynyt, vaan on siinä luovuttamisen tuskaa, epäonnistumisen tunnetta kun ei kyennyt hoitamaan loppuun asti, huonoa omaatuntuoa.. ym. ym.. ja niissä meidän on myös tuettava näitä omaisia.
Dementia kodeista
8
1532
Vastaukset
- hyvä
kirjoitus sinulta.Sinulla on hyvän hoitajan ominaisuudet.Olet samoilla linjoilla kanssani.
Arvaa vaan menikö minulla kylmät väreet,luettuani hoitsun vuodatusta,hirvittää ajatuskin,että jossain on hoitsun tapainen henkilö hoitamassa vanhuksia.- martta_vaan
on jättänyt upean olon. Meillä on edessä dementikon siirtäminen pois kotoa johonkin laitokseen ja olen lukenut myös kauhulla ns. hoitsun tekstin. Jätät hyvän mielen että hoito ja hoitajat voi olla inhimillisiä. Kiitos sinulle Kaisa
- Kaisa
martta_vaan kirjoitti:
on jättänyt upean olon. Meillä on edessä dementikon siirtäminen pois kotoa johonkin laitokseen ja olen lukenut myös kauhulla ns. hoitsun tekstin. Jätät hyvän mielen että hoito ja hoitajat voi olla inhimillisiä. Kiitos sinulle Kaisa
Niin paikkoja kuin hoitajiakin. Silti ainakin tahdon uskoa, että suurin osa meistä on niitä hyviä ja empaattisia hoitajia, jotka todella välittävät siitä mitä tekevät.
Sen takia halusin tänne kirjoittaa, ja korostaa myös sitä toista puolta. Koska kamalan usein vain päivitellään niitä huonoja kokemuksia ja tapahtumia. Toki hyvässäkin paikassa joskus voi olla jotakin jäänyt tekemättä, mutta siihen on yleensä täysin ymmärrettävä syy, jos kysäisee hoitajalta.
Kiva jos olen kirjoituksellani voinut vähän valaa uskoa ja positiivisuutta :) - Yrittäjä- hoitaja
Kaisa kirjoitti:
Niin paikkoja kuin hoitajiakin. Silti ainakin tahdon uskoa, että suurin osa meistä on niitä hyviä ja empaattisia hoitajia, jotka todella välittävät siitä mitä tekevät.
Sen takia halusin tänne kirjoittaa, ja korostaa myös sitä toista puolta. Koska kamalan usein vain päivitellään niitä huonoja kokemuksia ja tapahtumia. Toki hyvässäkin paikassa joskus voi olla jotakin jäänyt tekemättä, mutta siihen on yleensä täysin ymmärrettävä syy, jos kysäisee hoitajalta.
Kiva jos olen kirjoituksellani voinut vähän valaa uskoa ja positiivisuutta :)En ole lukenut sitä hoitsun viestiä, johon viitattii. Omistan 12 paikkaisen palvelukodin dementoineille. Voin jokaisen asukkaan puolesta sanoa, että heistä välitetään aidosti. Joidenkin kohdalla voisi jopa sanoa, heidän elävän elämänsä onnellisinta ja turvallisinta aikaa (alkoholisoitunut poika, toisella - vaimo, kolmannella myös paha liikuntavamma) hoidossamme.
Jokaisen asukkaan kohdalla on, etenevästä sairaudesta huolimatta tapahtunut selvää kuntoutumista liikkumisessa, sanallisessa komunnikoinnissa, painon suotuissassa kehittymisessä, mielialan kohentumisena. Me emme ole ihmeiden tekijöitä, vaan annamme heille omaa aikaamme, arvostaen heidän mielipidettään ja koskettamalla heitä rauhoittavasti.
Näin meillä Oulun tienoolla. - olisi hyvä
Yrittäjä- hoitaja kirjoitti:
En ole lukenut sitä hoitsun viestiä, johon viitattii. Omistan 12 paikkaisen palvelukodin dementoineille. Voin jokaisen asukkaan puolesta sanoa, että heistä välitetään aidosti. Joidenkin kohdalla voisi jopa sanoa, heidän elävän elämänsä onnellisinta ja turvallisinta aikaa (alkoholisoitunut poika, toisella - vaimo, kolmannella myös paha liikuntavamma) hoidossamme.
Jokaisen asukkaan kohdalla on, etenevästä sairaudesta huolimatta tapahtunut selvää kuntoutumista liikkumisessa, sanallisessa komunnikoinnissa, painon suotuissassa kehittymisessä, mielialan kohentumisena. Me emme ole ihmeiden tekijöitä, vaan annamme heille omaa aikaamme, arvostaen heidän mielipidettään ja koskettamalla heitä rauhoittavasti.
Näin meillä Oulun tienoolla.jos suinkin sinun ajastasi liikenisi lukasta hoitsun kirjoitus.Kyllä se niin karvat nostatti pystyyn.Löydät kirjoituksen ihan tämän keskustelupalstan kärkipäästä.Otsikolla,Omaisille kirjoittanut hoitsu.Kerroppa sitten mielipiteesi tähän keskusteluketjuun.
- Miep
Yrittäjä- hoitaja kirjoitti:
En ole lukenut sitä hoitsun viestiä, johon viitattii. Omistan 12 paikkaisen palvelukodin dementoineille. Voin jokaisen asukkaan puolesta sanoa, että heistä välitetään aidosti. Joidenkin kohdalla voisi jopa sanoa, heidän elävän elämänsä onnellisinta ja turvallisinta aikaa (alkoholisoitunut poika, toisella - vaimo, kolmannella myös paha liikuntavamma) hoidossamme.
Näin meillä Oulun tienoolla.Että asiakkaista välitetään ja pidetään hyvää huolta. Mutta en ihan menis hehkuttamaan tuommoista, että jotkut elävät jopa elämänsä parhainta aikaa nyt... muistamattomina, sairaina ja jossakin hoitolaitoksessa. Jotenkin siitä tulee erittäin paha olla. Kukaan meistä ei voi sanoa toisen elämästä yhtään mitään, ja niistä syistä, joiden takia on missäkin elämäntilanteessa ollut. Se mikä meistä tuntuu kamalalta ja pahalta, ei sitten ehkä kuitenkaan ole todellisuudessa sitä ollut.
Meidän asukkaista juuri ne joilla on erittäin vaikeita elämäntarinoita takana, väkivaltaa, alkoholia ym. ym. ovat aika vaativia hoidettavia, koska kun muisti on heikentynyt ovat myös mielen suoja-aidat kaatuneet, ja monet kipeät muistot tulevat levottomuutena, ahdistuksena ja pahana olona esiin. Silloin ei useinkaan sanat auta, vaan pidetään toista sylissä, lähellä. Arvostavasti ja hellästi koskettaen. Tai vain istutaan vierellä ja kuunnellaan. - osa vois vaihtaa alaa
martta_vaan kirjoitti:
Älkää viekö omaistanne ainaskaan vellamokotiin,siellä on todella huono hoito ja varsinkin johtaja on aivan kamala.
- mirkku
osa vois vaihtaa alaa kirjoitti:
Älkää viekö omaistanne ainaskaan vellamokotiin,siellä on todella huono hoito ja varsinkin johtaja on aivan kamala.
Olisit nyt vähän perustellut, kun kerran nimesit paikankin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579