Paras suomalainen matkavene

Galluppi

Näin talven tullessa on mukava aloittaa virtuaaliveneily. Mitä suomessa rakennettua moottorivenettä pidät unelmiesi matkaveneenä (ei siis tuulilasivenet esim.? Perustelut aivan vapaat!

98

47606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkalle mukaan

      on Nikko Ripper. Se on kokonsa puolesta helpoin ottaa matkalle mukaan.

    • taitaa olla

      Norppa 9 tk

    • ----------------------------

      ehdottomasti Bella 8001

      • R K-S

        Monenlaisia on yritetty, mutta oikein hyvää ei ole vielä tehty. Olisi kiva kuulla eri mielipiteitä ja toivomuksia siitä, mitä hyvältä makaveneeltä odotetaan, monelleko hengelle ja paljonko se saa maksaa?


      • Että HÄH?
        R K-S kirjoitti:

        Monenlaisia on yritetty, mutta oikein hyvää ei ole vielä tehty. Olisi kiva kuulla eri mielipiteitä ja toivomuksia siitä, mitä hyvältä makaveneeltä odotetaan, monelleko hengelle ja paljonko se saa maksaa?

        >Monenlaisia on yritetty, mutta oikein
        >hyvää ei ole vielä tehty.

        Onko SEISKARIkin jäänyt SINUN mielestäsi vain yrityksen asteelle?


      • R K-S
        Että HÄH? kirjoitti:

        >Monenlaisia on yritetty, mutta oikein
        >hyvää ei ole vielä tehty.

        Onko SEISKARIkin jäänyt SINUN mielestäsi vain yrityksen asteelle?

        tätä keskustelua. Olisi mukava tietää mitä hyvältä matkaveneeltä odotetaan. Nuo "fiskarit" on eilispäivän veneitä ja tuo Targa on isojen poikien yhteysvene. Jenkkiveneet eivät ole kovin käytännöllisiä esim. luonnonsatamaan rantautuessa.


      • maksava asiakas
        R K-S kirjoitti:

        Monenlaisia on yritetty, mutta oikein hyvää ei ole vielä tehty. Olisi kiva kuulla eri mielipiteitä ja toivomuksia siitä, mitä hyvältä makaveneeltä odotetaan, monelleko hengelle ja paljonko se saa maksaa?

        Autoissa on pitkään suosittu erilaisia varustetasoja ja samaa ajatuksen toivoisi myös veneisiin.

        Seiskaristakin voisi olla nykyisen "perusmallin" lisäksi luxus seiskari ja riisuttu malli. Toki seiskarin saa varmasti juuri sellaisena kuin haluaa mutta markkinoinnillisesti asiakaskunta saattaisi laajentua jos nämä vaihtoehdot olis valmiiksi mietitty hinnastoon.

        Uutta venettä olisi myös hyvä päästä kunnolla kokeilemaan, ennen valintapäätöstä. Uskon että esim. Seiskareille tai vastaaville edullisemman luokan retkiveneille voisi olla vuokrauspotentiaalia pääkaupunkiseudulla.
        Vuokraus mallissa voisi olla erilaisi toteutustapoja eurooppalaisen purjevene vuokrauksen tapaan.


      • R K-S
        maksava asiakas kirjoitti:

        Autoissa on pitkään suosittu erilaisia varustetasoja ja samaa ajatuksen toivoisi myös veneisiin.

        Seiskaristakin voisi olla nykyisen "perusmallin" lisäksi luxus seiskari ja riisuttu malli. Toki seiskarin saa varmasti juuri sellaisena kuin haluaa mutta markkinoinnillisesti asiakaskunta saattaisi laajentua jos nämä vaihtoehdot olis valmiiksi mietitty hinnastoon.

        Uutta venettä olisi myös hyvä päästä kunnolla kokeilemaan, ennen valintapäätöstä. Uskon että esim. Seiskareille tai vastaaville edullisemman luokan retkiveneille voisi olla vuokrauspotentiaalia pääkaupunkiseudulla.
        Vuokraus mallissa voisi olla erilaisi toteutustapoja eurooppalaisen purjevene vuokrauksen tapaan.

        joten asiakas voi vaikuttaa varsin paljon varustetasoon ja sitä kautta myös hintaan.
        Seiskareita on koko ajan koeajettavana ja voi myös vuokrata. Vuokravenho Savonlinnassa ja Päijätmark Jyväskylässä myös vuokraavat Seiskaria.


      • Anonyymi
        R K-S kirjoitti:

        tätä keskustelua. Olisi mukava tietää mitä hyvältä matkaveneeltä odotetaan. Nuo "fiskarit" on eilispäivän veneitä ja tuo Targa on isojen poikien yhteysvene. Jenkkiveneet eivät ole kovin käytännöllisiä esim. luonnonsatamaan rantautuessa.

        Miksei ole ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei ole ?

        Saas nähdä tuleeko sinulle vastausta tuolta venemieheltä.
        Harvempi jaksaa näitä jorinoita 20: ntä vuotta päivystää.


      • Anonyymi

        Kyllä bellat on hyviä , eri malleja yanmar koneella.


    • ven

      1.ei saa olla kuomua(vuotaa aina ja venessä on kosteaa ja kylmää.
      2.sisä sekä ulkohjaamo aurinkoisia päiviä varten
      3.matkanopeus yli 15 solmua mielummin 20
      4.polttoaine kulutus alle 2 litraa/maili
      5. leveys yli 3m
      6.isohko uimataso
      7.hyvä näkyvyys ulos sade säällä, hyvä defrosteri pyyhkiät kaikissa etu ikkunoissa sekä pissapojalla varustettu
      8. yksin hallittavissa, rantautuminen
      9. paino yli 5t niin pärjää kohtuulisesti saaristomerellä normaali keleissä (alle 15m/s)
      näillä ominaisuuksilla jos joku keksii mikä merkin vastaisi

      • Lindholm

        No, esim. Targa 27.1 täyttää nuo vaatimukset. Menee kelissä kuin kelissä, vaikka ei 5t painakaan.

        Kyllä yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on kulku merenkäynnissä: hakkaavalla tai leikkaavalla paatilla ajelu pilaa helposti loman.


      • JRxxx
        Lindholm kirjoitti:

        No, esim. Targa 27.1 täyttää nuo vaatimukset. Menee kelissä kuin kelissä, vaikka ei 5t painakaan.

        Kyllä yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on kulku merenkäynnissä: hakkaavalla tai leikkaavalla paatilla ajelu pilaa helposti loman.

        Targan merenkulkuominaisuudet ovat hyvät, mutta matkaveneiksi ne ovat ankeita, jopa isoimmatkin. Sisätilojen asuttavuus on kehno.
        Jos minun pitäisi (saisin) valita suomalaistekoinen matkamoottorivene, niin ykkösvalintani taitaisi olla iso Tiiskeri (1010). Jos hintalappu rajoitettaisiin esim. 100 000 euroon, niin sitten Marsund 906. Ja jos vielä sitäkin halvempaan pitäisi mennä, niin sitten Norppa.


      • JoNo
        JRxxx kirjoitti:

        Targan merenkulkuominaisuudet ovat hyvät, mutta matkaveneiksi ne ovat ankeita, jopa isoimmatkin. Sisätilojen asuttavuus on kehno.
        Jos minun pitäisi (saisin) valita suomalaistekoinen matkamoottorivene, niin ykkösvalintani taitaisi olla iso Tiiskeri (1010). Jos hintalappu rajoitettaisiin esim. 100 000 euroon, niin sitten Marsund 906. Ja jos vielä sitäkin halvempaan pitäisi mennä, niin sitten Norppa.

        Olen jossain määrin samaa mieltä JRxxx kanssa, vaikka itselläni on jo toinen Targa meneillään. Targat ovat ensisijaisesti nopeita kaiken kelin yhteysveneitä ja toiseksi turvallisia matkaveneitä.
        Targan omistajalla on mökki saaressa ja/tai toinen matkavene esim. purkkari. En tunne ketään Targan omistajaa, joka veneilisi vain Targalla iman mökin tai toisen veneen vaihtoehtoa.


      • Ojis

        Noh, pissapoikaa ei löydy ja painoa vähän
        vähemmän, muuten vaikea panna hanttiin jos
        haetaan ihanteellista matkavenettä !


      • Katsastusmies-1
        Ojis kirjoitti:

        Noh, pissapoikaa ei löydy ja painoa vähän
        vähemmän, muuten vaikea panna hanttiin jos
        haetaan ihanteellista matkavenettä !

        V-pohja merelle. Tulevat "perä edellä" vastaan kun on kovempi keli niinkuin FLIPPER:itkin :)


      • ojis
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        V-pohja merelle. Tulevat "perä edellä" vastaan kun on kovempi keli niinkuin FLIPPER:itkin :)

        Ei ihan pidä paikkaansa. Pohja on aika syvä. Runko on tosin leveähkö pituuteen nähden
        joka tuo takaisin sisätiloissa. Asteita en muista, mutta lukeman voi etsiä vanhoista
        venelehdistä. Joka tapauksessa joku 900:nen Flipperi omaa huomattavasti "matalamman" pohjan.

        En tiedä millä ajelet, mutta todennäköisesti paljon isommalla vehkeellä
        jollaisen kohdalla kokohyödystä merellä saa maksaa aivan liian kovan
        hinnan (hankinta-arvo, kulutus, käyttökustannukset, miehistön tarve...).

        Kokonaisuutena ajatellen, kuten säikeessä haettiin, vaikea nimetä ihanteellisempaa
        matkavenettä sanon minä ! Ja mallihan on 281 eli se uudempi niistä jossa paremmat sisätilat.


      • Katsastusmies-1
        ojis kirjoitti:

        Ei ihan pidä paikkaansa. Pohja on aika syvä. Runko on tosin leveähkö pituuteen nähden
        joka tuo takaisin sisätiloissa. Asteita en muista, mutta lukeman voi etsiä vanhoista
        venelehdistä. Joka tapauksessa joku 900:nen Flipperi omaa huomattavasti "matalamman" pohjan.

        En tiedä millä ajelet, mutta todennäköisesti paljon isommalla vehkeellä
        jollaisen kohdalla kokohyödystä merellä saa maksaa aivan liian kovan
        hinnan (hankinta-arvo, kulutus, käyttökustannukset, miehistön tarve...).

        Kokonaisuutena ajatellen, kuten säikeessä haettiin, vaikea nimetä ihanteellisempaa
        matkavenettä sanon minä ! Ja mallihan on 281 eli se uudempi niistä jossa paremmat sisätilat.

        mutta Norjalaisella. Siinä on syvä V-pohja. Seisoo kuivilla ARCUS 28 FB:n vieressä ja syvyyden huomaa jo perälaudan vesirajasta, millä kohtaa kilven ylärajaa menee.
        Mutta, nyt oli kysymys Suomalaisista veneistä ja kun kommentoit Arcusta niin otin osaa omalla mielipiteelläni, naapurilla kun on Arcus ja liikumme paljon yhdessä merellä niin näkemystä on kertynyt.


      • lupelele
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        V-pohja merelle. Tulevat "perä edellä" vastaan kun on kovempi keli niinkuin FLIPPER:itkin :)

        Bruce Robertsin Coastworker sarjasta runkomalli.


      • Anonyymi
        JoNo kirjoitti:

        Olen jossain määrin samaa mieltä JRxxx kanssa, vaikka itselläni on jo toinen Targa meneillään. Targat ovat ensisijaisesti nopeita kaiken kelin yhteysveneitä ja toiseksi turvallisia matkaveneitä.
        Targan omistajalla on mökki saaressa ja/tai toinen matkavene esim. purkkari. En tunne ketään Targan omistajaa, joka veneilisi vain Targalla iman mökin tai toisen veneen vaihtoehtoa.

        Nyt on jumalauta rahamiesten juttua💪


    • 9 m 9 kn

      Hitaana ja jähmeänä ukonköriläänä en ole pahemmin osannut kaivata liukuvan veneen nopeuksia. Tiiskereitä myönnän etäältä ihailleeni.

      Matkaveneeni on lähtökohtaisesti dieselmoottorilla varustettu.

      Flying Albatross edusti minulle vuosien ajan varsin onnistunutta ja tavoiteltavaa kompromissia. Kukkaroni vain ei koskaan taipunut sellaiseen.

      Sitten löysin kiinnostavan, hinnaltaan edullisemman vaihtoehdon – tilanjakoratkaisuiltaan, asuttavuudeltaan ja kooltaan pitkälle Flying Albatrossia muistuttavan. Pituutta jopa 30 cm enemmän, leveyttä 5 cm vähemmän. Jonkin verran hitaampi kulkija, mutta minulle riittävä.

      Kun eteen pamahti tilanne, jossa tarjolle löytyi sekä minua että förstiä miellyttävä yksilö, vanhalle paatille löytyi ostaja ja juuri tarvittavan välirahan verran käteistä oli käytettävissä, minusta tuli ihan konkreettisesti eikä vain virtuaalisesti tuollaisen veneen omistaja.

      Olen tyytyväinen valintaani vieläkin. Yltiöpäisten unelmien vene se ei suinkaan ole, mutta palvelee meitä juuri sillä tavalla kuin olemme odottaneetkin! Veneeseen sijoitettu raha oli meille suuri, mutta koemme saaneemme sille vastinetta.

      Vene on Muovi-Simolan MS 900/90. Valmistus on lopetettu noin 10 vuotta sitten. Tietojeni mukaan mallia on tehty kolmisenkymmentä kpl, joista suurin osa itserakentajien toteutuksia. Vanhemmalla kansirakenteella varustettua mallia MS 900 on valmistettu tätä ennen (ennen vuotta 1990) tuntuvasti enemmän.

      • Semi

        Et ole lainkaan ainoa tuohon veneeseen ihastunut. Ilmeisen onnistunut konstruktio järkevään hintaan. Energian hinnan kohotessa saattaa kokea uuden tulemisen vielä!


      • R K-S

        Jos MS 900 on ihanteellinen matkavene, niin miksi sitä ei enää tehdä? Eikäö sittenkään ole kysyntää UUDELLE käytännölliselle veneelle.


      • 9 m 9 kn
        R K-S kirjoitti:

        Jos MS 900 on ihanteellinen matkavene, niin miksi sitä ei enää tehdä? Eikäö sittenkään ole kysyntää UUDELLE käytännölliselle veneelle.

        1995 tienoilla alkoivat painaa päälle EU-säädökset ja CE-merkkipakot. Kaikki tuo olisi vaatinut veistämöltä lisäpanostuksia. "Omasta veneestä" firmassa vastannut Jorma Simola oli samanaikaisesti jäämässä eläkkeelle. Niinpä Muovi-Simola sitten päätti lopettaa MS 900/90 -veneensä valmistuksen ja keskittyä muihin lujitemuovitöihin (sekä tiettyjen venerunkojen tekemiseen alihankintana – mm. Haukilahden Veneveistämö käyttänee Colin Archer- ja Nordan-purjeveneittensä runkojen valmistuksessa hyväkseen Muovi-Simolan palveluja).

        Ei-liukuvien, ihan pikkuista vähän isompien (~ 9 m) matkaveneiden valmistus Suomessa on jäänyt varsin harvoille: Syrjäsuo/Albatross, Andersson/Marsund, Pauniaho/Norppa, Lady Cruiser 9000... Kaikissa noissakin kivan veneen aineksia, ei siinä mitään! Erityisesti Norpat ovat olleet hinnaltaankin kohtuullisia.


      • R K-S
        9 m 9 kn kirjoitti:

        1995 tienoilla alkoivat painaa päälle EU-säädökset ja CE-merkkipakot. Kaikki tuo olisi vaatinut veistämöltä lisäpanostuksia. "Omasta veneestä" firmassa vastannut Jorma Simola oli samanaikaisesti jäämässä eläkkeelle. Niinpä Muovi-Simola sitten päätti lopettaa MS 900/90 -veneensä valmistuksen ja keskittyä muihin lujitemuovitöihin (sekä tiettyjen venerunkojen tekemiseen alihankintana – mm. Haukilahden Veneveistämö käyttänee Colin Archer- ja Nordan-purjeveneittensä runkojen valmistuksessa hyväkseen Muovi-Simolan palveluja).

        Ei-liukuvien, ihan pikkuista vähän isompien (~ 9 m) matkaveneiden valmistus Suomessa on jäänyt varsin harvoille: Syrjäsuo/Albatross, Andersson/Marsund, Pauniaho/Norppa, Lady Cruiser 9000... Kaikissa noissakin kivan veneen aineksia, ei siinä mitään! Erityisesti Norpat ovat olleet hinnaltaankin kohtuullisia.

        niin joku toinen jatkaisi. Tuollaisia 9 m. fiskarin muotteja on takapihoilla paljon, mutta ostajia ei ole. Käytetty vene maksaa 10.000,- - 20.000,- ja on paljon ostajia, mutta uusi vene maksaisi 60.000,- - 90.000,-. Löytyykösilloin halukkaita?


      • 9 m 9 kn
        R K-S kirjoitti:

        niin joku toinen jatkaisi. Tuollaisia 9 m. fiskarin muotteja on takapihoilla paljon, mutta ostajia ei ole. Käytetty vene maksaa 10.000,- - 20.000,- ja on paljon ostajia, mutta uusi vene maksaisi 60.000,- - 90.000,-. Löytyykösilloin halukkaita?

        Puhut varmaankin ihan omakohtaisesta kokemuksesta enkä epäile yhtään.

        Yleistät kuitenkin noissa rahamäärissä vähän liikaa. Maksoin tuosta ostohetkellä 9-vuotiaasta MS 900/90 -veneestäni paljonkin enemmän kuin tuon käytetyn ylärajaksi tarjoamasi 20.000 € (ja esim. käytettyjen Flying Albatrossien pyynnit ovat tuo 20 teur tuplana ja siitä ylöspäin). Olisin epäilemättä saanut samalla rahalla käytetyn liukuvankin (en 9-metristä, mutta asuttavan kuitenkin). Sellaisia en kuitenkaan vakavissani edes harkinnut.

        Lienee joka tapauksessa niin, että uuden 200-hevosvoimaisen liukuvan tekemiseen ja ostamiseen ei tarvita kovinkaan paljoa enempää rahaa kuin samoilla mukavuuksilla varustettuun, yhtä asuttavaan alle 100-hevosvoimaiseen puoliliukuvaan tai uppoumarunkoisen. Totta kai kysynnän painopiste on sen myötä siirtynyt noihin nopeampiin laitoksiin. Me hitailla vehkeillä toimeen tulevat olemme jääneet selkeästi vähemmistöön.


      • Semi
        9 m 9 kn kirjoitti:

        1995 tienoilla alkoivat painaa päälle EU-säädökset ja CE-merkkipakot. Kaikki tuo olisi vaatinut veistämöltä lisäpanostuksia. "Omasta veneestä" firmassa vastannut Jorma Simola oli samanaikaisesti jäämässä eläkkeelle. Niinpä Muovi-Simola sitten päätti lopettaa MS 900/90 -veneensä valmistuksen ja keskittyä muihin lujitemuovitöihin (sekä tiettyjen venerunkojen tekemiseen alihankintana – mm. Haukilahden Veneveistämö käyttänee Colin Archer- ja Nordan-purjeveneittensä runkojen valmistuksessa hyväkseen Muovi-Simolan palveluja).

        Ei-liukuvien, ihan pikkuista vähän isompien (~ 9 m) matkaveneiden valmistus Suomessa on jäänyt varsin harvoille: Syrjäsuo/Albatross, Andersson/Marsund, Pauniaho/Norppa, Lady Cruiser 9000... Kaikissa noissakin kivan veneen aineksia, ei siinä mitään! Erityisesti Norpat ovat olleet hinnaltaankin kohtuullisia.

        Ei sitä tiedä, vaikka Simolalta saisi tuollaisen rungon teetettyä vieläkin. Tekevät nykyisin Haukilahden veneveistämölle todellakin Colin-Archer ja Nordan runkoja ja Johanssonille UTÖ31 runkoja, päätoimialana kuitenkin muut lujitemuovialan työt. Tasokkaan tuntuinen paikka, olen kerran siellä vieraillut vuosia sitten.


      • 9 m 9 kn

        Tässä keväällä 2001 pian vesillelaskun jälkeen otettu kuva. Kyljessä vielä vanha rekisterinumero eikä uutta nimeäkään ole teipattu vielä kylkeen.
        http://xs.to/xs.php?h=xs53&d=05445&f=MS_900-90.JPG

        9,00 × 2,85 × 0,70 m, ~ 2,5 tonnia
        ~ 70 hv diesel, matkanop. ~ 9-9,5 kn
        Makuupaikat 2 2


      • Semi
        9 m 9 kn kirjoitti:

        Tässä keväällä 2001 pian vesillelaskun jälkeen otettu kuva. Kyljessä vielä vanha rekisterinumero eikä uutta nimeäkään ole teipattu vielä kylkeen.
        http://xs.to/xs.php?h=xs53&d=05445&f=MS_900-90.JPG

        9,00 × 2,85 × 0,70 m, ~ 2,5 tonnia
        ~ 70 hv diesel, matkanop. ~ 9-9,5 kn
        Makuupaikat 2 2

        Tyylikäs ja asiallinen matkavene, onnittelut hankinnasta!


      • venehullu
        9 m 9 kn kirjoitti:

        Tässä keväällä 2001 pian vesillelaskun jälkeen otettu kuva. Kyljessä vielä vanha rekisterinumero eikä uutta nimeäkään ole teipattu vielä kylkeen.
        http://xs.to/xs.php?h=xs53&d=05445&f=MS_900-90.JPG

        9,00 × 2,85 × 0,70 m, ~ 2,5 tonnia
        ~ 70 hv diesel, matkanop. ~ 9-9,5 kn
        Makuupaikat 2 2

        Tälläst venet mie kaipaan.Taitaap olla kallis?


      • 9 m 9 kn
        venehullu kirjoitti:

        Tälläst venet mie kaipaan.Taitaap olla kallis?

        Milläs minä sitten veneilisin? Ja mitäpä köyhä rahallakaan osaisi tehdä?

        Ei, kyllä minä meinaan pitää tätä venettä vielä pitkään...


    • jenkki

      iso ja turvallinen, ei vie paljoo bensaa, saa kaikki kateellisiksi ja päät kääntymään.eikä ole edes kalliita, edulliset osat jos tarvitsee joskus ostaa,suosittelen kaikille

      • suomalainen vene! ;-)


      • Junk

        Todellakin kääntää päät ja aiheuttaa kateutta kuin Toyota Corolla maanteillä. Kuuluvatko karvanopat varustukseen?


    • Lohtajan Kulkuri 34 ja Naviga 10 isoilla
      hyteillä varustettuna.
      Merikelpoisuus, vahvuus, avotilaakin löytyy! ;-)

      • Anonyymi

        Kumpikaan noista ei ole merikelpoinen. Merikelpoiset plaanaavat lähtevät siitä 50 jalasta ylöspäin, ja vähintään 25 tonnia painoa. Purjeveneet on merikelpoisia paljon pienemmätkin, esim juuri 10-12 metriset ovat oikein hyviä jos on hyvin rakennettu, purjehdittavaksi tarkoitettu. Teräksiset skegit jne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpikaan noista ei ole merikelpoinen. Merikelpoiset plaanaavat lähtevät siitä 50 jalasta ylöspäin, ja vähintään 25 tonnia painoa. Purjeveneet on merikelpoisia paljon pienemmätkin, esim juuri 10-12 metriset ovat oikein hyviä jos on hyvin rakennettu, purjehdittavaksi tarkoitettu. Teräksiset skegit jne

        😘 nyt on "asiantuntia" paikalla 😂


    • Semi

      Aika paljon on mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Flipper999, Soimer, Nautico Senator, Tiiskeri, Utö31, Whiteline34, Seiskarit, Kråkö Cabin, Marsund, Norppa, Aquador jne.

    • 4 kajuuttaa

      Asterina mun mielestä mutta harmikseni voin todeta että senkin valmistus on lopetettu, kai. Meidän perheessä semmonen oli aikoinaan ja oli se sitten tilava ja hyvä vene!!

      • 6 ton

        WHITELINE 34 (fiskari 34) mene keli kuin keli kun vauhti on 14kn-18kn.


      • Ihmettelijä
        6 ton kirjoitti:

        WHITELINE 34 (fiskari 34) mene keli kuin keli kun vauhti on 14kn-18kn.

        Muuten kummallista kun venelehdet kirjoittelevat vuodesta toiseen Targa ja Nordstar testejä kaikista eri kokovarianteista, mutta koskaan en ole nähnyt testiä Whiteline 34:sta tai UTÖ 31:stä tai Kulkurista/ Kaunottaresta, onkohan Norppaakaan testattu lehdissä. Matkaveneet eivät ole ehkä muotia nykyisin. Viimeisessä Kipparissa oli muuten vanhan Tiiskerin selostus, vaikutti yllättäen aika ankealta yksityiskohtien osalta.


      • Anonyymi

        Asterinan valmistus on todellakin lopetettu,tekijät ovat molemmat kuolleet,toinen -89 ja toinen -91 :(


    • stento-z

      Olen vissiin jonkin sortin masokisti kun tykkään Bella660: ei mikään nopea ja asuttava vain kahdelle muuten tulee ahdasta meri kelpoisuus ei huippu luokkaa ehkä liian kantava perä roiskii vedet tuulilasille.Mutta erittäin taloudellinen ja helppo käsitellä mukava uistelu veneenä ja voi reissata pitkiäkin matkoja

      • veneitä

        ovat, osoituksena siitä on tällä samalla palstalla kirjoitus dieseleiden kestävyydestä ja siellä on juttu jossa Bella Delphinillä on ammattikäytössä ajettu lähes 15000 tuntia ilman murheita.
        Kyllä se sanoo jo paljon laadusta.


    • matkaveneeksi

      Iso Tiiskeri matkaveneiden aatelia. Perusteluja ei kukaan veneellä ajanut tarvitse.

      • olet

        aivan oikeassa.
        Tiiskeri on laatua tosin on myönnettävä, että Suomalaiset veneet (nyt en tarkoita näitä uusia yrittäjiä) ovat laadukkaita.


      • Mie vaan

        Kerro nyt kuitenkin meille, jotka emme ole sillä ajelleet.


    • valitsisin

      Minor 28 columbus
      ei mikään järjettömän kallis laite mutta eritäin hyvä vene kun tarvitaan kelivenettä.

      • R K-S

        Kaikenkaikkiaan mielenkiintoinen keskustelu. Jos joku haluaa kommentoida, niin esitän kysymyksen: Mitä hyvältä matkaveneeltä edellytetään?


      • R K-S kirjoitti:

        Kaikenkaikkiaan mielenkiintoinen keskustelu. Jos joku haluaa kommentoida, niin esitän kysymyksen: Mitä hyvältä matkaveneeltä edellytetään?

        Pituus luokkaa 8,5 - 9 m.
        Kaksi makuuhyttiä.
        Mahdollisimman vähän kuomuja (olosuhteemme).
        Puoliliukuva runko.
        Akseliveto.
        80-100 hv:n dieselmoottori.
        Marssinopeus 10-12 solmua.
        'Merikelpoinen'.
        Sisustus ja varustelu (valittavat materiaalit ja kilkkeet)
        - standard (vaatimaton pärjää täysin)
        - de luxe (esim. lisää puuta sisustukseen, enemmän elektroniikkaa, 'laadukkaampaa' verhoilua jne.)
        - exclusive (sisustus viimeistelty ja lähes kaikki tarpeelliset, järkevät varusteet mukana
        (peräti vaikka 3-luokan katsastusvarusteet)) eli todellinen avaimet käteen toimitus.
        Hyvää aihiota edustavat mielestäni kokoluokan Albatross, Marsund ja Seiskari.
        Hintaluokka 60 - 80.000 euroa.


      • JRxxx
        a.k.o kirjoitti:

        Pituus luokkaa 8,5 - 9 m.
        Kaksi makuuhyttiä.
        Mahdollisimman vähän kuomuja (olosuhteemme).
        Puoliliukuva runko.
        Akseliveto.
        80-100 hv:n dieselmoottori.
        Marssinopeus 10-12 solmua.
        'Merikelpoinen'.
        Sisustus ja varustelu (valittavat materiaalit ja kilkkeet)
        - standard (vaatimaton pärjää täysin)
        - de luxe (esim. lisää puuta sisustukseen, enemmän elektroniikkaa, 'laadukkaampaa' verhoilua jne.)
        - exclusive (sisustus viimeistelty ja lähes kaikki tarpeelliset, järkevät varusteet mukana
        (peräti vaikka 3-luokan katsastusvarusteet)) eli todellinen avaimet käteen toimitus.
        Hyvää aihiota edustavat mielestäni kokoluokan Albatross, Marsund ja Seiskari.
        Hintaluokka 60 - 80.000 euroa.

        ...olet omaa näkemystäni, mutta lisäisin sen, että seisomakorkeus pitäisi olla joka paikassa ja leveyttä pitäisi ehkä olla vähän enemmän kuin Marsundissa tai Albatrossissa on (Seiskarissa en ole käynyt sisällä, joten en ota kantaa). Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että 185-senttisen ja 120-kiloisen miehen ei pitäisi kokea venettä ahtaaksi :) (Jos sen kokoinen mahtuu kulkemaan ja olemaan liikaa voimistelematta, niin silloin vene on hyvä "keskinkertaisemmillekin".)


      • R K-S
        a.k.o kirjoitti:

        Pituus luokkaa 8,5 - 9 m.
        Kaksi makuuhyttiä.
        Mahdollisimman vähän kuomuja (olosuhteemme).
        Puoliliukuva runko.
        Akseliveto.
        80-100 hv:n dieselmoottori.
        Marssinopeus 10-12 solmua.
        'Merikelpoinen'.
        Sisustus ja varustelu (valittavat materiaalit ja kilkkeet)
        - standard (vaatimaton pärjää täysin)
        - de luxe (esim. lisää puuta sisustukseen, enemmän elektroniikkaa, 'laadukkaampaa' verhoilua jne.)
        - exclusive (sisustus viimeistelty ja lähes kaikki tarpeelliset, järkevät varusteet mukana
        (peräti vaikka 3-luokan katsastusvarusteet)) eli todellinen avaimet käteen toimitus.
        Hyvää aihiota edustavat mielestäni kokoluokan Albatross, Marsund ja Seiskari.
        Hintaluokka 60 - 80.000 euroa.

        Tämä oli mielenkiintoinen keskusteluaihe. Seiskari 28:sta tulee keväällä uusi versio 282, joka täyttää noita kriteerejä aika hyvin. Katsotaan sitten löytyykö kysyntää. Vene voidaan hyvin tehdä juuri sillä varustetasolla, mitä tilaaja haluaa. Tai vaikka myydä 1/2-valmiina jos vielä löytyisi itse-rakentajia.


      • Suomiveneilijä
        R K-S kirjoitti:

        Tämä oli mielenkiintoinen keskusteluaihe. Seiskari 28:sta tulee keväällä uusi versio 282, joka täyttää noita kriteerejä aika hyvin. Katsotaan sitten löytyykö kysyntää. Vene voidaan hyvin tehdä juuri sillä varustetasolla, mitä tilaaja haluaa. Tai vaikka myydä 1/2-valmiina jos vielä löytyisi itse-rakentajia.

        Mikäs se Сейскари-262 sitten on? Sellaisesta on olevinaan kuvia sivustossa, jossa viitataan vanhempaan malliin Сейскари-28.

        On vaan tuo teksti sellaisella kielellä, ettei oikein meinaa avautua suomiveneilijälle.


      • Suomiveneilijä
        Suomiveneilijä kirjoitti:

        Mikäs se Сейскари-262 sitten on? Sellaisesta on olevinaan kuvia sivustossa, jossa viitataan vanhempaan malliin Сейскари-28.

        On vaan tuo teksti sellaisella kielellä, ettei oikein meinaa avautua suomiveneilijälle.

        http://www.fordewind.spb.ru/Info/seiskari/seiskari262.htm


      • R K-S
        Suomiveneilijä kirjoitti:

        Mikäs se Сейскари-262 sitten on? Sellaisesta on olevinaan kuvia sivustossa, jossa viitataan vanhempaan malliin Сейскари-28.

        On vaan tuo teksti sellaisella kielellä, ettei oikein meinaa avautua suomiveneilijälle.

        se on Seiskari 26:n uusi versio. Runko on valmis, mutta yläkerta on kypsymässä. Tulee parempi kun antaa asioiden hautua. 26 jalkaa on kokoluokka, jossa takakajuutan toteutus edellyttää takaa avointa ajohyttiä (HT) ja tietenkin pressua. Onko se sitä,mitä ihmiset haluavat?


      • stento-z
        a.k.o kirjoitti:

        Pituus luokkaa 8,5 - 9 m.
        Kaksi makuuhyttiä.
        Mahdollisimman vähän kuomuja (olosuhteemme).
        Puoliliukuva runko.
        Akseliveto.
        80-100 hv:n dieselmoottori.
        Marssinopeus 10-12 solmua.
        'Merikelpoinen'.
        Sisustus ja varustelu (valittavat materiaalit ja kilkkeet)
        - standard (vaatimaton pärjää täysin)
        - de luxe (esim. lisää puuta sisustukseen, enemmän elektroniikkaa, 'laadukkaampaa' verhoilua jne.)
        - exclusive (sisustus viimeistelty ja lähes kaikki tarpeelliset, järkevät varusteet mukana
        (peräti vaikka 3-luokan katsastusvarusteet)) eli todellinen avaimet käteen toimitus.
        Hyvää aihiota edustavat mielestäni kokoluokan Albatross, Marsund ja Seiskari.
        Hintaluokka 60 - 80.000 euroa.

        Ei useimmilla ole varaa tuon hinta luokkaisiin veneisiin kyllä keskimoottori veneistä löytyy halvempiakin vaihtoehtoja.Tietysti sitä pissis hunajaa jos olis varaa ostaa vaikka ALBATROSSI olen käynnyt reissulla kaverin veneellä on se hieno vene ja merikelpoinen


      • stento-z kirjoitti:

        Ei useimmilla ole varaa tuon hinta luokkaisiin veneisiin kyllä keskimoottori veneistä löytyy halvempiakin vaihtoehtoja.Tietysti sitä pissis hunajaa jos olis varaa ostaa vaikka ALBATROSSI olen käynnyt reissulla kaverin veneellä on se hieno vene ja merikelpoinen

        puhut 'köyhä'. Isoja rahoja nuo esittämäni 60-80 000 euroa. Mutta et Sinä tuolla esittämälläni
        80 000:lla eurolla saakaan tänä päivänä 'exclusive'-luokan varustelulla (ml. 3-luokan katsastusvarustus) ainakaan Marsundia tai Albatrossia!! Saisit sillä hinnalla luultavasti 10-15 v käytetyn 8-9 m liukuvan suomalaisen paukkulaudan (anteeksi Kulkurin kapun näkemys)
        a la Flipper 909 tai vastaavan Marinon...
        Itse olen tiettyjen asioiden suhteen kovinkin vaatimaton (esim. Kulkurissa käytävällä mattojen alla paksu tavallinen vanerilattia), mutta
        R K-S ajatteli varmaan isompaa yleisöä, jonka perusteella tein oman ehdotukseni.
        Mitä Sinä ehdottaisit Volks Bootiksi?


      • Anonyymi
        R K-S kirjoitti:

        Kaikenkaikkiaan mielenkiintoinen keskustelu. Jos joku haluaa kommentoida, niin esitän kysymyksen: Mitä hyvältä matkaveneeltä edellytetään?

        Turvallista matka ajoa ja dieseliä saa mennä esim. 4 litraa tunnissa tankilla pitää päästä 1000km vähintään matkanopeus 8-9 solmua se on siinä mitään kaunustelematta.


    • jospa3

      Jos voitat tulevana perjantaina eurolotossa niin azimut magellano 76 :-)

      • 749rifj39

        Herranen aisa sentään, että näitä arkeologeja piisaa?


    • Nautico

      Marino 9000

    • tietotaitoinen

      Marino on uppoava pommi. Suosittelen FINNSPORT 8500 mallia, yläohjaamolla ja reilulla diesel koneella. Siitä ei vehje parane!

    • Hohoi

      Finnsport hyvä vehje vai? Ja flaikkarilla huh huh onneksi sain myytyy omani pois.

      • Kuituproffa

        Tasapohja Finnsport on just paras savolaisille. Merelle taasen oikea vene.


    • Mukavuutta.

      Matkaveneenä Nauticat tai Nordsteel. Siinä kaksi vankkaa vaihtoehtoa. Mukavuutta, tilaa ja käytännöllisyyttä. Vie matkata vaikka kuukauden.

    • 39339393

      Tiiskeri. Meillä on kymppikymppi ja parempaa saa hakea, naapurin grand banks on ehkä hieman parempi avomerellä mutta on tiiskeri kuitenkin aina TIISKERI.

      • Matkavenettä etsivä

        Hei

        Olen itse seurannut liukuvarunkoisia matkamoottoriveneitä ja itsekin etsin itselleni sopivaa, mutta aivan ideaalia kohtuuhintaista en tiedä.

        Olen itse pohtinut jo pitkään, voisiko siinä olla potentiaalia nykymarkkinassa jos joku tekisi ajanmukaisen version Marino 8000 -veneestä. Itse konseptihan oli aikoinaan todella suosittu. Vene oli ja on edelleenkin monessa suhteessa toimiva esim perheen lomailuun. Kulkee myös kohtuullisella moottoriteholla taloudellisesti, mikä on nykyään varmasti vielä merkittävämpää kuin aikoinaan. Vene on vain tyyliltään auttamattoman vanhanaikainen. Varmaan sen yksityiskohtia voisi myös monessa kohtaa edelleen kehittää: esim kajuuttoihin kevyet, tilaa viemättömät kokonaan aukeavat liukuovet, lisää helppokäyttöistä kaappitilaa (esim. lomalaisten matkalaukuille (niitä ei tunnu löytyvän oikein mistään veneestä tarpeeksi) ehkä vaikka sellainen Hyundain sisäperädiesel hyvällä äänieristyksellä jne.. Designin osalta voisi katsoa esim Jeanneau NC 9:n tai Grandezzan uusimpien mallien ilmettä..

        Jos täysin varustellun version hinnan saisi puserrettua satasen paikkeille niin luulisi ovipumpun käyvän..


      • venemies
        Matkavenettä etsivä kirjoitti:

        Hei

        Olen itse seurannut liukuvarunkoisia matkamoottoriveneitä ja itsekin etsin itselleni sopivaa, mutta aivan ideaalia kohtuuhintaista en tiedä.

        Olen itse pohtinut jo pitkään, voisiko siinä olla potentiaalia nykymarkkinassa jos joku tekisi ajanmukaisen version Marino 8000 -veneestä. Itse konseptihan oli aikoinaan todella suosittu. Vene oli ja on edelleenkin monessa suhteessa toimiva esim perheen lomailuun. Kulkee myös kohtuullisella moottoriteholla taloudellisesti, mikä on nykyään varmasti vielä merkittävämpää kuin aikoinaan. Vene on vain tyyliltään auttamattoman vanhanaikainen. Varmaan sen yksityiskohtia voisi myös monessa kohtaa edelleen kehittää: esim kajuuttoihin kevyet, tilaa viemättömät kokonaan aukeavat liukuovet, lisää helppokäyttöistä kaappitilaa (esim. lomalaisten matkalaukuille (niitä ei tunnu löytyvän oikein mistään veneestä tarpeeksi) ehkä vaikka sellainen Hyundain sisäperädiesel hyvällä äänieristyksellä jne.. Designin osalta voisi katsoa esim Jeanneau NC 9:n tai Grandezzan uusimpien mallien ilmettä..

        Jos täysin varustellun version hinnan saisi puserrettua satasen paikkeille niin luulisi ovipumpun käyvän..

        Marino jätti aivan tarkoituksella aikoinaan 8000:sta ovet pois. Ne tekee tuon kokoisesta, kuitenkin suh pienestä matkaveneessä koppimaisen ja niiden toimivuus on hyvin usein sitä sun tätä. Tosin en epäile, etteikö Marino osaisi ovia toteuttaa myös laadukkaasti... Ja ennen kaikkea ovet kitisee ja kolisee ja on usein tiellä.

        Nämä on vähän makuasioita: jotkut ehdottomasti haluaa ovet, että voi sulkeutua omaan rauhaan. Jotkut ehdottomasti ei halua pressuja, ja sitä Marino noudattaa.

        8000:n suurin ongelma on avotila: siinähän on ainoastaan takahytin katolla melkoisen huonokäyttöinen "avotila". Siksipä Marinokin uudemmissa malleissa on varmaan siirtynyt käyttämään kunnon avotilaa, kuten Cobrassa on. Ja aiemmin Barracudassa.


      • venemies

        Olen kyllä Tiiskeri-fani, varsinkin sen viimeisen, muottien pohjana käytetyn mahonki-Tiiskerin ihailija, mutta jos Tiiskereitä aletaan kunnolla tutkia, niin eipä se työn laatu kaikkialle yllä. Sähköjohtoja on vedetty vähän miten sattuu, eikä kaikki viimeistely luukkujen alla yms. ole ihan tätä päivää. Toki, eihän ne veneetkään ole kovin uusia useimmiten...

        Jos Tiiskeri olisi osannut panostaa enemmän designiin ja laatuun kaikin puolin, se voisi edelleen olla merkittävä valmistaja - maineella olisi ollut pohjaa. Mutta nyt se on melkein kupsahtanut veistämö.


      • FrankZane
        venemies kirjoitti:

        Marino jätti aivan tarkoituksella aikoinaan 8000:sta ovet pois. Ne tekee tuon kokoisesta, kuitenkin suh pienestä matkaveneessä koppimaisen ja niiden toimivuus on hyvin usein sitä sun tätä. Tosin en epäile, etteikö Marino osaisi ovia toteuttaa myös laadukkaasti... Ja ennen kaikkea ovet kitisee ja kolisee ja on usein tiellä.

        Nämä on vähän makuasioita: jotkut ehdottomasti haluaa ovet, että voi sulkeutua omaan rauhaan. Jotkut ehdottomasti ei halua pressuja, ja sitä Marino noudattaa.

        8000:n suurin ongelma on avotila: siinähän on ainoastaan takahytin katolla melkoisen huonokäyttöinen "avotila". Siksipä Marinokin uudemmissa malleissa on varmaan siirtynyt käyttämään kunnon avotilaa, kuten Cobrassa on. Ja aiemmin Barracudassa.

        Lisäksi Marinon kasitonnisessa oli huonon mallinen pohja, kova ajaa aalokossa!


    • merikapteeninumberuo

      Finnsport 8500 fly. Koneeksi vähintään 300hv

    • 007jamespönttinen

      Olen katsellut Finnmaster 7600 tai Aquadorella on jotain hyviä malleja. Onko kellään kokemuksia noista kyseisistä.

      • 112nilsholgersson

        Kiinnostavat minuakin, lisäksi olisin kiinnostunut Yamarineista ja Belloista jos niistä olisi kellään kokemusta, onko joku malli ylitse muiden?


      • Venemies
        112nilsholgersson kirjoitti:

        Kiinnostavat minuakin, lisäksi olisin kiinnostunut Yamarineista ja Belloista jos niistä olisi kellään kokemusta, onko joku malli ylitse muiden?

        Vanhemmista Belloista merellä toimii ehkä vain Falcon. Muut on vähän niin ja näin. Eikä nuo uudemmatkaan Bellat kovin myyviä ole olleet... on parempiakin valittavana.

        Yamarin teki 80-90-luvulla useampaa matkavenemallia, mutta aika pieniä ne kaikki on, esim. 750 Big Game. Siinä on kyllä 3 hyttiä, mutta pentry ja dinetti on pieniä. Pohja on 21 astetta, joten ajo-ominaisuuksia siinä riittää.

        Yamarin 850 BG on isompi vaihtoehto, ja toimivampi. Niitä on koko ajan myynnissä, ja ehkä niistä kannattaa tarjota rohkeasti. Nuo parikymmentä vuotta vanhat veneet voi olla konepuolelta ongelmallisia - koneen vaihto maksaa!

        Oma suosikkini vanhoissa Yamarineissa on 750 Big Ride. Siinä on kunnon avotila, ja nukkumatilaa neljälle.Pieni sekin on, mutta niitä on noin 30 k€ kaupan. Tuohon hintaan kiinnostava valinta.

        Uudempi 74 C on myös ihan ok. Avoveneitä, näitä daycruisereita en matkaveneiksi oikein laske, vaikka tietysti isoimpia niistä, kuten 76 DC ja 80 DC voi käyttää matkailuunkin. Noitahan on myyty reippaasti viime vuosina, ja käytettynäkin on hyvin tarjolla.


    • Venemies

      Suomessa ei tehdä unelmieni matkavenettä, mutta suomalaisista veneistä sellaiseksi voisi yltää Family Cruiser, Utö 31, Iso Tiiskeri (pieni on liian pieni, siellä ei mahdu seisomaan), ehkä jopa Marino Barracuda. Nuo on kaikki omalla tavallaan klassisia ja erittäin pidettyjä veneitä. Ja niitä näkyi tänäkin kesänä vierasvenesatamissa - niitä todella käytetään tarkoitukseensa.

      Oikeasti suosikkimatkaveneeni olisi Storebro Commander, ihan mikä koko vaan, mutta eihän noihin rahat riitä...

      Vähän halvempi vaihtoehto olisi Storö IV, tai myöhempi versio Storebro 34. Noita saa noin 50 k€ alkaen, ja matkaveneeksi tänäkin päivänä aika käypä. Kuluttaa hieman liikaa, varsinkin jos on riittävän isot koneet, että menee tarpeeksi nopeasti...

      Nimbuksella on useampikin erittäin pätevä malli, mutta eihän nekään ole Suomesta... paikallinen vastine, Aquador, ei ole kyennyt hurmaamaan yhdelläkään mallillaan. Ne on käypiä, muovilakkakiillotettuja, ahtaita juppiveneitä, mutta ei oikein todellisia matkaveneitä.

      Tämän päivän komein tarina on Grandezzalla. Nyt kun Sealine meni konkurssiin, Grandezzalla voisi olla hyvät mahikset myydä hyvin Britanniaa myöten. Saa nähdä, miten hommat edistyy tuon osalta.

    • 3939393939

      Yamarin850, kapea koppero, ei ulkotiloja. Mielummin Finnsport 8500, metrin leveempi ja muutenkin hulppeaampi, samaan rahaan!

      • vaanenmä

        Keep tryin' , ehkä joku sen liian ohuesti tehdyn plätkytintekeleen sulta vielä vahingossa ostaa!


      • FrankZane

        Kyllä on aika ajanut Finnsportista ohi, jo ajat sitten !! Viimeinen yritys 8500 mallin henkiin herättämiseksi nähtiin venemessuilla joskus 2000 luvun puolivälissä. Taisivat olla Virolaiset asialla ja laatu oli lähes yhtä huonolla tasolla, kuin silloin kultaisella kasariluvulla. No yritykseksi jäi ja sitä messujen mallivenettä kaupattiin todella pitkää.


    • kuusamox

      Hiukan ihmetyttää kun ominaisuuksissa ei mainita lainkaan erillistä suihkua, 2 vessaa, tilava ruokailutila, jääkaappi, pakastin, keittiö kunnon liedellä ja uunilla ja tietenkin generaattori antamassa potkua.

      Olenkoi minä ainoa, joka perheen kanssa myös syö ja valmistaa ruokaa veneessä?

      Lisäksi ankkurirulla, johon mahtuu 33 kg Rocna ja vinssi, joka nostaa sen. Vinssi perään vara-ankkurille, jota voi käyttää myös köyden kiristämiseen. Taavetit tai muu paikka kumiveneelle.

      • Nauticat73

        Mihin tarvit kahta vessaa


      • baattenbaat

        Ne on kato nää kermaperseakat sellasia, ettei sitä nyt samassa vessassa voi miesten kans käydä... kotonakin laittavat pumpulia pönttöön kusella käydessään, ettei vaan lorina kuulu...


    • Juho2019

      Mä etsin Bella 600/tai vastaavaa Edullisesti ostettavissa matkavenettä joka palvelisi 4-5hengen perhettä ja löytyy pentteri,wc yms retkiä mukavoittamaan.Hinta.6-9000 € olen ihastunut bellaan,mut se työ joka kevät tekee veneestä epä varman.Jos jollain on fiksua ideaa olis kiva kuulla 😀..

    • heheehhee

      tosi matkaveneilijöitä tässä ketjussa, kaiken mailman putput-paatteja ja targoja tarjoavat matkaveneeksi :)

      • yliamiraali

        Kokemuksen puutetta jos ei uppoamarunkoinen matkaveneeksi kelpaa.


      • hupiveneilijä

        Eläkeläisille noi putput vehkeet, kun aika ei ole ongelma....meille muille jotain vähän vauhdikkaampaa, että pääsee vähän pidemmälle viikonlopun aikana.


      • yliamiraali

        No putputkin menee yli 100mkp/vrk tarvittaessa joten matkaveneilyn kannalta niiden vauhti ei ole ongelma, oma ennätys on 150mpk. Harva plaanaavankaan matkaveneen omistaja ajaa pidempiä legejä. Viikonloppuveneilyssä uppoamarunkoisen vauti rajoittaa veneilyaluetta, mutta ei tuokaan iso ongelma ole jää sitten vain lähemmäs viettämään aikaa.


      • perillä.jo

        pääsee sitä soutamalla tai uimallakin kauas.
        mutta ketä se kiinnostaa.


      • yliamiraali

        Niin no ketä matkaveneily kiinnostaa ketä ei, kaikinpuolin älytöntä touhua..


      • Anonyymi
        yliamiraali kirjoitti:

        No putputkin menee yli 100mkp/vrk tarvittaessa joten matkaveneilyn kannalta niiden vauhti ei ole ongelma, oma ennätys on 150mpk. Harva plaanaavankaan matkaveneen omistaja ajaa pidempiä legejä. Viikonloppuveneilyssä uppoamarunkoisen vauti rajoittaa veneilyaluetta, mutta ei tuokaan iso ongelma ole jää sitten vain lähemmäs viettämään aikaa.

        Ei se rajoita vaan avartaa voi mennä pidemmälle ja ulkomerelle ei tarvii rantavesissä pyöriä


    • Anonyymi

      Naviga 10s perustelut on parempaa Suomessa valmistettua ei vaan löydy piste

      • Anonyymi

        Grandezzat on paljon parempia.


    • Anonyymi

      Minor 29 takakajutalla ja ylä (-taka) ohjaamolla. Toimii yhdelle - neljälle henkilölle asti hyvin.

    • Anonyymi

      Sailfish 26f. Joku sanoo,ettei ole matkavene,mielestäni on.

    • Anonyymi

      Flipper 575 ht.

      Perustelut. Toimii hyvin jo 50 hv moottorilla. Riittävän tilava kahdelle ihmiselle. Helppo käsitellä. Toimii koko nopeusalueellaan ilman suurta liukukynnystä, voi ajaa myös hiljaisia vauhteja. Ei pahoja tyyppivikoja. Tämän omistamiseen ja ajamiseen riittää rahat..

      • Anonyymi

        Jää vain reviiri pieneksi, kun mieli tekee kauas pois Suomesta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jää vain reviiri pieneksi, kun mieli tekee kauas pois Suomesta...

        Kuinka niin? Kulkeehan se hyvin matkalla mukana, trailerilla. Paljon mukavammin pääsee vaikka Italiaan maanteitä pitkin. Ja ajaahan sillä vaikka Islantiin jos kelit on suotuisat, ja kuka nyt surkeassa kelissä haluaa matkustaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka niin? Kulkeehan se hyvin matkalla mukana, trailerilla. Paljon mukavammin pääsee vaikka Italiaan maanteitä pitkin. Ja ajaahan sillä vaikka Islantiin jos kelit on suotuisat, ja kuka nyt surkeassa kelissä haluaa matkustaa?

        Joo varmasti alat ajelemaan Italiaan asti trailerilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1515
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1312
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1247
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe