Joskus kouristuskohtauksen aikana joku soittaa aina lanssin. Yleensä lanssin tullessa olen silleen unelias että mielelläni menisin kotiin nukkumaan, mutta mielellään kuljettavat aina päivystykseen.
Sit perästä tulee sekä lanssimaksu että poliklinikkamaksu, vaikka polilla yleensä vaan sanon samat jutut että epikohtaus oli juu, väsyttää vaan, voisin mennä tästä kotiin.
Ja ihmiset soittaa sen auton todella herkästi, riittää että pari kertaa nytkähtää jossain julkisessa tilassa. Siis, kilttiä kyllä, ja parempi näin päin.
Mut pitääkö mun tosiaan repiä nuo eurot kuukauden ruokabudjetista? Opiskelijana mulla on ihan oikeasti huoli päällä muutamasta kympistä.
Kuka maksaa ambulanssin?
31
3273
Vastaukset
- sauvatar
käynyt mullekkin noin ja en tiedä miksi joskus saan kyydistä maksun ja toisinaan en saa ? Olen ehkä 2 x maksanut ja muut kyydit ovat olleet ilmaisia. Sori, en osannut neuvoa sinua, tosiaan kiinnostaa MIKSI ?
- FannyH
Crosspostaan tuon edellisen sinne, ja palaan mahd. vastausten kera.
- Ansku18
kiinnostaa miten tuo homma menee...
- tarjasusanna
viimeksi sain laskun 9,25 euroa amparikyydistä,siitä en motkota..mutta sairaalahoidosta mulla on kyllä sanomista,miksi maksaa tyhjästä...
- sauvatar
niin ajattelin, kun sain kohtauksen rapussa (en omassa) oli joka paikka veressä ja naapuri oli soittanut ambulanssin.Vietiin sairaalaan tikattavaksi ja siellä makasin monta tuntia ilman ruokaa. Sanoin miehelleni, että haksitko voikkaria ja jotain kauhee nälkä. Kanttiini oli just mennyt kiinni ja sain 2 voileipää ja lasin maitoa muistaakseni vasta klo:23.00 ja jouduin jäämään yöksi vaikka olisin halunnut kotiin nukkumaan jossa olisin rauhassa saanut nukkua. Jouduin huoneeseen jossa oli 2 miestä toinen siirrettiin yön aikana pois ja se metelöitsijä jäi kaveriks. Yöllä 3x soitin kelloa hänen puolestaan, kun valitti vatsa kipuaan useaan otteeseen. Hoitaja oli hänelle tosi tyly, kun mies oli yöllä paskonut vaippansa.Että näin.
- FannyH
sauvatar kirjoitti:
niin ajattelin, kun sain kohtauksen rapussa (en omassa) oli joka paikka veressä ja naapuri oli soittanut ambulanssin.Vietiin sairaalaan tikattavaksi ja siellä makasin monta tuntia ilman ruokaa. Sanoin miehelleni, että haksitko voikkaria ja jotain kauhee nälkä. Kanttiini oli just mennyt kiinni ja sain 2 voileipää ja lasin maitoa muistaakseni vasta klo:23.00 ja jouduin jäämään yöksi vaikka olisin halunnut kotiin nukkumaan jossa olisin rauhassa saanut nukkua. Jouduin huoneeseen jossa oli 2 miestä toinen siirrettiin yön aikana pois ja se metelöitsijä jäi kaveriks. Yöllä 3x soitin kelloa hänen puolestaan, kun valitti vatsa kipuaan useaan otteeseen. Hoitaja oli hänelle tosi tyly, kun mies oli yöllä paskonut vaippansa.Että näin.
Mut oli uneliaana roudattu päivystykseen, ja talvivaatteet päällä käsilaukku kainalossa heräilin sairaalasängystä joka oli parkkeerattu ulko-oven viereen. Päivystyshalli oli tupaten täynnä. Olin hitsin väsynyt ja kävelin vaan ulos ja otin ratikan kotiin.
Tunnin päästä POLIISI soittaa ovikelloa että olin poistunut kuulemma ilman lupaa, "Nyt lähetään takasin sairaalaan".
Mulla paloi totaalisesti pinna että piti vielä lähteä TAKAISIN sinne täyteen päivystyssaliin että muutaman tunnin päästä näkee lääkärin joka automaattisesti vaan sanoo että "okei, ei täs sit mitään, mee kotiin vaan".
Ja siitä sit maksoin 9,25 plus 22 eukkia.
Kun jos ihmiset tietäis enemmän, niin olisivat antaneet mun nykiä muutaman kerran ja vähän aikaa istua alas ja levähtää.
Kilttejähän ne on, mutta kun tuntuu että KUKAAN ei tiedä epikohtauksista mitään. - tarjasusanna
FannyH kirjoitti:
Mut oli uneliaana roudattu päivystykseen, ja talvivaatteet päällä käsilaukku kainalossa heräilin sairaalasängystä joka oli parkkeerattu ulko-oven viereen. Päivystyshalli oli tupaten täynnä. Olin hitsin väsynyt ja kävelin vaan ulos ja otin ratikan kotiin.
Tunnin päästä POLIISI soittaa ovikelloa että olin poistunut kuulemma ilman lupaa, "Nyt lähetään takasin sairaalaan".
Mulla paloi totaalisesti pinna että piti vielä lähteä TAKAISIN sinne täyteen päivystyssaliin että muutaman tunnin päästä näkee lääkärin joka automaattisesti vaan sanoo että "okei, ei täs sit mitään, mee kotiin vaan".
Kun jos ihmiset tietäis enemmän, niin olisivat antaneet mun nykiä muutaman kerran ja vähän aikaa istua alas ja levähtää.
Kilttejähän ne on, mutta kun tuntuu että KUKAAN ei tiedä epikohtauksista mitään.siellä saa olla ihan oman onnensa nojassa,ei millään pahalla vanhuksia kohtaan,mut eikö neurolla voisi olla eri osasto työikäisille ja vanhuksille -
lääkärinkiertoa lukuunottamatta kukaan ei käyny kertaakaan kysymässä mitä kuuluu..lääkärinkierrolla sitä vastoin sakkia piisas - mielestäni ihan liikaa..
hoitotyötä on uudistettu ja kehitetty vallan niin hyvin että nyt viimeksikin tuntui kuin olisi mennyt ajassa taaksepäin monta vuosikymmentä - sintti_
FannyH kirjoitti:
Kilttejähän ne on, mutta kun tuntuu että KUKAAN ei tiedä epikohtauksista mitään.Et kai tosissaan odota, että kaikki suomen kansalaiset tietäisi epilepsiasta, sen todellisuudesta ja hoidosta? Ohjeet maallikolle on aika selvät: soita AINA ambulanssa. Hirveän harvalla on sellaista kokemusta ja ammattitaitoa, tai sitten vaikka telepatiaa, että tietäisi miten toinen voi ja kuinka vakavasta tilanteesta on kyse.
Aika vastuutonta minusta alkaa netissä kehoittaa ihmisiä olematta soittamaan lanssia; joku vaikka menettää henkensä sen seurauksena. - timanttimies
sauvatar kirjoitti:
ko huonos seuras
- sauvatar
FannyH kirjoitti:
Kilttejähän ne on, mutta kun tuntuu että KUKAAN ei tiedä epikohtauksista mitään.mainita. mäkin heräsin sairaalan aulassa ulko-oven vastapäätä ja talvitakki oli sentään laukun kanssa jalkapäähäni laitettu. kuku vaan olisi voinut napata laukkuni ja rahani, passin ym... Olisivat edes takin alle laittaneet ne. 2 tuntia siinä makasin ennenkuin pääsin aulassa olevaan "huoneeseen", joka oli verholla eristetty ja senkin jaoin toisen naisen kanssa. En tarkoita, että mitään yksityishuonetta olisin tarvinnutkaan, mutta se väsymys ja kipu mikä on Epi kohtauksen jälkeen niin en millään jaksaisi kuunnella mitään ääniä vaan nukkua rauhallisessa paikassa ja mieluiten omassa sängyssä. En ole mikään kylässä nukkuja. Se yöllinenkin melu oli kamalaa, mannet kävi siinä aulassa riehumassa ja poliisit tuli niitä rauhoittelee ym... kaikki kuulin. Ihme etten saanut lisää kohtauksia.
- tarjasusanna
sauvatar kirjoitti:
sanoi lääkäri..sen vuoksi vievät sairaalaan tai terveyskeskukseen selviämään - ambulanssinhenkilökunta vie sinne minne katsoo parhaimmaksi
- sauvatar
sintti_ kirjoitti:
Et kai tosissaan odota, että kaikki suomen kansalaiset tietäisi epilepsiasta, sen todellisuudesta ja hoidosta? Ohjeet maallikolle on aika selvät: soita AINA ambulanssa. Hirveän harvalla on sellaista kokemusta ja ammattitaitoa, tai sitten vaikka telepatiaa, että tietäisi miten toinen voi ja kuinka vakavasta tilanteesta on kyse.
Aika vastuutonta minusta alkaa netissä kehoittaa ihmisiä olematta soittamaan lanssia; joku vaikka menettää henkensä sen seurauksena.enemmin ambulanssi paikalle vaikka turhaan sillä hehän arvioivat missä kunnossa me olemme. Ei tuntematon voi tietää mikä kohtaus meillä on esim. sydän, diabetes , epi vai muu sairaus monesta ? Monet katsoo, että siinä on juhlittu liikaa ja kadulle sammuttu. Oon monelle soittajalle kiitollinen ! Hälytyksiä on varmasti useita samaan aikaan, joten kyllä siinä ripeästi täytyy arvoida toisen tila ja hoitoon saattaa. Itse enemmän protestoin sitä kuinka päivystyksissä hoito on hidasta ja kylmät aulat joissa joudumme makoilemaan "turhaan" on yhtä tuskaa. Harvoin kukaan käy katsomassa ja kyselemässä vointia, kotona olisin paremmassa valvonnassa ja hoidossa.Ainahan sitä helpommin negatiivista palautetta annetaan, kuin positiivista ja "naisia, kun olemme niin emmehän me mihinkään koskaan tyydy".
- timanttimies
vaa maksaa joku 9 euroa
- sauvatar
kaikki amppari kyydit on ilmaisia ? Käytävällä en nuku vaikka kuinka väsyttäisi. Kerran yhdestä sairaalasta lähdin kotiin. lääkäri ei olisi päästänyt, mut soitin miehelleni ja sanoin, et tuu hakee mut pois täältä. Jouduin puhutteluun ja eihän ne voineet väkisin pitää. Allekirjoitin lapun jossa sanoin lähteväni omasta halusta ja itse vastaan itsestäni ja lähdin menee. Jääräpäinen kun olen niin teen mitä päätän ja sairaalaan en enään jää. Eri sitten jos olen tutkimuksissa.
- timanttimies
sauvatar kirjoitti:
kaikki amppari kyydit on ilmaisia ? Käytävällä en nuku vaikka kuinka väsyttäisi. Kerran yhdestä sairaalasta lähdin kotiin. lääkäri ei olisi päästänyt, mut soitin miehelleni ja sanoin, et tuu hakee mut pois täältä. Jouduin puhutteluun ja eihän ne voineet väkisin pitää. Allekirjoitin lapun jossa sanoin lähteväni omasta halusta ja itse vastaan itsestäni ja lähdin menee. Jääräpäinen kun olen niin teen mitä päätän ja sairaalaan en enään jää. Eri sitten jos olen tutkimuksissa.
tai oot vaa kuriton kakara
- sauvatar
timanttimies kirjoitti:
tai oot vaa kuriton kakara
torven soittaja. Vakavilla asioilla ei provoilla. Enemmän itse provoilet, kun luen kirjoituksiasi. Et pysy aiheessa ja vastaustasi yhä odottelen.
- timanttimies
sauvatar kirjoitti:
torven soittaja. Vakavilla asioilla ei provoilla. Enemmän itse provoilet, kun luen kirjoituksiasi. Et pysy aiheessa ja vastaustasi yhä odottelen.
varmaa saanu juu kaiken,minkä oot halunnukki
- timanttimies
timanttimies kirjoitti:
varmaa saanu juu kaiken,minkä oot halunnukki
mä oon senverran kaikenmoises paskas rypeny,et mul ei riitä kusipäille huomiota
- sauvatar
timanttimies kirjoitti:
mä oon senverran kaikenmoises paskas rypeny,et mul ei riitä kusipäille huomiota
sun pinnat kotiin. Vai kaiken saanut, kyllä mä oon tavallinen pulliainen. Kovalla työllä oon elantoni ja omaisuuteni hankkinut. Myös paljon nähneenä elämää sen huonot ja hyvät puolet. Miksi otat niin itseesi. Harjoittele hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet vai eikö psyyke kestä ?
- Hugo
Tähän mennessä olen saanut tiedon, että kuljetuksista tietäisi [email protected].
- sauvatar
Lankista tavoittanut ? Ootko joutunut kyydeistä maksamaan ?
- timanttimies
viety ambulanssilla,9e,omavastuu
- Hugo
sauvatar kirjoitti:
Lankista tavoittanut ? Ootko joutunut kyydeistä maksamaan ?
Olen joutunut kerran asuessani Joensuussa kyydistä maksamaan ja palvelu oli vielä oudon huonoa. Sinänsä sairaalassa oli kyllä ok olla sen jälkeen ja hyvä ruoka teki oikein hyvää, mutta viikon olo sairaalassakin maksoi.
Timanttimies voi hyvinkin puhua totta tuon 9 euron suhteen. Siihen tulee vielä varmaan katto, että vuoden aikana ei tarvitse maksaa aivan hirveesti noita kuljetuksia. Ihmettelin kysyessä pelastustoimelta, että he eivät tiedä asiasta, koska hekin kuitenkin hoitavat kuljetuksia. Palo-asemat hoitavat hoitavat ainakin Helsingissä osan sairaankuljetuksista.
Ensi viikolla varmaan saan yhteyttä, mutta vastauksesta en osaa sitten sanoa. Hieman epäilen, että asia ei ole aivan täysin yksinkertain 9 euroa kuitenkaan, koska jopa te sanotte, että osa päässyt ilmaiseksi. - tarjasusanna
timanttimies kirjoitti:
viety ambulanssilla,9e,omavastuu
on ilmeisesti se 9 euroa,sellasia summia olen itse joutunut maksamaan
ampparissa pyytävät nimen sellaseen lappuun jolla he saavat suoraan lopun osan Kelalta - timanttimies
tarjasusanna kirjoitti:
on ilmeisesti se 9 euroa,sellasia summia olen itse joutunut maksamaan
ampparissa pyytävät nimen sellaseen lappuun jolla he saavat suoraan lopun osan Kelaltaviimenen reissu oli 2,5 vuotta sitte,joo hinta on voinu nousta sitte ko on poltto-aine kallistunu
- Hugo
Ohessa/alla nimimerrkkini jälkeen informaatiota ambulanssikuljetuksista/poliklinikkamaksuista. Täydellistä vastausta ei näköjään sieltäkään saa, mutta toivottavasti tämä auttaa hieman selventämään asiaa. Vastasivat yllättävän nopeasti, joten jos haluaa esittää kysymyksiä, niin sinne voisi osoittaa kysymyksiä ja mielestäni perusteltuja parannusehdotuksia.
Mielestäni on väärin viedä kohtauksen saaneelta aina rahaa ja vedota, että toimeentulotukea voi hakea, jos ei ole rahaa.
T. Hugo
Tilanne on tosiaan se, että sairaankuljetusajoneuvolla sairaalaan tai
terveyskeskukseen kuljetettu joutuu maksamaan kuljetusmaksun omavastuuosuuden
sekä poliklinikka- tai terveyskeskusmaksun. Tämä periaate koskee kaikki
tilanteita, jolloin henkilö on kuljetettu hoitoon, vaikka tilanne käytännössä
osoittautuisi sellaiseksi, että henkilö ei tarvitse hoitoa. Kuitenkin mm.
epilepsiakohtauksen saanut ja sen vuoksi mahdollisesti tajuton henkilö on
lääketieteellisistä ja hoidollisista syistä kyllä aina perusteltua viedä
vastaantotolle, jotta kohtaukseen johtaneet syyt voidaan selvittää ja
tarvittaessa suunnitella hoito uudelleen jotta jatkossa vältyttäisiin
kohtauksilta.
Jos henkilö on vähävarainen, hänellä on mahdollisuus hakea toimeentulotukea
sosiaalitoimistosta toimeentulotukilaissa säädetyin edellytyksin.
Lisäksi terveydenhuollon vuotuinen maksukatto koskee myös poliklinikkakäyntejä.
Maksukatto on nyt 590 euroa. Jos se on täyttynyt, ovat käynnit maksuttomia.
Samoin sairaankuljetuksessa on erillinen vuosikatto kustannuksille, jonka
jälkeen kuljetuksista ei peritä erikseen maksua, rajaa en nyt valitettavasti
muista.
terveisin Pekka Järvinen/stm
- meni näin
siis täh????? ai että te ootte maksanu kun teidät on viety ambulanssilla polille kohatuksen jälkeen/aikana...?????
kaksi kertaa on tullut ambulanssimiehet paikalle kun olen kohtauksen saanut, ikinä eivät ole mihinkään vieneet, kerran soittivat lääkärille jonka kanssa olin puolitokkurassa puhelimessa puhunut, ilmeisesti olin vaakutellut olevani kunnossa... ja molemmilla kerroilla tuli lasku perästä, en muista mikä oli maksun "syy", mutta ei minua ikinä mihinkään viety, joten maksoin ilmeisesti siitä että soitettiin ambulanssi...
että onko mua nyt kiskottu ihan turhaan,vai mitä helvettiä????- Hugo
Niin ainakin poliklinikka maksu on ollut turha. Ethän edes käynyt siellä. Tuskin tosin siitä laskua olet saanut.
Juristina tiedän, että laskuja tupataan lähettämään ilman, että niissä kovin tarkasti ilmoitetaan, että mistä se lasku koostuu eli laskun erittely on huono. Jos sinulla on lasku tallessa, niin tarkista, että mistä siinä on laskutettu ja jos ovat laskuttaneet "käynnistä kotona", silloin ei sinulla ole lienee syytä valittaa? Kuluja kyllä syntyy jo siitä, että tilanne tullaan tarkistamaan. Mielenkiintoinen tilanne, että sinä olet pystynyt kieltämään viemisesi.
Jos katsot, että sinun ei tule maksaa ollenkaan, niin soita laskussa olevaan numeroon ja sano asiasta. Jos laskussa ei ole sanottu, että mistä laskutettu, niin minä ainakin (jos jaksaisin) soittaisin ja sanoisin, että jätän maksamatta. Aiheellista laskua tosin ei kannata jättää maksamatta, koska sairaanhoitopiirit kyllä tulevat perimään sitten laskut korkojen kera. - satunnainen kohtauksiensaaja
Olen aina herännyt ennen ambulanssin tuloa ja sen jälkeen keskustelun aikana virkistynyt tarpeeksi, että olen pystynyt sanomaan että olen kunnossa ja enkä kaipaa hoitoa. Tämän jälkeen olen allekirjoittanut paperin, että kieltäydyn hoidosta ja näin poistetaan ambulanssimiesten vastuu. Koska minua ei ole mihinkään kuljetettu on tällainen ambulanssin kutsuminen ollut minulle maksutonta.
- myös minulla
satunnainen kohtauksiensaaja kirjoitti:
Olen aina herännyt ennen ambulanssin tuloa ja sen jälkeen keskustelun aikana virkistynyt tarpeeksi, että olen pystynyt sanomaan että olen kunnossa ja enkä kaipaa hoitoa. Tämän jälkeen olen allekirjoittanut paperin, että kieltäydyn hoidosta ja näin poistetaan ambulanssimiesten vastuu. Koska minua ei ole mihinkään kuljetettu on tällainen ambulanssin kutsuminen ollut minulle maksutonta.
eli olen siis minäkin allekirjoittanut jonkun lapun, tosin niin tokkurassa että yhdellä kerralla löysin lapun housujen takataskusta parin päivän päästä ja ihmettelin että mikä se on kunnes kaveri selventi tilanteen...ja siis näistä mun tapauksista on aikaa, en ole kohatuksia saanut enää moneen vuoteen, mutta näin oli ettei minua ikinä mihinkään sairaalaan viety...eli siis miten tilanteeni eroaa tuosta yllä olevasta???kun minuakaan ei mihinkään viety, niin miksi minua laskutettiin, mutta ylläolevaa ei???
laskuja minulla tietenkään tuskin enää missään on.. vahingosta viisastuneena taidan ruveta tästä lähin säilyttämään ainakin sen viisi vuotta.. - sauvatar
myös minulla kirjoitti:
eli olen siis minäkin allekirjoittanut jonkun lapun, tosin niin tokkurassa että yhdellä kerralla löysin lapun housujen takataskusta parin päivän päästä ja ihmettelin että mikä se on kunnes kaveri selventi tilanteen...ja siis näistä mun tapauksista on aikaa, en ole kohatuksia saanut enää moneen vuoteen, mutta näin oli ettei minua ikinä mihinkään sairaalaan viety...eli siis miten tilanteeni eroaa tuosta yllä olevasta???kun minuakaan ei mihinkään viety, niin miksi minua laskutettiin, mutta ylläolevaa ei???
laskuja minulla tietenkään tuskin enää missään on.. vahingosta viisastuneena taidan ruveta tästä lähin säilyttämään ainakin sen viisi vuotta..taskustani, joka oli ryttyinen kuin mikä. Nimi taisi olla oikein, mutta syntymäajat ym.. virheitä löytyi eli täysin en ollut vireissäni tietoja antaessani. Veivät minut kotia, kun pyysin ja onneksi mieheni oli jo tullut töistä joten heille tämä sopi hyvin. En jaksa muistaa tuliko laskua perässä.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h292390- 1282303
- 1582054
- 361716
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201668- 271049
- 511037
- 86995
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24932- 114904