nuorten nettiriippuvuus

mitä pitäis tehdä?

Osaisiko joku neuvoa meitä vanhempia?
Poikamme pelaa ampumapeliä netissä koko sen ajan
kun hän on kotona. Läksyt jää tekemättä ja yöunetkin 1-2 tuntia liian lyhyiksi. Kesälomakin meni vain pelatessa. Ensin ajateltiin, että parempi näinkin kuin että maleksii jossain ulkona. Mutta tälläinenkin on ihan sairasta. On kokeiltu ottaa laajakaistakotelokin välillä pois, mutta sen jälkeen homma on ollut pelkkää vinkumista vaan.
Seuraavaksi sanomme laajakaistayhteyden Elisaan irti, vaikka se vaikeuttaakin sitten taas mm. pankkiasioiden hoitoa.
Millä nuoren huomion saa johonkin muuhun, vaikka telkkarin katseluun? Pitääkö ottaa ammattiauttajiin jo yhteyttä? Voit ehkä sanoa, että sinä olet vanhempi ja määräät, mutta ei se mene niin kun tilanne on jo sitä mikä se on.

10

3708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tankero

      Et kertonut että kuinka vanha poikasi on. Mutta mielestäni on parempi että jannu viettää aikaansa netissä sensijaan että olisi kavereiden kanssa ryyppäämässä yms.

      Itse olin 13 vuotiaana samassa tilanteessa kuin poikasi eli läksyt jäi tekemättä, koulu meni kokoajan huonommin, yö unet jäivät vähiin. syynä ei tosin ollut nettipelaaminen vaan kavereiden kanssa hengaaminen ja viina. oma pelastukseni oli muutto toiselle paikkakunnalle. Kaveri piiri muuttui, koulukeskiarvo nousi, enkä lätrännyt enää alkoholilla. Samoihin aikoihin sain myös ensimmäisen nettiliittymäni(tai siis hankin sen itse omilla rahoilla). surffailin ja pelasin melko runsaasti. tulos oli se, että englannin, ruotsin, ja äidin kielen numerot nousivat entisestään.

      Loppuun voisin todeta, että ei kannata tehdä asialle oikeastaan mitään niin kauan kun koulun käynti ei kärsi hirveästi(lue: keskiarvo tippuu numerolla) ja pojallasi käy kavereita kylässä. Eli tarkkaile poikaasi ettei hän syrjäydy, jos niin käy niin ei hjyva.

    • kddd

      Pojallasi on oikea asenne. Mitä turhia kuluttamaan aikaa epäsivistävissä piireissä kotitalon ulkopuolella. Itselläni on samanlainen tilanne, mutta eipä se haittakaan. Ehdotappa pojallesi, että alkaa esimerkiksi koodaamaan (ei VB). Tietysti nettipelit ovat huonoa ajanvietettä verrattuna itsensä sivistämiseen koodaamisen taikka fysiikan lukemisen tilalla. Ehdotappa pojallesi koodausta yms. mikä sattuu kiinnostamaan, mutta älä turhaan aja häntä pois tietokoneelta. Tietokoneella aikaansa paljon viettävien nuorien IQ on usein normaalia korkeampi ja he menestyvät luonnontieteiden alalla.

      • sillä ei pärjää

        pelkällä koodaamisen taidolla ei ole työhönpääsyn kannalta paljonkaan hyötyä,pitäisi oppia perusasiat monesta muustakin aineesta hyvin,et pääsisi jatkamaan opintoja,jos aikoisi päästä töihin muuallekkin kuin raksalle lautapojaksi hyviä hommiahan nekin on. tietysti kellari firmaa mahd vois pyörittää pelitaidollakin.jos työpaikka nokia,hp, vtt jne, kiinnostaisi pitäisi loppututkinto suorittaa, ky hommiin vaadittavilta aloilta.esim hp ei kannata töihin pyrkiä,sanomalla että olen lapsuuteni ja nuoruuteni pelannut tietokoneella,ja harrastanut koodaamista.toivotaan et poikasi kiinnostuu muustakin kuin pelaamisesta.


      • minä
        sillä ei pärjää kirjoitti:

        pelkällä koodaamisen taidolla ei ole työhönpääsyn kannalta paljonkaan hyötyä,pitäisi oppia perusasiat monesta muustakin aineesta hyvin,et pääsisi jatkamaan opintoja,jos aikoisi päästä töihin muuallekkin kuin raksalle lautapojaksi hyviä hommiahan nekin on. tietysti kellari firmaa mahd vois pyörittää pelitaidollakin.jos työpaikka nokia,hp, vtt jne, kiinnostaisi pitäisi loppututkinto suorittaa, ky hommiin vaadittavilta aloilta.esim hp ei kannata töihin pyrkiä,sanomalla että olen lapsuuteni ja nuoruuteni pelannut tietokoneella,ja harrastanut koodaamista.toivotaan et poikasi kiinnostuu muustakin kuin pelaamisesta.

        "pelkällä koodaamisen taidolla ei ole työhönpääsyn kannalta paljonkaan hyötyä,"

        Aijjaa? Eli jos haet ohjelmoijan töihin, niin koodaus työstä ei ole hyötyä? Joopa joo.

        "esim hp ei kannata töihin pyrkiä,sanomalla että olen lapsuuteni ja nuoruuteni pelannut tietokoneella,ja harrastanut koodaamista."

        Väärin. Harrastuspohjainen koodaaminen on hyvin suuri etu työtä haettaessa. Pelkillä kouluprojekteilla kun ei ohjelmoimaan opi vaikka kävis sitten minkä tahansa korkeakoulun.


    • kokenut

      Hei, älkää sitä nettiyhteyttä pois ottako.

      Meilläkin jossain vaiheessa tilanne oli aivan samanlainen, paitsi, että nuorella oli yksi harrastus, joka pysyi koko ajan.


      Kysele pojalta, mitä sen kaverit tekee, onko nekin pelaamassa koko ajan. Meillä ainakin välillä pelasi, välillä jutteli mesessä kaveriden kanssa.

      Mutta mikäli poika ei käy koskaan missään ulkona , eikä teillä käy kavereita, niin kokeilkaa: kone viikoksi kiinni, vaikka olisi minkälainen vinkuminen, kone auki vain ja ainoastaan selvillä säännöillä viikon jälkeen. Ja huom! Teidän pitää valvoa, että poika noudattaa sääntöjä.

      Meillä ainakin silloin tuli aivan painokelvotonta tekstiä, ovet paukkuivat ja vanhemmat olivat näin lievimmillään sanottuna idiootteja, mutta kun huomasi, että tässä on tosi kyseessä ja me ei anneta periksi, vaikka mikä olisi, niin ei ole tarvinnut enää puuttua.

      Kone menee nykyisin kiinni minuutilleen silloin, kun pitää. Samoin nuoren ollessa viikonloppuna kavereitten kanssa ulkona, tulee kotiin silloin kun on sovittu.


      Te ette voi , ettekä saa hävitä sitä taistelua! Jos nyt häviätte pelin, niin mitä sitten tulevaisuudessa? Poikahan tulee tekemään jatkossakin aivan mitä huvittaa...

      Voimia siihen taisteluun teille, sillä taistelua se tulee olemaan, mutta kun konetta ei ole, niin löytää kyllä jotain muutakin tekemistä, uskokaa vaan!

    • 15-vuotias poika pelaa jotain verkkopeliä (ei sota peli vaan joku roolipeli). On saanut paljon ystäviä ulkomailta ja täältä suomesta sen ´kautta ja Englannin taito on paljon kehittynyt. Mutta silläkin on himo siihen peliin ei malttais millään olla pois koneelta.Yritti ´käyttää hyväkseen sitä että siitä pelistä pitää maksaa joka kuukausi verkkomaksu, niin haluaa pelata koko vapaa ajan ettei mene raha hukkaan. Olen kuitenkin laittanut säännöt ja ne on pitänyt. eli koulupäivinä saa olla läksyjen teon jälkeen 3 tuntia koneella. Viikonloppuisin se pelaa jotain 8 tuntia päivässä. Sillä käy kavereita kylässä ja se itsekin käy kavereitten luona. Sen kaverit pelaavat samaa verkkopeliä ja ovat senkin kautta yhteydessä päivisin toisiinsa.Poika harrastaa perhostusta ja uistelua ja perhon sidontaa. Tähän asti on mennyt ihmeen hyvin noitten aikojen kans, saa nähä miten jatkossa.

    • Johkuz

      Hmm... Itse olen 11-v ja olen netissä n.1 tunti päivässä...
      jos nettiriippuvuus ei mene murrosiässä pois niin se on jo sairasta, mutta parempi että on nyt nuorena kuin sitten aikuisena...

    • aikuiselle

      Niinkuin otsikkokin sanoo, niin kerron mitä mieltä itse olen asiasta.

      Kysele ja ole aidosti kiinnostunut siitä mitä poika tekee koneella, kysele ja tutustu itse hänen johdollaan siihen mitä hän tekee. Varmasti tulet aluksi saamaan sellaisia vastauksia että "et sä tästä kuitenkaa mitää ymmärrä", mutta jos otat itse selvää siitä millaisesta jutusta on kyse, poika alkaa luottamaan sinuun. Netissä pelaaminen 24 tuntia ja 7 päivää viikossa on vain välivaihe eikä se merkitse vielä mitään riippuvuutta ellette itse tee kärpäsestä härkästä.

      Läksyjen tekemättä jättäminen tai yöunien vähyys ei johdu siitä että "poika vaan pelaa", vaan siitä että te ette hoida tehtäväänne vanhempina. Teidän tehtävänne on olla hänelle isi ja äiti jotka asettavat selvät ehdot esimerkiksi siitä että läksyt tulee olla tehtynä tiettyyn aikaan ja sitten vasta koneelle. Te olette vastuussa alle 18 vuotiaasta lapsesta sekä hyvässä että pahassa. Älkää siis pistäkö nettiä pois tai muuten tee lapsen mielestä järjettömiä ja järkkyjä päätöksiä, jos te itse sitä ette tarvitse kuin laskujen maksuun.

      Nykyajan nuorille netti on tärkeämpi kuin koskaan ja siellä solmitaan ystävyyssuhteita ja opitaan elämää ja sen pois ottaminen voi olla todella huomattavasti kovempi paikka, kuin selvien rajojen asettaminen.

      Minä väitän että sinulla ja miehelläsi on varmasti samanlainen reaktio kuin pojallasi johonkin uuteen asiaan. Vai uskallatko väittää että miehesi hankittua jonkun uuden teknisen tai monimutkaisen laitteen, kiinnostus lakkaa siihen heti seuraavassa hetkessä? Jos sinä olisit miehesi vierellä koko ajan manaamassa kuinka hän viettää laitteen kanssa koko aikansa, hänellä ei olisi eikä tulisi mieleen mitään muuta kuin se laite. Mutta yritäppäs kiinnostua siitä ja tue häntä sen käytössä, niin hän alkaa käyttämään laitetta luontevasti ja antaa aikaansa myös sinulle. Aivan samoin tässä on käynyt nyt poikanne kanssa. Jos te ette osaa mitään muuta kuin valittaa ja narista ylenmääräisestä pelaamisesta, poika ei voi eikä osaakaan ajatella muuta kuin sitä kuinka paljon ehtisi olla netissä ennenkuin te tulette siihen vierelle taas valittamaan. Siitä syystä hän sanoikin puolustukseksi sen että maksettu aika pitää käyttää mahdollisimman hyvin hyödyksi!

      Selvät rajat, joista te pidätte kiinni, tuottaa varmasti pariksi ensimmäiseksi viikoksi pelkkää vinkumista, mutta lapsi tottuu siihen pian ja alkaa noudattaa sitä sen vuoksi että sitten te ette enää ole valittamassa netin käytöstä. Jos te taas tekisitte sellaisen tempun että valitatte koko ajan ja viimein sanotte irti liittymän, niin lapsenne ei opi siitä yhtään mitään, koska ei saa siitä mitään opetusta. Sen jälkeen ajatukset ovatkin lähinnä vihaisia tai kostonhaluisia ja paljon pidempään kuin rajojen asettamisen jälkeen.

      Jos olet tätä mieltä (Voit ehkä sanoa, että sinä olet vanhempi ja määräät, mutta ei se mene niin kun tilanne on jo sitä mikä se on.) niin silloin tilanteelle pitää ehdottomasti asettaa selvät rajat joista ei poiketa vaikka mikä olisi, koska te purette omaa jalkaanne.

      Tehkää vaikka näin:

      Sovitkaa läksyt tehtäväksi ennenkuin nettiin saa mennä, piste. Kun ne on tehty ja teillä tarkistettu, netti on vapaana käytettäväksi illan ajaksi. Älkää jäkättäkö vääristä vastauksista tai vaatiko niiden korjaamista koska pelkkä läksyjen tekeminen on aluksi tärkein pointti. Oikeat vastaukset kyllä löytyvät koulusssa ja myöhemmin myös itsenäisesti pojan alkaessa paneutumaan läksyjen tekoon.

      Illalla taas on yksi ehdoton nukkumaanmeno aika, josta ei poiketa. Jos poiketaan, nettiä ei seuraavana päivänä käytetä, piste. Laajakaista boksi pitää kuitenkin palauttaa taas seuraavana päivänä jotta hän varmasti tietää mikä rangaistus säännöistä poikkeamisesta tulee.

      Te olette vanhempia joiden tehtävä on asettaa rajat ja samalla kasvattaa vastuuntuntoisia aikuisia. Vaikka se vikinä ottaakin päästä ja haluaisi antaa periksi, te teette sillä vaan karhunpalveluksen jos ette aseta turvallisia rajoja joita kummatkin vanhemmat myös noudattavat.

    • Ansku
    • minä

      "Millä nuoren huomion saa johonkin muuhun, vaikka telkkarin katseluun?"

      No voi herran jestas. MITEN se telkkarin katsominen eroaa netin käytöstä ja pelaamisesta? Miten se muka on netin käyttöä parempi, jos tuijottaa jotain moskaa telkkarista?

      Olisko niin, että sä itse vaan olet liian vanha ymmärtämään nykyaikasta viihdettä mitä pelit ja netti tarjoaa? Sä olet leimaamassa netin käytön ja pelaamisen sairaaksi, mutta samaan aikaan itse liimaudut television eteen koko illaksi.

      Ei ole koskaan tullu omalla logiikallasi mieleen, että SINÄ olet riippuvainen televisiosta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1174
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      48
      687
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe