Mitä tarkoittaa eriseurainen tai

outob

eriseuranen?

Onko se synonyymi sanalle vääräuskoinen?

20

780

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selittäjä.

Se tarkoittaa vastakohtaa samaseuraselle tai samaseuraiselle.

jos samaseuranen tarkoittaa Kristuksen uskoa, niin silloin eriseuranen tarkoittaa jotakin muuta kuin Kristuksen uskoa.

• outob

Ovatko samanseuraiset siis koko kristikunta?

• Lutheria

Luther selittää kirkosta, että se on samassa uskossa vailla jakautumia.

• ihminen

kulkee eri paikassa seuroissa, vaikka samaan aikaan samalla paikkakunnalla olis paikka, jossa on sellaisia ihmisiä, jotka eivät hyväksy eri paikoissa kulkemista.

• mir

Eriseuroja on ollut muutama vuosikymmen sitten. Tarkkaan en niistä tiedä, mutta silloin vanhoillislestaadiolaisista erosi "ryhmä/ryhmiä", jotka olivat opillisista tai muista asioista eri mieltä. Näitä kai sanotaan eriseuroiksi. Korjatkaa jos olin väärässä, mutta näin olen kuullut.
      Eriseuranen=eriseurainen, toinen puhekieltä, toinen kirjakieltä :)

• sirkka

Kirjoitit, että eriseuroja on ollut muutama vuosikymmen sitten ja että vanhoillislestadiolaisista erosi ryhmä/ryhmiä, jotka olivat opillisista asioista eri mieltä.

Käsitykseni mukaan pappisriseuraksi nimitetty joukko erosi "muutama vuosikymmen sitten" Rauhanyhdistyksestä kasteopin vuoksi.

Vuosina 1970- 80 (myös muutama vuosikymmen sitten) erosi/erotettiin Rauhanyhdistyksestä joukko, jotka eivät taipuneet tai hyväksyneet Rauhanyhdistykselle tullutta hengistä parannuksenteko-opetusta.
        Näitä (minä heidän mukanaa) olen kuullut nimitettävän eriseuraisiksi. Jotkut perustivat nk. sillanpääläisiksi kutsutun yhdistyksen mutta monet meistä emme ole liittyneet mihinkään.

Eriseurassa on kysymys uskon peruskysymyksistä, opillisista eroista. On totuttu siihen, että vanhoillislestadiolaisten valtajoukko on jäänyt Rauhanyhdistykseen ja on oikeassa ja muut olisivat "menneet eriseuraan".

Näin ei kuitenkaan aina ole. Hoitokokousvuosina 1970-80- luvuilla oppi muutettiin nimenomaan Rauhanyhdistyksen sisällä ja jäi sinne.

Raamatusta löytyy useita kohtia, jossa eriseurasta kirjoitetaan. Kannatta lukea sieltä!

• eikaikki
        sirkka kirjoitti:

Kirjoitit, että eriseuroja on ollut muutama vuosikymmen sitten ja että vanhoillislestadiolaisista erosi ryhmä/ryhmiä, jotka olivat opillisista asioista eri mieltä.

Käsitykseni mukaan pappisriseuraksi nimitetty joukko erosi "muutama vuosikymmen sitten" Rauhanyhdistyksestä kasteopin vuoksi.

Vuosina 1970- 80 (myös muutama vuosikymmen sitten) erosi/erotettiin Rauhanyhdistyksestä joukko, jotka eivät taipuneet tai hyväksyneet Rauhanyhdistykselle tullutta hengistä parannuksenteko-opetusta.
        Näitä (minä heidän mukanaa) olen kuullut nimitettävän eriseuraisiksi. Jotkut perustivat nk. sillanpääläisiksi kutsutun yhdistyksen mutta monet meistä emme ole liittyneet mihinkään.

Eriseurassa on kysymys uskon peruskysymyksistä, opillisista eroista. On totuttu siihen, että vanhoillislestadiolaisten valtajoukko on jäänyt Rauhanyhdistykseen ja on oikeassa ja muut olisivat "menneet eriseuraan".

Näin ei kuitenkaan aina ole. Hoitokokousvuosina 1970-80- luvuilla oppi muutettiin nimenomaan Rauhanyhdistyksen sisällä ja jäi sinne.

Raamatusta löytyy useita kohtia, jossa eriseurasta kirjoitetaan. Kannatta lukea sieltä!

Menneet sen eksytyksen mukana.
        Puhujiakin jäi , jotka eivät tehneet
        ns henkiparannusta. esim.
        en voi
        nimiä antaa , mutta vastauksia kyllä , jos se sallitaan.
        En ole koskaan joutunut tekemään parannusta
        väärästä hengestä, en kerskaile, ja tunnen myös muita.

• raamatusta

Sananlaskut:
      18:1 Eriseurainen noudattaa omia pyyteitään; kaikin neuvoin hän riitaa haastaa.

• Raamatunlukija

Biblia Snl 18:1 sanoo näin: Eripurainen etsii mitä hänelle kelpaa, ja sekoittaa itsensä kaikkiin asioihin.

• käännöksiä
        Raamatunlukija kirjoitti:

Biblia Snl 18:1 sanoo näin: Eripurainen etsii mitä hänelle kelpaa, ja sekoittaa itsensä kaikkiin asioihin.

Kaksi käännöstä tuossa

• Katsantamanta

Eriseurainen tarkoittaa joko vanhoillislestadiolaisten keskuudessa kulkevaa, joka uskoo kuitenkin toisin. Eriseuraiset ovat niitä, jotka aiheuttavat lopulta hajaannuksia ja silloin syntyy ns eriseuroja. Eriseuroiksi mielletään elävästä uskosta erkaantuneita haaraumia, jotka ovat hyvin lähellä elävää seurakuntaa, mutta eroavat kuitenkin jossain ratkaisevassa asiassa elävästä Kristuksen seurakunnasta. Usein eriseuroissa kannatetaan joko ekumeniaa, tai sitten saatetaan kritisoida, että vanhoillislestadiolaisuus nykymuodossaan on liian liberaalia ja maallistunutta. Näitä kutsutaan lakihenkiksiksi. Kaukana olevat haaraumat taas eivät ole eriseuroja, vaan enemmänkin vain kuollutta hengellisyyttä näin elävästä kristillisyydestä käsin katsottuna. Ne ovat versoneet jo ennestään vääristä oksista. On hyvä muistaa, että kaikkien kristillisten suuntien juuret ovat samat. On jännää, että väärätkin oksat ovat voineet ja saaneet kasvaa aina näihin päiviin asti. Mielestäni on kuitenkin ihmiselle parempi olla väärässä oksassa, kuin ei oksassa lainkaan. Näin he ovat lähempänä Jumalaa ja mahdollisuus parannuksen saamiseen on näin ollen parempi, kuin ihmisellä, joka ei ole koskaan elänytkään kristillisyyksien parissa.

• Vääräoksa

Väärällä oksalla oleva voi ajatella, että hän on oksalla, ei hätää. Siinä mielessä ei-oksalla olevan on helpompi löytää oikea usko kuin väärän oksan ihmisellä.

• Laestadius

Jos mietitään kuka ihan oikeasti ovat eriseuralaisia, niin täytyyhän se olla vanhoillislestadiolaiset. Kaikki muut kristityt tunnustavat kuuluvansa Kristuksen maailmanlaajuiseen kirkkoon, joka koostuu uskovaisista kaikista kristillisistä kirkkokunnista ja seurakunnista.

Vanhoillislestadiolaiset ehdoin tahdoin julistautuvat olevansa tämän seurakunnan ulkopuolella.

Vanhoillislestadiolaisten lisäksi eriseuralaisia ovat esimerkiksi Jehovan todistajat ja mormonit.

• Tietotuusjaelämä
        Laestadius kirjoitti:

Jos mietitään kuka ihan oikeasti ovat eriseuralaisia, niin täytyyhän se olla vanhoillislestadiolaiset. Kaikki muut kristityt tunnustavat kuuluvansa Kristuksen maailmanlaajuiseen kirkkoon, joka koostuu uskovaisista kaikista kristillisistä kirkkokunnista ja seurakunnista.

Vanhoillislestadiolaiset ehdoin tahdoin julistautuvat olevansa tämän seurakunnan ulkopuolella.

Vanhoillislestadiolaisten lisäksi eriseuralaisia ovat esimerkiksi Jehovan todistajat ja mormonit.

Sen verran huomautan ettei Kristuksella ole mitään maailmanlaajuista kirkkoa. Se on mainitsemieni tahojen tapakristillinen ilmaisu eri tavalla uskovasta massasta jota kutsutaan kristityiksi.
        Jeesuksella on seurakunta johon hän on valinnut valittunsa, eikä kukaan tiedä ketä siihen on kelpuutettu. Se selviää Hänen toisessa tulemuksessaan .

• Tietotuusjaelämä

Kun on yksi ainoa Jeesuksen julistama evankeliumi niin miksi sitä tulkitaan? Sana on kirjoitettu Raamattuun ja jokainen voi itse tarkistaa jos on jostakin epävarma.
      Suurin syy lienee se että ihmiset ovat rakentaneet omia käsityksiään kuten Luther, katolinen ja ordotoksinen kirkko ja sitten myöhemmin esimerkiksi Lestadius. Näitä tulkintoja ja käsityksiä on ruvettu pitämään "totuutena" ja Jeesuksen todistukset ovat jääneet sivuseikaksi.
      Tästä johtuen on uskonnollisia järjestöjä joiden oppi tulee ihmisestä, ei Jeesuksesta. Niinpä riitely eri lahkojen kesken opin oikeellisuudesta on tehnyt " eriseuran" .

• Alas.uskonnot

Uskonnolliset järjestöt ovat Perkeleestä.

• kuka.kylvi

>>>>Suurin syy lienee se että ihmiset ovat rakentaneet omia käsityksiään kuten Luther, katolinen ja ordotoksinen kirkko ja sitten myöhemmin esimerkiksi Lestadius.<<<<
        Ne pakanakäsitykset luotiin jo viimeistään 300-luvulla, ja yksi merkkipaalu on Nikean kirkolliskokous. Noiden käsitysten pohjalle rakennettu maailmanlaajuinen kirkko on Ilmestyskirjan mukaan nimeltään Suuri Babylon. Se on iso laatikko, johon on tähän päivään mennessä kertynyt monia lokeroita. Eikä siinä kaikki, sinne mahtuu isoja laatikoitakin, joiden opit ovat kaikki peräisin muinaisen Baabelin uskomuksista.

• etsivä-xxx

Kovin vähän oikeasti selvitetään mitä Raamattu itse tarkoittaa eri seuralla.

Ensimmäinen viittaus eriseuraan koskee tätä jaetta ja totisesti siihen eriseuraan toivon kuuluvani.
      Biblia
      Ap. t. 24:5
      Sillä me olemme löytäneet tämän miehen vahingolliseksi, joka nostaa kapinan kaikille Juudalaisille ympäri koko maanpiirin, ja on Natsarealaisten eriseuran päämies.
      1992
      5 Me olemme havainneet, että tämä mies on tuhoisa kuin rutto. Hän on nasaretilaisten lahkon johtaja, ja kaikkialla, joka puolella maailmaa hän on lietsomassa levottomuutta juutalaisten keskuudessa. [Ap. t. 17:6, Ap. t. 21:28, Ap. t. 28:22]
      Ap. t. 24:14
      Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä tämän tien kautta, jonka he eriseuraksi kutsuvat, niin palvelen minun isäini Jumalaa, että minä uskon kaikki, mitkä laissa ja prophetaissa kirjoitetut ovat,
      Ja pidän sen toivon Jumalan puoleen, jota hekin itse odottavat, että kuolleiden ylösnousemus pitää oleman, sekä vanhurskasten että vääräin
      14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon, ja yhtä lailla kuin nämä tässä minä toivon ja odotan, että Jumala herättää kuolleista niin hurskaat kuin jumalattomat.

Sitten on se toinen merkitys:
      Puhutaan siitä että ei oikein vietetä Herran Ehtoollista
      18 Sillä ensin, kuin te seurakuntaan tulette, niin minä kuulen eripuraisuudet olevan seassanne; jonka minä myös puolittain uskon.
      19 Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.
      20 Kuin te siis kokoon tulette yhteen, ei se ole Herran ehtoollista pitää.
      21 Sillä jokainen ennättää syödä oman ehtoollisensa, yksi isoo, toinen juovuksissa on.
      22 Vai eikö teillä huoneita ole, joissa te syödä ja juoda saatte? Taikka katsotteko te ylön Jumalan seurakunnan ja häpäisette ne, joilla ei mitään ole? Mitä minun pitää teille sanoman? Pitääkö minun teitä kiittämän? Tässä en minä kiitä.
      23 Sillä minä olen sen Herralta saanut, jonka minä myös teille annoin. Sillä Herra Jesus, sinä yönä, jona hän petettiin, otti leivän,
      24 Ja kiitti, mursi ja sanoi: ottakaat, syökäät! tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne murretaan: se tehkäät minun muistokseni;
      25 Niin myös kalkin ehtoollisen jälkeen ja sanoi: tämä kalkki on se Uusi Testamentti minun veressäni; se tehkäät, niin usein kuin te juotte, minun muistokseni.
      26 Sillä niin usein kuin te syötte tästä leivästä ja juotte tästä kalkista, pitää teidän Herran kuoleman julistaman, siihenasti kuin hän tulee.
      27 Sentähden joka kelvottomasti syö tästä leivästä ja juo Herran kalkista, se on vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
      28 Mutta koetelkaan ihminen itsiänsä, ja niin syökään tästä leivästä ja juokaan tästä kalkista.
      29 Sillä joka syö taikka juo kelvottomasti, hän syö ja juo tuomion itsellensä, ettei hän Herran ruumista eroita.
      30 Sentähden on myös monta heikkoa ja sairasta teidän seassanne, ja moni makaa.
      31 Sillä jos me itsemme tuomitsisimme, niin emme ensinkään tuomittaisi.
      32 Vaan kuin me tuomitaan, niin me Herralta kuritetaan, ettemme maailman kanssa kadotettaisi.
      33 Sentähden, rakkaat veljeni! kuin te kokoon tulette syömään, niin odottakaat toinen toistanne.
      34 Mutta jos joku isoo, hän syököön kotonansa, ettette kokoon tulisi kadotukseksi. Ne muut minä tultuani tahdon toimittaa.

Toinen koskee Jeeksuksen kieltämistä.
      2. Piet. 2:1
      Niin oli myös vääriä prophetaita kansan seassa, niinkuin teidänkin sekaanne vääriä opettajia tulee, jotka vahingolliset eriseurat tuovat ja kieltävät sen Herran, joka heidät ostanut on, saattain itsellensä nopian kadotuksen,
      1992
      1 Israelin kansan keskuudessa esiintyi kuitenkin myös vääriä profeettoja, ja samoin on teidänkin joukkoonne ilmestyvä vääriä opettajia. He salakuljettavat teidän keskuuteenne tuhoisia harhaoppeja, jopa kieltävät herransa, joka on ostanut heidät omikseen. Pian he kuitenkin saattavat itsensä tuhoon. [5. Moos. 32:35]

Juud. 1:19
      Nämät ovat ne, jotka eriseurat tekevät, lihalliset, joilla ei henkeä ole.
      1992
      19 Nämä luokittelevat ihmisiä, vaikka itse ovat ajatuksiltaan maallisia, Henkeä vailla. [1. Kor. 2:14]

Uusi 1992 Raamattu ei eriseuroista puhu.
      Raamatun esimerkit ovat aikalailla korostettuja, kyse on ehtollisesta jota ei vietetä yhdessä tai on kys opetuksesta missä Jeesus ei ole syntien sovittaja.

• eriseura

Se tarkoittaa,että on korvarenkaat.

• Vl.srk.puh.veli

jumalanterve! Kososlaiset on eriseurasia. jumalanrauhaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82