Minulla on n. 250 neliöinen kaksikerroksinen talo, jossa painovoimainen ilmanvaihto. Jos hankin ilmalämpöpumpun, niin mitä se tekee ilman liikkumiselle eli tuleeko sisään enemmän ilmaa? Tarvitseeko tehdä ilmalle lisää jotain tulo tai menoaukkoja.
Ilmalämpöpumppu
11
8047
Vastaukset
- heebo
ilmalämpöpumppu ei tuo ulkoa ilmaa vaan lämmittää ja kierrättää sisällä olevaa ilmaa
- ammatti asentaja
Ensimmäinen vastaus on ihan puppua. Yleensä tehdään seinään ulkoyksikön kokoinen aukko, josta ulkoyksökkö saa vapaasti imeä ilmaa talon sisältä. Näin siis ilmanvaihto talossa paranee ja säästät samalla lämmityskuluissa.
- reikiä
ammatti asentaja kirjoitti:
Ensimmäinen vastaus on ihan puppua. Yleensä tehdään seinään ulkoyksikön kokoinen aukko, josta ulkoyksökkö saa vapaasti imeä ilmaa talon sisältä. Näin siis ilmanvaihto talossa paranee ja säästät samalla lämmityskuluissa.
Mitähän mielessä liikkuu, kun tällaista puppua kirjoitat?
Reikä tarvitaan vain putkistolle ja sekin tilkitään uretaanilla. - HUHjane
Tuollaista asentajaa ei pidä laskea samalle tontillekkaan, missä tehdään ILP asennusta.
Voi hyvät ihmiset, jos on tarpeen kirjoittaa mitä päähän pälkähtää, niin ilmoittakaa se jo etukäteen.
Esim. "ammatti asentaja"= töysitohelo - työ tapahtuma
Näin se on. Meillekin asennettiin uusi Daiseikai ilmalämpöpumppu. Seinään tehtiin yksikön kokoinen reikä. Ilmanvaihto parani ja sähköä säästyy.
- R-410A
HUHjane kirjoitti:
Tuollaista asentajaa ei pidä laskea samalle tontillekkaan, missä tehdään ILP asennusta.
Voi hyvät ihmiset, jos on tarpeen kirjoittaa mitä päähän pälkähtää, niin ilmoittakaa se jo etukäteen.
Esim. "ammatti asentaja"= töysitoheloEdellä mainitut kirjoitukset pitää jättää omaan arvoonsa, pitäisi antaa lähestymiskielto.
Muuten HUHjane, sinulle on vastaamaton kysymys? lampopumput.info, muistaakseni kulutusseuranta osiossa. - HUHjane
R-410A kirjoitti:
Edellä mainitut kirjoitukset pitää jättää omaan arvoonsa, pitäisi antaa lähestymiskielto.
Muuten HUHjane, sinulle on vastaamaton kysymys? lampopumput.info, muistaakseni kulutusseuranta osiossa.Kiitos vihjeestä.
Jostain kumman syystä en päässyt vastaamaan Lämpöpumput.info-foorumilla mainitsemiisi kommenteihin. En kylläkään ole rekisteröitynyt käyttäjä.
ko. keskusteluun voin tässä lyhyesti vastata näin:
Jos kyseisistä, kuvissakin näkyvistä asennuksista on asianmukaiset mittaukset ja tarkastuspöytäkirjat asentajalta tai asennusliikkeestä saatu, on asia kaikilta osin kunnossa.
Useasti vain nuo ns. omat asennukset tarkastamattomana pyrkivät olemaan turvallisia tasan niinkauan kun tekijä on hengissä. Eli kertomassa mitä on kytkennöillään ajatellut tarkoittavansa jne.
Mainutun kaltaista asennustapaahan ei sähköturvallisuusmääräykset eivät tunne.
(Huom. tämän vastauksen saa kopioida lampopumput.info-keskusteluun jos haluat)
Kaikella ystävyydellä
HUHjane - R-410A
HUHjane kirjoitti:
Kiitos vihjeestä.
Jostain kumman syystä en päässyt vastaamaan Lämpöpumput.info-foorumilla mainitsemiisi kommenteihin. En kylläkään ole rekisteröitynyt käyttäjä.
ko. keskusteluun voin tässä lyhyesti vastata näin:
Jos kyseisistä, kuvissakin näkyvistä asennuksista on asianmukaiset mittaukset ja tarkastuspöytäkirjat asentajalta tai asennusliikkeestä saatu, on asia kaikilta osin kunnossa.
Useasti vain nuo ns. omat asennukset tarkastamattomana pyrkivät olemaan turvallisia tasan niinkauan kun tekijä on hengissä. Eli kertomassa mitä on kytkennöillään ajatellut tarkoittavansa jne.
Mainutun kaltaista asennustapaahan ei sähköturvallisuusmääräykset eivät tunne.
(Huom. tämän vastauksen saa kopioida lampopumput.info-keskusteluun jos haluat)
Kaikella ystävyydellä
HUHjaneKirjoitit:
>Jostain kumman syystä en päässyt vastaamaan Lämpöpumput.info-foorumilla mainitsemiisi kommenteihinEn kylläkään ole rekisteröitynyt käyttäjä.<
Syy ettet päässyt vastaamaan, on tietääkseni se, että edellisenä päivänä 12.11.2005 ohjeet foorumilla muuttui,
kirjoituksia voi ainoastaan lukea muttei kirjoittaa ilman rekisteröintiä.
Itse olen rekisteröitynyt, ei tarvitse laittaa muuta kun E mail osoite!, eli helppo homma, mielestäni yksityisyys säilyy siitä huolimatta!
Olisi ihan mukava ja toivottavaa että rekisteröityisit, varmaan sinun tuoreet ja erilaisetkin mielipiteet olisivat tervetulleita, mielestäni tälle hyvälle ja ajankohtaiselle foorumille
Ps
Jäi muuten kaivertamaan asia, että kumman asennuksesta nimim. ”Sampan” vai minun tämä sinun kirjoitus koski, vai oliko se yhteisesti molemmille, et eritellyt asiaa? - HUHjane
R-410A kirjoitti:
Kirjoitit:
>Jostain kumman syystä en päässyt vastaamaan Lämpöpumput.info-foorumilla mainitsemiisi kommenteihinEn kylläkään ole rekisteröitynyt käyttäjä.<
Syy ettet päässyt vastaamaan, on tietääkseni se, että edellisenä päivänä 12.11.2005 ohjeet foorumilla muuttui,
kirjoituksia voi ainoastaan lukea muttei kirjoittaa ilman rekisteröintiä.
Itse olen rekisteröitynyt, ei tarvitse laittaa muuta kun E mail osoite!, eli helppo homma, mielestäni yksityisyys säilyy siitä huolimatta!
Olisi ihan mukava ja toivottavaa että rekisteröityisit, varmaan sinun tuoreet ja erilaisetkin mielipiteet olisivat tervetulleita, mielestäni tälle hyvälle ja ajankohtaiselle foorumille
Ps
Jäi muuten kaivertamaan asia, että kumman asennuksesta nimim. ”Sampan” vai minun tämä sinun kirjoitus koski, vai oliko se yhteisesti molemmille, et eritellyt asiaa?Hyvä R-410A
Olen jo herättänyt tarpeeksi kysymyksiä asennuksien turvallisuudesta. Molemmat asennustarinat antoivat ILP:n asennuksesta liian hepposen kuvan. Anteeksi vaan. Kuvista oli tietenkin vaikea selvittää oliko kytkennät asialliset. Jota tosiaankin toivon.
Molemmille.
Mutta, kun nuo sähköasennukset ovat asiantuntemusta vaativaa ja luvanvaraista työtä, itse olisin hyvin varovainen tuomaan julki kytkentöjen toteutuksia esim. mainitulle erittäin hyvälle keskustelufoorumille. Vaikka kuvat olisivat kuinka perusteellisia tahansa.
Riski on siinä että ns. "kotitalouskoltiaiset"
ottavat niistä mallin ja luvan tehdä asennuksia, jotka kuuluvat sähkö- tai kylmäkojeasentajalle.
Mittaukset ja tarkastuspöytäkirjat asennuksista jäävät tekemättä. Jos jotain sattuu voi olla että viranomainen tai esim. vakuutusyhtiö sattuu niitä kysymään.
Eikä tämä ole pelottelua.
(ESIM. kylmäkojeasentajan pätevyys ei ko. sähköasennushommaan riitä ja jos tekee, ottaapa hän aikas kovan riskin jos jotain vahinkoa sattuu!)
Tässä muutama asiasta herännyt ajatus.
(ps. Viitaten lampopumppu.info keskustelu-foorumiin, olen aika kriittinen noiden rekisteröitymisieni kanssa.)
Lisäksi mainitsen etten ole itse sähköalan yrittäjä tai kaupallisesti sitoutunut "Huurre"-asentaja. Käytössäni on ilmalämpöpumppu. Ja olen siihen tyytyväinen.
Rattoisaa syksyä
HUHjane
- Työtapaturma
Ilman muuta seinänkokonen reikä sille pumpulle ja varmuudeksi vielä siivu katostakin!
- riittää
En voi käsittää, miksi kaikki tuollaiset surkimukset kirjoittaakaan tänne palstalle. Ettekö yhtään ymmärrä, että joku todella rakentaa taloaan jonkin tyhmän ohjeenne mukaan. Mikä on nykyajan ihmisillä päässä vikana, kun pitää pilkata ja arvostella toisia ja antaa tahallaan vääriä neuvoja. ja helppoahan se on nimettömänä kirjoittaa mitä vain. Tämä on ollut pitkään asiallinen palsta, mutta jotkus pilaavat sen!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713