Minua on vaivannut viikon ajan nämä TT:n esittämät kysymykset. Miksei kukaan ole edes yrittänyt vasta niihin - Raamatustahan löytyy tunnetusti vastaus kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin? Siis varamasti myös näihin.
Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus"
1) Millä kielellä ”Jumala” lausui tuon loitsun?
2) Miten tuo kieli saattoikaan sisältää ”sanoja” käsitteille, joita ei siis ollut vielä olemassakaan?
3) Eri kielethän ovat kehittyneet ihmisten väliseen kommunikointiin. Mihin tarkoitukseen ”Jumalan” kieli oli kehittynyt?
4) Millä tavalla nuo ”sanat” saattoivat aikaansaada esim. Maan tai ihmisen rakentumisen?
5) Oliko kyseessä noituus?
6) Miksi ”Jumala” tarvitsi peräti 6 päivää? Eikö attosekunti olisi riittänyt?
7) Miksi ”Jumala” väsähti luomisessa vaikka nuo ”sanat” hoitivat koko homman?
8) Miten ”kaikkivoipa” saattoikaan väsyä?
Miksei kukaan vastannut?
35
1230
Vastaukset
- ..............
...............
- lauri-pekka pahkala
Mitäs tyhmää niissä näet?
- Työmies
Voisitko hieman valottaa, mikä mielestäsi tekee noista kysymyksistä tyhmiä.
- klien
Työmies kirjoitti:
Voisitko hieman valottaa, mikä mielestäsi tekee noista kysymyksistä tyhmiä.
täälläkö se puppeli taas on!!!
- Työmies
klien kirjoitti:
täälläkö se puppeli taas on!!!
Täällähän minä. Ollos tervehditty! Kiva sana tuo "puppeli". Kiitos!
- ihmiset myös...
Kiinnostavia pohdintoja mutta tuskin kukaan osaa vastata. Mehän tiedämme vain sen mitä Raamattu meille kertoo, ja nämä jutut on varmaan liian vaikeita meidän pikku aivosolujemme ymmärtää.
Maailmassa tapahtuu jatkuvasti ihmeitä joita ei voi selittää järjellä, siitähän uskossakin on kysymys että on vain uskottava vaikkei näe. Vielä.
Koska kysymyksesi on kuitenkin kiinnostava, vastaisin että
1. Jumala ei käyttänyt loitsua vaan omaa kieltään ja Hänen tahtonsa tapahtui.
2. Varmasti hänellä oli ja on ymmärrettävä kieli ja sanat koska hän myös keskusteli ensimmäisten luomiensa ihmisten kanssa.
3.Ihmisillä oli varmasti ensimmäinen yhteinen alkukieli. Raamatustahan voi lukea alkupuolelta myös sen miten muut kielet syntyivät (Baabelin torni)
4.Nuo "sanat" olivat Jumalan tahto ja voima. Hän pystyy kaikkeen.
5.Ei, kyseessä ei ollut noituus. Miksi sellaista ajattelet.
6.Jumala tarvitsi 6 päivää. Sen kertoo Raamattu. Ehkä hän välillä sunnitteli ja mietiskeli mitä tekisi ja kaiken tämän monimutkaisen maailman luomiseen kaikkine yksityiskohtineen meni kauan. 6 päiväähän on lyhyt aika...
7. Ei sanota Jumala väsähti, vaan että Hän Lepäsi. Ehkä hän vain istuskeli ja katseli tyytyväisenä luomaansa ja suunnitteli sitten sitä tärkeintä jolle kaiken sen loi, ihmistä.
8´.ks edellinen.
Lue lisää Raamattua. Varmasti mieleesi nousee lisää kysymyksiä, mutta mitä pidemmälle luet, sen parempia vastauksia saat.
En ole Raamattu asiantuntija joten pyydän korjaamaan jos jotain meni pieleen.- merim.raimo
Koska Jeesus,Jumala ja Pyhä henki alati valvoo,ja ihminen tressaantuu,niin Jumala näki hyväksi määrätä huilipäivän joka seitsemänneksi päiväksi.Hyvä rauhottua ja hiljentyä ajattelemaan elämän tarkoitusta ja etsiä Jumalaa,koska Hän ei ole kaukana yhdestäkään meistä.On kokemuksia rahtilaivoista ennen ja jälkeen uskoontulon,kuukausia töitä jokapäivä,hernekeitosta ja pannareista tiesi mikä päivä oli menossa.
- vanhempi biologi
1. Jumala ei käyttänyt loitsua vaan omaa kieltään ja Hänen tahtonsa tapahtui.
** Kuka hänen tahtonsa toteutti; mikä oli se fysiikan laki, jota hän käytti?
2. Varmasti hänellä oli ja on ymmärrettävä kieli ja sanat koska hän myös keskusteli ensimmäisten luomiensa ihmisten kanssa.
** Mikään kieli ei syntynyt itsestään, vaan on tuhansien vuosien kehityksen tulos. Lisäksi ihminen ei ole syntynyt "kerralla", vaan on n. 3.8 miljardin vuoden evoluution tulos.
3.Ihmisillä oli varmasti ensimmäinen yhteinen alkukieli. Raamatustahan voi lukea alkupuolelta myös sen miten muut kielet syntyivät (Baabelin torni)
** Ihmisillä ei olea VARMASTIKAAN ollut koskaan yhteistä alkukieltä. Jokaisella heimolla ja rodulla on ollut omansa.
4.Nuo "sanat" olivat Jumalan tahto ja voima. Hän pystyy kaikkeen.
** Sanoissa ei ole voimaa.
5.Ei, kyseessä ei ollut noituus. Miksi sellaista ajattelet.
---
6.Jumala tarvitsi 6 päivää. Sen kertoo Raamattu. Ehkä hän välillä sunnitteli ja mietiskeli mitä tekisi ja kaiken tämän monimutkaisen maailman luomiseen kaikkine yksityiskohtineen meni kauan. 6 päiväähän on lyhyt aika...
** Eläin- ja kasvilajit ovat kehittyneet 3.8 miljardin vuoden ajan. Ei niitä ole kukaan "suunnitellut".
7. Ei sanota Jumala väsähti, vaan että Hän Lepäsi. Ehkä hän vain istuskeli ja katseli tyytyväisenä luomaansa ja suunnitteli sitten sitä tärkeintä jolle kaiken sen loi, ihmistä.
8´.ks edellinen.
** Jalat (ja koko ruumis) on kehittynyt pitkän evoluuutioprosessin aikana. Mikäli Jumala voisi istua olisi hänelläkin pylly ja pakarat, siis pitkän evoluution tulosta nekin. - NoMoreMyths
niin huomaat sen myyttisen arvon. Lue vaikkapa molemmat luomiskertomukset peräjälkeen ja huomaa kuinka pahoin ne ovat keskenään ristiriitaisia, ts. ne sulkevat toinen toisensa pois.
Tällaisia on aina hauska pohtia. Kuten jo aikaisemmin sanottiin, kukaan ei varmaankaan osaa antaa tyhjentäviä vastauksia, mutta ainahan voi yrittää.
1) En ole niinkään tietoinen kielestä, mutta tuo Sana ainakin oli Jeesus. Jumala loi kaiken Sanallaan, eli Jeesuksen kautta. Siispä ei ole ollenkaan varmaa, tarvitsiko Jumala mitään kieltä luodakseen maailman.
2) Jos siis ajatellaan, että Jumala ei käyttänyt mitään yksittäistä kieltä, niin ei siis tarvittu yksittäisiä sanojakaan. Siispä nuo käsitteetkin on luotuja, sillä kaikki on syntynyt sanan kautta.
3) Voisi kuvitella, että ensimmäistä kieltä puhuivat ensimmäiset ihmiset. He tarvitsivat sitä kommunikoidakseen toistensa, ja Jumalan kanssa. Kyseessä ei siis ole "Jumalan kieli", vaan ihmisten käyttämä alkukieli.
4) En tiedä miten Jumalan luova voima käytännössä toimii. Yhtä hyvin voisi kysyä, mistä pimeä energia on peräisin (kun sen sanotaan ilmestyneen tyhjästä). Tosin jälkimmäiseen kysymykseen voimme saada tulevaisuudessa vastauksen, mutta Jumala pysyy aina yliluonnollisena, ja maallisesti ajateltuna saavuttamattomissa olevana.
5) Kyseessä ei ollut noituus. Jumala on valkeus, noituus pimeyttä. Siispä noituuden alkuperä on saatanallinen, eikä mitenkään liitoksissa Jumalan luomistyöhön.
6) Siinäpä erinomainen kysymys. Siihen en osaa vastata, ja varmasti attosekunti olisi riittänyt kaikkivaltiaalle Jumalalle. Ehkä Hän ajatteli Raamatun luettavuutta. Olisi tylsää, jos Raamattu alkaisi näin: "Alussa Jumala loi attosekunnissa maat, meret, auringon, kuun, eläimet, ihmiset yms..." ;)
7) Joku jo vastasikin tuohon kysymykseen, ja mielestäni se oli ihan hyvin sanottu.
Kerrassaan mielenkiintoista :)
On mielenkiintoista sitten joskus kirkkaudessa saada täydellinen tieto asioista ja esim. Jumalan luomistyöstä.- Alpo Ahola
Mitä kieltä puhui Aadam. Aadamilla oli kuitenkin se kielitaito, että hän ymmärsi Jumalan kielen sekä ennen lankeemusta, että lankeemuksen jälkeen. Huom. Eeva ymmärsi sielunvihollisen kielen.
Voisiko ajatella, että ne uskovat jotka uskovaisista vanemmista syntyivät huhuvat sitä Paratiisin kieltä?
Tämä on tietysti uskon kannalta vähemmän merkitsevä juttu, sillä helluntainahan kaikki kuulivat opetuslasten puheet omalla kielellään.
Alpo Ahola- NoMoreMyths
Aadam on täysin ihmisen mielikuvituksen tuotetta, samoin Eeva. Myös "sielunvihollinen" on myyttinen käsite - peräisin taikauskon ajoilta.
Luepa vähän muutakin kuin sitä Raamattua. - Alpo Ahola
NoMoreMyths kirjoitti:
Aadam on täysin ihmisen mielikuvituksen tuotetta, samoin Eeva. Myös "sielunvihollinen" on myyttinen käsite - peräisin taikauskon ajoilta.
Luepa vähän muutakin kuin sitä Raamattua.Et saa ohjauksellasi mitään aikaan. Ilmeiseti luulet, että olen tynnyrissä kasvatettu. Olen rippikoulun käynyt ja rokotettu. Jos Sinulla on jotain jakamista kanssani, niin tule sovittuna aikana keskustelemaan. Minä varaan sillä tavoin, ettet ilman ylpeytesi haavoittamista meiltä lähde. Ensiksi lähdetään jumaluusoppia käsittelemään laista sekä jumalattomien iankaikkisesta tuomiosta. Sitten jos aihetta ilmenee ja sivistystä varteen kasvaa, niin opissa voidaan edetä muihinkin kysymyksiin.
Rehelliset ilmiset kykenevät esiintymään omalla nimellään ja sen tekee Alpo Ahola. - Alpo Ahola
NoMoreMyths kirjoitti:
Aadam on täysin ihmisen mielikuvituksen tuotetta, samoin Eeva. Myös "sielunvihollinen" on myyttinen käsite - peräisin taikauskon ajoilta.
Luepa vähän muutakin kuin sitä Raamattua.NoMoreMyths luin ennen kuin vastasin viestiisi ne jutut, jotka löytyivät täältä Suomi24 keskustelusta haulla NoMoreMyths. Niitä taisi olla 28. Toisilta keskustelupalstoilta en katsellut, joten ”tärkeää sivistystä” on siten varmaan vielä varastossa. Siis ”sivistin” itseäni sillä sivistyksellä, joka on kuomaseni Sinulla. Tein sen heti, että tiedän kuinka korkealla sivistyksesi onkaan. Onhan se aika korkealla, nimittäin heti kättelyssä luovutan kilpailemisen tuollaisen tietoniekan kanssa. Sainhan lukea ateismin ja evoluution, raamattukritiikin ja kaikenlaisen myyttisen tiedon torjunnan ja erilaisten ihmisten lausunnot. Olihan ne käteviä, mutta viisauteni ei sittenkään karttunut. En saa sillä tiedolla korkeinta sivistyksen kiitoslausetta vaikka opinnäytteen kenelle tahansa professorille esittäisin. ”Älä nyt ihan kaikkea usko” sanon Sinullekin, kuten sanoit minulle. Uskoisin, ettei meidän sittenkään kannata käydä keskustelua, sillä ei se mitään hyödytä. Totta puhuen, kyllä minä olen kerinnyt elämäni aikana lukemaan tekstejä vinon pinon, etten minä nyt aivan alakansakoulun aapisen varassa ole ollut, joten huolesi sinä suhteessa on aivan turhaa.
Alpo Ahola - Työmies
Alpo Ahola kirjoitti:
Et saa ohjauksellasi mitään aikaan. Ilmeiseti luulet, että olen tynnyrissä kasvatettu. Olen rippikoulun käynyt ja rokotettu. Jos Sinulla on jotain jakamista kanssani, niin tule sovittuna aikana keskustelemaan. Minä varaan sillä tavoin, ettet ilman ylpeytesi haavoittamista meiltä lähde. Ensiksi lähdetään jumaluusoppia käsittelemään laista sekä jumalattomien iankaikkisesta tuomiosta. Sitten jos aihetta ilmenee ja sivistystä varteen kasvaa, niin opissa voidaan edetä muihinkin kysymyksiin.
Rehelliset ilmiset kykenevät esiintymään omalla nimellään ja sen tekee Alpo Ahola.Väitit olevasi rippikoulun käynyt ja rokotettu. Varmaan oletkin. Miksi et kuitenkaan seuraa elämää ympärilläsi vaan pyrit epätoivoisesti eläytymään Paavalin aikaisiin tai sitäkin vanhempiin totuuksiin? Pystytkö kiistämään, että nykyaikana tiedetään asioista, luonnonilmiöistä yms., aivan eri laajuudessa kuin Raamatun aikana? Kannattaako mielestäsi elämää uhrata iänikuisten myyttien vatvomiseen ja kuoleman jälkeiseen tilanteeseen valmistautumiseen? Pystyisitkö siirtämään ajatustasi hieman valoisammalle raiteelle vaikkapa ajattelemalla, että Jumala on kenties sinutkin asettanut tänne maailmaan siinä toivossa, että käyttäisit elämänvoimaasi vaikkapa lähimmäistesi tukemiseen ja auttamiseen? Sitä tehtävää et voi toteuttaa pyhittämällä koko tajuntasi noihin mytologioihin ja luopumalla terveestä uteliaisuudestasi elämään ja ihmisiin.
- Alpo Ahola
Työmies kirjoitti:
Väitit olevasi rippikoulun käynyt ja rokotettu. Varmaan oletkin. Miksi et kuitenkaan seuraa elämää ympärilläsi vaan pyrit epätoivoisesti eläytymään Paavalin aikaisiin tai sitäkin vanhempiin totuuksiin? Pystytkö kiistämään, että nykyaikana tiedetään asioista, luonnonilmiöistä yms., aivan eri laajuudessa kuin Raamatun aikana? Kannattaako mielestäsi elämää uhrata iänikuisten myyttien vatvomiseen ja kuoleman jälkeiseen tilanteeseen valmistautumiseen? Pystyisitkö siirtämään ajatustasi hieman valoisammalle raiteelle vaikkapa ajattelemalla, että Jumala on kenties sinutkin asettanut tänne maailmaan siinä toivossa, että käyttäisit elämänvoimaasi vaikkapa lähimmäistesi tukemiseen ja auttamiseen? Sitä tehtävää et voi toteuttaa pyhittämällä koko tajuntasi noihin mytologioihin ja luopumalla terveestä uteliaisuudestasi elämään ja ihmisiin.
Puhut sellaista, joka ei pidä paikkaansa. Suorastaan heität sellaista herjaa persoonastani, että peruppa sanasi, sillä kerta kaikkiaan et näy minua tuntevan ja elämän suuntautumistani käsittävän. Kiellät juuri sitä minussa, jota minä olen.
- RitariOlevainen
vastaus on siinä,että ihmiset kirjoittivat muistiin [Raamatun] kaiken minkä saivat Jumalata.
Tässä tapauksessa on kirjoittajana ollut Mooses.
Pyhä Henki on antanut hänelle ilmestyksen tavoin ymmärrettävästi,että Mooses on voinut kirjoittaa kaiken muistiin,ja tietysti sillä kielellä jota Mooses puhui,todennäköisesti Hebrean kielellä,tai sitten Egypin kielellä,olihan Mooses saanut egyptiläisen koulutuksen,ja siitä käännetty Hebrean kielelle,ja siitä edelleen lähes kaikille maailman kielille.
Jumalan lepopäivän viettäminen oli ohjeellinen tulevaa ,hebrealaisille annettavaa lakia silmällä pitäen.
Koska Mooseksenlaki vaatii pyhäpäivän kunnioittamisen,nii Jumala antoi itse siitä esimerkin! Esikuva siitä,että "Sabatin lepo" on kerran tuleva,Israelille kuin myös Jumalan seurakunnalle,eli Jeesukseen uskoville.
Jumala järjesti kuusipäiväisen luomisensa myötä ihmiselle tarkoitetun kuuden päivän ajan tehdä työtä,ja seitsemännen päivän levätä ja omistaa se Jumalan kiitokseen ja palvelukseen.
Kaikella mitä Jumala teki luodessaan maan ihmiselle,Hän teki kaikki ihmisen parhaaksi,antaen itse näin esmerkillisesti ohjeet.
Olisihan JUmala voinut tehdä kaikki "attosekunnissakin",mutta Jumalan viisaus on niin paljon korkeampaa,kuin taivas on maasta ,ihmisen ajatukseen verrattuna.
Jumalan väsyminen ei ehkä ole samaa kuin meidän ihmisten,Hän vaan osoitti ihmiselle olevansa myös inhimillinen ja ymmärtää ihmistä loppuun asti,hamaan ristinkuolemaan asti,Hän ymmärsi ihmistä vielä lankeemuksen jälkeenkin.
Hän kallisti päänsä,väsyneenä, sanoen,SE ON TÄTETTY,ja nukkui pois,ei kärsinyt enää yhtään kauempaa,kuin oli tarpeelista.
Raamatussa kaikki liittyy kaikkeen,asiat ovat niin kuin pyörä pyörässä,.
Vaikka se on kirjoitettu monen ihmisen välityksellä,on se silti suuri yhtenevä koknaisuus.Mitä mieltä olet teoriasta, jonka mukaan Mooses sai ilmestyksen luomisesta, kun Jumala kulki hänen ohitseen ja näki Jumalan takaa päin? Olikohan se Tenneyn kirja mistä tuon luin... Siinä selitettiin, että kun Mooses näki Jumala takaa päin, kulki aika taakse päin, ja siten Mooses näki menneistyyteen.
Eihän sitä kukaan varmuudella voi tietää, mutta ihan mielenkiintoinen teoria.- stb
Laurentius kirjoitti:
Mitä mieltä olet teoriasta, jonka mukaan Mooses sai ilmestyksen luomisesta, kun Jumala kulki hänen ohitseen ja näki Jumalan takaa päin? Olikohan se Tenneyn kirja mistä tuon luin... Siinä selitettiin, että kun Mooses näki Jumala takaa päin, kulki aika taakse päin, ja siten Mooses näki menneistyyteen.
Eihän sitä kukaan varmuudella voi tietää, mutta ihan mielenkiintoinen teoria.koskaan tuollaisesta kuullut, eikä Raamattukaan tuota väitettä (tai teoriaa) tue. Mistä tuo teoria on saanut alkunsa?
stb kirjoitti:
koskaan tuollaisesta kuullut, eikä Raamattukaan tuota väitettä (tai teoriaa) tue. Mistä tuo teoria on saanut alkunsa?
En tiedä tarkemmin. Luin sen tässä muutama viikko sitten eräästä kirjasta. Muistaakseni Tommy Tenneyn "Tähtäimessä Jumala". Saattoi olla jokin muukin, sillä luin useamman kirjan yhteenputkeen.
- annakaikkikestää
"Kaikkiin 8 kysymykseen vastaus on siinä,että ihmiset kirjoittivat muistiin [Raamatun] kaiken minkä saivat Jumalata.
Tässä tapauksessa on kirjoittajana ollut Mooses."
Eihän Mooses ole edes historiallinen henkilö: kuinka hän on siis voinut mitään kirjoittaa? - ihmettelevä ope
Laurentius kirjoitti:
Mitä mieltä olet teoriasta, jonka mukaan Mooses sai ilmestyksen luomisesta, kun Jumala kulki hänen ohitseen ja näki Jumalan takaa päin? Olikohan se Tenneyn kirja mistä tuon luin... Siinä selitettiin, että kun Mooses näki Jumala takaa päin, kulki aika taakse päin, ja siten Mooses näki menneistyyteen.
Eihän sitä kukaan varmuudella voi tietää, mutta ihan mielenkiintoinen teoria."Eihän sitä kukaan varmuudella voi tietää, mutta ihan mielenkiintoinen teoria. "
tuo on täyttä humpuukia. Kyllä teidän lasten pitäsi keskittyä enemmän niihin koulukirjoihin kuin tuollaisiin satukirjoihin. ihmettelevä ope kirjoitti:
"Eihän sitä kukaan varmuudella voi tietää, mutta ihan mielenkiintoinen teoria. "
tuo on täyttä humpuukia. Kyllä teidän lasten pitäsi keskittyä enemmän niihin koulukirjoihin kuin tuollaisiin satukirjoihin.Oppikirjoista on paljon hyötyä, mutta ei niistä elämää löydä. Elämä on Jeesus Kristus, jonka Jumala on ilmoittanut Sanassaan. Raamattu ei ole satukirja, vaan Jumalan pyhää sanaa ja ilmoitusta. Se sisältää Hänen käsittämättömän pelastussuunnitelmansa ihmiskunnalle. Minulle, ja sinulle. Hän on ylösnousemus ja elämä, Hänen kauttaa voi päästä sisälle iankaikkiseen elämään Jumalan yhteydessä.
annakaikkikestää kirjoitti:
"Kaikkiin 8 kysymykseen vastaus on siinä,että ihmiset kirjoittivat muistiin [Raamatun] kaiken minkä saivat Jumalata.
Tässä tapauksessa on kirjoittajana ollut Mooses."
Eihän Mooses ole edes historiallinen henkilö: kuinka hän on siis voinut mitään kirjoittaa?Mooses oli ihan todellinen henkilö. Usko pois.
- TorviTotuuden
Laurentius kirjoitti:
Mooses oli ihan todellinen henkilö. Usko pois.
ei ole "uskon" vaan TIEDON asia.
Historiallista Moosesta ei ole koskaan elänyt. Juutalaiset historiankirjoittajat "keksivät" hänet n. 550 - 510 eaa. Hänen menneisyytensä plagioitiin Babylonian kuninkaalta Sargonilta, joka eli n. 2300 eaa. - hansutuulia
TorviTotuuden kirjoitti:
ei ole "uskon" vaan TIEDON asia.
Historiallista Moosesta ei ole koskaan elänyt. Juutalaiset historiankirjoittajat "keksivät" hänet n. 550 - 510 eaa. Hänen menneisyytensä plagioitiin Babylonian kuninkaalta Sargonilta, joka eli n. 2300 eaa.ja tuon sinä varmaan pystyt todistamaan....
siis tuon plagioinnin. Ja historian kirjoissa kirjoitetaan monelasita muutakin jota sinä et ole koskaan nähnyt ja silti uskot...voe voe. - TorviTotuuden
hansutuulia kirjoitti:
ja tuon sinä varmaan pystyt todistamaan....
siis tuon plagioinnin. Ja historian kirjoissa kirjoitetaan monelasita muutakin jota sinä et ole koskaan nähnyt ja silti uskot...voe voe.sinä taikauskoinen.
Kaikki vähänkin historiaa lukevat ja muutenkin aikaansa seuraavat tietävät, että mm. Mooses, Aabraham, Nooa, Jaakob jne. ovat myyttisiä hahmoja. Exoduskin on pelkkä myytti;
http://www.textbookleague.org/111hakm.htm
Since then, biblical scholars have inferred that both the Torah and Moses are composites. The Torah was pieced together, some 2,700 years ago, from stories formulated at different times by several different writers. ---> Those writers created, shaped and reshaped the figure of Moses, using him as a narrative device: Through the adventures and utterances that they ascribed to Moses, the writers conveyed their own conceptions of Yahweh, of Yahweh's desires, and of relations between Yahweh and man [note 5]. It is no wonder that the characteristics of both Moses and Yahweh display considerable variation as the Torah progresses.
--> The Torah's stories about Moses, like its stories about Noah, Abraham, Jacob and other important figures, fail when they are tested against historical evidence. Consider, as an example, the legendary enslavement of Hebrews in ancient Egypt. In the Torah, a fecund tribe of Hebrews called the Israelites [note 6], who have been living in Egypt, are enslaved by a fearful pharaoh because they have multiplied extensively, have become more numerous than the Egyptians, and have therefore become a threat to the Egyptian state (Exodus 1:7-14). But the archives left by the Egyptians themselves, who were consummate record-keepers, provide no corroboration for the Torah's claims. The Egyptians' records don't substantiate that Egypt ever had a huge population of Hebrews, or that Egypt had a discrete tribe of slaves, or that the Egyptians created an economy in which slaves outnumbered freemen and constituted the principal source of labor.
Nor have scholars found any support for the Exodus tale about a confrontation between a pharaoh and Moses. As far as we know, there is no Egyptian record of any showdown between a pharaoh and a slave, let alone a showdown in which magicians turned wooden staffs into living serpents (Exodus 7:8-12).
---> Nor is there any corroboration for the Exodus story about the Israelites' flight from Egypt. In Exodus, the pharaoh and a force of Egyptian charioteers chase the fleeing Israelites and overtake them near the Reed Sea [note 7], or Sea of Reeds. Yahweh parts the sea, creating a dry path for the Israelites to use as an avenue of escape -- and then, after the Israelites have fled, Yahweh causes the waters of the sea to reunite and to drown the pursuing Egyptians. But as far as we know, the Egyptians left no historical record of any occurrence in which an Egyptian army was lost while trying to foil a mass escape of slaves.
As for the Israelites' adventures after their escape: We read in the Torah that Moses and his Israelites entered the Wilderness of Sinai soon after their escape from Egypt, and that they wandered there for 40 years. There is no archaeological evidence, or any other evidence, to show that these things ever happened.
The material in Glencoe's Human Heritage is plainly an effort to confuse and mislead students. One way in which the Glencoe writers create confusion is obvious: When they make their pseudohistorical claim about the parting of the sea, they cite "the Bible" -- but they hide the fact that all the rest of their pseudohistorical claims come from the Bible too, and are unsupported by evidence. Notice also that the writers' version of the sea story has been sanitized, for the writers don't disclose that this story, as told in the Torah, contains a stark internal contradiction: After Yahweh drowns the Egyptian troops, their bodies litter the seashore (Exodus 14:30) -- but later the Israelites rejoice that the drowned Egyptians "went down in the depths like a stone" and "plunged down like lead in majestic waters" [note 8]. For biblical scholars, such an internal contradiction is noteworthy because it may help to elucidate the provenance and literary purpose of a biblical narrative. For schoolbook-writers, bent on passing myths off as "history," an internal contradiction is something that must be hidden.
The deceptive material in Human Heritage isn't unique, by any means. Other world-history textbooks -- such as Holt's World History: Continuity and Change, Glencoe's World History: The Human Experience and Prentice Hall's World History: Connections to Today -- contain similar passages. All have been designed to make students believe that biblical myths are accounts of history, and all rely on selective omission and on trickery in the use of words. In the Prentice Hall book, for example, the writers employ such words as recorded and events and history in misleading, dishonest ways. They say that the early Hebrews "recorded events" in the Torah and that the "events" included "a great flood," the enslavement of many Hebrews in Egypt, the ascent of Moses, and the Hebrews' "escape, or exodus, from Egypt." Then they tell students, explicitly, that these and other biblical "events" constitute "history." They don't tell that the Torah's "history" also includes such "events" as a woman's conversation with a talking snake (Genesis 3:1-5) or the conversion of the Nile into a river of blood (Exodus 7:20-21). Nor do they tell that scholars have subjected the biblical story of "a great flood" to especially intensive analysis and have demolished any credibility that it may have had as an account of real happenings [note 9].
It is easy to understand why these false depictions of Hebrew "history" show up in world-history texts. The Hebrews played a significant role in the evolution of the ancient world, and they have to be acknowledged, but any honest treatment of the ancient Hebrews would conflict with Bible-based superstitions that are rampant among poorly educated teachers and in the population at large. So the writers of world-history textbooks omit the real history of the Hebrews, and they present Sunday-school stories instead.
This does not, however, explain the case that I shall consider in the rest of this article. I shall describe how biblical tales, disguised as fact, are presented in a schoolbook that deals not with world history but with American history. These tales of mythic Hebrew patriarchs and prophets have nothing to do with American history, and it is clear that the author is boldly using her book as a platform for religious indoctrination. The case is all the more bizarre because the author, in her attempt to represent biblical stories as "history," gets the stories wrong. - Tyyne
TorviTotuuden kirjoitti:
sinä taikauskoinen.
Kaikki vähänkin historiaa lukevat ja muutenkin aikaansa seuraavat tietävät, että mm. Mooses, Aabraham, Nooa, Jaakob jne. ovat myyttisiä hahmoja. Exoduskin on pelkkä myytti;
http://www.textbookleague.org/111hakm.htm
Since then, biblical scholars have inferred that both the Torah and Moses are composites. The Torah was pieced together, some 2,700 years ago, from stories formulated at different times by several different writers. ---> Those writers created, shaped and reshaped the figure of Moses, using him as a narrative device: Through the adventures and utterances that they ascribed to Moses, the writers conveyed their own conceptions of Yahweh, of Yahweh's desires, and of relations between Yahweh and man [note 5]. It is no wonder that the characteristics of both Moses and Yahweh display considerable variation as the Torah progresses.
--> The Torah's stories about Moses, like its stories about Noah, Abraham, Jacob and other important figures, fail when they are tested against historical evidence. Consider, as an example, the legendary enslavement of Hebrews in ancient Egypt. In the Torah, a fecund tribe of Hebrews called the Israelites [note 6], who have been living in Egypt, are enslaved by a fearful pharaoh because they have multiplied extensively, have become more numerous than the Egyptians, and have therefore become a threat to the Egyptian state (Exodus 1:7-14). But the archives left by the Egyptians themselves, who were consummate record-keepers, provide no corroboration for the Torah's claims. The Egyptians' records don't substantiate that Egypt ever had a huge population of Hebrews, or that Egypt had a discrete tribe of slaves, or that the Egyptians created an economy in which slaves outnumbered freemen and constituted the principal source of labor.
Nor have scholars found any support for the Exodus tale about a confrontation between a pharaoh and Moses. As far as we know, there is no Egyptian record of any showdown between a pharaoh and a slave, let alone a showdown in which magicians turned wooden staffs into living serpents (Exodus 7:8-12).
---> Nor is there any corroboration for the Exodus story about the Israelites' flight from Egypt. In Exodus, the pharaoh and a force of Egyptian charioteers chase the fleeing Israelites and overtake them near the Reed Sea [note 7], or Sea of Reeds. Yahweh parts the sea, creating a dry path for the Israelites to use as an avenue of escape -- and then, after the Israelites have fled, Yahweh causes the waters of the sea to reunite and to drown the pursuing Egyptians. But as far as we know, the Egyptians left no historical record of any occurrence in which an Egyptian army was lost while trying to foil a mass escape of slaves.
As for the Israelites' adventures after their escape: We read in the Torah that Moses and his Israelites entered the Wilderness of Sinai soon after their escape from Egypt, and that they wandered there for 40 years. There is no archaeological evidence, or any other evidence, to show that these things ever happened.
The material in Glencoe's Human Heritage is plainly an effort to confuse and mislead students. One way in which the Glencoe writers create confusion is obvious: When they make their pseudohistorical claim about the parting of the sea, they cite "the Bible" -- but they hide the fact that all the rest of their pseudohistorical claims come from the Bible too, and are unsupported by evidence. Notice also that the writers' version of the sea story has been sanitized, for the writers don't disclose that this story, as told in the Torah, contains a stark internal contradiction: After Yahweh drowns the Egyptian troops, their bodies litter the seashore (Exodus 14:30) -- but later the Israelites rejoice that the drowned Egyptians "went down in the depths like a stone" and "plunged down like lead in majestic waters" [note 8]. For biblical scholars, such an internal contradiction is noteworthy because it may help to elucidate the provenance and literary purpose of a biblical narrative. For schoolbook-writers, bent on passing myths off as "history," an internal contradiction is something that must be hidden.
The deceptive material in Human Heritage isn't unique, by any means. Other world-history textbooks -- such as Holt's World History: Continuity and Change, Glencoe's World History: The Human Experience and Prentice Hall's World History: Connections to Today -- contain similar passages. All have been designed to make students believe that biblical myths are accounts of history, and all rely on selective omission and on trickery in the use of words. In the Prentice Hall book, for example, the writers employ such words as recorded and events and history in misleading, dishonest ways. They say that the early Hebrews "recorded events" in the Torah and that the "events" included "a great flood," the enslavement of many Hebrews in Egypt, the ascent of Moses, and the Hebrews' "escape, or exodus, from Egypt." Then they tell students, explicitly, that these and other biblical "events" constitute "history." They don't tell that the Torah's "history" also includes such "events" as a woman's conversation with a talking snake (Genesis 3:1-5) or the conversion of the Nile into a river of blood (Exodus 7:20-21). Nor do they tell that scholars have subjected the biblical story of "a great flood" to especially intensive analysis and have demolished any credibility that it may have had as an account of real happenings [note 9].
It is easy to understand why these false depictions of Hebrew "history" show up in world-history texts. The Hebrews played a significant role in the evolution of the ancient world, and they have to be acknowledged, but any honest treatment of the ancient Hebrews would conflict with Bible-based superstitions that are rampant among poorly educated teachers and in the population at large. So the writers of world-history textbooks omit the real history of the Hebrews, and they present Sunday-school stories instead.
This does not, however, explain the case that I shall consider in the rest of this article. I shall describe how biblical tales, disguised as fact, are presented in a schoolbook that deals not with world history but with American history. These tales of mythic Hebrew patriarchs and prophets have nothing to do with American history, and it is clear that the author is boldly using her book as a platform for religious indoctrination. The case is all the more bizarre because the author, in her attempt to represent biblical stories as "history," gets the stories wrong.toivotonta saada noita myytteihin ja legendoihin uskovia järkiinsä.
Vaikka kuinka esität (hyvinkin tunnettuja ja selviä) todisteita Raamatun myyttisestä arvosta, eivät nämä "uskon sokaisemat" tajua mikä on totta ja mikä taas tarua. On todellakin ironista, että he kuitenkin aina puhuvat "totuudesta", vaikka ovat kaukana siitä. TorviTotuuden kirjoitti:
ei ole "uskon" vaan TIEDON asia.
Historiallista Moosesta ei ole koskaan elänyt. Juutalaiset historiankirjoittajat "keksivät" hänet n. 550 - 510 eaa. Hänen menneisyytensä plagioitiin Babylonian kuninkaalta Sargonilta, joka eli n. 2300 eaa.Kukaan ei voi tietään lopullista totuutta Mooseksen historiallisuudesta. Minä uskon, että hän oli todellinen henkilö, ja se siitä.
- vanhempi teologi
Laurentius kirjoitti:
Kukaan ei voi tietään lopullista totuutta Mooseksen historiallisuudesta. Minä uskon, että hän oli todellinen henkilö, ja se siitä.
ole mitään todisteita; päinvastoin on lukemattomia viitteitä siitä, että hänet on sepitetty babylonian historiasta ja sen ajan juutalaistoiveista.
- stb
löytyvät Raamatusta.
kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä."
PSALMIT 19
1. "Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi.
2. Taivaat julistavat Jumalan kunniaa, taivaanvahvuus ilmoittaa hänen kättensä tekoja.
3. Päivä sanoo päivälle, ja yö ilmoittaa yölle.
4. Se ei ole puhetta, se ei ole kieltä, jonka ääni ei kuuluisi.
5. Niiden mittanuora ulottuu yli kaiken maan ja niiden sanat maanpiirin ääriin."
Kolmanteen jakeeseen sisältyy se viisaus, että kukin ymmärtää kaltaisiaan; päivä ymmärtää päivää ja yö ymmärtää yötä samalla tavalla kuin ateisti ymmärtää paremmin toista ateistia kuin uskovaista. Päivä ei ymmärrä yötä eikä päin vastoin.
Kun Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus", ei sitä sanota millä kielellä se sanottiin! Ei sanota edes sitäkään, sanoiko Jumala sen ääneen vai jutteliko itsekseen! Olen taipuvainen uskomaan, että Jumala kaikkitietävänä hallitsee täydellisti myös kaikki ele- ja viittomakielet!
Mutta valon lapsen lienee turha yrittää tätä pimeyden lapsille selittää, sillä pimeys ei ymmärrä valkeutta eikä valkeus pimeyttä. Voidaksesi tätä ymmärtää, sinun pitäisi ensin tulla valkeuteen, jotta valon lapseksi tulisit!
(1.Jh.2:7-11).- annakaikkikestää
Taidat olle melkoinen epeli kun olet noin älykäskin.
annakaikkikestää kirjoitti:
Taidat olle melkoinen epeli kun olet noin älykäskin.
huomasit! Kristus on tullut maailmaan älykkyydeksi, viisaudeksi, oikeamielisyydeksi, lunasttukseksi ja pyhitykseksi kaikille, kenelle vaan kelpaa.
Kysymykseesi vastaan, että päivä ymmärtää päivää samalla tavalla kuin englanninkielinen ymmärtää toista englanninkielistä ja suomenkielinen toista suomenkielistä. Sille on niin yksinkertainen selitys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 636180
- 635599
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1284426- 553873
- 143795
- 323219
- 672979
- 592846
- 692588
- 471950