Minä olen miettinyt monesti sitä, että miksi ihmiset pitävät koiriaan kopeissa takapihalla, vievät ruoat sinne ja sillä selvä. ETenkin tuolla pohjoisessa kun kotona aina käyn niin siellä niitä vasta on . Melkein joka talossa on koppi takapihalla ja häkki ympäsillä ja siellä se koira sitten on. Paras mitä olen nähnyt on se että on kaksi koiraa ja kummallakin omat häkit! Mitähän ihmeen järkeä tuossa on ? Mielestäni pitäisi kieltää laissa koirankopissa pitäminen. Kyllä koiraa pitää pitää kotona. Isäni puolusteli tätä sillä, että metsästyskoirat eivät ole sisäkoiria. HÖPÖ HÖPÖ, sanon minä. KYllä kaikki koirat ovat laulmaeläimiä ja tarvitsevat sen perheen missä olla. Tässä tapauksessa se on ihminen, kun on koirasta kyse. En missään nimessä hauku ketään jotka pitävät koiraansa näin. Mutta "minun" mielipiteeni nyt vain on tämä. Monesti nämä koirat haukkuvat koko ajan ja ulisevat yksinäisyyttään. Jotkut jopa ripuilevat pitkin häkkiä ja rähisevät kuin olisi henki lähdössä. Tämä on todella väärin mielestäni koiria kohtaan. Luin tuossa menneenä talvena erään maineikkaan ruotsalaisen koirapsykologin kirjan, ja hän oli juuri samaa mieltä. Kirjassa luki että on epänormaalia ja haitallista pitää koiraa tuolla tavalla eristyksissä. KYllä näitä naapurin koiriakaan en ole koskaan nähnyt "lenkillä"/näiden omistajiensa kanssa leikkivän yms. Sisällä siellä häkissä niitä vain pidetään ja viedään ruoat ja se on siinä. Voi voi, minua ihan harmittaa kovasti näiden koirien puolesta. :( Harmi kun kukaan ei ole koskaan ehdottanut lakiin pykälää että lemmikki-eläintä ei saisi eristää perheestään (mikä on tässä tapauksessa kun on koirasta kyse, tietenkin omistaja-ihmiset) Pitänee vielä lisätä että jos koiralle haluaa mahdollisimman paljon ulkona olemista, niin eikö voi aidata koko pihan ja antaa olla aina vapaana pihalla kun on kotona, ja päästää sit perheen luokse nukkumaan lämpöiseen kotiin yöksi. :) Eikös tämä olisi se inhimillinen tapa pitää koiraa. EIkö koiran kanssa pitäisikin käydä lenkillä, leikkiä sen kanssa ym. mukavaa yhdessä oloa. Eihän koiran terve kasvuympäristö ole tuollainen.. ? Ei ainakaan minun mielestäni. Tai sitten olen vain liian koirarakas. Minulle koira on perheenjäsen.
Olen koirankoppeja vastaan
30
1654
Vastaukset
- Koirakko
koira ei ole siellä aina. Juuri mainitsemasi yöt sisällä, lenkkeilyä ja muuta touhua pitää myös olla. Koppi ja tarha on osa koiran elämää, mutta ei koko elämä;) Ja mieluusti siellä tarhassa saa olla koirakaveri.
- keskustelun aloittaja
heh. Tottahan tuo viestisi sisälö on. ihmeellisen paljon niitä vain pidetään siellä koko ajan. Eikä olle tekemisissä oman koiran kanssa muuta kuin sen verran että ruoka viedään häkkiin
- Maiko1
haluaisin nähdä kun joku teistä ottaa sen 70-100 valjakkokoiraa sisälle taloon asumaan ;)
En itsekään hyväksi sitä että koiraa pidetään yksinään pelkästään häkissä ilman kontakteja ulkomaailmaan. Mutta en kyllä ala kaikkia tarhakoiria, jotka siellä kopissa asuvat laittamaan boikottiin.
Valjakkokoirista kun pidetään huolta yleensä paremmin kuin monista kotikoirista, koska niiden on pakko olla hyvä kuntoisia, että ne jaksavat ja kykenevät töitä tekemään. Ja ei ne ihmiskontakteja niin paljon tarvitse. Ne ovat suoraan sanottuna onnellisimpia toistensa kanssa asuessaan kuin ihmisten kanssa sisällä asuessa. Tunnen nimittäin entisiä kotikoiria, jotka ovat parin vuoden ikäisinä muuttaneet tarhaan asumaan osaksi valjakkokoirien laumaa.- Näitä tarkoitin
jotka pitävät yhtä/kahta koiraa pihassaan, ja tuovat vain ruoan häkkiin ja se on siinä. Koirat haukkuvat koko ajan ja ulisevat yksinäisyyttään. Jotkut sinkoilevat pitkin häkkiä kuin olisi kuolema tulossa. Näitä on nimittäin aivan älyttömästi Suomessa.
- Maiko1
Näitä tarkoitin kirjoitti:
jotka pitävät yhtä/kahta koiraa pihassaan, ja tuovat vain ruoan häkkiin ja se on siinä. Koirat haukkuvat koko ajan ja ulisevat yksinäisyyttään. Jotkut sinkoilevat pitkin häkkiä kuin olisi kuolema tulossa. Näitä on nimittäin aivan älyttömästi Suomessa.
kuitenkin KAIKISTA koirankopeista, joten ilmaisin ettei asia ole niin yksipuoleinen kuin mitä kirjoituksestasi saa selville.
Noita koiria on kyllä paljon, jotka saavat elää koko elämänsä siellä häkin perukalla, mutta ei läheskään kaikki. Ja monet tarhassa asuvat koirat saavat hyvin paljon liikuntaa ja huomiota ihmisiltä.
Naapurissani asui kotipaikkakunnalla vanha mies, varmasti yli 70-vuotta vanha, ja hänelle on tarhakoirana kolme tai neljä norjanharmaata, pappa käy kaikkien koiriensa kanssa vuorotellen pyörälenkeillä ja muutenkin on koiriensa kanssa usein minua vastaan tullut. Ja koirat voivat todella hyvin.
Joten sanon ettei kannata yleistää. - muun muassa
Maiko1 kirjoitti:
kuitenkin KAIKISTA koirankopeista, joten ilmaisin ettei asia ole niin yksipuoleinen kuin mitä kirjoituksestasi saa selville.
Noita koiria on kyllä paljon, jotka saavat elää koko elämänsä siellä häkin perukalla, mutta ei läheskään kaikki. Ja monet tarhassa asuvat koirat saavat hyvin paljon liikuntaa ja huomiota ihmisiltä.
Naapurissani asui kotipaikkakunnalla vanha mies, varmasti yli 70-vuotta vanha, ja hänelle on tarhakoirana kolme tai neljä norjanharmaata, pappa käy kaikkien koiriensa kanssa vuorotellen pyörälenkeillä ja muutenkin on koiriensa kanssa usein minua vastaan tullut. Ja koirat voivat todella hyvin.
Joten sanon ettei kannata yleistää.on kilometrin säteellä n. 20-30 koiraa joita kaikkia pidetään häkeissä koko ajan.
- Maiko1
muun muassa kirjoitti:
on kilometrin säteellä n. 20-30 koiraa joita kaikkia pidetään häkeissä koko ajan.
Mutta silti sanomasi ei päde KAIKKIIN koiriin KAIKKIALLA Suomessa, jotka tarhassa elävät ja joilla on siellä koppi. On myös niitä joilla tuo homma toimii ja koira/koirat voi hyvin. Ihan samalla tavalla kun on myös niitä mitkä ei toimi, ja koirat joutuvat kärsimään.
- issu56
muun muassa kirjoitti:
on kilometrin säteellä n. 20-30 koiraa joita kaikkia pidetään häkeissä koko ajan.
liioittele moista määrää!
- en tietenkään keksi/liioittele
issu56 kirjoitti:
liioittele moista määrää!
tässä kahden kadun välissä. ELi meidän kotikatu ja viereinen katu. 11 koiraa ainakin on häkeissä käpi vuorokauden. Laskin todella tarkasti kaikki muistamani koirat ja talot.
- koirallinen
pidä koiriaan kopissa ja tarhassa jatkuvasti. Meillä minä usein aamuisin jätän koirat tarhaan lenkin jälkeen, kun itse lähden töihin ja isäntä jää vielä lapsen kanssa nukkumaan. He ottavat sitten koirat sisään, kun lähtevät. Samoin iltapäivällä saatan laittaa koirat tarhaan, jos ehdin poiketa kotona ennen kuin haen lapsen hoidosta. Vesisade ja pakkanen ovat kyllä meillä niitä esteitä, jolloin koiria ei jätetä tarhaan, koska koppiin ei uroksella ole asiaa, jos narttu ehtii sinne ensin ja musta on kaameeta ajatella, että toi poitsu olis täysin sään armoilla tuolla pihalla. Koskaan ei olla ruokaa annettu ulos, syöminen hoituu omalla paikalla kodinhoitohuoneessa.
Eräät ystävät pitävät koiria tarhassa työpäivän ajan, mutta heilläkin on koirille lämmitetty huone ulkorakennuksessa, jonne koirat pääsevät vapaasti kulkemaan. Ei se mielestäni ole lainkaan niin huono ratkaisu, sisällä koirat olisivat omassa huoneessaan tuon ajan ja ulkona riittää varmasti enemmän touhuttavaa.
Huomattavasti enemmän itseäni huolestuttaa täällä päin harrastettava koiran ketjussa pihalla pito, naapurista kun löytyy heti tosi surullinen tapaus. Muutamassa kuukaudessa koirasta on tullut todella levoton, se on lähes aina kytkettynä max. 6 metrin kettinkiin tuolla autotallin nurkalla ja pyörii siellä yksinään ympyrää. Puolen vuoden aikana olen nähnyt koiraa talutettavan remmissä vain kaksi kertaa ja nekin on tapahtunut heidän pihassaan. Seuraava vastaava tapaus on vajaan kilsan päässä ja tuo koira on karannut tappamaan naapuristaan pari lemmikkikania jne. kun on todella turhautunut. Itse en edes halua mennä lenkillä tuon talon ohi, koska en luota koiran kettingin kestävyyteen, niin rajusti se siellä reagoi ohi kuljettaessa.
Olen toki miettinyt monesti noita metsästyskoiria, jotka asuvat tarhassa. Äkkiä tuntuu, että ne varmasti kärsivät siellä, mutta jos koira on aina asunut niin, niin osaako se kaivata sisään ihmisten luokse? Toki olosuhteiden tulee olla kaikin puolin kunnossa ja koirasta on huolehdittava hyvin.- href
Silloinhan koppi tai juoksunaru onkin ok, jos koira saa tarpeeksi liikuntaa, seuraa ja virikkeitä. Kuitenkin tuntuu ikävältä se ajatus, että koira on ikään kuin säilössä, laitettu pois tieltä ja sotkemasta, ja se otetaan häkistä esille silloin kuin itseä huvittaa. Miksi koira ei voisi olla jokapäiväisessä elämässä mukana ihan sisätiloissa perheen parissa?
- hatamm
määrätyissä tapauksissa. Esim. kerrottakoon kun maaseudulla lähellä mökkiäni eräs eläkkeellä oleva maanviljelijä otti itselleen hyskyn. Rakensi sille pihaan viisi metriä kertaa viisi metriä olevan tarhan ja pisti koiran sinne. Ainoastaan illalla viljelijän vaimo käytti koiraa häkin ulkopuolella ja silloinkin noin kymmenen minuutin verran. Muuten koira oli häkissä ympäri vuorokauden vuoden läpeensä.
Naapurit siitä soittelivat eläinsuojelijoille ym. vastaaville instansseille ja kävipä siellä joku tilannetta tarkastamassakin, mutta kaikki oli kuulemman kunnossa.
Minulle tuollainen ei kyllä mene perille. Miksi sitäkoiraa sinne piti hankkia? Kysyin sitä siltä ukoltakin mutta vastausta en saanut.- Himli
Olen presiis samaa mieltä kanssasi, miksi hankkia koira jos sitä pidetään kokoajan ulkona häkissä.
Toki tiedän että on myös olemassa ulkokoiria siis sellaisia jotka eivät sisällä viihdy, mutta että 24 h häkissä...ei hyvä...
- kuin sinne ..
minäkin omalta kantiltani.On rotuja jotka eivät jaksa olla yötä sisällä jos on mahdollisuus nukkua ulkona.Esim.venäjänajokoira ja jotkut pystykorvat.
Ihan tiedoksi että isäni vanhus alkaa sisällä ollessaan iltasella olla vailla ulos omaan mökkiin,sisällä on liian kuuma.Taannoin kun koira sairasti niin sitä "nukutettiin" sisällä ja heti kun koira alkoi tervehtyä oli vailla omaan mökkiin.
Kopista on vähän vaikea puhua kun korkeutta on ihmisen suorana seisoa ja on ikkunat ja sänky,mutta oma piha mökki kuitenkin.aiemminkin vastata tähän,mutta se massapostitus.ei ole mielestäni kyse siitä onko koira sisällä,ulkona vaiko sekä että.kyse on siitä että on oikeanlaista tekemistä.ja aina voidaan kärjistää,on niitä raukkoja jotka on ikänsä narun nokassa(ei muuten usein edes ikinä rokotettuja ym)tai siellä tarhassa,mutta on niitäkin,joilla elämä sisällä on hyvin tylsää,eli maate-paikka-koiria.eli sisällä pitää hiljaa ja kiltisti maata kunnes kutsu ulos tai syömään tulee.sellainen koira varmasti nauttisi hetkestä "vapaana" tarhassa ja se ikuinen ketju koira edes hetkestä sisällä.on kyse myös rodun säänkestosta,eivät nuo omani juuri sisällä olosta piittaa kun ulkona saa olla.öisin sitten sisään,mutta ei lämpimiin tiloihin vaan tuohon vanhan-ajan isoon eteiseen,sisällä osoittaa hyvin että on liian kuuma olla.60kg koira kun koko yön vaihtaa paikkaa etsien sitä viileämpää kohtaa pitää hyvin kaikki hereillä,usein 5-10 minuutin välein kuuluu raskas jysähdys kun koira rojahtaa maate,eteisessä nukkuu kuin tukki,ei aina edes herää ihmisten liikkumiseen.
mieltä kanssasi. Vieläkin maaseudulla näkee näitä ns"pihavahteja juoksulangassa ja koppi pihan perällä. Näiden kanssa ei kyllä mitään juurikaan harrasteta. Sisälle eivät pääse muiden kertoman perusteella. Ruoatkin kopin viereen.
- r.iikka
kanssasi. tuttavaperheellä 3vuotias koira, joka ollut lähes pennusta asti ulkona. aluksi oli kettingin jatkeena, mutta ME kävimme rakentamassa koiralle häkin, että ei raukka itseänsä hirtä siihen kettinkiin ku poukkoili aina siinä. monesti olemme sanoneet asiasta, että ottakaa koira sisälle ihmisten sekaan, niin sitten kysytään että MIKSI? ja sitten kun sanon että ei ole kiva olla yksin pihan perällä yksin, niin sitten ollaan niin ihmeissään ja kummastuneena että miten niin. koiraa ei ole koulutettu mitenkääm, ja kun joskus käytämme sitä lenkillä, niin kovalla rytinällä mennään eteenpäin. ostimme koiralle vetarit, mutta emäntä ei olisi millään halunnut opetella niiden laittoa paikoilleen!! ja tämän kaiken siis olemme tehneet ''vieraan'' koiran hyväksi.. (itse omien sanojen mukaan käyttää sitä lenkillä, eikä jaksa pidellä koiraa) he ovat ihmeissään ku menemme käymään kylässä ja meidän koira pysyy siellä pihalla eikä karkaa. pienellä vaivalla ->koulutuksella hekin voisivat pitää isolla pihallaan koiraansa irti. kopissa ei ole ovi-aukon kohdalla mitään luukkua tms, eli kaikki vesi ja lumisade pääsee suoraan koppiin. kaikista kovimmilla pakkasilla koira saa olla kuulemma yöt sisällä mutta muulloin on kuulemma liian lämmin. olen miettinyt että eihän se lämpötila vaihdu sisällä vaikka ulkona olisikin -23c
tuli aika paljon tilitystä mutta asia on tosiaan raivostuttanut minua jo lähes 3vuotta.. - kaijsa
Laissa kyllä sanotaan, että koiran on saatava päivitäinen liikunta. Joten lenkille niitä ainakin pitäisi viedä.
Minuakin raivostuttavat nämä tämmöiset "ulkokoirat".
Jos koiralle ei ole päivittäin aikaa, ei pitäisi ottaa koiraa ollenkaan. - keskustelun aloittaja
Että kotitaloni lähellä on kymmenkunta koiraa joita pidetään siellä kopissa koko ajan. (yksi on jopa naapurissa, ja räksyttää yökaudet koko ajan muiden koirien kanssa joita on muutaman sadan metriin säteellä paljon) Ei ole keksittyä. Eikö etelä-suomessa ole sitten tällainen tapa. Kainuussa ihmisillä on tällainen tapa pitää koiraa hyvin yleinen
Täällä napapiirillä sama juttu. Viiden kilometrin säteellä kodistamme ties miten monta elinkautisvankia. Joidenkin omistajia olen yrittänyt jututtaa, että miksi se koira yleensä alunperin on hankittu.
"Koira on koira", ja "koira pitää olla", ovat ainoat painokelpoiset vastaukset.
Jotkut sentään metsästävät, joten koirat saavat olla mukana muutaman viikon vuodessa... Vaikka lieneekö tuokaan sitten hyvä: ikuinen kaipaus vapauteen muutaman kerran autuudesta riistanajossa.
(Mitä tuohon kylmyyteen tulee, niin tuo ulkokoirien sisälleottaminen on tosi vaarallinen ja kaksipiippuinen juttu: silloin kun on kunnon pakkaset, niin sisälle tuodun koiran turkki alkaa sulaa, ja kun se sulaa, niin se kastuu. Ja jos se viedään ulos ennenkuin se on perin pohjin kuivunut (vähintään jotain 24h), se todennäköisesti palelee kymmenen kertaa enemmän kuin jos sitä ei olisi lainkaan tuotu sisään. Mutta se on sitten toinen juttu.)- keskustelun aloittaja
tiinamuori kirjoitti:
Täällä napapiirillä sama juttu. Viiden kilometrin säteellä kodistamme ties miten monta elinkautisvankia. Joidenkin omistajia olen yrittänyt jututtaa, että miksi se koira yleensä alunperin on hankittu.
"Koira on koira", ja "koira pitää olla", ovat ainoat painokelpoiset vastaukset.
Jotkut sentään metsästävät, joten koirat saavat olla mukana muutaman viikon vuodessa... Vaikka lieneekö tuokaan sitten hyvä: ikuinen kaipaus vapauteen muutaman kerran autuudesta riistanajossa.
(Mitä tuohon kylmyyteen tulee, niin tuo ulkokoirien sisälleottaminen on tosi vaarallinen ja kaksipiippuinen juttu: silloin kun on kunnon pakkaset, niin sisälle tuodun koiran turkki alkaa sulaa, ja kun se sulaa, niin se kastuu. Ja jos se viedään ulos ennenkuin se on perin pohjin kuivunut (vähintään jotain 24h), se todennäköisesti palelee kymmenen kertaa enemmän kuin jos sitä ei olisi lainkaan tuotu sisään. Mutta se on sitten toinen juttu.)etttä siellä pohjosessa päin on metsästäjiä enmmän kun luontoa on paljon. Eikä täällä etelä-suomessa siis ole tuollaista ? Asun kerrostaloalueella Tampereella enkä sillä tavalla täällä ole päässyt perehtymään tuosta asiasta.Mutta kun oon koko ikäni asunut siellä kainuussa aiemmin, ne 25 vuotta niin todella kaikkio lähipiirin talot ja koirat on muistissa. Etenkin naapurinkoira on häkissä ympäri vuorokauden. Siihen on jo totuttu kjun se räksyttää yöt siinä kopperossa ja muut koirat mukana ulisevat. VIeläpä tarttuvaa se haukkuminen. Kun käydään meidän koiran kanssa lenkillä niiin joka toisen talon takapihalla melkeinpä alkaa kopista räksytys ;) Aika villin lännen meininki. Kai se siitä metsästyksestä varmaan sitten johtuu.
- .....
Elikkä..meillä on niin että koirat ovat tarhassa päivät kun olemme töissä/koulussa(ei tietty talvella)...kun tulemme kotiin otamme koirat sisälle. JA SIKSI KOIRIA YLEENSÄ PIDETÄÄN ERI HÄKEISSÄ JOS VAIKKA ON UROS JA NARTTU TAI JOS KOIRAT EIVÄT TULE TOIMEEN KESKENÄÄN!!!!!!!
- Nimetön
Kyllä se asia on myös niin, että on paljon sellaisia ihmisiä jotka rakastavat koiria, mutta ovat allergisia eivätkä voi näin ottaa koiraa sisälle. Ottavat siis rodun joka pärjää ulkona ja kopissa. Tiedän monia metsämiehiä joilla on ajokoira ja on ulkona kun ovat allergisia, mutta rakastavat metsästystä ja koiraa.
Meillä on pystykorva ja ajokoira ulkona häkeissä ja vielä erillään. Sen takia erillään kun ovat uros ja narttu ja kummallakin on sitten se oma reviiri. Siksi ei sisällä kun pystiksestä lähtee paljon karvaa eikä koira viihdy sisällä, liian kuuma. Ajokoira ulkona sen takia, että en kaipaa niin isoa koiraa taloon, vaikka koiraa rakastankin.
Minun mielestäni koiraa saa pitää ulkona kunhan sen kanssa vain viettää paljon aikaa! - paivansadeko
se koirankoppi vaan ne tavat miten koiria niissä pidetään. En voisi koskaan sulkea omia koiriamme häkkeihin ja pitää niitä siellä vuorokaudet ympäriinsä. Koirat ovat meidän laumaamme.
Toki meilläkin on aitaus pihassa noin puolet 4 aarin tontista. Siellä koiramme oleskelevat muutamia tunteja päivässä. Ensi kesänä on tarkoitus aidata loppukin tontti. - ....................
tai sitten on koiria jotka eivät viihdy sisällä ollenkaan.meillä oli aikoja sitten koira joka ei suostunut tulemaan sisälle ja jos suostui niin oli pari sekunttia ja tahto heti ulos. oli sitten pakko rakentaa koirankoppi suojaksi sateelta ja kylmältä.hyvin ja terveenä oli koko elämänsä.tosin me kyllä lenkitetiin sitä joka päivä...
- pihakoira nykyään
meillä tilanne on vanhempieni luona tämä: aikoinaan meille (minulle) hankittiin koira. oli ihan sisäkoirana ensimmäiset kaksi vuotta. sitten kun äitini meni naimisiin ja mies muutti meille, laittoi mies koiran pihalle. vastustin tätä, mutta en voinut alaikäisenä paljon asiaan vaikuttaa. koiralle rakennettiin asianmukainen koppi, jossa on lämmitys. nyt olen jo kotoa pois muuttanut, ja siellä koira edelleen on,hihnan päässä, nyt se on noin 7 vuotias. mukaan olisin ottanut mutta asun niin pienessä kämpässä kerrostalossa etten voi koiraa tänne ottaa. vuosi sitten sille hankittiin kaveri löytöeläintalosta, jolle myöskin rakennettiin oma koppi. mutta koirat eivät kokoaikaa ole kytkettyinä. lenkillä käydään vähintään kerran päivässä, ja suurimman osan päivästä häärivät vapaana pihalla kun vanhempani tekevät erilaisia pihatöitä (maalla asuvat). luulen että koirani ja sen kaveri ovat silti ihan onnellisia koiria vaikka pihalla ovatkin. rotunsa puolesta tämä uudempi tulokas soveltuisi enemmän ns. pihakoiraksi, minun ei niinkään. tosin, jos saisin päättää, niin sisälle koirani ottaisin asumaaan. haaveena olisikin, että vielä joskus minulla olisi mahdollisuus ottaa koirani asumaan luokseni. saisi viettää eläkepäivänsä lokoisasti makoillen sohvalla kanssani, sisällä.
- niksu
on koirat päivät ulkona. Kesällä ovat yölläkin ulkona. Niillä on kopit, missä on heinää. Monesti nukkuvat päivälläkin kopeissa. Kopit toimii tuulen, sateen, auringon ja kylmän suojana.
Heinää kopeissa on siksi, että heinä imee kosteutta, on pehmeää ja mukava penkoa. Jos laittaa peiton, se kastuu märistä jaloista ja aika pian koirat makaa märässä ja vilustuu. Tarkastan kopit viikottain ja lisään heinää tarvittaessa.
Mulla on isot aitaukset koirille.
Pakkasella nukkuvat yöt sisällä.
Totuushan on, että koiran paras ystävä on toinen koira, eikä suinkaan ihminen.- koira = ihmisen paras ystävä
meidän koira ainakin tykkää enemmän ihmisistä kuin muista koirista
- niksu
koira = ihmisen paras ystävä kirjoitti:
meidän koira ainakin tykkää enemmän ihmisistä kuin muista koirista
ei tietenkään se pidä vieraista koirista. Sen laumasahan ilmeiseti elää vain pelkkiä ihmisiä. Vieraan lauman koira voi olla vaarallinen.
Jos koira saa elää koiralaumassa, se melkovarmasti valitsee kumppanikseen mieluummin toisen koiran kuin ihmisen. Koirilla kun ei ole valinnan varaa ja joutuvat enimmäkseen elämään melkein pelhästään ihmisen kanssa, jolloin ne vieraantuvat koirien maailmasta ja ovat oikeastaan häiriintyneitä = eivät enää osaa elää koirien maailmassa. - siltä se vaikuttaa
niksu kirjoitti:
ei tietenkään se pidä vieraista koirista. Sen laumasahan ilmeiseti elää vain pelkkiä ihmisiä. Vieraan lauman koira voi olla vaarallinen.
Jos koira saa elää koiralaumassa, se melkovarmasti valitsee kumppanikseen mieluummin toisen koiran kuin ihmisen. Koirilla kun ei ole valinnan varaa ja joutuvat enimmäkseen elämään melkein pelhästään ihmisen kanssa, jolloin ne vieraantuvat koirien maailmasta ja ovat oikeastaan häiriintyneitä = eivät enää osaa elää koirien maailmassa.Kyllä meidän koiramme ei enää voisi elää ilman meitä. olen ihan varma siitä. vaikka toista koiraa ollaan mietitty. uskon että silti meihin on älyttömästi kiintynyt.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.546129Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652733Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181854- 1461816
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1341702Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181660Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281460- 1021457
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411196Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163